طاووس ها به چه بیماری هایی مبتلا می شوند ؟

طاووس پرنده ای گران قیمت و زیبا است که به عنوان پرنده زینتی در برخی از نقاط کشور نگهداری می شود. طاووس ها نیز مانند تمامی پرندگان، مستعد بسیاری از بیماری ها بوده و گاه به دلیل عدم درمان به موقع تلف می شوند.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از طاووس
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

عدم رعایت بهداشت، واکسینه نکردن گله، تغذیه نامناسب و عدم نگهداری صحیح، سبب بروز بیماری در این پرندگان زیبا می گردد. در این متن تمامی بیماری های شایع در بین طاووس ها و راه درمان آن ها بررسی می شود.

بیماری های طاووس و راه درمان آن ها

بیماری طاووس ها دقیقا شبیه به بیماری بوقلمون بوده و راه درمان مشابهی نیز دارند. به طور کلی دارو های استفاده شده در درمان بوقلمون بر روی طاووس ها نیز پاسخ مناسبی می دهند. در ادامه برخی از شایع ترین بیماری طاووس، علائم و راه درمان هرکدام بررسی می شود.

سرماخوردگی طاووس

یکی از بیماری های شایع در بین طیور اهلی و زینتی سرماخوردگی پرندگان است. سرماخوردگی طاووس علائم مشابهی با سرماخوردگی انسان داشته و قابل انتقال به سایر پرندگان گله نیز می باشد. کاهش دمای محیط، جیره غذایی نامناسب و تضعیف پرنده به دلیل نبود ویتامین ها در جیره، سبب بروز این بیماری می گردد.

علائم سرماخوردگی پرندگان

  • آبریزش بینی
  • عطسه های کوتاه
  • ترشحات بینی و چشم ها
  • بی حالی و کاهش شدید اشتها
  • بستن چشم ها و خواب آلودگی

درمان سرماخوردگی طاووس

در قدم اول پرندگان بیمار را از سایر پرنده ها جدا کنید. دمای محیط پرورش را افزایش داده و از مولتی ویتامین ها و الکترولیت در خوراک و آب طاووس استفاده نمایید. معمولا سرماخوردگی طاووس با استفاده از آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین درمان می گردد.

بیماری انگلی طاووس

شپش ها و کنه ها انگل های خارجی بوده که به طور فنی بیماری محسوب نمی شوند اما سبب بروز مشکلات زیادی برای پرنده خواهند شد. این حشرات  به پوست و صورت طاووس چسبیده و از خون آنها تغذیه می کنند. گاه بروز زخم در قسمت گزش این انگل های خارجی و عفونت آن، جان پرنده را نیز می گیرد.

بیماری انگلی طاووس - چیکن دیوایسشپش ها و کنه ها از پرنده ای به پرنده دیگر منتقل شده و به سرعت تکثیر می شوند. گله هایی که دچار انگل خارجی شده اند رشد بسیار کمتری داشته و در معرض سایر بیماری ها نیز قرار می گیرند.

علائم بروز شپش و کنه در طاووس ها

  • خارش شدید پرها
  • بی قراری و بی تابی
  • مشاهده نقاط کبود بر پوست پرنده
  • ریختن حشرات قرمز یا سیاه از روی پرهای پرنده
  • پاهای رنگ پریده و کم خونی
  • بی حالی

از بین بردن شپش در طاووس ها

شپش ها و کنه ها حشرات موذی هستند که تمام طول عمر خود را بر روی بدن حیوان سپری می کنند. طول عمر این حشرات موذی ۷ تا ۱۴ روز است و تنها با استفاده از حشره کش ها و آفت زداهای مخصوص پرندگان از بین می روند. در وهله اول نیاز است تا تمام محیط ضدعفونی گردد و از آفت کش های مخصوص در محیط و بر روی بدن پرنده استفاده شود.

برای از بین رفتن تمامی کنه ها لازم است تا سمپاشی سه مرتبه و هر ده روز یکبار صورت گیرد. جهت جلوگیری از ابتلای جوجه ها به شپش و کنه و سایر بیماری ها، مقاله نحوه مراقبت از جوجه طاووس را مطالعه نمایید.

کرم ها

یکی دیگر از بیماری ها و مشکلاتی که طاووس در معرض آن قرار می گیرد کرم ها می باشند. عدم نظافت لانه طاووس و گشت و گذار پرنده در باغ های مرطوب، سب ورود این کرم ها به بدن پرنده می گردد. طاووس ها با خوردن این کرم ها دچار مشکلات گوارشی زیادی می شوند.

کاهش وزن شدید، بی حالی و پرهای ژولیده از علائم کرم زدگی طاووس ها بوده و معمولا با چند دوره کرم زدایی و انگل زدایی درمان می گردد.

نیوکاسل

نیوکاسل در طاوس - چیکن دیوایساز شایع ترین بیماری در بین تمام پرندگان اهلی و زینتی، بیماری نیوکاسل می باشد. این بیماری با تاثیر بر سیستم تنفسی پرنده مشکلاتی را به وجود می آورد. به مرور زمان بیماری بر سیستم عصبی طاووس اثر گذاشته و سبب چرخش گردن، آویزان شدن بال ها و فلجی پاهای پرنده می شود.

علائم

  • خس خس سینه و تنفس سخت
  • تنفس و صدای بوق مانند در هنگام نفس کشیدن
  • فضولات سبز رنگ
  • ترشحات بینی
  • چرخش گردن و فلجی

درمان نیوکاسل طاووس

متاسفانه تاکنون هیچ درمانی برای نیوکاسل پرندگان کشف نشده است؛ این بیماری به مرور سیستم ایمنی بدن پرنده را تضعیف کرده و ظرف چند روز می تواند تمام گله را تلف سازد. تنها و تنها راه پیشگیری از ابتلای طاووس ها به نیوکاسل، واکسیناسیون دوره ای آن ها می باشد. این بیماری به سرعت از طریق هوا، فضولات آلوده و … در میان گله منتشر شده و لازم است با دیدن کوچکترین علامت، پرنده مشکوک را قرنطینه نمایید.

کوکسیدیوز یا اسهال خونی طاووس

کوکسیدیوز بیماری ای است که توسط یک انگل تک یاخته از طریق فضولات پرنده مبتلا یا حتی کفش و لباس آلوده پرورش دهنده به طاووس ها منتقل می شود. این بیماری بیشتر در طاووس های جوان شیوع می یابد.

با بروز این بیماری در طاووس، پرنده اشتهای خود را از دست داده و حالت کز کردگی دارد. طاووس مبتلا در اکثر اوقات خواب آلود بوده و نمی تواند مدت زمانی زیادی را بر روی پاهای خود بایستد.

علائم کوکسیدیوز

  • بی حالی
  • کاهش شدید اشتها
  • اسهال خونی با رگه های سفید رنگ
  • جمع کردن گردن به داخل بدن و کز کردگی

درمان اسهال خونی طاووس

تنها راه درمان این بیماری استفاده از دارو های ضد کوکسیدیوز می باشد. برای پیشگیری از اسهال خونی طاووس ها لازم است تا در هفته سوم، در جیره غذایی جوجه ها از داروی کوکسیدواستات استفاده گردد. انگل تک یاخته به سرعت خود را در برابر داروها مقاوم می سازد در نتیجه لازم است تا در طول دوره پرورش طاووس از ضد کوکسیدیوز های متفاوتی استفاده کنید.

آبله پرندگان در طاووس

در سال ۱۹۷۸ میلادی در بغداد تعداد ۶۰ طاووس در معرض بیماری آبله قرار گرفتند. شدت مرگ و میر پرندگان در اثر این بیماری ۱۳ درصد بود و آبله های عفونی در صورت و اطراف منقار پرندگان به سرعت شدت میگرفت. آبله پرنده توسط نیش پشه آلوده و قرار گرفتن پرنده بیمار در گله سالم منتشر می شود. این بیماری سبب رشد  آبله های خشک یا تر در چشم ها، صورت، دهان، منقار و حتی گلوی پرنده می گردد.

تنها راه جلوگیری از این بیماری، واکسیناسیون گله قبل از وقوع آن می باشد.

بیماری هایی که در اثر کمبود ویتامین در طاووس پدید می آیند :

این بیماری ها ناشی از کمبود ویتامین ها یا مواد معدنی ضروری در رژیم غذایی طاووس است.

  • نرمی استخوان یا راشیتیسم : کمبود کلسیم، فسفر و ویتامین D
  • پیچ خوردگی انگشتان و فلج شدن : کمبود ریبوفلاوین
  • بیماری جوجه دیوانه : کمبود ویتامین E
  • میوپاتی سنگدان : کمبود سلنیوم

برای درمان و جلوگیری از این مشکلات لازم است تا به صورت دوره ای در تغذیه طاووس ها از مولتی ویتامین و الکترولیت ها استفاده شود.

جمع بندی

طاووس پرنده ای گران قیمت بوده و بیمار و تلف شدن پرنده ضرر و زیان زیادی به پرورش دهنده وارد می سازد. لازم است تا از روز های اول تولد، برنامه واکسیناسیون پرنده با هماهنگی دامپزشک اجرا گردد. در این پست از چیکن دیوایس تمامی بیماری های شایع طاووس ها و راه درمان هر کدام بررسی شد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس