جوجه کشی از اردک | اسرائیلی ، مسکویی، بومی

آموزش جوجه کشی از اردک با دستگاه جوجه کشی

در این پست از وبلاگ سایت چیکن دیوایس بطور کامل نحوه جوجه کشی از انواع نژاد اردک از جمله اردک اسرائیلی یا مسکویی، پکنی، بومی، مالارد، سبز و غیره را با تمامی نکات مهم آن به شما آموزش میدهیم. توجه داشته باشید که اردک ها، از جمله پرندگان آبدوست به حساب می آیند و در طول جوجه کشی آن، رطوبت بیشتری نیاز است.

از آنجا که تخم اردک بزرگتر از تخم مرغ است شانه جوجه کشی باید برای قرار دادن تخم های اردک مناسب باشد. اگر شانه دستگاه مورد استفاده شما از نوع همه کاره و یا غلطکی است، نیازی به شانه جدید نخواهید داشت. ولی اگر دستگاه جوجه کشی شما دارای شانه سنتی مرغ میباشد، باید شانه اردک که ظرفیت ۳۶ تایی دارد تهیه کنید. همچنین ظرفیت دستگاه جوجه کشی که بر اساس ظرفیت مرغ نامگذاری میشوند، برای تخم اردک کمتر خواهند بود. دستگاهی را انتخاب نمایید که ظرفیت آن متناسب با ظرفیت مد نظر شما باشد. بعلاوه در جوجه کشی اردک همچون غاز توصیه میشود که تخم ها را به شکل افقی قرار داد. در اینصورت بازدهی بیشتری به دست خواهید آورد.

هنگامی که تعداد زیادی تخم اردک برای جوجه کشی دارید، با خرید ماشین جوجه کشی صنعتی بطور همزمان قادر به جوجه کشی از آنها خواهید بود، اما در این صورت حتما یک محیط بزرگ با تجهیزات مناسب از جمله مادر مصنوعی، آبخوری و دانخوری، و دان مخصوص جوجه برای آنها فراهم کنید.

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از انواع نژاد اردک
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
» شامل آموزش ویدئویی جوجه کشی
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان
 

جوجه اردک چند روزه درمیاد؟

تعداد روزهای جوجه کشی اردک بستگی به نژاد آن دارد. همچنین طول دوره جوجه کشی اردک تحت شرایط مختلفی از جمله دما و رطوبت جوجه کشی و مدت زمان ذخیره تخم های نطفه دار میتواند کم یا زیاد شود. بیشتر نژادهای اردک از جمله اردک های بومی، پکن یا چینی، ایلسبوری، مالارد (کله سبز) ، روئن، دونده هندی، کال و غیره دوره جوجه کشی ۲۸ روزه دارند. اما جوجه اردک اسرائیلی که به نژاد مسکویی و روسی نیز معروف است، ۳۵ روزه به دنیا میاید. همچنین اردک ماندارین که یک نژاد زینتی می باشد، دوره جوجه کشی ۳۰ روزه دارد.

جوجه اردک چند روزه درمیاد؟ - چیکن دیوایسلازم به ذکر است که دوره جوجه کشی اردک ممکن است چند روز با تأخیر به اتمام برسد. لذا وقتیکه زمان خروج جوجه ها فرا رسید ولی همچنان خبری از آنها نبود، صبر کنید. گاها دوره جوجه کشی ۱ الی ۳ روز بیشتر نیز طول میکشد.

از قبل برنامه ریزی کنید

همانطور که گفتیم جوجه اردک ها بعد از ۲۸ روز و جوجه های اردک اسرائیلی بعد از ۳۵ روز متولد میشوند. بنابراین یک دوره طولانی پیش رو دارید و نزدیک به یک ماه باید صبر کنید. برای موفقیت در جوجه کشی اردک، ابتدا یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید. دستگاه جوجه کشی باید قبل از خرید تخم های نطفه دار تهیه و آماده شود. همچنین دستگاه مورد استفاده حداقل تا انتهای دوره باید بدون مشکل فنی و به شکل مداوم کار کند. بنابراین اگر ماشین جوجه کشی مورد استفاده شما، کارکرده یا دست دوم است حتما سرویس ها و تعمیرات لازم را انجام دهید تا در وسط جوجه کشی به مشکل برنخورید. ضدعفونی دستگاه نیز قبل از جوجه کشی ضروری است.

برای اینکه بازدهی بیشتری در جوجه کشی اردک به دست بیاورید، بهتر است که به جای دستگاه جوجه کشی دست ساز، از نوع حرفه ای و کارخانه ای آن بهره ببرید. ساخت دستگاه جوجه کشی اردک ساده است ولی این مدل دستگاه ها در تنظیم دما و رطوبت و دیگر شرایط جوجه کشی بسیار ضعیف عمل میکنند.

همچنین با توجه به قطعی برق، بهتر است که به فکر یک سیستم برق اضطراری برای دستگاه جوجه کشی نیز باشید. اگر دستگاه مورد استفاده شما همچون دستگاه جوجه کشی خانگی ایزی باتور ۱ یا دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ۹۶ تایی (ایزی باتور ۲) با برق ۱۲ ولت کار میکند، در تأمین برق اضطراری چندان با مشکل مواجه نخواهید شد. چون این مدل دستگاه ها را اگر مستقیما به باتری ۱۲ ولت خودرو وصل کنید یا سوکت برق آنها را به جا فندکی خودرو وصل نمایید، برق مصرفی دستگاه تأمین خواهد شد. اما در خصوص دستگاه های صنعتی و دیگر مدل ها لازم است که سیستم برق اضطراری مثل ups یا ژنراتور کوچک تهیه نمایید.

آماده کردن دستگاه جوجه کشی اردک

اگر ماشین جوجه کشی در حال حاضر برای اجرا آماده نباشد ماشین جوجه کشی را روشن می کنیم اجازه می دهیم دستگاه به مدت یک روز در درجه حرارت ۳۷.۷ درجه و رطوبت ۶۰ درصد تثبیت شود.

آماده کردن دستگاه جوجه کشی اردک - چیکن دیوایستنظیم تهویه ماشین جوجه کشی براساس راهنمایی های کارخانه سازنده توصیه می شود. تخم ها حداقل ۴ بار در روز به طور خودکار و یا با دست باید چرخانده شوند. اکثر دستگاه ها برای تغییر موقعیت تخم ساعتی به صورت خودکار کار می کنند.

انتخاب تخم نطفه دار اردک

تخم های نطفه داری که برای جوجه کشی اردک انتخاب میکنید، باید شکل و اندازه استاندارد و طبیعی داشته باشند. خرید تخم نطفه دار مشکلات و چالش هایی دارد که در مقاله نکات مهم هنگام خرید تخم نطفه دار آنها را برای شما بیان کرده ایم.
ابتدا تخم های انتخاب شده را با دقت و مقابل نور قبل از قرار دادن در شانه بررسی کنید. تخم های ترک خورده، دو زرده دار، سایز بزرگ یا بیش از حد کوچک یا کثیف را در دستگاه قرار ندهید. بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که ۱ تا ۳ روز از گذاشتن تخم سپری شده باشد. همیشه تخم باید بصورت افقی یا نوک پهن آن به سمت بالا در داخل شانه قرار گیرد. اگر تخم نطفه دار اردک را بیش یک هفته نگه دارید، درصد تبدیل آن تخم به جوجه بسیار پایین می آید.

در صورتیکه چندین اردک ماده و نر دارید و از تخم نطفه دار آنها میخواهید جوجه کشی کنید، نکات زیر را حتما رعایت نمایید :

تخم های نطفه دار اردک را روزانه و صبح زود جمع اوری کنید. بهتر است که تخم های کثیف را برای جوجه کشی انتخاب نکنید ولی میتوان با ضدعفونی کردن این نوع تخم ها از آنها بهره برد.

برای جلوگیری از رشد نطفه، لازم است که تخم اردک را در مکانی خنک با دمای ۱۷ درجه و رطوبت ۶۰ درصد نگه دارید. همچنین آنها را روزانه ۵ الی ۶ بار بچرخانید تا زرده به عشای داخلی نچسبد.

تخم های نطفه دار اردک را قبل از انتقال به دستگاه در دمای اتاق نگه دارید. سپس آنها را به داخل دستگاه جوجه کشی منتقل نمایید. در اینصورت شوک دمایی به نطفه وارد نخواهد شد.

تنظیم دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی اردک - فروشگاه چیکن دیوایسدما و رطوبت دستگاه جوجه کشی اردک چقدر است؟

دما و رطوبت مناسب برای دستگاه جوجه اردک بستگی به دوران ستر و هچر آن دارد. در زمان ستر دمای ۳۷.۷ درجه و در زمان هچر دمای ۳۷.۲ درجه پیشنهاد میشود. همچنین در دوره ستر، رطوبت ۶۵ درصد برای تخم های نطفه دار اردک مناسب بوده و در دوره هچر نیز رطوبت را تا ۷۵ الی ۸۰ درصد میتوان افزایش داد.

در طول دوره ستر تخم ها به طور اتوماتیک چرخانده می شوند (به صورت ساعتی) و نیاز به چرخاندن تخم ها در ماشین جوجه کشی نیست.

دستگاه جوجه کشی درنا ۴ ظرفیت ۸۴۰ عدد
» مناسب برای جوجه کشی از اردک در ظرفیت بالا
» بدنه از PVC سه لایه ، شاسی از آلومینیوم آنادایز شده
» رطوبت رسانی از بالا با سیستم فوق مدرن
قیمت : ۲۷,۶۰۰,۰۰۰ تومان
 

بررسی دستگاه در طول روز

روزی که تخم ها در ماشین جوجه کشی قرار میگیرند درب دستگاه را ببندید و اجازه دهید ماشین جوجه کشی به دمای مورد انتظار برسد. در روزهای اول مکرر ماشین جوجه کشی را بررسی کنید تا از کارکرد درست آن اطمینان حاصل نمایید. مخصوصا در روزهای اول هر یک یا دو ساعت به دستگاه سر بزنید. همچنین در طول روزهای دیگر چندین بار دستگاه را بررسی نموده تا از عملکرد صحیح آن و نبود مشکل در روند جوجه کشی مطمئن شوید. بیشتر دستگاه های جوجه کشی دارای سیستم هشدار بوده که وقتی دما و رطوبت از تنظیم خارج میشود، با بوق زدن اپراتور را متوجه خود میسازند. توجه داشته باشید که دستگاه جوجه کشی بطور مداوم باید دما و رطوبت مورد نیاز جوجه کشی را تأمین کند. اگر دستگاه به هر نحوی خاموش شود، هوای داخل آن سرد شده و تخم های نطفه دار خراب خواهند شد.

زمان نطفه سنجی

روند رشد جنین جوجه اردک و نطفه سنجی - چیکن دیوایسپس از ۷ روز از تنظیم تخم ها در دستگاه، تخم ها را با نور بررسی کنید و تخم های نابارور را خارج کنید. روز هفتم جوجه کشی، میتوان با نوربینی، تخم های بدون نطفه را در داخل دستگاه جوجه کشی شناسایی کرد. این نوع تخم ها باید کنار گذاشته شوند چون دما و رطوبت جوجه کشی باعث فاسد شدن آنها خواهد شد و این نوع تخم ها با ازاد کردن گازهای سمی یا ترکیدن در داخل دستگاه، محیط خطرناکی برای دیگر تخم های نطفه دار ایجاد خواهند کرد. در مقاله آموزش نطفه سنجی به طور کامل در این باره شرح داده ایم. حتما این مطلب را مشاهده نمایید.

نطفه سنجی در روزهای اخر دوره ستر

تقریبا از دو هفتگی به بعد، داخل تخم نطفه دار در زمان کندلینگ به شکل یک جسم سیاه دیده میشود. در این ایام همانطور که جوجه اردک داخل تخم رشد می کند تخم آب از دست می دهد و اندازه حفره هوا افزایش می یابد. اگر جوجه اردک در حال رشد باشد در انتهای دوره ستر، اندازه حفره هوا باید حدود یک سوم الی یک چهارم از فضای داخل تخم را اشغال کند. برای بررسی وضعیت رشد جوجه ها در طول جوجه کشی کاهش وزن نیز به عنوان یک راهنما استفاده می شود. به طور رایج تخم های اردک باید حدود ۱۴ درصد از وزن خود را در طول ۲۵ روز جوجه کشی از دست بدهند. افراد حرفه ای معمولا در روز آخر ستر، یک نطفه سنجی سریع نیز انجام میدهند تا فقط آنها تخم هایی که سالم هستند به سبدهای هچ منتقل شوند.

چه موقع تخم های اردک را به هچر انتقال دهیم؟

بعد از گذشت ۲۵ روز کامل یعنی در ابتدای روز ۲۶ ام تخم های نطفه دار باید به سبدهای هچ منتقل شوند. در جوجه کشی از اردک اسرائیلی یا مسکویی نیز از ابتدای روز ۳۳ تخم ها به سبدهای هچ منتقل خواهند شد. در این دوره که هچر نام دارد، دیگر نیاز به چرخش تخم نیست و تخم ها باید حتما به شکل خوابیده در داخل سبد هچ قرار گیرند. در شانه جوجه کشی همه کاره کافی است که تیغه های وسط شانه را بردارید و درب آن را بگذارید تا تبدیل به سبد هچ شود. وقتی فرایند جوجه کشی به روزهای آخر نزدیک میشود و تخم ها شروع به شکستن می کنند رطوبت باید ۸۰ درصد و دهانه های تهویه ۵۰ درصد افزایش یابد. تنظیمات دما و رطوبت دوره هچ اردک به شکل زیر می باشد:

  • دما: ۳۷.۲ درجه سانتی گراد
  • رطوبت: ۸۰ درصد

در پایان جوجه کشی بهتر است که دریچه در حالت حداکثر تنظیمات خود باز باشد. جوجه اردک ها را زمانیکه ۹۰ تا ۹۵ درصد از آنها خشک باشند خارج کنید. وقتیکه یکی از جوجه اردک ها از تخم خارج شد، باید صبر کنید تا رطوبت اضافی پرهای آن خشک شود. بعد از گذشت ۲۴ ساعت جوجه متولد شده را میتوان از دستگاه بیرون آورد.

در دوره هچر درب دستگاه جوجه کشی را باز و بسته نکنید. در غیر اینصورت دما و رطوبت آن از تنظیم خارج شده و جوجه موفق به شکستن تخم نخواهد شد و خفه میشود. همچنین باید یک محیط تمیز و گرم برای جوجه اردک های یک روزه تهیه کرده باشید. جوجه اردک های یک روزه پس از خروج از دستگاه باید در دمای ۳۵ درجه نگهداری شوند. برای گرم کردن جوجه ها توصیه میشود که از لامپ مادر مصنوعی استفاشده کنید. تغذیه آنها را نیز با دان مخصوص جوجه و محلول آب شیرین، الکترولیت و مولتی ویتامین آغاز کنید. مقاله تغذیه جوجه اردک را مطالعه کنید.

نکات مهم جوجه کشی اردک اسرائیلی

نحوه جوجه کشی اردک اسرائیلی با دستگاه - چیکن دیوایسدر جوجه کشی از اردک های اسرائیلی یا مسکویی، دوره هچر از ابتدای روز ۳۳ شروع خواهد شد. جوجه کشی از این نژاد اردک بیشتر شبیه به غاز می باشد. همچنین در زمان جوجه کشی اردک اسرائیلی عمل آب پاشی روزانه تخم ها نیز توصیه شده است. بدین صورت که باید تخم های نطفه دار را از روز هفتم به بعد و بصورت روزانه با آب ولرم اسپری کرد. نحوه انجام صحیح این کار را در مقاله آموزش اسپری کردن اب بر روی تخم غاز و اردک بخوانید.

یکی از روش های تجربی که به افزایش هچ جوجه کشی اردک اسرائیلی کمک میکند، تنظیم دما و رطوبت دستگاه به شکل زیر می باشد:

در هفته اول: دما ۳۸.۲ درجه سانتیگراد و رطوبت ۵۵ درصد

هفته دوم دما: ۳۸ درجه و رطوبت ۶۰ درصد

هفته سوم دما: ۳۷.۷ درجه و رطوبت ۶۵ درصد

هفته چهارم دما ۳۷.۵ درجه و رطوبت ۷۰ درصد

هفته پنجم: دما ۳۷.۲ درجه و رطوبت ۷۵ الی ۸۰ درصد

تخم اردک و غاز را قبل از جوجه کشی بشوریم یا نه؟

برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار اردک، غاز، قوغاز و داشتن راندمان بالا توصیه می شود اقدام به شستشوی تخم ها کنید. زمان مناسب برای شستشوی آنها  در بدو ورود به دستگاه جوجه کشی است. لازم به ذکر  است تخم اردک، غاز و قوغاز در طول دوره جوجه کشی نیاز به آب پاشی دارند.

جمع بندی

در این مطلب نحوه جوجه کشی از اردک با دستگاه جوجه کشی را به شما آموزش دادیم. در مقالات دیگر نحوه کرچ شدن اردک و جوجه کشی طبیعی را به شما آموزش خواهیم داد.

نوشته های مشابه

‫۱۰۸ دیدگاه ها

  1. درود و عرض ادب و امید وارم سال جدید و نیکو داشته باشید؛
    سوال=دوران ستر رو پشت سر گذاشتم امروز ۲۵ جمعه وارد دوره هچر شدم و اسپری و چرخاندن تخم اردک را انجام نمیدم …ولی تا از ۴۸ تخم اردک نطفه دار تا این بازه زمانی فقط ۴ جوجه اردک بدنیا آمدند که پس از خشک شدن پرهای جوجه انها رو بداخل کارتن انتقال دادم….سوالم اینست که آیا باز در بازه های زمانی مختلف جوجه اردکها از پوسته شان در میایند.؟بایست منتظر بمانم؟ناگفته نماند امروز جمعه بیست و پنجمین روز رو سپری میکنند و فردا شنبه ۲۶ مین روز است…. تا کی بایست صبر کنم ….تا از پوسته خارج شوند جوجه اردکها.
    متشکرم و سپاسگذارم.

    1. سلام دوست عزیز
      سال نو تون پیشاپیش مبارک
      طول دوره ی جوجه کشی از اردک بومی ۲۸ تا ۳۰ روزه
      یعنی اگه جنین داخل تخم زندس و تکون میخوره تا روز ۳۰ می تونی صبر کنی
      توی دوره ی هچر می تونی رطوبت رو یه مقدار خیلی کم افزایش بدی تا پوسته ی تخم نرم بشه و راحت تر بتونن بیان بیرون
      البته دقت کن که زیاد نباشه چون خفه میشن داخل تخم

  2. درود و عرض ادب؛
    آیا در مرحله ستر علاوه بر چرخش روزانه سه مرتبه جهت عقربه های ساعت که معمولا از روز ششم هفتم شروع به اسپری نمودن تخم اردک می نماییم میبایست تخم اردک رو بصورت عمودی بطوریکه نوک آن بطرف زمین باشد سپس در فاصله نیم متری اسپری ریز نماییم؟و سپس تخم اردکها رو معکوس یعنی بچرخانیم و آب اسپری نماییم؟و سپس وارد دستگاه جوجه کشی نماییم؟ تا ۲۵ روز وسه روز آخر دوره هجر نیازی به چرخاندن و اسپری نیست.؟
    آیا موارد فوق صحیح است؟

    1. سلام دوست عزیز
      روزانه باید هر ۴ ساعت یکبار یک دور کامل چرخش انجام بشه
      نوک تیز تخم بله رو به پایین باشه
      بله باید تخم های نطفه دار رو از روز هفتم به بعد و بصورت روزانه با آب ولرم اسپری کنید
      نه تو هچ نیاز به چرخش نیس و تخم ها باید به صورت خوابیده تو سبد چیده بشه
      ابتدای روز ۲۶ منتقل میشه به هچ

  3. سلام خسته نباشید
    تخم اردک روسی داخل دستگاه جوجه کشی بعد از چند روز وارد هچر می‌شود

    1. سلام دوست عزیز
      هچر به سه روز آخر دوره ی جوجه کشی گفته میشه
      از اونجایی تخم اردک روسی ۳۵ روزه به دنیا میاد پس روز ۳۲ وارد دوره ی هچر میشه

  4. سلام من یه دستگاه ایزی باتور ۲ کارکرده خریدم
    دماسنج دستگاه ۳۸ رو نشون میده ولی دماسنجی که توجای تخمها گذاشتم ۳۳ رو نشون میده حتی رطوبتم ۱۰ درصد بیشتر نشون میده
    میخواستم ببینم طبیعی هستش این اختلاف یا خیر؟
    دستگاه کاملا سالمه از نظر ظاهر و کارکرد لوازم

    1. سلام دوست عزیز
      دماسنجت درس کار نمیکنه مشکل از اونه از تستو استفاده کن
      این اختلاف طبیعی نیس

  5. سلام.جناب میتونم تخم اردک رو توی شونه مرغ بزارم ؟نوک تیز تخم باید بسمت بالا باشه یا پایین؟

  6. سلام خسته نباشید.
    من تخم اردک روسی رو توی دستگاه ایزی باتور ۲ گذاشتم.آیا باید آب پاشی روی تخم ها انجام بشه؟؟؟
    منزل ما در شمال ایران در شهر لنگرود و کنار دریا هست.

    1. سلام دوست عزیز
      تو شمال انجام ندین هم میشه
      ولی بهتره بعد روز ۲۰ تا ۳۵ این کار انجام بشه
      آب پاشی برای خنک کردن جنین داخل تخم هستش

  7. سلام دمایی ک توی دفترچه راهنمای دستگاه هست ۳۷.۵ برای اردک روسی هست ولی دمایی ک شما توی سایت زدی متفاوت هست کدوم رو ملاک قرار بدیم!؟

      1. سلام خسته نباشی من از تخم اردک اسراییلی جوجکشی کردم و اونا رو در روز ۳۵به هور انتقال دادم مشکلی نداره

  8. سلام تخم اردک اسراعیلی اب بارون بخوره یا شسته بشه دیگه نمیگسره تو دستگاه بزازیممم درسته این یا نه

  9. سلام من زیر مرغغ تخم اردک یا غاز میزارم جوجه ها همشون در میان مرغ که تخم هارو مرطوب یا اب .اشی نمیکنه پس چرا همش میگن باید اب پاشی کرد چه فرقی هست در ضمن رطوبت دستگاه بیشتر از زیر مرغ هست لطفا برامون شفاف کنید ممنون

  10. سلام. من ۲ .۳ هزارتا اردک دارم کشتارگاه اردک منو میخره؟ کجا میتونم بفروشم؟ وقتی مشتری نباشه یا انقدر ارزون بخرن که سود نداشته باشه که فایده نداره. دیدم تو کامنتا گفتید ببرید بازار محلی.ولی بازار محلی جوابگو نیست. کشتارگاه هم از هرکسی نمیگیره.

    1. سلام
      برای این حجم از اردک مشخصا بازار محلی جوابگو نیست
      این حجم رو میتونید با کشتارگاه ها در تماس باشید تا قرار داد نوشته بشه و کشتار صورت بگیره

  11. سلام خسته نباشید من ایزی باتور ۲ خریدم
    فقط قسمت دریچه هوا رو متوجه نشدم این کجاشه کدوم قسمت فیلم ایزی باتور رو ببینم
    آیا نیازه ما تنظیم کنیم یا خودکاره

    1. سلام؛ دریچه ورود هوا در زیر دستگاه هستش و همیشه باز میمونه (دستگاه رو باید باید باید روی میز بزارید از زمین حدود ۵۰ الی ۱۰۰ سانتی متر فاصله داشته باشه) و دریچه خروج هوا روی صفحه(شیشه ای) هستش و نیازی نیست که ببندید یا … همیشه باز بمونن

  12. سلام
    تخم اردک رو ۲۵ دی گذاشتم دستگاه
    و امروز ۱۸ بهمن یکیش نوک زده
    یعنی در طول روز ۲۴ این اتفاق افتاده
    الان یعنی تخم ها رو بزارم داخل هچر ؟
    ۲ روز با اونچیزی که شما در مقاله گفتید زودتر اتفاق افتاده

    1. نه زود نیست اردک نژاد های مختلف داره اردک معمولی روز ۲۵شروع به هچ شدن میکنه
      بله به هچر انتقال بدید

  13. سلام تخم اردک ۴۵درجه چرخش کافی هست یا نه باید مثل غاز چرخش ۳۶۰داشته باشه

      1. سلام
        من تخم نطفه دار اردک های خودم رو در دستگاهی که خودم با لامپ و کارتن ساختم گذاشتم و شاهد رشد رگ های خونین درون تخم ها هستم الان یک هفته است که تخم ها درون کارتن هستند و یک کاسه آب برای تامین رطوبت درون کارتن هست
        آیا با این وجود باز هم باید روی تخم ها آب اسپری کنم؟

        1. سلام دوست عزیز
          درست کردن دستگاه با کارتن اصلا اصولی نیست
          اسپری تخم بعد از روز دهم برای خنک سازیه
          و ربطی به تامین رطوبت نداره پس باید تا روز هچر هرروز مطابق روش اصولی باید انجام بشه

  14. سلام خسته نباشید من روز ۲۷ جوجه کشی اردک پکنی گذشته ولی تا حالا آب پاشی انجام ندادم دو روز داخل سبد هچر هستش چنتا نوکم زدن الان آب پاشی کنم مشکلی پیش میاد

    1. در دوره هچر نباید اب پاشی انجام بدید بهتر که رطوبت رو بالاتر ببرید تا به بیرون اومدن جوجه ها کمک کنه

  15. سلام امروز که روز ۲۴ میباشد خواستم تخمها رو آبپاشی کنم که متوجه شدم تعداد نزدیک ۱۰۰ عدد در حال بیرون امدن هستن بلا فاصله همه رو انتقال دادم هچر اما روز ۲۵ جوجه ها تخمها رو کامل نشکوندن و خارج نشدن از پشت شیشه داخل دستگاه رو نظاره کردم ، دلیل ، تشکر

    1. دما و رطوبت رو در دوران هچر تنظیم کنید و اصلا در دستگاه رو باز نکنید
      به مرور زمان تخم ها رو میشکنن ، نگران نباشید

  16. سلام ببخشید طول دوره جوجه کشی اردک ۲۸ روزه بعد ۳ روز اخر هچر نباید بگردونیم یعنی از روز ۲۵ ام شروع میشه یعنی دیگه روز ۲۵ ام رو نباید بچرخونیم تا موقع ایی که دربیان از تخم درسته؟

    1. از روز ۲۶ باید چرخش رو متوقف کنید و دما و رطوبت دستگاه رو برای دوران هچر تنظیم نمایید

  17. سلام من دو تا جوجه ی اردک اسرائیلی دارم میخواستم بدونم چقدر طول میکشه تا کمی بزرگ بشن و پر رد بیارن و پرهای زردشون بریزه ؟

    1. معمولا در سن ۲ الی ۳ ماهگی اولین پر ریزی شون اتفاق خواهد افتاد

  18. سلام من دستگاه دارم از تخم اردک استفاده میکنم دما ۳۷و۵هست رطوبط ۶۵هست هفته دوم هست ولی روز و شمارش رو باید رو چند باشه دایمی بهد ممنون میشم روز چندم چرخش و متوقف کنم و تخم هار و داخل سبد سر بسته کنم اردک اسرایلی هستن ممنونم

    1. روزشمار دستگاه باید روی عددی باشه که تعداد روزهای جوجه کشی سپری شده
      چند روز از جوجه کشی میگذره اونو روی روزشمار تنظیم کن
      طول دوره جوجه کشی اردک مسکوئی ۳۵ روز و در روز ۳۳ باید تخم ها رو به دوران هچ انتقال بدید

  19. سلام ببخشید میتونیم به جوجه اردک یا اردک ماهی ریز بدهیم؟؟؟

    1. بله می تونید اما در ابتدا مقداری خیلی کمی بدید تا کم کم عادت کنه
      اگر به یک باره مقدار زیادی بدید دچار مسمومیت خواهد شد.

  20. سلام ببخشید من یه اردک دارم که چهارتا تخم گذاشت و کرچ اومد و ۲۸ روز هست که می‌خوابه روی تخم ها ولی دوتا از تخم ها خراب شدن و الان دوتا تخم دیگه هست من میخوام بدونم که چجوری بفهمم که الان جوجه شدن یا نه؟
    و اینکه تخم های اردکم پوستش یکم سفته امکانش هست که جوجه ها توی تخم خفه شن؟
    و میشه خودمون تخم هارو بشکونیم یا نه؟؟؟

    1. نه تخم ها رو نشکونید ، جوجه ها خودشون باید اینکار رو بکنن
      می تونید تخم ها رو نطفه سنجی کنید و ببینید که ایا جوجه داخلش هست یا نه
      مقاله زیر رو بخونید
      اموزش نطفه سنجی

  21. سلام من دستگاه جوجه کشی دارم وتخم اردک پکنی را مثل تخم مرغ درون آن گذاشتم میخوام بدانم مشکلی ندارد تخم را به این طور گذاشتم و باید عمل اب پاشیدن بر روی تخم را برای تخم اردک پکنی هم انجام بدهیم یا نه و کل دوره جوجه کشی یه از روزی که تخم را درون دستگاه میزاریم تا روزی که به جوجه تبدیل میشود چقد است

    1. کل دوره جوجه کشی اردک پکنی ، ۲۸ روز هستش که ۲۵ روز به دوره ستر و ۳ روز اخر به دوره هچر تعلق داره
      حتما هر هفت روز یکبار ، تخم ها رو به کمک اسپری اب خیس کنید.

      1. ببخشید من توی سایتتون خوندم که هر روز باید تخم هارو تا زمان هچر اب پاشی کنیم از روز ۷ ام به بعد

        1. درسته باید از روز هفتم به بعد باید هر روز سر ساعت مشخصی این کار رو بکنید
          از اب گرم برای اسپری کردن استفاده کنید تا شوک دمایی زیادی به تخم ها وارد نشه

        2. سلام من ماه پیش. تخم اردک گذاشتم ۲۸روز شد ی سریا ی نوک ریز زده بودن درشون اوردم خودم
          این ماهم همینطوری ی سریا در نیومدن گفتم خفه نشن
          از تخم در اوردم زیر جوجه ی رگی داره ب تخم وصله دیدم اندازه گردوعه ولی ماه پیش همچین چیزی ندیدم ی رگ دیذم کندمش ولی این ماه ۱۵تا خودم در اوردم زیر اردک اندازه ی گردو ی چی بود بعد همه اونایی ک در اوردم از روی دلسوزی مردن چی هست اون؟؟چجوری بفهمم خفه نشه ؟؟اون چیع زیرش

        3. سلام دوست عزیز
          اغلب بعد پایان دوره جوجه کشی سه الی ۵ روز باید صبر کنید و احتمالش خیلی زیاده که جوجه ها خودشون بیان بیرون
          نباید به این شکل دستکاری میکردین

    2. سلام ببخشید برای تخم اردک اسرائیلی داخل دستگاه باید کی و هر چند وقت آب پاشی کرد؟

      1. مقاله رو کامل بخونید توضیح داده شده
        از روز دهم ، روزانه یکبار

  22. با عرض سلام خدمت شما
    من یک اردک اسراییلی دارم که امروز ۳۱روزه که خوابیده امروز که داشتم به تخم هاش نگاه میکردم گوشی از دستم افتاد و دوتا از تخم مرغ ها ترک پیدا کرد آیا جوجه هاش زنده میمانند
    چه کار کنم که زنده بمونن؟

    1. سلام
      خیر بعیده بمونن
      کار خاصی نمیتونید بکنید صبور باشید ۱ ۲ درصد شاید اومدن بیرون

  23. سلام من یک اردک اسرائلی دارم که تازه چهارتا تخم کرده و هوا خیلی گرمه…بار سومشه که روی تخم می خواد بخوابه بار اول جوجه ای باز نکرد وبار دوم ۳تاجوجه الان می ترسم دوبار کم باز کنه چکارکنم؟؟

    1. اگر می خواهید راندمان جوجه کشی رو بالا ببرید می تونید از دستگاه های جوجه کشی خانگی ما استفاده کنید.
      اگر هم نه باید شرایطی رو مهیا کنید که اردک شما بدون استرس روی تخم ها بخوابه و همیشه اب و غذای کافی بهش بدید

  24. سلام من یه تخم اردک دارم اما دستگاه جوجه کشی و اردک ندارم ولی میخوام دستگاه جوجه کشی خانگی بسازم به نظرتون تخمم جوجه میشه؟

  25. سلام ما تخم مرغ و اردک تو یه دستگاه جوجه کشی قرار دادیم،با توجه به اینکه زمان دراومدنشون متفاوته چه باید با دستگاه و دما و چرخش کرد؟

    1. والا قرار دادنشون با هم داخل دستگاه اشتباه
      چون نه دما نه رطوبت نه دوره جوجه کشی شون یکی نیست و امکان کاهش راندمان وجود داره

  26. سلام
    من یه تعداد تخم مرغ نطفه دار دارم که ده روز وی دستگاه بودن و الان جوجه توشون تشکیل شده ولی دستگاه به مشکل خورده و الان اردکم کرچ شده، با توجه به اینکه رطوبت اردک از مرغ بیشتره و این تخم ها ده ، یازده روز توی رطوبت ۶۰ بودن آیا میتونم تخم های مرغ رو زیر اردک بذارم؟

    1. سلام
      در این مورد تجربه نداشتم ولی بر اساس اونچه که رو کاغذ هست میشه این کارو کرد به شرطی که زیر اردک تخم وجود نداشته باشه
      همینطور در روزهای پایانی توجه کنید که اردک نره رو اب وگرنه رطوبت رو شدید میبره بالا

  27. سلام من جوجه اردک ۲روز تخم شکسته ولی بیرون نیومده چکار کنم

    1. به ارومی از تخم بیرونش بیارید ولی باید داخل دستگاه بمونه چون محیط بیرون براش سرده

  28. سلام وقت شما بخیر
    یک اردک مسکویی با اندازه متوسط دارم، ۱۶ عدد تخم گذاشت و کرچ شد. به نظر با توجه به اندازه‌‌ اردک تعداد زیاد بود. روز چهارم دو عدد تخم مشکوک به ناباروری رو از زیرش برداشتم. ولی احساس می کنم هنوز زیاد باشه
    با توجه به اینکه این بنده خدا یک چشمش هم کوره، پیشنهاد شما چیه؟

    1. سلام
      با توجه به جسه اگه زیاد هست یه تعداد رو از زیرش بردارید تا راحت تر بتونه به تخم ها برسه ، اینجوری خودشم ضعیف نمیشه
      تعداد دقیق رو خودتون بر اساس جسش انتخاب کنید

  29. سلام
    آیا میشود تخم مرغ را زیر اردک خارجی گذاشت؟
    اگر اره چند تا ؟

    1. سلام
      بله میشه
      هرچقدر که جا شد بزار ، باید کرچ شده باشه اردکت

  30. سلام ببخشید دستگاه جوجه کشی رو وقتی میخوایم توی هچر بذاریم بعد تخم مرغ را در میاریم ودستگاه رو خاموش می کنیم وبعد میزاریم توی هچر باید تنظیم کنیم یا خودش می دونه دوران هچر

    1. باید تخم ها رو وارد سبد هچر کنید و دما و رطوبت رو برای دوره هچر تنظیم کنید.

  31. سلام
    نحوه مه پاشی تخم اردک روسی رو میگید به چه صورته خیلی خیس بشه و نحوه خنک سازی

  32. سلام وقت شما بخیر .تخم اردک از روز چندم باید با آب اسپری کنیم چون در راهنمای بعضی از ماشین جوجه کشی چیزی از اسپری کردن ننوشته بخاطر همین جوجه اردک در روز تقریبا بیست روز داخل تخم تلف شدن ومن هم چون بار اولم بود تجربه نداشتم ممنون میشم راهنمایی کنید

  33. ببخشید برای تخم اردک و غاز در دستگاه ایزی باتور ۲
    ۹۶تایی لازمه حتما خودمون آبپاشی کنیم؟
    یا اگه نکنیم مشکلی پیش نمیاد؟

  34. سلام اقا دستگاه اسکندری نخرین مضخرفترین دستگاه تو بازار همین اسکندری نو خریدم سه بار تعمیرش کردم دستگاهی ک ادعا میکنن یوپیوسی عایقه از همه جاش اب میداد بیرون بردمو سوزوند.تعمیر شد المنتش سوخت تعمیر شد.سری اخرم کلا تمام سیماش اب شد جلو چشمم دود شد رفت پی کارش. نخرین اقا نخریییین

  35. سلام تخم اردک باید روزی چند بار اسپری بشه؟؟
    تخم ها بصورت افقی خوابیده شده آیا اسپری کردن یه طرف تخم کافیه؟ با چه آبی وچه قدر اسپره کنیم؟؟ تشکر

    1. روزی دو بار
      باید دو طرف رو اسپری کنید
      با استفاده از یک آبپاش و آب چند بار جوشیده شده

  36. با سلام
    من دستگاه ۱۶۸ تایی ۹۵۰ خریدم از شما.در بهترین حالت رطوبت از ۶۰ بالاتر نمیره،میتونم غاز و اردک در بیارم ازش؟

    1. با خدمات پس از فروش تماس بگیرید، بهتر شما رو راهنمایی خواهند کرد.
      ۰۴۴۳۳۷۴۴۹۳۲

  37. سلام ببخشید من یک جفت اردک معمولی دارم آنها تا امروز ۷عدد تخم گذاشتن باید تخم های آنها را بردارم یا در لانه ی خودشون بزارم تا جوجه کنن می شه یک راهنمایی در مورد جوجه کشی طبیعی اردک

  38. با سلام روز ۵ شنبه ساعت ۴ بعد از ظهر تخم مرغ ها را تو دستگاه گذاشتم وساعت ۸ شب روز ۵ شنبه (همان روز)برق رفت و من تا دستگاه را به ماشین وصل کنم ۲ الی۳ دقیقه طول کشید و دما روی ۳۲.۷ رسید ایا ممکن است به اسیبی دیده باشد . با تشکر
    دستگاه من ۴۸ تایی ایزیباتور ۱ از گروه صنعتی برادران اسکندری خریدم

    1. با سلام
      خوشحالیم که از محصولات ما استفاده می کنید.
      مشکلی برای تخم های نطفه دار شما پیش نمیاد در این شرایطی که فرمودید ، ولی بهتر همیشه آماده باشید.
      اگر سوالات بیشتری دارید می تونید از سیستم پرسش و پاسخ جوجه کشی فارسی استفاده کنید و از تجربیات دیگران استفاده ببرید.

  39. باسلام بنده دارای دودستگاه دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال میباشم…دمای هردودستگاه مساوی امارطوبت آنهاده درصداختلاف دارد…برای کالیبره کردن کجاهابایدبرویم؟ممنونم

    1. برای آموزش کالیبره کردن دما سنج میتوانید با شماره تماس ۰۹۱۰۴۴۲۳۴۰۵ در ارتباط باشید.

  40. ممنون از پاسختون ولی دستگاه من ۱۲۶تایی با برد jdr700هست با تنظیم دما و رطوبت مربوط به غاز میتونم در بیارم؟ویا با این دستگاه باید خنک سازی و اسپری اب بشه رو تخم ها؟

    1. در جواب شما دوست عزیز باید بگم از اونجایی که دستگاه جوجه کشی سری سوپر مینیاتور از غاز به عنوان یک پرنده پر کاربرد پشتیبانی میکند و امکان جوجه کشی تمام اتوماتیک از غاز را فراهم آورده است شما بدون نیاز به هیچ چیزی میتوانید به راحتی فقط با قرار دادن تخم ها درون دستگاه و تنظیم دستگاه روی غاز شروع به جوجه کشی نمایید.

  41. سلام.خسته نباشین من از شما دستگاه ۱۲۶تایی خریده بودم امسال میخوام تخم غاز بزارم ولی چند جایی خوندم باید روزی یک باز چند دقیقه خنک بشن و اسپری اب روشون انجام بشه میخواستم بدونم این کارا واقعا نیاز هست؟و اگه من مثل تخم مرغ بزارم چند درصدشون هچ میشن؟

    1. در دستگاه های جوجه کشی سری سوپر مینیاتور این موارد کاملاً رعایت شده و نیازی به انجام این کارها به صورت دستی نیست، خود دستگاه به صورت کاملاً اتوماتیک تمامی اعمال را انجام میدهد. اگر توجه داشته باشید بر روی برد دستگاه جوجه کشی ۱۲۶ تایی نام غاز هست و این بدین معناست که این ماشین جوجه کشی توانایی جوجه کشی از غاز را با بالاترین راندمان دارا میباشد.

  42. سلام فرق ماشین جوجه کشی هواباتور۹۶تایی باایزی باتور۹۶تایی جیه و کدوم بهتره

    1. دستگاه جوجه کشی ۹۶ تایی ایزی باتور دارایسنسور sht sensirion هست که یکی از دقیق ترین سنسور های دما و رطوبت در جهان هستش و همچنین منوی انتخاب پرنده داره یعنی شما میتونید نوع پرنده رو انخاب کنید تا اتوماتیک جوجه کشی کنه و هیچ نیازی به تنظیمات دیگه نداره در کل ایزی باتور خیلی بهتر از هواباتور هستش

  43. با سلام
    ببخشید یه سوال دارم واسه
    تخم اردک رو باید به صورت عمودی بزاریم تو دستگاه یا به صورت افقی
    ممنون از پاسختون

    1. والله سوال شما سلیقه ای هستش و نظرات مختلفی در این مورد وجود داره اما علم روز دنیا میگه بصورت افقی باید بزارین تخم رو نه تنها تخم اردک و غاز و قو رو بلکه همه تخم ها رو

    2. با سلام
      جوجه کشی از تخم اردک نیاز به اب پاشی نداره مثل تخم غاز؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋