نگهداری و پرورش کبوتر بخش چهارم

نگهداری و پرورش کبوتر بخش چهارم

نگهداری و پرورش کبوتر بخش چهارم : اما مهمترین مسئله ای که علی رغم تحمل زحمات طاقت فرسا در کار کبوترداری،چنان افراد را رنج می دهد، نگاه نادرست برخی از اقشار مردم به موضوع کبوترداری است. مردم چنان افراد را کبوتر باز می شناسند و این واژه معنای خوبی ندارد.

حال آنکه کار کبوترداری توسط آنها با زحمتی توام بوده است که اگر تمام آن اوقات را صرف امور دیگر می کردند، به جای هزینه کردن، پول در می آوردند و هر یک از آنها امروز می بایست از شرایط مالی بسیار بهتری برخوردار بودند. حال آن که اگر کبوتردار دیروز، عشق، تجربه و علم را تواماً به کار می گرفت، حتی با زحمات کمتر، می بایست کبوترداری را به گونه ای انجام میداد که از این راه درآمد خوبی هم کسب می کرد، نه این که امروز برای تمام اوقات و پولهایی که برای رسیدگی به کبوترهایش هزینه کرده است، با آه و افسوس یاد کند و بگوید که اگر من آن همه وقت را به جای کبوترداری صرف پول درآوردن می کردم و اگر آن همه پول را مثلاً یک تکه زمین در فلان جا می خریدم، الان می بایست در ردیف میلیاردرها بودم!

اما این آه و افسوس ها فایدهای ندارد، بلکه باید برای هر کاری این جمله تفریح، از عقل استفاده کرد تا هرگز پشیمانی به بار نیاید. به عبارت دیگر، عده ای می گویند: مثلاً فنا کردن وقت و پول در راه هایی مثل کبوترداری و امثالهم عشق است. اما باید بپذیریم که معنای مقدس کلمه عشق را نمی توان به راحتی روی هر کاری و هر اقدامی و هر تفریحی گذاشت. کدام عشق باید قدرتمندانه تر عمل کند؟ عشق به خانواده و رسیدگی به نیازهای زن و فرزند یا عشق به امور دیگر این جمله کبوترداری؟

به هرحال به عنوان یک محقق که پای صحبت چندین کبوتردار قدیمی نشسته ام و آنها از خودشان و قدیمی ترها برای من حرف زده اند، وظیفه دارم بگویم که شما باید برای عشقبازی خودتان با چیزهایی مثل کبوتر حدّ و مرزی تعیین کنید و هرگز از آن حدود تجاوز نکنید؛ زیرا با مصرف وقت زیاد در این گونه امور مجبورید وقت کمتری را صرف پول درآوردن کنید. همچنین مجبورید که بخشی از پولی را که باید برای آسایش و رفاه و آینده بهتر خانواده خودتان هزینه کنید، صرف خرید کبوترهای گران قیمت، خوراک و داروی کبوترها و دیگر هزینه های کبوترها کنید.

در این صورت، اگر از لحاظ درآمد یک فرد معمولی باشید، قطعاً مجبورخواهید بود که نان را از دهان زن و بچه خود بگیرید و صرف چنین تفریحی کنید و به این که بخواهیم نام آن را عشقبازی بگذاریم: زیرا عاشقان واقعی کسانی هستند که سراپای وجودشان کار و تلاش و جوانمردانه زیستن است و کدام جوانمردی بالاتر از رسیدگی به نیازهای خانواده و سپس فقرا است؟

بنابراین یا نباید کلمه عشق و عشقبازی در مورد هر عملی به کار ببریم یا اگر به کار می بریم، باید جوابگوی این کلمه مقدس یعنی عشق» باشیم! به عبارت ساده تر، برخی افراد که با زیاده روی در اموری که فقط در جهت تأمین خواسته های خودشان است، به جای آن که عمل خود را خودخواهی یا بی توجه ای نسبت به خانواده یا جامعه بپندارند، آن را عشقبازی می نامند.

این در حالی است که در معنا و مفهوم کلمهٔ عشق و عشقبازی، خسارت به خانواده یا جامعه نهفته نیست. به هرحال منظور از گفته های فوق، این است که شما برای لذت بردن از کبوترداری، باید ضمن آن که قدرت مالی خودتان را در نظر میگیرید، بسنجید که آیا در این کار باید به نگهداری فقط یک یا دو جفت کبوتر زیبا کفایت کنید یا این که اگر پای خودتان را فراتر بگذارید و بخواهید به جرگه گروبندان بزرگ کبوتر وارد شوید، توان مالی آن را بدون آسیب رساندن به منافع خانواده خود دارید؟

در هر صورت اگر تجربیات دیگران را درست تحلیل کنید و خوب فکرکنید و از قدرت خدادادی تفکر و توان مطالعه منابع علمی استفاده کنید، در هرگونه تفریح، برای خود و خانواده خود مشکل سازی نخواهید کرد. مطالعه چیز خوبی است و در خصوص کبوترداری هم باید گفت که اگر علاقه مندان کبوترداری امروزی هم مثل برخی از پیشینیان عمل کنند، یعنی بدون مطالعه و استفاده از تجارب دیگران به کبوترداری بپردازند و هر تجربه را به قیمت گزافی به دست آورند.

این افراد سخت در اشتباهند و بهتر است سراغ پیشکسوتان این کار بروند و پای صحبت آنها بنشینند و بفهمند که برخی از آنها بخاطر پرداختن معمولی به کار کبوترداری و بدون در نظر گرفتن تجربیات دیگران و بدون مطالعه، تا چه حد از زندگی عقب افتاده اند و امروز چقدر افسوس می خورند که دهها هزار ساعت از اوقات خودشان را به کبوترداری پرداختند که اگر آن اوقات را کار می کردند، و حداقل از لحاظ مالی وضعیت بسیاربهتری داشتند.

پرورش-کبوتر
البته این نظرات خاص کبوترداری نیست و در هرکاری اگر علم و تجربه در کنار هم بتوان در هر کاری که علاقه مند آن هستیم، پیشرفت کنیم. در کبوترداری هم مسئله جز این نیست کبوترداری در حالت داشتن یک جفت یا دو جفت برای سرگرمی و عشق ورزیدن به این پرنده زیبا و لذت بردن روحی از آن کافی است.

اما وقتی شخصی علاقه مند نگهداری گله بزرگی از کبوتر می شود، هم سرمایه؛ هم مکان هم هزینه های روزمره و هم وقت گران قیمت را باید صرف آن کند. حال اگر نتواند چنان گله را با تجربه و علم و تفکر اداره کند، سرمایه اولیه و اوقاتی که می توانسته است صرف کاری کند و پول درآورد را از دست می دهد و روزی خواهد رسید که می فهمد اشتباه کرده است، اما برای جبران اشتباهاتش ممکن است خیلی دیر شده باشد؛ چون زمین متری ۵۰ تومان آن روز، حالا شده متری یک تا دو میلیون تومان و از همه مهمتر آن نیروی جوانی که می توانست با آن کوه را بشکافد، حالا دیگر به اتمام رسیده و ممکن است حالا به کار بستن تدبیر دیگر چندان مؤثر واقع نشود.

البته طبق یک ضرب المثل که می گوید: ماهی را هر وقت از آب بگیری، تازه است، طبیعی است که هروقت آدم دست از خطا بردارد، لااقل از آن پس متحمل خسارات آن خطا نخواهد شد. اما به هرحال از دست داده های گذشته، جایز نیست که اکنون بتوان با ترک خطا، خسارات آن را جبران نمود. لذا خوب است که امروزی ها از تجارب قدیمی ترها استفاده کنند تا خساراتی را که آنها متحمل شده اند، هرگز دچارش نشوند.

موضوعات فوق، صادقانه ترین، عملی ترین، علمی ترین و آموزنده ترین چیزهایی است که شما به عنوان یک کبوتردار ریز یا درشت یا فرد علاقه مند شروع این کار، باید آنها را چند بار بخوانید و برای این که صحت این مطالب به شما عملاً هم ثابت شود، حتماً بروید سراغ یک یا چند پیشکسوت کبوترداری در کشور و به سخنان ارزشمند آن ها گوش دهید تا معنای این حرف ها را با زبان ساده خودشان برای شما بگویند.به طور خلاصه , اگر کبوترداری را دوست دارید و می خواهید هرگز از شروع آن پشتیبانی نشوید , فقط به یکی از دو راه زیر عمل کنید .

منتظر قسمت های بعدی مقاله باشید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس