محتویات جیره غذایی کبوتر و ارزش غذایی هر یک از آنها

محتویات جیره غذایی کبوتر و ارزش غذایی هر یک از آنها

  ذرت در غذای کبوتر ذرت در جیره غذایی کبوتر :

ذرت علاوه بر طعم خوب و لذت بخش دارای خواصی و مواد مغذی فراوانی مانند تیامین، اسید پنتوتنیک (بر عملکردهای ساختمانی و فیزیولوژی بدن کمک می کند) و فولیت (برای کمک به تولید سلول های جدید) است.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از کبوتر
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
» سیستم چرخش ۳۶۰ درجه
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

همچنین ذرت غنی از ویتامین ث است. از مخلوط ذرت و ارزن بیشتر در موقع پراندن کبوتر استفاده میشود. اگر کبوتر از نژادهای بزرگ باشد، میتوان دانه ذرت را به صورت کامل و درسته به کبوتر داد ولی اگر کبوتر از نژادهای کوچک (مانند نژادهای ایرانی) است، باید دانه ذرت را خورد کرده سپس به آن خوراند. در بازار ذرت خورد شده نیز برای کبوتر موجود میباشد.

ماش در غذای کبوتر ماش در غذای کبوتر :

از تمام حبوبات زود هضم تراست. از نظر مواد قندی و نشاسته ای، ضعیف و از نظر مواد پروتئینی غنی در جیره غذایی کبوتر است.

کبوتر گرسنه با خوردن مقداری کمی ماش خیلی زود سیر میشود و هیچوقت ماش کبوتر را سنگین و چاق نمیکند. (البته اگر به مقدار نیاز داده شود). به علت داشتن ویتامینهای A موجب افزایش قدرت بینایی و انواع ویتامین B برای تقویت اعصاب بسیار مفید میباشد.

برای سرماخوردگی کبوتر بسیار موثر است. ماش دارای طبیعت سرد بوده و درد را تسکین میدهد.

قره ماش :

این دانه تمام خواص ماش را دارد ولی قیمتش نصف ماش است و بسیار مناسب برای پرورش جوجه های درشت و قوى جثه است. عدس غذای کبوتر عدسی در غذای کبوتر : در بین گیاهان فقط لوبیای سویا بیشتر از عدس پروتئین دارد و از نظر مقدار پروتئین بسیار غنی است. عدسی یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای پراندن و جوجه کشی تامین می کند که البته برای جوجه کشی کبوتر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

عدسی دو نوع است :

۱. عدس رسمی که دانه آن گرد و نسبتاً درشت است و رنگ آن سبز مایل به زرد است.

۲. عدسی ریز یا عدس قرمز که دانه های آن ریز و به رنگ قرمز می باشد.

پوست عدسی گرم و خود عدس قابض است. به عبارت دیگر پوست آن ملین و مغز آن ضد اسهال می باشد. برای درمان زخم های دهان و گلو عدسی در جیره غذایی کبوتر بسیار مفید است. عدسی پخته را بعنوان مرهم برای زخم نیز می توان بکار برد.   گندم در غذای کبوتر گندم در غذای کبوتر:

گندم سرشار از مواد نشاسته ای و دکسترین است و نیز حاوی مقداری مواد پروتئینی و گلوتن، آب، سلولز، چربی، مواد قندی و مواد معطر میباشد. همچنین گندم غنی از املاح معدنی و ویتامین های گوناگونی است. علاوه بر مصرف تغذیه ای، گندم دارای اثر درمانی بسیار می باشد. گندم دارای املاح کلسیم، فلوئور و سیلیسی و ویتامین های گروه B و C می باشد و بیشتر برای جوجه کشی استفاده میشود. دادن بیش از حد گندم موجب میشود که فضله کبوتران شل بشود و در بعضی موارد هم اسهال میشوند.  

شاه دانه و ملک (گاودانه) در غذای کبوتر  : مخلوطی از ملک (گاو دانه) و شاه دانه برای کبوتری که قبلاً سابقه تخم کردن داشته ولی دیگر تخم نمیکند بسیار مناسب است. چون این دو دارای انرژی و ویتامین و پروتئین بالایی هستند و کبوتر به شرط پیر نبودن یا سالم بودن جناق، بعد از ۲ هفته خوردن مخلوطی از شاه دانه و ملک تخم خواهد کرد.

در ضمن برای جوجه کشی و استخوان بندی کبوتر بسیار مفید هستند و کبوتر را بسیار قوی می کند. شاه دانه ها دارای ۲ نوع هستند :

۱. یک نوع آن ریز است که برای خوردن انسانها است و فاقد پوست است.

۲. نوع دیگر آن بزرگتر است و دارای پوست می باشد. نوع بزرگ آن برای خوردن کبوتر مورد استفاده قرار میگیرد و قیمت آن کمتر از نصف نوع ریز آن است.

شاه دانه نباید زیاد به کبوتر داده شود چون موجب شل شدن و در بعضی موارد از کار افتادن کتف کبوتر میشود. چون انرژی بسیاری دارد پس باید حتماً با مخلوطی از دانه های دیگر به کبوتر داده شود و یا اگر مخلوط با دانه های دیگر نمیکنید نباید زیاد به کبوتر داده شود.

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. در جیره نویسی باید به مقدار پروتئین چربی املاح و… دقت کرد، اگر دانه های غنی از چربی خارج از حد استاندار استفاده بشه، بعد از مدتی کبوتر غده چربی در مفاصل درمیاره، اگر پروتئین زیاد بدید، جوجه ها داخل تخم میمیرن، اگر ذرت شکسته زیاد استفاده کنید با مشکل قارچ گلو مواجه میشید، بسیار مهم هست که تعادل رعایت بشه

  2. باید با بدن و رفتار کبوتر آشنا شد و وزن نسبت به جثه را خوب بدانیم همچنین نوع تولک رفتن و مدت آن اگر طولانی باشد یا بدن لخت قابل رویت باشد بدونه شک حیوان کبود غذایی دارد. کبوتر بصورت طبیعی از هر دانه ای که دوست دارد و مورد نیازش است تغذیه میکند ،در مورد جوجه کشی فرق دارد
    دانه های پر چرب مثل کافشه یا شاهدانه در ۱۰ کیلو مخلط ماش و گندم، ۵۰۰ گرم کافیست
    و برای تخم گذاری و جثه خوب باید در سال ۲ ماه در سرما و ۱ ماه در فصل تولک رفتن که اواخر شهریور تا آبان است نر و ماده ها را از هم جدا کرد

  3. چرانامی ازارزن برده نشده درحالی که مهمترین غذادرتمام فصول سال ارزن است مخصوصاهنگام گرو بستن کبوتربازان درتیرماه که که باهم شرط بندی میکنند؟

  4. مثلا از قره ماش هم میشه استفاده کرد برای جلد کردن کبوتر بهترین دانه خوراکی برنج هست اگه ایرانی باشه بهتره چون کبوتر خیلی برنج دوست داره امتحان کنید عالیه جواب میده هم طعم وهم بوی مطبوعی داره

    1. برنج کسی به کفتر نمیده اشتباه نکن مخصوصا کبک اگر برنج بخوره کور میشه الکی دکتری نکنید
      اینکه کفتر گرسنه باشه چه سنگ باشه چه سم میخوره ولی بالاخره بعدش چی؟ چنانچه خواستید به کفتر برنج پخته بدین قبلش خوبش آب کشی کنید چربی هاش پاک بشه بعد تو یک صافی بریزید تا آبکش بشه و خیس نباشه بعد هم باید به مقدار کم بهش بدین

  5. سلام من به کبوترام کافشه میدم برای جوجه کشی …خیلی خوبه ولی چربیش بالاست

  6. مطالب خوبه ولی کافی نیس محدودیت استفاده ازهرماده غذایی مهمه ک شما عنوان نکردید.

    1. در صورتی که اطلاعات مفیدی دارید بسیار عالی میشه اطلاعات خودتون رو در اختیار دیگران با نام خودتون قرار بدید.

      1. سلام کفتر باید مث قدیما آزاد باشن نروماده صبحی یبار بپرن …آزاد باشن سروحالن البته زیرنظرباشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس