طوطی کاکادو | شرایط پرورش و نگهداری کاکادو

آموزش شیوه نگهداری و مراقبت از کاکادو

کاکادو از جمله طوطی های باهوش و بسیار بازیگوش قابل پرورش در خانه است. این پرنده قدرت تکلم کمتری نسبت به کاسکو دارد، اما از سایر طوطی سانان و پرنده های زینتی باهوش تر است. آنها علاقه زیادی به بازیگوشی و جویدن و امتحان کردن وسایل مختلف دارند، بنابراین در محل نگهداری آنها هیچ وسیله خطرناک، سمی و برنده ای وجود نداشته باشد. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از طوطی کاکادو
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

آشنایی جزئی با کاکادوها

کاکادو ها از خانواده طوطی های کاکل دار هستند و به نام های طوطی کاکلی، کاکاتو ، طوطی آمبرلا و … خوانده می شوند که همگی به کاکل بالای سر پرنده اشاره دارد. این کاکل در زمان هیجان و شادی پرنده باز می شود و زمانی که پرنده احساس ترس کند و یا قصد حمله به چیزی یا کسی را داشته باشد، آن را باز می کند. 

این پرنده اصالتا متعلق به استرالیا می باشد اما به واسطه تجار و بازرگانان به کشورهای مختلف صادرات شده اند و نمونه های مختلفی از آنها را در هر خانه و شهری می توان یافت. از گونه های مختلف کاکادو می توان به سینه سولفوری ، سینه سرخ، گوفین، گالا، آمبرلا، پالم، ملوکان، ماژور میشل و… اشاره کرد. 

آشنایی جزئی با کاکادوها - چیکن دیوایساگر کاکادو را برای آموزش سخنگویی می خواهید پرورش دهید، باید به این نکته توجه کنید که سینه سرخ و رز برست ها نمی توانند حرف بزنند و کاکادوهای گوفین فرایند اهلی سازی و آموزش سختی دارد و به زمان زیادی نیاز دارد. متداول ترین گونه ای که در بین ایرانیان محبوب است و به راحتی می توان جوجه ها و تخم های آنها را یافت، گونه های سینه سولفوری یا همان کاکل زرد است که نسبت به سایر گونه ها بهتر می توان آن را پرورش داد.  

در این نوشته از چیکن دیوایس هر آنچه که برای پرورش و نگهداری کاکادو در خانه لازم است، توضیح داده شده و نکات و تکنیک های مهمی برای انتخاب، خرید، اهلی کردن ، پرورش و حتی سخنگو کردن این پرنده بیان شده است. پس اگر به نگهداری از کاکادو در خانه علاقه مند هستید، مطالعه این نوشته توصیه می شود. 

شرایط لازم برای نگهداری کاکادو در خانه 

آنها برای نگهداری به فضای زیادی نیاز دارند و بر خلاف پرنده های کوچک ، قابل پرورش در یک قفس کوچک نیستند. بسیاری از پرورش دهنده ها ، اقدام به نگهداری کاکادوهای خود در فضای خانه می کنند و اجازه حرکت آزادانه به آنها را در خانه می دهند. 

اما این نکته مهم را به یاد داشته باشید که تنها در صورتی می توانید کاکادو را به صورت آزادانه در خانه رها کنید که کاملا اهلی شده باشد و به شما و محیط جدید عادت کرده باشد، چون در غیر این صورت با حرکات پرخاشگرانه او روبرو خواهید شد و امکان شکستن وسایل و شیشه پنجره را دارند. 

هم چنین داشتن علاقه به نگهداری از این پرنده و تحمل بدخلقی ها و جیغ و دادهای او مهم ترین شرط برای نگهداری از آنها می باشد. برخی از مردم پس از خرید کاکادو انتظار روی دست آمدن و رقصیدن پرنده را دارند، در حالی که اینطور نیست و تا زمانی که کاملا به شما و محیط جدید عادت نکرده باشد، باید جیغ و دادهای گاه و بی گاه و حتی صبح هنگام او را تحمل کنید و با فراهم کردن شرایط مناسب ، محیط جدید را برای او کاملا دلپذیر کنید. 

شرایط لازم برای نگهداری کاکادو در خانه - چیکن دیوایسشرط مهم دیگری که در نگهداری از کاکادو باید مورد توجه قرار دهید، وقت گذرانی و سرگرم کردن پرنده است. آنها بر خلاف صدای گوش خراشی که دارند، بسیار احساساتی هستند و روحیه لطیفی دارند و درست مانند یک بچه دو ساله نیاز به توجه و محبت شما دارند. روزانه باید چندین ساعت از وقت خود را صرف سرگرم کردن پرنده بکنید و با حرف زدن و غذا دادن به او، محبت و توجه خود را نشان دهید. 

پس اگر زمان کافی برای نگهداری از کاکادو را ندارید، از خرید آن خودداری کنید چون که نگهداری از آن به سادگی سایر پرنده ها نیست و به وقت و حوصله زیادی نیاز دارد. 

ویژگی های محیط مناسب برای نگهداری کاکادو

همانطور که گفته شد، امکان نگهداری از آنها در قفس های کوچک وجود ندارد و حتما باید از قفس های چند متری و یا اتاق خالی استفاده کنید، چرا که جثه بزرگی دارند و علاقه زیادی به پرواز های کوتاه دارند. 

اگر دارای یک اتاق خالی هستید می توانید آنها را در خانه پرورش دهید، در غیر این صورت باید از قفسی به ابعاد بزرگتر از یک متر استفاده کنید. آنها علاقه ای به ماندن در یک جا ندارند و باید مدام در حال پرواز و یا بازیگوشی باشند، در صورت ماندن طولانی مدت در قفس دچار افسردگی خواهند شد و حتی امکان پرکنی را دارند، اما اگر روزانه چند ساعتی به صورت آزادانه در اتاق به پرواز در آیند، حالشان بهتر خواهد شد و حس آزادی را در خود خواهند یافت. 

ویژگی های محیط مناسب برای نگهداری کاکادو - چیکن دیوایسمحل پرورش این طوطی کاکل دار باید کاملا آرام و بدون سر و صدا باشد، به خصوص زمانی که او را به تازگی خریداری کرده باشید. کاکادو در بدو ورود به خانه جدید خود، استرس بالایی دارد و هر گونه سر و صدای دلهره آور مانند صدای افتادن ظروف ، گریه بچه ، بوق ماشین ، صدای بلند موزیک و تلویزیون و … بر استرس پرنده خواهد افزود. 

اتاقی که برای پرنده در نظر میگیرید باید کاملا امن باشد و هیچ وسیله خطرناکی مانند شیشه ، چاقو، وسایل تیر، سیم های لخت و قابل جویدن ، لامپ ، پریز و … وجود نداشته باشد و یا در صورت وجود ، کاکادوی شما به آن دسترسی نداشته باشد. 

برای تمیز کردن راحت فضولات پرنده می توانید پارچه ای را در کف قفس یا اتاق بیندازید و با تمیز کردن آن ، فضولات نیز پاک خواهند شد و آسیبی به کف اتاق نیز وارد نخواهد شد.

آنها تمایل زیادی به نشستن بر روی میله های نشیمن دارند، این میله ها باید از جنس استیل و یا چوب های سخت غیر قابل جویدن باشد چرا که علاقه زیادی به جویدن میله زیر پای خود دارند. 

انتخاب کاکادوی مناسب برای پرورش 

اگر فکر می کنید که وقت کافی برای نگهداری از این پرنده دارید و مکان مناسبی نیز برای پرورش آن دارید، نوبت آن رسیده که پرنده مورد علاقه خود را خریداری کرده و اتاق او را آماده کنید. 

معمولا اولین جایی که برای خرید کاکادو به ذهنتان خواهد رسید، مراجعه به اینترنت و سایت های درج آگهی است. اما به این نکته مهم توجه کنید که خرید کاکادو از شهرهای مختلف آن هم به صورت غیر حضوری ، کاری بسیار مشکل و خطرناک است چرا که احتمال تلف شدن پرنده حین انتقال وجود دارد و یا اینکه فروشنده ، پرنده ای بیمار و یا مسن و از کار افتاده را به شما بفروشد.

انتخاب کاکادوی مناسب برای پرورش - چیکن دیوایسبنابراین بررسی وضعیت کاکادو و تشخیص سن و جنسیت آن توسط متخصص کاملا ضروری است. معمولا کاکادوهای نر هوش بالاتری نسبت به ماده ها دارند و زودتر قادر به بیان کلمات خواهند بود. هم چنین آنهایی که در سنین سه الی چهار ماهگی به سر می برند، گزینه های خوبی برای اهلی شدن و سخنگو کردن هستند چرا که هنوز خوی وحشیانه پیدا نکرده و برای کشف دنیا کنجکاو است. 

از روش های مختلفی که برای تهیه جوجه کاکادو می توانید استفاده کنید ، میتوان به دو شیوه زیر اشاره کرد :

روش اول – خرید از پرورش دهنده ها 

اگر هر چه سریعتر می خواهید به جوجه مورد علاقه خود دست پیدا کنید، بهترین راه مراجعه به خود پرورش دهنده های کاکادو است، یعنی کسی که سالها تجربه پرورش و نگهداری از این پرنده را داشته و با خوی و خصلت آنها و شیوه نگهداری و تغذیه آنها آشنایی کامل را دارد. 

بسیاری از جوجه کاکادو ها قبل از رسیدن به سن بلوغ ظاهر یکسانی دارند و از روی شکل پرها نمی توان به نژاد آن پی برد و از آنجایی که بهترین سن برای خرید ۳ الی ۴ ماهگی می باشد، بنابراین در این سن اصلا نمی توان به نوع نژاد آنها پی برد.

پس مراجعه به یک پرورش دهنده مطمئن که نژاد مورد نظر شما را رشد و تکثیر می دهد، بهترین گزینه خواهد بود. اگر میخواهید جوجه مورد نظر خود را از شهر دیگری خریداری کنید، حتما به صورت حضوری به آن شهر بروید و یا از یک فرد مطمئن بخواهید که اعتبار و سابقه پرورش دهنده را بررسی کرده و از نژاد، سن و جنسیت طوطی مطمئن شود. 

روش دوم – جوجه کشی از تخم نطفه دار کاکادو

اگر می خواهید چند جوجه کاکادو را با هم پرورش دهید و حتی از این کار کسب درآمد کنید، یعنی به عبارتی هم به علاقه خود دست پیدا کنید و هم از این راه به درآمد بالایی نیز برسید، بهترین روش تهیه تخم های نطفه دار این پرنده و جوجه کشی از آنها با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای مانند ایزی باتور ۶ است.

جوجه کشی از تخم نطفه دار کاکادو - چیکن دیوایسقدم اول و مهم در این روش یافتن تخم های نطفه دار مطمئن و تازه است. برای این کار حتما به خود پرورش دهنده ها مراجعه کنید، آنها از تازه بودن و نطفه دار بودن تخم های تولیدی مطمئن هستند چرا که لحظه به لحظه در کنار مولد ها هستند و از جفت شدن یا نشدن آنها اطمینان دارد. 

اما فروشنده و واسطه ها هیچ اطلاعی از این امر ندارند و صرفا در صدد فروش تخم های ظاهرا نطفه دار هستند. 

دقت کنید که تخم های نطفه دار کاکادو هیچ تفاوتی با تخم های بدون نطفه آنها ندارد و از روی ظاهر نمی توان متوجه نطفه دار بودن آن شد، تنها راه حل تشخیص در حال حاضر ، جوجه کشی از تخم ها و نطفه سنجی با استفاده از چراغ قوه ، یک هفته پس از شروع جوجه کشی است. بنابراین دقت در خرید و شناسایی پرورش دهنده های معتبر و قابل اعتماد بسیار مهم است. 

در نوشته آموزش کار با ایزی باتور ۶ به نحوه جوجه کشی با استفاده از این دستگاه توضیح داده شده است که با مطالعه آن با شیوه جوجه کشی از تخم نطفه دار کاکادو و هر پرنده دیگری آشنایی پیدا خواهید کرد. 

طول دوره جوجه کشی آنها بستگی به نژادی که دارند بین ۲۰ الی ۲۹ روز خواهد بود، آنها تا ۵۰ الی ۷۰ سال می توانند عمر کنند و در سن ۳ الی ۴ سالگی به بلوغ جنسی می رسند و قادر به تولید مثل و تخم گذاری خواهند بود. کاکادوهای بزرگتر و سنگین تر در ۵ الی ۶ سالگی به بلوغ جنسی می رسند. 

تغذیه کاکادو

آنها علاقه زیادی به خوردن میوه و دانه ها دارند، دانه های دارای پوسته هم برای آنها سرگرم کننده خواهد بود و هم انگیزه یافتن غذا و خوردن آن را برای طوطی بر خواهد انگیخت. در ادامه به انواع غذاهای مناسب برای کاکادو اشاره خواهید شد. 

انواع مواد غذایی مناسب برای کاکادو ها و طوطی سانان

  • انواع میوه ها مانند انگور، توت فرنگی ، سیب ، گلابی ، هندوانه ، خربزه و… 
  • انواع سبزیجات مانند کلم ، کاهو، خیار ، گوجه ، هویج و… 
  • انواع آجیل خام و بدون نمک مانند پسته ، گردو، بادام، فندق
  • انواع تخمه های خام و بدون نمک مانند تخم کدو، تخم آفتابگردان ، تخم هندوانه و … دقت کنید که تخم سیب و پرتقال و … دارای سیانور بوده و برای پرنده سمی است.
  • استفاده از دانه پارس مخصوص طوطی سانان
  • تخم مرغ اب پز به صورت خرد شده
  • سینه مرغ آب پز شده به صورت خرد شده 
  • ارزان و کتان و سایر دانه های مفید هم چنین بذر سبزیجات

اگر صاحبِ طوطی کاکادو بزرگ هستید و از آن ها نگهداری می‌کنید، دادنِ گردو و بادام نشکسته و با پوست و به صورت درسته هم مانعی نخواهد داشت و رضایتشان را جلب می کند. به صورت کلی، وعده های غذایی آن‌ها همان دانه‌های مختلف مانند تخمه، بادام، بادام زمینی و حتی بعضی از دانه‌های ریز مانند تخم کتان و ارزن می‌باشد که حتی کاکادو های بزرگ هم قادر به پوست کردن و خوردن این دانه‌ های کوچک هستند.اصولا کاکلی ها شخصیتی مستقل دارند و خیلی زود به خود کفایی می رسند و خودشان کارهایشان را انجام می دهند!

انواع مواد غذایی مناسب برای کاکادو ها و طوطی سانان - چیکن دیوایسدر رژیم آن‌ها حتما از میوه و سبزیجات مانند سیب و کاهو استفاده کنید و از آن ها غافل نشوید . بعضی حبوباتِ پخته هم گه گاه در اختیارشان قرار دهید تا در صورت تمایل از آن‌ها هم استفاده کنند و لذت بیشتری ببرند. رازِ طلائیِ موفقیت در جلای پرهای کاکادوها، تامین کلسیم و مواد معدنی و ویتامین‌ ها است که در همان میوه و سبزیجات یافت می‌شود. ولی با این وجود، دادن مکمل‌های تغذیه و مولتی ویتامین ها و حتی سویا به کاکادوها مانعی نخواهد داشت و در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را نیز تهیه کنید.

انواع غذاهای ممنوعه برای طوطی کاکادو

آنها تمایلی به خوردن غذاهای شور و یا دارای چربی زیاد ندارند و برای آنها مانند سم خواهد بود. بنابراین چیپس و پفک، شکلات و لواشک و انواع بیسکویت و تنقلات و… برای آنها مضر خواهد بود.

برای جلوگیری از خورده شدن این مواد توسط کاکادو ، حتما ورود افراد به اتاق او را کنترل کنید و در صورتی که کودک یا مهمانی در خانه دارید، بسیار مراقب باشید، چون احتمال خوراندن این مواد سمی توسط کودک و یا مهمانان به پرنده وجود دارد. 

انواع غذاهای ممنوعه برای طوطی کاکادو - چیکن دیوایسشما می‌توانید از غذا های خودتان هم به آن‌ها بدهید. البته فرموش نکنید که هر غذای خوبی را می خورند به غیر ازچیزهایی که دستگاه گوارش شان را دچار اختلال می‌کند مثلِ (پنیر، نمک، ادویه جات ، غذاهای چرب و شور و …).در کنار تمامِ این ها، خرما، انجیر و کشمش هم بابِ منقارِ کاکلی هستند. این ها را ترجیحا باید مدت یک شب خیسانده و به طور کامل شستشو بدهید. خوردنِ میوه های خشک بدون مواد نگهدارنده اضافه (به عنوان مثال، گوگرد و یا مواد افزودنی) حسابی موردِ علاقه طوطی های کاکادو است.

تغذیه کاکادو از جوجگی

اگر می خواهید از تخم این پرنده جوجه کشی کنید، باید از بدو تولد تغذیه او را بر عهده بگیرید. آنها از زمان تولد تا سه الی چهار ماهگی با استفاده از سرلاک تغذیه می شوند. یعنی زمانی که پرنده کاملا پر دار نشده و قادر به خوردن و شکستن دانه ها و آجیل نباشد، باید توسط پرورش دهنده تغذیه شود.

معمولا سرلاک های مخصوص طوطی سانان در بازار وجود دارند که پس از انجام پرس و جو و تحقیقات لازم ، بهترین مارک را برای جوجه کاکادوی خود خریداری خواهید کرد.

پس از خیساندن سرلاک در یک کاسه، می توانید به همراه سرنگ مخصوص ، آن را به گلوی پرنده تزریق کنید. با توجه به اینکه جوجه در روزهای ابتدایی تولد چشمانی بسته دارد، باید غذا را با دقت لازم به او بدهید. 

تغذیه کاکادو از جوجگی - چیکن دیوایسدقت کنید که جوجه کاکادوها مقاومت خیلی پایینی در برابر بیماری ها و تغییرات آب و هوایی خواهد داشت، پس محیط نگهداری او باید کاملا گرم باشد و دمایی بین ۳۲ الی ۳۵ درجه سانتی گراد داشته باشد. 

هم چنین آنها را در لابه لای یک پارچه نگهدارید و پارچه را مرتبا تعویض کنید تا آلودگی موجود بر سطح آن موجب بیماری پرنده نشود. برای اطمینان از سلامت جوجه کاکادو از یک دامپزشک متخصص بخواهید تا وضعیت سلامتی پرنده را مرتبا بررسی کند. 

چه زمانی می توان کاکادو را سخنگو کرد؟

زمانی که به سن ۴ الی ۵ ماهگی برسند، آمادگی لازم برای دریافت آموزش های شما را خواهند داشت، اگر برای اولین بار می خواهید کاکادو پرورش دهید و تاکنون تجربه پرورش هیچ پرنده زینتی را نداشته اید، بهتر است جوجه های یک ساله را خریداری کنید چون در برابر بیماری ها و شرایط محیطی مقاوم تر خواهد بود. 

در مقاله آموزش سخنگو کردن کاسکو به صورت قدم به قدم آموزش داده ایم، از آنجایی که روند آموزش در کاکادوها هم مانند کاسکو می باشد، می توانید از مقاله اشاره شده نیز برای آموزش حرف زدن کاکادو استفاده کنید. 

اولین قدم برای آموزش و سخنگو کردن کاکادو ، اهلی کردن پرنده و کاستن از میزان وحشی گری اوست. زمانی که او کاملا به شما اعتماد کرد و بر روی انگشتان شما نشست و یا از دست شما غذا خورد، می توانید برای آموزش اقدام کنید. 

نگهداری کاکادو در خانه چه مزایایی دارد؟

اگر در خانه تنها هستید و نیاز به یک همدم دارید، کاکادو بهترین گزینه خواهد بود. او مانند یک کودک بازیگوشی خواهد کرد و با هوش سرشار خود انواع ترفند ها و حرکات را اجرا خواهد کرد که بسیار سرگرم کننده و نشاط آور است. هم چنین در صورت وقت گذاشتن و آموزش می توانید کلمات و ترفند های زیادی را به او آموزش دهید.

بنابراین اگر زمان زیادی را در خانه به سر می برید، این پرنده می تواند اوقات فراغت شما را پر کند و همانند یک کودک شیرین و جذاب خواهد بود. آنها به خوبی می توانند صداهای مختلفی مانند صدای سگ و گربه ، صدای بوق و ملودی و انواع کلمات را تقلید کنند. 

در صورت قرار دادن اسباب بازی در اتاق او ، با آنها سرگرم خواهد شد و حس کنجکاوی او را وادار به زیر و کردن و بازی با اسباب بازی ها خواهد کرد. 

آیا می توان از فروش کاکادو درآمد کسب کرد؟

شما به روش های مختلفی می توانید از آنها درآمد کسب کنید، خرید جوجه کاکادو و ترتیب و فروش کاکادوی اهلی یا جوجه کشی از تخم نطفه دار آنها و فروش جوجه چند ماهه کاکادو از روش های کسب درآمد است که به سرمایه خیلی کمی نیاز دارد و درآمد بالایی را نیز به همراه دارد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    ایا کاکادو را میتوان با کاسکو در یک اتاق نگه داشت؟
    و رابطه طوطی سانان با توله سگ چطور است

    1. سلام وقت شما هم بخیر . بستگی به پرنده داره باید ببینید باهم کنار میان یا خیر ولی معمولا کنار میان . برای سگ هم همینطوره باید ببینید بستگی به پرنده داره نمیشه کلی گفت

  2. سلام علت زیاد خاراندن و به پر ها ور رفتن پرنده از چیست و راه کم کردنش چیه ؟

  3. سلام ببخشید من اگر بخواهم یه کاکادو ۲ ماهه یا بالغ داشته باشم در زمان بالغ بودنشم میشه سخنگوش کرد؟

    1. بهتر که از جوجگی شروع کنید
      چون پرنده های بالغ خیلی سخت یاد میگیرن

  4. سلام میشه بگید قیمت یه طوطی کاکادو سرحال و بازیگوش چقدر هست؟

    1. سلام
      از قیمت طیور اطلاع ندارم متاسفانه
      داخل دیوار شیپور زیاده

    2. من الان طوطی کاکادو دارم خیلی هم ازش راضی خیلی بچه خوب و مودبی است نزدیک ۱۸۰کلمه هم حرف میزنه اونم رخ در رخ خیلی خیلی از شما ممنونم من اولش که میخواستم طوطی کاکادو بخرم خیلی استرس داشتم که نکنه مریض شه نکنه زود بمیره ولی با خودندن مطلب شما تونستم با خیال راحت این پرنده رو خریداری کنم که خداروشکر الان تونستم ازشون جفت گیری هم بکنم 🙏🙏
      درضمن قیمت کاکادو هم ۲۸م تومان است
      ممنون از مطلب خوب و آموزنده شما
      یا علی مدد

    3. سلام
      من میخوام یک جفت طوطی از پرورش دهنده بخرم میگه نژادشون بروتای دومروپ هست آیا از همین نژاد کاکادو هست
      قیمتشون چنده

  5. سلام من میخوام یک جوجه کاکادو بگیرم میشه بگین از کجا بگیرم

    1. بهتر که به خود پرورش دهنده مراجعه کنید تا با اطمینان بیشتری خرید کنید

  6. درود خیلی آموزنده وخوب بود تشکریه سوالم داشتم تخم کاکادورازکجا میتونم تهیه کنم چون خودم دستگاه جوجه کشی دارم ممنون میشم

    1. باید از خود پرورش دهنده های کاکادو تهیه کنید
      هرگز به سایت ها و اگهی ها اعتماد نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس