اطلاعات کامل درباره خصوصیات، تغذیه، زیستگاه و طول عمر عقاب طلایی

عقاب طلایی متعلق به مناطق شمالی آمریکا، مکزیک، افریقای شمالی می باشد. هر چند تعداد اندکی از آنها در مناطقی از آسیا و اروپا نیز دیده شده است. البته گونه هایی از آنها در مناطق شمالی به جز سواحل دریای خزر و نیز در کوه های زاگرس زندگی می کند.

اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات کامل و جامع در مورد ویژگی های ظاهری و رفتاری عقاب طلایی، زیستگاه و طول عمر، تغذیه ، میزان جوجه دهی، نحوه جفت گیری و … عقاب طلایی هستید، حتما این مقاله از چیکن دیوایس را تا انتها مطالعه کنید. 

عقاب طلایی چند زیر گونه دارد؟

پنج زیر گونه از عقاب طلایی شناخته شده اند که عبارتند از عقاب طلایی اوراسیایی، آمریکایی، اسپانیایی، ژاپنی و روسی . نام گذاری آنها با توجه به رنگ ظاهری و نیز چالاکی خیره کننده آنان هنگام پرواز صورت گرفته است.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار عقاب طلایی
» دارای سیستم رطوبت پمپ اتوماتیک و پد سلولزی
» نوع نمایشگر دیجیتالی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان
 

آشنایی با ویژگی های ظاهری golden eagle

عقاب های طلایی بالغ، طول بدنی حدود ۷۵ تا ۸۵ سانتی متر دارند و فاصله دو سر بال ها ی آنها در حالت باز ۱۷۵ تا ۲۰۰ سانتی متر است . وزن آنها حدود ۳ تا ۵ کیلو گرم می باشد. در این گونه نیز مانند سایر انواع پرندگان شکاری جنس ماده بزرگتر از نر است.

آشنایی با ویژگی های ظاهری golden eagle - چیکن دیوایس
 آنان نیز مانند سایر انواع عقاب ها با استفاده از جریان های هوایی تا ارتفاعات بسیار بالا اوج می گیرند . بدن آنها به رنگ قهوه ای تیره و سرشان به رنگ طلایی روشن است. بر روی بدن عقاب های جوان و همچنین در ناحیه بال و دم آنها لکه های سفید رنگ دیده می شود.

صدای این پرنده به صورت  بلند و شبیه کلیاک-کلیاک-کلیاک شنیده می شود. پاهای آنها که با پر پوشیده شده به رنگ زرد و بسیار قوی است . چنگال هایشان تیز و حالت خمیده دارد که به راحتی می توانند پوست شکار را پاره کنند. چشمان آنها نسبتا درشت و بسیار تیز بین است. آنان می توانند یک خرگوش را از فاصله دو کیلومتری ببینند.

خصوصیات رفتاری عقاب های طلایی 

عقاب طلایی توانایی زیادی در پرواز داشته و بال زنی های متفاوتی را از خود به نمایش می گذارد. از نشانه های تشخیص این عقاب، پرواز بال باز یا بال زدن جهت اوج گیری های با شکوه و با بال زدن های گاه و بی گاه می باشد . این پرنده در هنگام پرواز قدرت مانور بسیار بالایی دارد و توانایی چرخش های ناگهانی و شیرجه با سرعت بالا را دارد. سرعت متوسط عقاب طلایی در هنگام پرواز ۵۰ کیلو متر است که در هنگام شیرجه تا ۲۲۰ کیلو متر در ساعت می رسد.

این پرنده توانایی حمل طعمه ای به وزن ۷ کیلو گرم را دارا می باشد، آنها برای شکار به محیط های باز نیاز دارد و در محل های پر درخت نمی تواند شکار کند.

زیستگاه عقاب طلایی 

عقاب طلایی در نواحی کوهستانی که تعداد اندکی درخت نیز در آن وجود داشته باشد زندگی می کند. آنها از مناطقی که کشاورزی در آن صورت می گیرد و یا تعداد زیادی انسان در نزدیکی آن باشند دوری می کنند. یک جفت عقاب طلایی به فضایی به وسعت تقریبی حدود ۷۵ کیلومتر مربع نیاز دارند که محدوده لانه نامیده می شود. این محدوده قلمرو یک جفت نامیده می شود و آن جفت از این محدوده دفاع می کنند.

عوامل تهدید کننده زندگی آنها

عامل اصلی مرگ و میر آنها دخالت های انسانی است که از طریق شکار یا دزدیدن جوجه ها و تخم ها صورت می گیرد.

عوامل تهدید کننده زندگی عقاب های طلایی - چیکن دیوایسگاهی اوقات مواد شیمیایی که توسط انسان ها تولید می شوند و در طبیعت رها می شوند باعث مسمومیت و مرگ آنان می گردد. و نیز همین عامل باعث نازکی و شکنندگی تخم این پرندگان می شود . با خوردن گوشت مسموم که برای کشتن سایر حیوانات به کار می رود عقاب های طلایی نیز از بین می روند . 

تغذیه عقاب های طلایی

عقاب های طلایی از پستاندارانی با اندازه متوسط تغذیه می کنند . ولی اگر غذای کافی در اختیار نداشته باشند از پرندگان نیز تغذیه می کنند. آنها به طرق مختلفی شکار می کنند . بعضا در ارتفاع بالا پرواز کرده و در یک لحظه به طور ناگهانی به طرف پایین شیرجه زده و به طعمه حمله می کنند . آنها ممکن است که در ارتفاع پایین نیز پرواز کنند در این موارد شکار خود را با گیج کردن آن به دام می اندازند. آنها برای پیدا کردن غذا کیلومتر ها پرواز می کنند. اگر لاشه حیوانات را بیابند از خوردن آن امتناع نمی کنند و در برخی مواقع این عمل موجب مسمومیت و مرگ آنها می شود.

عقاب های طلایی هنگام شکار تقسیم کار دارند. یعنی یکی از عقاب ها شکار را به طرف شریک خود که آماده شکار است می راند. شکار آنها شامل موش، خرگوش صحرایی، سنجاب و سایر حیوانات ریز روی زمین می باشد. پستانداران بزرگ مانند آهو زمانی شکار می شوند که زخمی یا مریض باشند . برخی مواقع عقاب های طلایی بره ها را شکار می کند که موجب دشمنی کشاورزان با آنها می شود.

عقاب های طلایی کجا لانه می سازند؟

عقاب های طلایی عموما بر روی لبه کوهها، پرتگاه ها و یا بر روی درختان بسیار بلند لانه می سازند .لانه آنها بزرگ و وسیع بوده و از شاخه ها و تکه های چوب ساخته می شود. یک لانه سال های متوالی مورد استفاده قرار می گیرد. جفت نر و ماده در طول عمر خود با هم زندگی می کنند و در محدوده قلمرو خود چندین لانه می سازند که به صورت دوره ای از همه آنها استفاده می کنند. یک آشیانه قدیمی ممکن است تا دو متر قطر و یک متر ارتفاع داشته باشد.

میزان تخم گذاری عقاب ماده طلایی

عقاب ماده معمولا دو تخم می گذارد. این دو تخم به فاصله دو تا پنج روز از یکدیگر گذاشته می شوند. پرنده ماده به مدت شش هفته بر روی تخم ها می خوابد. معمولا هر دو جوجه به دنیا می آیند ولی فقط یکی از آنها بزرگ شده و به سن بلوغ می رسد.

جوجه های عقاب طلایی چه خصوصیاتی دارند؟

بدن پرندگان جوان از کرک و پر های سفید پوشیده شده است و با نوع بالغ بسیار تفاوت دارد .آنها تا زمانی که خود به تنهایی بتوانند شکار کنند وابسته به والدینشان هستند عقاب جوان در ۱۱ هفتگی شروع به پرواز می کند. در فصل پاییز عقاب جوان نزد والدین خود مانده و روش شکار کردن را می آموزد. سرانجام والدین خود را ترک کرده و یک قلمرو برای خود تشکیل می دهد.

جوجه های عقاب طلایی چه خصوصیاتی دارند؟ - چیکن دیوایس

طول عمر عقاب طلایی چند سال است؟

عقاب های طلایی در طبیعت تا ۳۰ سال عمر می کند که متاسفانه بر اثر عوامل محیطی، شکار، مسمومیت ، بیماری و … از بین می روند. اما در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت شود تا ۶۸ سال هم می توانند عمر کنند. 

نتیجه گیری کلی

در این نوشته با خصوصیات ظاهری و رفتاری عقاب طلایی، زیستگاه و زادگاه ، فصل و نحوه جفت گیری ، تغذیه مناسب و شیوه شکار و هم چنین دوره جوجه کشی، سن بلوغ و طول عمر این پرنده آشنا شدید. اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفا جهت افزایش اطلاعات شما در زمینه آشنایی با عقاب طلایی بوده و هیچ هدفی از پرورش این گونه وجود ندارد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس