دستگاه جوجه کشی خانگی چیست

دستگاه جوجه کشی خانگی چیّست

دستگاه جوجه کشی خانگی چیست : در حالت کلی دستگاه جوجه کشی به ماشینی گفته می شود که در زمانی معین مثلا ۲۱ روز تخم های نطفه دار یک پرنده را تبدیل به جوجه می کند و همانطوری که پرنده مادر شرایط جوجه کشی را برای تخم ها فراهم می کند، دستگاه جوجه کشی نیز همانگونه این شرایط را فراهم می کند. مثلا دمای ۳۷ درجه، رطوبت ۶۰ درصد، چرخش مداوم تخم ها و تهویه هوای درون دستگاه همگی از وظایف یک دستگاه جوجه کشی خوب و ایده آل می باشد. معمولا محصولات جوجه کشی در ظرفیت های چند عددی تا چند صد عددی به بازار عرضه می گردند. محصولی که در ظرفیت بین چند عدد تا کمتر از ۵۰۰ عدد ظرفیت گنجایش تخم نطفه دار را داشته باشد در دسته بندی محصولات دستگاه جوجه کشی خانگی قرار میگیرد. ( ظرفیت یک ماشین جوجه کشی به صورت معمول با تعداد گنجایش تخم نطفه دار مرغ بیان میشود.)

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
» قابل اتصال به برق شهری
» بدنه نشکن و ضد زنگ از جنس ABS
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان
 

دستگاه جوجه کشی خانگی چیست
دستگاه جوجه کشی خانگی چیست

البته به طور معمول ظرفیت های کمتر از ۱۰۰ عدد در منازل مورد استفاده است. لازم به توضیح است که نمونه های خانگی ویژگی های خاص دیگری مثل کوجکی ، زیبایی ، کم صدا بودن و … نیز دارند که آنها را مناسب استفاده در محیط های مسکونی می نماید.

مسلما کسی که کلمه دستگاه جوجه کشی خانگی را جستجو نموده ، اطلاعات کاملی در مورد یک محصول جوجه کشی خانگی نداشته و بسیار علاقه مند به آشنا شدن با آن دستگاه ها می باشد. همانطور که در پاراگراف بالا نیز توضیح داده شد یک ماشین جوجه کشی چهار وظیفه اصلی یعنی :

  1. تامین دما
  2. تامین رطوبت
  3. چرخش تخم ها
  4. تهویه هوای درون دستگاه

را بر عهده دارد. حال که با مفهوم کلی محصول خانگی آشنا شدید و متوجه شدید دستگاه جوجه کشی خانگی چیست ، به مزایای این سری محصولات می پردازیم.همچنین اگر علاقه مند یک محصول خانگی را دارید میتوانید آموزش ساخت ماشین جوجه کشی خانگی را دنبال کنید.

تاریخچه استفاده از دستگاه جوجه کشی

تاریخچه استفاده از دستگاه جوجه کشی
تاریخچه استفاده از دستگاه جوجه کشی

وقتی به کتوب تاریخی نگاه می اندازیم اولین صحبت ها برمیگردد به ، ارسطو ( ارسطو به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان غربی به شمار می آید ) که ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اینگونه نوشته است : زنان یونانی برای گرم نگاه داشتن تخم مرغ های نطفه دار از زیر سینه ها خود استفاده می کرده اند.

البته اولین نمونه های ماشین جوجه کشی بر میگردد به نوشته ای در مجله ای چاپ شده در جنگ جهانی دوم ، وقتی در یک متن به همراه تصاویری از یک محصول تشکیل شده از یک جعبه چوبی ، ظرف مخصوص قرار دادن آب گرم و یک پرده برای تخم ها رونمایی شد.فرایند کلی جوجه کشی در این محصول بسیار ساده بود ، در آن زمان داخل ظرف آب گرم می ریختند و یک پارچه روی ظرف آب قرار میداند و سپس تخم های نطفه دار را روی آن می چیدند و فرایند جوجه کشی آغاز میشد.

اگر به محصولات پیشرفته امروزی نگاه داشته باشید ، مطمئنا شما هم با ما هم فکر هستید که اساس کار کلی جوجه کشی همان است. گرما ، رطوبت و انتظار برای بیرون آمدن جوجه ها از تخم ها و صد البته که همین فرایند ثابت با تکنولوژی روز بسیار پیشرفته و دقیق تر شده است. 

شاید جالب باشید بدانید که مصریان از  سوزاندن کود حیوانی و چینی ها با سوزاندن پارافین، نفت و الکل اقدام به گرم کردن تخم های نطفه دار می کردند.

مزایای دستگاه جوجه کشی خانگی

تمامی این وظایف فوق در ماشین جوجه کشی خانگی نیز اجرا می شود ولی دستگاه های جوجه کشی خانگی دارای مزیت هایی نیز می باشد که آنها را از ماشین های جوجه کشی بزرگ و صنعتی متمایز نموده است، از جمله مهم ترین مزایای محصول های جوجه کشی خانگی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1.  دستگاه جوجه کشی خانگی کاملا سبک بوده و امکان حمل و جا به جایی به هر مکانی در آن وجود دارد.
  2. برخی از ماشین های جوجه کشی خانگی به صورت شارژی هستند و در صورت قطع شدن برق شهری به کار خود ادامه خواهد داد و در فرایند جوجه کشی هیچ اخلالی ایجاد نخواهد شد.
  3. در محصول جوجه کشی خانگی امکان چرخش تخم ها به صورت ۱rpm یعنی یک دور در دقیقه وجود دارد، بنابراین احتمال افتادن تخم به هیچ وجه وجود ندارد.
  4. برخی از دستگاه های جوجه کشی مانند آرکام و اسکندری دارای سنسور فوق العاده حساس SHT هستند که امکان جوجه کشی از انواع پرندگان زینتی را برای کاربر فراهم می سازد.
  5. دستگاه های جوجه کشی صنعتی با برق ۲۲۰ ولت کار می کنند ولی دستگاه جوجه کشی خانگی با برق ۱۲ ولت کار می کند که در مصرف برق کاملا صرفه جویی می شود.
  6.  در برخی ماشین های جوجه کشی خانگی برق ۲۲۰ ولت خانگی توسط آداپتوری به برق ۱۲ ولت تبدیل می شود، بنابراین این دستگاه ها کاملا بی خطر هستند و احتمال برق گرفتگی و آتش سوزی به هیچ وجه وجود نخواهد داشت.
  7. این دستگاه ها برای افراد مبتدی و کسانی قصد پرورش پرنده در خانه را دارند بسیار مناسب می باشد.
  8.  قیمت بسیار ارزانتری نسبت به دستگاه های جوجه کشی صنعتی دارند.
  9. در هر مکانی اعم از خانه، مدرسه، محل کار و … بدون ایجاد کمترین صدا یا بویی ناخوشایند به صورت ۲۴ ساعته کار می کنند.
  10.  با توجه به محبوبیت فوق العاده آن، در اکثر خانه ها وجود داشته و مردم به دید یک وسیله خانگی مانند جاروبرقی، اتو، فر و … به آن نگاه می کنند.

گفته های فوق تمامی مزایای یک دستگاه جوجه کشی خانگی خوب و قابل قبول را شامل نمی شود و این موارد به صورت کلی خدمت تان ارائه گردید. حال که شما را با مزایا و برتری های دستگاه جوجه کشی خانگی نسبت به صنعتی آشنا نمودیم، نوبت به معرفی بهترین خانگی خواهد رسید. در ادامه دستگاه های جوجه کشی خانگی خارجی و داخلی موجود در بازار را با دیدی واقع بینانه و منطقی تحلیل خواهیم نمود تا شما را برای یک خرید مطمئن راهنمایی کرده باشیم.

کدام دستگاه جوجه کشی خانگی بهتر است

اولین سوالی که در هنگام مشاهده تعداد زیاد محصولات کوچک و خانگی به ذهن خریداری خطور می کند این است که ، کدام دستگاه جوجه کشی خانگی بهتر است . یقیناً دستگاهی بهتر خواهد بود که تمامی نیاز کاربر را به نحو احسن برآورده سازد، مثلا کاربر انتظار دارد که از میان تمامی تخم های گذاشته شده درون دستگاه حداقل ۹۰ درصد آنها تبدیل به جوجه سالم شوند و این در شرایطی ممکن خواهد بود که اولا کاربر از تخم های نطفه دار با کیفیت و مطمئن استفاده نموده باشد و ثانیاً تخصص کافی در تنظیم دستگاه و از همه مهم تر انتخاب بهترین دستگاه جوجه کشی داشته باشد.

از آنجایی که تمامی پرورش دهندگان در انتخاب و خرید بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی تخصص و تبحر کافی را ندارد، بنابراین به عنوان یک طراح و تولید کننده دستگاه های جوجه کشی وظیفه خود می دانیم که شما را قدم به قدم در انتخاب و تشخیص بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی راهنمایی نماییم.

همانطور که در بخش قبلی توضیح داده شد، دستگاه جوجه کشی خانگی نسبت به نوع صنعتی آن دارای مزایایی است و برخی از تولید کنندگان با طراحی دستگاه های جوجه کشی خانگی کاملا خودکار و پیشرفته امکان جوجه کشی از تمامی پرندگان خانگی و زینتی را برای مشتریان خود فراهم می آورند. اما این تولید کننده ها چه کسانی هستند :

دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
» بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی
» دارای سیستم اتوماتیک پمپاژ آب
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
 

۱- آرکام (R-COM)

دســتگاه جوجــه کـــشی خانگـــی آرکام (R-COM)
دســتگاه جوجــه کـــشی خانگـــی آرکام (R-COM)

این تولید کننده در کشور کره واقع است و بهترین ماشینهای جوجه کشی خانگی متعلق به این کارخانه است. زیرا از سنسور SHT در آنها استفاده شده و جالب است بدانید که کارخانه تولید سنسور SHT در سوئیس واقع است و این سنسور ها در جهان حرف اول را می زنند و در بسیاری از تجهیزات پزشکی و ابزار آلات دقیق از این سنسور استفاده شده است و امکان خطا در این سنسور ها تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. هم چنین تمامی قابلیت های ذکر شده در قسمت فوق در این دستگاه ها وجود دارد.

کارخانه R-com دستگاه های مختلفی تولید می کند که در برخی از آنها امکان جوجه کشی خودکار و انتخاب پرنده وجود دارد و برخی نیز دارای شانه های همه کاره با قابلیت ستر و هچر همزمان می باشد. با توجه به عدم ثبات ارز و هزینه بالای واردات، قیمت تمام شده این دستگاه ها متاسفانه بسیار بالا می باشد و از این مهم تر هیچ گونه نمایندگی نیز در ایران ندارد و امکان تعویض یا تعمیر دستگاه ها برای مصرف کننده بسیار مشکل خواهد بود ولی اگر می خواهید بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی موجود در دنیا را بخرید پیشنهاد ما همین است!

 

۲- برینسه آ (BRINSEA)

دســتگاه جوجــه کـــشی خانگـــی برینسه آ
دســتگاه جوجــه کـــشی خانگـــی برینسه آ

برینسه آ ( BRINSEA EGG INCUBATOR ) نیز از سازنده دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی مطرح در دنیا می باشد و دستگاه های فوق العاده با کیفیتی تولید می کنند که امکان جوجه کشی از تمامی پرندگان اهلی و زینتی را برای کاربر فراهم می آورد. ولی متاسفانه با توجه به اینکه کارخانه سازنده در آمریکا واقع است بنابراین امکان خرید و واردات محصول برای شما وجود نخواهد داشت.

 

۳- کاکس ماشین

دستگاه جوجه کشی کاکس ماشین
دستگاه جوجه کشی کاکس ماشین

نام تولید کننده ای ایرانی می باشد که دستگاه های جوجه کشی خانگی را اصطلاحا تولید می کند، در واقع قطعات ماشین را از چین وارد نموده و در ایران مونتاژ می کند. متاسفانه سنسور های بکار رفته در دستگاه فاقد کیفیت لازم می باشد و امکان کنترل و تنظیم رطوبت در دستگاه ها وجود ندارد و فقط می توان دما را بالا یا پایین نمود و شانه های بکار رفته از نوع حفره ای و بسیار قدیمی بوده و امکان جایگزینی شانه ها نیز وجود ندارد. با توجه به گفته های فوق و نظراتی که از کاربران دریافت شده دستگاه های جوجه کشی کاکس ماشین فاقد استاندارد لازم بوده و راندمان جوجه کشی پایینی دارد.

ولی این دستگاه ها دارای بدنه ABS بوده که عایق خوبی در برابر گرما و ضربه گیر خوبی می باشد و دستگاه ها امکان کار با باتری ماشین را دارند. اما با توجه به گفته های فوق محصول ایده آلی برای جوجه کشی به نظر نمی رسد.

 

۴- ایزی باتور اسکندری

دستگاه جوجه کشی خانگی اسکندری
دستگاه جوجه کشی خانگی اسکندری

دستگاه های جوجه کشی ایزی باتور که توسط گروه صنعتی اسکندری در ایران تولید می شوند در مقایسه با نمونه های خارجی محصولی کاملا رقابتی و با کیفیت و راندمان نزدیک به محصولات خارجی می باشد. مهم تر اینکه نسبت به محصولات وارداتی قیمت کمتری داشته و از خدمات پس از فروش معتبری نیز برخودار می باشد. دلیل رشد سریع ایزی باتور در استفاده از سنسور فوق العاده دقیق SHT می باشد که آن را هم رقابت به دستگاه های جوجه کشی آرکام و برینسه آ نموده است.

ایزی باتور ها در ۶ مدل طراحی شده اند که در مدل های ایزی باتور یک و دو دارای سیستم انتخاب پرنده بوده و در اکثر مدل ها از سیستم روز شمار جوجه کشی بهره می برند، در ایزی باتور ۵ و ۶ از شانه های همه کاره استفاده شده که امکان جوجه کشی همزمان از چندین نوع پرنده در آن وجود دارد و بدون نیاز به جا به جایی تخم ها امکان تبدیل شدن به سبد هچر را نیز دارا می باشند. در ایزی باتور ۳ و ۴ نیز از شانه های غلتکی استفاده شده که نه تنها قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه را دارند بلکه امکان جوجه کشی همزمان از تخم چندین پرنده مختلف در آنها وجود دارد.

متاسفانه در ایزی باتور ۱ و ۲ از شانه های مخصوص استفاده شده که در هر مرحله امکان جوجه کشی از یک نوع پرنده در آن وجود دارد و برای هر پرنده ای باید شانه مخصوص به آن را تعویض کنید، مثلا برای مرغ یک نوع شانه و برای اردک و غاز یک نوع شانه دیگر در بسته بندی گنجانده شده است. ولی با توجه به اینکه ایزی باتور ۲ در دو طبقه عرضه گردیده بنابراین می توان در طبقه اول شانه های مخصوص تخم مرغ و در طبقه دوم شانه های مخصوص بلدرچین را قرار داد ولی باید حواستان به دوره هچر هر کدام از آنها باشد و آنها را در زمان معین درون سبد هچر قرار دهید.

هم چنین دستگاه جوجه کشی خانگی ایزی باتور دارای بدنه ABS بوده و برق ۲۲۰ ولت را توسط آداپتور به برق کاملا بی خطر ۱۲ ولت تبدیل می کند و از این مهم تر امکان کار با باتری ماشین را دارا می باشد. می توان گفت که تمامی عوامل فوق دست به دست یکدیگر داده و ایزی باتور ها را به دستگاه های جوجه کشی ایده آلی از نظر کاربران تبدیل نموده است.

سری شش تایی محصولات جوجه کشی خانگی اسکندری سبدی متنوع در انتخاب بسته به ظرفیت ، امکانات و نیاز خریدار :

  1. ایزی باتور یک ( چهل و هشت عددی )
  2. ایزی باتور دو ( نود و شش عددی )
  3. ایزی باتور ۵ ( ۱۲ عددی ارزان )
  4. ایزی باتور ۶ ( ۱۲ عددی حرفه ای )

نتیجه گیری نهایی : در این مقاله شما را با مفهوم دستگاه جوجه کشی خانگی آشنا نمودیم و از همه مهم تر سعی شد تا بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی از نظر کاربران را به شما معرفی نماییم،  اکنون نوبت شماست تا با تأمل در این مقاله تصمیم نهایی خود را برای خرید بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋