واریته های مختلف نژاد لاری در ایران

آشنایی با گونه های مختلف نژاد لاری در ایران

واریته های مختلف نژاد لاری در ایران وجود دارند. شکل بدن در تمام این واریته ها شبیه هم بوده و تنها از نظر رنگ پر و بال و نوع تاج با هم تفاوت دارند. به طور کلی نژاد اصیل دارای مشخصات زیر می باشد. چشم زاغ، پای سبز، دم پایین، نوک کوتاه و عقابی، سر گرد و ریش و گوشواره بسیار کوتاه. به طور کلی واریته های مختلف نژاد لاری که در ایران وجود دارد افغانی و ایرانی که در اصطلاح عشق باز های افغان به کلنگی معروف است و در نواحی شرقی ایران یافت می شود و به رنگهای ابرش با چشمهای زاغ، فیروزهایی و یا سفید وجود دارد.

در نواحی غربی نژادهایی وجود دارد که ترکیبی از نژاد ترک و ایرانی یا افغانی و ایرانی با ترک بوده و به نام جنگلی معروف است. این نژاد بیشتر در کرمانشاه و کردستان ایران یافت می شوند. همچنین در این مناطق نژاد مالایی و مالاگاج هم به صورت ترکیبی از دو نوع قبلی وجود دارند.

در مناطق شمال غرب، تبریز و اردبیل انواعی از مالای و مالاگاج با ترکیبی از نوع ایرانی و انواعی از ترک می باشند که از لحاظ زیبایی و قدرت بدنی با واریته های مختلف نژاد لاری قابل مقایسه هستند. در شمال ایران و سواحل دریای مازندران به دلیل فرهنگ بومی مردم ترکمن و علاقه آن ها به جنگ لاری در این مناطق بهترین های ایران و حتی افغانستان یافت می شود.

برخی پرورش دهندگان با ترکیب انواع مالایی و افغان با لاری ایرانی انواع جنگی منحصر به فردی را به وجود آورده اند. در بیشتر مناطق ایران، جنگ لاری به یک سرگرمی تبدیل شده است لذا در اکثر نواحی ایران بهترین های خروس و مرغ لاری با انوا با انواع بومی و قدیمی ترکیب شده و انواع جنگی منحصر به فردی را به وجود آورده اند.

البته علاوه بر گونه های فوق الذکر انواع نژادهای اصیل و هیبرید نیز در جنوب کشور وجود دارند که در زیر به آنها اشاره می شود. البته در مقاله نژاد های خروس لاری به معرفی تمامی نژاد های خروس لاری پرداخته شده است. 

 

لاری افغان

این واریته از تلاقی خروس های بومی ایران با نژاد افغان به وجود آمده و معمولا در منطقه که نوع جیرفت، یزد، کرمان و زاهدان یافت می شود. در این واریته، سر نسبتا بزرگ، بیضی شکل، دراز ولی محکم و کافت است.

چشمها در این نژاد درشت بوده و از نژادهای چشم نقابی بزرگتر میباشد ولی تنها به رنگ سبز مایل به سفید، سفید براق و سبز تیره با لکه های مشکی رنگ در آن مشاهده می شود. نوک آن ها حساف و کافت و در برخی از آنها انحنای خیلی کم وجود دارد. پاها بلند و نسبتا ضخیم و دارای فلسها به رنگ سبز و سفید می باشند، اغلب در نژاد اصیل آن رنگ نوک، پا و چشم شبیه هم هستند.

 

واریته خروس لاری

 

ترک و افغان

از تلاقی خروس های نژاد ترکمن و افغان حاصل شده اند. این نژاد دارای سر بزرگ و گرد، نوک کوتاه و کلفت و قد بلند، پاهای کلفت با فلس درشت و به رنگ سفید، زرد و دودی و چشم نارنجی سفید و سبز می باشد.

 

چابهاری و مینابی

در این نژاد سر کشیده و کوچک، نوک صاف و باریک، گردن باریک، پاها نازک و چشمها به رنگ اغلب میدان را خالی می کند.

 

واریته های مختلف نژاد لاری

 

رنگ پر وبال

از لحاظ رنگ پر و بال گونه های مختلف نژاد لاری در ایران وجود دارد که به شرح زیر می باشند. در صورتی که می خواهید خروس لاری شما خوش رنگ و زیبا شود، بهتر است در تغذیه خروس لاری خود دقت بیشتری به عمل آورید. 

 

لاری قرمز: مهمترین و اصیلترین نژادها می باشد. رنگ پر و بال در خروس درخشان و زرد رنگ بوده و لکه های سیاه در پر و بال و مخصوصاً در زیر شکم و بال ها دیده می شود. پرهای دم در قاعده قرمز و در انتها سیاه میباشد. رنگ مرغ ها روشن تر از رنگ خروس ها می باشد.

لاری قهوه ای: منظره کلی پرها قهوه ای است و معمولا رگه های سیاه در آن دیده می شود. رنگ سینه تیره تر از رنگ قسمتهای دیگر بدن است. در این نوع معمولاً رنگ خروس ها روشنتر از رنگ مرغ ها است.

لاری گل باقلایی و سفید: رنگ پر و بال در برخی انواع لاری سفید میباشد ولی به طور کلی رنگ سفید خیلی کم دیده می شود، چون معمولا پر و بال دارای نوارها و لکه های سیاه، طوسی و یا زرد می باشند. این نوارها معمولا در پرهای پشت، بال، شانه و گردن مشاهده می شود.

واریته های مختلف نژاد لاری مختلفی وجود دارد که معروفترین آنها لاری ابرش، لاری صابونی و لاری سفید و سیاه هستند. لاری ابرش در واقع حنایی رنگ و صابونی تلفیقی از زرد و سفید و  سیاه می باشد. در آذربایجان برای لاری صابونی لغت چیل را استفاده می کنند و مناطق دیگر رنگ آن چلچل نامیده اند.

 

نوع تاج

خروس ها بر اساس نوع تاج به انواع تاج مهر، تاج بادامی، تاج سه پر، تاج گوشتی، تاج سوزنی، تاج کج و تاج میل تقسیم می کنند.

دستگاه گوارش خروس لاری
دستگاه گوارش خروس لاری

تاج مهر: خروس های لاری اصیل مانند نژاد افغان دارای چنین تاجی می باشند. بالای سر آنها تاج به صورت برجسته نیست. از مزیت های این تاج، سفتی و غیرقابل دسترس بودن آن برای خروس حریف در جنگ می باشد.

تاج بادام: این تاج به شکل یک بادام روی سر خروس دیده می شود که اندازه کوچک و کلفت ان مزیت دارد. از مزیتهای این تاج زیبایی، سفتی و غیرقابل دسترس بودن آن برای خروس حریف در جنگ می باشد.

تاج سوزنی: این تاج به شکل یک سوزن روی سر خروس قرار دارد که هر اندازه کوچکتر باشد بهتر میباشد.

سه پر: دارای سه پره می باشد که معمولا خیلی بزرگ است. از مشکلات این تاج آن است که در جنگ به راحتی قابل دسترس میباشد ولی دلیلی بر مناسب بودن خروس نیست.

گاهی با تلاقی دو نوع تاج مانند مرغ با تاج سه پر و خروس با تاج بادامی، تاجی به وجود می آید که ویژگی هر دو تاج را دارد.

 

رنگ چشم :

از لحاظ رنگ چشم دو نوع چشم سفید و قرمز خیلی دیده می شود.

 

رنگ فلس پا :

در این طبقه بندی ۳ گروه مهم زیر وجود دارند.

 

قلم سبز : در نژاد که از واریته های مختلف نژاد لاری بشمار میرود خالص این گروه رنگ فلسها سبز و رنگ ناخن ها و مهمیز سبز تیره یا سیاه می باشد که در  اثر امیزش با سایر نژادها ابتدا رنگ مهمیز سپس رنگ ناخن ها و در نهایت رنگ انگشت میانی به طور کامل سفید می شود. رنگ پرها در این گروه اغلب زرد مایل به نارنجی میباشد.

ناخن سیاه : در این نژاد رنگ فلسها زرد پررنگ و در برخی موارد با رگه های قرمز و ناخنها سیاه و مهمیز سفید می باشد که در اثر آمیزش با سایر نژادها رنگ ناخن میانی سفید می شود. رنگ پرها قرمز است.

قلم سفید : در این گروه رنگ فلسهای پا، ناخن ها و منقار سفید صدفی است. رنگ خروس های این نژاد ابرش یا قرمز و رنگ مرغهای آن شکری میباشد.

 

چه نژادهایی از خروس لاری در ایران وجود دارند؟

در حالت کلی می توان گفت که نژاد های افغان، ترک، چابهار و مینابی در ایران وجود دارد، برای مطالعه بیشتر به مقاله نژاد های خروس لاری مراجعه کنید.

خروس لاری ها بر چه اساسی تقسیم بندی می شوند؟

معمولا خروس لاری ها را بر اساس نوع رنگ پر و بال ، نوع تاج، نوع رنگ چشم و نوع رنگ فلس پا تقسیم بندی می کنند که اطلاعات کامل در مقاله واریته های خروس لاری شرح داده شده است. 

خروس لاری ها چند نوع تاج دارند؟

این پرنده ها دارای تاج های مختلفی هستند که از مهم ترین آنها می توان به تاج مهر، تاج بادام، تاج سوزنی و سه پار اشاره کرد. 

چگونه از تخم خروس لاری جوجه کشی کنیم؟

برای جوجه کشی از تخم خروس لاری می توانید از یک دستگاه جوجه کشی دست ساز استفاده کنید، اما با توجه به اینکه دستگاه های دست ساز راندمان پایینی دارند، توصیه می کنیم از یک دستگاه جوجه کشی خانگی استفاده کنید. مخصوصا کسانی که تعداد کمی تخم نطفه دار دارند، این ایده بهترین روش برای شروع پرورش خروس لاری و کسب درآمد از آن است. 

نوشته های مشابه

‫۲۲ دیدگاه ها

  1. سلام من چندتا جوجه لاری نژاد سوسماری خریدم اطلاعات زیادی از جنگاوری و دانگشون ندارم لطفا راهنمایی کنید

  2. با سلام ..من خیلی سال لاری بازی کردم و نژاد های زیادی دیدم.. به شخصه قرمز و سیاه را بیشتر میپسندم..و تاج مهر اول و بعدش تاج بادام ریز ..
    تاج مهر قرمز ۴/۵ تا ۵ دانگ عالیه ولی قبل جنگ باید حسابی آموزشش داد.. یه نکته هم اینه که خروس ها مشکلی ندارن با اینکه خروس پدرشون بهشون زور میگه یعنی دلیلی نداره بترسیم که میدان خالی میکنن.. اما اگه از جوجگی اصلا آقابالاسر نداشته باشن مغرور میشن ..طوری که بمیرن هم فرار نمیکنن..

  3. این چیزایی که درباره خروس لاری نوشته شدونژادشون همش کلآس اولی است

  4. سلام خروس پاسوسماری بافلس های محکم بهترع یاقلم سبز ساده

  5. سلام بر دوستان عشق باز من یه خروس لاری دارم که یک سالشه تقریبا فکر میکنم نژادش ترک باشه بعد این خروس من هر پاش سه خار داره خار هاش تو قیمتش تاثیر میزاره یا نه لطفا هرکی جواب میده صادق باشه من از لحاظ مالی نیاز ب پول دارم میخوام اینو خروس رو بفروشم پولش رو بزنم ب زخم زندگیم دمتون‌گرم رفقا … ❤

    1. سلام
      ترکیه نژاد خالص نداره برای لاری
      ایرانی افغانستانی و هندی استفاده میکنن ! پس این نژاد به امکان زیاد مال منطقه ترکمن هست

  6. باسلام به نظر بنده برای جوجه کشی سعی کنیم زیاد نژادهارو باهمدیگه میکس نکنیم اصالت حیوان از بین میره من خودم سی ساله افغانی بازم هنوز ترک هم قاطیشون ندادم یک مورد خروس فراری هم نداشتم

    1. اخه داداش من به ۳۰سال تجربه خروس بازی نی ی سال خروس بازی کن خون خروست اصل باشه نزادش اصل باشه درزمن این که میگی رگ های خروسو باهم میکس نکنین اشکالی نداره میکش قاطی بشه نژاد خاص تشکیل میشه توی کسو و میدان هم فرار نمیکنه از چه لحلظ فرار میکنه از لحاظی که نفص کم بیاره خروس طرف بدچوب باشه یا خیلی خروس خودی امادگی خوبی نداشته باشه تازه اینم بگم این حرفو هیچوقت پیش هیچ خروس بازی نگو که تاحالا نشده خروسم فرارنکنه هر خروس بازی در طول عشق بازی خودش شده که خروسش چه توی میدان یا توی کسو تاوان داده

  7. مجله نژاد طوس رو میخواستم بدونم ازکجا اومدن وچجور نژادی هستند اطلاعات درموردش

  8. سلام من یه خروس دوماهه دارم افغانه پدرش قهرمان ۵میدانه هست و ۶دانگ هم هست مادرش ۵/۵دانگ است ولی رنگ چشماش زرد یکم به قرمزی هست

      1. داداش من یه جوجه لاری دارم یه مقدار پا پر هست این چه نژادیه رنگ پرش قرمز با خالهای مشکی فلس پاهاش زرد و ناخنش سفیده

        1. دوست عزیز باید از نزدیک ببینم اینطور نمیشه تشخیص درستی داشت

      2. سلام من تخمشو خریدم گذاشتم زیر مرغ.تقریبا تا متر می‌ره به جا نوک زدن گاز میگیره.مشکی یه دسته.ولی سینش یه خطه پر نداره.خیلی وحشیه.یه سالشه.چیکار کنم رام شه

  9. فقط مشخصات خروس تاج میل رو نگفتید یکی از معیارهای اصیل بودن خروس تاج میل بودن میباشد

    1. سلام رفقای عشق باز من ی خروس لاری ابرش دارم۵یا۶ماهه هستش با مرغ لاری همسایه در گیر شد خوب میزد مرغ رو بعد از ۲۰دقیقه فرار کرد چرا چی کار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋