۶ نکته مهم و کلیدی که قبل از خرید پرکن پرندگان بهتر است بدانید

پَرکن وسیله ای برای جداسازی پر از بدن لاشه پرندگان می باشد. کسانی که در کار پرورش یا کشتار و بسته بندی گوشت پرندگان فعالیت دارند، حتما بایستی با ویژگی های یک پرکن خود و تفاوت آن با نمونه های ارزان و بی کیفیت آشنایی داشته باشد. جهت افزایش اطلاعات شما در مورد پرکن پرندگان و ارائه راهنمایی واقعی جهت خرید این وسیله، این مقاله نگارش شده است. 

ویدیوی آموزش نکات مهم قبل از خرید پرکن پرندگان 

در این فیلم آموزشی، به صورت ساده و خلاصه به مجموعه نکات مهمی که قبل تهیه پرکن باید بدانید، اشاره شده و یک راهنمای کلی و مفید ارائه شده است : 

چه نوع پرکنی بخریم ؟ 

در ادامه مقاله راهنمای خرید پرکن مرغ، بلدرچین، بوقلمون به چند نکته مهم و کلیدی اشاره شده که قبل از تهیه هر نوع پرکنی لازم است بدانید. 

نکته اول : هر پرنده ای پرکن مخصوص به خود دارد

هیچ پرکنی توانایی پرکنی از تمام پرنده ها را ندارد، یعنی مرغ، بلدرچین ، بوقلمون ، غاز و … هر کدام پرکن مخصوص به خود را دارد. بنابراین اگر فروشنده یا تولید کننده ای پرکنی را به شما معرفی کرد که توانایی کندن پرهای هر پرنده ای را داشت، قطعا محصول تولیدی او استاندارد نیست و یا اینکه شخص تولید کننده تخصص کافی در تولید پرکن ندارد. 

نکته دوم : کیفیت در اولویت اول شما باشد

هرگز به سراغ پرکن های ارزان نروید، در صورت خرید نمونه های ارزن، در ابتدای کار از اینکه محصولی با قیمت مناسب خریده اید، خوشحال خواهید شد، اما با گذشت زمان و مشاهده عدم پرکنی صحیح، قطعا از خرید خود پشیمان خواهید شد.

کیفیت در اولویت اول شما باشد - چیکن دیوایسبنابراین کیفیت و کارایی محصول را در اولویت اول خود قرار دهید و در وهله بعدی مناسب بودن یا نبودن قیمت آن را بررسی کنید. 

نکته سوم : به ضد زنگ بودن بدنه دقت کنید

پرکن خریداری شده حتما باید از بدنه استیل یا پلاستیک های مقاوم ساخته شده باشد. چون دائما در ارتباط با آب بوده و احتمال زنگ زدگی آن به شدت بالاست. استفاده از سایر فلزات و آلیاژهای اکسید شونده و کم دوام میتواند عمر محصول را به شدت کم کند. بنابراین قبل از خرید حتما از جنس بدنه اطمینان حاصل کنید.

نکته چهارم : توجه به تعداد لاستیک های انگشتی و کیفیت آنها 

لاستیک های انگشتی یا همان شاخک ها، نقش اصلی در پرکنی ایفا می کنند. پرهای پرندگان پس از درگیر شدن با این شاخک ها، از بدن آنها کنده می شوند. بنابراین ضد سایش بودن لاستیک ها تاثیر زیادی در افزایش طول عمر آنها دارد. 

هر چه تعداد لاستیک های انگشتی پرکن بالا باشد، دستگاه کیفیت بالاتری خواهد داشت و در زمان کمتری پرهای پرنده را خواهد کند. تولید کننده ای که از تعداد لاستیک های کمتری استفاده کرده باشد و هم چنین نوع نامرغوب آنها را نصب کرده باشد، بدیهی است که پرکن بی کیفیتی تولید می کند. 

نکته پنجم : دقت در سایز و اندازه پرکن 

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، پرکن هر پرنده ای ویژگی های مخصوص به خود را دارد. یکی از این تفاوت ها، سایز آنهاست. قطر مخزن پرکن بلدرچین، کوچک تر از پرکن مرغ است و هم چنین قطر مخزن پرکن مرغ کوچک تر از پرکن بوقلمون است. 

دقت در سایز و اندازه پرکن - چیکن دیوایسبه طور کلی هر چه پرنده جثه بزرگتری پیدا می کند، به پرکنی با مخزن بزرگتر نیاز خواهد داشت. معمولا پرکن ها در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارند که برای پرنده های کوچک سایز، متوسط و بزرگ سایز طراحی شده اند. 

امکان پرکنی مرغ با استفاده از پرکن بوقلمون وجود ندارد و هم چنین نمی توانید از پرکن مرغ برای کندن پرهای بلدرچین استفاده کنید.

نکته ششم : به تفاوت قیمت ها توجه کنید 

گران بودن قیمت یک محصول به دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت در آن است. هم چنین به این نکته توجه کنید که معمولا پرکن های بلدرچین و کبک قیمت بالاتری از پرکن مرغ دارند، با اینکه سایز کوچکتری نسبت به پرکن مرغ دارند. علت این گرانی، به زیاد بودن تعداد لاستیک های انگشتی در پرکن بلدرچین مربوط می شود. چون پرنده جثه کوچکی داشته و برای پرکنی صحیح نیاز به تعداد بالایی انگشتی خواهد داشت. 

اما پرکن بوقلمون نیز گران تر از پرکن مرغ است و این گرانی نیز طبیعتا به دلیل بزرگ بودن ابعاد دستگاه و به کار رفتن مقدار زیاد مواد اولیه در آن می باشد. 

نکته هفتم : توجه به برند و کیفیت موتور 

دومین قطعه مهمی که در کیفیت نهایی یک پرکن تاثیر دارد، موتور است. موتور در قسمت زیرین پرکن نصب شده و به صفحه کف پرکن وصل می شود. موتور با چرخش دادن سریع این صفحه که دارای تعداد زیادی انگشتی است، لاشه پرنده را در داخل مخزن به گردش در آورده و سبب جدا شدن پرهای آن می شود.

طبیعتا یک موتور ضعیف و غیراستاندارد بعد از مدتی از کار افتاده و عملا محصول را غیر قابل استفاده خواهد کرد و یا هزینه های زیادی را بر دوش شما خواهد گذاشت. موتورهای الکتروژن، موتوژن، ژن ایران، موتور ثانی از جمله برندهای با کیفیت ایرانی هستند.

نکته هشتم : به اعتبار و سابقه تولید کننده توجه شود

طبیعتا تولید کننده هایی که سابقه طولانی در زمینه تولید پرکن و سایر تجهیزات مرغداری و طیور دارد، محصول خود را برای چندین سال پشتیبانی می کند و از واقعی و قابل اعتماد بودن گارانتی و خدمات پس از فروش آن نیز می توان اطمینان حاصل کرد. 

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به راهنمای خرید پرکن پرداخته شد و نکات مهمی جهت اطمینان از با کیفیت بودن محصول آموزش داده شدند. در صورتی که قصد تهیه یک محصول پرکن برای طیور بومی خود از قبیل، مرغ، بلدرچین، غاز، بوقلمون و … دارید حتما تکنیک های نگارش شده در این مقاله را به خاطر بیاورید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس