مقایسه و تفاوت پرکن های مرغ، بلدرچین، بوقلمون، اردک و غاز

پرکن یکی از وسیله های ضروری در کشتارگاه ها و مکان های عرضه گوشت طیور می باشد که به وسیله آن امکان کندن پر پرنده مورد نظر در کمتر از چند دقیقه و با کمترین زحمت وجود دارد. هر پرنده ای پرکن مخصوص به خود را دارد که لزوم توجه به این تفاوت ها هنگام سفارش و خرید پرکن وجود دارد. 

جهت آشنایی بیشتر شما با انواع پرکن ها و مقایسه بین پرکن های مرغ، بوقلمون، اردک، غاز، بلدرچین، قرقاول و … قصد داریم در این نوشته از وب سایت چیکن دیوایس اطلاعات دقیق تری را در اختیار شما علاقه مندان گرامی قرار دهیم. 

پرکن ها در چه مواردی فرق می کنند ؟

با اینکه پرکن ها همگی طراحی و شکل و شمایل یکسانی دارند، اما دارای تفاوت هایی هستند که هنگام خرید نیاز به توجه شما خواهند داشت. 

۱- قطر و ابعاد مخزن 

۲- تعداد لاستیک های انگشتی

۳- قدرت موتور

مقایسه پرکن ها بر اساس سایز پرنده 

از آنجایی که پرنده ها به سه دسته بزرگ، متوسط و کوچک دسته بندی می شوند، پرکن ها نیز بر اساس سایز همان پرنده ها به سه دسته بزرگ، متوسط و کوچک دسته بندی می شوند. این دسته بندی ها معمولا به سه شکل زیر انجام می شود :

مقایسه پرکن ها بر اساس سایز پرنده - چیکن دیوایس۱- پرکن بزرگ؛ دارای دیگ بزرگی بوده و مناسب برای پرنده های درشتی مانند بوقلمون، غاز و نژادهای سنگین اردک می باشد. 

۲- پرکن متوسط؛ دارای دیگ و اندازه متوسط بوده و برای پرنده هایی با جثه متوسط مانند مرغ، قرقاول و نژادهای سبک اردک مناسب می باشد. 

۳- پرکن کوچک؛ دارای دیگ کوچک تری بوده و برای پرنده های کوچکی مانند کبک، بلدرچین و سایر پرنده های هم سایز مناسب است. 

اندازه قطر مخزن پرکن، بر اساس جثه پرنده می تواند بزرگ یا کوچک باشد. پرنده های درشت نیاز به پرکن بزرگ و پرنده های ریز نیاز به پرکن کوچک دارند. 

تفاوت پرکن ها در تعداد و سایز انگشتی ها 

یکی از اجزای اصلی و مهم تمامی پرکن ها، لاستیک انگشتی آن است که پس از برخورد پرنده با آن، سبب کنده شدن پرها می شود. این تفاوت ها در ادامه توضیح داده شده اند :

تفاوت پرکن ها در تعداد و سایز انگشتی ها - چیکن دیوایس

الف – در پرکن های کوچک (مربوط به پرنده های ریز جثه)، تعداد انگشتی ها زیاد و سایز انگشتی ها کوچک است.

ب – در پرکن های متوسط (مربوط به پرنده هایی با جثه متوسط)، از تعداد انگشتی ها کمی کاسته شده و اندازه آنها نیز بزرگ تر می شود. 

ج – در پرکن های بزرگ (مربوط به پرنده هایی با جثه درشت)، تعداد انگشتی ها خیلی کم شده و اندازه آنها نیز خیلی بزرگ تر از دو مورد قبل می شود.

بررسی تفاوت پرکن ها در قدرت موتور 

پرکن ها علاوه بر اینکه در قطر مخزن و تعداد لاستیک های انگشتی متفاوت هستند، در قدرت موتور نیز فرق دارند. طبیعتا با افزایش قطر مخزن و وزن لاشه، نیاز به موتور قوی تری جهت پرکنی صحیح و اصولی وجود خواهد داشت. بر این اساس، پرکن های بزرگ موتور قوی تری نسبت به پرکن های کوچک دارند. 

آیا از یک پرکن برای همه پرنده ها می توان استفاده کرد؟

هنگام خرید پرکن ممکن است این جمله را بشنوید که از یک پرکن برای تمامی طیور درشت و ریز می توان استفاده کرد. قطعا کسی که چنین جمله ای را بر زبان می آورد یا با کارکرد و عملکرد صحیح پرکن ها آشنایی ندارد و یا قصد کلاهبرداری دارد.

این نکته مهم را همیشه به یاد داشته باشید که پر هر پرنده ای با تعداد مشخصی انگشتی، سرعت مشخصی و مخزن بخصوصی کنده می شود. به عنوان مثال بلدرچین  پرهای ریزی دارد و برای پرکنی صحیح نیاز به مخزن کوچک تر و تعداد بالایی انگشتی دارد، در حالی که مرغ پرهای درشتی داشته و با تعداد کمی انگشتی می توان آن را پرکنی کرد و به دلیل جثه بزرگتر مرغ، نیاز به مخزن بزرگتری نیز خواهد داشت. 

در مقاله نکات مهم قبل از خرید پرکن طیور به توضیحات بیشتری اشاره شده است. 

نتیجه کلی در مورد تفاوت پرکن ها 

در این نوشته انواع پرکن ها مورد مقایسه قرار گرفتند و از جمله تفاوت های آنها می توان به تعداد انگشتی ها، قطر مخزن و قدرت موتور اشاره کرد. در صورت نیاز به خرید پرکن مناسب برای پرنده خود می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته تا ضمن دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان، محصول مناسب برای پرنده خود را نیز دریافت کنید. 

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام خدمت شما اون آب جوشه یا مواد دیگه ای هم مخلوطه قبل از انداختن داخل دستگاه عرض می کنم

    1. سلام
      فقط آب جوش
      اون قرمزی که میبینید خون پرنده ها هستش

      1. سلام مرسی از خدماتتون.یه سوال داشتم اونم اینکه در این دستگاه هر چهارنوع که نوشتید پرکنی میشن؟چجوری؟یعنی برای هرکدوم بخوایم استفاده کنیم لاستیک هاش عوض میشن یا تو دستگاه تعبیه شده و فقط جابجا میشن و براساس پرنده کوچیک یا بزرگ میشن؟

        1. برای پرنده های بزرگ سایر یک دستگاه
          پرنده های سایز متوسط یک دستگاه و برای پرنده های سایز کوچک یک دستگاه مخصوص وجود دارد
          با بخش فروش تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس