نحوه ساخت آبخوری و دانخوری

نحوه ساخت آبخوری و دانخوری

پرورش دادن پرندگان اهلی چه برای تفریح باشد و چه برای کسب درآمد و سودآوری ، کاری لذت بخش و دوست داشتنی است.

این کار مخصوصا در روستاها از اهیمت بالایی برخوردار است زیرا معمولا قسمتی از درآمد افرادی که در روستاها زندگی می کنند از فروش فرآورده های حاصل از پرورش پرندگان تامین می شود.

کاهش هزینه ها در راه اندازی کسب و کار پرورش پرندگان برای افزایش سودآوری ضروری است.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» طراحی شده از قطعات با کیفیت و با طول عمر بالا
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» کاربری بسیار آسان
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

سوال برخی از افرادی که به پرورش پرندگان علاقه مند هستند نیز همین است : چگونه می توان در هزینه های حاصل از پرورش پرندگان صرفه جویی کرد؟

در مقالات قبلی نحوه ساخت دستگاه جوجه کشی دست ساز را برایتان آموزش دادیم. در این مقاله قصد داریم شیوه ساخت دانخوری و آبخوری دست ساز را برایتان آموزش دهیم.

آبخوری و دانخوری از تجهیزات ضروری در پرورش پرندگان هستند که به جای خرید ، خودتان می توانید آن ها را با استفاده از وسایل ساده و پیش پا افتاده بسازید. این آخوری و دانخوری های ساده را می توانید در پرورش مرغ ، اردک ، بوقلمون ، بلدرچین و سایر پرندگان به کار گیرید.

ساخت دانخوری مرغ

در انتخاب تجهیزات برای ساخت دانخوری نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • وسیله ای که به عنوان ظرف استفاده می کنید باید ظرفیت مناسب برای ذخیره دان داشته باشد.
  • ظرف ارتفاع مناسب داشته باشد تا پرنده نتواند وارد آن شود.
  • سالم بودن دان در جلوگیری از بیماری پرنده اهمیت فراوانی دارد بنابراین ظرفی که به عنوان دانخوری استفاده می کنید باید از ورود آب و رطوبت به داخل دستگاه جلوگیری کند.
  • برنده و تیز بودن لبه ظرف می تواند باعث صدمه دیدن پرنده شود. بنابراین در انتخاب ظرف مناسب برای آبخوری و دانخوری دقت کنید که لبه این ظروف برنده نباشد.
  • از ظرفی استفاده کنید که بتوانید آن را هر چند موقع یک بار شستشو کنید.
  • جثه پرنده ای که پرورش می دهید نقش مهمی در طراحی آبخوری و دانخوری دارد. اگر بلدرچین پرورش می دهید ، آبخوری و دانخوری شما باید سوراخ های کوچک داشته باشد در حالی که اگر بوقلمون پرورش می دهید باید سوراخ های بزرگ داشته باشد.

ساخت دانخوری با استفاده از سطل پلاستیکی

در این روش از سطل های پلاستیکی برای ساخت دانخوری استفاده می شود. در قسمت پایینی سطل پلاستیکی بسته به نوع پرنده ای که پرورش می دهید باید حداقل دو و حداکثر چهار سوراخ ایجاد کنید. سوراخ ها باید حداکثر ۱۵ سانتی متر از هم فاصله داشته باشند.

از لوله های زانویی ۴۵ درجه می توانید به عنوان قسمتی که پرنده از آنجا تغذیه می کند استفاده کنید.

قطر لوله ها باید حداقل یک و نیم برابر سر پرنده باشد تا پرنده به راحتی بتواند سر خود را وارد آن کرده و دان ها را مصرف کند. پس از ریختن سطل به دان حتما درب سطل را بگذارید تا پرنده ها وارد سطل نشوند.

استفاده از لوله پلیکا برای ساخت دانخوری

در این روش دو عدد زانوی ۴۵ درجه و یا پی وی سی را به هم وصل کنید.

از یک لوله یک متری به عنوان محل ذخیره دان استفاده کنید.

لوله ها را با استفاده از تسمه های فلزی به دیوار متصل کنید.

روش سوم

در این روش از یک سه راهی پلیکا و لوله پولیکا استفاده می شود. یک سه راهی پلیکای ۴۵ درجه را به لوله پولیکا وصل کرده و انتهای آن را ببندید. این تجهیزات را می توانید به گوشه ای از دیوار نصب کنید.

برای این کار باید لوله ای به اندازه ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر را از چند نقطه سوراخ کنید تا پرندگان بتوانند از این نقاط تغذیه کنند.

لوله را با استفاده از یک زانوی ۹۰ درجه به لوله دیگری با ارتفاع یک متر متصل کنید. به قسمت بالایی لوله یک متری نیز می توانید یک زانوی ۴۵ درجه متصل کنید. این زانوی ۴۵ درجه در بیرون از قفس می ماند و از آنجا می توانید به دانخوری دان بریزید.

ساخت آبخوری با استفاده از بطری نوشابه یا آب

برای ساخت نوشابه با استفاده از بطری نوشابه یا آب باید دو عدد بطری نوشابه ۱.۵ لیتری تهیه کنید.

قسمت بالایی یکی از بطری ها را ببرید و از پایین قسمتی را برای وارد شدن سر پرنده برای نوشیدن آب اختصاص داده و برش دهید. بطری دیگر را از وسط نصف کرده و به صورت برعکس وارد بطری اولی کنید. حال می توانید بطری اول را از آب پر کنید تا آب مورد نیاز پرنده را در آبخوری تامین کند.

فیلمی از نحوه ساخت آب خوری ساده:

 

 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس