اصطلاحات کبوتر بازی بخش پنجم

اصطلاح های کبوتر بازی

اصطلاح های کبوتر بازی :گل شور: به مخلوطی از خاک رس، ماسه، نمک، ارزن و پودر سیر و آب و حرارت گرما برای خشک شدن، گل شور می گویند که برای تامین مواد معدنی و ایجاد اشتها بسیار مفید می باشد.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از کبوتر
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

اصطلاح های کبوتر بازی :گروبندی: کبوتر بازان اغلب بر سر پریدن کبوتران هنری خود، «گروبندی» می کنند، بدین معنا که شرط میبندند و جوایز گزاف نقدی و جنسی تعیین می کنند.

اصطلاح های کبوتر بازی
اصطلاح های کبوتر بازی

کبک کردن : کبوترانی که می خواهند برای مسابقه آماده کنند در ایام بهار پرهای بالی و دمشان را به یکباره می کشند. به کبوتری که پر بال ندارد، کبکول می گویند و به کبوتری که نه دم دارد و نه بال، کبک کبک می گویند و کسی که این عمل را انجام می دهد می گوید کبک کرده ام.
اصطلاح های کبوتر بازی :گنجه ( کتونه ) : به محل نگهداری کبوتران در تمام سال ، گنجه می گویند . جایی ساکت و امن و مجهز به سیستم تهویه و آفتاب گیر می باشد.
گنجه بر : به کسی که مهمه کبوتران یک خانه و یا یک شخص را می خرد ، گنجه بر می نامند.
مایه : به کبوترانی که برای جفت گیری و ازیاد نسل در نظر گرفته می شوند و پس انداز سال ها مرارت و زحمت هستند ، مایه کبوتر می گویند.
اصطلاح های کبوتر بازی :مفت باز: به پرورش دهنده ای که پرندگان خود را قبل از جلد کردن کامل به پرواز در آورده و کبوتران مبتدی و بدون شناخت لانه خود را گم کنند، مفت باز می گویند.
مفلق : به کبوترانی که بین سنین جوجگی و بزرگ سالی هستند، مفلق می گویند.
میان تو : به منطقه بالاتر از منطقه تنگ بام، میان تو می گویند. به عبارت دیگر، کبوترانی که در ارتفاع متوسط پرواز می کنند می گویند به میان تو رفته اند.
میان تو سنگین: به کبوترانی که در آسمان به علت ارتفاع زیاد سوسو می زنند می گویند به میان تو سنگین رفته اند.
نا جلد : به کبوتری گفته می شود که هنوز لانه خود را به درستی نمی شناسد.
نشان کردن: به علامت گذاری کبوتران پروازی هنگام پرواز برای شناسایی بیش
نقشی باز: به پرورش دهندگانی که نقش را پرورش می دهند و به صورت دسته جمعی کبوتران را به پرواز در می آورند نقش باز گویند.
روی همان نی می خوابند و به هیچ وجه از آنجا نقل مکان نخواهند کرد .

اصطلاح های کبوتر بازی
اصطلاح های کبوتر بازی

و شویی : به کبوتری که هیچ گونه محل و مسکنی نداشته و زندگی را باری به هر جهت می گذراند و نیز در حد بسیار پایینی از مرغوبیت است، وشویی می نامند.
واریز کردن : کبوتران بعد از یک دوره پروازی به طرف پایین سرازیر می شوند که تعدادی از آنها بر بام خود نشسته و تعدادی دیگر مجدداً بجای اول خود که همانا بالاترین قسمت آسمان است باز می گردند. این پایین آمدن ناگهانی کبوتران را واریز کردن می نامند.
هرش: هرش به معنای دفعه است و در اصطلاح کبوتر داران هربار که کبوتران به پرواز در آیند می گویند یک هرش پریده اند.
خانه تور: مکانی امن برای نگه داری کبوتران کبکی و آفتاب گرفتن کبوتران قلمی در زمستان و در فصولی که مناسب برای پراندن نیست و برای جلوگیری از آسیب و گزند هایی که ممکن است کبوتر را تهدید می کند مانند پرندگان شکاری ، کلاغ و گربه) گویند همچنین بسیاری از کبوتر دارها در زیر تور کبکی ها را ساز می کنند و تمریر می دهند.
انگشت برداشتن: معمولاً به دلیل اینکه تعداد کبک ها روز به روز در حال افزایش است و تا رسیدن به سن بلوغ رنگ عوض می کنند این کار را انجام می دهند تا هنگام برگشتن کبکی ها و جوجه بعد از گم شدن، قابل تشخیص باشند. بنابراین طوری کبوتران را نشانه گذاری می کنند که کسی نتواند دستی برآن ببرد مثلا با برداشتن انگشت و یا ناخن و یا دماغ. این عمل را در جوجگی انجام می دهند. لازم به ذکر است که این نشان با مابقی نشانه گذاری ها( انواع حلقه ها و رنگها و غیره …) متفاوت است.
خالی: به پرهای رنگی روی بدن کبوتر خالی گویند و این خالها هر رنگی که باشد کبوتر – را به همان رنگ نسبت می دهیم مثلا اگر رنگ خالهای کبوتری قرمز باشد، ان را خالی قرمز می نامند.
نقش: به طرح و نوع رنگ آمیزی و ترکیب آن روی بدن کبوتر نقش می گویند. .
جای هرز: به پشت بام ها و نقاط بلندی که در اطراف بام کبوتر باز قرار دارد جای هر گویند. (هر جای دیگر به غیر از بام خود صاحب کبوتر را جای هرز گویند که ما معمولا از خانه اش بلندتر می باشد.)

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. چرا موقع جفت گیری کفتر هم ماده میپره رو نره هم نره میپره رو ماده جالبش اینجاست تخمم میزاره ولی نتطفه نداره

    1. به علت مستی زیاده کبوتر می باشد. ولی ربطی به نطفه نداره. به نظم کبوتر شما به کل نطفه نداشته که جوجه نشده

  2. میل گرفتن چه اصطلاحی در کفتر بازی هست.
    با عرض سلام و احترام
    ناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس