نگهداری مرغ مینا بعنوان پرنده خانگی

 نگهداری مرغ مینا به عنوان پرنده خانگی

اصولا نگهداری مرغ مینا به عنوان پرنده خانگی  و پرندگان زینتی پس از خریداری و انتقال به خانه و پیش از آن که محیط جدید کاملا خو بگیرند بیمار می شوند.  اما مرغ های مینا به طور کلی حساسیت کمتری نسبت به سایر پرنده ها به خصوص طوطی ها از نظر جابجایی و تغییر مکان زندگی دارند. به همین علت با تغییر محیط زندگی کمتر دچار افسردگی می شوند. در واقع این پرندگان معمولا هیچ واکنش نا مناسبی پس از تغییر محیط زندگی از خودشان نشون می دهند.

پرندگان خانگی اصولا موجودات بسیار سالم و سر حالی هستند. بیشتر به این خاطر که بر خلاف همنوعان خود که آزادانه در طبیعت زندگی می کنند مرتبا با بیماری ها و انگل ها برخورد ندارند. در عوض زندگی بدون تحرک و کم فعالیت آنها مشکلات خاصی همچون چاقی و یا کسلی را به همراه دارد. به خصوص اگر پرنده به مدت طولانی در یک قفس کوچک نگهداری شود می توان با نگهداری صحیح و فراهم آوردن فرصت های مناسب جهت انجام فعالیت های بدنی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمود.

لازم به ذکر است یکی از مشکلات نگهداری پرندگان خانگی آسیب هایی است که احتمالا بیرون از قفس ممکن است به آنها وارد شود . بنابر این در این مواقع بایستی از آنها مراقبت ویژه شود. مرغ مینا طبیعتا پرنده ی جسور و فعالی است و بر خلاف بسیاری از طوطی ها اصلا خجالتی نیست. مرغ مینا جوان را گاهی دهان باز نیز می نامند چرا که این پرنده خیلی زود به خوردن غذا از دست صاحب خویش عادت می کند و در حالی که دهان خود را باز کرده است انتظار غذا را می کشد.

نگهداری مرغ مینا در قفس

از آنجا که مرغ مینا به علت رژیم غذایی خاص پرنده ای است با مدفوع زیاد بهتر است به همین دلیل برای برخی افراد نگهداری مرغ مینا  دشوار باشد و توصیه میشود که در قفس نگهداری شود و ارجحیت دارد که قفس آن مکعبی شکل باشد تا عمده ی مدفوع در کف آن قرار گیرد و کمتر پراکنده شود. همان گونه که قبلا یز ذکر آن رفت برخی معتقدند که نگهداری از مرغ مینا وقت زیادی می طلبد.

چرا که به دلیل وجود مدفوع نسبتا آبکی قفس آن باید به طور مرتب و کامل تمیز گردد . بهتر است کف قفس توسط روزنامه ای پوشانده شود و هر روز یک و یا دو دفعه تعویض گردد . ضمنا از نظر بهداشتی مناسب تر خواهد بود تا یک کف سیمی کاذب درون قفس تغبیه شود . به گونه ای که با کف اصلی چند سانتی متر فاصله داشته باشد تا مانعی باشد برای این که پر های پرنده با مدفوعش در تماس نباشد.

نگهداری مرغ مینا در قفس - چیکن دیوایساز طرفی به علت حجیم بودن آبکی و زیاد بودن مدفوع احتمال آلوده شدن نی قفس با مدفوع زیاد است. لذا بایستی جهت جلوگیری از عفونت و ناراحتی پا های پرنده نی قفس به طور مرتب شسته و تمیز و در صورت نیاز تعویض گردد.

چنانکه پرنده به هر علتی قبل از اهلی شدن از قفس به درون اتاق فرار نمود بهترین روش گرفتن آن این است که ابتدا پرده های اتاق را کشیده تا اتاق تاریک گردد سپس به آرامی به طرف نقطه ای که پنده در آن محل در حال استراحت است نزدیک شده و پرنده را به آسانی بگیرید.

تعقیب و دنبال کردن پرنده در اتاق سبب اضطراب و ناراحتی آن می گردد. حتی چنانچه علارغم تلاش های زیاد موفق به گرفتن پرنده نشدید زمانی که مشاهده کردید به سختی نفس می کشد آن را به مدتی به حال خود رها نمایید.

در غیر این صورت استرس وارد آمده به پرنده به خصوص در آب و هوای گرم می تواند موجب مرگ آن گردد. بهتر است مدفوع پرنده قبل از خشک شدن بر روی وسایل توسط یک پارچه کتانی و یا یک پنبه ی نمناک پاک گردد تا اثری از آن روی وسایل منزل باقی نماند . حادثه خبر نمیکند . پرنده ممکن است هر آن در بیرون قفس دچار حادثه شود.

به عوان مثال چون قادر به دیدن پنجره شیشه ای نیست با آن برخورد نماید و پس از برخورد شدیدا گیج و حتی مجروح شود. تحت چنین شرایطی بهترین کار این است که پرنده را درون جعبه ای قرار داده و به حال خود گذاشت تا شاید در این محیط ساکت و تاریک بهبودی حاصل گردد.

آب تنی مرغ مینا

بسیاری از انواع پرندگان مقداری از وقت خود را صرف نوک زدن و مرتب کردن پر ها می نمایند و بسیاری از آنها آب تنی کرده و با این کار به حفظ سلامت خود کمک می نمایند.برای مرغ مینا نیز از مورد مهم می باشد و بایست شرایط آن در نگهداری مرغ مینا لحاظ شود.

پرندگانی کمه در خانه نگهداری می شوند مسلما نمی توانند مثل زمان آزادی هر وقت که مایل باشند آب تنی نمایند. پاشیدن آب روی بدن آنها موجب می شود تا پر هایشان را آراسته و تمیز نمایند.

آب تنی مرغ مینا - چیکن دیوایسمرغ مینا علاقه وافر و وابستگی زیادی به آب تنی داد و حتی خود را با ولع به درون آب می اندازد. برای این منظور می توان از یک کاسه ی سفالی که در کف قفس پرنده قرار داده می شود و یا ظرف های رو باز که بوسیله قلاب به میله های قفس وصل می شوند استفاده کرد. وجود ظروف آب در قفس مانع از آب تنی پرنده درون آب خوری اش می گردد . اما تنها اشکال استفاده از این ظروف آن است که خیلی زود کثیف می شوند .

یاد آور می شویم که مرغ مینا با غوطه ور شدن در ظرف آب به آب تنی می پردازد. این عمل باعث پاشیده شدن آب به اطراف قفس و حتی روی اثاثیه ی اطاق می شود و از همه بدتر این که آب باقی مانده در ظرف پس از آب تنی مرغ مینا دیگر قابل آشامیدن نیست. در انتها به یک سوال که بسیار پرسیده میشود پاسخ می دهیم.

چگونه مرغ مینای ارزان داشته باشیم؟

طبیعتا اگر بخواهید مرغ مینایی بالغ از فروشنده خریداری کنید چیزی حدود پانصد هزار تومان بسته به انصاف فروشنده هزینه خواهید کرد، در حالی که از سالم بودن آن نیز اطمینان ندارید.

راه حل دومی هم وجود دارد آنهم خرید جوجه مینا می باشد، جوجه میناها به دلیل ضعف بدنی شدید و نیاز مداوم به غذا در صورت کوتاهی در مراقبت دچار بیماری یا مرگ خواهند شد و از طرفی هم فروشندگان کمتری حاضر به فروش جوجه مینا می شوند چون سود کمتری برایشان دارد. بنابراین می توان گفت که بهترین راه خرید تعدادی تخم نطفه دار مرغ مینا و یک دستگاه جوجه کشی ارزان می باشد.

چگونه مرغ مینای ارزان داشته باشیم - چیکن دیوایسالبته خود خرید تخم نطفه دار مینا هم کار آسانی نیست و بایست از فرد مورد اعتماد خریداری کنید. البته مبلغی که در نهایت پس انداز می کنید به تلاشش می ارزد.

پس از تهیه این دو مورد باید ابتدا تخم ها را با یک پارچه خشک ، تمیز کنید سپس با تنظیم نمودن دستگاه بر روی دما و رطوبت مورد نظر اقدام به جوجه کشی از تخم های این پرنده بکنید. دوره جوجه کشی آنها ۱۷ – ۱۸ روز می باشد که از روز هجدهم جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند.برای کسب اطلاعات بیشتر نوشته نگهداری جوجه مینا را مطالعه فرمایید.

با این کار شما نه تنها با تغذیه ، بیماری و خلق و خوی مرغ مینا آشنا خواهید شد، بلکه با اهلی و سخنگو کردن آنها می توانید یک راه درآمدی بالا در کنار شغل اصلی برای خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋