وضعیت پرورش کبک در ایران و واحدهای دارای مجوز

وضعیت پرورش کبک در ایران و واحدهای دارای مجوز

پرورش کبک در ایران برای خود علاقه مندان بسیاری دارد.همانطور که در موضوع پرورش بلدرچین بایست فعالیت های مخنلفی برای موفقیت انجام دهیم پرورش کبک نیز اصول خود را دارد.

پرورش کبک در ایران | شروع هر کار اقتصادی با انجام دادن مراحل قانونی بهترین نتیجه ممکن را دارد.

داشتن مجوز قانونی به کار تولیدی اعتبار میدهد؛ بنابراین بهتر است قبل از شروع تولید، به گرفتن مجوزهای قانونی اقدام کنیم تا از همان ابتدای کار نظم بیشتری به مجموعه خود بدهیم.

در ایران واحدهای زیادی به کار پرورش کبک مشغول میباشند؛ اما تعداد محدودی از آن ها دارای مجوز قانونی میباشند. پرورش کبک بیشتر از نوع سنتی و خانگی  بوده و علاقه مندان به این پرنده به جهت علاقهٔ خود بدون هیج برنامه ریزی اولیهای وارد این کار می شوند.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» امکان نصب و کاربری اسان
» دارای سیستم کاربردی انتخاب پرنده
» جوجه کشی اتوماتیک از تخم نطفه دار کبک
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

نخستین مزرعه پرورش کبک کشور توسط بخش خصوصی در شیراز راه اندازی شده است. در استان یزد سه واحد پرورش کبک دارای مجوز هستند. در سالهای اخیر نیز مجوزهای جدید برای چند واحد پرورش کبک در نقاط مختلف ایران از جمله در استان مرکزی و سمنان صادرشده است.

نژاد رایج پرورش کبک در ایران

کبک ها داری نژادهای متفاوتی هستند و در مناطق مختلف پراکنده اند. با توجه به تنوع کبک در مناطق مختلف و عدم توجه به پرورش صنعتی ان ها در اینجا فقط به معرفی نژاد مهم کبک پرورشی در ایران پرداخته می شود:

کبک معمولی ALectoris chukar :

پرندهای آشنا و فراوان است که به وسیله سطح پشتی خاکستری – نخودی رنگ با نوار سیاه رنگ دور چشمها و گلو و رنگ قرمز پاها مشخص می شود.

کبک معمولی در دامنه ها و شیبهای کوهستانی و سنگلاخ یافت شده و معمولاً در نواحی پردرخت دیده نمی شود.

در نواحی خشک اغلب صبح زود و یا عصر اطراف چشمه ها جمع میشوند.شایان ذکر است که کبک چوکار بومی ایران است و به رغم کاهش قابل توجه جمعیت آن در طی ۲۵ سال گذشته، هنوز به تعداد فراوان زادوولد می کند.

کبک چوکار در شرایط پرورشی تا حدود ۴-۳ ماهگی به وزنی در حدود ۴۰۰ تا ۵۵۰ گرم میرسد. در زمان بلوغ، نرهای کبک چوکار به وزنی در حدود ۷۰۰ گرم و مادهها در حدود ۶۵۰ گرم میرسند. جنس نر در کبک چوکار یک سیخک در قوزک پا دارد.

کبک نر علاوه بر جثه بزرگتر و سنگین تر، دارای سر بزرگتر نسبت به جنس ماده است. این در حالی است که در مورد بلدرچین جنس نر نسبت به جنس ماده سبک تر است.

آینده صنعت و دورنمای تولید کبک  | پرورش کبک در ایران

با پیشرفت فناوری و افزایش سطح زندگی، مردم توجه بیشتری به سلامتی و تغذیه خود می کنند. مصرف کنندگان به جای خرید موادغذایی ارزان و معمولی، به دنبال غذاهایی باارزش غذایی بالا و همچنین غذاهای سالم هستند.

هرچند همه اقشار جامعه به تغذیه خود توجه ندارند اما تعداد افرادی که امروزه بهداشت و کیفیت تغذیه آنها در اولویتهای اول زندگی قرار دارد کم نیستند.

روزبه روز بر مصرف مواد خوراکی سالم و باارزش غذایی بالا افزوده می شود و کبک هم جزو این گروه از مواد است.

روزبه روز تقاضای بازار به محصولات کبک در حال رشد است. سالها پیش زمانی که مقدار ناچیزی از گوشت کبک در ایران مصرف می شد تصمیم گرفتیم مقداری تخم کبک هم در کنار تخم بلدرچین به بازار عرضه کنیم. در آن زمان شاید برای اولین بار بود که تخم خوراکی کبک به بازار عرضه می شد.

بسیاری از همکاران از شکست این محصول مطمئن بودند و دلیل آنها هم بالا بودن قیمت تخم کبک نسبت به تخم مرغ و تخم بلدرچین بود. با این حال مقداری تخم کبک که در آن زمان بسته بندی مناسبی هم نداشت در سطح فروشگاهها به صورت آزمایشی پخش شد؛ و بعد از یک هفته استقبال به حدی زیاد شد که ما نتوانستيم عهده تأمین آن برآییم!

وقتی مصرف کنندگان برای اولین بار مزیتهای تخم کبک را احساس کردند به مشتریان دائمی تبدیل شدند. امروزه علی رغم این که تخم کبک قیمت نسبتاً بالایی دارد ولی مشتریان خاص خود را دارد. روزبه روز تقاضای بازار به محصولات کبک در حال رشد است.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» دارای بدنه ی کاملا آنتی باکتریال و قابل شستشو
» بهره گیری از سنسور SHT نسل ۴
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان
پرورش کبک
پرورش کبک

نمای کلی و بخش های تولیدی مورد نیاز صنعت پرورش کبک

 

تولید محصولات کبک در مقیاس محدودی انجام می شود. بازار و علاقه مندان به پرورش کبک نیز محدود هستند؛ بنابراین تولید نیز دارای محدودیتهای زیادی است. بدین معنی که برخی از مواد اولیه تولید همه جا در دسترس نیست.

تولیدکننده باید مواد اولیه و برخی لوازم را خود تهیه کند. به عنوان مثال دان مورد نیاز معمولاً می تواند توسط کارخانه های خوراک تولید و تأمین شود ولی تخم نطفه دار و یا جوجه همیشه و همه جا در دسترس نیست.

به همین دلیل واحدهای پرورش کبک همانند اکثر واحدهای پرورش بلدرچین به صورت یک مجموعه کامل فعالیت می کنند.

در یک واحد پرورش کبک معمولا بخش گله مولد، جوجه کشی، پرورش جوجه، کشتارگاه و بسته بندی وجود دارد.

با توجه به این که امکان کشتار کبک در خط کشتار بلدرچین تا حدودی وجود دارد در صورت دسترسی به خط کشتار صنعتی بلدرچین می توان کشتار را در کشتارگاهها انجام داد.

در این در یک واحد پرورش کبک معمولا بخش گله مولدت جوجه کشی، پرورش جوجه، کشتارگاه و بسته بندی وجود دارد. مدیریت هر یک از بخش های تولید کبک نیازمند توجه بوده و نیاز به سرمایه گذاری و مدیریت خاص خود است که در نوشته های دیگر همین سایت در مورد هر بخش تولیدی کبک توضیح داده خواهد شد.

درصورتی که رشد صنعت پرورش کبک ادامه پیدا کند احتمالاً در آینده بخش های مختلف تولید از یکدیگر تفکیک شده و به صورت مستقل فعالیت خواهند کرد.

به عنوان مثال مراکزی می توانند فقط کار نگهداری گله مولد و جوجه کشی را انجام دهند و یا مراکزی فقط کار پرورش را انجام دهند. خوشبختانه در حال حاضر واحدهای تولیدی تخصصی پرورش کبک در حال شکل گیری هستند که قادرند تخم نطفه دار و یا جوجه یک روزه تولید کنند.

در شرایط خانگی و یا روستایی که معمولا افراد قادر به نگهداری تعداد محدودی پرنده هستند در صورت عدم دسترسی به مراکز تهیه جوجه یک روزه میتوانند با تهیه دستگاههای جوجه کشی خانگی اقدام به پرورش کبک کنند.

هدف پرورشی کبک مشخص داشته باشیم.

یک پرورش دهنده کبک در ابتدا باید هدف خود از پرورش را مشخص کند. آیا به منظور تولید گوشت این مجموعة را راه اندازی کرده است و یا قصد تولید تخم یا تولید جوجه را دارد؟

برای دستیابی به هدف اول یعنی تولید گوشت می توان با خرید جوجه یک روزه و بزرگ کردن آنها تا سن سه تا چهارماهگی به این هدف رسید و در پایان پرندهها را برای انجام مراحل کشتار و بسته بندی به کشتارگاه و سپس کارخانه بسته بندی تحویل داد.

اگر پرورش دهنده قصد تولید تخم خوراکی را دارد در مجموعه خود نیازی به نگه داشتن کبک نر ندارد. می تواند با خرید جوجه یک روزه و پرورش دادن آنها تا سن ۵ الی ۶ ماهگی به این هدف خود دست یابد؛ اما اگر قصد تولید تخم نطفه دار را دارد باید در گله خود پرندگان را به نسبت ۳ به ۱، یعنی به ازای هر ۳ پرنده ماده یک پرنده نر نگهداری کند.

در ابتدای پرورش کبک لازم است که هدف خود از پرورش را مشخص نموده و در راستای آن هدف برنامه ریزی کرد. برای تولید جوجه یک روزه به تخم نطفه دار، دستگاه جوجه کشی و اتاقی مناسب برای نگهداری تخمها نیاز است که پرورش دهنده میتواند با جمع آوری ۳ بار در روز تخمهای نطفه دار و ضدعفونی کردن آنها در اتاق مناسب (از نظر دما و رطوبت) نگهداری کند.

با گذاشتن تخمها در دستگاه جوجه کشی بعد از حدود ۲۴ روز جوجه یک روزه تولید کرده و به پرورش دهندگان کبک گوشتی و تخمگذار بفروشد.

بنابراین میتوان با در نظر گرفتن این که قصد تولید کدام یک از محصولات کبک را داریم در یک زمینه اقدام نمود.

پرورش کبک در ایران

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. من دوستدارم کبک داری بزرگی بزنم سرمایه گذاری کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      در ابتدا باید تجربه لازم رو به دست بیارید بعد اقدام به شروع کار کنید
      بهتره به جهاد کشاورزی شهرتون مراجعه کنید تا در این خصوص دقیق راهنمایی کنن
      و حتما دوره های لازم رو بگذرونید تا به مشکل برنخورید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس