تاثیر ویروس کرونا بر مرغداری ها ؛ روش های پیشگیری و درمان

بررسی تاثیر ویروس کرونا بر مرغداری ها ، روش های پیشگیریانه

تاثیر ویروس کرونا بر مرغداری ها و واحدهای پرورش طیور، قطعا قابل چشم پوشی نیست و باید صحت این ماجرا را جویا شد و راهکارهای اساسی برای مقابله با انتشار این ویروس در واحدهای پرورش طیور دنبال کرد. ماجرای شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ از شهر ووهان چین آغاز شد، به ادعای دولت چین این ویروس از یک بازار قدیمی خرید و فروش حیوانات وحشی در این شهر گسترش پیدا کرده و افراد زیادی را درگیر خود کرده است و پس از گذشت چندین ماه کشورهای زیادی از جمله ایران درگیر این بیماری شده اند، طوری که بسیاری از کسب و کارها به حالت تعلیق درآمده و مردم از خوردن و آشامیدن مواد غذایی نیز هراس پیدا کرده اند. هم اکنون علت واقعی شیوع این ویروس و درمان قطعی آن یافت نشده و مردم جهان روز به روز با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. 

در این مقاله می‌خواهیم واقعیت ماجرا را در مورد واحدهای پرورش طیور و مرغداری ها بررسی کنیم که آیا واقعاً ویروس کرونا بر پرندگان و طیور پرورشی تاثیر گذار بوده یا خیر!  برای دستیابی به واقعیت ماجرا و آشنایی با روشهای پیشگیری و درمان این بیماری توصیه می شود با ادامه مقاله همراه باشید.

 

منشا پیدایش ویروس کرونا
منشا پیدایش ویروس کرونا

بررسی منشاء پیدایش ویروس کرونا

کرونا ویروس ها شامل مجموعه ای از ویروس ها می شوند که از ویروس سرماخوردگی، سارس، مرس گرفته تا کووید ۱۹ که آخرین نوع آن می باشد را شامل می شود. در واقع آخرین نوع ویروس کرونای کشف شده همان کووید ۱۹ می باشد که تاکنون هیچ درمانی برای آن یافت نشده و روز به روز در حال گسترش یافتن در میان انسان ها می باشد و برخی ادعاها منشا گسترش و شیوع آن را شهر ووهان چین اعلام می‌کند در حالی که هنوز منشا قطعی این ویروس مشخص نشده است. نوع اول این ویروس که سارس نام داشت از خفاش شروع شد و به گربه های ولگرد خیابانی منتقل شد و در نهایت انسانهای ارتباط را نیز درگیر خود کرد،  نوع دوم این ویروس که مرس نام داشت، در سال ۲۰۱۴ از شتر به انسان منتقل شد و جان انسان های زیادی را گرفت و هم اکنون در سال ۲۰۲۰ که نوع کووید ۲۰۱۹ آن شیوع پیدا کرده و هنوز دلیل قطعی و مشخصی ندارد، در حال جان گرفتن بسیاری از انسان ها است.

 

 آیا احتمال انتقال بیماری کرونا به پرنده ها و طیور پرورشی وجود دارد؟ 

مبحث اصلی مقاله در مورد شیوع ویروس کرونا در میان طیور و پرنده ها می باشد، بنابراین لازم است که به صورت تخصصی به این موضوع بپردازیم. پرنده های وحشی و پرنده هایی که سالانه مهاجرت می کنند، بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار خواهند گرفت و می توانند این ویروس خطرناک را با خود به کشورهای مختلف منتقل کنند.  بنابراین اگر در فضای آزاد اقدام به پرورش پرنده هایی مانند مرغ و خروس، بوقلمون، اردک و غاز و … می کنید، احتمال سرایت بیماری به پرنده های شما نیز وجود دارد، چرا که پرندگان پرورشی شما بارها با پرنده های مهاجر وحشی هم غذا و هم آب شده‌ اند، بنابراین لازم است در این مورد دقت بیشتری به خرج دهید و پرنده های مشکوک به بیماری را سریعاً قرنطینه کنید و سایر پرنده ها را نیز به سالن منتقل کنید. 

اما اگر دارای مرغداری و سالن های مجهز پرورش طیور میباشید،  احتمال انتقال ویروس کرونا به پرنده ها بسیار پایین تر خواهد بود  و تنها گذرگاه ورود ویروس به داخل سالن، نیروی کار و جیره غذایی ورودی می باشد  که اگر به این دو مورد توجه شود و تحت نظارت شدید قرار گیرند، تحت هیچ شرایطی احتمال انتقال ویروس به داخل گله وجود نخواهد داشت. البته در ادامه راهکارهای عملی برای جلوگیری از ابتلای پرندگان به ویروس کرونا ارائه خواهد شد.

 

نظر کارشناسان در مورد انتقال ویروس کرونا به پرندگان

در خصوص شیوع بیماری کرونا در مرغداری ها و واحدهای صنعتی پرورش طیور کشور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان نمود : هرگونه اخبار و شایعه هایی در رابطه با شیوع بیماری واگیردار در بین طیور پرورشی کذب بوده و صراحتاً آن را رد می‌کنیم، علیرضا رفیعی پور همچنین افزود: تمام واحدهای پرورشی صنعتی کشور مجهز به سامانه GIS هستند که امکان نمایش داده های زمانی و مکانی بروز بیماری‌های خطرناکی مانند آنفولانزا و نیوکاسل را دارند و  تاکنون هیچ اخباری مبنی بر بروز بیماری‌های واگیردار در این سالن ها گزارش نشده است. بنابراین هیچ خطری پرنده های گوشتی و پرورش دهندگان را تهدید نمی‌کند. رفیعی پور همچنین افزود که این سامانه به طور پیوسته در حال جمع‌آوری اطلاعات از سراسر دامداری ها و سالن های پرورش طیور در سراسر کشور می باشد و بروز هر گونه بیماری را سریعا گزارش می دهد. 

همچنین اکبرشاهی مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های طیور می گوید : در صورت بروز بیماری در بین پرندگان، هیچ نوع ارتباطی با کرونا ویروس ۲۰۱۹ نخواهد داشت، چرا که پرنده ها دارای نوعی بیماری آنفولانزایی مخصوص به خود هستند که همه ساله شایع می‌شود و در آینده نیز احتمال بروز آن وجود خواهد داشت و هیچ نگرانی از بابت مصرف گوشت و تخم پرنده ها نباید وجود داشته باشد. 

 

علائم ویروس کرونا در پرندگان چطور نمایان میشود؟

در صورتی که احساس می کنید تعدادی از پرنده های پرورشی شما به این بیماری و یا بیماری مشابه مبتلا شده اند از طریق بررسی علائم زیر می توانید به صحت ابتلا به ویروس کرونا در آنها پی ببرید، علائم ابتلا به کرونا ویروس مانند علائم آنفولانزا می باشد :

  • الف – عطسه
  • ب –  خروج ترشحات چرکی از دهان و بینی
  • ج –  کبودی تاج و ریش
  • د – کاهش اشتها و بی حالی
  • هـ – ژولیده شدن پرها
  • و – تنگی نفس
  • ز – خس خس کردن سینه
  • ک – پف کردن پرها

 

البته در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق نمی‌توان به صورت قطع مطمئن شد که پرنده ما مبتلا به بیماری کووید ۲۰۱۹ شده ، چرا که اکثر بیماری ها علائم مشابهی دارند و برای اطمینان از این کار حتماً باید به دامپزشک معتبر مراجعه کنید و با استفاده از ابزارهای دقیق پزشکی و آزمایشات لازم صحت بیماری را تایید نماید. 

 

ضدعفونی سالن پرورش طیور
ضدعفونی سالن پرورش طیور

اقدامات لازم جهت جلوگیری از مبتلا شدن گله به ویروس کرونا 

همانطور که اشاره شد پرنده هایی که در فضای بیرون پرورش داده می شوند، در خطر بیشتری قرار دارند، بنابراین اولین اقدام برای جلوگیری از تلفات پرنده ها، انتقال آنها به سالن و شناسایی و قرنطینه کردن پرنده های مشکوک به بیماری می باشد. این اقدام نه تنها برای بیماری کرونا بلکه جهت جلوگیری از سایر بیماری‌ها نیز باید صورت گیرد. 

در صورتی که پرنده های خود را در سالن پرورش می دهید، احتمال هم غذا شدن آنها با پرنده های وحشی بسیار کم خواهد بود و شما باید از ورود موجودات موذی مانند موش و پرنده های کوچک مانند گنجشک و کبوتر و کلاغ به داخل سالن جلوگیری کنید، برای این منظور می‌توانید دیوارها، سقف و کف سالن را گچ کاری و عایق بندی نمایید. همچنین در قسمت ورودی و خروجی درب سالن آب کلردار قرار داده تا نیروی کار هنگام ورود و خروج پای خود را  ضدعفونی کنند و حتماً از ماسک و دستکش و چکمه و لباس کار مخصوص استفاده کنند.

نکته بسیار مهمی که باید رعایت شود، به محافظت از جیره غذایی پرنده ها مربوط می شود،  چرا که در صورت وجود ویروس کرونا در تغذیه پرنده ها احتمال ابتلا به بیماری در آنها ۱۰۰ درصد خواهد بود، چرا که این ویروس تا ۹ روز بر روی سطوح زنده میماند. بنابراین توصیه اول این است که مواد غذایی مورد نیاز پرندگان را خودتان تهیه کنید،  یعنی دانه ها و غلات خام نظیر سویا و ذرت، سبزیجات و … را به صورت خام خریداری نموده و پس از شستشو و ضدعفونی کامل، آنها را با سایر مواد معدنی و پروتئین های مورد نیاز پرندگان ترکیب کرده و به آنها بدهید. برای تقویت سیستم ایمنی پرنده حتماً از مولتی ویتامین مایع در آب آشامیدنی آنها استفاده کنید و تا جای امکان از خوراندن جیره غذایی آماده تا اطلاع ثانوی پرهیز کنید. 

هفته ای دو بار  پرنده ها را به سالن دوم منتقل کرده و دیوار، کف و سقف سالن اصلی را با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مانند پرمنگنات پتاسیم، وایتکس و …  تمیز کنید و فضولات موجود در کف سالن را نیز منهدم سازید. 

 

نکته آخر 

در این مقاله به نکات مهم  پیشگیرانه در مورد ویروس کرونا اشاره شد،  در صورتی که تجربه و دانش خاصی در این مورد دارید و احساس می کنید که نکته ای از قلم افتاده می توانید از طریق بخش نظرات با ما  در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. سلام عزیز، من خودم چند تا جوجه بزرگ دارم ،خودم کرونا گرفتم ، خواستم ببینم وقتی بهشون غذا میدم اونا مبتلا نمیشن؟

    1. احتمال انتقال کم بهتر که موارد بهداشتی رو رعایت کنید

  2. من میخام عروس هلندی بخرم الان بنظرتون چیکار کنم دو دل شدم ک نکنه ناقل یا بیمار باشع

    1. سلام
      چرا باید ناقل بیماری باشه ؟!
      انتقال بیماری از حیوان به انسان تا به الان که ۸ ماه از کرونا میگذره ثابت نشده ! چه سگ و گربه چه پرنده هایی مثل عروس هلندی (قضیه ی خفاش فرق داره چون پرنده ای هست که پستان داره !! )
      اگه شما رفتید بیرون و رعایت کردید ، اون پرنده ی بی زبان هم مشکلی براش پیش نمیاد !!

  3. ببخشید من میخوام دوتا اردک بخرم ولی به شدت از کرونا میترسم حالا با دیدن این مطلب اروم تر شدم به نظرتون بخرم یا نه اگه بخرم کرونا داره لطفا جواب بدین ممنون میشم

    1. سلام
      با توجه به اخرین یافته ها کرونا از حیوانهای دیگه به انسان منتقل نمیشه
      پس برای شما خطری نداره ! برای اون بیچاره ممکنه خطر داشته باشه !!!

  4. امروز ميخوام جوجه بخرم ميترسم از كرونا فكر كنيد جوجه رو جيجوري نكهدارهم

    1. سلام دوست عزیز
      شناسایی کرونا تا امروز در پرندگان اتفاق نیفتاده (البته بجز خفاش !! )
      در نتیجه با رعایت اصول بهداشتی در نگهداری اونها اعم از تمیز بودن بستر نگهداری و جداسازی دانخوری و آبخوری میتونید نتیجه ی بهتری بگیرید

  5. سلام خوبید ببخشید من چندتا جوجه اردک خریدم ولی اصلا حواسم به این جریان نبود بهم گفتن خطرناکه الان خیلی نگرامم ممکنه انتقال بدن

  6. ببخشید میخواهم در این ایام مرغ و خروس تهیه کنم میشه لطف کنید بگید چه علائمی نشان داد نخرم یا بخرم

  7. سلام.وقتتون بخیر .پس یعنی اگر پرنده هیچ کدوم از این علایمی که فرمودید نداشته باشه یعنی ناقل کرونا نیست؟من یه طوطی تازگی خریدم ولی از ترس کرونا قرنطینه ش کردم .ولی هیچ کدوم از این علائم رو هم نداره.

  8. اگر که ما بخواهیم در این ایام مرغ زنده خریداری کنیم خطری برای ما هست؟!اگر هست چه نکاتی را باید رعایت کنیم

    1. هنگام مراجعه به فروشنده حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید و تمام نکات بهداشتی را رعایت کنید.
      پس از زبح ، پر و سایر قسمت های دور انداختنی را در یک کیسه سر بسته قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس