استفاده از شامپو در حمام کردن پرنده ها

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

شامپو در حمام کردن  پرنده ها

شامپو در حمام کردن پرنده ها : این نوشته برگرفته از کتاب پرورش مرغ مینا می باشد.

در برخی از کتب خارجی گفته شده است که در هنگام حمام دادن طوطی ها شما می توانید از کمی شامپو بچه استفاده کنید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع پرندگان زینتی و طوطی سانان
» دارای برد لمسی با نمایشگر دیجیتالی دما، رطوبت و روزشمار
» جنس ABS با درب کریستال نشکن
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

متأسفانه وقتی من در حال ترجمه و نگارش اولین کتاب کاسکو بودم به دلیل نداشتن تجربه در آن زمان و با این خیال که نویسنده کتاب حتماً شخصی کاملاً مطلع و مجرب بوده، این مطلب را عیناً ترجمه کردم و در کتاب آوردم.

اما بعد از انتشار آن کتاب، به شدت علاقه مند تداوم مطالعه و تحقیق روی کاسکو شدم و با خواندن دقیق و عمیق تمام کتب انگلیسی کاسکو و نیز با انجام تحقیقات پی در پی روی مسائل مختلف کاسکو، اطلاعات فراوانی کسب کردم و شخصاً بسیاری از ناشناخته های کاسکو را از راه تحقیقات شناسایی کردم و متعاقباً تا پایان سال ۸۶، جلدهای ۲ تا ۹ کتاب کاسکو را نوشتم.

من ضمن مطالعهٔ کتب خارجی پرندگان زینتی، متوجه شدم که نویسندهٔ اکثر چنان کتاب ها، افرادی محقق و متخصص نیستند، بلکه پرنده بازانی هستند که بعضاً خودشان فقط از یک کاسکو یا طوطی دیگر یا مینا یا چند پرندهٔ زینتی دیگر؛ مثل قناری، فنچ و غیره نگهداری کرده اند و لذا همهٔ نوشته های موجود در چنان کتابها، عین حقیقت نیست و چه بسا که برخی از چنان نوشته ها تجربیات خود آنهاست که از قضا غلط است یا روش های بهتر از توصیه های آنها نیز وجود دارد.

هرگز از شامپو در حمام کردن پرندگان استفاده نکنید
هرگز از شامپو در حمام کردن پرندگان استفاده نکنید

هرگز از شامپو در حمام کردن پرندگان استفاده نکنید.

به هرحال یکی از توصیه های کاملا غلط مندرج در برخی از کتابها، استفاده از شامپو بچه در حمام دادن پرنده است.

من این اشتباه را به شرح زیر برای شما می نویسم تا عمیقاً درک کنید و هرگز شما آن را تکرار نکنید : اصولا بسیاری از مردم وقتی صحبت از حمام دادن پرنده می شود، چنین خیال می کنند که حمام دادن پرنده به این دلیل باید صورت گیرد که با آن چرک بدن پرنده زدوده شود و پرنده تمیز بماند.

مردم در داشتن این تصور، قیاس به نفس می کنند؛ یعنی چون بدن خودشان نیاز به چرک زدایی از طریق کیسه کشیدن یا لیف صابون زدن دارد، خیال می کنند که پرنده نیز باید حمام داده شود تا چرکهای بدنش پاک شود و با داشتن این تصور، خیال می کنند که اگر از شامپو هم استفاده کنند، کار حمام دادن را بهتر انجام می دهند.

این درحالی است که بدن پرنده به هیچ وجه نیاز به چرک زدایی توسط ما ندارد.

درحقیقت، عموم پرندگان، در انتهای دنبالچهٔ خودشان، یک غده چربی دارند.

آنها در طول روز چندین ساعت را به پرآرایی می گذرانند.

پرندگان درحین پرآرایی، از غده چربی موجود در انتهای دنبالچهٔ خودشان، با منقارشان روغن می گیرند و در نهایت حاصله، این روغن را به تمام سطح پوست خودشان می مالند.

همچنین با همین روشی، تمام پرهای خودشان را روغن مالی، درخشان و ضد آب می کنند.

این روغن مالیده شده به تمام سطح پوست و پرها، تا روز بعد، توسط حرارت طبیعی بدن و دمای محیط خشک می شود.

در روز بعد، با شروع پرآرایی، پرنده ابتدا با منقار خودش روغن خشک شده سطح پوست خود را می خراشند و روغن خشک شده به صورت ذرات بسیار ریز و بسیار سبک که مردم به آن گرد و غبار بدن پرنده می گویند در می آید و پس از مقداری خراشیدن، پرنده یک تکان شدید به بدن خودش می دهد و این ذرات به صورت گرد و غبار از بدنش جدا می شود و چون بسیار سبک است، تا مدتی در هوا معلق می مانند.

واقعیت این است که هرگونه چرک سطح پوست پرنده به روغن مالیده شده به آن میچسبد و وقتی پرنده ذرات روغن خشک شده را از بدنش می تکاند، هم روغن و هم چرک بدن پرنده به صورت ذرات ریز از بدن پرنده جدا می شود و اما گرد و غبار محیطی که روی پرها می نشیند، آن هم با روغن مالی پرها و سپس خشک شدن روغن و تکان بدن پرنده، جدا می شود و حالا پس از خراشیدن روغن های خشک شده و تکاندن بدن و جداشدن گرد و غبار از بدن پرنده (یعنی روغن خشک شده + چرک بدن پرنده + گردوغبار محیط)، پرنده بار دیگر آماده روغنکاری بدن و پرهایش می شود و بدون استثناء، هر روز این عمل را انجام میدهد؛ یعنی پرنده هر روز یک حمام تمام عیار به خودش میدهد و با این «حمام روغن» بسیار مؤثر، جداً بی انصافی است که ما خیال کنیم بدن پرنده چرک است و برای تمیز شدن، نیاز است که ما آن را بشوییم و خنده دارتر از آن، این است که ما خیال کنیم برای شستشوی چرک بدن پرنده، آب کفایت نمی کند و بهتر است از شامپو هم کمک بگیریم!

حال ببینیم که وقتی افراد ناآگاه از شامپو یا شستشوی زیاد با دوش آب ولرم استفاده می کنند، چه اتفاقی میافتد؟

دوش آب نیمه گرم زیاد و «به خصوص شامپو»، سبب می شود که روغن مالیده شده به پوست و پرهایی که به زحمت روغن کاری یا روغن مالی شده اند، شستشو شود و چون پرنده عمل روغن مالی (پرآرایی) تمام پرها و پوست خودش را فقط یکبار در روز انجام می دهد، شستشوی زیاد و به خصوص استفاده از شامپو سبب می شود که روغن سطح پوست و پرها، به طور غیرطبیعی از بدن جدا شود و در مابقی روز، سطح پوست و پرها بی روغن بمانند و چون روغن مالی بودن پوست و پرها یک امر طبیعی و مورد نیاز پرنده است، طبعاً پاک کردن چنان روغن یک حالت خشکی غیرطبیعی به پوست و پرها می دهد و این حالت برای پرنده یک استرس محسوب می شود و چه بسا که این استرس به قدری روی پرنده اثر منفی و تنشزا بگذارد که موجب پرکن شدن آن شود.

بنابراین، عموم پرندگان با عمل پرآرایی (یعنی خراشیدن روغن خشک شده ای که روز قبل به پوست و پرها مالیده ۴- روغنکاری پوست و پرها در روز بعد)، در واقع مؤثرترین حمام را به طور روزانه به خودشان می دهند و لذا هیچ پرنده ای ابداً نیاز ندارد که ما حمامش بدهیم  مگر آن که ماده یا مایعی به بدنش ریخته شده باشد و موجب کثیفی آشکار آن شده باشد.

یکی دیگر از اهداف پرندگان برای عمل روغن مالی پوست و پرهای خود، ضد آب کردن پوست و پرهاست.

به عبارت دیگر، پرندگان با عمل روغن مالی، پوست و پرهای خودشان را ضد آب می کنند تا در شرایط هوای بارانی، آب باران به لای پرهای آنها نفوذ نکند و به پوست نرسد.

حال وقتی در عمل حمام دادن پرنده با دوش آب نیمه گرم، ما چنان زیاده روی کنیم که لابلای پرها و نیز پوست بدن پرنده خیس شود، درحقیقت یک عمل ضد طبیعت پرنده را انجام داده ایم و لذا خیس کردن لابلای پرها و پوست بدن، نه تنها هیچ خاصیتی برای پرنده ندارد، بلکه قطعاً ضرر هم دارد و موجب تنشی ناراحت کننده برای پرنده می شود.

حال توجه کنید که وقتی دوش آب نیمه گرم سبب شستشوی روغن پرها و پوست می شود و سبب تنش در پرنده می شود، تأثیر استفاده از شامپو چه خواهد بود؟

بنابراین، من دوش آب زیاد و به خصوص استفاده از شامپو را یکی دیگر از چندین عامل تنش زایی معرفی می کنم که لااقل در طوطیها ممکن است منجر به پرکن شدن آنها بینجامد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

‫۳۱۶ دیدگاه ها

  1. یه سوال دیگه هم داشتم ، آیا عروس هلندی با خوردن پلت دیگه نمی خواد سبزیجات بخوره ، چون عروس هلندی من که اصلا سبزیجات نمی خوره و بهش پلت میدم با تخمه کدو و سیب و بادام و گردو (خیلی کم ) برنج و تخمه مرغ آب پز و سیب زمینی پخته و نان و فلفل .
    این رژیم غذایی براش مناسبه ؟
    عروس هلندی من ۵ ماهشه و نر هست .

    1. پلت بخصوص اگه مارک خوبی باشه ، میتونه نیازهای روزانه پرنده رو رفع کنه ولی استفاده از سبزی جات و میوه هم در کنار پلت مشکلی ایجاد نخواهد کرد
      مرغ نده
      گوشت خوار نیست، تغذیه با مرغ مشکل ایجاد میکنه، فلفل چرا میدی ؟؟ اونم اصلا نده
      اره رژیم غذایی مناسبه + کف دریا یا سنگ مینرال + مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی هم حتما استفاده کن

      مورد مهمتر ، هر سوالی رو جای خودش بپرس ! پست شامپو پرنده به تغذیه ارتباطی نداره

    2. سلام میشه راهنمایی کنید من عروس هلندیمو میخوام ببرم تو خونه ولی متاسفانه هر وقت دلش میخواد پی پی میکنه و این بده چیکار کنم یاد بگیره؟بعد اینک دو ماهشه هیچی نمیخوره چجوری یادش بدم؟

      1. سلام دوست عزیز
        خب طبیعتش اینه
        و فقط شما باید آموزش بدین کجا دسشویی کنه
        هرچند زمانبره ولی شدنیه
        عادت های رفتاریشو یه مدت زیر نظر بگیر که ببینی روزی چندبار و کی با چه حالتی نشون میده که دسشویی داره
        اغلب عروس هلندیا یه ربع یکبار دسشویی میکنن اگه دیدی نشسته و دمش رو تکون میده برش دار بذار جایی که میخوای دسشویی کنه
        به مرور عادت میکنه که تو محل مخصوص باید این کار رو انجام بده
        یا کلمه دسشویی کن رو بهش آموزش بده که بفهمه هروقت تو این کلمه رو گفتی باید اقدام به این کار کنه

  2. سلام خسته نباشید.
    عروس هلندی باید با شکم پر حموم کنه یا شکم خالی ؟

  3. سلام من یه عروس هلندی دارم یه هفته پیش تو خونه ولش کردم یهو رف رو یه کاسه یکم روغن داشت پراش آغشته شد به روغن
    چندباری با آبپاش حمومش کردم ولی خب خوب نشد اصن
    چیکار کنم تمیر شه؟

  4. سلام وقتتون بخیر من یه عروس هلندی دارم حدود ۴ ماه . همیشه تو خونه بیرون از قفسه بعد ی شب روغن داخل قابلمه روی گاز بود ولی خب روغن داغ نبود افتاد داخلش کامل روغن شد منم با مایع و اب گرم شستمش الان خیلی بی حال شده پر هاش هم کامل بهم ریخته ظاهرش ژولیده شده مدفوعش هم کاملا ابکی شده باید چکار کنم؟

    1. سلام سریعا به دامپزشک مراجعه کنید نباید با مایع میشستینش !

  5. سلام وقتون بخیر باشه . ما یه کاسکو داریم و اکثرا داخل حمامه و ازاده
    امروز متوجه شدم صابونی که تو حموم بوده رو ریز ریز کرده . نگرانم که از اون خورده باشه … ولی علائم خاصی نداره و من بهش سعی کردم آب بدم بخوره .. الان باید چیکار کنم ؟..یهو نمیره 🙁

    1. سلام
      صابون رو که حتما خورده !
      علائمی نمیده بهش فکر نکنم جای نگرانی باشه
      اما نباید بزاری داخل حموم بمونه چون اونجارطوبت میگیردش و ممکنه خفه بشه !

  6. سلام وقت بخیر من از اول عروس هلندی ام رو با شامپو بچه میشستم الان ۸ ماهش هست و پرهاش خراب شده مدام می‌کنه خودش را میخوارونه و خیلی پرهای کم و ضعیف داره بردمش دکتر تقویتی داده اما اثر نداشته چیکار کنم رشد هم نداره اصلا و ریزه هست و هیچی نمیگه نه جیغ ن آواز هیچی

    1. سلام
      اولا که شامپو نزن !
      دوم هم اینکه بهش کف دریا یا سنگ مینرال بده
      همینطور مولتی ویتامین مخصوص پرنده زینتی از پت شاپ یا کلینیک دامپزشکی بخر و مرتب طبق برنامه بهش بده
      در کل مولتی خوب بخوره و غذاشم خوب باشه ، پرهاش خیلی مناسب رشد میکنه

  7. سلام
    من یه مرغ عشق نر دارم که دیشب بردمش حموم فکر کنم یکم چشمش کف شامپو رفته و چشمشو بسته یکم اشک مصنوعی ریختم تو چشمش ولی فرقی نکرده بسته الان باید چیکار کنم؟

  8. سلام لطفاً من از شامپو استفاده کردم خالش خیلی بده بدنش سوخته میلرزه. به مامانم میگم بیا ببریمش دامپزشک نمیاد چیکار کنم خوب میشه😢😢😢😢😢😢😢

  9. سلام وقت بخیر . من یه عروس هلندی لوتینو حدود شیش هفت ماهه دارم . یه ماهه اینجاست . خیلی باهامون دوست بود و اهلی شده بود . رفتیم مسافرت ۴ روزه ، دادم به عموم . الان بدنش کاملا چرک شده و خیلی زشت شده. مدام پاش پیش سینش هست و کاملا پفه . هیچ کاری نمیکنه و گوشه گیره . و از همه بدتر اینه که وحشی شده و قهره . واقعا چیکار کنم ؟ تو رو خدا راهنمایی کنید. متشکرم

    1. در اینطور موارد باید به یک متخصص پرندگان زینتی مراجعه کنید.

    1. سلام من یک عروس هلندی دارم کثیف شده بود با شامپو شستمش الان یکی از چشمش باز نمیکنه چ کار کنم خوب شه؟!

      1. برای درمان به دامپزشک پرنده های زینتی ببریدش
        یا قطره لازم رو از داروخانه حیوانات تهیه کن
        دفعه های بعدی اصلا از مواد شوینده استفاده نکن ، فقط با اب ولرم بشور

  10. سلام من از اول تابستان عروس هلندی رو میارم بیرون و و فقط از ظهر حدود ساعت ۳ تا ۶ و شب از ساعت ۱۲ تا تقربیا ۱۰ صبح تو قفس هست و بقیه ی روز رو بیرونه و هر وعده که ما غذا میخوریم حتما باید غذا بخوره البته جدا هم خودش دونش رو میخوره همراه ما میوه و سبزیجات هم میخوره
    ولی وزنش خیلی کم شده و روبه کاهش هست
    به نظرم از وقتی که بیرون اومده که خیلی بازیگوش شده
    و درست و کامل غذا نمیخوره
    به دکتر که گفتم گفت مولتی ویتامین بهش بده
    اما وقتی مولتی ویتامین میخوره پاهاش خیلی گرم و نوکش حالت قرمز رنگی پیدا می‌کنه من بهش دیگه نمیدم میخواستم از شما راهنمایی بگیرم که چه کاری انجام دهم تا وزن بگیره و چاق تر بشه

    1. ممکنه بیماری داشته باشه، ببرش دامپزشک درست و حسابی یا از یه پرورش دهنده باتجربه کمک بگیر.

  11. سلام خسته نباشید ببخشید من پرندم پرهاش خیلی سیاه شده دیگه اون جلوه و قشنگی خودشو نداره
    عروس هلندی من بلد نیست آب بازی کنه خیلی هم سعی کردم ولی از آب به شدت بدش میاد حتی بهم گفتن توی آفتاب برازش خودش حموم می‌کنه ولی نکرد من خودم با اسپری آب میرزم روش ووقتی که من حمومش میکنم تقربیا نصف رو باهم قهره
    حالا هم پرهاش سیاه شده پیگیر بودم که از شامپو استفاده کنم ولی گفتن مضره اصلا نباید استفاده بشه
    میخواستم بهم بگید که از چی استفاده کنم تا پرهاش‌ دوباره قشنگ و زیبا بشه

    1. از دامپزشک راهنمایی بگیرید بهتره خصوصا کسی که به رفتارهای طوطی سانان آشنا باشه

  12. سلام عروس من افتاده دو قابله برنجی که روغن داشته و دمش و نوک بالاش روغنی شده دامپزشکی بردم بخار داده و دوتا دارو هم داده گفته سه روز دیگه با اب ولرم بهش اب بپاشم یعنی روغنش پاک میشه با اب ولرم

    1. بله چند بار این کار رو بکنی پاک میشه
      حتما محیطش رو گرم کن و در و پنجره ها رو ببند تا سرما نخوره

  13. سلام من یه عروس هلندی دارم از وقتی خریدمش همیشه تو حالت پر ریزی هست یه دو هفته اس که سه چهار روز یبار با آب ولرم خالی حمامش میکنم و خیلی رشد پرهاش بهتر شده ولی هنوزم پرهاش یکدست و مرتب و خوشگل نیست چیکارش کنم

    1. تغذیه کافی فراموش نشه
      از پلت مخصوص عروس هلندی استفاده بشه
      غذای پر پروتئین و میوه و سبزیجات داده بشه

  14. سلام وقت بخیر
    من یک عروس هلندی لوتینو دارم، خواهرم چون نقاشی سیاه قلم انجام میده عروسم به اتاقش رفته و حالا انتهای بال هاش و کاکولش سیاه شده هرچی هم خودش رو توی آب شسته و حتی اسپری آب پاشیدم بهش تمیز نشده، میشه راهنماییم کنید لطفا که چطور بال هاش رو تمیز کنم

    1. سلام
      مورد سختی هست ، یکم تینر خیلی اروم با پارچه بزن (خواهرتون حتما بهتر میشه مواد از بین برنده رو) بعد سریع پاک کن و با اب زیاد بشور

    2. سلام کبوتر هام رفتن تو ظرف روغنی افتضاح شدن باید برای تمیز کردن چه کار کنم راهنمایی کنید ممنون

      1. سلام
        با تاید تمیز کن ، اخر سر هم بهشون شامپو بچه بزن

  15. سلام
    ببخشید من ی عروس هلندی دارم خودش زیر بالش رو خون میندازه و شروع به خونریزی می‌کنه دامپزشک بردمش گفت هر موقع که اینجوری شد از زردچوبه روی زخم استفاده کن
    ولی خوب مگه پرنده چقدر خون داره که هر دفعه خودش پرش رو بکنه
    میشه لطفاً راهنماییم کنید که باید چیکار کنم

    1. احتمالا شپش یا قارچ داره
      به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی مراجعه کنید تا داروی لازم رو بدن

  16. سلام خسته نباشید من طوطی برزیلی صورت هلویی دارم امروز حمومش کردم با صابون بعد از حموم یکی از چشماش رو میبند و باز نمیکنه و باد کرده چیکار برای انجام بدم

    1. سلام
      دیگه اصلا اینکارو نکن به شدت خطرناک هست
      فقط اب خالی
      اونم نیاز نیست دس بهش بزنی اب و بزار داخل یه ظرف تو قفس خودش ابتنی میکنه
      الان هم برو داروخانه قطره استریل چشمی بخر بریز تو چشمش تا مشکلش رفع بشه

  17. سلام من خروس دارم جوجه رنگی بوده و الان ۱سالشه و پراش خیلی چرک و کثیفه و هرروز خودشو میخارونه نیاز هست برای شستنش؟

    1. حتما به کمک اسپری اب ولرم بدنش رو شستشو بده و برای تهیه داروی ضد قارچ و شپش به داروخانه حیوانات مراجعه کن

    2. سلام وقت بخیر یه جوجه گنجشک دارم حمامش که کردم از شامپو بچه زدم بهش چشمش یکم ورم کرده احساس میکنم اب تو گوشش رفته چکار کنم لطفا راهنماییم کنین

      1. استفاده از شامپو و صابون در حمام پرنده های کلا مضر و خطرناک
        پرنده رو هر چه سریعتر به دامپزشک نشون بدید تا درمان بشه

  18. سلام عروس هلندی من افتاد توی ظرف روغن شستم ولی از وقتی روغنی شده پکر شده و بی حالی روغن روی بدنشم پاک نمیشه چیکار کنم

    1. از پرورش دهنده های با تجربه عروس هلندی کمک بگیرید
      به کمک اسپری اب ولرم روغنش رو پاک کنید

    2. سلام عروس هلندی منم کلا روغنی شده چیکار کنم تمیز شه با شامپو شستم اما نرفت استرس گرفته فقط عقب و جلو راه میره نمیشه نزدیکش شد

      1. اصلا نباید از شامپو و مواد شوینده استفاده کنید
        هزار تا مریضی میاره براش
        اب ولرم بذار توی یک ظرف حمام میکنه کم کم میره روغن ها

  19. سلام من اردک سفید دارم زیر شکم و سینش چرکی شده و رنگ پرهاش نارنجی شده و هرروز هم خودشو میشوره ولی رنگش تغییر نمی کنه راهنماییم کنید لطفا چطور پاکش کنیم که دو باره پرهای سینه و شکمش سفید بشه

    1. سلام
      ممکنه به دلیل دوران بلوغش باشه
      باید بیشتر دقت کنی ببینی واقعا چرکه یا عادی هست

    2. منم دارم. بنظرم بخاطر اینکه زیرشون کثیف میشه بعد میشینه روش😐😂

  20. سلام خسته نباشید.
    من یه عروس هلندی یه ماهی هست خریدم حدودا چاار ماهشه وقتی خریدم فروشنده گف تخم مرغ آب پز رنده کنید با ارد برنج بهش بدید وقتی اوردمش خونه لب به غذا نزد سپردم به دوستم دوروز بهش سرلاک داد گف فقط سرلاک میخوره.حالا همچنان فقط سرلاک میخوره اونم باید با سرنگ بدم بهش هیچ چیز دیگه ای نمیتونه بخوره نوک میزنه ولی از دهنش میوفته
    میخواستم بدونم همش سرلاک بخوره واسه سلامتیش ضرر نداره؟
    من اطلاع دقیقی از خوراک پرندگان ندارم متاسفانه☹

    1. سلام من دمبه عروس هلندیم را با شامپوبچه شستم ایرادی نداره

      1. سلام
        عزیز مگه گوسفنده دمبه داشته باشه :دی
        دمشو شستی ؟ اشکال نداره سری بعد با اب خالی بشور، شامپو اگه مناسب نباشه ممکنه باعث ایجاد خشکی بشه و در نتیجه پر ها بریزه

  21. با سلام و درود با شما
    امروز در محل کار من یه بچه کبوتر دیدم که الوده به نفت شده کل بدنش رو با مواد تمیز کردم و بعد شستمش میخواستم بدونم باید چکاری براش انجام بدم که زنده بمونه

  22. با سلام خدمت کارشناس محترم ممنون از توضیح بسیار خوب و مفیدتون. بزرگوار یک سوال داشتم. من یک بلبل خرما دارم با یک سال سن.و الان دو ماهی میشه که پرها و بدنش می خاره و پرهای بالش که فکر کنم بهشون شاه بال میگن همه یک طرفشون پر نداره که پرنده در اثر خارش کندشون. حتی ساق شاه بالی که تازه در اومده و هنوز خونیه رو میبینم که از داخل ساقه دوتا پر داره در میاد اینم علتشو نمی دونم(ممنون میشم این قسمتو هم توضیح بفرمایید) .حالا به نظرتون علتش می تونه حمام زیاد باشه؟ اخه بلبل عاشق حمام کردنه و حداقل یک روز در میان حمام میکنه

    1. سلام
      بزارش روی یه کاغذ a4
      بعد بچلونش ! با دستت قشنگ لای موهاش رو تکون بده
      ببین موجود ریز سفید رنگی که حرکت میکنن روی کاغذ میفته یا نه
      اگه سفید ریز افتاد ولی بی حرکت بودن ، از خشکی پوست هست که اذیتش میکنه (به دلیل بیش از حد گرم بودن هوا شاید یا استفاده از مواد شوینده داخل ابش)

  23. سلام یه عروس دارم خودشو به کردو خاکه کناف مالیده سیاه شده تمیز نمیشه چیکار کنم ؟ با دستماله خیس تمیز کردم نمیره داهی هس تمیزش کنم بدونه اینکه بهش صدمه بزنم؟

  24. سلام ببخشید من پرندم بال خودش رو کنده و خون ریزی می‌کنه به دامپزشکی مراجعه کردم گفتن اسپری او تی سی بزن به مدت ۲-۳ روز تا درست بشه و لی من روز اول که شروع کردم بال پرندم بنفش شده میخواستم بدونم این رنگ بنفش اسپری از بین می‌ره ؟

    1. اره میره
      به سلامت پرنده توجه کنید که هر چه زودتر خوب بشه

  25. سلام خواهشا بهم کمک کنید من عروس لوتیتو دارم خیلی کثیفه تنش یه قسمت فردی شد از کثیفی بعد خودش خودش حموم میکنه تمیز نمیشه من ب دامپزشک مراجعه کردم بهم یه اسپری داد گفت تنش اسپری کن موقع حموم من یه بار بدون حموم یه کم تنش اسپری کردم دیدم یه خورده بی حال شد کلا بعد حموم بی حال میشه و برای فردا دیدم خس خس می کنه یکم ولی غذا اینا هم چی میخوره سرحال هم هست مس قبل فقط ابریزش بینی دارا یکم ب نظر شما من از اون اسپری دوباره استفاده کنم ؟؟؟چطور کثیفی پر پرنده رو تمیز کنم دوباره سفید بشه ؟؟؟ خواهش می کنم جواب برین

    1. بهتر که اون اسپری رو استفاده نکنی
      علت بی حالی و خس خس از همونه
      موقع حموم و بعد حموم، باید دمای اتاق رو ببری بالا که سرما نخوره
      برای تمیز کردن بدنش میتونی از یک پارچه تمیز و خیس شده با آب ولرم استفاده کنی
      به مرور زمان سفید میشه

  26. سلام من عروس هلندیم تو سینک ظرفشویی اب از تو ظرف روغنی به پراش زده برای اب بازی بعد بدنش چرب شده یکمی صابون و اب به پراش زدیم بعدم مثل همیشه که حمومش تموم میشه خیسی تنشو گرفتیم ولی الان ساکت شده و میلرزه من خیلی نگرانم میشه راهنمایی کنید

    1. احتمالا زیادی خیس مونده و سردشه
      بهتر که به دورش حوله بپیچید و در یک مکان گرم قرار بدید تا بدنش کاملا خشک بشه

  27. سلام وقت بخیر
    من بیرون یه پرنده پیدا کردم ک بالش شکسته شده بردم دامپزشکی گفتن نمیتونن جراحی اش کنن
    خیلی بالش خشک بود منم یکم روغن بهش زدم بعد دیدم که خیلی چرب شد بعد با شامپو شستم یه طرف بالشو 🥲🥲
    الان انگار پرای اون سمتش و سرش چسبیده بهش یجوری شده و خیلی کم شده پرای اون قسمتش چیکار باید کنم ؟؟؟

    1. به دامپزشک مراجعه کنید و خودسرانه کاری انجام ندید

  28. سلام من فنچ و مرغ عشق و عروس هلندی دارم به تازگی پرنده ای وارد شده که انگار شپش داشته و بقیه گرفتن نمیدونم همه آلوده شده اند یا نه برای همین همه رو روغن نباتی زدم و هر روز آب و سرکه سیب یا برگ تنباکو داخل آب میریزم و اسپری میکنم و زیر قفس هم نفت پاچیدم.خانه رو هم اسپری حشره کش زدم میخواستم بدونم تا چند روز این کار رو تکرار کنم و برای از بین بردن چربی روغن نباتی چه کنم

    1. بهتر که به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید و اسپری مخصوص حشرات پرنده ها رو بخرید

  29. سلام و عرض و خسته نباشد من به اشتباه و بدون اگهی عروی هلندی را بردم حوم و شستم و انگار شامپو وارد چشم سمت راستش سده و الان چشمم را میبنده و بی تحرک شده و غذا نمیخوره میشه لطفا یه راهنمایی کنین که الان چیکار کنم 🙏🙏🙏🙏

    1. هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی لازمه رو تجویز کنن

  30. با سلام چند روزه یکی از آشنایان بهم یه عروس ماده ۴ ساله دادن ک تمام پر های روی غده و زیر بال و پهلو هاش ریخته و پر کنی میکنه چند وقتی سرچ کردم و انگار کبد چرب داره برا همین تقذیه ش رو چند وقته دارم کنترل میکنم. اینکه غدش خشک شده درمانی داره؟ مثل اینکه قبل اینکه اینجور بشه پشت سر هم تخم گذاری کرده ربطی داره؟

    1. شاید هم به دلیل افسردگی و بی توجهی صاحبش باشه
      حتما این مورد رو به دامپزشک مراجعه کنید اگر از کبد چرب نباشه ، قطعا از افسردگی هستش
      و باید به پرنده توجه بیشتری بشه یا اینکه به صاحب قبلیش برگردانده بشه

  31. با سلام خسته نباشید
    من حدود۷ ماه قبل یه جفت قناری نر و ماده رسمی بلند گرفتم که توی یه اتاق مجزا با دمای مناسب و نور عالی دور از سر و صدا و به موقع به خوراکشون میرسم انواع میوه و هفت دان شاهدانه مولتی ویتامین تخم مرغ خلاصه خوب میرسم ولی با اینهمه از روزی که آوردم خونه اصلا نمیخونه و تمایلی ندارن آماده بشن جوری که آدم میگه تولک هستن ولی تولک این مدت زمان نمیشه
    میشه لطف راهنمایی کنید چیکار کنم؟

    1. از نر و ماده بودن اونا مطمئن هستید؟
      آیا لانه دارن؟
      داخل لانه رو با چی پر کردید؟

      1. بله نر و ماده هستن ولی چون آماده نشدن که جفت بندازم لانه بذارم.

        1. لانه رو بذارید و غذای کافی بهشون بدید تا کم کم برای جفت گیری در فصل بهار اماده بشن

  32. سلام من عروس هلندی مو با شامپو حمومش کردم شامپو رفت توی دهنش الان خیلی حالش بده لطفا بهم بگین الان روی پای خودش وایساده راهنمایی کنید

    1. خدا کمکش کنه پرنده بیچاره رو
      به جای کامنت دادن به دامپزشک مراجعه کنید تا از دست نرفته

  33. سلام وقت به خیر من تازه دوهفته است یه عروس هلندی گرفتم نمیدونم نره یا ماده گفتن ۴ماهه هستش الان کاملا به هم عادت کرده و دستی شده من کلی برای حرف زدنش وقت میزارم وقتی خوراکیه مورد علاقش رو بهش نشون میدم خودش و هرجا باشه میرسونه ووقتی اسمش وسلام رو میگم شروع میکنه به سر تکون دادن وممتد یه صداهایی از گلوش خارج میشه انگار که میخواد تکرار کنه به نظر شما میتونه نر باشه یا واکنشش طبیعیه

  34. درود وقت بخیر
    عروس هلندی دارم که به دلایلی برای درمانش به دام پزشکی مراجع کردم و ایشون پمادی تجویز کردن و نتیجه هم گرفتم
    اما پر و بالش چرب شده و جلوی زشتی به پرنده داده چه روشی وجود داره تا چربی های روی پر و بالش رو از بین ببرم

    1. اگر پرنده تون کاملا خوب شده می تونید به کمک یک پارچه تمیز و خیس ، پماد رو پاک کنید
      ولی اگر هنوز کاملا خوب نشده به درمان ادامه بدید

  35. سلام من متاسفانه با شامپو بچه شستم عروس هلنديمو شامپو تو چشمش رفته يك چشمشو باز نميكنه از صبح چيكار بايد بكنم

    1. به دامپزشک مراجعه کنید
      شامپو خیلی خطرناک احتمال اسیب دیدن چشمش هست
      این همه میگیم شامپو خطرناک و از اب خالی استفاده کنید برای همچین روزیه

  36. من کاسکوم ناخونش خورده تو چشش الان نمیتونه چشاش رو باز کنه اگر هم بخواد باز کنه به سختی باز میکنه اونم نصفه ولی کاملا معلوم هست که ناخونش خورده تو چشش و جای ناخونش معلومه رو سفیده ی چشش باید چی کار کنم ترو خدا بگید😭😭😭

    1. دامپزشک دامپزشک دامپزشک
      چرا هر چیزی رو کامنت می کنید، در این جور موارد باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید

  37. سلام من عروس هلندی دارم و پرواز نمیکنه چون صاحب قبلی فقط توقفس نگهش داشته الان ک میپره کمی زیر بالش زخم میشه خون میاد یا نمیدونم خودش میکنه خون میاره بدنشو جدیدا هم یکسره پوسته پوسته و پرزای ریز از بدنش میریزه چیکارش کنم زیر بالش هم پرای خیلی ریز داره و خالیه ممنون میشم کمکم کنید.

    1. احتمالا وارد دوره پر ریزی شده یا اینکه دچار قارچ شده
      بهتر که به یک دامپزشک مراجعه کنید تا حیوون بیچاره بیشتر از این زجر نکشه

  38. اشتباهی تو ظرف غذای مرغ عشق ما یه قطره مایع ظرفشویی ریخته. بعد جوجه اش مریض شده. چیکار کنم؟

  39. سلام کبوتر خانگی دارم تخم گذاری کرده اب برا آبتنی براشون بزارم یا نه

    1. تا زمانی که روی تخم ها میخوابه نباید اب تنی کنن چون ممکن تخم ها خیس بشه و به جوجه تبدیل نشه
      محیط اروم و بسیار گرمی رو برای کبوتر ها فراهم کنید.

  40. با سلام و خسته نباشید
    من دیروز دو عدد فنچ خریدم .
    چون کثیف بودن با آبی که توش شامپو ریخته بودم حدود ۱۰ ثانیه شستمشون ( آب هم اصلا به سر و گردنشون نزدم ، فقط بال ها و دم رو شستم )
    ممکنه در آینده مشکلی پیش بیاد؟

    1. سلام
      بهتره اینکارو نکنید دیگه و سری بعد اب بزارید خودشون اب تنی میکنن
      فکر نکنم با یبار مشکلی بوجود بیاد

  41. سلام من یه اشتباهی کردم و ملنگو ۴ ماه خود را حمام بردم و شامپو زدم بهش یه مقدار کمی از شامپو رفته به یه چشمش الان بیشتر اوقات چشمشرو میبنده چشمش قرمز شده میشه راهنماییم کیند ببرم پیش دامپزشک؟؟

    1. بله حتما ببر دامپزشک تا داروی مناسب رو بده
      اصلا نباید پرنده ها رو با شامپو و مواد شوینده بشویید حتی اگه شامپو بچه باشه

  42. سلام ببخشید ما پرنده رو با شامپو بچه شستیم.
    خطرناکه؟ چیکار میتونیم انجام بدیم؟

    1. بله خیلی خطرناک
      احتمال کوری چشم ، اسم و یا حتی مسمومیت و مرگ وجود داره
      در صورت وجود علایم سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

  43. سلام خسته نباشید من امروز عروس هلندی ام رو با شامپو بدن شستم و بعد خشکش کردم و بعد از یکی از دوستانم پرسیدم و گفت که خیلی مضر هست حال باید چه کاری انجام بدم ؟

    1. برای درمان پرنده به دامپزشک مراجعه کنید و یا از پرورش دهنده با تجربه عروس هلندی کمک بگیرید
      احتمال مسمومیت و حتی مرگ پرنده است

  44. سلام خسته نباشید
    من یک مرغ مینا دارم تقریبا ۳ ماهش هست
    دیروز ی چیزی فلزی خورد برای اینکه بیارتش بالا بهش روغن زیتون دادم ک خوشبختانه امروز بالا آوردش ولی یکم از روغن زیتون ریخت روی پر های گردنش براش اب گزاشتم و اب بازی کرد ولی پاک نشده میشه بیشتر از یک بار در روز حموم کنه؟؟
    باید چیکار کنم؟

    1. به مرور زمان تمیز میشه عجله نکنید
      هر دو روز یکبار اب تنی کنه و در و پنجره ها رو ببندید و کولر رو خاموش کنید تا سرما نخوره

  45. سلام دیروز عروسم میخاست خودشو بشوره خودشو یهو انداخت تو مایتابه روغن و اب کثیف بعد دمشو یکم از پراش روغنو جذب کرده الانم ک خشک شده هنوز دمش چربه خیلی نگرانم ب نظرتون چکار کنم تمیز شه لطفا راهنمایم کنید

    1. اونو داخل ظرف اب ولرم قرار بدید تا خودشو بشوره
      اگر این کار رو نکرد ، به کمک اسپری اب ولرم خیسش کنید
      هر چند روز یکبار این کار رو بکنید تا روغن کاملا پاک بشه
      دقت کنید که اصلا و ابدا از مواد شوینده و شامپو استفاده نکنید حتی شامپو بچه هم استفاده نکنید
      فقط باید اب خالی باشه ، چون مواد شوینده باعث کور شدن و یا مرگ عروس هلندی خواهد شد.

  46. سلام عروس هلندی من حدودا ۵ ماهشه از یک و نیم ماهگی که خریدمش تاحالا حمام نبردمش فقط یکی دوبار با اسپری آب خیسش کردم و بلافاصله با سشوار خشکش کردم ولی انگار خوشش نمیاد و تقریبا زیاد هم خودش رو میخارونه و پرهاش رو قبلا بیشتر می‌کند و الان چجوری بشورمش که انقدر زیره بغل و پشتش و…. نخارونه؟ از مغازه پرسیدم گفت شامپو شست شو دارم تو حمام بشورش ولی نخریدم. به نظر شما چیکار کنم چطوری بشورمش؟ و امکان داره که انگل با شپش داشته باشه؟

    1. شامپو ها براشون مضر و ممکن باعث خفگی و یا مسمومیت بشه
      ابتدا در و پنجره ها رو ببندید تا باد نیاد
      بعد بخاری رو روشن کنید و جلوی پرنده یک ظرف اب قرار بدید
      بعدش با اسپری اب ولرم تمام بدنش رو بشویید ، اینقد که بالهاشو تکون بده برای تمیز کردن خودش
      محیطش حتما باید گرم باشه تا سرما نخوره
      بعد از چند دقیقه اسپری کردن ببینید که پرنده از ظرف اب برای استحمام استفاده میکنه یانه
      اگر نکرد می تونید ظرف رو بردارید و پرنده رو حوله پیچ کنید تا خشک بشه
      نیازی به شسوار هم نیست
      تا زمان خشک شدن پرنده نباید در و پنجره ها رو باز کنید.

  47. سلام وقت بخیر
    مرغ عشق من ۱ هفته قبل تخم پیچ شد و مجبور شدم به بدنش روغن زیتون بزنم ولی پرهاش چرب شده .ابتنی هم کرده ولی انگار چربی روی پرش نمیره و پرهاش،مخصوصا پرهای زیر بالش به هم چسبیده و نمیتونه درست پرواز کنه.میشه لطفا راهنمایی کنید چکار کنم؟
    تشکر از لطفتون

    1. بهتر بود روغن زیتون رو توی غذاش میریختید تا به نرم شدن روده هاش کمک کنه
      به هر حال برای از بین بردن این روغن زیتون باید پرنده رو با استفاده از اسپری اب ولرم استحمام بدید
      ابتدا در و پنجره ها رو ببندید و دمای اتاق رو تا ۳۰ درجه بالا ببرید تا پرنده سرما نخوره بعد با اسپری اب بدنشو بشورید، بعدش پرنده رو حوله پیچ کنید تا کاملا خشک بشه و سرما نخوره

      1. سلام .ممنون از جوابتون… میتونم از کف شامپو بچه استفاده کنم؟
        و ۱ مورد دیگه اینکه پرندم بعد از این ماجرا ضعیف شده با وجود اینکه بهش میرسم ،مولتی ویتامین و غذا میدم ولی خیلی لاغر شده.میشه لطفا بگید باید چکار کنم تا سرحال بشه؟
        خییییلی ممنون از وقت و انرژی که میذارید و جواب میدید

        1. نه اصلا از مواد شوینده استفاده نکنید برای پرنده مضر و ممکن دچار خفگی بشه
          به مرور زمان خوب میشه ازش مراقبت کنید.

  48. سلام من یه اشتباهی کردم امیدوارم هیچ کس این کاررو نکنه من یه کاسکودارم برده بودم حموم دوش بگیرمش دستم کف شامپو بود دستم رو پشت گردن کاسکوم گرفتم ‌شستم همون لحظه بود دیدم جاهایی که دستم رو شستم یعنی روبازهای کاسکوی خوشگلم همشون سیا ه شد مثل پر کلاغ زود شستم وآب گرفتم ودر آوردمش بال‌هاشون خشک کردم حالا بالهای کاسکو دورنگ شده ‌خیلی بد ترکیب شده نمی دونم چی کار کنم از کارم خیلی پشیمونم

    1. از اسپری اب ولرم استفاده کنید
      بعدش با حوله یا پارچه تمیز کنید.

  49. سلام من یه عروس هلندی۴ساله دارم ، شبا موقعه خواب منقارش رو ب هم میزنه و یه پاشو هم تو شکمش جمع میکنه بااینکه دمای محیط هم گرمه بخاطر سرما میدونم نیست دلیلش چیه؟؟
    و اینکه خودش تو ظرف مخصوصش حمام میکنه اما چون ازاده توخونه همش نوک دمش سیاه شده و با حمام کردن هم نمیره چیکار باید کنم؟

    1. با استفاده از دماسنج دمای محیط رو بسنجید
      باید بین ۲۵ الی ۲۷ درجه باشه
      از اب و غذای کافی استفاده کن
      و با مشورت دامپزشک بهش مولتی ویتامین بده

  50. سلام من یه عروس هلندی ۶ ماهه دارم همش خودش رو تمیزمیکنه یعنی میارمش رو رو شونم میزارم هی خودش رو تمیز میکنه و بعد خودشو تکون میده کلی پر میریزه من اومدم حمومش کردم و حتی با قفسش جلو افتاب هم گذاشتم ولی باز هم همونطور هست چی کار کنم تا بهتر بشه اخه قبلا خودش رو انقدر تمیز نمی کرد بعد یه سوال دیگه هم داشتم عروسم هی پر دمش روتمیز میکنه دمش هی پراش کنده شده چی کار کنم یعنی دوباره درست میشه دمش یا نه .

    1. احتمالا وارد دوره پر ریزی شده
      از مواد غذایی دارای پروتئین مثل تخم مرغ اب پز و سینه مرغ آب پز شده استفاده کن

    2. سلام منم این نشکل و دارم عروسم یه سالشه پر نمیریزه خیلی کرک ازش میریزع و‌همش خودش و‌میخارونه
      پراش هم یه جوری شده انگار سربالاش خیسه یکم بهم چسبیدع

      1. احتمالا وارد دوره تولک شده
        اگر خیلی خودشو میخارونه شاید نشانه بیماری قارچی باشه
        برای تهیه دارو به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی مراجعه کن

  51. سلام.
    ممنون از مطالب جالب و کاربردی شما.
    من یه قمری دارم از بچگی به دلیل شکستگی و بد جوش خوردن بالش نتونسته پرواز کنه و با ما زندگی کرده و بزرگ شده، مدتیه بالهای قسمت دم کنده میشه و خون میاد این خونها ریخته روی پرهای زیریش و خشک شده الان مثل سنگ سفت شده سعی کردم با آب و بعد شامپو بچه بشورم تا پاک بشه اما نشد واقعا مثل سنگ شده، راهی هست برای پاک کردن این خونهای خشکیده؟! ممنون میشم از راهنمایی تون.

    1. سلام کمی آب ولرم بریزید روش و مالش بدید
      روش خاصی وجود نداره با اب گرم و ولرم فقط میشه حلش کرد
      همشم یک جا کنده نمیشه کم کم

  52. سلام.عروس هلندی من خودش میخارونه.بعصی وقتا ی چیزی کوچکی از خودش میکنه وجیغ میزنه و تند راه میره.الانم پرهای زیر بالش ریخته.علتش چی میتونه باشه؟؟؟؟

    1. احتمالا شپش
      بهتر که به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی لازم رو بدن
      یا به داروخانه حیوانات سر بزنید و براشون توضیح بدید

  53. سلام خسته نباشید یک مرغ عشق داشتم کنه گرفته بود یکی از دوستام گفت باشامپو بچه بشورش منم همین کارو کردم فقط کمی از شامپو رفت داخل دهانش الان داره خودش و به قفس میزنه باید چکار کنم

    1. اب و غذای کافی در اختیارش بذار
      دمای اتاق رو ببر بالا و در و پنجره ها رو ببند تا سرما نخوره
      اصلا از شامپو یا مواد شوینده استفاده نکنید
      بهتر که با اسپری اب ولرم هر روز استحمامش بدید
      اگر وضعیت بدتر شد به دامپزشک مراجعه کنید

  54. سلام، ممنون از مطالب خوب و مفیدتون🙏🌹
    بنده دوتا جوجه عروس دارم حدود ۲۰ روزه، چون خیلی کوچک هستن و توانایی نگهداری و رسیدگی به خودشون و پر هاشون رو ندارن و بعضی وقتها موقع تغذیه با سرلاک امکان کثیف شدن هستش، میشه آب اسپری کنم برای تمیزی؟

    1. بله می تونید
      به شرطی که اب کاملا ولرم باشه و دمای اتاق رو ببرید بالا
      هم چنین در و پنجره ها رو ببندید تا جوجه ها سرما نخورن

  55. سلام،خسته نباسید،ممنون از مطالب مفیدتون،من کاسکوم رو حمام کردم وباشامپو بچه که داخل اسپری آب (مقدار کم)ریختم شستمش،الان حدود ۱۰ساعته مدام یکی از چشمهاش رو میبنده.

    1. احتمالا شامپو رفته تو چشمش و میسوزه
      اصولا نباید پرنده ها رو با شامپو یا مواد شوینده استحمام بدید
      اتاقش رو گرم کنید و ببرید کنار بخاری یا شوفاژ تا سرما نخوره
      چند بار با اسپری اب ولرم صورت و چشماش رو بشور تا شامپو رو بشوره

  56. سلام خسته نباشید
    به موهای سر عروس من رژلب مالیده شده چطوری میتونم پاک کنم دستمال نم دار هم کشیدم ولی نرفت

    1. با اسپری اب ولرم خیسش کنید بعد با دستمال تمیز کنید.
      دمای محیط رو ببرید بالا تا پرنده سرما نخوره

  57. سلام.وقتتون بخیر.خیلی ازتون متشکرم به خاطر اینکه اطلاعات مفیدی قرار دادید و جواب سوالات رو هم میدید.
    عروس هلندی من تقریبا ۳ماهشه و متاسفانه کثیف شده و تازگیا پراهاشو هم میکنه.
    ظرف آب که براش میذارم خودشو نمیشوره.به همین دلیل مجبور میشم تو ظرف خودم بشورمش و اینکه وقتی میارمش بیرون خودشو خشک نمیکنه.یعنی تکون نمیده خودشو و با اینکه اتاق رو هم گرم میکنم و با آب ولرم میشورم اما بازم‌میلرزه.نظر شما در این باره چیه؟

    1. پرنده رو کنار بخاری بذارید تا کمتر سردش بشه
      بهتر بود که از اسپری اب استفاده می کردید

  58. سلام ببخشید من یه عروس هلندی دارم ، آیا اون لایه هایی که دور پراش هستند همون روغنند یا شور هستند ؟

  59. سلام من به اشتباه عروسم رو با صابون شستم پرش خشک شده حالا چیکار کنم؟؟؟؟

    1. اتاق رو گرم کنید و در و پنجره ها رو ببندید تا سرما نخوره
      بعد با اسپری اب ولرم پرهاشو خیس کنید تا خودش رو تکون بده اینجوری صابونش میره

  60. سلام مطالب مفیدی که به اشتراک می‌گذارید و پاسخگویی سریع شما باعث شده محبوبترین و معتبرترین سایت پرورش پرندگان از نظر من باشید و به تمام فامیل و دوستانم توصیه میکنم حتما به سایت شما مراجعه کنند مرغ های من همیشه از اب فرار میکنند انگار که علاقه ای به حمام کردن ندارند
    ایا مرغها نیاز به حمام کردن دارند؟ اگر دارند به چه صورت باید حمام کنند؟

    1. ممنونم لطف دارید
      برای حمام کردنشون می تونید از اسپری اب ولرم استفاده کنید
      البته محیطشون باید کاملا بسته باشه و بخاری هم روشن باشه تا سرما نخورند

      1. اینی که فرمودید برای ۳۰،۴۰ تا مرغ کفایت نمیکنه من یکی یکی بیام تمیز کنم محیطو هم گرم کنم برای تعداد بالایی مرغ چه پیشنهادی دارید

        1. اگر وقت کافی داشته باشید می تونید این کار رو بکنید به شرطی که محیط رو کاملا گرم کنید تا سرما نخورند.

    2. سلام عروس من امروز فرار کرد کوچه خوشبختانه تونستم بگیرمش فقط پرهاش گرد و خاک شدن میتونم از شامپوی مخصوص پرنده ها استفاده کنم یا اونم مضر هستش ممنونم از پاسخگوییتون

      1. نیازی به شامپو نیست
        اب ولرم رو روی پرنده اسپری کنید خودش ، خودشو تمیز میکنه
        البته در و پنجره ها رو ببندید که سرما نخوره

  61. سلام ببخشید عروس هلندی من امروز با ریکا شستمش یکی چشمش قرمز شده میشه راهنمایی کنین که چیکار کنم؟

    1. نباید با مایع دستشویی ، ظرفشویی ، شامپو ، صابون و… پرنده ها رو بشویید اونا حساسن و احتمال مسمومیت هست
      بهتر که به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی لازم رو تجویز کنه

  62. سلام وقتتون بخیر
    عروس هلندی ما امروز رفت تو خورشت 🙂 نصفش زرد شده خورشته هم روغنی بوده کامنت ها رو خوندم میگفتید با اسپری اب ولرم بشورم
    ولی این چربی و رنگ زرد فکر نکنم با اسپری اب گرم بره!
    همون لحظه با آب ولرم دسامو خیس کردم و مدام تمیزش کردم ولی جواب نداد
    محلولی چیزی ندارن که چربی رو از بین ببره و به پرو بالش صدمه نزنه ؟

    1. بهتر که در این مورد از یک متخصص یا پرورش دهنده با تجربه سوال کنید
      چون شوینده ها براشون ضرر داره و در این مورد امکان راهنمایی وجود نداره

  63. سلام خسته نباشید پرنده عروس من ۵۰روز داره خیلی هم خودش رو خارش میده من میترسم ببرمش حموم چون بچه هست عیبی ندارد ببرمش حموم

    1. با اسپری اب ولرم حمومش بدید
      حتما دمای اتاق رو ببرید بالا
      در و پنجره ها رو ببندید
      و پرنده رو کنار بخاری بذارید تا زود خشک بشه

  64. منظورم این هستش که چون لوتینو هست همه ی کثیفی ها رو بدنش پیدا هست وگرنه زخمی نداره فقط او چرک ها یا بهتره بگم کثیفی ها از رو بدنش نمیره و بخاطر همین هر چقدر میشورم پرهاش تمیز نمیشن

    1. با اسپری اب ولرم تمیزش کنید
      قبلش حتما در و پنجره ها رو ببندید و کنار بخاری بذاریدش تا سرما نخوره

  65. ولی متاسفانه بیش از چهار پنج بار با آب شستم ولی نرفت اصلا و همون طوری چرک ها رو بدنش هست

    1. منظورتون از چرک چیه ؟ زخم داره رو بدنش ؟ چه چرکی هست که با آب نمیره ؟! بیشتر توضیح بدید شاید مشکل از جای دیگه ای باشه

      1. سلام … من عروس هلندیم خیلی سیاه شده پر هاش
        چیکار کنم
        هر چقدر هم حموم میبرم تمیز نمیشه😕

        1. سلام
          خوب اگه تغییر رنگ داده که با حموم رفتن درس نمیشه !
          تغییر رنگ در فصول مختلف بخصوص زمانی که پرنده احساس میکنه برای جفتگیری اماده هست ممکن هست که بعدا هم برمیگرده به رنگ قبلیش
          صبور باشید

        2. سلام وقتتون بخیر عروس هلندی من امروز رفته بود تو روغن(روغن کاملا سرد بوده)فکر کرده بود آب هستش،بردمش حمام ولی هنوز پرهاش روغنیه چکار کنم؟آیا مشکلی براش پیش میاد؟

        3. به مرور زمان که حمام بکنه ، روغن از بین میره
          همیشه توی قفسش کاسه اب ولرم و تمیز برای استحمام قرار بدید
          پنجره ها رو ببندید و کولر رو خاموش کنید تا سرما نخوره

  66. سلام دوست عزیز من یه عروس هلندی لوتینو دارم که متاسفانه بدنش پره چرک هستش و نمی دونم باید چی کار کنم که این چرک ها رفع بشه ممنون میشم بگید

    1. می تونید با اسپری اب ، پرهاشو اب پاشی کنید
      البته ابتدا دمای محیط رو ببرید بالا و در و پنجره ها رو ببنیدید تا سرما نخوره
      از شامپو استفاده نکنید چون مشکل ساز میشه یا قبلش با دامپزشک مشورت کنید.

  67. سلام عروس هلندی افتاده تو سطل شامپوفرش الان یک چشمشوخوب باز میکنه درضمن باشامپوبچه اونوحموم دادم میشه راهنمایی کنی چیکارکنم فکر کنم شامپوفرش رفته توچشمش

    1. سلام
      با اب ساده باید بشورید ، اگه افاقه نکرد با قطره استریل چشمی این کار رو بکنید و یه قطره بریزید
      اگه اونم افاقه نکرد ببرید دامپزشکی

      هیچوقت پرنده رو با شامپو نشورید ، براش یه ظرفی بزارید خودش ابتنی می کنه

  68. سلام
    عروس هلندی من ۶ ماه داره که از یک ماهگی با من بوده و از ابتدا در خونه رها بوده و اصلا قفس نداشته و حتی وعده های روزانه غذایی با ما سر سفره می شینه و از ظرفمون غذا میخوره. به نظر کاملا سلامت و در برنامه غذایی تخم کتان، تخم افتابگردان، ارزن، پسته خام، سبزیجات، کنجد روی نان و برنج و جوانه گندم و ماش داره . چون در قفس نیست و آزادانه تو خونه پرواز میکنه خیلی خودش رو کثیف میکنه . از طرفی از اب و شستشو هم خیلی بدش میاد. الان براش‌قفس بگیرم؟

    1. سلام
      یه قفس نسبتا بزرگ براش بگیرید ، درش باز باشه و داخلش لونه باشه و وسایل اسباب بازی مثل تاب و اینه و …
      ببینید خودش میره داخل قفس یا خیر
      اگه نرفت به زور اقدام به گرفتنش نکنید ، اروم بگیرید و قرارش بدید داخل قفس
      هر چند در اسارت بودن بسیار سخت خواهد بود براش
      داخل قفس اب برای اب تنی هم براش قرار بدید

  69. سلام امروز عروس هلندی رو حمام کردیم با شامپو الان یک چشمش اشک میکنه و بازش نمیکنه لطفا راهنمایی میکنین

  70. سلام
    من یک کبوتر دارم که خیلی وابستمونه و خب خیلی نازش میکنیم(خود پرنده هم این نوازشو دوست داره )اما چون سفیده پراش خیلی چرک شدن اونو هم نمیشه با شامپو بچه کم شست؟؟

    1. با اسپری اب گرم بشویید
      البته دمای اتاق رو بالا ببرید و اونو بیارید کنار بخاری تا سرما نخوره

  71. سلام مینای من ۶ ماهشه ؛ خیلی بهش رسیدگی میکنم قفسش رو هر روز تمیز میکنم و زیاد هم آبتنیش میدم یه ظرف مخصوص داره مثل وان ، آب با دمای متعادل میریزم خودش عاشق آبتنیه میدوعه خودشو میندازه توش و پر هاشو تمیز میکنه و خیس خیس میشه بعد سریع میارمش کنار شوفاژ تا زمانی ک خودشو خشک کنه و پرهاش و مرتب کنه .
    اما یه چیزایی مث شوره ی سر لا به لای موهاش هست مدام خودشو می خارونه هی پاشو میاره بالا و سرشو میخارونه خیلی نگرانشم دوس ندارم اذیت بشه .
    ب نظر شما باید چیکار کنم؟

    1. فک کنم شپش داره
      به متخصص یا دامپزشک مراجعه کنید تا داروی مناسب رو تجویز کنه

  72. سلام، عروس هلندی من امشب پرید روی ناخن های لاک زده ام و پرهاش لاکی شد، چطور پاکشون کنم،. خطر ناک نیست؟ پرهای قسمت زیرین بالش رنگی شد

    1. خودش خشک میشه به مرور زمان کنده میشه
      نیاز به انجام کار خاصی نیست

  73. سلام عروس هلندی من۳ماهه هست وامروزافتاده توابگوشت وکثیف شده خداراشکرحالش خوبه امایکم حالت سرماخوردگی داره وتاحالاحمامش ندادم ایاابگوشتی باشه اشکال داره یاحتمابایدحمام کنه البنوهس شده بلبل 😐

    1. در و پنجره ها رو ببندید ، دمای اتاق رو ببرید بالا و با کمک اسپری اب ولرم بدنش رو تمیز کنید
      بعدش با با حوله بدنش رو خشک کنید تا زمانی که کاملا خشک نشده باید کنار بخاری باشه

  74. سلام نمیدونم هنوزشماودر این قسمت پاسخگو سوالات هستین اما ممنون میشم اگه به منم کمک کنین.عروس هلندی من توی ظرف روغن افتاد و حسابی چرب شد.بعد از استحمام جای گرم گذاشتمش و با فاصله دور با سشوار خشکش کردم.از اون روز به بعد عروس من دور چشماش قرمز شده و مثل قبلش نیست.به نظر شما چکار‌باید بکنم براش

    1. احتمالا عفونت کرده
      به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی لازم رو بده

  75. سلام من یک جوجه مینا ۲۹ روزه گرفتم دستی هم شده ولی وقتی حرفم را گوش نمیکنه ویا مثل دیشب به دستم نوک زد وخون امد منم کردمش تو قفس وکتکش زدم به مدت ۳ ساعت هم اب وغذاش را برداشتم و۳ طرف قفسش را پوشاندم ولی بعد از ۳ ساعت غذاش را گذاشتم بعدشم گرفتم نازش کردم خواستم ببینم اینگونه تربتیتم درست هست یا نه لطفا توضیح دهید

    1. بچه نیست که اینطوری تربیتش می کنید 😀 ، با این کار پرنده بیشتر از شما میترسه و بیشتر نوک میزنه
      باید با غذا دادن ، حرف زدن ، ناز کردن و… اعتمادش رو به دست بیارید، اگر نوکتون زد تا یکی دو هفته دستتون رو تو قفس نبرید تا اعتمادش به دست بیاد

  76. سلام عروس هلندی ۴۰روزه دارم امروز افتاد تو مایتابه روغن داغ م بود فقط زیر سینه ش با سرپر و دمش روغنی شده زرد شده چون زرچوبه داشت تو روغن زود درش اوردم باید چیکا کنم

    1. دمای اتاق رو ببرید بالا
      در و پنجره ها رو ببندید
      با استفاده از اسپری اب ولرم
      به ارامی اب رو روی پرنده اسپری کنید و تمیزش کنید
      بعدش حتما باید خشک کنید تا سرما نخوره

  77. من کاسکو دارم به بدنش روغن مالیدم بخاطر شپشاش دوبارحمام کردم ولیهنوز روغن مونده روبدنش م پرای بزرگش میوفته چیکارکنم؟

    1. پرنده رو با اسپری اب ولرم و شامپو مخصوص طوطی ها شستشو بدید
      حتما در و پنجره ها رو ببندید تا سرما نیاد و دمای اتاق رو تا ۳۰ بالا ببرید ، بعد استحمام حتما با یک سشوار خشکش کنید تا سرما نخوره
      برای درمان سریعتر حتما به دامپزشک مراجعه کنید

  78. سلام من یه عروس هلندی ماده ۳ ماهه دارم چند روزه که خریدمش هنوز ازم میترسه خیلی پر های خودش رو تمیز می کرد من هم چون حمام نمیکرد بهش آب اسپری کردم و مقداری خیسش کردم ولی الان میلرزه و خودش را تمیز نمی کنه و پف کرده چه کار باید بکنم؟؟

    1. حتما اتاقش سرده
      دمای اتاق رو ببرید بالا تا ۲۸ درجه
      بخاری رو روشن کنید
      سرما بخوره تلف میشه مواظبش باشید

  79. من یک عروس هلندی دارم پاهاش سوخته اول پماد سوختگی زدم بعد که خشک شد وازلین زدم چون پاهاش خون میومد ایا وازلین بزنم خوبه یا نه

    1. بهتر که چند روز باند پیچی کنید تا خوب بشه
      از گاز استریل می تونید استفاده کنید.

  80. سلام عروس هلندی من اسهال شده بود بخاطر همین الان تمام به بدنش حتی بال هاش فضله چسبیده و با آب خالی تمیز نمیشه. حتی داخل منقارشم کثیف شده. چطوری و با چی باید حمامش بکنم؟

    1. توصیه میشه از شامپوی مخصوص پرنده ها یا شامپو بچه استفاده کنید اما مراقب باشید که شامپو با سر و چشم و دهن پرنده تماس نداشته باشه چون امکان مسمومیت هست
      پس از استحمام پرنده رو خشک کنید و دمای اتاق رو بالا ببرید

  81. سلام عروس من چون همش تو دست بوده پراش سیاه شده با اسپری و ابم نرفت باید چیکار کنم

      1. با راض سلام و خسته نباشی من یه عروس هلند دارم پرهاشو با دومبشو کندم بنظرتو از دوباره روشت میکنید

        1. سلام
          بسته به نوع کندن و محل کندن داره
          به دامپزشک یا پرنده فروش مراجعه کنید این مورد رو راه نمایی میکنن

  82. من یه عروس هلندی دارم که براش شامپو خریدم از همونجایی که خریدمش الان نزدیک یه سالشه چون عادت داره بیاد سرسفره با ما غذا میخوره خصوصا برنج خیلی خوشش اومده برا همین خیلی زیر گردنش کثیف شده تمیزم نمیشه بعدم کلا عدات داره بیرون باشه از قفس وقتی میزارم تو قفس شروع میکنه جیغ زدن میترسم بمونه تو افسرده بشه چیکار کنم که پرهاش مثه عکسای بقیه عروسا تمیز و براق بشه ؟ ممنونم جواب بدید خواهشا

    1. با استفاده از اسپری اب ولرم پرنده رو استحمام کنید.

    2. سلام عروس هلندی ما تو آب جوش افتاد پاهایش سوخته تاول زده بردمش دامپزشک دوتاپمادداده به پاهاش میزنم الان یک هفته است پرهاش چرب شده وسیاه رنگ وازلین موضوع کلافه است میتونم بشورم ممنون میشم یه راه کار بهم بدید ..

      1. سلام
        این مورد رو حتما زیر نظر دامپزشک حیوانات خانگی درمانش رو انجام بدید
        اون پماد ها باید حتما ضدعفونی کننده هم باشند و همینطور بهتره پرنده هم تقویت کننده و هم داروی عفونت دریافت کنه تا احیانا پاهاش عفونت نکنه
        خیلی پیگیر باشید موضوع بسیار مهمی هست

    1. سلام
      میشه برد ، داخل یه تشت بزارید برای خودش بازی کنه !
      آب نه زیاد گرم باشه نه زیاد سرد
      تغذیه ی پرنده حتما مناسب باشه

  83. سلام ، عروس هلندی من بلد نیست حموم کنه ، چون کوچیکه واسه همین بلد نیست؟۴ماهشه.یکیم از کجا بفهمم ۴ماهس یا ۶ ماهه . از جایی که خریدم ۴ ماه و ۶ماه ها به جا بودن ،به اسم ۶ ماهه نر داده ولی نه سوت ریتمیک میزنه و نه جلو ایینه ادا میده ، امکانش هست که ۴ ماهه باشه؟؟بعضی از علائم ظاهریش مثل نر هاست ولی پرهاش مثل ماده هاس

    1. ی مدت بگذره پرنده به شما عادت خواهد کرد در این صورت سوت میزنه
      برای حمام کردن پرنده از اسپری اب استفاده کنید بخصوص موقعی که باران میباره اونو جلوی پنجره بگذارید و با اسپری خیسش کنید

  84. سلام من یه عروس هلندی دارم موقع پرریزیش بود .روی سرش خالی شد تو اینترنت خوندم وازلین بزنیم..الان پرهای روی سرش چسبیده به هم ..چه جوری وازلین رو پاک کنم
    ممنون

    1. به کمک اسپری اب ، پرنده رو استحمام کنید اما مواظب باشید سرما نخورد.
      وازلین به مقدار خیلی کم باید مالیده شود.

  85. سلام من یه عروس هلندی دارم کثیفه و از حموم بدش میاد تو یه سایتی خوندم یه قطره شامپو بچه بریزم تو اسپره و بهش بزنم فقط یک قطره
    آیا این کارو بکنم

    1. سلام
      به نظر من کار مناسبی نیست ، براش یه جایی قرار بدید تا خودش آبتنی کنه
      یا با یه دستمال آغشته به اب تمیزش کنید
      شامپو ممکنه باعث ایجاد حساسیت در پرنده بشه

  86. سلام من یه بلبل دارم که تو روغن سرخ کردنی افتاده البته روغن سرد بوده و کلا روغنی شده چیکار کنم ؟با مایع ظرفشویی و آب شستم یه کم بهتر شد ولی خیلی روغنیه چیکار کنم؟

    1. سلام اولش خشکش کنید
      بعد چند بار تو فواصل مختلف بشوریدش و سریع خشکلش کنید که سرما نخوره
      خوب میشه

  87. سلام،من عروس هلندی دارم و امروز چون احساس کردم بدنش شپش داره و زیاد پرهاش رو می خاروند،اسپری زد شپش به بدنش زدم و از اون موقع چشمش رو می بنده و تند سرش رو به چپ و راست تکون میده و از ظهر تا حالا همون طور هستش انگار چیزی ازیتش میکنه و سوراخ بینیش بزرگ و قرمز شده،چکارنم؟

    1. سلام
      اسپری شپش چیه دوست عزیز ؟ نکنه از این پیف پافا زدی بهش ؟!
      یه ظرف پر اب بزار کنارش تا اب تنی کنه
      به امکان زیاد وارد مخاطش شده و تحریک کرده مخاطش رو
      اگه خوب نشد ببیدش دامپزشک

  88. من یه مرغ عشق دارم رو صورتش هویچ خورده تمیز نمی شه چی کار کنم 😪

    1. سلام
      با یه دستمال مرطوب تمیزش کنید
      اگه تمیز نشد ممکنه ضربه خورده باشه

  89. با سلام خدمت شما ببخشید من یه عروس هلندی دارم برای بار اول اونو حمام بردم و با مقدار کمی شامپو شستش اما بعد یکی از چشمهاش قرمز شده و کوچیک تر از اون یکی چشمشه حالا باید چیکار کنم؟😭

  90. سلام جوجه لهستانی دارم
    تو کارتون نگهشون میدارم کاکول وپراشون کثیف شدن چجوری تمیزشون کنم؟!

    1. سلام
      میتونید با اب و دستمال تمیزشون کنید ، سعی کنید کارتون بزرگتری بگیرید ! این مدل کثیف شدن امکان ابتلا شدن به بیماری های مختلف در طیور رو چندین برابر میکنه

  91. من دوست جوجه اردک دارم روزانه با شامپو بچه میشورمش و هیچ اتفاقی برایش نمی افته
    من شامپو رو تو اب حل می کنم با کفی که درس می شده میشورمش. نباید بزارید جوجه اردک شامپو رو بخره

    1. سلام
      بهتره اینکارو نکنید ! شامپو حاوی مواد شیمیایی هست و ممکنه در طولانی مدت براش مشکل ایجاد کنه ، عروسک که نیست ! موجود زندست !
      بهتره یه محلی مثل تشتی یا چیزی براش درست کنید که اونجا شنا کنه

        1. نه مشکلی نیست ، ترکیبی از سبزیجات مختلف رو بهش بدید تا تنوع غذایی داشته باشه

  92. سلام من چندتا مرغ سلطان داشتم که به خاطر اینکه کاکلش کثیف شده بود با شامپو بچه شستمش اگه مشکلی پیش اومد براش چیکار کنم

  93. اردك من امروز افتاده بود يه جاى خيلى كثيف و رنگش از زرد تبديك شده بود ب طوسى😐 و فك نميكردم حالا حالا ها خودش تميز شه
    منم با شامپو بچه شستمش 😶 حالا چى ميشه

  94. من یک اردک دارم درست نباید شامپو زد ولی من قبل از تحقیق زدم و حالا نمیتونه راه بره. راه درمانش چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس