درمان مرغ بی حال | علت بی حالی مرغ و روش های درمان آن

مرغ ها پرنده هایی بسیار فعال هستند، دائماً در طول روز به دنبال غذا می‌گردند و با پنجه های خود زمین را برای پیدا کردن غذا می خراشند. با این حال، همیشه سرحال و شاداب نیستند و گاهی اوقات بی‌حال می شوند و همانند قبل فعال و پرجنب و جوش به نظر نمی رسند. این بی حالی گاهی جزئی بوده و پس از مدتی برطرف می شود، اما در برخی مواقع به حدی جدی بوده که نیاز به رسیدگی و درمان شما خواهد داشت. 

در این نوشته از مجموعه مقالات آموزشی چیکن دیوایس به دلایل بی حالی مرغ و درمان آن پرداخته ایم تا به سلامتی و شادابی گله شما کنیم، با ادامه نوشته همراه باشید. 

یک مرغ بیحال چه ویژگی هایی دارد؟

مرغ بی حال برخلاف مرغ های سالم، رفتاری غیر فعالانه و کند دارد. هنگام راه رفتن و یا ایستادن توانایی حفظ تعادل خود را ندارد. ممکن است برای چندین ساعت گوشه گیری کند یا در حالی که سر خود را در بال های خود فرو برده، در گوشه ای کز کرده باشد. 

یک مرغ بیحال چه ویژگی هایی دارد؟ - چیکن دیوایسعلاوه بر این، مرغ های بیحال از محیط خود آگاه نیستند و به راحتی قابل گرفتن هستند، بدون اینکه واکنشی از خود نشان دهند یا فرار کنند. دقت کنید که لزوما یک مرغ بی حال، بیمار نیست، به عبارت دیگر ممکن است مرغی بیحال باشد ولی هیچ بیماری عفونی یا ویروسی نداشته باشد. از سایر نشانه های یک مرغ بیحال می توان موارد زیر را برشمرد: 

الف – عدم تمایل به کنجکاوی و گشت و گذار 

مرغ های سالم در تمام طول روز به دنبال یافتن کرم، حشرات، غذا، علف و هر غذای دیگری در اطراف مرغداری و حیاط هستند، حتی زمانی که در داخل سالن یا قفس هستند، فعال و شاداب هستند. اما مرغی که بی حال است، بر خلاف بقیه مرغ ها در گوشه ای از حیاط یا سالن، در حال چرت زدن یا کز کردن دیده می شود. 

ب – مشکل در تحرک

نحوه حرکت یک مرغ نیز از سالم یا بیحال بودن آن خبر می دهد، مرغی که سالم است به خوبی حرکت می کند و حتی هر از گاهی برای تمیز کردن بدن خود، بال بال می زند. اما یک مرغ بی حال نه تنها قادر به راه رفتن نیست، بلکه هنگام ایستادن نیز تعادل خود را از دست می دهد. 

ج – گوشه گیری 

اغلب مرغ ها گشت و گذار و تغذیه گله ای و با هم را ترجیح می دهند، اما یک مرغ بیحال تنهایی و گوشه گیری را انتخاب کرده و از هم غذا شدن و نزدیک شدن به جمعیت مرغ ها خودداری می کند. 

د – خم کردن سر به سمت پایین

معمولا مرغی که بیحال است سر خود را به سمت پایین نگه داشته و سعی در خوابیدن دارد یا در برخی موارد سر خود در لابه لای بال های خود قرار می دهد. علت این امر نبود انرژی کافی برای بالا نگه داشتن سر و تحرک است. 

هـ – عدم واکنش به محیط اطراف 

مرغی که سالم است کاملا هوشیار و تیز بوده و نسبت به کوچکترین صدا یا حرکتی از خود واکنش نشان می دهد، اما طبیعتا مرغی که بی حال است چنین رفتاری نداشته و حتی در صورتی که سعی در گرفتن آن را داشته باشید، هیچ تلاشی برای فرار نخواهد داشت. معمولا مرغ های بی حال چشمانی خواب آلود دارند. 

علت ها و دلایل بی حالی مرغ 

علت ها و دلایل بی حالی مرغ  - چیکن دیوایسحال که با ویژگی ها و نشانه های یک مرغ بیحال آشنا شدید، بهتر است با عوامل به وجود آورنده این اتفاق نیز آشنا شوید. با اینکه تعداد زیادی از مرغ ها در یک محیط خاص با دما و رطوبت کنترل شده نگهداری می شوند، اما همه آنها یکسان نیستند و هر کدام آستانه تحمل و ویژگی های خاص خود را دارند. معمولا علت های زیر در بی حالی مرغ دخالت دارند : 

۱- تغییرات دما

تغییرات دمایی به سرعت بر مرغ ها به ویژه جوجه ها و نیمچه های جوان تاثیر می گذارد. بالا رفتن یا پایین آمدن بیش از حد دما، به سرعت سبب بی حالی مرغ خواهد شد. معمولا مرغ های بالغ و مسن در برابر تغییرات دمایی محیط از خود مقاومت نشان داده و سعی در سازگاری با دمای جدید دارند. 

معمولا در مرغداری های بزرگ شاهد تلفات در قسمت ورودی هوا هستیم و علت این اتفاق، ورود هوای سرد و عدم تحمل مرغ ها نسبت به این تغییرات دمایی است. 

۲- بیماری 

مرغ های سالم پیوسته در حال خوردن و آشامیدن دیده می شوند. اما پرنده هایی که بیمار هستند، اشتهای خود را از دست می دهند، نرسیدن آب و غذا به بدن سبب کاهش انرژی و در نتیجه بی حالی و خواب آلودگی در آنها می شود. بنابراین یکی از علت های بی حالی پرنده، بیماری بوده که چنین مورد هایی باید هر چه سریعتر شناسایی و قرنطینه شوند تا از تلفات کل گله جلوگیری شود. در مقاله بیماری های مرغ به اکثر امراض رایج در مرغ و خروس ها پرداخته شده است. 

۳- گیر افتادن تخم در داخل شکم مرغ 

یکی از علت های شایع بی حالی در مرغ های تخمگذار، گیر افتادن تخم در شکم آنهاست. چنین اتفاقی مانع از گوارش صحیح و دفع فضولات شده و حس ناخوشایندی را به مرغ می دهد، در چنین مرغ هایی، بی حالی همراه با پف کردن پرها دیده می شود. بنابراین حتما زیر شکم مرغ بیحال خود را بررسی کرده و در صورتی که دچار گیر افتادگی تخم شده باشد، برای درمان به دامپزشک پرنده های بومی مراجعه کنید.

چگونه یک مرغ بی حال را درمان کنیم؟

چگونه یک مرغ بی حال را درمان کنیم؟ - چیکن دیوایستوجه پیوسته و دائمی به پرنده ها و بررسی اوضاع احوال آنها از وظایف یک پرورش دهنده موفق بوده و از تلف شدن آنها و وارد آمدن ضررهای مالی جلوگیری خواهد کرد. جهت درمان مرغ بیحال می توانید اقدامات زیر را در پیش بگیرید :

۱- قرنطینه مرغ بیحال؛ 

با توجه به اینکه عوامل مختلفی در بی حالی مرغ ها دخالت دارد، بنابراین تفکیک آنها تا شناسایی عامل و درمان مرغ پیشنهاد می شود. در صورتی که مرغ شما بیمار باشد، قرنطینه کردن آن مانع از انتشار بیماری و تلفات انبوه گله خواهد شد. 

۲- تنظیم دمای محیط ؛ 

در صورتی که بی حالی مرغ شما در اثر کاهش یا افزایش دما باشد، با تنظیم دمای محیط می توانید این مشکل را برطرف کنید. در فصل های گرم از وسایل خنک کننده و در فصل های سرد از وسایل گرمایشی جهت تنظیم دمای محیط استفاده کنید. دقت کنید که فقط دمای محل نگهداری مرغ های بیحال را بالا یا پایین ببرید. 

۳- تغذیه جداگانه مرغ های کسل ؛ 

مرغ های بی حال و کسل، برخلاف سایر مرغ های سالم توانایی خوردن و نوشیدن مقدار زیادی آب و غذا ندارند و سرعت خوردن آنها کمتر از بقیه مرغ هاست. بنابراین لازم است که آب و غذای آنها را به صورت جداگانه بدهید تا حجم مناسبی از غذا را در آرامش کامل بخورند. پس از سیر شدن پرنده و گرفتن انرژی، شاهد شادابی و سرزندگی مجدد مرغ خواهید بود. در صورتی که مرغ شما بیماری ویروسی یا عفونی نداشته باشد، پس از چند روز تغذیه جداگانه و استراحت، بهبودی خود را به دست خواهد آورد. در مقاله تغذیه مرغ به انواع غذاهای مناسب برای مرغ اشاره شده است. 

۴- کمک به مرغ در خوردن آب و غذا ؛ 

برخی از مرغ های بی حال، به حدی ضعیف و خواب آلود هستند که توانایی خوردن غذا و حتی نوشیدن آب را ندارند. بنابراین بهتر است از غذاهای آبکی و سوپ مانند به آنها بدهید و در صورت امکان به کمک سرنگ در گلوی آنها بچکانید. 

هم چنین در آب آشامیدنی آنها مقداری مولتی ویتامین یا انرژی پلاس بریزید و به کمک سرنگ در گلوی آنها بریزید. پس از دادن چند وعده غذایی، شاهد افزایش انرژی و تقویت بدن مرغ های بیحال خواهید شد. 

۵ – استفاده از آنتی بیوتیک ؛ 

در صورتی که اقدامات فوق در بهبودی حال مرغ موثر نبودند، احتمال بیماری ویروسی و … در مرغ وجود دارد. بنابراین بهترین کار مشورت با یک دامپزشک پرنده های بومی جهت تشخیص بیماری و تجویز داروست. در صورت عدم دسترسی به دامپزشک می توانید آنتی بیوتیک های لازم را از داروخانه دامپزشکی تهیه کرده و طبق دستور به مرغ بخورانید. 

سخن کلی 

در این نوشته به دلایل و علت های بی حالی مرغ پرداخته شد که مهم ترین آنها به تغییرات دمای محیط، گیر کردن تخم در شکم و بیماری ویروسی مربوط می شود. پس از مشاهده علائم بیماری باید مرغ را جدا کرده و جهت تغذیه و درمان آن اقدام کرد. در صورتی که عامل ویروسی خطرناکی وجود نداشته باشد، مرغ بیحال پس از چند روز بهبودی خود را به دست خواهد آورد. 

نوشته های مشابه

‫۲۴۸ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    سه تا جوجه خریدم بعد چند روز یکیشون مرد ولی دوتای دیگه سرحال بودن ولی الان یکی دیگه هم یهو بیحال شده و واکنشی به اطراف نداره
    یکم تو خونه راه رفتن اینطور شد
    قبلا دور خونه سم ریختیم برای حشرات و اینا، ممکنه سم خورده باشه؟ باید چیکار کنم؟؟ 🙁
    نمیخوام اینم چیزیش بشه

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال قوی همین مورد اتفاق افتاده که به این روز افتادن
      بهشون محلول آب شکر بده ببین حالشون درست میشه
      نشد باید سم زدایی صورت بگیره

  2. سلام من یک مرغ خریدم همش یکجا کز می و هیچ چی نمی خوره توی آیش ویتامین ث ریخنم

      1. سلام من دو تا جوجه خریدم دو روز نشده یکیشون بی حال شده باید چکار کنم

        1. سلام هلیا
          یکم محلول آب شکر درست کن بده بهش

  3. سلام خسته نباشید
    تورو خدا لطفا سریع جواب بدید
    من چند روز پیش دوتا جوجه خریدم
    یکیش از همون اول بیحال بود و مرد
    اما اون دیگری خیلی چرت میزنه
    غذا آرد میخوره برای رفع بیحالی بهش زرده تخم مرغ نیم پز شده دادم یکم هم قرص سرما خوردگی تو آب حل کردم دادم بهش
    ولی هنوز هم چرت میزنه و تا یجا گرم پیدا میکنه خودشو جا میکنه مدفوعش هم کرم قهوه ایه
    دسترسی به دامپزشک ندارم چیکار کنم خوب شه خیلی دوسش دارم

    1. سلام دوست عزیز
      اول اینکه قبل از خریدن باید بدونی که اون یه جوجس و نباید داروهای انسانی رو خودسر بهش بدی
      بعدش محیط نگهداریش باید گرم باشه حدود ۳۴ درجه اگه سرد باشه یا زیاد گرم باشه ممکنه پرنده تلف بشه
      غذا باید براش دان مخصوص جوجه تهیه کنی
      یا هم پودر گندم، ذرت و سویا رو با هم قاطی کن بهش بده در کنار اون براش میوه و سبزی بده
      برای رفع بی حالیش هم براش محلول آب شکر دست کن بده

  4. سلام نیاز ب راهنمایی فوری دارم جوجه خروس لاری دارم دوماهشه هیچی نمیخوره چند روز فقط آب می‌خورد الان آبم حتی نمیخوره بی‌حال و کسل ی جا وایمیسته بدنشو باد میکنه و چشمهاشو میبنده ممنون میشم راهنماییم کنید خیلی نگرانشم

  5. سلام آقای دکتر خسته نباشید. من یک مرغ دارم که پای اون می لنگید بردم پیش دام پزشک به اون آمپول مولتی ویتامین داد و تزریق کردیم. بعد از چند روز لاغر و لاغر تر شد. الان هیچی نمی خوره حتی آب هم نمی خوره هر روز هم بدتر می شه. به اون آب شکر و مخلوط سیر ماست هم دادم اما زیاد تاثیری نداشت. متفوه اون هم سفید و آبکی یکم سیاهی توش هست. چند روز قبل یه قرص مولتی ویتامین به اون دادم تو دهنش آب شد و پرتش کرد. الان متفوهش زرد سیاه شده.
    آقای دکتر راهنمایی کنید لطفا
    لطفا سریع جواب بدید🙏

    1. سلام دوست عزیز
      این نشون میده که مرغت هم عفونت داره هم توی سیستم گوارشیش خونریزی داره و متاسفانه درمان خونگی نداره
      با آمپول مولتی ویتامین هم حل نمیشه
      باید ببریش یه دامپزشک معتبرتر تا درمانش کنه

      1. ممنون از راهنمایی تون🙏 فقط آقای دکتر آیا با آنتی بیوتیک مشکلش حل می شه؟

        1. بله با آنتی بیوتیکی که متخصص تجویز کنه مشکلش حل میشه
          خودسرانه دارویی به خوردش ندین

        2. سلام آقای دکتر خسته نباشید
          آقای دکتر مرغ خودم رو بردم پیش یه دامپزشک معتبر براش آمپول مولتی ویتامین و قرص انسانی مترونیدازول داد.
          فقط الان نمی دونم قرص رو روزی چند بار به مرغ بدم
          الان فعلا نصف قرص به اون دادم.
          میشه راهنمایی کنید

        3. سلام دوست عزیز
          اونو بر اساس میزان نیاز پرنده به دارو و شدت بیماریش باید دامپزشک مشخص کنه
          بهتره از خودش بپرسی

  6. سلام دوستان ببخشید مرغی که دچار پیچیدگی تخم شده رو چطوری میتونیم درمان کنیم

    1. سلام دوست عزیز
      دو سه قطره روغن زیتون رو بچکون تو دهنش بعدش دستتو آغشته به روغن زیتون کن
      خیلی آروم مقعد و شکم پرنده رو ماساژ بده بدون اینکه فشاری وارد کنی
      اگه تونستی درش بیاری که هیچی اگه نه باید خیلی سریع ببریش دامپزشک چون اگه بمونه تلف میشه مرغت

  7. سلام. جوجه برهما چند روزی خرید کردم. تقریبا ۸ روزه هستند . ولی از هشتا. دو تاش. چیزی نمیخوره جاشون کرم آب تمیز . ممنون میشم کمک کنید

  8. خروس من نزدیک دوسالشه هی عطسه میکنی همه چیزشو میخوره ولی خیلی بیهاله نمیتونه درست راه بره نزدیک ۶کیلو بود الان شده نیم کیلو لطفاً راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟
      تو چه محیطی نگهداریش می کنی؟

  9. سلام خسته نباشید ببخشید فضله اش تقریبا روشن سبزه غذا بهش هم دانه را از شب خیس میکردم وفرداش بهش میدادم و هم کنسانتره را کمی بهش اب میزدم و بهش پوسته تخم مرغ را که لهش کرده بودم شبیح ارد بهش اضافه میکردم کمی هم ارد و هر روز شبها بهش تقریبا هشت تا پسته خام و هشت تا بادام بعضر وقتها ذرت تازه و ذرت خشک میدادم

    1. فضله سبز رنگ اگه بهش سبزیجات نداده باشی
      نشون دهنده کبد چرب هست
      برای درمانش عرق خارمریم میخری ۴ قطره از اون رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل میکنی میدی به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بخوره
      سرکه سیب طبیعی رو هم میتونی تو آب حل کنی بدین منوال بهش بدی تا خوب بشه

  10. با سلام ببخشید جوجه من دو ماهه است الان خیلی بی حال شده و میخوابه جوری که تکونش میدم به زور چشمهاشو باز میکنه نمیدونم چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدادی؟
      فضله ش چه رنگیه؟
      براش یکم محلول اب شکر بده تا جون بگیره

  11. سلام مرغ کوشین دارم ۳روزه کز شده دان نمیخوره قبلا تخم میکرد الان از تخم افتاده میترسم تخم تودلش پیچیده شده چکار کنم گناه داره درد داره میکشه چون مردمک چشمش هم درشت شده

    1. سلام دوست عزیز
      اگه تخم پیچ شده باید ببری پیش فرد کاربلد تا در بیاره وگرنه تو شکمش بترکه تلف میشه

  12. سلام من خروسم۹ماهشه خیلی سرحال بود الان چند روزه بی حاله و غذا نمیخوره و خیلی ضعیف شده دهنشم مدام باز میکنه مشگل چیه راهکارش، چیه؟

  13. سلام دوستان یه خروس دارم بالغ نیست دیشب مدفوع چند بار کرد همش خون بود خیلی نگران شدم امروز واسه اولین بار شروع کرد قوقول تا عصر هم خوب بو ولی اخر شب دیدم بی حال همش تو بغلم خواب به ژور چشماش باز میکنه خیلی لش اصن نگرانم کسی میدونه دلیلش چیه و راهکارش چیه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالش زیاده که به یه بیماری انگلی که مربوط به مجاری روده هست به نام کوکسیدیوز مبتلا شده باشه
      علائمش اسهال خونی و سستی و بی حالی پرنده هست
      باید ببریش دامپزشک

  14. سلام
    چن تا خروس لاری ۸ ماه دارم..کم میخورن..قبلا خیلی سرحال بودن تو باغ..اوردم خونه تو قفس دو ماهه.گوشت تنشون روز به روز اب میشه..کلا شدن اسکلت استخوان..هر چی دارو و درمان میدم هیچ..تعادلم ندارن..تو فضلشونم سفیدی زیادی دیده میشه..راهنمای کنید

    1. سلام دوست عزیز
      سیرخام رو با ماست مخلوط کن بده بهشون درس میشه مشکل

  15. سلام امروز صبح یه روباه به مرغ ما حمله کرد یکم گردنش زخمی شد غذا نمیخوره انگار فلج شده چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      این شرایطش خیلی حاد هست بهتره با دامپزشک مشورت کنی

    2. سلام چندتا بلدرچین دارم که نوک زدن سر یه بلدرچین ماده زخم شده چیکارکنم زودتر خوب بشه

      1. سلام دوست عزیز
        از پودر خون بند استفاده کن تا خونش بند بیاد
        از بقیه بلدرچین ها جدا کن
        و از داروخانه دامپزشکی پماد مخصوص بخر

  16. سلام جوجه تقریبا ۴۵ روزه بیحاله وغذا خیلی کم میخوره و سرش پایینه و چرت میزنه مشکلش چیه و چطور باید درمان بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدادی؟ محیط نگهداریش چجوریه؟ خیلی گرم یا سرد نیست که؟
      براش محلول آب شکر بده تا جون بگیره

  17. سلام من مرغم از دیشب تاحالاخکراکش کم شده وفقط آب میخوره ودهنش بازه یکم بی حاله میشه راهنماییم بکنید

    1. سلام دوست عزیز
      مصرف آبش زیادی از حد باشه یعنی مشکل کلیوی پیدا کرده
      بهش محلول آب شکر درس کن بده بخوره بیحالیش درس میشه
      با مولتی ویتامین هم تقویتش کن

      1. مرغ خروس لاری دارم دوسه روزه غذا نمی‌خورند وبی حال هستند شکم شود هم پره غذا شوند حزم نشده چکار باید بکنم لطفا راهنمای کنید

        1. سلام دوست عزیز
          غذا تو چینه دانش انباشته شده و اگه بمونه عفونت می کنه
          دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۵ روز بده بخورن
          یا هم می تونی چند قطره روغن زیتونی بریزی تو دهنشون و خیلی آروم به مدت ۳۰ ثانیه چینه دانشونو ماساژ بدی اگه انباشتگی زیاد نباشه ۳-۴ بار این کارو کنی درمان میشه
          اگه هم رفع نشد باید ببری دامپزشکی

  18. سلام وقتتون بخیر من یه خروس برهما دارم که چند روز هست بی حال شده اشتها نداره مدفوش شل هست یا سبز تیره یا سفید همراه با اب بهش آنتی بیوتیک میدم دو روز شده ولی تغییری نمیبینم روش ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      فضله سفید رنگ نشون دهنده عفونته
      و اینکه سبز هم میشه یا بهش سبزی میدی یا در غیر این صورت مشکل کبدی داره و یا در شرایط حاد نیوکاسل
      بهش عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان رو باهم مخلوط کن از هرکدوم دو سر بطری به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره

  19. سلام من یکی از مرغام تازه مردش و یکی دیگه هم خیلی حالش بده اول سر ما خورده بود عطسه میکرد بردمش دام پزشکی بهش دارو داد عطسه و … خوب شد الان بیحاله نه چشاشو باز مسکنه نه غذا میخوره کلا هم نمیتونه رو پاهاش وایسه بهش اب شکر.ویتامین.انتی بیوتیک دادم فرقی نکرده حالش روی پاشم نمی تونه وایسه کلا رو زمین افتاده ترو خدا یکی کمکم کنه

    1. سلام دوست عزیز
      این تغذیه نادرستی داره
      به شدت با کمبود کلسیم مواجه هست باید از مکمل های کلسیم استفاده کنی تو غذاش
      یکیم چک کن ببین فضلش چه رنگی شده

  20. سلام من یه خروس دارم دهنشو از صب بلز گذاشته اب غلیظ ازش میاد غذا نمیتونه بخوره حتی میذارم تو دهنش نمیتونه بدع پایین غذارو
    کز میکنه ی گوشه و ازم فرار میکتع لطفا راهتماییم کنید نمیره 😭

    1. سلام دوست عزیز
      عفونت داره که آب میریزه از دهنش
      عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه قاطی میکنی
      از هر کدوم دو سر بطری باهم مخلوط میکنی
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میریزی تو دهنش

  21. سلام و ممنون یکی از مرغامون چشمش کمه بسته وآب میزنه و غذا نمیخوره قبلا به راحتی میگرفتمش ولی حالا فرار میکنه دلیل چیست

    1. سلام دوست عزیز
      براش محلول آب شکر درست کن بده بخوره
      مولتی ویتامین هم برای تقویت بدنش بده
      برای چشمش هم قطره آلکون سه خط یا قطره بیو بریز درست میشه

  22. سلام من یه مدت به خروسم دانه پارس دادم الان خرخر میکنه چیکار کنم خوب شه

    1. سلام دوست عزیز
      خرخر کردنشون دلایل مختلفی داره
      باید ریشه اصلیش پیدا بشه
      چک کن ببین فضلش تغییر رنگ داده؟

  23. سلام خسته نباشید
    یه سوال داشتم یکی از مرغهای من که از جوجگی پیش خودم بوده واکسنهاشم مرتب زده و خیلی دستی بود حتی میامد تو بغل من می نشت و هز دستم غذا میخورد الان حدوددو هفته است که هم از من فرار میکنه هم از مرغها و خروسهای دیگه علت ترسش چیست
    ممنون از پاسخگویی شما

    1. سلام دوست عزیز
      کاری کردین که بهش استرس وارد شده
      دو قطره گلاب رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخوره استرسش کم میشه

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی میدی؟
          فضله ش چه رنگیه؟
          اخیزا بهش استرس وارد شده؟

  24. سلام خروس من اصلا حال نداره نمی‌دونم چرا اینطوری شده و همش پکر و خوابه

  25. سلام وقتتون بخیر
    یکی از مرغ هایی که داشتم برونشیت گرفته و تونستیم از اون وضع برگردونیمش الان خوبه ولی پاهاش جون نداره
    و اینکه داره له له میزنه برای اینا باید چیکار کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید تو جیرش کلسیم کافی رو دریافت کنه
      مولتی ویتامین بخر تقویتش کن
      محلول آب شکر هم درس کن بده بخوره

    2. سلام وقت بخیر من یه جوجه چهارماهه دارم عفونت کرده بود رودش فضلش رنگش عادی نبود هیچی هم نمی‌خورد بردمش دامپزشکی دارو گرفتم براش دادم بهش محیط گرم و یکنواختی هم داره ولی جوجه اصلا دون نمیخوره آب هم نمیخوره و به شدت کاهش وزن داشته ولی میگرده و سرحاله فقط هیچی نمیخوره چیکارش کنم

      1. سلام دوست عزیز
        بهش محلول آب شکر بدی اشتهاش باز میشه
        مولتی ویتامین هم بخر سیستم ایمنی بدنش رو تقویت کن

      2. سلام من یک بلدرچین دارم زیر گلوش زخمی شده و نمیتونه غذا بخوره چی کار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          چرا گلوش زخمی شده؟
          حیوون وحشی بهش حمله کرده؟

  26. یکی از مرغهام روی کمرش یه زخم یه سانتی قدیمی دیدم الان که هیچ عفونتی هم نداره چه پمادی بهش بزنم که خوب شه ممنون از راهنماییتون

    1. سلام دوست عزیز
      از اسپری اكسی تتراسايكلين استفاده کنید
      و اگه خون میاد ازش از پودر خون بند استفاده کن

      1. سلام یک مرغ محلی داریم که یک ماه شایدم بیشتر هست که تخم نمی زاره الآنم پف کرده و سنگین شده راه
        نمیره مثل قبل غذا نمیخوره و همش چرت می نه و حال
        نداره چیکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          براش محلول آب شکر درست کن
          و فضلش رو چک کن ببین چه رنگی شده؟
          غذا بهش چی میدادین؟ کلسیم کافی دریافت میکرد؟

  27. سلام وقت بخير اگر امكانش هست منو خيلي زود راهنمايي كنيد ما به خروس داريم چند روز قبلراسو بهش حمله كرده گردنوش گاز زده وقتي پيداش كرديم حالش خوب نبود گفتيم طفلي داوه جون ميده اما مقاومت كرد خدارو شكر زندس و متاسفانه خودش غذا نميخوره گرنش هم همش پايينه بلند نميكنه برديمش دامپزشك ٣ تا امپول زد يه قطره ويتامين و ٢ تا دارو ديگه داد گفت زخمش عفونت كرده معلوم نميشه خوب شه يا نه الان خودمون با دست بهش آب و غذا ميديم اروم گردنشو بلند ميكنيم بلع كنه توي يك روز تپل تر شده اما غذا خوردنش واقعا مكافاته بنظر شما حالش خوب ميشه؟ چه راه حلي پيشنهاد ميديد كه غذا بخورونيم راحت تر بهش از صبح تا عصر بالا سر زبون بسته ايم تا غذا و داروهاشو بخوره

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده تو افزایش اشتها خوبه
      ولی در کل تو این وضعیت طبیعیه که دیگه رغبتی به خوردن غذا نداشته باشه

    2. سلام دوست عزیز آیا خروستون بهتر شده؟به ما فقط امپول نوشتن الان گلوش بدجور ورم کرده و هیچی نمیخوره!انگار کم خون شده

  28. سلام
    خروسم بی حال و گوشه گیر شده و غدا هم نمیخوره
    چیکار کنم
    میشه راهنمایی بفرمائید؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده اشتهاشو تقویت میکنه و جون میگیره
      و ماست و سیر رو هم باهم قاطی کن بده بخوره

  29. سلام من ی جوجه ۴ ۵ ماهه دارم ک یهو بی خال شد و میخوابید فقط مامانم گذاشت گربه ببرع اوردمش خونه تر خشکش کردم هیچی غذا نخورده بود بهش برنج و گندم و مولتی ویتامین دادم خیلی بی جون شده پاهاش مدام سرده زیر چشمش باد کرده هی دهنشو باز و بسته میکنه محلول ابو شکرم دادم.اینجا دامپزشک نداریم باید برم ی شهر دیگه ک دوره.راهنماییم کنین لطفا.فضله ش رو ندیدم ولی از وقتی خودم بهش مولتی ویتامین دادم زرد یا نارنجیه.

    1. سلام دوست عزیز
      محل نگهداریش رو گرم کن
      و بهش محلول آب شکر بده
      همینا براش کفایت میکنه

  30. با سلام ببخشید امروز صبح موش خرما به خروسم حمله کرد ی چند دقیقه ای شد تا پیداش کردیم با لایه چشم چپش زخمی شده و باد کرده ،خیلی بی جون همش خوابه آب و دون هم خودم دهنش میکنم مدفوعشم یا آب خالیه یا سیاهه امیدی هست بهش. لطفاً کمکم کنین

    1. سلام دوست عزیز
      اگر مدفوعش سیاه شده جای نگرانی داره خونریزی تو روده و یا معدش هم رخ داده

  31. سلام وقتتون بخیر ببخشید من یه جوجه ۴ ۵ ماهه دارم ی دو زه اصن بی حاله میگیرمش از پشت میوفته چند هفته پیش بردمش دامپزشکی گفت کم خونی داره بهم دارو داد تا دو روز پیش کاملا خوب بود اشتها هم نداره میگیرمش سرش میلرزه

    1. سلام دوست عزیز
      داروهارو به خوبی بده بهش
      و محلول آب شکر هم یادت نره

  32. سلام دوست عزیز مرغ دارم یه طرف چشمش کور شد قشنگ غذا نمیخوره چیکارکنم

    1. سلام دوست عزیز
      سر چه اتفاقی کور شد
      تغییر رنگ فضله داره؟
      بهش محلول آب شکر بده

    2. سلام وقت بخیر من یه خروس سیبرایت دارم فک کنم یکی کتکش زده خیلی بی حال و کسله ولی غذا میخوره ممنون میشم راهنماییم کنید

      1. سلام دوست عزیز
        بهش محلول آب شکر بده
        و با مولتی ویتامین تقویتش کن

  33. سلام من مرغ و جوجه دارم اکثرشون حتی بوقلمون هامم سینه هاشون خیلی لاغر شده و حالت تیز شده غذاشونم مرتب میدم بنظرتون برای درمانشون چیکار کنم
    بعضی هاشونم سالم سالم هستن یهو بی حال و بی جون میشن گردنشون کج میشه و میمیرن برای این مشکلشون چیکارکنم

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهشون چی میدی؟
      اینکه گردنشون کج میشه بیماری نیوکاسل دارن
      ببین فضلشون چه رنگیه

      1. سلام ترو خدا کمکم کنید من یک جوجه متوسط دارم
        دیروز خریدمش از نوع کاکولی
        امدیم خونه شستیمش اندانیم تو بالک از اوم موقعه راه نمیره غذا ما پیشش باشیم نمی خوره فقط آب می خوره
        چیکار کنم

        همش درحال جرت
        ترو خدا کمکم کنید

        1. سلام
          من نمیدونم وقتی شیوه نگهداری رو بلد نیستین چرا این بیچاره هارو اذیت میکنین
          جوجه رو میندازن تو آب آخه؟؟؟ بهش محلول آب شکر بده
          محل زندگیشو گرم نگهدار

        2. سلام من یه جوجه لاری ۶ماهه دارم خروسه از وقتی خریدم چروت میزنه و قلوش خرخر میکنه و اشتها ندارع چی کار کنم از دکترو اینا دوریم یه دارویی چیزی نیس بدم

        3. سلام دوست عزیز
          بهش محلول آب شکر بده برای باز شدن اشتهاش خوبه
          مولتی ویتامین هم برای تقویتش بخر
          و محیط نگهداریش رو گرم کن

  34. سلام ببخشید ی مرغ دارم ک تقریبا ۱۰ روزه ک بی‌حال و کسل و کم اشتها تقریبا اشتهایی نداره و فضله‌ش هم زرد رنگ و تقریبا آبکی…جز اینا علائم دیگه‌ای نداره… برا درمانش هم قرص تتراسایکلین و مولتی ویتامین استفاده کردم ولی تغییری نکرده… و سه روزه ک قطره عفونت و مولتی ویتامین هم میدمش ولی باز هیچ تغییری نداشته ممنون میشم اگه راهنمایی کنین

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      محلول آب شکر بده بهش
      دمای محیط نگهداری رو چک کن بیش از اندازه کم یا زیاد نباشه
      و در نهایت نیاز به آنتی بیوتیک داره که باید با تجویز دامپزشک مورد استفاده قرار بگیره

  35. سلام دو جوجه یکی مرغ و یکی خروس دارم دو هفته ای دارم از همون اول که آوردم خوب غذا می‌خوردن ولی کم کم میلشون به غذا کمتر شد الآنم فقط در حدی که نمیره غذا میخورن چیکار کنم خوب بشه در ضمن بهشون هویج رنده شده با یکم سبزی دادم هویج ها را خوردن ولی سبزه هارا نه

    1. سلام دوست عزیز
      بهشون محلول آب شکر بده
      و غذای مخصوص تهیه کن
      تنها با غذاهای خونگی نمیشه بزرگشون کرد و باید کلسیم و ویتامین کافی بهشون برسه

    2. سلام خسته نباشی هفتا جوجه لاری ۳ ماه دارم کسل شدن چشاشون یکم میبندن بعضیا اشک میزنن قطره فلور با داکسی دادم پنج روز خیلی بهتر نشدن میشه بگین چکار کنم ممنون؟؟

      1. سلام دوست عزیز
        بهشون محلول آب شکر بده
        فضلشون رو چک کن ببین چه رنگی شدن؟
        براشن مولتی ویتامین بخر تقویتشون کن

  36. سلام. من پنج تا جوجه ۴ ماهه دارم. دیروز دیدم یکی شون همش یه جا وایمیسته و غذا نمیخوره. امروزم دیدم همون جوجه خواب آلوده و بی حاله و بازم غذا نمیخوره. عطسه میکنه و از بینی ش آب میاد. از محیطش درک نداره قبلا سریع فرار می‌کرد الان راحت میتونم بگیرمش. غذاشون هم نون و دونه پارس و گندم و سبزیجاته. نمیدونم چیکارش کنم؟!

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده
      دمای محیط نگهداریش رو ببر بالا گرم باشه

  37. سلام یکی از مرغ ها دوروز شده کسل شده همش به گوشه ای رفته جدا از باقی مرغ ها و میشینه و چرت میزنه
    به ابشون سرکه اضافه کردم.گفتم شاید تاثیر کنه
    خیلی کم هم غذا میخوره
    بیشتر روز خواب هست گوشه ای نشسته
    خودم هم اقدام به غذا دادن کردم بهش

    کار های که تو سایت بود انجام دادم
    فضله رنگ سبز و سفید گرفته
    کمی سبز چسبانک کش دار
    مشکلش چیه چیکارش کنم

    1. سلام دوست عزیز
      در بهترین حالت سبزیجات دادی و مدفوع سبز رنگ شده
      و در بدترین حالت یا دچار بیماری کبدی و یا مشکوک به نیوکاسل که باید هر چه زودتر اقدامات درمانیت رو شروع کنی و حتما از پرنده های دیگه جدا کن که اگر خدایی نکرده نیوکاسل بود به اونهام منتقل نشه

  38. سلام من یک مرغ ویک خروس دارم مرغ من کرچ هست و تخم می‌گذارد و من می توانم تخم هاشو جم کنم و زیرش بگذارم

    1. سلام اره اگه تخم میزاره میتونید بله ( سوالتونم زیاد واضح نبود )

    2. سلام من یه مرغ دارم صبح بچه روباه خواست بخورش نذاسیم یکم پاش زخمه اماگوشه گیرشده بنظرتون زنده میمونه

      1. سلام دوست عزیز
        روی پاش پودر خون بند بزن و باند پیچی کن
        اگه شرایطش حاد نیس و ضربه شدید بهش وارد نشده زنده میمونه

    3. سلام اسلام ببخشید مرغ دارم چند روزه هیچی نمیخوره همش یک گوشه است ولی گرفته هم نمیشه خس خس میکنه چکار کنم یکی دیگه هم همینجوری بود مورد

      1. سلام دوست عزیز
        اول بهش محلول آب شکر بده جون بگیره
        بعد مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی
        از داروخانه دامپزشکی هم آنتی بیوتیک عفونت گلوی مرغ بخر واسش

  39. جوجه یه وقت یه موقع هایی جیغ میکشه و خواب آلوده و غذا خیلی خورده از غذاش کاهو نیست؟

      1. سلام
        من یک مرغ سرحالی داشتم که امسال کرچ شد، یک هفته‌ای طول کشید تا تونستم از روستا براش تخم‌مرغ نطفه‌دار سفارش بدم بیارن. این طفلک هم نشسته بود رو لونه خالی. خلاصه جاشو درست کردم و تخمارو گذاشتم و این یازده روز رو تخمها مرتب نشست، از روز یازدهم شبها میومد بیرون با اون‌یکی مرغه تو حیاط میخوابید، روز بعدش دیگه اصلا رو تخمها نخوابید، بهم گفتن این چون دوستش آزاد میگرده، هوایی شده یه سبدی بذار رو سرش تا مجبور بشه بشینه رو تخما، وگرنه جوجه‌ها میمیرن، خلاصه تا امروز همین کارو کردم و با مصیبت این بیچاره‌رو گذلشتم تو لونه‌ش، چندساعتی میگشت و میخورد، بعد میکردمش تو سبد. حالش هم خوب بود، اما امروز صبح که رفتم بهش سر بزنم دیدم بیحال مونده اونجا، بالش آویزون، تاجش سرد، انگار داره میمیره طفلی😥 چینه‌دانش هم از دیروز پر از غذا مونده. نمیدونم چیکار کنم براش. کمی آب هم دادم خورد اما بهتر نشد

        1. سلام دوست عزیز
          شما باید با روش های دیگه برای تحریک کردن به کرچی باید اقدام میکردین مثلا فضارو تاریک میکردی، آب و غذاش رو نزدیک لونش قرار میدادی از سبزیجاتی که رایحه های درمانی داره مثل بابونه و اسطوخودوس برای تحریک استفاده میکردی
          الانم که چینه دانش پر هست چند قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بخوره خوب میشه

        2. خیلی ممنون از پاسخگویی، حتما بهش سرکه سیب میدم. حالا تخمها چی میشن؟ دیگه امیدی به جوجه‌شدنشون هست؟ یا خراب شدن بندازمشون دور؟

          و اینکه مرغم زیر بالهاش حشرات ریزی هستن که اینطرف و اونطرف میرن، هرکدوم اندازه یه نقطه، خیلی ریز. اینارو چیکار کنم از بین برن؟

        3. میشینه رو تخم ها؟
          اگه نه دیگه جوجه نمیشن
          کل محیط قرارگیریش رو با جرمی ساید پی ضدعفونی کن و برای بدنش هم اسپری ضد شپش بگیر بزن تا از بین برن
          برگ تنباکو رو هم خیس کن به بدنشون بکش شپش ها فرار میکنن

      2. جوجه من اولش خیلی خوب بود ولی الان صبحا غذا میخوره و میلی به غذا نداره روزا و همش دوست داره بخوابه و می‌ره یه گوشه محلول آب و شکر بدم درست میشه؟

        1. سلام دوست عزیز
          بله بهش محلول آب شکر بده
          غذا بهش چی میدی؟
          جای نگهداریشم باید گرم باشه

    1. سلام ببخشید یه مرغ دارم خراب راه میرم انگار پاش زخم شدن یا هرطور شده قدماش سفت می‌زاره چیکارش کنم پاش‌خوب بشه یا میشه به مرور زمان لنگی و زخمی پاش خوب بشه لطفاً بهم بگین

      1. سلام دوست عزیز
        زیر پاش رو بررسی کن ببین میخچه داره؟
        اگه آره پاش رو تو آب ولرم بشور و خوب خشکش کن
        بعد پماد تتراسایکلین رو با A چشمی مخلوط کن بزن رو پاش رو باندپیچی کن

  40. سلام ببخشید من یه جوجه دارم نزدیکای ۲ هفته ش میشه و یه روزه شروع میکنه انگار توی دهنش یک چیزی گیر کرده باشه نمیتونه صدا در بیاره و یک جا ایستاده میتونین کمکم کنین برای درمانش چیکار کنم

    1. سلام اول دقیق بررسی کنید ببینید واقعا چیزی رفته تو دهنش یا صرفا استدلال

  41. مرغ من خیلی می‌خوابد ولی کسل نیست و خیلی هم کم غذا میخورد تقریبا سه روز است به این شکل و زیاد آب میخورد

    1. سلام.ببخشید یه خروس دارم چهارماه و نیمشه..خیلی سرحال بود ازین جوجه هایی بود که عیدها بچه ها میخرند.امروز بعدازظهر یهویی حالش خراب شده و هیچی نمیخوره و سرشو همش پایین میگیره و کسله.قوز درآورده…میشه بگید چه دارویی بهش بدم

      1. سلام دوست عزیز
        بهش محلول آب شکر بده
        محیط نگهداریش رو گرم نگهدار

  42. من یک مرغ سیاه لاری ددرم ، ۳ روز ایت بی حال و خوابیده است ، در ابش مولتب ویتامین ریختم ، خورد ، حالا کمی را ه میردود و دیگه جرتی نیست اما غذا نمیخورد خیلی کم ، و بیشتر خوابیده است

  43. سلام ی مرغی داریم دیشب تو حیاط بود حیاط موش داره میخواستم بهش غذا بدم دیدم مرغ نمیتونه راه بره یکی از پاهاش نمیتونه تکون بده حالا از دیشب نمیتونه راه بره ولی غذا میخوره و امروز تخم گذاشته بنظرتون چیکار کنم را بره

    1. خب اینکه میگید راه نمیره دلایل مختلفی میتونه داشته باشه
      باید پاهاشو بررسی کنید زخمی نباشه یا مریض نبااشه و…حتما با دکتر دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مشورت کنید
      موش جانور موذی هستش مراقب دان و غذا و آلودگی ها باشید

      1. مرغی دارم بی حاله و کم اشتها بعضی موقع ها خوبه بعضی وقتا کسل باید چیکار کنم

        1. درمانش به طور دقیق تو مقاله نوشته شده بخونیدش

    2. سلام ،به شدت مراقبت کنید موش نزدیک محل نگهداری نباشد .یحتمل فضله ی موش خورده ،من تجربه کرده ام و مجبور شدم کف محل نگهداری که خاکی بود را زیر و رو کنم تا فضله های موش زیر خاک مدفون شود .آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین ،ویتامین ب ۳ هم که در هر خانه ای هست در آبشان حل کنید .
      البته هر چه گفته شد تجربی است و نمیدانم تا چه حد به لحاظ علمی اثبات شود .

      1. سلام دوست عزیز
        ممنون که تجربیاتتون رو با ما در میون میذارید موفق باشید

  44. سلام مرغی دارم هروقت تخم میزاره تخم برمیداریم جیغ میزنه
    ۲_مرغ بعضی وقتا تخم شو میخوره

  45. سلام من ۵ماه پیش مرغی خریدم و تخم میزاشت الان ۱۰روزیه اصن تخم نمیزاره از چیه؟

      1. سلام من یه ۲ روز میشه جوجه مرغ گرفتم بیشتر اوقات می خابه بعد در روز ۳ بار عطسه می کنه وکمی بی حاله باید چیکار کنم ممنون میشم سریعن پاسخ بدید که اگر بیماره به دامپزشک مراجعه کنم

        1. سلام خس خس سینه داره؟ وقتی عطسه میکنه از دهن و بینیش آب بیرون میزنه؟ رایج ترین دلایل عطسه
          ۱).التهاب ناشی از گرد و غبار

          ۲) عفونت های باکتریایی

          ۳) عفونت های قارچی

          ۴) کمبود های تغذیه ای

          ۵) وجود اجسام خارجی در بینی هستش

        2. مرغ تون کرچ شده ،یحتمل زیادی نان خشک خیسانده میخورد و باز احتمال میدهم نان را مدت زیادی میخیسانید که می ترشد !
          .خوردن تخم هم معمولا به دلیل کمبود کلسیم جیره است یا یک ماده ی معدنی یا ویتامین دیگر .
          صدف کاملا پودر شده در دان اضافه کنید و سبزیجات مختلف در جیره اش باشد .

        3. ممنون که تجربتون رو با ما در میون گذاشتین موفق باشید

  46. سلام قرص تتراساکلیین را ۳ روز بهش دادم بهتر شده ولی کامل خوب نشده مدتش رو بیشتر کنم؟
    اشتهام نداره خیلی کم یه خورده چیزی می خوره و میره کنار
    شربت ب کمپلکس را چند روز بهش بدن؟

    1. سلام
      نه ادامه نده
      شربت رو ۵ روز ادامه بده
      محیطش رو گرم کن
      ماست پروبیوتیک بخر ، سیر داخلش رنده کن و بده بخوره

  47. سلام من دوتا جوجه دارم که یکی شون خیلی سرحاله
    ولی یکیشون همش درحال چرت زدن
    مدفوعش سفید هست
    لطفاً بگید چیکار کنم غذاشونم بلغور گندم میدم و زرده تخم مرغ هم میدم

    1. سلام
      توضیحات داخل پست رو بخون
      زرده تخم مرغ اصلا نده بهش
      ماست پروبیوتیک بخر بده بخوره

    2. الان خیلیییی بی حال شده حتی ابم نمیخوره فقط ایستاده ی جا چشاشو بسته

      1. اگر امکانش هست به دامپزشک مراجعه کنید شیوه نگهداری صحیح نبوده تغذیش هم همین طور

  48. سلام من خروسم۲۰روز است که حالت افسردگی دارد مشکل خروسم چیست وصبح هاهم آواز نمی‌خواند

    1. احتمال بیماری خیلی زیاده
      اینکه تا حالا برای درمانش اقدام نکردید جای تعجب داره
      از بقیه پرنده ها جدا کن و برای درمان به دامپزشک پرنده های بومی نشونش بده

  49. سلام
    من ی جوجه رنگی دارم تقریبا دو هفتشه
    همیشه سرحاله و میدوهه دنبالمون
    امروز یکم بی حال تر از روزای دیگس
    چرت زدنش بیشتر از بقیه روزاست
    هنوزم دنبالمون میدوهه ولی نه به تندی سرحالی قبل
    اب و غذا خیلی کم میخوره و جقلدونیش شل شده بود البته الان ب نسبت خوب شده ولی ب سفتی سابق نیست
    فک کردم چون غذاش تکراری شده اینجوریه و نمیخوره…همیشه بهش برنج پخته بدون روغن و نمک میدم
    امروز یکم زرد چوبه زدم بهش چون نوشته بود خوبه برا جوجه ها
    چکار کنم دوباره سرحال بشه؟

    1. سلام غذاش بده . برنج خیلی کم بدین براش غذای مخصوص جوجه یا دان استارتر بخرید در کنار این غذا بهش برنجو سبزیجات بدین . از داروخانه دامپزشکی مولتی ویتامین بخرید براش

  50. سلام خروس جوان من چند روز بیحاله شده غذا نمیخوره.اسهال داره .میخوای بگیریش فرار میکنه ولی دیگه داد نمیزنه.میترسم بمیره تورو خدا راه حلش بگید

    1. حتما از بقیه پرنده ها جدا کن و برای تجویز دارو به دامپزشک پرنده های بومی ببرش
      اگه به دامپزشک دسترسی نداری به داروخانه دامپزشکی ببرش

      1. باسلام من یه هفته هست چند تا مرغ و یه خروس محلی خریدم خروسه هر روز از ساعت ۵شروع به آواز میکرد ولی امروز نخوند اوردمشون بیرون تو حیاط دیدم یه کم بی حاله لطفا راهنمایی کنید

        1. سلام دوست عزیز
          برای درمان بیحالی محلول آب شکر بده بهش
          احتمالا بهش استرس وارد شده و یا نشونه های اولیه بیماری هست چک کن ببین فضلش تغییر رنگ داره؟
          محیط قرارگیریش هم گرم کن

        2. فظلش سفیده
          یه اردک اسراییلی هم دارم که گوشت قرمز دور کلش داره سیاه میشه وچشماش کف می‌کنه که هیج جا نمیبینه

        3. فضله سفید نشون دهنده عفونته
          بهش عرق آلاله و شیرین بیان و چهل گیاه رو مخلوط کن هر کدوم دو سر بطری به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده
          گوشت قرمز ممکنه تومور باشه در این حیطه با دامپزشک مشورت کن
          بیماری های عفونی و تنفسی همیشه باعث کف آلود شدن چشماشون میشه

  51. سلام مرغ دارم تخم گذاره و پرهاش کلا ریخته و انگاری ضعیف شده ولی تخم میزاره و سرحاله و اکثر غذاش دان پارس و برنجه

    1. سلام
      ببین شپشی چیزی نداره ؟ موجودات سفید ریز که حرکت میکنن
      مولتی ویتامین و مکمکل کلسیم اگه بهش بدی سریعتر پرهاش درمیاد

  52. سلام من مرغام عفونت داشتن خوب شده ولی بعد از دو هفته هنوز عطسه مینکن سرکه سیب هم بهشون دادم ولی خوب نشدن هنوز بی حالن لطف کنید ی راهنمایی . ممنون

    1. سلام
      قرص تتراسایکلین ۲۵۰ بخر
      به چهار قسمت تقسیم کن
      یک تکه رو با انگشتت پودر کن بنداز داخل سرنگ خالی، بعد یک سی سی اب بریز داخل سرنگ و بریز تو دهن پرنده (سرنگت آمپول نداشته باشه) با قطره چکان هم میشه
      روزی ۲ بار اینکار رو انجام بده (هر ۱۲ ساعت یکبار) برای هر پرنده به صورت جدا . به مدت ۳ روز
      بعد اوکی میشن
      همینطور از داروخانه براشون شربت بکمپلکس هم بخر ، یک سی سی بکش بریز تو ۱ لیتر آب . بزار جلوشون تا بخورن

      1. سلام قرص تتراساکلیین را ۳ روز بهش دادم بهتر شده ولی کامل خوب نشده مدتش رو بیشتر کنم؟
        اشتهام نداره خیلی کم یه خورده چیزی می خوره و میره کنار
        شربت ب کمپلکس را چند روز بهش بدن؟

        1. سلام
          نه ادامه نده
          شربت رو ۵ روز ادامه بده
          محیطش رو گرم کن
          ماست پروبیوتیک بخر ، سیر داخلش رنده کن و بده بخوره

        2. سلام ..من یه خروس دارم که مدفوعش کچی و سفید و آبکی شده و تعداد دفعاتش هم خیلی زیاد شده…راهنمایی کنی چکار کنم…ممنونم

        3. سلام دوست عزیز
          عفونت داره
          عرق آلاله بخر به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره

  53. سلام همه مرغ های من و خورسم دیروز مریز شدند و بی حالند راه کار میخایم

  54. سلام مرغ من یه هفتس بی حاله همش یه گوشه سوا از مرغایه دیگس
    دست به شیریک دونش زدم خالیه خالیه
    ولی میخای بگیریش خوب در میره
    یکی دو بارم تخم کرده یعنی تازه به تخم افتاده بود

    1. سلام
      بیحال بودن کافی نیست باید درست حسابی بررسیش کنی
      پست رو بخون ببین به چه نکاتی اشاره کردیم
      تغذیه خوب و همراه با مولتی ویتامین و … خیلی میتونه بهت کمک کنه

  55. واینکه غذاش برنج و دان پارسه و حالا از دیشب هی میخواد بخوابه و سرپا وایمیسه یکم میلرزه

  56. سلام من ی خروس یکسال و نیم دارم و از دیشب بیحاله و اصلا امروز قوقولی نکرده بنظرتون باید بهش انتی بیوتیک بدم بهش؟

    1. سلام صرف فقط بی حالی رو که آنتی بیوتیک نمیدن باید علت رو پیدا کنید به نظرم بهتره یکم مولتی ویتامین و غذا و جای گرم براش آماده کنید اگر تا ۲۴ساعت بهتر نشد اقدام کنید

  57. سلام ببخشید ما سه تا جوجه مرغ دستگاهی خریدیم تقریبا دوسه هفتشونه دوتاشون یه حالت مرده و کم هوش دارن و انگار که مردن ولی وقتی تکونشون میدیم یه کم تکون میخورن و دهنشون رو باز میکنن تقریبا بعد از سه چهار ساعت بعد از این اتفاق هنوز زنده ان و نمردن ولی یکم نوکشون تکون میخوره ولی افتادن و انگار مردن

    1. سلام دمای جایی که نگهشون می دارید رو باید تنظیم کنید(شاید خیلی گرم هستش)
      احتمال بیمار بودنشون هم هست. سعی کنید از مولتی ویتامین در آبخوریشون استفاده کنید و موضوع رو با یک دکتر دامپزشک در میان بزارید

  58. خروس من لاری هسته سینه خشک و بیحال و بی تعادل است راه درمانش چیه؟

    1. یه خط از علائمش میگفتی حداقل !
      ناگفته پیداست تغذیش مشکل داره

  59. سلام
    مرغ سه ساله نیوهمشایرم امروز بعد سه هفته دوباره تخم کرد پوسته کلفت نداشت و یک پوسته خیلی نازک داشت و قتی بازش کردم توی زرده اش هفت هشت تا سفیدک به شکل چربی سفت توش بود و درون زرده چند تا لک هم بود لطفا کمکم کنید

    1. سلام
      نر هم داره ؟
      اینکه پوستش نازکه به خاطر کمبود کلسیم و نامناسب بودن تغذیه ای هست که بهش میدی

      1. بله یک خروس هم دارم که هم سن هستند که اندازه اش چهار برابر مرغ شده هر دو گندم و آشغال سبزی و نون خیس میخورن اما به خاطر کلسیم سه تا قرص کلسیم هم بهش داده بود هفته پیش قبلا هم تخم بی پوسته کرده اما توش اینجوری دانه های سفید حدودا هم اندازه دانه انار نداشته

        1. تغذیش نامناسب هست ، با آشغال سبزی انتظار بیشتری نداشته باش
          یه کیلو غذای خوب مثل دان پارس بخر ببین چطوری تغییر میکنه !

  60. سلام من ک مرغ پا کوتاه دارم امروز حالش خوب بود ولی شب چیندونش پره و بی حاله میترسم چیکار کنم

    1. سلام
      یکم سرکه سیب بهش بده یا با قطره چکون بریز تو دهنش تا اولین فرصت ببری دامپزشک
      ممکنه غذا نامناسب خورده باشه باید معاینه بشه و در صورت نیاز تخلیه بشه

  61. ممنون بابت تشخیص قرص کلسیم انسان رو دادم پاش خوب شد
    این پنجمین باره که با تشخیصتون مرغ هام خوب میشه

  62. مدفوعش سبز و سفید است به توی محیطی سرد قرار گرفته است و الان هم وقتی داخل محیط سردی قرار بگیره حالش بدتر میشه

    1. صدبار یک کامنت رو تکرار کردن نه تنها هیچ سودی برات نداره بلکه سبب میشه چند روز دیرتر هم جواب بگیری !! پس اینقدر تکرار نکن یبار بفرستی می بینیم وقت شد جواب میدیم !

      اول که محیط سرد بوده و پس حتما سرما خورده ، وجود فضله ی سفید هم نشان از همین میتونه باشه
      براش قرص تتراسایکلین ۲۵۰ از داروخانه بگیر، نصفش کن ، هر ۱۲ ساعت نصفه رو با یکم اب قاطی کن با سرنگ بزن دهنش
      بهش مولتی ویتامین حتما باید بدی، اگه ببری دامپزشک امپول رو تزریق میکنه سریع جذب بدنش میشه
      مولتی ویتامین رو هم از داروخانه دامپزشکی باید بگیری
      میتونی از داروخانه انسانی شربت بکمپلکس بگیری ، یک سی سی با یک لیتر اب قاطی کنی بدی بهش ، بعد از ۲ ساعت محلول رو از جلوش بردار و ۱۲ ساعت دیگه مجددا بزار براش
      حتما همراه با غذا سیر هم بده بهش
      جاش هم گرم گرم گرم باشه وگرنه تلف شدنش حتمیه

  63. یک مرغ ۶ماهه دارم هنوز تخم نمیزاره سه روزه که بی حال و اشتهاش کم شده در بعضی مواقع هم پر هاشو پف میده راه می ره و میگرده ولی هر یک ربع یه بار به یک طرف از بندش لم میده

    1. علائم توضیح خاصی نداره چون همه ی بیمارها این علائم رو دارن
      فضله رو بررسی کن
      تغذیش این چند روز قبل از بیماری تغییری کرده ؟ در محیط سرد قرار گرفته ؟ بارونی برفی چیزی ؟

  64. سلام یه مرغ دارم حدودا ۸ ماهشه خیلی کز میکنه براش رفتم دارو گرفتم ولی دوروزه داروشو تمام کرده ولی از دوباره یه گوشه ای سرش رو پایین میبره چشماشو میبنده دونه هم کم میخوره باید چیکار کنم

  65. سلام من در شروف مرغ بومی هستم آیا کتاب راهنمایی دارد کجاتهیه کنم باتشکر سام

    1. مقالات همین سایت رو بخونید بهترین راهنما هستند

  66. سلام دام پزشگی بردم معلوم شد شپش داره گرندش پر شپش یه سوال به اسپری شو گفت ندارم به من پودر پورکستور داده گفت همه جاش به مال این براش خطر نداره

    1. سلام
      نه مشکلی نداره بمال
      بیرونم میتونی از داروخانه دامپزشکی اسپری شپش پرنده بخری

  67. ممنون میبرم پیش دام پزشگی باز ولی تا فردا من قرص انتی بیوتیک دارم چطوری بهش بدم سرحال ولی غذا نمیخوره خیلی گندم خور بود گاهو میدم نمیخوره دونه پارس اصلا نمیخوره فقط ماکارنی خام میخوره با اب فقط مدفشو سفید شده علایم دیگه مثل چرت زدن اینها نداره ممنون میشم جواب منو بدید تا فردا برم دام

    1. پرنده نباید اینجور چیزا بخوره باید تغذیه سالم و استاندارد باشه
      اینکه دانه پارس نمیخوره ماکارونی میخوره دلیلیش اینه که شما نباید بهش ماکارونی میدادی !!
      ماکارونی رو پودر کن یکم بریز رو دانه پارس بهش بده
      مولتی ویتامین حتما از داروخانه دامپزشکی براش بخر تا اشتهاش باز بشه

  68. سلام مرغم نزدیگ ۱ماه پر ریزی داره دیروز اشتها یکم کم شده بود امروز که اصلا گندم نگاه نمی کنه جای گرم اوردمش دام پزشگ اینجا سر در نمیارن یه خروسم یه مرغم دارو الکی دادتلف شدن مدفش سبزه

    1. بیمارا رو از سالما جدا کن
      و حتما به دامپزشک پرنده های بومی مراجعه کنید
      یا انتی بیوتیک های لازم رو از داروخانه حیوانات تهیه کن

  69. سلام من یک جوجه مرغ ۲ ماهه دارم غذا خوب میخوره و موقع غذا خوردن هم خیلی زرنگ ولی بعد از غذا خوردن یه جا خوابش میبره

    1. احتمال بیماری هستش
      حتما به دامپزشک پرنده های بومی مراجعه کنید
      یا قبلش می تونید براش مولتی ویتامین از داروخانه حیوانات بخرید ،
      محیطش هم گرم باشه و اب کافی داشته باشه

  70. مرغ وخروس سبرایت دارم میتونم از دستگاه خونگی که با کارتن ولامپ درست شده استفاده کرد

    1. تونستن که منعی نداره ولی اینکه جواب بده یا نه به کیفیت و دقت دستگاه تولیدیت بستگی داره

  71. سلام من یک مرغ۴/۵ماهه دارم که بسیار پرخاشگره وباخروس جنگ میکنه چندروز پیش دیدم قوقولی خیلی بدی میکنه با صدای کلفت وکوتاه میشه راهنمایی کنید

  72. سلام جوجه ۳ ماهه دارم بی‌حال غذا نمیخوره و ی جا کز کرده سرش بین پرهاش راهنمایی لطفا

    1. محیطش رو گرم کن
      اب و دان کافی داشته باشه و حتما به دامپزشک نشونش بده
      یا دارو و مولتی ویتامین لازم رو از داروخانه حیوانات تهیه کن

      1. سلام جوجه من س روزه کز کرده دان کم میخورد بردمشم نشون دانپزشک دادم انتی بیوتیک با ویتامین نوشت ولی باز هیچی نمیخوره بدتر شده چیکار کنم

        1. دارو رو سر موقع بدید
          غذاهای نرم و پودری بدید
          اگر غذا نخورد می تونید بهش سرلاک بدید

  73. سلام ممنون از سایت خوبتون دوتا جوجه مرغ دوماهه دارم ک خیلی فعال بودن س روز ک یکیشون کز میکنه بی حاله مدفوعش سفیده و قبقبش ورم کرده هیچی نمیخوره چیکار کنم ناراحتم

    1. سلام
      سریعا باید ببریش دامپزشک یا یه نفر که از پرنده ها سر در میاره
      اون چینه دانش ورم کرده باید سریع درمان کنه خودت کاری نمیتونی بکنی

  74. سلام من دوتا جوجه ۶ ماه دارم یکیش تقریبا ۲ ماه پیش بود شپش گرفت از دامپزشک براش دارو گرفتم و با ابپاش زدم بهش از اون موقعه کمی بیحاله و وزنش خیلی کمه علاقه ای به گشت و گذار نداره و همش میشینه الان چند روزیه بدتر شده غذا کمتر میخوره لانش توی حیاطه دانه و پارس و گندم بهش میدم باید چی کار کنم

    1. احتمال مسمومیت ناشی از سم است بهتر بود که در یک محیط آزاد سم پاشی می کردید
      برای درمان پرنده هر چه سریعتر به دامپزشک پرنده های بومی مراجعه کنید.

  75. سلام.من دوتا مرغ خونگی دارم که یکیش تخم زاعه الان دو روزه بی حال شده وفقط اب میخوره،بهش ویتامین و ماست و سیر هم دادم ولی فایده نداشت لطفا کمکم کنید تفلک جلوی چشمام داره پر پر میسه منم طاقت بی حالیش و ندارم این اطراف دامپزشک نیست ببرمش

    1. پراش میریزه ؟ یا علایمی مثل اسهال و آبریزش بینی یا چشم و یا عطسه داره ؟

      1. امروز خیلی خوشحالم ممنون بابت راهنمایی هایی که تو سایت گذاشتین.من باسرنگ بهش غذا دادم و تو ابی که میخورد شکر ریختم.و مولتی ویتامین و ماست و سیر حالش و خوب کرده و از صبح سرحال شده و غذا میخوره،خواستم خوشحالیم و با شما شریک کنم.تشکر 😊

  76. سلام ببخشید من از افغانستان هستم من میخواهم
    سرمایگذاری برای پروش مرغ تخمی و گوشتی کنم
    و امدم ایران تا درسش را بخوانم میشه کمکم کنید

  77. سلام مرغ من دو روزه کمی خواب الود شده و یک بار دیدم سرش رو بین پرهاش گذاشته اشتها داره و گاهی فعاله ولی خواب آلودگیش بیشتر از روزهای قبلش شده .به محیط واکنش نشون میده ولی امروز کند تر شده غذا میخوره ولی دیروز یه یونلیت افتاده بود تو حیاط حجم زیادی ازش خوردن و ما دیر فهمیدیم و امروز هم که مرغ بی حال تو فضولات ش تکه تکه های بند بندی بود که میگم شاید کرم باشه تیکه تیکه شده ولی مطمئن نیستم .
    به نظر شما الان ببرم دامپزشک یا حالش بدتر شد ببرم در ضمن به همه مرغها دو مرحله دارو دفع کرم خورانده شده

    1. بهتره به دامپزشک ببرین چون با گذشت زمان ممکنه باعث ضعیف شدن و تلف شدنش بشه

  78. سلام…نظرات وراهنمایی های شما بخصوص در فیلم ها و مقالات نشان از علم و آگاهی شماست و برای اینجانب به شخصه بسیار اموزنده و مفید بوده..درسته که بعضی از موارد رو افراد بصورت تجربی ممکنه کسب کرده باشن اما دلیل نمیشه که چون بجواب دلخواهتون نرسیدن بخواین عصبانی بشین…من مدتی هست که مطالب سایت شما رو مطالعه میکنم وگاهی فیلم ها رو تماشا…واقعا خسته نباشید و خدا پشت و پناهتون باشه.حسین فرخ

    1. ممنون از لطف شما، تمام سعی ما اینه که تا جایی که امکان داره نگهداری درست حیوانات خانگی رو آموزش بدیم. قبول مسئولیت نگهداری از یک حیوان با یک انسان هیچ فرقی نداره چون هر دو جاندارن.

  79. تمام اینهایی که نوشتی خودمون داریم میبینیم. بجای این همه توضیح الکی اگر بلدی راه درمان رو بگویید.

    1. بهترین راه درمان مراجعه به دامپزشکه. دامپزشک برای اینجور مواقع هست و ماهم صرفا وظیفه مون اطلاع رسانی هست و آگاه سازی نه تجویز دارو. درمان و تجویز دارو کار متخصصه.

      1. سلام خسته نباشید من چند تا مرغ گوشتی دورم یکی ایشان چند روز بیمار بود الان مرد الان یکی دیگه شون بیماری علایم غذا و آب نسبتنا میخوره گوشه گیر شده مدفوع سفید رنگ داره به تهرک شده ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

        1. سلام دوست عزیز
          فضله سفید رنگ معمولا نشان دهنده عفونت هست
          برای تشخیص دقیق باید معاینه بشه

        2. چرا کور شده
          چشمش عفونت کرده بوده؟ یا ضربه ای بهش خورده؟
          فضلش رو چک کن ببین چه رنگی هس
          بهش غذا چی میدی؟
          محلول آب شکر بده بخوره

      1. سلام من چون دیدم جواب همه سوال‌ها رو دادید سوالم رو می‌پرسم ممنون از لطفتون من چند تا مرغ و خروس دارم که توی باغ نگهشون می‌دارم الان که اومدم بهشون آب و غذا بدم سه تا مرغا خیلی بی‌حالن یکیشون حالتی که می‌خواد بخونه سرشو می‌گیره بالا و دهنشو باز میکنه

        1. سلام دوست عزیز
          بهش محلول آب شکر بده درست میشه
          دمای محیط نگهداری رو هم چک کن که بالا نباشه
          و رنگ فضله رو ببین تغییر نداشته؟؟

        2. من یک خروس دارم که یک هفته و نیم است بی حاله بهش اب شکر و سیر و ماست دادم اما هر روز حالش داره بد تر میشه فضله شم چون غذا های ابکی دادم معمولی ولی شل است از روز اول خیلی سبک شده

        3. فضلش چه رنگیه؟
          به جز بی حالی و اسهال چه علائم دیگه ای داره؟

      2. من خروسم‌ ۶ماهشه خیلی بیاحاله غذا کم میخوره و سرش هم لرزش میکنه میشه کممک کنید

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی میدادی؟
          تغییر رنگ فضله داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋