غذای طاووس چیست؟ | نحوه تغذیه جوجه طاووس

تغذیه طاووس

با توجه به اینکه پرورش طاووس در تعداد بسیار کم انجام میگیرد و همانند دیگر طیور گسترده نیست، خوراک مخصوص برای این پرنده در بازار موجود نمی باشد. غذای طاووس میتواند طیف وسیعی از انواع گیاهان، دانه ها، حشرات و حتی برخی حیوانات مانند قورباغه و مارمولک باشد. اگر این پرنده را در گوشه ای از باغ و یا منزل پرورش میدهید از ضایعات غذای خانگی هم میتوانید برای تغذیه آنها تا حدودی استفاده کنید ولی طاووس برای سلامتی و داشتن پرهای براق و زیبا نیاز به تغذیه کامل و مقوی دارد. مخصوصا طاووس هایی که در اسارت نگهداری میشوند باید حتما با یک رژیم غذایی مناسب تغذیه شوند. انواع غذاهایی که طاووس به خوردن آنها علاقه مند می باشد را در این مطلب از بلاگ چیکن دیوایس معرفی نموده ایم.

بطور کلی طاووس ها دوست دارند که در یک فضای باز و سرسبز پرسه بزنند و غذا خود را بر روی زمین جست و جو کنند. بنابراین از نگهداری طاووس در قفس های کوچک خودداری کنید. گوشه از باغ یا حیات منزل که سرسبز باشد، برای نگهداری طاووس بسیار مناسب است. فضای باز و بزرگ برای سلامت پرهای زیبای این پرنده نیز ضروری است وگرنه در فضاهای کوچک همچون قفس پرنده شادابی خود را از دست خواهد داد. طاووس به ندرت محل زندگی اش را ترک میکند مگر اینکه غذای کافی در اختیار نداشته باشد و در شرایط محیطی نامناسبی نگهداری شود. اگر نگران فرار این پرنده هستید با استفاده از توری یک فضای مسقف با ارتفاع بیش از ۲ متر برای پرنده تهیه کنید.

نگهداری طاووس - چیکن دیوایسزمانیکه قصد نگهداری طاووس دارید همیشه سعی کنید که از اقلامی شبیه به آنچه که در زیستگاه طبیعی آنها یافت میشود، برای تغذیه پرنده استفاده کنید. در ادامه برخی از غذاهای مورد علاقه طاووس را معرفی نموده ایم:

دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» مختص جوجه کشی از تخم نطفه دار طاووس
» با قابلیت هچ بالا
» دارای چرخش گهواره ای
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
 

حشرات

بیشتر حشرات غذای مورد علاقه طاووس ها هستند. طاووس وحشی بخش زیادی از غذای خود را با پرسه زدن در علفزارها و پیدا کردن حشرات از جمله مورچه، ملخ، کرم خاکی، زنبور، حلزون و دیگر حشرات ریز سپری میکند. برای همین توصیه میشود که یک فضای سبز و طبیعی در اختیار طاووس قرار دهید تا پرنده با پیدا کردن غذای مورد علاقه اش شاداب شود. شما همچنین میتوانید در طول روز کمی کرم میلورم هم در تغذیه این پرنده استفاده کنید. این حشرات پروتئین بالایی داشته و برای همین طاووس به خوردن آنها بسیار علاقه مند است.

دوزیستان و خزندگان

این پرنده به خوردن گوشت هم علاقه دارد. دوزیستان و خزندگان برای طاووس سرشار از پروتئین بوده برای همین این پرنده علاقه زیادی به شکار انواع قورباغه، سمندر، مارمولک، مار و دیگر خزنده های کوچک دارد. طاووس اجازه ورود مار به محیط زندگی و  لانه اش را نمی دهد و راحت میتواند مار را با ضربات مرگبار نوک خود شکار کند و از آن بخورد.

سبزیجات و میوه های مناسب برای طاووس

در تغذیه طاووس از انواع سبزی همچون سبزیجات برگ دار، هویچ، کلم، نخود، لوبیا و غیره میتوان استفاده کرد. آنها حتی به میوه و دانه های آن علاقه زیادی دارند. میوه های اب دار مخصوصا هندوانه از جمله خوراکی های محبوب طاووس می باشد. همچنین این پرنده به خوردن توت، تمشک و انگور نیز علاقه زیادی دارد.

غلات

غذای اصلی طاووس همانند دیگر طیور میتواند بر پایه غلات مهم از جمله ذرت، گندم، برنج، سورگوم و غیره باشد. بنابراین میتوان بخشی از غذای این پرنده را با خوراک طیور تأمین کرد. ولی چون دان مخصوص طیور قیمت بالایی دارد، برای کاهش هزینه ها سایر مواد غذایی گفته شده در بالا نیز برای غذا دادن به طاووس بسیار مناسب می باشند. علاوه بر موارد گفته شده میتوان از برنج آب پز شده بدون نمک و روغن و تخم مرغ (اب پز شده) هم در تغذیه طاووس استفاده کرد.

تغذیه جوجه طاووس

تأمین غذای مناسب برای جوجه طاووس نیاز به حساسیت بالایی دارد. اگر از طریق دستگاه جوجه کشی جوجه یک روزه طاووس به دست آورده اید، برای تغذیه آن میتوان از دان پیش استارتر یا همان دان تجاری جوجه مرغ و حتی دان تجاری جوجه بوقلمون استفاده کرد. جوجه طاووس در ماه اول به پروتئین بالایی نیاز دارد و حتما از جیره با پروتئین بالا(۲۵ درصد) استفاده کنید. پس از تهیه دان مخصوص که به شکل آسیباب شده و پودری میباشد، کافی است که آنها را بر روی کارتن و زیر پای جوجه طاووس بریزید. هر روز هم غذای زیر پای جوجه ها را دور ریخته و غذای تازه به جوجه ها بدهید. پس از ۳ روز غذای جوجه را در داخل سینی پهن در اختیارش قرار دهید به طوریکه جوجه به راحتی بتواند به آن دسترسی پیدا کند. بعد از یک ماهگی که جوجه طاووس وارد دوره رشد میشود، فرم غذایش را به تدریج از پودری شکل به فرم رول یا پلت تغییر دهید. برای این منظور در روز اول همراه غذای پودری کمی غذای رول شده هم در اختیار جوجه قرار دهید و تا یکی دو روز بعدی به تدریج غذای پودری را حذف کنید.

تغذیه جوجه طاووس - چیکن دیوایس

 

غذای طاووس جوجه دار

اگر از طاووس به شکل طبیعی قصد جوجه کشی دارید، کافی است که غذای پودری (پیش دان) را در اختیار آنها قرار دهید، طاووس ماده جوجه هایش را به خوبی میتواند بزرگ کند. همچنین اگر نمیتوانید پیش دان برای جوجه های یک روزه تهیه کنید، به جای آن از پودر ذرت، خرده نان و پودر سویا استفاده نمایید. ولی این غذاها همگی باید تمیز و بدون کپک زدگی باشند. همچنین از خیس کردن غذای پودری جوجه خودداری کنید چون سریع فاسد میشود. نحوه جوجه کشی طاووس را در این لینک مشاهده کنید.

نکته: غذای طاووس بالغ را دو بار در روز، یکی صبح هنگام و دیگری عصر هنگام و اخر روز در اختیارش قرار دهید. هر سری هم به اندازه کافی غذا به طاووس بدهید تا احساس گرسنگی نکند. یا یکی دو بار غذا دادن به این پرنده، مقدار خوراک مصرفی روزانه اش را متوجه خواهید شد.

جمع بندی

علاوه بر دان مرغ از کنسانتره و سبزیجات و میوه های تازه هم در تغذیه طاووس میتوان استفاده کرد. طاووس را حتما در یک محیط سرسبز رها کنید تا خودش نیز با خوردن حشره ها و دانه ها تغذیه اش را تأمین کند.

در کنار غذایی که به طاووس میدهید حتما مقداری آب تمیز و تازه نیز برای پرنده تهیه کنید. چراکه طاووس پس از غذا یا استراحت به دفعات زیادی آب مینوشد. ظرف آبخوری این پرنده را به صورت روزانه تمیز و آب آن را تعویض کنید. لازم به ذکر است که جوجه طاووس نباید از آب سرد بنوشد. آب سرد بنابراین آب مورد نیاز جوجه را با آب ولرم و تمیز تأمین کنید. در سن یکی روزگی میتوان آب شیرین یا آب قند نیز به جوجه داد تا انرژی بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋