اموزش رام و اهلی کردن بلبل خرما

اهلی کردن بلبل خرما

بلبل یکی دیگر از پرنده های زینتی آواز خوان میباشد و برخی افراد به پرورش این پرنده علاقه زیادی دارند. محبوبیت این پرنده در ایران به پای قناری، مرغ عشق، کبوتر و مرغ مینا نمی رسد ولی باز هم افراد زیادی به نگهداری بلبل در منزل خود علاقه مند هستند. بلبل نیز همانند تمامی پرندگان خوی وحشی دارد و زمانیکه در یک محیط احساس ترس کند، پا به فرار میگذارد. اگر این پرنده رام نباشد و در قفس نگهداری شود با مشاهده افراد سریعا دچار ترس خواهد شد و خودش را به در و دیوار قفس خواهد زد. مشاهده پرنده در چنین وضعیتی اصلا خوشایند نیست، چرا که همه دوستدارند با پرنده خود ارتباط خوبی داشته باشند طوریکه پرنده به راحتی بر روی شانه و دست صاحبش بشیند و فرار نکند. اینکار زمانی امکان پذیر خواهد بود که بلبل خرما رام شده باشد. ما در این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس آموزش رام کردن بلبل خرما را به شما خواهیم آموخت.

اهلی کردن جوجه بلبل خرما

اهلی کردن جوجه بلبل خرما کار سختی نیست. اگر در همان روزهای اول خودتان سعی کنید به جوجه غذا بدهید کم کم جوجه به شما عادت میکند. مخصوصا اگر جوجه را با سرلاک بزرگ کنید، به شما وابسته خواهد شد و در واقع شما را مادر خود میپندارد. اما اهلی کردن بلبل بالغ کمی سخت و زمان بر است و نیاز به صبر و تلاش دارد. بلبل خرما زمانی با صاحب خود خوی میگیرد و از او نمیترسد که متوجه شود خطری از جانب صاحبش او را تهدید نمیکند.

احساس ترس در پرنده های وحشی امری کاملا طبیعی است چون آنها در خطر شکار هستند. آنها بصورت غریزی از شکارچیان خود هراس دارند حتی اگر قبلا آنها را نشناسند و ندیده باشند. پرنده های وحشی به ما انسان ها نیز به چشم دشمن نگاه میکنند و برای همین از ما انسان ها گریزانند.

مطالعه بیشتر: راهنمای انتخاب بهترین پرنده زینتی مناسب با روحیات شما

دستگاه جوجه کشی کره ای 24 تایی ارکام
دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» بهترین دستگاه خانگی برای جوجه کشی از بلبل خرما
» دارای سیستم تهویه حرفه ای
» با عملکرد تمام اتوماتیک
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
 

در همان روز اول سعی نکنید پرنده را اهلی کنید

وقتیکه به تازگی یک بلبل وحشی صید میکنید و میخواهید او را در قفس در نزدیکی خود قرار دهید، پرنده از ترس شما خود را به دیواره های قفس خواهد کوبید. همچنین اگر برایش آب و غذا فراهم کنید، از آن نخواهد خورد.

در همان روز اول سعی نکنید پرنده را اهلی کنید - چیکن دیوایسبرای حل این مشکل باید به بلبل خرما یکی دو هفته فرصت دهید تا به شما عادت کند. اگر بتوانید بلبل خرما را اهلی کنید، پرنده بدون هیچ ترسی در محیط قفس آواز خوانی خواهد کرد، از دست شما غذا خواهد گرفت، بر روی شانه های شما خواهد نشست و در کل بسیار سرحال و شاداب خواهد بود. بلبل خرما از جمله پرنده هایی است که با محبت و تمرین میتوان آنها را رام کرد.

پوشاندن قفس با پارچه سفید رنگ

بطور طبیعی وقتی محل زندگی پرنده های زینتی جابجا میشود، پرنده نسبت به محیط بی اعتماد شده و استرس میگیرد. مشکلی که بیشتر پرنده ها دراین شرایط با آن مواجه میشوند، ترس از خواب میباشد. بنابراین برای اینکه بلبل خرمای شما شب هنگام در آرامش بتواند بخوابد، بر روی قفس پرنده یک پارچه روشن بیندازید. با انجام اینکار پرنده دیگر متوجه محیط اطراف نخواهد شد و راحت میتواند استراحت کند. همچنین در زمان خواب، از ایجاد سر و صدا در محل قفس پرنده خودداری کنید.

مانع از ترسیدن پرنده شوید

مهمترین قدم در رام کردن بلبل خرما، کاهش ترس در این پرنده می باشد. بنابراین باید شرایطی را ایجاد کرد که پرنده دچار ترس نشود. برای این منظور مکان قرار گیری قفس بسیار مهم میباشد. برخی افراد به اشتباه فکر میکنند که اگر قفس پرنده را در همان روز اول در محیط شلوغ قرار دهند، پرنده به رفت و آمد انسان ها عادت کرده و زودتر اهلی میشود. اما در حقیقیت قرار دادن قفس پرنده وحشی در مکان شلوغ بر ترس و استرس پرنده می افزاید. در نتیجه راه را برای رام کردن پرنده سخت تر و طولانی تر میکند.

مانع از ترسیدن پرنده شوید - چیکن دیوایسقفس آنها را حتما به دور از آشپزخانه و پنجره قرار دهید. اندازه قفس نیز تأثیر زیادی در رام شدن بلبل خرما دارد. با توجه به اینکه بلبل خرما پرنده ای فعال و پر تحرک است، قفس کوچک برای نگهداری آنها اصلا مناسب نیست.

بسیاری از وسایلی که بصورت روزمره در منزل استفاده میکینم ممکن است باعث ترس و استرس بلبل خرما شوند. تا حدالامکان پرنده خود را به دور از این وسایل نگه دارید تا زودتر رام شوند.

با دست به پرنده غذا بدهید

غذا دادن به پرنده در واقع یکی از راه های مهم برای ایجاد ارتباط و اعتماد سازی می باشد. با تغذیه میتوان بلبل خرما را برای اهلی کردن آماده کرد. پرنده در روز اول ممکن است حتی لب به غذا نزند. نگران نباشید و غذا را در اختیار او قرار دهید.

با دست به پرنده غذا بدهید - چیکن دیوایساما بعد از چند روز بر روی دست خود دان یا غذای مورد علاقه پرنده بگذارید دست خود را به سمت پرنده کمی نزدیک کنید و منتظر بمانید تا پرنده به سمت دست شما بیاید. در این هنگام زمانیکه پرنده به دست شما نوک میزند، هرگز نترسید و دست خود را عقب نکشید. نوک این پرنده آسیبی به دست شما وارد نمیکند ولی اگر حرکت ناگهانی انجام بدهید پرنده به شدت ترسیده و از غذا گرفتن از دست شما خودداری خواهد کرد. در تغذیه بلبل خرما به مقدار کم گوشت سفید (سینه مرغ) بصورت آب پز و بدون روغن و ادویه میتوانید به این پرنده تعارف کنید.

به پرنده خود محبت کنید

با محبت با پرنده خود رفتار کنید. برای اهلی شدن بلبل خرما نباید عجله کرد. اگر پرنده را به زور در دستان خود بگیرید و قصد نوازش کردن او را داشته باشید، در هر مرتبه پرنده شما ترس و استرس بیشتری را تجربه خواهد کرد. در این شرایط معمولا پرنده با نوک گرفتن سعی میکند شخص را از خود براند. اگر در زمان گاز گرفتن و نوک زدن این پرنده واکنش ناگهانی از خود نشان دهید.

حرف آخر

بطور کلی روند اهلی کردن پرنده های زینتی شبیه به هم است. بعنوان مثال شما میتوانید از ترفندهای اهلی کردن عروس هلندی بر روی بلبل خرما نیز استفاده کنید. روند اهلی شدن بلبل خرما کمی زمان بر بوده و ممکن است چندین هفته یا ماه طول بکشید تا بالاخره پرنده دستی شود. مدت زمان اهلی شدن بلبل خرما بستگی به شخصیت ان پرنده، محیط نگهداری و رفتارهای شما دارد. با رعایت نکات گفته شده در این مطلب از فروشگاه چیکن دیوایس شما میتوانید پرنده خود را در مدت کوتاهی رام کنید. توجه داشته باشید که برای اهلی کردن بلبل خرما باید بصورت تکی از آنها مراقبت شود. این نکته را هم فراموش نکنید که برخی از بلبل ها خوی وحشی بسیار قوی دارند و اهلی نمیشوند.

‫۱۹۵ دیدگاه ها

  1. سلام من دوتا بلبل دارم که یکیشونو به تازگی آوردم ولی نمیدونم اینی که به تازگی آوردم نره یا ماده سوال بعدی که آیا میشه دوتا بلبل با هم تو خونه نگه داشت یا خیر ممنون میشم جواب بدین🙏

    1. سلام ساسان جان
      برای تعیین جنسیت دقیق باید تست پر گرفته بشه ازش
      بله اغلب بلبل ها به زیست جمعی علاقه دارن

  2. فضله اوکی غذاهای که میخوره .کاملا آزاده و شبا برای خواب میره قفس .غذا الان دکتر براش رژیم نوشتن پالت و سبزیجات و میوه هیچ نوع برنج و غذای سفره .که الان سه هفته رعایت میشه . نمیتونم از اسپری ضد پر کنی برا پا استفاده کنم؟ گردنبند الیزابت واقعا داره یک ماه میشه . نمی‌دونید چقدر بار روانی داره هم برا خودش هم برا من .من برای یه نوک زدن ساده رفتم دکتر . الان پرنده هم ضعیف شده هم پراش کم شده هم جنب و جوش سابق رو نداره . اگه من گذاشته بودم پرنده خودش رو نوک بزنه . بیشتر جواب می‌گرفتم . تا داروهای که دکترها دادند و پرنده داغون شده.

    1. رژیم غذایی که داره رو همینطوری رعایت کن و به هیچ عنوان غذای سفره بهش نده
      نه متاسفانه ممکنه براش مشکلات دیگه ای رو به وجود بیاره
      سعی کن محیط نگهداریش آروم و بی سر و صدا باشه تا استرسی بهش وارد نشه
      به اندازه ی کافی باهاش ارتباط برقرار کن
      برای تقویت پرهاش می تونی از مکمل نکتون آر استفاده کنی
      به علاوه می تونی یه مدت پاهاشو بانداژ کنی تا نوکش نزنه

  3. سلام وقتتون بخیر . بلبل خرما من سه ساله .و ماده است الان یک ماهه در گیر نوک زدن به پاش هستم دوتا ناخن رو از دست داده .شش دکتر متفاوت بردم . نظرات متفاوت . داروهای متفاوت و پرنده ام رو داغون کرده و نظر دکتر آخر دیابت و کبد بود که تغذیه نوشتن و دارو قرص لیور گل . اما هیچ تغییری در نوک زدن به پا نشده الان گردنبند الیزابت داره ولی واقعا براش سخته . کاملا مشخصه که رفتاریه . چیکار کنم یه اسپری نیست به پا بزنم بدمزه باشه نوک نزنه ؟کلی پماد و ضد انگلی و ضد قارچ هم دکترای قبلی دادن. رفتار یه . غذاش هم درسته .

    1. سلام هنگامه
      نه متاسفانه هیچ گونه اسپری برای ترک این رفتارش وجود نداره
      و می تونه منشاء روانی داشته باشه که ناشی از استرسه
      فضلش چه رنگیه؟
      تو چه محیطی نگهداریش می کنی؟
      غذا بهش چی میدی الان؟

  4. سلام من یک بلبل خرما دارم که چند روز است اسهال گرفته و بال هایش آویزان شده وغذای پلیت را هم نمی خورد فقط کمی خمیر نان میخورد من باید چکار کنم خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر فراوان.

    1. سلام
      برای درمان اسهالش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب بهش بده
      این کارو تا ۳ روز تکرار کن
      میوه سبزی و تخم مرغ بهش نده غذا براش پلت مخصوص تهیه کن
      به علاوه از داروخونه ی دامپزشکی براش پروبیوتیک تهیه کن

      1. خیلی ممنون لطف کردید انشاالله که سالی سرشار از موفقیت و شادکامی داشته باشید.

        1. ممنون از محبت شما

  5. سلان خسته نباشید من یه بلبل دارم ۱سال وخورده ای سالشه دیروز بهش توت فرنگی دادم اول می‌ترسید بعد چند دیقه شروع به خوردن کرد نصفش رو خورد بعد امروز صبح دیدم دهنش بازه رفتم نگاه کردم پاش هم جمع کرده اون پایی که جمع کرده بود زخم بود مثل چطور بگم مثل اینکه پا باد کنه اونطوری شده بود
    بعد یه ذره وسط پاش بالاترش یه خراش بود سیاه رنگ دقیقا همونجا باد کرده بود از پاش

    حالا از حساسیت توت فرنگی هست یا نه زخم شده
    اگه ممکنه برای حل حساسیتش یا رفع زخمش بگید تا بهش بدم یا بزنم به پاش

    امروز هم بهش پماد تتراسایکلین و پمادآ+د هم زدم یه ذره نسبت به صبح خوب شده

    ممنون میشم کمک کنید

    1. سلام دوست عزیز
      این ممکنه به خاطر خراشی باشه که روی پاش ایجاد شده بوده
      او خراش عفونت کرده و این اتفاق افتاده
      پماد تتراسایکلین چشمی رو با پماد ویتامین A چشمی ( نه A+D) که دوتاشم استریل هستن قاطی هم کن
      به اندازه ی تورم و زخمش بزن رو پاش یه ذره خیلی آروم بدون این که فشاری به پاش وارد کنی ماساژ بده
      بعدش بانداژ کن
      این کارو هر ۶ یا ۸ ساعت یه بار ۷ تا ۱۰ روز انجام بده

      1. سلام آره دیروز بردمش دام پزشک گفت این نخ زیاد مونده داخل پلش رفته تا داخل گوشتت دیگه یه زره پاشو خراش ایجاد کرد نخ ازش خیلی در آورد.

        الان از دیروز تا الان پاش رو جمع میکنه بعد انگار کل انگشت اون پاش کلا خون مردگی داره خوب میشه یا نه خیلی نگران هستم ترو. خدا بگید؟

        خود دام پزشک یه اسپری ضد عفونی کننده داد هم برای قفسش هم برای پاش بعد گفت پماد تتراسایکلین اکه دارین بزنید به پاش
        نگرانم که نکنه انگشتش قطع بشه

        1. نه قطع نمیشه اگه عفونت نکنه
          جمع کردن پاشم به خاطر همون جراحی کوچیکه که براش انجام شده
          رفته رفته بهتر میشه فقط پمادو حتما براش استفاده کن

        2. سلام
          دام پزشکه یه اسپری نانوسیلD2با یک قطرهADE داد اسپری هم میتونم بزنم به پاش چون برای ضد عفونی هست با همون تتراسایکلین منظورم اینه که میتونم اسپری رو استفاده کنم تا پاش عفونت نکنه ضد عفونی بشه

        3. سلام دوست عزیز
          پیشنهادم اینه خودسرانه کاری انجام ندین
          زیر نظر دامپزشک استفادش کنید

        4. ممنون فقط نمیدونم چرا اون انگشتش تکون نمیخوره
          یه ذره هم انگشتش باریک شده
          طبیعیه یا نه

        5. خواهش می کنم
          چون مدت طولانی حرکتش نداده می تونه به خاطر همین باشه
          باید فعالیت داشته باشه تا خونرسانی انجام بشه

  6. سلام ،خسته نباشید من بلبل خرما دارم روزی ۷تا ۸تا پرش میریزه،و شوره داره تازگیا ،چیکار کنم واسش داروی adec تازه گرفتم براش

    1. سلام دوست عزیز
      این می تونه به خاطر کم بودن رطوبت محیط و خشکی هوا باشه
      که بعد پرریزی و یا تو زمان به بلوغ رسیدن پرنده شدت پیدا می کنه
      محیط زندگیشو یکم مرطوب کن و روی پرهاش اب ولرم اسپری کن یا هم یه ظرف آب بذار خودش بره پرهاشو بشوره
      حموم کردن تو کم شدن شوره هاش خیلی موثره

  7. سلام خسته نباشید من یه بلبل دارم ۱سال و ۶ماهشه
    دیروز بردیمش بیرون آویزونش کردیم رو درخت بعد از چنل دیقه چوب شکست افتاد زمین قفسش وا شد
    فرار کرد افتادیم دنبالش ۲نفر اومدن سطل آوردن آب ریختن و سنگ زدن تا بیاد پایین
    آخرش گرفتیمش تو ماشین همینطور ساکت مونده بود
    امروز هم همینطوریه
    خیلی ناراحتم که به روال قبل بر میگرده قبلا آخه خیلی میخوند

    یه نشسته چشاش هع بسته میشه دوباره باز میشا
    تروخدا سریع جواب بدید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      با این چیزا که شما گفتی همین که پرنده زنده مونده خودش یه معرکه س
      بهش ضربه وارد شده؟ زخم یا تورم داره؟
      بهش شدیدا استرس وارد شده احتمالا برای همین چنین رفتاری رو نشون میده
      واسه کاهش استرس دو قطره گلاب بچکون تو دهنش
      ولی احتمالا لازم باشه ببریش دامپزشک یه معاینه ش بکنن

      1. ضربه کم شده
        پروازش یه کنی تعقیر کرده نسبت به
        قبلش

        قبلا پرواز میکرد بالش زیاد صدا نمی‌داد

        ولی تازگی پرواز میکنه صدا میده
        بالش زیاد

        یه کامنت دیگه گذاشتم حواسم کبود رو این پیام پاسخ بدم

        1. سلام دوست عزیز
          مشکلی در ناحیه بالش ایجاد شده با این اوصاف بهتره ببری دامپزشک معاینه کنه

  8. سلام من یه بلبل دارم ۱سال و ۱۶ماهشه
    امروزه میزارمش صبح ها بیرون میزارم تو ترانس بعد وقتی میازمش داخل سر حاله
    امروز هم هوا یه زره سرد بود گذاشتمش بیرونم ولی نمیدونم چرا ساکت نشته یجا میخرخه ولی انگار ِکسِله بی حوصلس نمیدونم چکار کنم
    لطفا سریع جواب بدید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      جابجایی مداوم منجر به وارد شدن استرس به پرنده میشه
      ساکت شدنش هم چندتا علت داره یا ترسیده، یا بیماره یا افسردگی گرفته
      چک کن ببین کدوم مورد براش صدق میکنه

      1. چک کردم بنظر میاد صبح ها میزارمش بیرون هیجان داره
        بعد وقتی ظهر میاد داخل دیگه خسته شده
        بنظر من فکر کنم بخاطر خستگیه

        1. نظرتون محترمه اما استرس وارد میشه بهش

  9. سلام خسته نباشید
    من یه بلبل دارم ۱ سال و ۱۶ ماههش هست یه. ذره حس میکنم لاغره سبزی جات و میوه هم دارم میدم بهش ولی هنوز همونه اکر لاغر باشه مشکلی پیش نمیاد
    اگر میشه چند تا سبزیجاتی که باعث چاقی پرنده میشه بگید
    دونه پارس هن واسش گذاشتم

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره در این راستا با یه متخصص جیره نویس مشورت کنید

  10. سلام خسته نباشید من یه بلبل دارم ۱سال و ۱۶ ماهشه
    نزدیک یه ماهه دارمش نمیدونم چرا همیشه پا چپش
    رو جمع میکنه کف پاهاش هم نگاه کردم چیزی نبود
    یه چیز دیگه این بلبل ه. یه انگشت نداره همون پایی که جمع میکنه لطفا بگید چرا انگشت پاش ناخن نداره یکیش ممنون میشه اگه پمادی هست که باعث رشته میشه بگید لطفا ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      اگه ناخنش افتاده کاری نمیشه کرد
      مطمئنی چیزی کف پاش نیس؟؟ یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای؟
      اغلب پرنده ها بیمار بودنی و درد کشیدنی پاشونو جمع میکنن

      1. سلامی دوباره نه بنظر نمیاد درد بکشه
        چون همشه شبا اونم بعضی. موقع ها
        حالا چشم نگاه میکنم اگه چیزی دیدم اطلاع میدم اگه دیدم چطور درش بیارم

        1. پاشو اونموقع خوب میشوری خشک میکنی
          پماد تتراسایکلین رو با پماد A چشمی قاطی میکنی میزنی به پاش باند پیچی میکنه

        2. پماد تتساکلین دارم حالا باید ۱۰۰ درصدی مخلوط کنم یا نه مشکلی نداره

        3. میدونی اگه مخلوطش کنی بهتره زودتر خوب میشه

        4. خواهش میکنم موفق باشید

  11. سلام خسته نباشید من یه بلبل تازه خریدم ۱۶ ماهشه
    تو راهی خونه میخوند آواز میخوند اومد خونه آواز نمیخونه باید چکار کنم همین طور ساکته جلو آینه گذاشتمش

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدینش فعلا طبیعیه این رفتار
      چون با شما و محیط جدید انس نگرفته
      استفاده از آینه هم مضرات خودش رو داره چون الان فک میکنه جفتشه و توجهش کلا معطوف شده به اون

      1. سلام خسته نباشید من نزدیک ۷ ماهه بلبل خرما از مغازه خریدم وقتی اوردم از روز سوم شروع کرد خوندن اینا الا ۷ ماهه که هست بلبل بالغ نیست ولی جوجه هم نیست تقریبا بزرگه از دست غذا میگیره میخونه ولی دستم خالی میبرم فرار میکنه جیغ میزنه رام نمیشه منو هم میشناسه از دستم غذا میگیره میخونه فقط دستم خالی ببرم فرار میکنه میشه راهنمایی کنین؟

        1. سلام دوست عزیز
          از حرکت دستتون میترسه و بهش استرس وارد میشه
          که همچین رفتاری رو نشون میده
          دستت رو سمتش بردنی بدون حرکت نگهدار

  12. با سلام
    یه بلبل خرما تو پاسیو گیر افتاده ، پنجره بزرگ را برای خروج پیدا نمی کند، هرکار کردیم هدایتش کنیم موفق نشدیم، چطور میتونیم کمکش کنیم؟

    1. بذار شب بشه چراغ هارو خاموش کن
      پرنده تو اون حالت میمونه آروم بگیر و رهاش کن

  13. سلام ، بنده یه جوجه بلبل خرما سرلاک دارم خواستم ببینم آواز خواندن تو ذاتش هست و بزرگ بشه میخونه قشنگ یا باید آموزشش داد ، ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      همه چیز برمیگرده به شیوه نگهداری و تمرین شما

  14. سلام همه میگن بلبل باید تک باشه ولی من میخوام ی جفت واسه بلبلم بگیرم همو میزنن؟
    بلبل من من تا حالا چند بار شبا تو خواب جیغ میزنه و تا چند روز افسردست به خواطر همین می ترسم ی وقت شب دو تایی باهم جیغ بزنن😅و اینکه یکی گفت بلبلش نیوکاسل گرف و مرد میشه بلبل رو دامپزشکی برد و براش واکسن زد؟

    1. سلام دوست عزیز
      خب همین جیغ زدن هم نشونه برخی مسائل مثل بیماری، ترس و… هست که باید برطرف کنی
      بله میتونید ببرید دامپزشک

    2. من دوتا دارم ، یکیشون چند دفعه داشته اون یکی رو می‌کشته ، دعوا ک زیاد میکنند و بزور جداشون میکنم ولی دو سه بارشو اگه نبودم بدون شک کشته بودش ، به پشت خوابونده بودش رو زمین و گلوش رو گرفته بود و داشت خفه اش میکرد اون یکی هم همینجوری بی صدا مونده بود و تسلیم شده بود .. تازه اینا فکر کنم نر و ماده هستند و خواهر برادر

  15. سلام و خسته نباشید
    من یه بلبل خرما دارم و از ۲ هفتگی تقریبا خریدمش
    خودم بهش غذا میدادم و کاملا دستی بود طوری که وقتی منو میدید میخواست از قفس بیرون بیومد اوایل غذا بهش سرلاک و ارد نخود چی میدادم و وقتی بزرگ شد دون پرسه
    اقای یکی از اقوام ۲ تا بلبل برای من اوردن اون ۲تا وحشی بودن اول ها باز دستی بود ولی بعد از مدتی بلبل من هم مثل انها فرار میکرد و وقتی نزدیکش میشم یا فرار میکنه یا نوک میزنه
    اون ۲ تا رو دادم رفت الان خودش تنها هست امکانش هست دوباره اهلی شه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      قطعی نمیشه گفت ولی خب اگه سنش کم باشه امکانش هست

      1. سلامی دوباره
        جناب این بلبل من که دقت کردم با خواهرم دستی هست و فرار نمیکنه و راحت نوازشش میکنه ولی من تا دستم رو میبرم تو قفس شروع به پرواز و فرار میکنه و حس میکنم از من میترسه الان حدود ۲ ماه سن داره چطوری میتونم با خودم اهلیش کنیم

        1. توی همین مقاله روش اهلی و رام کردنش کامل توضیح داده شده لطفا مطالعه کنید

        2. سلام
          در کل پرنده هایی مانند:مینا و بلبل…
          در کل اعضای خانواده با یک نفر بسیار خوب می‌شود. و اوقاتخودش را بااو میگزراند

        3. ممنونم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

  16. سلام بلبل من سرشو به دست من میماله وقتی که براش آواز میزارم تا یاد بگیره یا انرژیش زیاد میشه و تند تند خودشو تمیز میکنه وقتی آوازو میشنوه دلیلش چیه؟

    1. سلام خانم رحمانیان عزیز
      لطفا واضحتر سوالتون رو مطرح کنید من متوجه منظورتون از تند تند تمیز کردن نشدم
      یعنی پر آرایی میکنه؟ اگه اینطوره که نشون میده خوشحاله پرندت
      اگر نه بالهاشو تاجشو بر افروخته میکنه یعنی عصبی هست

      1. و بعد از هر بار که این کارو میکنه یه پود های سفیدی دقیقا همونجا از پراش میریزه

        1. بهش میگن شوره پر برا از بین بردنش به استحمام پرندت دقت کن
          یعنی ظرف آب تهیه کن که حموم کنه
          و اگه ظرف آب رو نخواست از فاصله دور بهش آب رو اسپری کن

  17. سلام من یه جوجه بلبل خرما دارم غذا کم میخوره و زیادی می خوابه

    1. سلام آقای بحرینی عزیز
      فضلش رو چک کن ببین تغییر در رنگ و حجم پیداد کرده؟

      1. سلام دوست عزیز من یه تعدادی جوجه بلبل گرفتم هنوز کوچیکن و دونخور نشدن سوالم اینه ک میشه چنتا بلبل رو کنار هم تو یه قفس بزاری و دستیشون کنی؟

        1. سلام دوست عزیز
          اغلب بلبل خرما هارو به صورت دسته جمعی و یا جفت نگهداری میکنن و جای نگرانی وجود نداره

      2. سلام خسته نباشی
        بلبل من تازه از جوجگی در اومده خیلی دستی بود همش میومد پیشم بازی میکرد الان چند روزه ک پرخاشگر شده میرم از قفس درش بیارم خودشو میزنه ب قفس میرم سمتش فرار میکنه و نوک میزنه دهنشم بوی بد میده فضله ابکی ام داره بعضی وقتا ولی سرحال غذا میخوره مشکل دیگه ای نداره اگه میشه راهنمایی کنید ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          به احتمال زیاد از چیزی ترسیده
          فضلش چه رنگیه؟
          غذا بهش چی میدی؟

  18. سلام من ۱عدد بلبل دارم او رام شده ولی سر و صدا نمی کند چه کار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      چندوقته دارینش؟
      جنسیتش چیه؟
      قبلا میخوند؟ یا از اول نمیخونده؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه اتفاقا توصیه میشه بلبل خرمارو به صورت جفت و چندتایی نگهداری کنید

  19. سلام من جوجه بلبل گوش سفید پیدا کردم ،تصمیم گرفتم براش سرلاک بگیرم پدرم و فرستادم پرنده فروشی و گفته سرلاک بلبل خرما بده و طرف هم ی سرلاک برای طوطی سانان بهش داده و گفته این خوبه و جز این چیزی بهش نده،یکم نگرانم که خوب نباشه نظر شمامن چیه؟

  20. سلام.۳تاجوجه بلبل تقریبا دوهفته ای دارم..یکی رو جدا کنم تا فقط اهلی خودم بشه؟؟

      1. سلام عزیز
        بلبل من خدای خوبه همه چیزش اما الان تو این دو ماه دوبار اندازه سی چهل تا پر ریخت
        این سری بیشتر شده اما جای بدنش لخت نشده لطفا کمک
        غذا خرما پسته و برنج میدم

        1. سلام دوست عزیز
          برنج رو قطع و برای تقویت پرهاش نکتون اس بخر
          طریقه مصرفش هم روش نوشته شده

    1. سلام من یک عدد بلبل بزرگ دارم وقتی رد می شم تکان نمی خورد وقتی که خیار ان را می خورد ولی هنوزه که سوت نمی زند چه
      کاری انجام بدم

      1. سلام دوست عزیز
        احتمالا ازتون میترسه
        چندوقته دارینش؟
        قسمت دوم سوالتون رو متوجه نشدم لطفا واضحتر بنویسید

  21. سلام
    هر دو پرنده نر و ماده (بلبل خرما) رو با هم و پیش هم، داخل یه قفس خریدم.
    پس بهتره توی یه قفس باشن، درسته؟
    بابت آواز خوندن و جفتگیری عرض کردم

  22. سلام
    برای جفت کردن بلبل خرما، آیا باید اول نر و ماده رو توی دوتا قفس جداگانه قرار داد و بعدا وارد یه قفس کرد؟، یا اینکه از اول باید توی یه قفس باشن؟

    1. سلام
      اگر میخوای پرنده ی جدید بیاری پیش پرنده ی قبلیت باید حتما این مورد قفس جدا رو اجرا کنی ، یک برای اینکه صدای هم رو بشنون و تحریک بشن ،دو مهمتر از قبلی اینکه اگه بیماری داشت متوجه بشی و پرنده ی خودت رو از دس ندی !

  23. سلام
    ازمطالب اموزنده شما به سهم خودم تشکر میکنم
    عید ۱۴۰۱دو تا جوجه بلبل خرما گرفتم با سرلاک بهشون غذا میدادم کمی بزرگ شدن ورودی چوب قفس مینشستن اما یکی شوند از چوب افتاد پاس شکست و متاسفانه مرد
    دومی که زیر دمش زرد پر رنگ هست و اوازهای متعدد میخونه وخیلی هم باهوشه الان ۹ماهه پیش ماست با استفاده از صدای ضبط شده بلبل خرمایی شیرازی بهش امورش دادم الان اهنگ تولد مبارک رو میخونه و اگه من ازش دور بشم میگه بی بی جون بیو!
    بعضی وقتها هم میگه بی بی جون اومدی?
    تو ظرف اب ایمنی می‌کنه روزی چند ساعت داخل اتاق ازادش میکنم بازی می‌کنه
    بعضی وقتها می‌رقصه
    سوالم اینه که
    ۱- این بلبل نر هست یا ماده
    ۲-براش جفت بگیرم یا نه
    ۳-ایا بدون جفت مشکلی برایش بوجود نمیاد
    ۴-علت رقص نیاز به جفت هست یا چیز دیگه
    ۵-اگه جفت بگیرم میزان علاقه اون به من کم میشه یا نه
    خیلی ممنون از لطف شما

    1. سلام مشخص نیست نره یا ماده . اگر براش جفت بگیرید کلا سخنگوییش رو ممکنه از دست بده

  24. سلام با عرض ادب من یک بلبل خرمایی گرفتم نمی دونم چطور اهلیش کنم کمک کنید از یک متریش رد می شی خودشو می زنه دیوار

    1. سلام
      این همه متن نوشتیم برای چی ؟ نخونده میگی راهنمایی کنید !

      1. سلام من یه بلبل خرمای ۴ ساله دارم که از وقتی به دنیا اومد بزرگش کردم (از درخت افتاده بود پایین و درخت بلندی بود نتونستم بزارم جاش محله هم پر گربه بود)و خیلی دستیه… بعد چهار سال تونستم یه جا بلبل خرما پیدا کنم و نرشو خریدم چون میگفتن این مادس…اون بلبل نره اهلی نیست ولی با قفس راحته و اب و غذا میخوره . روز اول ادمو میدید خودشو میکوبید به قفس ولی فرداش اروم تر شده و میخوابه… فقط یه مشکلی هست اونم بلبل مادم وقتی اون از سمت این غذا میخوره یا نوکش میزنه یا غذا رو از دهنش میگیره… ولی شب به هم چسبیده بودن خوابیدن…. الان اینا رو باید جدا نگهداری کنم یا عادیه همون پیش هم باشن؟ اگه پیش یه بلبل خیلی دستی باشه راحت تر دستی میشه؟ ممنون

        1. سلام
          برای این گرفتی که تنها نباشه ؟ در این صورت باید به بلبل جدید عادت کنه و شما رو فراموش کنه ! در ۹۹ درصد مواقع اینجوریه
          شما فعلا کاریشون نداشه باش و در شرایط نگهداری تغییری ایجاد نکن

  25. سلام خسته نباشید من یه بلبل خرمایی نر دارم میشه با قناری ماده جفتش کنم
    ممنونم میشم راهنماییم کنید

    تسکر

  26. با عرض سلام و خسته نباشید …بلبل نر و ماده وقتی تو اتاق و یا تو بیرون خانه میبینید داره میجنگه این جنگیدن نیست دلیلش این هست بلبل ها جفت گیریشون هوای هست یهو به هم دیگه میچسبند دم به دم سینه به سینه پا به پا زود هم از هم جدا میشن من پرورش بلبل قدیمی هستم و سلام نه برید سمت مجرب ها و نه تجربه دارا … و یه نصیحی همه نوع غذا بهشون بده جز گوجه صدای بلبل رو به فنا میبره اصلا کم صدا میشه

  27. سلام من یه بلبل خرما گرفتم ولی نمی دونم چرا غذا میخوره ولی نمی خونه بعد نمیدونم جوجه هست یا نه اهلی میشه اگه بالغ باشه چی

    1. سلام
      اصولا چیزی در موردش نمیدونی ! اینکه بالغ هست و … باید حضوری دید نمیشه از هوا گفت ! کسی میخواد که تجربه داشته باشه
      خوندن هم اگه تازه خریدی نمیخونه یکم طول میکشه به محیط عادت کنه

  28. سلام من سه سال یه بلبل خرما داشتم و خیلی هم میخوند و این آخریا کمی عصبی شده بود و اینکه چند روز پیش داشتم قفسشو تمیز میکردم یهو فرار کرد رفت روی درخت نشست من هم با صدایی که همیشه براش انجام میدادم منتظر بودم بیاد اما اون پرواز کرد رفت درخت دیگه
    ایا این بلبل دوست داشت جدا بشه ؟ و اینکه چرا صداش میکردم هیچ انگیزه ای نداشت برگرده ؟
    و سوال بعدی اینه که دیدم گربه بالای درخته ولی دیگه صدایی ازش نشنیدم من همیشه دوست داشتم ازاد باشه چون خیلی تو لک بود ایا گربه را ببینه فرار میکنه ؟ خیلی ناراحت هستم همش به یادش و اون لحظه آخری هستم ؟

    1. سلام
      اگه منظورتون اینه که دوست داشت از شما فرار کنه، خیر . پیش شما خوشحال بوده که میخونده ولی ذات آزادی مبحثی جداست . همه میخوان ازاد باشن چه پرندش چه خود ما !
      در مورد پرنده ی شما ، حالات عصبی اون ممکنه به دلیل نیازهای جنسی پرنده هم باشه که چون تنها بوده فشارش چند برابر هم میشده و به همین دلیل ممکنه صدایی شنیده باشه و رفته باشه دنبال اون صدا

      نع عزیز گربه نمیتونه بلبل بگیره ، بلبل کوچیکه و فرزه . شما هر از گاهی باز صداش کن ، امکان بازگشت کمه و امید داشتن یه چیز دیگس ، تلاش کن ۱ درصد شاید برگشت.

      براش دعا کن که هر جا هست خوش باشه و عشق کنه با ازادیش

    2. سلام عزیزم نگران نباش اگه بلبل دستی بودرفته نشسته سرشونه کسی اونم برده باخودش ولی مطمعن باشیدوقتی بخودش بیادپشیمون میشه کلعاپرنده حافظه ضعیفی داره زودیادش میره ک کجازندگی میکرده

  29. آقا با عرض ادب من یه بلبل دارم همه نوع آواز بلده رقصیدن بلده ولی کم آواز میخونه از بچگی ک پر نداشته نگهداری میکردم با همه هم دوسته یه تایم خاصی هم برای آزاد گذاشتنش دارم مثلا هفته ای ۲ بار آزادش میزارم ولی نمیدونم چرا کم میخونه

      1. سلام من یه بلبل دارم خیلی کم میخونه الان یکسالشه چیکار کنم هر چی براش صدا میزارم هیچ فایده ای نداره

        1. سلام دوست عزیز
          جنسیتش رو میدونی؟

  30. سلام من برای بلبل دستی خودم یک جفت نیمه وحشی خریدم ، برای همدیگه آواز میخونن ولی از هم میترسن، بلبل من نر هست جثه کمی بزرگتر و زردی بیشتر داره، میخاستم بدونم که دلیلش چیه از هم میترسن باید قفس جدا باشه ؟

  31. سلام من یه بلبل خرما داشتم وقتی که هنوز پر نداشت ۳ ماه نگهش داشتم خیلی به من وابسته شده بود مثل میرفت بیرون بر می‌گشت اما به دفعه شب رفت دیکه بر نگشت ممکنه برگرده

  32. سلام.ممنون از مطالب خوبتون .یه سوال داشتم.میخواستم ببینم میشه بلبل خرما و مرغ مینا رو یکجا قرار داد؟

  33. با عرض سلام دوساله بلبل خرما دارم تو قفس بود از اول و خیلی وحشیه اصلا نمیشه نزدیک قفس بشیم خودشو به قفس میزنه به تازگی همه دمشم کنده چجوری باید اهلیش کنم؟

  34. باسلام من ۵ماهی میشه که بلبلو خودم بزرگ کردم اما ازاول توقفس نذاشتمش حالا هم رودستم میخونه خلاصه به خونه عادت کرد خواستم بزارمش توقفس چون زیاد کثیف کا ی میکنه اما وقتی میزارمش توقفس خودشو میزنه توقفس ممنون اگرراهنمایی کنید

  35. سلام ،عرض ادب . خدا قوت باشه . استاد ما یک ساله از بلبل خرما ماده ،بسیار راه نکهداری میکنیم ،. پنج ماهه شدید مستی میکرد،براش یه بلبل نر گرفتیم ،اما متاسفانه اهلی نیست ،به شدت خودشو به دیواره قفس میکوبه ،.گاهی تو خونه آزادشون میکنم ،همدیگرو دنبال میکنن ،بشکل جنگیدن . چجور میتونم این بلبل نر رو رام‌کنم تا زمانیکه ماده مسته بتونم شرایط جفتگیریشون رو فراهم کنم . ممنون میشم راهنمایی کنید ،. بلبل نر رو بیست روز خریداری کردم ،.

    1. تو قفس جدا و نزدیک به هم بزارید. یه مدت باشن و به هردو دان با طبع گرم بدین. رفتارشون رو با هم بررسی کنید اگه دیدین باهم ارتباط برقرار میکنن بزارین تو یک قفس

  36. سلام‌ یک‌ بلبل ماده داردم که ۳ ساله ما ما زندگی میکنه و کاملا اهلی هستش چند وقت پیش یک بلبل نر اهلی خریداری کردم اما جفت گیری نمیکنند همش در حال دعوا هستند ..چکار کنم تا جفتگبری کنند؟

    1. یه مدت تو قفس جدا ولی نزدیک هم نگهداری کنید و دان با طبع گرم بهشون بدین (برای مست کردن) منتها چون نر تازه وارد هست نباید به محض خرید تو یک قفس میزاشتین.

  37. سلام دیروز بلبل اهلی خریدم که تا حالا نه آواز میخواند ونه به غذا وآب خاصش دست زد. چکارش کنم؟

    1. تازه خریدین پرنده استرس داره. قفسش رو جای کم رفت و آمد بزارین و زیاد نزدیک قفس نشین غیر از مواقعی که آب و دونش رو تعویض میکنید. اگه فرقی نکرد به دامپزششک مراجعه کنید.

  38. من دوتا جوجه نرو ماده گرفتم واسه اهلی کردن مشکلی نداره ممنون میشم راهنمایی کنید

  39. با سلام و احترام – من دوماه قبل یک گنجشک کوچیک تو خیابان پیدا کردم و همچنین یک بلبل خرما بزرگ خودش وارد خانه شد و دستی بود . چندتا سوال داشتم – هردو مشکل پر داشتند و الان پرهاشون کامل در اومده و بسیار عالی پرواز میکنندو مانور میدن .
    اگر این دوتا و در باغهای شیراز که باغهای گردو-انار-خرمالو-توت هستند و مجموعا ۳ برابر سنترال پارک نیویورک هستند رو آزاد کنم میتوانند مثل یک پرنده حشی غذا پیدا کنند و در سرمای شیراز که برف بندرت میاد اما کاهش درما در زمستان تا منفی ۴-۳ داریم دوام میارند ؟
    هر دو پرنده خیلی به خانواده نزدیک هستند و اصلا ترسی ندارند ولی غریبه ببینند وحشت میکنند وقایم میشن .
    در یک اتاق هستند و در قفس بازه و بیشتر تایم روز آزاد هستند و خودشون داخل قفس میرن و آب و غذا میخورن و بعد برای بازی و پرواز از قفس میان بیرون .
    گنجیشکه روی دست میشینه – غذا از دست میخوره – کنار پا یا روی پا میخوابه – تنها بشه سرو صدا میکنه – با کیبورت لپ تاپ و موبایل و دست بازی میکنه . بلبل هم دقیقا تمام این کارهارو میکنه .
    بهم میگن آزاد کنم دوام نمیارن !!
    نظر ما چی هست ؟
    بلبله خیلی آواز میخونه دلیلیش چی هست؟
    ممنون از شما و سایت خوبتون

    1. پرنده های اهلی چون همیشه آب و دونشون آماده بوده ممکنه تو طبیعت به مشکل بخورن، و در زمستان هم که خطرات زیاده ممکنه جایی برای گرم موندشون نتونن پیدا کنن اگه امکان نگهداری ازشون رو دارید بهتره که خودتون مراقبت کنید.

      1. ممنون از پاسخ شما – تنها مشکلی که دارم این هست که بلبله خیلی زیاد آواز میخونه . تو فضای بسته آپارتمان آزار دهنده هست . دلیل خاصی داره زیاد آواز خوان ؟

    2. سلام اگه نمیخاینشون من میتونم ازشون نگهداری کنم هزینشو هم تقدیم میکنم چون علاقه زیادی به بلبل دارم ولی به دلایلی دوس ندارم از پرنده فروشی ها بلبل بگیرم اگه خاستین با این ایمیل پیام بدین
      mohamad.ramezanzade@gmail.com

    3. داش من میتونم از شون نگهداری کنم هم جاشودارم هم وقتشو هم امکاناتشو اگه خواستی علاقه خواسی به پرنده ها دارم

  40. سلام من یه بلبل دارم خودم بزرگش کردم الان ۳ماهه که دارمش ولی خیلی ترسو هستن خودشو میزنه به قفس میخواد همش بیرون باشه چیکار کنم که این ترسش بره

    1. اگه قبلا داخل قفس نگهداری نمی‌کردی و تازه نگهداری می‌کنی، طبیعی هستش که تحمل قفس رو نداشته باشه
      از قفس بزرگتری استفاده کن تا به خودش آسیب نزنه

  41. سلام من دوتا بلبل خرما دارم و خیلی دوست دارم جنسیتشون رو بفهمم یعنی دوتاشون یه صدا نمیدن صدا هاشون با هم دیگه مختلفه

    1. مقاله تشخیص جنسیت بلبل رو بخونید
      اگر بازم نتونستید تشخیص بدید ویدیوهای اموزشی رو ببینید و راه حل اخر مراجعه به پرورش دهنده های با تجربه قناری و فنچ هستش

  42. سلام من یه بلبل خرما دستی دارم میگم اگه یه جفت رام بیارم براش وحشی میشه یا نه اهلی میمونه

    1. احتمالا به مرور زمان شما رو فراموش کنه و به جفتش تمایل پیدا کنه

  43. سلام
    من یه بلبل تقریبا دو ماهه دارم خیلی خیلی دسته
    میگم اگه بالغ شد جفت براش اوردم جفتشم رام باشه وحشی میشن مرسی

    1. جفت کردن پرندگان زینتی مراحل خودش رو داره، نباید به محض خرید جفت هر دو رو تو یه قفس بگذارید هم از نظر بهداشتی و اطمینان از سلامت پرنده جدید و هم اینکه مدتی باید تو قفس جدا و نزدیک به هم باشن تا آشنا بشن

  44. سلام من یک بلبل خرمایی دارم اهلی نشده هر کاری میکنم روی دستم غذا میزارم اصلا نمیاد طرفش ازم فرار میکنه هرنمیخونه اصلا یک روز آوردمش بیرون پرواز اصلا نکرد رو زمین فقط بود فقط غذا تو ظرفش میخوره نمیدونم چیکار کنم که اهلی بشه

  45. سلام وقتتون بخیر.
    من یک بلبل دارم حدود ۳ ماهش هست و الان مثل قبل نیست راه نمیره دیگه.وقتی پرواز میکنه یکم طول میکشه تا پرش بسته بشه .بنظرتون مشکلش چی میتونه باشه؟

  46. سلام

    بنده ساکن اهواز هستم..پیش خونمون یه نخلستون داریم امروز رفتم برای جمع کردن رطب بالای نخل ک رفتم یه لونه بلبل دیدم داخلش۳تا تخم بود یکی از تخما تازه شکسته تازه داره جوجه درمیاد…خواستم بدونم ک چند روز دیگه خوبه ک برم جوجه هارو ببرم

    تشکر

    1. بهتر که به جوجه ها دست نزنی تا پدر و مادرش بزرگش کنن
      چون اکثرا درست حسابی تغذیه نمیشن تلف میشن

    2. منظورم اینه ک چند روز دیگه درچه حدی جوجه باشن تا برم اونا رو برداردارم.چوسوال کردم گفتن اگه یخورده بزرگ بشن دیگه از دست نمیخورن و حشی میشن

  47. سلام من یه بلبل دارم‌ یه نفر بهم داد و نسبتا‌ بزرگ‌ بود
    الان یه سالو‌ نیمه دارمش‌ تو قفسه‌ از دست‌م‌ هم غذا میخوره
    اما وقتی دستمو‌ میکنم‌ تو قفس میخام‌ نوازشش‌ کنم‌
    به اینو‌رو‌‌ انور‌ میپره‌ اما‌ نه‌ خیلی‌.

    وقتی ازادش‌ میکنم‌ بهم‌ اطمینان‌ نداره‌،نمیاد سمتم

    باید چکار‌ کنم دستی‌ شه؟؟؟؟

    1. اگه از یک سال و نیم تا الان بهتون عادت نکرده دیگه عادت نمیکنه
      بهتر که به پرورش دهنده های دیگه بسپاری یا ازادش کنی

  48. سلام یه جوجه بلبل همش سروصدا میکرد رفتم دیدم اومده توی حیاط خونمون تا درو باز کردم اومد توی خونمون کوچیک هم هست فقط هی میپر روی کابینتا و اینوز اونور طبیعیه؟

    1. براش قفس خوب بخر و ازش نگهداری کن
      ممکن که خودشو به میله های قفس بکوبه و زخمی کنه
      بهتر که قفس بزرگی باشه
      غذاهایی مثل میوه و سبزی خرد شده رو بذار داخل قفس
      یا اگه نمی تونی به پرورش دهنده قناری و فنچ اینا بسپار

  49. من یه جوجه بلبل دارم یک ماهشه خیلی لوسه دیدم آب میخوره دونه هم بر میداره ولی تا منو میبینه غذا از دست من میخواد نمیدونم این عادت رو چطوری از سرش بندازم که خودکفاشه 😓

    1. اب و غذا رو هم همیشه کنارش بذارید، کم کم به خوردن و نوشیدن عادت میکنه
      البته تا زمانی که کاملا دانخور نشده باید بهش دستی غذا بدید

  50. سلام من چنتا جوجه بلبل خرما خریدم که دستی شون کنم و توی گلخونه بزرگ هستن تا جوجه بودن از دشتم غذا میخوردن ولی الان موقع غذا میان پیشم ولی باز میپرن میرن پیش هم مبخواستم یکیشونو کاملا دستی کنم و بیارم تو خونه
    باید چکار کنم؟

    1. باید از جوجگی این کار رو می کردید الان دیره
      ضمن اینکه چند تا با هم هستن ، به هم عادت کردن و به شما اهمیت نمیدن

      1. هیچ کاریش نمیشه کرد انداختم توش ولی خیلی خودش رو میکوبه و نه دون میخوره نه اب

  51. سلام من یه سوال داشتم که فقط جوابش دست شماست من یه بلبل خرما دارم دستی دستی توی دستم آب بازی می‌کنه ۵کلمه حرف میزنم میگه بدو بیا.بوس بده.فندق.عشقم.اینارو میگه.من از جوجگی این فندوق رو بهش غذا دادم الان بزرگ شده میبرمش بیرون فرار نمیکنه.فقط از جوجگی یه قفس کوچیک براش گذاشتم که زودتر دستی و اهلی بشه الان دیگه دستی یه قفس خیلی بزرگ براش خریدم قفس گنبدی رنگ قفس طلایی از قفس خیلی میترسم چیکار کنم مدرسه.انقدر خودشو میکبونه اینور اونور .منم مجبور شدم تو هم قفس کوچیکه نگهداری کنم ازش شما میدونید چیکار کنم که به قفس که براش تازه خریدم عادت کنه ترخدا اگه میدونید بهم کمک کنید ممنون میشم

    1. بهتر بود که قفس جدید رو هم رنگ و هم شکل قفس قدیمی می خریدید
      مدتی داخل قفس کوچیک باشه ولی قفس بزرگ رو هم از نزدیک ببینه
      بعد ی مدت بنداز داخل قفس جدید، اینطوری شاید عادت کنه

      1. منم بلبلم دستیه و قفسشو عوض کردم میترسید ۱روز پارچه کشیدم رو قفس جدیدش دیگه استرسی نشد و از فردا پارچه رو برداشتم عادت کرد

  52. یه بلبل ۳ ماهه دارم اشتیه رفتم روستامون یک هفته خواستم بزارم بره خودش نرفت برمیگشت الان اوردمش خونه اشتیه ولی خیلی جنب و جوش داره از روی این کابینت روی اونیکی میره طبیعه اینا ؟
    بلبل نره باید چکار کنم ک بخونه؟

  53. سلام من امروز دوتا بلبل خرما با یک بچه خرما صید کردم یکیشون خیلی بی قراری میکنه و یکی دیگشون خیلی کم حرکته جوجه هشان رام شده و روی دستم میاد و … ولی بالغ ها نه غذا می خورن نه اب چه کنم

    1. بلبل ها رو ازاد کن بی زحمت
      اونا به طبیعت عادت کردن و دیگه رام نمیشن
      با این کار فقط عذاب شون میدی
      ازاد کن برن

  54. سلام ۲تا بچه بلبل دارم داخل یه قفس بودن از هم جداشون کردم الان خودشون داخل قفس میزنن وحشی شدن روی دست نمیان چیکار کنم

    1. باید دوباره به پیش هم برگردونید، اونا به هم وابسته هستن

  55. سلام من یک بلبل دارم با از بچه بوده تا حالا که بزرگ شده با دست بهش غذا دادن ولی حالا که بزرگ شده داخل دانه خوری دانه نمی خوره وقتی دانه خوری را می‌زارم داخل قفس خودش را به قفس می زنه و از دانه خوری می ترسه چکار کنم

    1. باید از دست بهش غذا بدید
      و دانخوری هم جلوش باشه
      غذا رو از دانخوری بردار بهش بده تا کم کم به دانخوری عادت کنه

  56. سلام من یه جوجه بلبل دوماهه دارم تازه خریدم دست یکی از اقواممون بود میگفت قبلا دستی بود اما الان فقط از دست غذا میگیره چکار کنم تا کامل دستی بشه

    1. تمرین کنید
      ویدیوهای امورشی داخل یوتیوب و سایر شبکه ها رو ببینید

  57. سلام
    با سرد شدن هوا چیکار کنیم؟قفسشون رو بیاریم تو خونه یا بپوشونیم روشونو؟
    بلبل های بیرون هی میان میچسبن به قفس بلبل خرماهای من و نمیدونم چرا!
    یه جفت دارم

    1. اگه هوا خیلی سرد شد باید بیارید داخل
      چون صد درصد سرما میخوره
      به خاطر حس هم نوعی و جفت خواهی میان میچسبن به قفس

  58. سلام وقتتون بخیر امکان داره بلبل خرما یکساله ذو به مسافرت ببریم یا نباید این کار رو انجام بدیم لطفا بنده رو راهنمایی بفرمایید

    1. داخل قفس ببرید و همه جا همراه شما باشه
      مسافت هم طولانی نباشه

  59. سلام دوتا بچه بلبل دارم که الان یک ماهشون شده اما کم کم دارن وحشی میشن رو شونم نمیان باید چیکار کتم

  60. ببخشد من یک بچه بلبل ۲ ماهه دارم الان بزارمش داخل اتاق خودم برم بیرن همرام میاد یا کلا براش دست میزنم میاد. همه میگن نمیشه با خودت ببریش بیرون. واقا نمیتونم؟

    1. احتمال داره فرار کنه
      بهتر زمانی که کاملا به رام بودن پرنده اعتماد کردید با خودتون ببرید بیرون

  61. سلام من شهاب سیاحی هستم اهل اهواز هستم . ولی توی اصفهان زندگی میکنیم یه سوال از شما دارم . آیا جوجه بلبل خرما توی آب و هوای اصفهان میتواند زندگی کند ؟؟
    ما الان توی فصل های گرم هستیم به نظر شما میتونم بلبل خرما پرورش کنم؟؟؟

    1. بهتر که در یک اتاق خنک نگهداری بشه تا گرما زده نشه
      اب خنک هم داشته باشه

    2. سلام، بلبل خرما بیشتر در مناطق گرمسیر زندگی میکنم و حتی باد کولر برای جوجه ها ضرر داره

    3. من داشتم با ماشین حرکت میکردم یهویی دیدم بلبل تو جاده از گرما داشت از بین می‌رفت الان اوردمش خونه هیچ غذای نمیخوره،چکار کنم

        1. من یه جوجه بلبل خرما دارم همش خودشه میزنه توقفس زخم شده باید چکار کنم

        2. بهتر که ازادش کنید تا به طبیعت برگرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس