انواع قفس و متعلقات ضروری قناری | وسایل مورد نیاز برای نگهداری قناری

آشنایی با انواع قفس و تجهیزات لازم برای نگهداری قناری ها

قناری ها نیز مانند هر پرنده زینتی دیگری جهت پرورش و نگهداری بهتر و ایده آل تر نیاز به یک سری وسایل و ملزومات ضروری دارند. با توجه به اینکه قناری ها قابلیت پرواز را دارند، بنابراین در صورت نگهداری آزادانه امکان پرواز و فرار کردن آنها وجود دارد. 

به همین دلیل همه پرورش دهندگان آنها را در قفس نگهداری می کنند تا از فرار آنها جلوگیری شود. اما قفس های مورد استفاده برای قناری ها باید اندازه ای استاندارد داشته باشد تا هم امکان پرواز کوتاه قناری را فراهم کند و هم فضای زیادی از خانه را اشغال نکند. 

علاوه بر آن استفاده از تجهیزاتی مانند دانخوری و آبخوری و میله نشیمن ، اسباب بازی، لانه تخم گذاری و … از سایر اقلام ضروری برای نگهداری قناری در خانه هستند. پس اگر علاقه مند به خرید و نگهداری قناری در خانه هستید، این نوشته از چیکن دیوایس را از دست ندهید. 

آشنایی با انواع قفس های قناری 

این قفس ها بر اساس تعداد قناری ها و زمان پرورش تعیین می شوند و شامل موارد زیر می شوند :

۱- قفس تکی یا انفرادی قناری 

قفس تکی یا انفرادی قناری - چیکن دیوایسهمانطور که از نامش پیداست برای نگهداری یک عدد قناری کاربرد دارد و معمولا قناریهای نر و آواز وان را در آن نگهداری می کنند. افرادی که به صدای قناری علاقه مند هستند و می خواهند در خانه و یا محل کار خود از این صدا بهره مند شوند، می توانند این قفس را خریداری کنند. معمولا در اندازه های ۳۰ الی ۴۰ سانتی متری به فروش می رسند. 

۲- قفس قناری جفت کن (قفس جوجه کشی)

این قفس برای زمان جفت گیری و جوجه دهی قناری ها کاربرد دارد و معمولا از آنها در فصل های بهار و پاییز که فصل جفت گیری قناری ها می باشد، استفاده می شود. 

بهتر است از قفسهای دو قسمتی استفاده شود تا در صورت نا آشنا بودن قناری های نر و ماده ، مدتی آنها را از هم جدا کرد تا به هم عادت کنند، سپس جفت داده شوند. این قفسها ابعادی دو برابر قفس انفرادی را داشته و یک ديواره سیمی کشویی آن را به دو قسمت جدا می کند. 

حدود یک ماه قبل از جفت کردن قناریها، پرنده نر را در یک قسمت و ماده را در قسمت دیگر قرار داده، لذا در این مدت دو قناری مجال دارند خوب همدیگر را ببینند و با هم انس بگیرند. ضمنا در زمان برداشتن کشوی سیمی، فضای کافی در اختیار دو پرنده قرار خواهد گرفت. در نوشته جوجه کشی قناری به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

۳- قفس جوجه پران (جوجه پرون)

این قفس نیز مخصوص پراندن جوجه قناری ها و آموزش پرواز در آنها استفاده می شود. با توجه به اینکه احتمال صدمه دیدن جوجه ها در فضای آزادانه اتاق وجود دارد، بنابراین از قفس هایی بزرگتر و با ابعاد یک متر در نیم متر استفاده می شود. 

قفس جوجه پران - چیکن دیوایسهم چنین قناری های نر و ماده ای که در دوره تولک قرار دارند نیز در این قفس ها پرورش داده می شوند تا ضمن استراحت و طی کردن دوره تولک ، با پرواز در قفس به انجام ورزش و تقویت بدن نیز پرداخته باشد. 

ویژگی های یک قفس استاندارد و ایده آل برای قناری چیست؟

یک قفس استاندارد باید تمامی موارد لازم برای زندگی راخت قناری ها را داشته باشد که در این مقاله به این موارد اشاره شده است. حتما قفس های فلزی ، چوبی و پلاستیکی زیادی را در بازار دیده اید که برای پرنده ها ساخته شده اند، اما آیا واقعا همه آنها برای نگهداری قناری ها مناسب هستند؟ به منظور انتخاب و خرید بهترین قفس برای قناری ، در ادامه ویژگی های یک قفس استاندارد و مناسب برای این پرنده ها را توضیح داده ایم. 

الف – ابعاد مناسبی داشته باشد 

قفسی که برای قناری ها در نظر میگیرید باید حداقل ۳۰ سانتی متر طول و عرض و ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد، تا امکان حرکت و پرواز راحت قناری مهیا باشد. در صورتی که از قفس های جفت گیری و یا جوجه پران استفاده خواهید کرد، طبیعتا باید اندازه دو برابری داشته باشد. 

ب – از مواد اولیه بهداشتی و ضد زنگ ساخته شده باشد 

همانطور که گفته شد قفس ها از جنس های مختلفی مانند چوب و فلز و پلاستیک ساخته می شوند. با توجه به احتمال جویده شدن نرده های قفس توسط قناری ها ، امکان خورده شده چوب و پلاستیک و بروز مسمومیت در قناری ها وجود دارد.

بهترین و استاندارد ترین ماده برای ساخت نرده های قفس، استیل است چرا که کاملا تمیز و بهداشتی بوده و در برابر خوردگی و پوسیدگی نیز مقاوم خواهد بود. هم چنین به راحتی و بدون نگرانی از زنگ زدگی قفس ، بارها و بارها می توانید آن را بشویید. 

به فاصله بین میله های قفس نیز توجه کنید، اگر فاصله آنها دور از هم باشد امکان فرار قناری از لابه لای میله ها وجود دارد، در حالت استاندارد فاصله میله ها باید بین ۲ الی ۳ سانتی متر باشد.

ج – اندازه درب مناسب باشد 

اندازه درب باید به حدی باشد که به راحتی بتوانید پرنده را در دستان خود قرار داده و آن را وارد قفس کنید. درب های بسیار کوچک استاندارد نیستند و بعدا برای نجات پرنده و خارج کردن آن از قفس دچار مشکل خواهید شد. وجود درهای متعدد و یا بزرگ بودن آن امکان تمیز کردن کف قفس را برای شما فراهم خواهد کرد و به راحتی ظروف آبخوری و دانخوری را تعویض خواهید کرد.

د – دارای آبخوری و دانخوری باشد

این دو وسیله حتما باید در قفس وجود داشته باشد و معمولا برای هر قناری ، یک دانخوری و یک آبخوری در نظر گرفته می شود تا از وقوع درگیری بین آنها جلوگیری شود. معمولا قفس های استاندارد قناری دارای همراه با آبخوری و دانخوری فروخته می شوند که مکان مخصوصی برای آویزان کردن آنها در دیواره قفس نیز وجود دارد. 

دارای آبخوری و دانخوری باشد - چیکن دیوایسدر غیر این صورت باید این دو وسیله را خریدار کرده و در دیواره قفس نصب کنید. ارتفاع آن طوری باید باشد که امکان ریختن فضولات قناری ها در آن وجود نداشته باشد، هم چنین باید امکان جداسازی و شستشو داشته باشند تا آنها را به صورت مرتب شسته و از تجمع میکروب ها و باکتری ها در داخل آب و غذا جلوگیری شود. 

هـ – میله نشیمن داشته باشد

این میله برای استراحت قناری لازم است و حتما باید از موادی ساخته شده باشد که به راحتی شکسته و خم نشود و به اندازه کافی سفت و محکم باشد. معمولا از میله های چوبی استفاده می شود، میله های فلزی و پلاستیکی گزینه های خوبی نخواهند بود. 

میله نشیمن نباید صیقل خورده باشد و دارای پوسته باشد تا از لیز خوردن قناری هنگام نشستن روی آن جلوگیری شود. شاخه درخت کاج بهترین گزینه برای این منظور خواهند بود. 

و – وان حمام داشته باشد

بسیاری از قفس های بازار این ظرف را ندارند و باید به صورت جداگانه تهیه کنید، ظرف حمام قناری نباید عمق زیادی داشته باشد تا موجب خفگی پرنده نشود، وجود ارتفاع ۴ یا ۵ سانتی متری کفایت خواهد کرد. هم چنین ظرف باید کاملا قابل شستشو و با لبه های کند باشد تا سلامت قناری را به خطر نیندازد. 

ک – دارای سینی جمع آوری فضولات باشد

برخی از قفس های موجود در بازار فاقد سینی مخصوص هستند و برای جلوگیری از کثیف شدن محیط مجبور به قرار دادن کاغذ و یا موکت در کف قفس خواهید بود که برای سلامتی قناری ها نیز مضر خواهد بود. بهتر است از قفس های دارای سینی مخصوص جمع آوری فضولات استفاده کنید تا هم به سلامتی قناریها کمک کنید و هم تمیز سازی قفس به راحتی ممکن باشد. 

ل – دارای پایه یا آویز باشد

دارای پایه یا آویز باشد - چیکن دیوایسقفس مورد نظر باید دارای پایه و آویز باشد تا در خانه به راحتی و بدون نیاز به پایه اضافی قابل قرار گیری باشد، هم چنین وجود آویز امکان حمل در مسافرت را فراهم خواهد کرد و یا در صورت نبود پایه می توانید آن  را از سقف آویزان کنید. 

ابزار و تجهیزات لازم برای پرورش قناری کدامند؟

علاوه بر قفس و متعلقات درونی آن به یک سری ملزومات و ابزارهای دیگری نیاز خواهید داشت تا قناری ها را به بهترین شکل ممکن پرورش دهید که در این نوشته به همه انها اشاره شده است. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- لانه تخم گذاری

در فصل های بهار و پاییز باید این لانه را در قفس قناری های جفت قرار دهید تا اقدام به تولید مثل و پرورش جوجه بکنند. لانه ها در انواع چوبی و پلاستیکی وجود دارند و معمولا در داخل آنها نیز پوشال های نرم و یا الیاف مصنوعی و … وجود دارد. این قناری های مولد دارید، حتما لانه ای را برای آنها تدارک ببینید. 

۲- اسباب بازی 

اگر قناری را به صورت تنها نگهداری می کنید، باید وسیله هایی را برای سرگرمی او تهیه کنید که می توان به زنگوله ، آینه ، تاب، توپ و … اشاره کرد. 

۳- برس شستشوی دانخوری و آبخوری 

برای شستشوی راحت و بدون دردسر دانخوری و آبخوری پرنده ، نیاز به یک برس شستشو خواهید داشت که به راحتی قسمت های داخلی را تمیز کنید. 

سخن آخر 

در این نوشته به انواع قفس های مناسب برای قناری ها و ویژگی های یک قفس استاندارد برای آنها اشاره شد و هم چنین به ملزومات لازم برای نگهداری این پرنده نیز پرداخته شد که برای پرورش و نگهداری بهتر قناری ها کمک کننده خواهد بود. 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید من قفس قناری حرفه ای میخوام ازکجا تهیه کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋