بیماری های رایج بلبل خرما و درمان آنها

بلبل خرما پرنده ای کوچک و حساس است که در صورت عدم رعایت بهداشت، تغذیه نامناسب و پرورش غلط به راحتی دچار بیماری می شود. آگاهی از انواع بیماری های بلبل خرما و یادگیری راه های پیشگیری و درمان آنها، یکی از اصول نگهداری از این پرنده است. در این مقاله از چیکن دیوایس سعی بر معرفی بیماری های رایج بلبل خرما و راه درمان آنها شده است. 

بیماری های بلبل خرما و علائم آن

سل، آنفولانزا و نیوکاسل برخی از رایج ترین بیماری ها در تمام پرندگان زینتی می باشند اما در این پست، به بررسی بیماری های شایع بلبل خرما پرداخته شده است. گاه بیماری بلبل خرما به سرعت پیشرفت کرده و حتی منجر به مرگ پرنده خواهد شد، مطالعه این مقاله برای تقویت سلامت و حفظ جان پرنده شما مفید می باشد. در ابتدای امر، علائم و نشانه های کلی بیمار بودن بلبل خرما به شما معرفی شده اند.

نشانه های بلبل خرمای بیمار

بلبل خرما نیز مانند سایر پرنده ها، به صورت غریزی بیماری خود را پنهان میکند، بنابراین چنانچه هر کدام از علائم زیر را مشاهده نمودید، بدانید که حال پرنده وخیم بوده و مراجعه سریع به دامپزشک الزامی است.

  • بی اشتهایی و کاهش میزان تغذیه
  • کاهش چشمگیر تحرک
  • پف کردن بالها و کز کردن در گوشه قفس
  • عدم توانایی در نشستن بر روی میله های قفس 
  • افسردگی و بی حالی
  • چشمان کدر و نگاه غمگین
  • افتادگی بالها و خواب آلودگی، چشمان بسته یا نیمه باز
  • کاهش شدید وزن
  • تغییر در شکل و رنگ مدفوع

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار بلبل خرما
» آموزش ویدئویی رایگان مراحل لازم جوجه کشی
» با گارانتی یکساله و ده سال خدمات پس از فروش
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان
 

ریختن پر و تاسی بلبل خرما ، پیشگیری و راه های درمان 

ریختن پرهای بلبل خرما دلایل زیادی دارد، یکی از اصلی ترین و بی خطر ترین دلایل پرریزی در این پرنده، فرا رسیدن زمان تو لک رفتن می باشد. بلبل خرما یک بار در طول سال دچار پر ریزی شده که معمولا در اواسط تابستان اتفاق می افتد، این پرریزی بسته به شرایط مختلف، میتواند در سایر فصول نیز مشاهده شود.

ریختن پر و تاسی بلبل خرما - چیکن دیوایساز دیگر دلایل پرریزی بلبل خرما، عدم نظافت قفس، حمام نکردن و پرهای آلوده و چسبیده به هم است، پرنده با حذف پرهای آلوده، سعی بر نظافت بدن خود دارد. شپش زدن پرها نیز یکی دیگر از دلایل ریختن پر بلبل خرما است.

راه های پیشگیری و درمان پرریزی بلبل خرما

پر ریزی در فصل تو لک، امری طبیعی بوده و نیاز به اقدامی خاص نخواهد بود و فقط کافی است از جا به جایی قفس و ایجاد استرس در پرنده، خودداری کنید. دریافت نور خورشید و جذب ویتامین D در افزایش رشد پرهای جدید موثر است.

کاهش تحرک، افسردگی، افزایش پرخاشگری و بی حالی از علائم طبیعی این دوره بوده و توجه به تغذیه بلبل خرما الزامی می باشد.

استفاده از ظرف آب برای حمام کردن بلبل خرما و نظافت قفس، مانع از بروز شپش و آلودگی در پوست پرنده می شود.

دلایل اسهال در بلبل خرما و راه درمان آن

اسهال در پرندگان خانگی علل زیادی دارد که اصلی ترین آنها، مسمومیت های غذایی می باشد. انواع بیماری ها، خوردن غذای فاسد و کپک زده و استرس در پرندگان می تواند موجب تغییر در مدفوع آنها شود. تغذیه بلبل خرما یکی از عوامل موثر در بروز این بیماری می باشد.

در صورت مشاهده اسهال سبز و آبکی و یا بروز علائمی مانند استفراغ، بی حالی، کاهش شدید اشتها و ضعف، در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید تا علت اسهال بلبل خرما مشخص و سریعا درمان شود. 

درمان اسهال و مسمومیت غذایی بلبل خرما

در مدت زمان بیماری بلبل خرما، از دهیدراته شدن بدن پرنده جلوگیری کنید، در تمام مدت ظرف آب پرنده را در اختیارش قرار دهید. میوه ها را از قفس پرنده خارج کرده و پرنده را با پلت مخصوص تغذیه کنید.

در کف قفس از کاغذ یا دستمال کاغذی استفاده کنید و برای جلوگیری از رشد باکتری، مرتبا آن را تعویض کنید. در صورت بهبود پرنده پس از ۲۴ ساعت، جیره غذایی حاوی میوه و سبزیجات را از سر بگیرید، در صورت عدم بهبود به سرعت به دامپزشک مراجعه کنید.

دلیل پوسته پوسته شدن بدن بلبل خرما چیست ؟ 

دلیل پوسته پوسته شدن بدن بلبل خرما چیست ؟ - چیکن دیوایسیکی از دلایل اصلی این پدیده، ضعیف بودن پرنده پس از گذراندن دوران بیماری می باشد. گاه ممکن است به دلیل وجود شپش و کنه و نوک زدن بیش از حد به پرها، در بدن بلبل خرما، پوسته های خشکی پدید آید. کم آبی بدن و خشکی پوست نیز از دیگر عوامل موثر پدید آمدن این مشکل می باشد.

راه های از بین بردن خشکی در پوست بدن پرنده

از میوه های تازه مانند سیب، خرمای رسیده، خیار، هویج و سبزیجات در تغذیه پرنده استفاده کنید. آب درون ظرف پرنده را مدام تعویض کرده و مقداری مولتی ویتامین به آن اضافه کنید. تغذیه بلبل خرما با حشرات، میل ورم، گوشت بدون چربی و دل مرغ، پروتئین مورد نیاز پرنده را تامین خواهد کرد.

استحمام پرنده به حذف سریع تر این پوسته ها کمک می کند.

بیماری کنه و شپش در بلبل و راه حذف آنها

کنه ها، حشرات بسیار ریزی هستند که در صورت عدم نظافت قفس پرنده، در بین پرهای بلبل خرما لانه میکنند. این حشرات موذی با مکیدن خون پرنده، موجب کم خونی، ریختن شدید پرها، خارش پوست و در نهایت مرگ بلبل خرما خواهند شد.

از بین بردن کنه و شپش در بلبل خرما

نظافت دائمی قفس پرنده، شستشوی ظرف دانخوری و آبخوری، قرار دادن دستمال در کف قفس و تعویض به موقع آن، مانع از رشد باکتری و آلودگی در قفس بلبل خرما میشود.

استفاده از ظرف آب ولرم برای حمام روزانه بلبل خرما و اسپری های ضد کنه در درمان پرنده و حذف کنه ها موثر خواهد بود. مطالعه مقاله از بین بردن شپش و کنه در پرندگان زینتی به شما کمک شایانی میکند.

ورم شکم پرنده، درمان و پیشگیری

دو علت اصلی ورم شکم پرنده عفونت و ورم روده یا گیر کردن تخم در شکم بلبل خرما می باشد. گیر کردن تخم در شکم پرنده به دلیل کمبود کلسیم و فرم نگرفتن پوسته تخم روی میدهد، پرنده در این مورد قادر به تخم گذاری نبوده که بی تابی و بی حالی پرنده را به دنبال دارد.

نوشیدن آب آلوده، مصرف غذای فاسد و سبزیجات نشسته موجب ورم روده بلبل خرما می شود. عفونت و ورم روده بسیار حاد بوده و احتمال تلف شدن پرنده با این بیماری زیاد است.

درمان ورم شکم بلبل خرما

در صورت گیر کردن تخم در شکم پرنده لازم است تا یک قطره روغن زیتون را با استفاده از قطره چکان در دهان پرنده ریخته و به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.

در صورت عفونت روده بلبل خرما، سبزیجات و میوه ها را از رژیم غذایی پرنده حذف کنید، استفاده از غذای گرم و تخم مرغ در این مدت برای پرنده مضر است.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیتر آب حل کرده و به مدت سه روز، درون آبخوری پرنده بریزید. استفاده از سیب زمینی آبپز نیز به درمان پرنده کمک میکند. در صورت عدم درمان پرنده، سریعا به دامپزشک مراجعه نمایید.

عفونت، شکستگی و ورم پای بلبل خرما 

پای بلبل خرما به ویژه در زمان جوجگی بسیار حساس و ضعیف بوده و به راحتی دچار آسیب می شود. افتادن پرنده از ارتفاع، برخورد با دیوار، میله نگهدارنده پلاستیکی و نامناسب، گره خوردن نخ به دور پا، چسبیدن مدفوع و زخمی شدن پای پرنده، از مشکلات رایج به وجود آمده در طول پرورش بلبل خرما می باشد.

درمان مشکلات پای بلبل خرما

خونریزی، ورم و ایجاد زخم در پای پرنده، موجب بروز عفونت در بدن پرنده خواهد شد. در صورت بروز هر کدام از این مشکلات، داروی خاصی تجویز می شود بنابراین بهترین راه برای درمان پرنده، مراجعه به دامپزشک می باشد. لازم به ذکر است که به صورت کلی برای درمان عفونت پا، از پماد تتراسایکلین استفاده می گردد.

درمان مشکلات پای بلبل خرما - چیکن دیوایسدر صورت نوک زدن مداوم بلبل به پاها، امکان پیچیدن نخ به دور آن و یا وجود حشرات در قفس، بالا می باشد. نوک زدن مداوم پرنده به زخم پا، از دلایل کم خونی و کمبود آهن در بدن بلبل خرما است.

بیماری یبوست در بلبل خرما و درمان آن

در صورت سختی دفع مدفوع و کاهش دفعات آن، گفته میشود که بلبل خرما دچار یبوست شده است. این بیماری یکی از بیماری های شایع در بین تمام پرندگان زینتی می باشد که عمدتا به دلیل عدم نوشیدن آب کافی به وجود می آید.

کاهش آب بدن، نوشیدن آب آلوده، خوردن غذای فاسد، مصرف کم میوه و سبزیجات، مصرف غذاهای بدون فیبر و تحرک کم از دیگر دلایل ابتدای بلبل خرما به یبوست می باشد.

درمان یبوست بلبل خرما

آب تمیز و خنک به طور دائمی در دسترس پرنده قرارگیرد، با استفاده از یک قطره چکان، مقداری آب را به دهان پرنده بریزید. استفاد از روغن زیتون نیز برای پرنده مفید خواهد بود، برای این منظور یک قطره روغن زیتون در دهان پرنده چکانده و مخرج پرنده را به آرامی به روغن آغشته کنید.

در رژیم غذایی پرنده از میوه و سبزیجات شسته شده و آب پز استفاده کنید.

جمع بندی

پرورش بلبل خرما نکات زیادی دارد که در صورت عدم رعایت هر کدام از آنها، پرنده به سرعت بیمار و ضعیف می شود. این مقاله از چیکن دیوایس، با معرفی بیماری های بلبل خرما، سعی در آموزش شما برای پرورش صحیح این پرنده زیبا دارد. بیشتر بیماری های پرندگان زینتی به دلیل عدم رعایت بهداشت و تغذیه نامناسب رخ میدهد، رعایت این دو مورد برای داشتن پرنده ای زیبا و سالم ضروری است.

در صورتی که در این زمینه سوال و یا تجربه ای دارید، لطفا در بخش کامنت ها آن را با ما به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

‫۸۵۳ دیدگاه ها

  1. عرض ادب و احترام
    لطفا بفرمایید دلیل مدفوع سفید و آبکی رنگ که بصورت کف دفع میشود، چیست؟ متاسفانه بلبل بنده چند روزی است که کم تحرک و نسبتا کم اشتها شده است، آواز نمی خواند و حالت پف کرده یک جا می نشیند و بیرون را نگاه می کند. بیشتر مواقع به سمت ظرف غذا یا میوه هایی که برایش گذاشته ام می رود و آن را برمیدارد ولی نمیخورد و آن را پرت میدهد.
    ممنون میشوم اگر بنده را در جهت بهبود این پرنده راهنمایی بفرمایید.
    باتشکر

    1. سلام امید جان
      مدفوع کف آلود توی پرنده نشون دهنده ی عفونت های باکتریایی هست
      عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بده

  2. سلام با عرض ادب من یک بلبل دارم یکی از انگشت‌هاش کج شده و چگونه می‌توانم آن را درمان کنم یا ویتامین بدنش کم است؟

    1. سلام ممد
      این می تونه ناشی از بستر نامناسب، چوب نشیمنگاهش و یا به خاطر کمبود های تغذیه ای باشه
      چه غذایی بهش میدی؟
      چوب نشیمنگاهش زبر و غیر استاندارد نیس که؟

      1. سلام دوباره من بیشتر بهش انواع میوه ها مثل: سیب پرتقال نارنگی
        و خرما و خمیر نون و برنج دونه پرسی
        و یکی از چوبش پلاستیکی سبز همونایی که داخل پرنده فروشی ها میفروشن و دوتا دیگش از چوب درخته
        و بلبله خیلی روی چوب بالایی یعنی همون پلاستیکی میشنه
        راه رفتنش عادی و نگران انگشت پاشم که خوب میشه یا نه؟

        1. ببه دان مصرفیش کلسیم اضافه کن می تونی از پودر پوسته ی تخم مرغ و یا پودر صدف استفاده کنی
          به عنوان نشیمنگاه هم از اونایی که از چوب های طبیعی ساخته شدن و زبر نیست استفاده کن
          رنگ شیمیایی هم نباید داشته باشن
          انگشتش ممکنه نیاز به آتل بندی داشته باشه
          برای همین بهتره ببری دامپزشک تا معاینه ش کنن
          با آتل بندی تا یک هفته خوب میشه

  3. سلام بلبل من تقریبا یک سالشه خیلی بازی گوشه و خودشو لوس میکنه ولی از صب یه گوشه نشسته و پاهاشو تو پراش میبره و خیلی بی حاله و یکی از پاهاش یکم ورم کرده از قفس بیرون نیاوردم که آسیب ببینه و اینه مدفوعش زیاد شده و سفید رنگه باید چیکار کنم

    1. سلام فرشته
      این نشون میده که پرندت عفونت داره
      عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه به اندازه ی دو سر بطری قاطی هم کن
      تا ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بده

      1. سلام بلبل من انگل داخلی داره مدام دم مخرج رو نوک میزنم کل پر های زرد ودم رو می‌کنه ممنون میشم راهنمایی کنی

        1. سلام حسن عزیز
          برای درمان بیماری های انگلی باید حتما به دامپزشکی مراجعه کنی
          تا بر اساس شدت بیماریش براش داروهای ضد انگل تجویز بشه
          چون اگه سریعا اقدام به درمانش نکنی ممکنه براش مشکلات سلامتی دیگه ای بوجود بیاد

  4. سلام بلبلم امروز صبح تخم گذاشت توی قفس بعدش بعدش دیگه کسل شده و لصلا نمیتون هرو چاش وایسه همس خوابش میبره و غذا هم بزور میخوره
    اگر میشه کمک کنید

      1. باسلام بلبل خرمابنده یکی دوروزهست یه گوشه یفس کزمیکنه. دم پرنده افتاده، قسمتی ازپرهای روی سرش ریخته. توروخدابنده راهنمایی پرنده بیچاره تلف نشه

        1. سلام امید
          چه غذایی بهش میدی؟
          فضلش چه رنگیه؟

  5. سلام وقتتون بخیر، ی بلبل خرما دارم ک الان دو روز بی حاله وغذا نمیخوره وپرهای کمرش ریزش کرده،مدفوعش هم سفیده وسبزه ویخورده آبکیه، غذا هم دون پارس شرکتی با میلورم زنده وموز وخرما بهش میدم، ممنون میشم راهنمایی کنید؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      فضله ی سبزرنگ نشون دهنده ی وجود مشکل کبدی توی پرنده هست
      می تونی دو قطره عرق خارمریم و یا عرق شوید به هر کدوم که دسترسی داشتی بریزی تو ۱۰۰ سی سی آب و به مدت ۴ یا ۵ روز بهش بدی

  6. سلام وقت بخیر
    من یک بلبل خرما دارم که نزدیک به ده ماهشه
    یه مدته که دمش ریخته و هنوز درنیومده
    خیلی هم ساکت و گوشه گیر شده
    کسی علت و درمانش رو میدونه؟

    1. سلام آقا حمید
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

      1. همه چی بهش میدم
        رنگ فضله اش هم متغییره بستگی به غذایی که میخوره داره
        بیشتر قهوه ای وسبز

        1. خب منظورت از همه چی چیه
          پرریزیش می تونه به خاطر غذایی که مصرف می کنه باشه
          یعنی کمبود مواد مغذی داشته باشه
          یا استرس داشته باشه
          یا هم از اونجایی که کسل هست و کم تحرکه بیماره

  7. سلام آقای دکتر بلبل خرمای من حواسم نبود لهش کردم ظاهرا چیزیش نشده ولی کسل شده و پف میکنه بنظرتون طبیعیه خودش خوب میشه؟

    1. عذرمیخوام کسی چندبرابر وزنتون لهتون کنه همینطور بیخیال میشنید؟
      بیچاره ممکنه خونریزی داخلی هم کرده باشه سریعا برسون دامپزشک

  8. سلام من یک بلبل خرما دارم یکسالشه چند وقته که کم اواز میخونه کم تحرک داره و کم غذا میخوره میشه بهم بگین راه درمانش چیه ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

  9. سلام وقت بخیر
    یک بلبل داریم چند وقت هست دور خودش میپیچه و دم خودشو می‌کنه و امروز دیدم بال خودشو زخمی کرد
    قبلا برده بودیمش دامپزشکی ولی خوب نشد بنظرتون باید چکار کنیم که خوب بشه

    1. سلام دوست عزیز
      این ازبس بهش استرس وارد شده
      پرخاشگری تو رفتارش نمود پیدا کرده
      برای کاهش میزان استرس دو قطره گلاب طبیعی بچکونید به دهنش

    2. سلام وقت بخیر یه بلبل دارم الان یکهفته میشه که پرهای دور چشمش کلا ریخته اسپری پتزی ضد قارچ گرفتم از دکتر ولی اثر نکرد .ممنون میشم راهنمایی کنید.تشکر

      1. سلام دوست عزیز
        غذا بهش چی میدی؟
        گاها از سر تغذیه نادرست این اتفاق میفته

  10. سلام من بلبل همیشه زیر نظر دارم همیشه تو قفس بالا پاین می‌رفت اما دیروز یک دفه بی حال شد یک گوشه قفس نشته وبیخال خیلی بهش قطری ویتامین مخصوس پرندگان دادم امروز یکم از بیحالی در آمده اما یک جا میشینه همش میخابه واصلا نمیخونه دیگه بهش خرما نرم و له شده با نون تکه شده میدادم ممنون میشم کمکم کنید

  11. سلام
    فلاحی هستم بلبل من اهل یه و انگشتاش دونه زده و پاشو جمع میکنه و گوشه گیر هم شده ممنون میشم راهنمایی کنید خودم هم ناراحتم

    1. سلام دوست عزیز
      برای تشخیص دقیق باید به دامپزشک مراجعه کنید

      1. سلام ۱سال داره پرندم خیلی کسل شده واصلا آواز نمیخونه ساکت ساکت هست غذاش هم کم شده ولی من بهش بخاطر این موضوع گوشت چرخ شده دادم میدم قطره ویتامین دادم باز از دیروز که انطوری شد حالش بهتره مدفوع آبکی داره حالت اسحالی تو قفس الان که دست میکنم یک جا میشینه ولی قبلا نمیشد بگیریش الان یک هفته میشه چون تنها بود ۲تا مرغ عشق انداختم کنارش الان من غذاش عوض کنم چکار کنم رژیم غذایی چتوری باید انجام بدم ممنون میشم واضح توضیح بدهید

        1. از اونجایی که دو تا پرنده ی دیگه رو وارد قلمرو بیچاره کردی طبیعیه که چنین رفتاری از خودش نشون بده
          اون دو تا رو بذار تو یه قفس دیگه این به اندازه ی کافی جا برای تحرکش داشته باشه
          فضله ش نشون میده بهش استرس وارد شده
          دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بده
          تا زمانی که اسهالش رفع بشه بهش میوه و سبزی و تخم مرغ آبپز نده
          براش از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک تهیه کن
          بعد از درمان شدن اسهالش برای تغذیه ش این مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون و انجام بده
          تغذیه بلبل خرما از جوجگی تا بلوغ به همراه نکات مهم

        2. ممنون از همراهی تون مرسی من این کارها رو انجام میدم مرسی متشکرم واقعا ممنون خداحافظ شما

  12. سلام
    بلبل خرما من از ظهر پشت سر هم صدای جیک جیک در میاره فکر کنم عطسه میکنه، و بینش نفس نفس میزنه با صدای خش دار نمیدونم دلیلش چیه لطفا راهنمایی کنید؟

    1. سلام دوست عزیز
      مواردی که گفتی نشون میده که بلبلت سرما خورده
      براش دمنوش بابونه تهیه کن یه قاشق چایخوری بابونه خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار بمونه ۱۰ دقیقه
      سرد که شد صافش کن روزانه ۳-۴ قطره بهش بده و یا بریز تو آبخوریش
      یه رطوبت ساز تو محیط بذار اگه دسترسی نداشتی یه کاسه آبو توش یکم بخور اکالیپتوس بریز بذار تو محیط
      محیط نگهداریشم گرم کن حتما
      براش مولتی ویتامین تهیه کن تو تقویت سیستم ایمنیش موثره

  13. سلام بلبل من ۱سالش هست حدود یه ماهه خیلی آب میخوره مدفوعش هم بیشتر وقتها آبکی هست

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهش میدی؟
      چینه دانش متورم نیس که؟ غذاهایی که می خوره رو می تونه هضم کنه؟

      1. دانه پلیت میخوره آره هضم شون میکنه غذا خوردنش خیلی خوبه وقتی خودمون هم چیزی میخوریم سعی میکنه ازمون بگیره بخوره

        1. نه اونا براش ضرر داره چون مسمومش می کنه
          بیبین الان برای درمان اسهالش تو مرحله ی اول باید تغذیه شو درست کنی اصلا اجازه نده از غذاهایی که خودتون مصرف می کنین بخوره
          توی آبی که مصرف می کنه دو قطره سرکه ی سیب طبیعی بریز برای درمان اسهالش موثره
          تا ۳ روز این کارو انجام بده و سبزی، میوه و تخم مرغ براش نده
          تا رفع بشه اگه نشد باید ببریش دامپزشک

  14. سلام بلبل خرمای من سه چهار تا از پراش شکسته هر روز خون ازش در میاد الان اذیته بنظرتون پراشو بکنم یا نه چکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      ببین اگه میتونی درش بیاری بدون اینکه به فولیکول پرش اسیب بزنی دربیار
      برای قطع خونریزیش هم پودر خون بند از داروخونه ی دامپزشکی تهیه کن بزن
      اگه هم نتونی ببرش دامپزشک

  15. باسلام ودرود ببخشید چند وقتیه که بلبل خانگیمون اینقدر میخونه که آسایش برامون نگذاشته البته چند کلمه بلده بگه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      اگه سرحاله، غذا می خوره، علائمی از بیماری نداره
      دیگه اونو کاری نمیشه کرد
      میخونه

  16. سلام بلبل من حدودا ۵ سالشه یه مدته که پاش زخم شده دوماه پاش رو بستم ک نوک نزنه امروز از صبح همینجوری پشت سر هم داره عطسه میکنه خطرناکه نگرانشم خیلی فردا نوبت دکتر گرفتم براش

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین راهکار اینه که ببری دامپزشک براش دارو بده
      با همون درمان دارویی پیش برو تا دوره ی درمان دارو تکمیل بشه بهتر میشه حتما

  17. سلام بلبل خرما من مچ پاش خشک شده نمیتونه ازش استفاده کنه تو خونه آزاده گربمون هم دائم میخواد این رو بگیره میخواستم بدونم بیماریه یا دررفتگی هست ؟

    1. سلام دوست عزیز
      توصیه میشه که پرنده رو با سایر حیوانات خانگی تو یه محیط نگه نداری
      چون بهش استرس وارد میشه و به مرور زمان ممکنه افسرده بشه و در نهایت تلف میشه
      چه غذایی بهش میدی؟ اخیرا ضربه ای وارد شده به پاش؟

  18. سلام بلبل خرمای من سرش باد کرده بهش پماد زدم ولی بادش نخوابید رنگ جایی هم که باد کرده سورتی و سفید و کمی هم قهوه ای هست باید چکار کنم که باد سرش بخوابه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      خودسرانه کاری انجام ندین
      این ممکنه تومور باشه که نیاز به جراحی دامپزشک داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس