انواع نژاد طاووس به همراه عکس

انجمن جهانی طاووس تا کنون ۲۲۵ گونه از این پرنده را به رسمیت شناخته است اما در این مقاله تنها به برخی از رایج ترین نژاد های طاووس پرداخته میشود. طاووس از تیره قرقاولان بوده و جنس نر آن دارای زیبایی خیره کننده است. این پرنده در بیشتر کشورها نماد خوش شانسی و رونق می باشد و بزرگترین پرنده جهان محسوب می شود.

انواع طاووس و مشخصات آنها

به طور کلی طاووس ها به ۳ نژاد اصلی شناخته می شوند و سایر گونه ها از تلاقی این نژادها پدید آمده اند. طاووس هندی، طاووس سبز و طاووس آفریقایی شناخته ترین گونه های طاووس هستند. در کشور ایران نیز، پرورش طاووس سبز و طاووس هندی، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. در ادامه این پست از وبلاگ چیکن دیوایس، انواع نژاد طاووس به همراه مشخصات ظاهری آنها معرفی شده اند.

لازم به ذکر است که این پرنده زیبا در سال ۱۹۶۳ به عنوان پرنده ملی هند در نظر گرفته شد.

۱. طاووس هندی و مشخصات کامل (Indian peafowl)

رایج ترین و محبوب ترین نژاد طاووس، طاووس هندی می باشد. این پرنده بومی کشور سریلانکا بوده و برای اولین بار در کشور هند شناخته شد. طاووس معمولی و طاووس آبی از دیگر نام های این گونه است.

طاووس هندی و مشخصات کامل - چیکن دیوایسسر و گردن طاووس نر هندی، پوشیده از پرهای آبی براق می باشد، تاج روی سر پرنده با رنگ آبی و مشکی در فصل جفتگیری خود نمایی میکند. همچنین پرهای سبز رنگ در کمر طاووس معمولی که به دم بلند پرنده ختم می شود، از دیگر مشخصات ظاهری آن است. رنگ های سبز، آبی فیروزه ای، خاکستری، یشمی و مشکی دم پرنده را تزیین نموده اند.

طاووس هندی ماده نیز، دارای صورت سفید، سینه سبز زمردی و بدنی پوشیده از پرهای خاکستری و قهوه ای می باشد. صدای بلند این طاووس یکی از وجوه تمایز آن با سایر نژادها است.

طاووس هندی آبی، آبی ابلق، هندی چشم سفید، نقره ای و رنگارنگ از زیر گونه های این نژاد میباشند. تمام نکات پرورش این پرنده در اصول جوجه کشی از تخم طاووس آمده است.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع گونه های طاووس
» با کاربری ساده
» دارای ویدئو آموزشی رایگان
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان
 

۲. طاووس سبز یا طاووس جاوا (Green Peafowl)

این نژاد بومی جزیره جاوا و شبه جزیره مالزی می باشد به همین دلیل به طاووس اندونزیایی یا طاووس جاوا نیز شهرت دارد. از بین رفتن زیستگاه این پرنده سبب شده تا تعداد آنها به شدت کاهش یافته و به عنوان گونه در معرض خطر انقراض در نظر گرفته شده اند.

طاووس سبز یا طاووس جاوا - چیکن دیوایسبر خلاف طاووس هندی، جنس نر و ماده طاووس سبز به یک شکل بوده با این تفاوت که طاووس ماده دم کوتاه تری دارد. پرهای صورت، سینه و پشت هر دو پرنده سبز براق می باشد، این پرها در قسمت بالایی سر و اطراف بالها، به رنگ آبی براق متمایل میشوند.

این پرنده در گذشته نماد پادشاهان برمه بود به همین دلیل به نام طاووس سبز برمه نیز شهرت دارد. بر خلاف طاووس های هندی، این پرنده بسیار آرام می باشد.

۳. طاووس کنگو، کوچکترین طاووس جهان (Congo Peafowl)

تنها طاووس آفریقایی و کوچکترین طاووس جهان، با نام طاووس کنگو شناخته میشود. این پرنده بر خلاف همتایان خود، بیشتر شبیه به قرقاول بوده و از دم بادبزنی بزرگ و زیبا محروم است.

طاووس کنگو نر با جثه ای به طول ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر، دارای پرهای سبز، آبی و بنفش متالیک است.

طاووس کنگو، کوچکترین طاووس جهان - چیکن دیوایسطاووس آفریقایی ماده، جثه کوچکتری داشته و بدنش از پرهای قهوه ای و سبز پوشیده شده است. زیستگاه اصلی این پرنده جنگل های بارانی آفریقا می باشد و در رده پرندگان آسیب پذیر طبقه بندی شده است.

۴. طاووس سفید (White Peafowl)

طاووس سفید از جهش های ژنتیکی متعدد در طاووس آبی به وجود آمده است. جهش ژنتیکی لوسیسم در این گونه سبب شده تا تمام پرهای پرنده، به رنگ سفید درآید، چشمان آبی و خاکستری پرنده نیز، زیبایی این عروس طاووس ها را دو چندان ساخته است.

طاووس سفید - چیکن دیوایسطاووس سفید نر دارای ۱۵۰ پر بلند میباشد که در فصل جفتگیری با به نمایش گذاشتن آنها، ماده مورد نظر را به خود جذب میکند. تغذیه طاووس سفید نیز مانند سایر نژادها می باشد.

۵. طاووس نژاد شانه سیاه (Black Shouldered Peafowl)

طاووس سیاه شانه یک جهش رنگی از طاووس هندی است. تفاوت عمده جنس نر در این دو گونه، رنگ پرهای دم آنها می باشد. در طاووس سیاه شانه، پرهای دم از رنگ قهوه ای به رنگ سیاه تغییر یافته است و تاج این گونه نیز دارای پرهای سیاه و آبی تیره می باشد. این گونه رایج ترین جهش طاووس هندی است.

طاووس نژاد شانه سیاه - چیکن دیوایساما ظاهر طاووس شانه سیاه ماده، تفاوت زیادی با طاووس آبی دارد. بدن پوشیده شده از پرهای کرم رنگ و سینه و گردن سیاه از ویژگی های ظاهری این پرنده است. این پرنده به زیرگونه های ابلق، رنگارنگ، چشم سفید و شانه سیاه نقره ای تقسیم می شود.

۶. طاووس اسپالدینگ (Spalding Peafowl)

این پرنده به افتخار پرورش دهنده آن، خانم اسپالدینگ نامگذاری شده است. طاووس اسپالدینگ از تلفیق دو نژاد سبز جاوا و طاووس شانه سیاه پدید آمده و تا حدود زیادی شبیه به طاووس سبز می باشد. پرورش طاووس در اسارت سبب به وجود آمدن رنگ های مختلفی از این نژاد شده است.

طاووس اسپالدینگ - چیکن دیوایسپوسته تخم طاووس اسپالدینگ بسیار محکم بوده که تاثیر مستقیمی بر دوران هچ این پرنده می گذارد، از این رو به دلیل جوجه کشی سخت، جمعیت این نژاد رفته رفته کاهش می یابد.

۷. نژاد طاووس کامئو (Cameo Peafowl)

نژاد طاووس کامئو - چیکن دیوایساین نژاد طاووس در سال ۱۹۶۰ در ایالات متحده پدید آمد، پرهای گردن و سر طاووس شکلاتی، به رنگ قهوه ای تیره و مایل به فلز زنگ زده می باشد. رنگ پرهای طاووس که با توجه به فصل تغییر میکند، قهوه ای روشن و مایل به کرمی است. طاووس های شکلاتی کامئو به صورت تجاری در بریتانیا پرورش می یابند.

زیر گونه های این طاووس شامل کامئو سفید چشم، ابلق و طاووس شکلاتی نقره ای ابلق می باشد.

۸. طاووس بنفش یا ارغوانی (purple peafowl)

این پرنده نیز یکی از جهش های زیبای طاووس آبی می باشد. در قسمت سینه و گردن پرنده پرهای بنفش رنگ به وضوح خود نمایی میکنند، وجود پرهای ریز بنفش در صورت نیز باعث انعکاس ارغوانی صورت این پرنده شده است. دم طاووس بنفش دارای ۱۵۰ پر سبز رنگ با رگه های بنفش بوده که از دور، سایه بنفش رنگی را به بیننده نشان میدهند.

پشت و زیر دم طاووس ارغوانی سبز رنگ بوده و انعکاس آبی دارد. پس از هر پرریزی، از درخشش پرها کاسته شده و به رنگ سبز در می آیند.

۹. نژاد طاووس ابلق نقره ای (Silver Pied peafowl)

 این پرنده به دلیل جهش ژنتیکی جذاب نژاد های مختلف به وجود آمده است، در طاووس نقره ای، ۸۰ درصد پرها سفید بوده و تنها ۲۰ درصد از آنها دارای رنگ های سبز یا آبی می باشند. پرهای رنگی در اطراف گردن پرنده پراکنده شده اند. این پرنده برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ در بریتانیا معرفی شد.

جمع بندی

در این مقاله از چیکن دیوایس ۹ نژاد مطرح طاووس آورده شده است. در کشور ایران محبوب ترین نژاد برای پرورش، نژاد آبی یا هندی می باشد، شما میتوانید برای پرورش این پرنده و جوجه کشی از تخم نطفه دار طاووس، از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. خیلی زیبا و دوست داشتنی و در عین حال ، شگفت انگیز و عجیب اند!
    تشکز فراوان به دلیل اطلاعاتی که در مورد این جانوران جذاب با دیگران در ارتباط گذاشته اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس