بلدرچین مینیاتوری | خصوصیات و نحوه پرورش بلدرچین چینی یا سینه آبی

ویژگی ها و نحوه پرورش بلدرچین مینیاتوری یا چینی

بلدرچین ها دارای نژادهای مختلفی هستند که یکی از آنها به نام بلدرچین مینیاتوری شناخته شده است. این بلدرچین در زبان انگلیسی با نام king quail  شناخته می شود. بلدرچین های نر و ماده این نژاد دارای تفاوت هایی هستند بنابراین به راحتی می توان آنها را از هم تشخیص داد. معمولا بلدرچین های مینیاتوری به عنوان پرنده زینتی پرورش داده می شوند ولی می توان از آنها جهت تولید گوشت و تخم نیز استفاده کرد. در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس شما را با ویژگی ها و خصوصیات بلدرچین مینیاتوری و نحوه پرورش آنها در خانه یا سالن پرورش آشنا خواهیم کرد. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم بلدرچین مینیاتوری
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
» دارای قابلیت انتخاب پرنده
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان
 

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین کینگ

این بلدرچین که به نام بلدرچین مینیاتوری، بلدرچین سینه آبی و یا بلدرچین آبی آسیایی نیز شناخته می شود. جزو نژادی از بلدرچین ها می باشد که از جنوب شرقی آسیا تا اقیانوسیه وجود دارند و شامل ۱۰ زیر گونه مختلف می شوند. برای آشنایی بیشتر بهتر است مقاله انواع نژاد های بلدرچین ها را مطالعه کنید. 

در بدن بلدرچین نر می توان رنگ هایی مختلفی شامل آبی ،  قهوه ای ، نقره ای ، سیاه ، سفید و… را مشاهده کرده اما بلدرچین های ماده از تنوع رنگی کمتری بهره مند هستند و رنگ آبی در میان پرهای این پرنده وجود ندارد. نقطه تمایز بلدرچین های مینیاتوری نر با ماده در وجود رنگ های آبی در سینه و گردن آنها می باشد که فقط در جنس نر می توان مشاهده کرد. 

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین کینگ - چیکن دیوایسدر صورت توجه به پاهای بلدرچین مینیاتوری متوجه پاهای زرد رنگ آنها خواهید شد که بسیار محکم و مقاوم بوده و امکان زندگی در شرایط سخت و حتی شکار را برای آنها فراهم خواهد کرد. نوک این بلدرچین ها کوچک و تیز است که برای شکار انواع کرم ها و حشرات و خوردن دانه ها بسیار مناسب است. 

بلدرچین های سینه آبی یا همان مینیاتوری در حالت پرورشی ایده آل تا ۱۳ سال می توانند عمر کنند اما در طبیعت به دلیل مشکلات زندگی و نبود غذا تا ۳ الی ۵ سال می توانند عمر کنند اکثرا توسط حیوانات دیگر شکار می شوند. تخم این نژاد از بلدرچین به رنگ قهوه ای متمایل به کرمی است و لکه های سیاهی را می توان بر روی آن مشاهده کرد، تخم آنها کوچک تر از تخم مرغ هستند و به صورت بیضی شکل و نوک تیز هستند. 

زندگی و تولید مثل بلدرچین های مینیاتوری سینه آبی

در طبیعت زمانی که شرایط آب و هوایی خوب و مساعد باشد و غذای کافی در دسترس آنها باشد، نرها برای جفت گیری با ماده ها و دست یافتن به جفت مورد نظر خود می جنگند. سپس برنده با ماده مورد نظر خود شروع به لانه سازی و تخم گذاری خواهد کرد. ماده ها یک یا دو روز پس از جفت گیری می توانند تخم بگذارند. این بلدرچین ها معمولا در لابه لای بوته ها و گیاهان لانه می سازند و یا در هر جایی از زمین که مناسب و امن باشد، تخم گذاری می کنند. ماده ها زمانی بر روی تخم ها خواهند خوابید که تعداد تخم ها به اندازه ایده آل رسیده باشد. تعداد تخم های ایده آل بلدرچین های ماده از ۵ تا ۱۳ تخم متفاوت است. در اسارت ، تعداد تخم های ایده آل ۶ تا ۸ عدد است. اما با برداشتن تخم ها از لانه می توان ماده ها را برای تولید تخم بیشتر تحریک کرد که این کار نیاز به تغذیه صحیح و استفاده از مواد غذایی مقوی و دارای پروتئین و کلسیم کافی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد حتما به مقاله تغذیه بلدرچین مراجعه کنید. 

زندگی و تولید مثل بلدرچین های مینیاتوری سینه آبیجوجه ها بعد از حدود ۱۶ روز از تخم خارج می شوند. اگر جوجه کشی به روش طبیعی صورت گرفته باشد ف بلدرچین ها نر و ماده به کمک هم به تغذیه جوجه ها خواهند پرداخت و با استفاده از مواد غذایی هضم شده در چینه دان خود آنها را تغذیه نحواهند گردو  حتی در برخی مواقع ب شکار حشرات و کرم ها آنها را تغذیه خواهند کرد. 

اما اگر با استفاده از دستگاه جوجه کشی و به صورت مصنوعی اقدام به جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین های مینیاتوری کرده باشید، باید تغذیه آنها را بر عهده بگیرید که معمولا از جیره غذایی استارتر مخصوص جوجه های یکروزه مرغ یا بوقلمون استفاده می شود، اگر می خواهید در این باره بیشتر بدانید حتما مقاله آموزش جوجه کشی بلدرچین را مطالعه کنید.

پرورش و کسب درآمد از بلدرچین چینی یا همان مینیاتوری

این نژاد از بلدرچین ضمن اینکه جنبه زینتی دارند، سالهاست که به منظور تولید تخم و گوشت پرورش داده می شوند. جهش های متعددی از آنها وجود دارند، این بلدرچین ها بیشتر در کشورهای آسیای شرقی پرورش داده می شوند اما با شرایط آب و هوای ایران نیز سازگار هستند.

آنها پس از سازگاری با محیط پیرامون خود کاملاً مقاوم خواهند و توانایی تحمل سرما و گرما و حتی بیماری های مختلف را خواهند داشت، اما به منظور پرورش هرچه بهتر آنها می توان از تجهیزات گرمایشی و تهویه استفاده کرد و واکسن ها و داروهای لازم را در زمانی های مقرر به آنها تزریق کرد. 

مزیت بزرگ بلدرچین های سینه آبی یا چینی این است که به طور انحصاری روی زمین زندگی می کنند و با پرندگان دیگر تداخلی ایجاد نخواهند کرد. هزینه خرید و نگهداری آنها بسیار کم است، برای شروع کار می توان تخم نطفه دار ، جوجه های چند روزه و یا چند مولد از این نژاد را خریداری کرده و کار پرورش و توسعه گله را آغاز کرد. 

پرورش و کسب درآمد از بلدرچین چینی یا همان مینیاتوری - چیکن دیوایساین بلدرچین ها را به دو صورت می توان پرورش داد، روش اول پرورش در بستر است که می توان بلدرچین ها نر و ماده را با هم ترکیب کرد که در این صورت هم می توان آنها را به عنوان بلدرچین های گوشتی پرورش داد و هم از تخم نطفه دار تولید شده آنها درآمد کسب کرد. 

روش دوم پرورش در قفس های مکانیزه بلدرچین است که در این روش باید بلدرچین های ماده را به صورت گروهی در قفس پرورش داد و از تخم تولید شده آنها کسب درآمد کرد، در این صورت از تخم های تولید شده جهت جوجه کشی نمی توان استفاده کرد چون که بدون نطفه خواهند بود و فقط برای مصرف خوراکی کاربرد دارند. 

در صورت استفاده از جیره غذایی مناسب و استاندارد ، ماده ها روزانه تخم گذاری خواهند داشت، در صورت استفاده از قفس های مکانیزه ، تخم های تولید شده به سین مخصوص جمع آوری تخم هدایت خواهند شد. اما در صورت پرورش در بستر مکان های لانه سازی باید در گوشه ای از سالن باشد که کاملا ساکت و گرم بوده و با استفاده از کاه یا خاک اره می توان مقداری فرورفتگی در آن ایجاد کرد تا بلدرچین های ماده با خیالی آسوده بر روی آن خوابیده و تخم گذاری کنند. 

زمانی که در بستر بلدرچین ها لانه وجود نداشته باشد و یا لانه ساخته شده نامناسب باشد، روی کف زمین تخم گذاری خواهند کرد و این نشانه عدم رضایت پرندگان به امکانات موجود است پس باید لانه را در مکان مناسب از نظر بلدرچین ها بسازید. بلدرچین نر معمولاً محل لانه را انتخاب می کند و با ایجاد یک خراش ساده در زمینی که با علف پوشانده شده آن را تعیین می کند، سپس بلدرچین های نر و ماده به کمک یکدیگر لانه را تکمیل می کنند. 

درصورت کامل بودن تغذیه و مساعد بودن شرایط دمایی محیط ، بلدرچین ها شروع به جفت گیری کرده و سپس بلدرچین ماده تخم گذاری خواهد کرد. همانطور که توضیح داده شد پس از رسیدن تعداد تخم ها به ۱۲ الی ۱۳ عدد، بلدرچین ماده به منظور جوجه کشی بر روی تخم ها خواهد خوابید. اما اگر می خواهید از تعداد زیادی تخم نطفه دار این پرنده جوجه کشی کنید، می توانید تخم ها را از لانه جمع آوری کرده و در دستگاه جوجه کشی قرار دهید. در مقاله آموزش جوجه کشی بلدرچین کاملا به نحوه انجام این کار پرداخته شده و آموزش های لازم ارائه شده است.

بازار فروش بلدرچین های مینیاتوری

همانطور که در ابتدای نوشته نیز اشاره شد ، این بلدرچین ها به منظور تولید گوشت و تخم و هم به جهت زینتی بودن پرورش و نگهداری میشوند. شما به راحتی می توانید با فروش تخم و گوشت این پرنده ها به درآمد برسید و حتی با تولید تخم های نطفه دار این پرنده ها و فروش آنها نیز درآمد بالایی خواهید داشت. بنابراین بازار فروش این بلدرچین ها کاملا تضمین شده بوده و با کمی بازاریابی می توانید محصولات خودتان را بفروشید. 

نوشته های مشابه

‫۲۶ دیدگاه ها

  1. سلام من یه چند تا مرغ و خروس مینیاتوری دارم… آیا میتونم در کنارشون بلدرچین هم داشته باشم؟

  2. سلام و عرض ادب ببخشید
    من یک جفت نر و ماده بلدرچین مینیاتوری خریدم اعلان ده روزی میشه ولی حتی هنوز یک تخم هم نذاشتن دان بلدرچين تخم گزار بهشون میدم فضای کافی هم دارن ولی نور خوبی ندارن سنشون هم حدود یک سال میشه دلیل اینکه تخم نمیزارن چیه؟

    1. سنشون زیاده
      و اینکه حتما باید بالای ۱۴ ساعت نور داشته باشن
      از کلسیم و پروتئین کافی در تغذیه شون استفاده کن

        1. حدودا تا یکسالگی بهترین زمان تخم گذاری شونه

        2. سلام من بلدرچین یک جفت دارم
          تخم گذارند ولی روی آنها نمی خوابند که جوجه شوند چه کاری انجام بدهم

        3. سلام کلا بلدرچین پرنده ای هستش که خیلی سخت کرچ میشه(روی تخم میخوابد) اگر میخواید جوجه بلدرچین داشته باشید بهترین و اصولی ترین کار جوجه کشی مصنوعی هستش(استفاده از دستگاه های جوجه کشی)
          میتونید یک جوجه کشی خانگی کوچیک تهیه کنید و در هر فصل و زمانی خودتون جوجه کشی کنید

  3. سلام ببخشید من از استان یزد پیام میدم چطور میتونم بلدرچین مینیاتوری تهیه کنم

    1. باید به پرورش دهنده های بلدرچین مراجعه کنید و حضوری خریداری کنید

  4. سلام داداش من دوتا بلدرچین مینیاتوری دارم تخم میزاره تاحالا چهار تا شده میخوام طبیعی کرچ بشن توقفس طرقه گزاشتم زیرشم خاک ریختم خاک بازی کنن باید واسشون هم خاک اره بریزم

    1. باید لانه مناسب داشته باشن و محیط شون اروم و بدون سر و صدا و استرس باشه
      اگه کرچ نشدن از ایزی باتور ۶ استفاده کن

  5. سلام اقا واسه من شروع کرده به تخم گذاری الان دارم تخم هاش رو ورمیدارم روزی یک دونه میزاره میخوام خودشون کرچ بشن باید تخم هارو ورندارم

    1. باید لانه مناسبی داشته باشه
      مکانش کاملا آرام و خلوت و بدون سر و صدا باشه
      معمولا بلدرچین ها به خوبی روی تخم ها نمی خوابن و میونه جوجه کشی ممکن که از روی تخم بلند بشه
      بهتر که از همین ابتدا از دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۶ یا ۴۸ تایی استفاده کنید و خیالتون راحته از بابت جوجه شدن تخم ها

  6. سلام من دوتا بلدرچین مینیاتوری دارم که تو حیاتم آزادن و ماده هفته ای ۴ تا تخم میذاره ولی روشون نمیخوابه
    باید بزارم تخمهاشون توی جاشون بمونه؟

    1. معمولا بلدرچین ها روی تخم ها نمی خوابند
      بهتر که از دستگاه جوجه کشی خانگی و یا ایزی باتور ۶ برای جوجه کشی از تخمها استفاده کنی

  7. سلام من تخم بلدرچین مینیاتوری رو گذاشتم زیر کبوتر الان جوجه شده باید چیکار کنم غذا چی میخوره

    1. از دان مخصوص جوجه بلدرچین استفاده کنید
      فروشگاه های عرضه کننده دان طیور دارن

  8. سلام من یه جفت ازشون دارم ولی ماده کمرش پرهاش ریختع باید چیکار کنم

    1. احتمالا وارد دوره تولک شده یا دچار بیماری قارچی شده
      اگر همراه با خارش و التهاب و قرمزی هستش، احتمالا قارچه و باید درمان بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋