آموزش جوجه کشی از تخم نطفه دار طاووس با دستگاه

جوجه کشی طاووس

پرنده طاووس به دلیل زیبایی خیره کننده ای که دارد بسیار مورد توجه است. این پرنده قیمت بالایی داشته و برای همین منظور افراد زیادی مشتاق به تکثیر و جوجه کشی از آن هستند. پرورش طاووس بیشتر به شکل محدود و در تعداد بسیار کم انجام میگیرد. این پرنده در هر دوره بین ۱۰ الی ۳۰ عدد تخم میگذارد که در نواحی گرم میزان تخمگذاری این پرنده بیش تر از نواحی سرد می باشد. اگر به تغذیه آنها رسیدگی نموده و تحت شرایط مناسب از طاووس نگهداری کنید از هر طاووس ماده در سال ۲۰ جوجه میتوان تکثیر کرد. با توجه به رقم بالای قیمت جوجه این پرنده، جوجه کشی طاووس کاملا به صرفه بوده و سود بالایی دارد. اما جوجه کشی یک فرایند حساسی است که در این پست از وبلاگ سایت چیکن دیوایس نحوه جوجه کشی از طاووس را شرح داده ایم.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مجهز به سیستم انتخاب پرنده و مناسب برای جوجه کشی از تخم طاووس
» مناسب برای افراد آماتور با کارکردی آسان
» دارای ویدئو آموزشی رایگان
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

تخم نطفه دار طاووس

طاووس ماده در دو سالگی و طاووس نر در ۳ سالگی به بلوغ کامل جنسی میرسد و در این سن میتوان آنها را تکثیر نمود. از طرفی دیگر جمعیت این پرنده ها به گستردگی دیگر طیور پرورشی نیست و تعداد آنها کم می باشد. به همین خاطر تخم نطفه دار طاووس کمیاب بوده و تهیه آن سخت است. برای جوجه کشی از طاووس دو روش موجود بوده که یکی از آنها تهیه مولدهای سالم و جوان می باشد و دیگری تهیه تخم نطفه دار این پرنده.

تخم نطفه دار طاووس - چیکن دیوایسدر صورت تهیه جفت طاووس مولد، حداقل یک ماه قبل از فصل تخمگذاری باید تغذیه آنها را تقویت کنید. فصل تخمگذاری این پرنده از اوایل بهار شروع میشود. اگر تغذیه طاووس قبل از فصل جفت گیری ضعیف باشد، درصد نطفه دهی تخم های این پرنده پایین خواهد بود. گفتنی است که طاووس نر با ۵ ماده نیز میتواند جفت شود و لازم نیست که به ازای هر ماده، یک طاووس نر نیز داشته باشیم.

جوجه کشی طبیعی طاووس

جوجه کشی طبیعی از طاووس تا حدود زیادی مشکل و دردسرساز است. چون طاووس ماده ترسو بوده و اگر لانه جوجه کشی ساکت و امن نباشد، طاووس تخم ها را ترک کرده و برگرداندن مجددا آن به لانه تقریبا غیر ممکن است. البته برای جوجه کشی طبیعی طاووس میتوان از مرغ یا بوقلمون کرچ شده نیز بهره برد. بهتر است که جوجه کشی از طاووس را با دستگاه جوجه کشی انجام دهید چون تخم نطفه دار این پرنده بسیار با ارزش میباشد. با دستگاه جوجه کشی کنترل دقیق تری بر فرایند جوجه کشی خواهید داشت و شانس شما برای موفقیت بیشتر خواهد بود. انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی اسکندری برای جوجه کشی طاووس مناسب می باشند. البته چون جوجه کشی طاووس بیشتر در تعداد کم انجام میگیرد، خرید دستگاه جوجه کشی خانگی اسکندری برای این منظور به صرفه تر خواهد بود.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار طاووس
» با کارکرد تمام اتوماتیک
» برخورداری از بدنه ABS
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

جوجه طاووس چند روزه درمیاد؟

تعداد روزهای جوجه کشی طاووس به طور معمول ۲۸ روز است ولی ممکن است برخی جوجه ها یکی دو روز زودتر و یا دیرتر از ۲۸ روز از تخم خارج شوند. زمان خروج جوجه ها در جوجه کشی به کیفیت تخم نطفه دار و به دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی ربط دارد. در جوجه کشی طاووس با دستگاه جوجه کشی زمانیکه ۲۸ روز کامل شد، سریعا برای خاموش کردن دستگاه اقدام نکنید. در این موارد ۲ الی ۳ روز دیگر نیز صبر نموده چرا که برخی جوجه ها دیر متولد میشوند.

جوجه طاووس چند روزه درمیاد؟ - چیکن دیوایسبر اساس تعداد روزهای جوجه کشی طاووس، زمان ستر آن از روز اول تا انتهای روز ۲۵ خواهد بود. همچنین زمان شروع هچر نیز از ابتدای روز ۲۶ ام شروع خواهد شود. اگر تحت شرایط مختلف، آمار روزهای جوجه کشی از خاطر شما فراموش شد، برای پی بردن به زمان هچ به رفتار تخم های نطفه دار دقت کنید. در زمان هچ بر روی پوسته بیشتر تخم ها، جای نوک زدن جوجه دیده میشود که به شکل یک سوراخ کوچک میباشد. همچنین اولین جوجه ای که زودتر از تخم خارج میشود، خبر از شروع دوره هچر میدهید.

تنظیمات دوره ستر جوجه کشی طاووس

دوره ستر طاووس شامل ۲۵ روز اول جوجه کشی میباشد. در دوران دمای دستگاه را بر روی ۳۷.۵ الی ۳۷.۷ درجه تنظیم نموده و رطوبت آن را بر روی ۶۰ درصد قرار دهید. جوجه طاووس در برابر نوسانات دمایی مثل جوجه مرغ مقاوم نیست برای همین سعی کنید دستگاهی را برای این منظور انتخاب کنید که بسیار دقیق باشد.

برای تنظیم زمان چرخش تخم نطفه دار طاووس در داخل دستگاه جوجه کشی نیز ۲ ساعت یکبار مناسب است. بسیاری ار دستگاه ها دارای سیستم چرخان اتوماتیک می باشند. اگر دستگاه جوجه کشی مورد استفاده شما دارای ترنر جوجه کشی بوده، بصورت خودکار چرخش موتور تنظیم خواهد شد. اما در بردهایی که تایمردار هستند، میتوان زمان چرخش کامل را هر ۲ ساعت یکبار تنظیم کرد. در صورتیکه دستگاه مورد استفاده شما فاقد موتور جوجه کشی است، بایستی در طول روز ۶ الی ۸ بار تخم ها را بچرخانید.

نطفه سنجی تخم طاووس را در روز هفتم جوجه کشی میتوانید با یک چراغ قوه مناسب انجام دهید. در مقاله آموزش نطفه سنجی نکات مهم این کار را توضیح داده ایم. با مشاهده این مطلب شما میتوانید تخم های بدون نطفه و یا تخم هایی که خراب شده اند را شناسایی کرده و آنها را از داخل دستگاه جوجه کشی حذف کنید.

تنظیمات زمان هچ در جوجه کشی طاووس

در ابتدای روز ۲۶، تخم ها را به سبدهای هچ منتقل نموده و یا اگر از شانه همه کاره استفاده میکنید، تخم ها را در داخل شانه بخوابانید. چرا که در زمان هچ برای خروج راحت جوجه، تخم باید در حالت افقی قرار گیرد. در زمان هچ، دمای دستگاه را به ۳۷.۲ درجه سانتی گراد کاهش داده و رطوبت را به ۷۵ درصد افزایش دهید. همچنین عمل چرخش تخم ها نیز باید متوقف شود.

تنظیمات زمان هچ در جوجه کشی طاووس - چیکن دیوایسدر زمان هچ از بیرون آوردن سریع جوجه طاووس خودداری کنید و درب دستگاه را باز نگذارید. در غیر اینصورت سایر جوجه هایی که هنوز داخل تخم هستند در شرایط نامناسب قرار گرفته که در بیشتر اوقات این جوجه ها قادر به خروج از تخم نمی باشند. در مقالات بعدی نحوه نگهداری از جوجه طاووس را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

سخن پایانی

دما و رطوبت جوجه کشی طاووس و نحوه تکثیر این پرنده را در این مطلب از وبلاگ سایت چیکن دیوایس شرح دادیم. جوجه کشی با دستگاه نیازمند مهارت و تجربه می باشد که ما تمامی تجربیات و اطلاعات مهم را در قالب نوشته و فیلم های آموزشی برای شما در این وبسایت آماده کرده ایم. برای مشاهده این فیلم ها به صفحه ویدیوهای آموزشی گروه صنعتی اسکندری مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس