مرغ فاورولس Faverolles | مرغ فاورول سالمون

معرفی نژاد مرغ فاورولس سایمون Faverolles

نام انگلیسی: Faverolles

نام فارسی: فاورولس

خروس فاورول Faverolles : این نژاد در اصل نژادی دو منظوره است که در دهکدهای از ایالت فاورول در شمال فرانسه به وجود آمده و در سال ۱۸۸۶ وارد انگلستان شده است. این پرنده بیشتر شکل و قواره ای چارگوش دارد و این امر به علت آن چشمی نارنجی دارند و فقط گونه های ابی و سیاه چشمی تیره دارند. ساق پا و پنجه سفید است و فقط در گونه های آبی و سیاه تیره است.

مرغ فاورولس یک نژاد فرانسوی دو منظوره ای بوده که برای پرورش در حیات خلوت و مناطق روستایی بسیار عالی هستند. آنها تا حدود زیادی کنجکاو و پر حرف هستند و خلق و خوی آرامی دارند. همچنین مرغ و خروس فاورول سالمون به دلیل  آرایش پرهایش یک نژاد زینتی مشهور می باشد. با خواندن این مقاله از سایت chicken-device.ir همراه ما باشید تا نگاهی دقیق به ویژگی ها و شخصیت این نژاد بیندازیم.

تاریخچه پیدایش مرغ و خروس فاورولس

این نژاد در اوایل قرن بیستم و در شمال کشور فرانسه توسعه یافت. نام این نژاد برگرفته از دهکده Faverolles در جنوب غربی پاریس می باشد. این مرغ ها به دلیل ژنتیک طبیعی و زیبایی ظاهری مشهور هستند. مرغ فاورولس یک نژاد ترکیبی از نژادهای هودان، مرغ کوشین و دورکینگ می باشد. هدف کشاورزان فرانسوی از ایجاد این نژاد این بود که بتوانند به نژادی دست یابند که به خوبی در بازار عرضه شود و همچنین تخمگذاری بالایی داشته باشد.

در زمان پیدایش این نژاد، مرغ های هودان در بازارهای پاریس مورد علاقه بودند ولی این نژاد در داخل قفس بیش از حد پرخاشگر بود و مشکلات زیادی داشت. مرغ های فاورولس برخلاف مرغ های هودان به خوبی فضای بسته قفس را تحمل نموده و هیچ عادت بدی از خود ندارند. در اوایل جوجه های فاورلوس ظاهری متفاوتی داشتند. اما در سال ۱۸۸۶ یک نوع متمایز از آنها ظاهر شد که تراکم و رنگ پرها در آن با فاورولس های اولیه فرق داشت. این نژاد در سال ۱۸۹۴به انگلیس صادر شد و در سال ۱۹۰۱ به آمریکا وارد گردید.

Faverolles-chicken

ویژگی ظاهری مرغ و خروس فاورولس

مرغ فاورولس از جمله نژادهایی است که کرک و پر زیادی دارد. پرهای زیر صورت همانند ریش یک ظاهر خیره کننده ای به این مرغ ها بخشیده است. همچنین این مرغ ها پنچ انگشتی بوده و یک تاج قرمز رنگ با ۵ نقطه برجسته دارند. لاله گوش در این نژاد تقربیا وجود ندارد. از دیگر ویژگی های ظاهری این مرغ میتوان به منقار صورتی رنگ، چشم های مایل به رنگ قرمز و بدن عمیق و پهن آنها اشاره کرد. پوشش زیاد پر در این مرغ ها باعث شده که هیکل مرغ شبیه به ذوزنقه باشد و پرنده بزرگتر از آنچه که هست دیده شود.

رنگ پرهای سینه و پاها در این نژاد به رنگ کرمی روشن و رنگ پرهای کمر و پشت آن نیز به رنگ قهوه ای روشن می باشد که لکه های سفید رنگ نیز دارد.

همانطور که گفته شد پاهای این نژاد بر خلاف بیشتر نژاد ها به جای ۴ انگشتی، ۵ انگشتی میباشد و همچنین پاها با پر پوشانده شده اند. این ویژگی در مرغ های فاورولس از ژنتیک مرغ های دورکینگ به آنها منتقل شده است.

خروس فاورولس به لحاظ رنگ آمیزی ظاهری کاملا متفاوت با ماده ها دارد. رنگ پرهای ریش، ران و سینه خروس فاورلس سیاه بوده و او یک نوک کوچک سفید رنگ و مثلثی شکل دارد. پرهای پشت گردن او به رنگ کرمی و طلایی بوده و پرهای بال او نیز قهوه ای براق می باشد. خروس فارولوس واقعا یک ظاهر بسیار با شکوهی دارد.

نژاد مرغ فاورول سالمون کمی زودتر از سایر نژادها بالغ میشود. همچنین آنها در فصل زمستان نیز میتوانند تخمگذاری کنند. پس از بالغ شدن به طور متوسط وزن این نوع مرغ ها، ۲.۷ کیلو گرم و وزن خروس ها نیز ۳.۵ کیلو گرم میباشد. ناگفته نماند که گوشت این نژاد مرغ از طعم و مزه با کیفیتی برخوردار است.

رنگ های مختلفی از این نژادها تاکنون شناسایی شده ولی استاندارد آن رنگ کرمی رنگ سالمون می باشد.

به طور کلی این مرغ ها و حتی خروس های آن شخصیت آرام و دوست داشتنی دارند. اگر چه کمی پر سر و صدا بوده ولی به راحتی در کنار سایر طیور و حیوانات زندگی میکنند. یکی دیگر از ویژگی های مهم این مرغ ها کنجکاو بودن آنهاست. این حس کنجکاوی به آنها کمک میکند تا بتوانند به خوبی از پس نیازهای غذایی خود برآیند.

مرغ فاورول سالمون- خروس فاورول سالمون - فروشگاه چیکن دیوایستخمگذاری نژاد فاورولس

مرغ های فاورولس همچنین تخمگذارهای خوبی بوده و در سال ۱۸۰ الی ۲۰۰ عدد تخم مرغ میتوانند تولید کنند. یعنی به طور متوسط این مرغ ها در طول هفته ۴ بار تخمگذاری میکنند؛ البته به شرطی که تغذیه و نور کافی دریافت کنند. تخم مرغ فاورول سالمون به رنگ قهوه ای روشن بوده و سایز آنها متوسط می باشد که برای فروش بعنوان تخم مرغ محلی بسیار ایده آل هستند.

نژاد فاورول سالمون هرچند زیاد کرچ نمیشود ولی برای جوجه آوری میتوان به آنها اعتماد کرد. لازم به ذکر است که این نژادها جزو مرغ های زینتی حساب میشوند ولی در روش مصنوعی نیازی به ماشین جوجه کشی حرفه ای برای جوجه آوری از آنها نیست. دوره جوجه کشی این مرغ همانند دیگر نژادها می باشد و ۲۱ روز طول میکشد.

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» جوجه کشی حرفه ای از تخم مرغ فاورلس و سایر نژادهای زینتی مرغ
» بهره گیری از سنسور SHT نسل ۴ برای سنجش میزان دما و رطوبت
» دارای برد کنترلر SMD و مونتاژ شده با دستگاه های رباتیک
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

پرورش مرغ فاورول سالمون

این مرغ ها بعنوان مرغ بومی در مناطق مختلف قابل پرورش هستند. آنها به خوبی میتوانند هوای سرد را تحمل کنند ولی جوجه هایشان در ابتدا باید با وسایل گرمایشی همچون مادر مصنوعی گرم شوند. در تابستان نیز بهتر است که محیط نگهداری این مرغ ها خنک باشد چون پوشش پر در آنها باعث گرم شدن بیش از حد حیوان شده و به او استرس وارد میکند.

از دیگر نکاتی که باید به هنگام پرورش مرغ های فاورولس به آن دقت نمود، بهداشت آنها می باشد. مخصوصا پرهای پا و ریش آنها بیشتر مستعد شپش و الودگی بوده و باید همیشه جایگاه آنها تمیز نگه داشته شود. پاهای آنها نیز در معرض کنه ها بوده و لازم است که به صورت منظم بررسی شده و تحت کنترل باشند.

آنها در برابر بیماری نیز تا حدود زیادی مقاوم بوده و تحت شرایط طبیعی این مرغ ها بین ۵ الی ۷ سال میتوانند عمر کنند. مرغ های فاورولس نمی توانند به خوبی پرواز کنند به همین دلیل محیط نگهداری آنها نیازی به حصار کشی بلند و یا سقف ندارد. آنها هم در قفس و هم در فضای باز قابل پرورش هستند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی ویژگی و مشخصات ظاهری و رفتاری مرغ و خروس فاورولس پرداختیم. متأسفانه جمعیت این نژادها در ایران کم بوده ولی اگر به دنبال یک نژاد هستید که بلوغ زودرس، مقاوم در برابر سرما، تخمگذاری عالی و کیفیت گوشت خوبی داشته باشد، مرغ فاورول سالمون یک انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. این نژادها طبیعت آرام و بسیار ملایمی دارند و آزار دهنده نیستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋