دلایل و درمان گرفتگی صدای عروس هلندی

چرا عروس هلندی صداش در نمیاد؟

گرفتن صدای عروس هلندی از مشکلات شایع این پرنده بوده و میتواند علل مختلفی داشته باشد. گاه مشاهده میشود که صدای پرنده قطع شده یا تغییر نموده است، چنانچه این تغییر صدا پس از مدت زمان کوتاهی برطرف شود، نگرانی درباره آن بی مورد خواهد بود.

در صورتی که گرفتگی صدای پرنده، با بی حالی و کاهش وزن همراه است، عروس هلندی به یکی از مشکلات گفته شده در مقاله مبتلا شده و باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

برای اطلاع از علل گرفتگی و تغییر صدای عروس هلندی، به مطالعه این مقاله از چیکن دیوایس بپردازید.

اختلال در ارگان تنفسی موجود در نای پرندگان به نام سیرینکس (syrinx) علل بروز تمامی مشکلات تنفسی می باشد. در این قسمت از بدن پرنده، نای باریک تر شده و ایجاد عفونت و سایر موارد، سبب گرفتگی صدای پرنده خواهد شد. در ادامه به دلایل بروز مشکلات تنفسی و گرفتگی صدای عروس هلندی پرداخته میشود.

گیر کردن غذا در گلوی عروس هلندی شایع ترین دلیل گرفتن صدای پرنده

تغذیه پرنده با دانه های دارای پوسته می تواند مشکل ساز باشد. پوسته جدا شده از دانه هایی مانند ارزن، در نای و حلق پرنده گیر کرده و مانع تنفس صحیح پرنده خواهد شد.

در بیشتر موارد این پوسته ها باعث خش دار شدن و یا قطع صدای عروس هلندی می شوند. در موارد حاد، احتمال بروز خفگی در پرنده وجود داشته و لازم است پس از تغییر صدای کاکاتیل به دامپزشک مراجعه کنید.

باقی ماندن پوسته و اشیاء خارجی در نای پرنده، موجب بروز عفونت های باکتریایی نای می شود.

ابتلای عروس هلندی به عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی در عروس هلندی، منجر به ایجاد آبسه های عفونی در راه تنفسی پرنده شده و تنفس سخت و یا حتی خفگی را به دنبال خواهد داشت. در صورت عدم درمان به موقع، پرنده تلف خواهد شد.

ابتلای عروس هلندی به عفونت باکتریایی - چیکن دیوایسبسته به اینکه عفونت در کدام قسمت ارگان تنفسی قرار گرفته باشد، علائم متفاوت خواهد بود. مجرای تنفسی عروس هلندی از دو ناحیه فوقانی و تحتانی ایجاد شده است.

بروز عفونت در ناحیه فوقانی (بینی، سینوس ها و نای) ممکن است فقط با ایجاد تغییر صدا و ترشحات چشم و بینی در پرنده همراه باشد اما عفونت در قسمت تحتانی تنفسی پرنده (ریه ها، کیسه هوا، شکم و غیره) با بروز مشکلات تنفسی حاد و خطرات بیشتری همراه خواهد بود.

بیماری های قارچی و سایر بیماری های تنفسی عروس هلندی

عدم نظافت قفس عروس هلندی، منجر به رشد قارچی به نام آسپرژیلوس خواهد شد، این بیماری قارچی با اثر گذاشتن بر نای و ایجاد التهاب در این قسمت، موجب بروز مشکلات تنفسی و گرفتگی صدای عروس هلندی می شود.

تنفس با دهان باز، جیر جیر کردن، آبریزش بینی و چشم، خس خس سینه و تنگی نفس از سایر علائم این بیماری میباشد.

انگل ها، ویروس ها، بیماری مایکوپلاسما، کلامیدوفیلا و سایر بیماری های تنفسی عروس هلندی، با تاثیر بر حنجره و راه های تنفسی، باعث اختلال در صدای پرنده می شوند. تنها راه درمان این بیماری ها، مراجعه هر چه سریع تر به دامپزشک می باشد. مطالعه مقاله بیماری های عروس هلندی خالی از لطف نخواهد بود.

پس از تشخیص عامل گرفتگی صدای عروس هلندی، استفاده از آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهاب و داروهای ضد قارچ میتواند به درمان پرنده کمک کند. اما تجویز هر کدام از این داروها صرفا باید تحت نظر دامپزشک باشد.

بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر دلیل گرفتگی صدای عروس هلندی

این بیماری بیشتر در پرندگانی رخ میدهد که رژیم غذایی آنها را فقط دانه ها تشکیل می دهند. دلیل اصلی ابتلا به این بیمار کمبود ید در جیره غذایی عروس هلندی می باشد. استفاده از انواع سبزیجات، میوه ها و جوانه ها در تغذیه پرنده، باعث پیشگیری از این بیماری میشود.

مصرف سنگ های مینرال توسط عروس هلندی، باعث تامین ید مورد نیاز بدن آنها خواهد شد.

غده تیروئید متورم، بر نای و راه های تنفسی پرنده فشار وارد کرده و موجب گرفتگی یا قطع صدای عروس هلندی می شود. در صورت افزایش علائم مانند جیر جیر، بیحالی و سختی تنفس، سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

گیر کردن پر و جسم خارجی در بینی پرنده

گاهی دلیل تنگی نفس عروس هلندی، فرو رفتن پر یا جسم خارجی در سوراخ بینی پرنده می باشد، این اتفاق در بیشتر موارد به واسطه عطسه و سرفه های پرنده رفع خواهد شد. برای جلوگیری از آسیب به بینی پرنده از انجام هرگونه اقدام خودسرانه پرهیز کرده و در صورت عدم رفع مشکل به دامپزشک مراجعه فرمایید.

ضعف سیستم ایمنی پرنده دلیل بروز مشکلات تنفسی

علل بروز عفونت در بدن هر پرنده، ضعف سیستم ایمنی بدن می باشد، در قدم اول برای رفع این ضعف، دقت در تغذیه عروس هلندی الزامی است. استفاده از مواد غذایی مقوی و مولتی ویتامین ها با توصیه پزشک، به قوی شدن بدن پرنده کمک میکند.

ضعف سیستم ایمنی پرنده دلیل بروز مشکلات تنفسی - چیکن دیوایسعروس هلندی با سیستم ایمنی قوی، در مقابل بیماری و باکتری ها مقاوم تر بوده و در صورت بروز مشکل با سرعت بالا تری بهبود می یابد. 

ایجاد تومور در اندام های تنفسی پرنده

مشکلات ژنتیکی، تغذیه و آسیب در برخی از اندام های داخلی و خارجی پرنده، منجر به بروز تومور خواهد شد. ایجاد تومور در راه های تنفسی پرنده باعث گرفتگی صدا میشود. گاه این تومورها بدخیم بوده و با رشد زیاد موجب بسته شدن کامل راه تنفسی شده و به مرگ پرنده منجر خواهد شد.

سرماخوردگی عروس هلندی

کاهش دمای محیط نگهداری کاکاتیل موجب سرماخوردگی پرنده می شود. علائم اصلی این بیماری، عطسه، سرفه، تنفس با دهان باز، آبریزش بینی و تغییر صدای عروس هلندی است. برای درمان پرنده حتما به دامپزشک مراجعه کرده و دمای محیط نگهداری پرنده خود را افزایش دهید.

قرار گرفتن در معرض سموم، دود سیگار و ماشین آلات، بخار ناشی از ظروف تفلون و نچسب موجب بروز مشکلات تنفسی و تغییر در صدای عروس هلندی ها می شود.

نکات مهم در درمان گرفتگی صدای عروس هلندی

متاسفانه عروس هلندی ها به صورت غریزی بیماری خود را پنهان میکنند و در صورتی که بیماری آنها خفیف باشد، علائم واضحی از خود نشان نخواهند داد.

عطسه، خس خس ، سرفه، ترشحات بینی، چشمان کدر و بسته، پرهای ژولیده و نامنظم از علائم اصلی مشکلات گفته شده خواهد بود.

تلاش برای نفس و بالا و پایین بردن دم به هنگام دم و بازدم از علائم بیماری بوده و باید سریعا پرنده را به نزد دامپزشک ببرید.

استفاده از جوشانده تخم رازیانه برای درمان مشکلات تنفسی و آسم عروس هلندی موثر خواهد بود.

استفاده از آنتی بیوتیک ها فقط برای حل بیماری های عفونی موثر بوده و مصرف خودسرانه آنها برای سایر بیماری های تنفسی، مشکل ساز خواهد بود.

ضروری است برای جلوگیری از تلف شدن عروس هلندی، به محض مشاهده علائم تنفسی، به دامپزشک مراجعه فرمایید.

جمع بندی

عروس هلندی معمولا تا دیر نشده بیماری خود را بروز نمیدهند، بنابراین این وظیفه شما است تا از پرنده خود به خوبی مراقبت کنید. بهتر است با مشاهده کوچکترین تغییرات در حالت و رفتار پرنده، او را زیر نظر بگیرید.

این مقاله از چیکن دیوایس به تمامی دلایل گرفتگی صدای عروس هلندی پرداخته و چنانچه سوالی در این باره دارید، در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

‫۴۳۱ دیدگاه ها

  1. عروس هلندی من یکی دو روز حالش خوب نبود یعنی بی حال بود همیشه میخابید و پف میکرد بردیمش پیش دکترش گفت که ریه هاش خراب شده و به احتمال زیاد میمیره… راهی برای درمانش هست؟ لطفا کمکم کنید…

  2. سلام
    عروس هلندی ماده دارم ۳ماه دارع بعد یکم بی جون شدع صداش گرفته کلا نمیتونه سوت بکشه یا جیغ بزنه کلا صداش گرفته

    1. سلام دوست عزیز
      کلا مقاله در این رابطه نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  3. من عروس هلندیم ۲روز جیغ اصلا نمیزنه ساکت واروم ولی فضلش تغییری نکردی بازی گوشیم همین طور پریدنشم خوب تغییر نکرده

    1. از چیزی ترسیده و به شدت بهش استرس وارد شده
      کجا قرار دادی قفسش رو؟
      حیوون خونگی دیگه نداری از اون بترسه؟
      اکثرا در اثر ترس شبانه هم به این روز میفتن

  4. سلام
    عروس هلندی من دو ماهه هست یک ماه خریدم از من فرار میکنه ولی وقته میگیرم تو دستم فرار نمیکنه چیکار کنم و از سرلاک خوشش نمیاددانه هم نمیتونه بخوره و نوک پایینش ب بالا رفته بود ک نوکشو کوتاه کرد دکتر و وقتی صداشش میزنم احمیت نمیده چیکار کنم ک با من دوستش

    1. سلام دوست عزیز
      سرلاکی که بهش میدی خونگی خودت درست میکنی؟
      یا از برندهای معتبر سرلاک خریدی؟
      سرد یا گرم که نیس سرلاک؟
      ببین سرنگ مخصوص سرلاک میخری
      از گوشه سمت چپ نوکش یه مقدار سرلاک میریزی دهنش
      به مرور دهنشو باز میکنه و میخوره

  5. سلام من یه عروس هلندی ماده دارم ۵ سالشه مشکل کبد چرب داره که چندین دوره دارو مصرف کردو خوب نشد لیور گل و کلسی کولینا و … غذای خونگی میخورد ولی دیگه از زمانی که متوجه کبد چربش شدم نذاشتم بخوره
    چند ماه شدیدا به صورت حمله ای دچار تنگی نفس میشه ۴تا دکتر بردمش و هر کدوم یه دوره دارویی تجویز کردن و متاسفانه بهتر شد ولی خوب نشد
    یکی گفت قارچه یکی گفت باکتریه یکی گفت بخاطر کبد چربه
    خلاصه کلی انتیبیوتیک و دارو به این بچه خوروندم ولی خوب نشد الان یک ماهه از نبولایزر استفاده میکنم دارو انرو بهش دادم و بعد از اون سرم شست و شو میریزم تا ۱۵ دقیقه اکسیژن بگیره، تنگی نفسش مدام نیست بصورت حمله ای چند روز یبار اتفاق میفته ولی خس خس سینه رو کلا داره
    موقع نفس کشیدن صدای تیک تیک میده
    حالا سوالم اینه که این بچه صداش از زمان مصرف انتی بیروتیک ها تغییر کرده و هر روز هم بدتر میشه با اینکه یکی دوماهه دیگه دارویی استفاده نمیکنه و فقط نبولایز میشه تارهای صوتیش به شدت ضعیف شده برای این چیکار باید انجام بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      وجود بیماری در پرندت منجر شده که صداش تغییر کنه
      متاسفانه تا زمانی که بهبودی کامل پیدا نکنه همینطور میمونه صداش

  6. سلام من امروز عروس ماندیم موقع خوردن داشت حرف میزد که یهو ی چیزی تو گلوش رف ولی بعدش قورتش داد و صداش تغییری نکرده نگران نباشم؟

  7. سلام من دوتا جوجه یکی ایزابلا یکی وایت فیس دارم حدودا دو ماهه هستن سرلاک میخورن خیلی هم سالم هستن ولی بعد از خوردن سرلاک باز هم ناله میکنن و چشماشون و کوچیک میکنن دلیلش چی میتونه باشه و اینکه سمت دونه نمیرن اصلا

    1. سلام دوست عزیز
      بیش از اندازه بهشون سرلاک میدی؟؟
      چینه دونشون ببین ورم کرده؟؟

      1. به هر کدوم سه تا سرنگ ۲ سی سی میدم یعنی هر کدوم ۶ سی سی یعنی زیاده؟ چون همش طلب میکنن
        بفرمایید روزی چند وعده سرلاک بدم و چه میزان ممنون

  8. سلام وقت بخیر، عروس هلندیم ۴ ماهشه دو روزه خیلی بی صدا شده نه جیک میزنه نه چیزی ولی سرحاله و غذاشم می خوره
    مدفوعشم تغییر رنگ نداشته
    نمیدونم چرا ولی دو روزه صدا ازش در نمیاد🥺چیکار باید بکنم

    1. سلام دوست عزیز
      از چیزی ترسیده؟؟
      بهش استرس وارد شده؟
      اغلب یا در مواجهه با ترس شدید و یا بیماری سکوت میکنن

    2. سلام من یه جوجه عروس،چهار ماهه دارم رفتم مسافرت گذاشتمش پیشکسی که عروس،داشت ولی حالا که گرفتمش دیگه صداش،در نمیاددکتر دوبار بردمش، انتی بیوتیک بهش دادم یه هفته ولی،تغیر نکرددوباره بردم جایی،دیگه ول ی،فرقی نکرد فقط،فین فین میکنه میشه منا راهنمایی کنید

      1. سلام دوست عزیز
        بهش استرس وارد شده شدید و از چیزی ترسیده
        که این رفتار رو داره
        فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داده؟
        علائمی از بیماری داره؟

        1. سلام دوست عزیز
          برای دریافت مشاوره خرید و فروش میتونید با شماره های درج شده در انتهای صفحه تماس بگیرین
          در غیر این صورت هر سوالی در رابطه با پرندگان دارید از همین بستر با ما در میون بذارید بهتون پاسخ داده میشه

  9. سلام وقت بخیر. عروس هلندی من حدود یک ماهه تند تند نفس میکشه. و همش نفس نفس میزنه. دامپزشکی بردم قطره آنتی بیوتیک و ب کمپلکس دادن.اما هیچ تغییری نکرده. و صداش هم گرفته و میخواد حرف بزنه ولی صداش درنمیاد.غذا خوب میخوره. تنها مشکلش اینه که نفس نفس میزنه و صداش گرفته. چیکار باید بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      دمنوش بابونه درست کن سرد که شد به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بده
      تو محیط قرارگیریش هم از بخور اکالیپتوس استفاده کن

    2. درود وخسته نباشید
      من بهش تایلوزین و تریکو پلاس دادم وقتی اینارو دادم فضلش سبز شد ولی چون سرلاک میخوره فضلش زرد خردلیه نه اطسه میکنه نه ابریزش،داره فقط پف میکنه و به شدت لاغر شده سینه کارتی شده
      ممنون از راهنماییتون

  10. سلام من دوتا عروس نژادلوتینودارم یکیشون ۳ماهه اولش که سرلاکی بود هم صداداشت هم پروازمیکردولی به دون خوری که افتادبعدازچندوقت همصداش گرفت هم نمیتونه پروازکنه البته دون میخوره ولی نه زیاد
    اون یکی هم بااینکه دوماهشه هنوزنه پای نرم خوری میره نه دون هنوزسرلاک میخوره خیلی سرحال توقفس بالاوپایینمیره ولی کتاش دوهفته ای هست آویزونه وموقع خواب هم سرش وتو پرش میکنه مدفوعشون زرد رنگه لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      مدفوع زرد رنگ نشون دهنده عفونته
      برای درمانشون حتما باید ببری دامپزشک

      1. سلام دوست عزیز
        سه تا علت اصلی داره
        بیماره، افسردگی گرفته، به شدت ترسیده
        فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داره؟؟
        علائم دیگه ای مثل بیحالی، بی اشتهایی چطور؟

  11. سلام عروس من مریض شده سه تا دکتر بردم بهتر شده ولی نوکش ک از اول بی حرکت شد هنوز نمیتونه دهنشو باز کنه
    چهارماهشه سرلاک میخوره سمت دون اصلا نمیره خسته شدم واقعا
    ی راه بهم نشون بدیم هم واسه نوکش هم دونخوردنش

    1. سلام دوست عزیز
      برای باز کردن دهنش سرلاک آماده کن
      از گوشه سمت چپ نوکش بریز تو دهانش خود به خود باز میکنه

  12. سلام وقتتون بخیر عروس هلندیم بابابزرگم ندید نشست روش ما نفهمیدیم یعدفعه یه جیغی کشید سریع بلند شد از روش خداروشکر چیزیش نشد نفس برگشت وقت دیگه نمیتونه بخونه صداش درنمیاد میخواد یه چیزی بگه سرفه میکنه پشت سرهم لطفا راهنماییم کنید چکارکنم

    1. سلام دوست عزیز
      سریعا ببریدش دامپزشک
      علت سکوتش هم بخاطر ترسیدن بیش از حدشه

    2. اب و‌غذا میخوره مدفوعشم تغییر نکرده پرآراییم میکنه فقط صداش گرفته میخواد حرف بزنه سرفه میکنه نمیتونه به نظرتون خوب میشه جوشانده رازیانه بدیم بهش بهتر نمیشه

      1. بله جوشانده تخم رازیانه بهش بدین مشکل حل میشه
        اگه حل نشد عفونی که باید آنتی بیوتیک درمانی بشه

  13. سلام عروس هلندیم نزدیک یک ماه هشت صداش درنمیاد همش یه گوشه پف خود میکنه.چیکار باید کنم؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب بیمار بودنی و یا افسردگی گرفتنی تغییر در اوزاخوانی رخ میده و در بیشتر مواقع منجر به سکوت میشه
      بهتره ببری دامپزشک تا دقیق بررسی بشه

  14. سلام عروس هلندیم الان نزدیک یه ماهه صداش درنمیاد دکتر هم بردم براش مترونیدازول تجویز کرده ولی خوب نمیشه همش پف میکنه سرشو تن تن پرت میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدین؟
      فضلش رو چک کنید ببیند تغییر رنگ داره؟

      1. غذا همون دونای خودش ارزن تخمه پلت با کاهووسفیده تخم مرغ خیار
        مدفوعش دکتر زیر میکروسکوپ دید گفت انگل داره داروشو مرتب میدم روز سوم بهترشد حرف زد دوباره برگشت به حالت اولیه،ظاهرا مدفوعش تغییری نکرده یا من متوجه نمیشم

        1. سلام دوست عزیز
          براش پلت مخصوص از برندهای خارجی تهیه کن
          دو قطره عرق زنیان رو حل کن تو آب بده بخوره

  15. عروس هلندیم میخونه ولی صداش بالا نمیاددد خیلی ضعیفه فک نکنم مشکلیم داشته باشه فضله‌شم سبز روشن و آبکی تازه گرفتمش

    1. سلام دوست عزیز
      ولی این فضلش به من میگه مشکلی داره ها
      بهش غذا چی دادی تو این مدتی که خریدی؟؟؟
      اگه سبزیجات دادی طبیعی که فضلش سبز باشه اگه نه نشون دهنده مشکل کبدی هست
      بهش یک هفته به جای آب چای سرد سیاه بده
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو هم تو آب حل کن بده بخوره

  16. سلام من یک عروس هلندی نر دوساله دارم نمیتونه آواز بخونه وقتی که میخونه جیر جیر میکنه بیشتر وقت ها هم بی حاله یا باد کرده و بی حاله چیکار کنم خوب بشه از خیلی وقته

    1. سلام دوست عزیز
      از اونجایی که تمامی دلایل ممکن در رابطه با گرفتگی صداشون تو مقاله نوشته شده
      پیشنهادم اینه که اول مقاله رو مطالعه کنید
      و حتما برای تشخیص دقیق باید از نزدیک معاینه بشه

  17. سلام
    عروس هلندی من دو روز هست که صدای جیر جیر میکنه گرفتگی صدا داره و نمیخونه جای قفسشم شب ها سرد هست احتمال داره سرما خورده باشه یا چیز دیگری هست و درمانش چیه ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال نه صدی سرماخوردگی داره
      چرا میذاری قفس رو جای سرد تو در کل باید دمای مناسبی رو براش فراهم کنی
      الان دمنوش بابونه درست کن سرد که شد ۴ قطره ۵ روز مداوم بهش بده
      اگه نمیتونی بریزی دهنش پر کن تو آبخوریش بخوره
      برای صداشم تو محیط قرارگیریش از بخور اکالیپتوس استفاده کن
      مولتی ویتامین هم برای تقویت سیستم ایمنی بدنش خوبه طریقه مصرفش روش نوشته شده

  18. سلام خسته نباشید عروس هلندی دارم نژاد آلبینو سرلاک میخوره دیروز بین دیوار وپشتم قرار گرفت از وقتی که این اتفاق افتاده زیاد صدام نمیکنه آرم شده نوکش کبود رنگ شده عطسه می کنه وخیس خیس داره احساس این میکنم بینش در هستش از یکی از حفره ای بینش هم دیروز ترشح زرد اومد که با آب ولرم تمیز کردم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      ضربه ای که بهش وارد شده شدیده؟
      آخه این علائمی که میگی با یدونه گیر کردن پیش نمیاد
      پرنده تو مریضه
      صدا نکردنش بخاطر ترسیدنش
      دمنوش بابونه درس کن سرد که شد بده بهش بخوره روزانه ۴ قطره به مدت ۵ روز
      اگه نمیتونی بریزی دهنش تو آبخوریش قرار بده
      مولتی ویتامین هم برای تقویت سیستم ایمنی بدنش هم بخر
      دمای محیط نگهداری رو هم چک کن گرم باشه

  19. سلام عروس من ۶ماهشه
    الان ۳ روزه صداش گرفته ،فقط قبلش ماکارونی ادویه دار خورده ممکنه از اون باشه،آخه هیچ علائم بیماری رو نداره خیلی سرحال و شیطونه

    1. سلام دوست عزیز
      سرخود چیا که به خورد این پرنده ها نمیدین
      ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بخوره

  20. سلام.من.عروس هلندیدارم.امروزازصبح.صدا.نمیکند.بیحال.هست..سرش راهروی بال میگذاردمیخواهم.فهمیداین.چه مشکل دارد چه بده بهتربشی راهنمای کنیی

    1. سلام دوست عزیز
      فضلش رو چک کنید ببینید تغییر رنگ نداره؟
      غذابهش چی میدادین؟

      1. سلام عروس هلندی من بی‌حال امروز میبینم دور چشمش قرمز شد نوکش هم سیاه شده میشه راهنمای کنید

        1. سلام دوست عزیز
          در برخی مواقع علت اصلیش ژنتیک و بالغ شدنه
          ولی اینکه میگی بیحالی هم داره نشونه خوبی نیست و بیماره
          پرهاشو چک کن ببین پر میریزه ازش؟

  21. سلام ببخشید من ۳ روزه عروس هلندی خریدم فکر میکنم ۲۰ روزش باشه لتینو از وقتی آوردمش اصلا صدایی نداره حتی جیک هم نمیزنه سرلاک هم میدم بهش ولی خوب نمیخوره تو دهنش میمونه رنگ دستشویی هم سبز با تیکه های سفید
    و این که وقتی سرلاک میدم بد نفس میکشه از تو دماغ هاش آب میده این علائم ها فقد موقع سرلک خوردنش پرنده فروشی هم نشونش دادم گفت سرما نخورده

    1. سلام دوست عزیز
      چون سه روزه گرفتین طبیعیه که این رفتار رو نشون بده
      چون هنوز به شما و محیط عادت نکرده
      سرلاک رو بهش درست نمیدی این اتفاق میفته
      برو سرنگ و یا قاشق مخصوص سرلاک بخر براش با اون بده
      و توش دو قطره سرکه سیب طبیعی حل کن بده بخوره

  22. سلام،یه عروس هلندی دارم،پَر پسِ سرش ریزش کرده،فقط کاکول ش رو داره تو ناحیه سرش،بنظر شما دلیل ریزش موهاش از چی میتونه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      نژاد عروس هلندیتون چیه؟
      اکثرا لوتینو ها به صورت ژنتیکی کچل هستن
      و در مواقع دیگه برمیگرده به تغذیه نامناسب، پرریزی، بیماری و …
      اگه مشکل ژنتیکی نباشه میتونی از پماد ویتامین آ، روغن زیتون و آب سیر استفاده کنی و به ناحیه ای که کچل شده بمالی

  23. سلام
    عروس هلندی من قبل از اینکه بره حموم حالش خوب بود و سرحال
    ولی تا اومد بیرون خیلی بی حال شد و غداش رو درست نمی خوره
    صداشم خیلی گرفته

    1. سلام دوست عزیز
      سرما خورده به احتمال زیاد
      مولتی ویتامین تهیه کن
      طریقه مصرفش هم روش نوشته شده
      و دمنوش بابونه درست کن و سرد شدشو بده بخوره
      و تو محیط قرارگیریش از بخور اکالیپتوس استفاده کن

      1. سلام وقت بخیر
        دوروزه ی عروس هلندی نر خریدم هیچ صدایی نداره و بیشتر خوابیده نمیزازه دست ب سمتش ببریم اگ جدیه ببرمش دکتر نظر شما چیه

        1. سلام دوست عزیز
          نه مشکلی نداره
          چون تازه گرفتین هنوز به شما و محیط جدید عادت نکرده
          یه مدت بگذره خوب میشه

  24. سلام خسته نباشید یه عروس هلندی ۳ ماهه دارم که ۲،۳ روز پیش یهو کسل شد و چیزی نمیخورد در حدی که وقتی گرفتنش تعادل نداشت و نفس نفس میزد بردمش دامپزشکی یه ویتامین و قرص داد بعد چن ساعت به غذا افتاد ولی هنوز یکم کسله و خس خس میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      ویتامین رو حتما بهش باعث تقویت سیستم ایمنی بدنش میشه
      برای برطرف شدن خس خس سینه تو محیط قرارگیریش از بخور اکالیپتوس میتونی استفاده کنی
      و دمنوش بابونه درست کن سرد که شد بده بخوره

      1. خیلی ممنون
        الان بهتره، فقط زود خسته میشه و زیاد میخوابه
        احتمالا ب خاطر سنشه؟

        1. سلام ،عروس هلندیم چند ماه پیش صداش گرفت ،بردمش دامپزشک گفت سرما خورده دیر آوردین تارهای صوتی آسیب دیده ،بهش دارو داد ،و مولتی ویتامین ،دو هفته استفاده کردم ،گفت صداش طول می‌کشه خوب بشه ،ولی دو سه ماه گذشته ،الان دیگه صداش کامل قطع شد 😔خیلی واسش ناراحتم لطفا راهنمایی کنید

        2. سلام دوست عزیز
          همچنان علائمی از بیماری رو داره؟؟
          تغییر رنگ فضله داره؟
          استرس بهش وارد شده یا اینکه به شدت ترسیده باشه؟

      2. سلام وقت بخیر
        دوروزه ی عروس هلندی نر خریدم هیچ صدایی نداره و بیشتر خوابیده نمیزازه دست ب سمتش ببریم اگ جدیه ببرمش دکتر نظر شما چیه

        1. سلام دوست عزیز
          چون دو روزه خریدین طبیعیه این رفتار
          باید یه مدت بگذره تا باشما و محیط انس بگیره
          الان جای نگرانی وجود نداره

  25. سلام جوجه های عروس هلندیم دوسه هفتشونه دلمپزک گف جداشون کن جداشون کردم سرلاک میدم دوروزه ک خیلی بیحالن یکیشون ک داره میمیره دومی صداش گرفته سرلاکش میدم نمیتونه زودقورتش بده بی حاله انتی بیوتیک باسرلاک‌بش میدم بنظرتون چکارش کنم

    1. سلام دوست عزیز
      سرلاک رو چجور بهشون میدی؟
      ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو سرلاکشون بده بخورن

      1. سلام وقت بخیر چند روزی هست عروس هلندی نر گرفته اصلا صداش درنمیاد انگار صداش گرفته باشه اصلا نمیزاره سمتش بریم مشگلاش چیه میشه راهنمای کند

        1. سلام دوست عزیز
          چون تازه خریدیش طبیعیه که صدایی از خودش ایجاد نکنه
          اما خب بیماری، استرس و ترس، افسردگی یکی از دلایل دیگه سکوت کردن هست
          در برخی مواقع هم پرنده به کل لال هست

  26. سلام وقت بخیر عروس هلندی ماده دارم از قفس اوردمش بیرون پرواز کرد محکم خورد به سقف خونه بعد هم به در اتاق حالا از دیشب صداش گرفته در حد یه جیکه خیلی ضعیف خیلی نگرانشم همه چیش خوبه بازیگوشی و خوراکش خوبه

    1. سلام دوست عزیز
      برای اطمینان از اینکه بهش اتفاق جدی نیفتاده بهتره معاینه بشه

  27. سلام من یه طوطی عروس هلندی نر دارم که بین حرف هاش یهو خس خس میکنه خیلی بلند یا حالت جیغ ولی با صدایی که اصلا در نمی‌آورد شاید مثلا ۷ تا ۸ بار حرف بزنه بعد یهو ۲ تا ۳ دقیقه یکسره خس خس بد میکنه نمیدونم چه اتفاقی افتاده حدود ۱ سالش هم هست

  28. سلام عروس هلندی من تا دیشب مشکلی نداشت امروز صبح دیدم صداش گرفته علتش چیه و باید چیکار کنم ممنون میشم کمکم کنید🙏🥺

    1. سلام دوست عزیز
      مقاله در کل در این رابطه نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  29. سلام عروس هلندی من نره الان صداش دو رگه شده و تقریبا ۲ و ۳ روزی میشه که بی حاله

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب از سر بیماری های قارچی و یا بیماری های تنفسی این اتفاق پیش میاد
      چک کن ببین تغییر رنگ فضله داره؟

  30. سلام ببخشید عروس هلندیم وقتی اومد صدای جیک جیکش خیلی کلفت بود از وقتی خریدمش شاید یه هفته شده صداش فرق کرده نازک شده شبیه صدای خروسه ولی نازک تر چون پی پیشو خورده‌ اینجوری شده؟ یا نه خیلی میترسم

    1. سلام دوست عزیز
      تغییر در نوع آواز به دلیل بیماری اغلب رخ میده
      اگر مدفوعش رو خورده کمبود کلسیم و مواد معدنی رو نشون میده و جیره غذاییش نامناسبه براش غذای مخصوص عروس هلندی تهیه کن
      بهتره ببری دامپزشک تا ازش تست بگیرن

  31. سلام خسته نباشید عروس هلندی من لوتینو هستش و چند وقته بخاطر اینکه اون یکی عروس هلندیم رفته ناراحت بود جیغ میزد و گوشه گیر بود اما بهتر شد ولی الان یه هفته خس خس می‌کنه یعنی طوری که میخوان تخم بزارن یه صدایی میدن اونجوری صدارو و اصلا باهامون اوکی نیست واسه همین دامپزشکی بردنش سخته چیکار کنم ؟ آیا اگر بیماریه خونگی درمان میشه ؟

      1. سلام عروس هلندی من ماده اس و دو سه روزی بود که مستی شدید داشت .
        الان از دیروز غروب تند تند نفس میکشه و یه گوشه پف کرده ؟
        چی بهش بدم موقتا تا وقتی که میبرمش پیش دامپزشک .
        تقریبا ۱۰ سالشه

        1. سلام دوست عزیز
          فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داده؟
          دمای محیط نگهداری مطلوبه؟ گرم که نیس؟

      1. سلام دوست عزیز
        اغلب زمانی که میترسن و بهشون استرس وارد میشه و یا بیمار بودنی آواز نمیخونن
        فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داده
        علائم دیگه ای جز نخوندن هس؟

  32. سلام عروس هلندیم۲سالشه گوشه گیر و بی حاله واشتها نداره ضعیف شده جیرجیر می کنه دو روز دامپزشکی بردم دستگاه بخور گذاشتم روز خوبه شب حالش بده چیکار کنم

    1. سلام وقتتون بخیرعروس هلندی موقعه خواب یه پاشوبالانگه میداره میخاستم بدونم دلیلش چیه کمبودویتامین هستش

      1. سلام دوست عزیز
        اغلب این کار رو برای حفظ گرمای بدنی انجام میدن
        ولی زیر پاشم چک کن ببین میخچه که نداره یه برجستگی صورتی رنگ یا متمایل به قهوه ای
        اگه داشت بگو درمانشم میگم

        1. اکثرا زمانی که بیمار هستن دیگه آواز نمیخونن
          بنابراین باید چک کنی ببینی چه علائمی رو از خودش نشون میده

        2. سلام
          عروس هلندی من بالغه نر هست
          الان ۱ سالی هست دارم ولی تا به حال صداش و نشنیدم امکان داره لال باشه تا الان دو بار جوجه دادن جوجه هایش سالمه ولی خودش صدا نداره

        3. سلام دوست عزیز
          بله گاها این امکان وجود داره

  33. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من عروس هلندیم تا شب قبل صداش بلند بود و جیغ میزد
    ولی از صبح صدای جیغاش خیلی ضعیف شده
    ولی حالت ضعیف شدن و سرما خوردگی رو توش ندیدم
    میشه بگین چیکار کنم خوب بشه

  34. سلام من تازه عروس هلندی مرو خریدم پر هاشو در آورده ولی هنوز یکمی از سرش خالی ولی نمیدونم چرا صداش کمه ایا بخاطر بچه بودنش

  35. سلام عروس هلندی من ۱۰ ماهشه خیلی ضعیف بود چندروز پیش دامپزشکی بردمش دکتر گفت بیمار نیست فقط ضعیفه و بهش داروی تقویتی و سرلاک داد و یک قطره که اگر عفونت خفیفی هم داشته باشه از بین بره
    الان پنج روز شده روزی یک وعده سرلاک صبح بهش میدم چون بالغه بزور با سرنگ تو نوکش میریزم که قورت بده قطره هاشم داخل آبش میریزم و دقیقا طی این چند روز مدفوعش تغییر رنگ داده فضله سبز خیلی روشن شده شل نیست فقط قبلا سبز تیره بود عادی بود الان سبز خیلی روشن نگرانم داخل سایتا نوشته نشونه بیماریه! بخاطر داروها و سرلاکی که بهش میدم نیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      چرا امکان داره بخاطر داروهایی که میدی باشه
      ولی خب فضله سبز رنگ در بیشتر مواقع مشکلات کبدی رو نشون میده

      1. سلام وقت بخیر.عروس هلندی۱ساله دارم چندروزی سفربودم پیش همسایه گذاشتم بعدکه برگشتم دیدم صداش خس خس هست آبریزش بینی هم داشت داروگرفتم آبریزش قطع شدولی کلالال شده است.رنگ فضله ش هم تغییرنکرده خوردوخوراکشم مثل روزهای اوله شیطون وفضول مثل قبل.چکنم صداش دربیاد؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          سرماخورده
          دمنوش بابونه درست میکنی به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میدی میخوره
          مولتی ویتامین برای تقویتش میدی
          از بخور اکالیپتوس هم تو محیط نهگداری استفاده کن
          بیماری و ترس دو عامل اصلی برای سکوت پرنده هست

    2. سلام من یک عروس هلندی گرفتم تا دست میبرم جلوش جیغ میزنه میشه بهم دلیلشو بگین

      1. سلام دوست عزیز
        اولا چون تازه گرفتین به شما و محیط جدید عادت نکرده
        و دوما از حرکت دستتون میترسه دستتون رو سمتش بردنی حرکت ندین

  36. سلام خسته نباشید من یه عروس هندی سه روز خریدم امشب حالت نفس تنگی داره و انقدر ضعیف شده تعادل نداره لطفا کمک کنید چه دارویی بهش بدم ممکنه تا صبح تلف بشه دامپزشکی نزدیگ هم در دسترس نیست

    1. سلام دوست عزیز
      به جز نفس تنگی چه علائم دیگه ای از خودش نشون میده؟
      غذا بهش چی میدادی؟
      باید توضیحات کاملتری بهم بدی

    2. سلام ببخشید پرنده ی من تقریبا ۲۰ روز میشه آوردمش خونم تا ۴ روز قبل می گفتم کاکلی سلام جیغ میزد ولی الان که میگم میخواد جیغ بزنه ها ولی صداش نمیاد چیکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        چیزی رو نبلعیده؟
        علائمی از بیماری که نداره؟

        1. سلام خسته نباشید…عروس هلندی من چندوقته عطسه میزنه پشت سرهم بعد تندتند نفس میکشه دلیلش چیه؟؟ راه حلی وجود داره؟؟

        2. سلام دوست عزیز
          سرماخورده به احتمال زیاد
          محل نگهداریش رو گرم کن
          تو اتاق از بخور اکالیپتوس استفاده کن
          با مولتی ویتامین هم تقویتش کن

  37. سلام.عروس هلندی من نر هست و چهار ماهشه بیست روزی هست خریدمش الان چند روزه صدا نمیده ولی غذا میخوره خیلیم می‌خوابه علتش چی می‌تونه باشه

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدی به شما و محیط جدید عادت نکرده
      بهتره که یه مدت صبوری کنید و تمامی شرایط لازم رو برای سرحال و شاد بودنش فراهم کنید
      براش غذای مخصوص عروس هلندی تهیه کنید
      و با مولتی ویتامین تقویتش کنید

  38. سلام عروس هلندی من موقع نفس کشیدن خودش بالا و پایین میشه و پر های قفسه سینش ریخته و اصلا سرحال نیست همیشه میخوابه ، اسهال هم داره
    نمیتونم ببرمش دامپزشکی میشه بگید چیکار کنم😭😭

    1. سلام دوست عزیز
      واقعا وقتی این جمله نمیتونم ببرم دامپزشکی رو میبینم
      عصبانیتم فوران میکنه خودت مریض بشی پدر مادرت نمیبرنت دکتر؟؟؟
      اخه وقتی شرایطش رو ندارین چرا میخرین این زبون بسته هارو
      ساقه پرهایی که میریزه ببین خونیه؟
      اون نواحی که پراش ریخته دست بزن ببین پرندت احساس درد میکنه؟
      اسهالش چه رنگیه؟

  39. سلام ،من یه عروس نر دارم بعداز جفت گیری دیدم صداش قطع شده ، و زور میزنه صدا کنه یا بخونه نمیتونه ،صداش در نمیاد ،جوجه هاش دو ماهه شدن اما هنوز صدای نر خوب نشده ،، بنظرتون چیکار کنم ،،میترسم پیش دامپزشک ببرم دارویی بده و تلف بشه
    مشکل در خوردن و پرواز کردن و ،،،نداره فقط صداش درنمیاد ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      این گرفتگی صداش دلایل مختلفی داره
      ممکنه به عفونت باکتریایی یا قارچی مبتلا شده باشه
      یا غده تیروئیدش بزرگ شده باشه
      بنابراین باید از نزدیک بررسی بشه و با آزمایشات مختلف مشخص میشه چه اتفاقی افتاده

    2. سلام سیر رو خورد کنید بزنید به تخم مرغ یا سیبزمینی اب پز یا ذرت پخته بدید بخوره حداقل سه روز آویشن هم دم کن سرد کن بده بهش تا که خوب بشه پرنده ی تر منم اینجوری بود اینو کردم خوب شد

  40. سلام یه جوجه عروس دارم حداقال ۳ ۴ هفتشه با سرنگ تفلونی بهش غذا میدیم (یعنی بدونه کرمک) صداش بزور درمیاد دیروزم با قاشق بهش اب دادن از اون موقع به بعد صداش بزور درمیاد بخاطر چیه دقیقا یه سوال دیگه ام دارم این جوجه من مدفوعش سیاه شده از وقتی که براش سرلاک نیکتون گرفتم اینجوری شده چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اشتباه دادی سرلاک رو بهش
      فضله سیاه رنگ جای نگرانی داره و نشون دهنده خونریزی در معده روده، مشکل در کلیه و مسمومیت با سرب هستش
      سریعا ببرش دامپزشک تا تلف نشده

  41. سلام وقتتون بخیر
    عروس هلندی من ۵-۶ سالشه
    نر هست
    چند روزیه صداش گرفته و مثل گذشته تیز نیست صداش
    و چشم سمت راستش هم انگار اشکی هست چون مثل چشم سمت چپش عادی نیست
    چیکار کنم به نظرتون؟!؟!

    1. سلام دوست عزیز
      چشمش التهاب داره
      از قطره های چشمی و آنتی بیوتیک ها با تجویز دامپزشک براش استفاده کن

      1. سلام و وقت بخیر
        ی چند روزی هستش برام عروس طوطی آوردن خیلی ضعیفه و زیر گلوش باد کرده
        بی زحمت راهنمایی کنین
        ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          احتمال اینکه گلوش عفونت کرده باشه زیاده
          براش مولتی ویتامین تهیه کن و تقویتش کن

        2. سلام من دیروز عروس هلندی رو خریدم اما اصلا از دیروز تاحالا اصلا صدای از خودش نمیده اگه هم بده فیش فیش میکنه برای چیه

        3. سلام دوست عزیز
          فعلا این رفتار طبیعی هست
          چون به شما و محیط جدید عادت نکرده
          باید اجازه بدی با شما انس بگیره

  42. سلام عروس هلندی من وقتی میارم بیرو فرار نمی کنه امروز بردمش بیرون بعد خواست بپره بره منم گرفتمش
    بعد که اوردمش میخواد صدا کنه ولی نمیتونه چیکار کنم

    1. سلام بررسی کن ببین چیزی تو گلوش گیر نکرده باشه
      به زور گرفتیش؟
      دمای محیط نگهداریش مطلوب هست؟ گاها از سر گرمای زیاد این کار رو انجام میدن
      البته هنگام مشکلات تنفسی هم این نشونه رو از خودش نشون میده

      1. سلام عروس هلندی من یه ماه صداش گرفته و عطسه و آبریزش بینی داشت بردمش دامپزشکی تو سه نوبت بهش آمپول زد و یه دارو داد برای تو آبش اما هنوز خوب نشده وزنشم کم شده ضعيف شده

        1. سلام دوست عزیز
          این علائمی که میگی نشونه سرماخوردگی هست
          محیط نگهداریش رو گرم نگهدار
          بهش مولتی ویتامین بده
          با تجویز دامپزشک قرص سرماخوردگی رو در حد خیلی کم بسیار کم تو آب حل کن و یه قطره صبح و یه قطره شب بهش بده

  43. من یه عروس هلندی جفت خریدم فکنم الان یک ماهش شده اما نه آواز نمی خونه الانه ها که یکم حرکت میکنه از یه جای به جای دیگه ای میره با توپش بازی میکنه این آلان عادي

    1. سلام دوست عزیز
      اگر تازه خریدی این رفتار طبیعی هست و باید یه مدت بگذره تا به تو و محیط جدید عادت کنه
      جنسیت عروس هلندیت چیه؟
      قبلا آواز میخوند؟
      غذا بهش چی میدی؟
      کجا نگهش میداری؟

  44. سلام وقت بخیر
    عروس هلندی من اصلا سر و صدا نمیکنه و مدفوعش به شکل لوله‌ ای هست دليلش چی هست

    1. سلام دوست عزیز
      قبلا میخوند و الان آوزاخوانی قطع شده؟
      فضلش چه رنگیه؟
      غذا بهش چی میدی؟
      کجا نگهش میداری؟

  45. سلام گرینچیک من تقریبا ۳ ماهشه یک هفته پیش میله قفس تو دهنش گیر کرد ک آروم جدا کردم و بردمش دامپزشکی تقویتی بهش زد و چکاپ کرد ک جای زخم و اینا نبود میله قفسم دیدن گفتن این احتمالا بخاطر گیلاسیه که خورده و خون نیست و اب و عسل و مولتی ویت بهش دادم حالش خوبه شیطونه جنب و جوش داره ولی صداش خیلی گرفته‌س بیشتر انگار قیز قیز میکنه یجوری مثله شیشه تمیز کردن یا برف پاک کن ماشین(امیدوارم متوجه بشید منظورمو) چیکارش کنم

    1. سلام دوست عزیز
      مطمئنی چیزی گیر نکرده تو گلوش؟
      احتمال مشکلات تنفسی وجود داره
      استفاده از جوشانده تخم رازیانه برای درمان مشکلات تنفسی و آسم موثره
      ولی برای تشخیص دقیق باید معاینه بشه صرفا از روی صدا نمیشه مشکل رو تشخیص داد

      1. سلام
        عروس هلندی من یک سالشه و تازه از امروز صداش گرفته ، احتمال نمیدم سرماخورده باشه چون کاملا سرحاله و میخونه…
        برای رفع گرفتگی صدا تو خونه باید چیکار کنم؟

        1. سلام دوست عزیز
          بررسی کن ببین چیزی تو گلوش گیر نکرده باشه
          درمانش توی مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  46. سلام عروس من یه بیست روز پیش خیلی خس‌خس می‌کرد همش خواب بود غذا نمی‌خورد دارو بهش دادم بعد ۱۵ روز رسیدگی الان پنج روزه که بهتر شده ولی بازم آبریزش وخسته خس داره میشه راهنمایم کنید چی بهش بدم

    1. سلام
      دارو چی دادی قبلا ؟ دامپزشک نبردی ؟ محیط نگهداری نسبت به ۱۵ روز پیش سردرتر شده ؟ (هوای بهاری ۱۷ ۲۰ درجه هم سرد محسوب میشه !)

  47. سلام وقت بخیر عروس هلندی من ۹ماهشه، واینکه موقع تنفس بینیش صدا میخوره و عطسه میزنه

    1. سلام ممنون عزیز دلایل مختلفی میتونه داشته باشه. نامنتاسب بودن یا نا متعادل بودن دمای محیط نگهداری

      ۲. ورود پرز بدن پرنده به داخل راه های تنفسیش به خصوصی زمانی که مشغول پاک کردن با پرهاشون هستن

      ۳. سرما خوردن پرنده

      ۴:داشتن آلرژی

  48. سلام عروس هلندیم سرما خورده بود دکتر هم بردمش و بهش دارو داده به خوردش میدم دو عدد شربت داده هر دو رو تو یک نیم لیتر آب و یک نیم سی سی شربت باهم مخلوطش کنم و ۱۲ساعته به خورد عروسم بدم و من چند روز اینکارو کردم ولی امروز عروسم انگار میخاد چیزی بگه ولی نمیتونه حرف زدن حرف میزنه ولی نمی‌دونم ک چرا اینجوری شده انگار یچیزی تو گلوشه شایدم اینجوری نیس

    1. سلام مقاله رو کامل بخونید توصیه دامپزشکم انجام بدین. به دامپزشک پرندگان زینتی مراجعه کنید

    2. سلام عروس هلندی ماده من جوجه هم داره کاملا سالم بود اما امروز صبح صداش قطع شده
      پف نیست اشتها هم داره به جوجه ها هم غذا میده
      هیچ علایمی از سرماخوردگی نداره فکر می کنم پوست ارزن در نای پرنده ام گیر کرده
      براش هویج و تخم مرغ آب پز گذاشتم اما با اینکه خورد بازم صداش در نیومد.

      آیا دامپزشک می تونه ارزن رو از نای پرنده خارج کنه؟ چطور این مشکلش برطرف میشه؟

  49. سلام عروس هلندی من مامانم ندیده بود پا گذاشته بود روش اولش دهنشو باز گذاشته بود بعد بهتر شد ولی الان صداش گرفته چیکار کنم؟

    1. سلام در مقابل پرنده ای که خریداری میکنید مسئولید و بهش توجه کنید این موارد پیش نیاد. آیا خونریزی داشته؟

  50. سلام خسته نباشین من ۹فروردین یه عروس هلندی نر خریدم فروشنده گفت ۶ماهشه از همون روز اول خیلی ساکته براش اسباب بازی هم خریدم ولی فقط غذا میخوره و میخوابه بیشتر موقع ها پف میکنه و چرت میزنه یه چند روز پیش از روی مزیک صدای پرنده یکم اواز خوند ولی از دیروز نمیخونه نشیمنش چوبه اونو میکنه میترسم اون تو گلوش مونده باشه جیغ میزنه ولی اواز نمیخونه میوه و سبزی جات هم اصلا نمیخوره ولی تخم مرغ اب پز با سیب زمینی رو دوس دارم ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام ممنون از شما . فکر میکنم هنوز به محیط عادت نداره . ایرادی نداره داره چوبو خورد میکنه یه جور بازیه . اسباب بازی چوبی براش بذارید . برای غذاش هم میتونید از ذرت، جوانه گند، ارزن و کتان سفدیه تخم مرغ اب پز و … استفاده کنید .

  51. سلام عروس هلندی ما زیاد صدا نمیکنه قبلا جیغ میزد ولی الان بلندترین صداش مثل صدای گنجشکه ولی حال ظاهریش خوبه میخواستم ببینم مشکلی نداره ممنون

    1. سلام مقاله رو بخون . جفت داره ؟ شاید باهاش حرف نزدی و فقط صدای پرنده های دیگه رو شنیده و داره تقلید میکنه . غذاش چیه ؟

  52. سلام عروس هلندیم سرما خورده بود حالا علاعم سرما خوردکیش از بین رفته و فقط نفسای صدا دار میکشه
    بنظرتون چیزی تو گلوش گیر کرده؟

    1. سلام مشخص نیست باید معاینه بشه . رطوبت محیط کمه ؟ مقاله رو کامل بخون

  53. سلام عروس هلندی من نر هست که قبلا عطسه می‌کرد اما الان چند روز هست که عطسه میکنه اما صدا دار، عطسه انگار صدای بوق میده علتش چی میتونه باشه؟؟؟

  54. سلام من عروس هلندیم جیغ میزنه اونم حالت های سوت ولی بعضی اوقات مثل غروب که میشه دو با سه بار خمیازه میکشه اونم شاید هفته ای دو بار ایا ببرمش دامپزشک چی بدم بخوره خوب شه نیازی به درمان هست ایا؟
    ۷ ماهشه و اینکه چجوری حرف بزنه فقط حیغ های میزنه انگار یه چیزی میگه متوجه نمیشم لطفا راهنمایی کنید عروس هلندیم سخنگو بشه ممنون

  55. سلام عروس هلندی من شدیدا تنگی نفس گرفته و پشت سر هم عطسه میکنه باید چیکار کنم؟

    1. سلام
      محیطش رو گرم کن
      باید داروهم دریافت کنه که دارو رو باید از دامپزشک حیوانات خانگی بگیری
      من چون پرندت رو معاینه نکردم نمیتونم دارو بدم باید دمای بدن پرنده معاینه بشه و ببینه ایا عفونت داره یا نه که دارو رو بدن بهش

  56. سلام عروس هلندی من چند روزه که احساس میکنم خمیازه میکشه ولی امروز خیلی زیاد بود یه صدایی هم از خودش در میاره و گردنش میگیره بالا، نمیدونم چرا اینجوری شده اشتهاش هم خوبه نزدیک های دو سالشه

    1. سلام
      به نظر نمیرسه مشکل خاصی داشته باشه
      اگه سروصدای اطراف زیاده کم تر کن

  57. سلام عروس هلندی من چند روزه صداش حالت ویبره گوشی شده اصلا صداش در نمیاد ،هیچ علائمی نشون نمیده فقط گاهی بی حوصله میشه و گوشه گیر اونم خیلی مدتش کوتاهه،نمیدونم چش شده،میشه راهنماییم کنین؟من تازه متوجه این موضوع شدم خیلی نگرانشم😔😔

    1. سلام
      پنجره اتاقشو باز میکنی ؟ امکان اینکه سرما خورده باشه زیاده
      مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی از پت شاپ یا کلنیک دامپزشکی بگیر و بهش بده
      محیط نگهداریش رو هم گرم گرم کن
      اب تمیز و تازه هم در اختیارش بزار

  58. عروس ما سرما خورد. زود خوب شد ولی هنوز صداش خیلی یواش هست دو تا از پرهاش هم ریخت، چهار ماهه هست

    1. مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی از برنده های خوب مثل کی کی یا پادوان از پت شاپ یا کلنیک دامپزشکی یا اینترنتی بگیر و بده بهش اوکی میشه

    2. سلام عروس هلندی ما دو روزه که هیچی نمیگه حتی جیغ هم نمی زنه آب و غذا هم خیلی کم می خوره وزنش به شدت اومده پایین

      1. سلام
        فضلش چه رنگیه ؟ باید ببری پیش دامپزشک تا معاینش کنه
        اگه سینه کاردی بشه دیگه نمیشه کاریش کرد سریعا مراجعه کن ممکنه مشکل روده داشته باشه

  59. سلام عروس هلندی من ۴ سالشه از امروز صبح صداش گرفته…عادت داشت جیغ میزد..صدای خیلی تیزیم داشت..ولی از صبح صداش گرفته…ترشحات چشم یا بینی نداره..ولی صداش خیلیی کم شده

  60. سلام من عروس هلندیم ۹ ماهشه امروز وسط گلهام نشسته بود یهو دیدم حالش بد شد،ازچشماش اشک میومد تنگی نفس داشت بلافاصله بردم پیش یه پرنده فروش که یه قطره داخل دهنش ریخت گفت ی چیزی گیرکرده خوب میشه یکم اب وهویج وفلفل دلمه ای وسیب رنده شده بخوره،دفع میکنه میاد بیرون،یکم بهترشد اما دوساعت بیحاله،یکم اب خورده بازم ازچشماش اشک میاد نفسش به سختیه،چیکارکنم

    1. احتمالا به گل ها حساسیت کرده یا شاید هم چیزی داخل چینه دانش گیر کرده
      غذای ابکی و نرم زیاد بهش بده تا دفع کنه
      در صورت عدم بهبودی حتما دوباره به دامپزشک پرنده های زینتی نشونش بده

    2. عروست خوب شد مشکلش چی بود لطفا بعد از خوب شدنشون راه هایی که انجام دادید رو بزارید تا همه استفاده کنن ممنون

      1. سلام وفت بخیر
        قطره دادم ب عروس هلندی بد تنفس میکنه چکارش کنم؟

  61. سلام خسته نباشید
    من یه عروس هلندی دارم که نه ماهشه دیشب که خوابیدم حالش کاملا خوب بود ولی امروز از اون موقعی که بلند شده صداش گرفته .اینکه دیروزش خیلی جیغ زده می‌تونه دلیلش باشع؟

      1. سلام من یک عروس هلندی سرلاکی دارم دوسه روز صداش گرفته ولی الان صدا نمیتونه دربیاره سرلاک هم میخوره دون پیش گذاشتم ارزن و کتان یکمم پودر سرلاک ریختم روش کمی ازش خورد از اون روز به بعد اینجوری شده کمکم کنید ممنون.

        1. نمیشه همینجوری تشخیص داد
          بهتر که به دامپزشک پرنده های زینتی یا پرورش دهنده های باتجربه عروس هلندی نشونش بدید تا تشخیص بدن

  62. سلام، عروس هلندیه من سه ماهشه و سالم و سرحاله ولی چند روزیه که وقتی میخواد آروم صدا کنه صداش گرفته است ولی وقتی جیغ بلند میزنه نگرفته. سوت بلبلیم قشنگ میزنه… چرا اینجوری شده؟ فقط وقتی من پیشمم با صدای گرفته حرف میزنه. یعنی داره خودشو لوس میکنه؟

    1. سلام مشخص نیست . علائم دیگه ای نداره ؟ فضلش چجوریه ؟ غذاش چیه ؟

  63. سلام عروس هلندی ک یکسال و نیم سنش هست از بچگی پیش خودم بوده یک ماه و نیم پیش سرماخورد صداش کم کم گرفته دوبار دامپزشک بردم دارو داد علائم سرما خوردگیش رفت ولی صداش برنگشت بازیگوشیشو داره غذاشم خوبه ولی صداش سایلنت😔خیلی ناراحتم واسش چیکارش کنم

    1. سلام تغذیش چیه ؟ منظورتون اینه نمیخونه ؟ مقاله رو کامل بخونید

  64. سلام ببخشیدعروس هلندیمون یک ماه ونیمشه هفته پیش کرمک تو گلوش گیر کرد تاشب دکتر پیدانکردیم خودمون زیرگلوشوماساژ دادیم درومد ازاون موقع دیگه همش سرش و میکنه تو پرش میخوابه غذا ام که سرلاک میخورد نمیخوره چیکارش کنیم صداشم درنمیاد

  65. سلام من یه عروس هلندی دارم ۲ ماهشه
    صداش گرفته و فضله اش ابکیه و سبز پررنگ
    همش هم سرشو میکنه لا پرش می‌خوابه
    اما شیطونیم میکنه
    لازمه ببرمش دامپزشکی؟

    1. سلام
      صدردصد باید بره پیش دامپزشک حیوانات خانگی
      بیماری ممکنه به کبدش اسیب زده باشه

      1. سلام عروس هلندی ما یه مدته اصلا صداش در نمیاد چیکار کنم نگرانشم

        1. توضیح داخل پست کافیه یه دور پستو بخون بعد کامنت بده

  66. سلام یه عروس هلندی دارم که اصلا صدا نمیده جسر جیر هم نمیکنه بعضی وقتا دهنش باز بسته میکنه نمیدونم میخواد جیغ بزنه نمیتونه یا مشکل دیگه داره

      1. سلام منم این مشکل رو دارم جوجه ام صداش در نمیاد نفس که میکشه اذیت میشه ولی دهنش باز نمیشه

        1. دستی بهش سرلاکی بده تا سرعت بزرگ شدنش افزایش پیدا کنه

  67. عروس هلندی وقتی ۲ ماهه بود من خریدم الان ۸ ماه داره ولی الان چند مدت هر چیزی را برمی داریم اسمش را صدا می زند

  68. سلام من یه عروس هلندی نر دارم ۳ ماهشه از وقتی خریدم خیلی میخوابه صداشم گرفته و مدفوعش آبکیه و سبز تیره اس دونه هم خوب میخوره

      1. درود و خسته نباشید،
        عروس هلندی ۵ ماهه دارم که دیروز خودش برنج پخته سرد خورد و بعد ده دقیقه بالا آورد و بعد از اون صداش تغییر کرده بزور جیغ میزنه، ولی کلمه رو کامل میگه و مشکلی نداره،غذا خوب میخوره و بازی میکنه،چند روزه حموم نبردم و خودش هم آب بازی نمیکنه،احتمال اینکه پرهاش راه تنفسیش رو گرفته باشه که صداش اینجوری شده؟

        1. سلام دوست عزیز
          دو قطره سرکه سیب طبیعی رو بریز تو آب بده بخوره
          اگه حموم نمیکنه از روش اسپری آب استفاده کن
          تو فاصله زیاد وایسا و از دور بهش آب بپاش تا پر آرایی کنه

        2. سلام خسته نباشید من یک عروس هلندی دوساله ونیمه دارم چندروز پیش صداش گرفته بود ۳ روز قطره مولتی ویتامین توی ابش ریختم خورد وبهترشد ولی الان دیروز تاحالا خودش راپف میکنه مثل وقتی که میخواد شکمش کار کنه ولی شکمش مثل قبل کار نمیکنه لطفا کمکم کنید یعنی خودش راپف میکنه ولی شکمش کار نمیکنه این عمل راهر۱ دقیقه به یکبار تکرار میکنه خیلی براش ناراحتم لطفا کمکم کنید باتشکر

        3. سلام دوست عزیز
          روی غذاش و یا تو دهنش دو قطره روغن زیتون بچکون خوب میشه
          و اگه به روغن زیتون دسترسی نداری دو قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بخوره
          تو تغذیش هم سبزیجات و میوه قرار بده

      2. سلام ببخشید من ۳ روزه عروس هلندی خریدم فکر میکنم ۲۰ روزش باشه لتینو از وقتی آوردمش اصلا صدایی نداره حتی جیک هم نمیزنه سرلاک هم میدم بهش ولی خوب نمیخوره تو دهنش میمونه رنگ دستشویی هم سبز با تیکه های سفید
        و این که وقتی سرلاک میدم بد نفس میکشه از تو دماغ هاش آب میده این علائم ها فقد موقع سرلک خوردنش پرنده فروشی هم نشونش دادم گفت سرما نخورده

        1. سلام دوست عزیز
          این هنوز به شما و محیط جدید عادت نکرده
          که صدایی ازش در نمیااد
          فضله سبز رنگ هم اگه بهش سبزیجات ندادی نشون دهنده مشکلات کبدی هست
          یه هفته به جای آب بهش چای سیاه سرد بده
          سرلاک رو هم اصولی نمیدی و یا بیش از حد تغذیش میکنی
          اگه پراش تکمیل شده هر ۴ ساعت ۱۵ سی سی سرلاک کفایت میکنه

    1. سلام من یه عروس هلندی داشتم که زمانی که آوردیم صداش درمیومد ولی خیلی کوچولو بود به ما اینجور فروخت که سنش کمه و بخاطر همونه ، گذشت و بعد چند هفته صداش هم دیگه درنمیومد پرواز هم که اصلا نمی‌کرد خیلی کوچولو بود و سبک. ، یه بار هم خیلی اتفاقی از دستم افتاد خورد به دیوار و چند ثانیه بعدش تشنج کرد
      تشنج بخاطر برخورد با دیوار بود یا بخاطر من بوده یا مریض بوده از قبل؟پرهاشم می‌ریخت درضمن

      1. سلام دوست عزیز
        تشنج دلایل مختلفی داره
        بله چون خورده به دیوار امکان ضربه فیزیکی به مغز وجود داره
        در کنارش کمبودهای تغذیه ای، بیماری، وجود تومور، استرس و نارسایی در کبد و کلیه هم منجر به تشنج میشه

  69. سلام عروس هلندی من ۷ ماهه هستش صداشم کاملا واضح هستش ولی وقتی بهش سلام میدم سرشو بالا پایین میکنه و صدا در میاره انگار که یه چیزی تو گلوش گیر کرده ولی هر وقت بهش سلام میکنم این صدای خفگی رو در میاره ممنون میشم راهنماییم کنین

  70. سلام من یه عروس هلندی دارم سن یک نیم ماه غذا ارزن و سرلاک کمکی. همش تو خونه آزاد بوده اما دو روزه اصلا ن زیاد پرواز نه زیاد صداش در میاد

    1. سلام
      شرایط محیط باید بررسی بشه
      گرمی سردی محیط ، یا مثلا استفاده از سرلاکی مانده
      ببر دامپزشک چک کنه باید چینه دانش چک بشه
      دامپزشک حیوانات خانگی ببر

      1. .سلام جوجه عروس ۴۰ روزه دارم تا ۲۰ روزگی پیش پدرومادرش بدده الانم سرلاک a19بهش میدم ولی همیشه له له میزنه بخور اکالیپتوس واسش میگذارم سرلاک هم مثل قبل نمیخوره فضله اش بیشتراوقات طبیعی چی بهش بدم له له نزنه وموقع نفس کشیدن دمش بالا وپایین میبره ممنون میشم کمکم کنید.

        1. سلام دوست عزیز
          چینه دانش که پر نیست؟
          بیش از اندازه تغذیش نمیکنی؟

  71. سلام من یک عروس هلندی شش ماهه دارم که از دو ماهگی حرف میزنه اما پانزده روزی هست که با دیدن کلاغ اول کم حرف شد و بعد سه روز کلا حرف نمی‌زند وفقط جیغ میزند گاهی اوقات که روی دستم هست تلاش می‌کنه که حرف بزنه اما نمی تونه ویه لرزش های خیلی خیلی شدید به خودش میده .آیا بروز این مشکل مربوط به ترس هست یا بیماری تنفسی داره ؟در ضمن رفتارهای مستی هم دارد مثل باز کردن کت هایش

    1. سلام ترسیده بیشتر بهش توجه کنید همش باهاش تمرین کنید تا حرف زدن یادش نره . محیط رو آروم کنید براش
      هنوز سنش خیلی کمه برای مستی کردن . تغذیش چیه ؟

  72. من عروس هلندیم ۱ سالشه بعد حرف میزنه موقعی که حرف میزنه صداش گرفته هیچ کدوم از این مشکلا هم مشاهده نشده چیکار کنم

    1. یا مادرزادیه یا هیچ مشکلی نداره ! در کل بهش مولتی ویتامین بده و زیاد پیش نباش

      1. من یک عروس هلندی سه ماه دارم چند روز صداش در نمیاد و فضله سبز دارد چکار کنم

        1. فضله سبز میتونه نشان از اسیب به کبد باشه درصوتی که غذاش سبز رنگ نباشه
          بهتره پرنده اول معاینه بشه بعد درمان داده بشه چون الان هم ضعیف هست اشتباه دارو بدی پریده ۱

  73. من یه عروس هلندی نر دارم
    وقتی میخونه جدیدا بعد یه مدتی گلوش میگیره
    باز خودش اوکی میشه و جشماش هم یکم کوچیک شد

      1. سلام وقت بخیر عروس هلندی من هفتاد روزه اس شیطون وسرحال دورزه بنسبت زیاد می‌خوابه صدای جیک زدنش خوبه ولی باهاش حرف میزنیم سلام میدیم سر تکون میده خش خش می‌کنه شبیه به صدای رادیو میشه این مشکلش چیه ؟مولتی ویتامین وارزن آجیل مخصوصش بهش میدیم

        1. سلام
          به نظر نمیرسه مشکلی باشه
          محیطش رو گرم کن

        2. سلام. یک هفته است عروس هلندی با دهان باز نفس میکشه و سینه اش خس خس میکنه. یه خورده لاغر شده ولی سعی میکنه غذا بخوره انگار چیزی تو گلوش گیر کرده . لطفا راهنمایی کنید چکار کنم

        3. سلام دوست عزیز
          مشکل تنفسی داره در وهله اول توصیه میشه که حتما ببرید دامپزشک
          تو محیط نگهداریش از بخور اکالیپتوس استفاده کنید
          نعنا کوهی رو دم کن سرد که شد یک قاشق از اون رو با دو قاشق آب جوشونده سرد شده قاطی کن
          به مدت ۵ روز بهش بده

    1. احتمال سرماخوردگی هست
      محیطش گرم باشه و بهش مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی رو بده

    2. سلام عروس هلندی من یک ماهشه سرلاک گیر کرده بالاتر از، چینه دانش قسمت نای و صداش گرفته و نازک شده یه کوچولو هم قرمز شده سرلاکشو شل تر درست کردم دادم بهش کمتر شد چکارش کنم؟

      1. سلام امکان داره با نوک سرنگ زخمی شده باشه ؟ به دامپزشک مراجعه کنید خطرناکه . ۳ قطره سرکه سیب طبیعی رو با مقداری اب جوشیده سرد شده حل کنید بدین بهش . دمای سرلاکش چند درجه است ؟

  74. سلام عروس هلندی سه ماهه است پرواز کرد محکم خورد ب شیشه دیگه صدا نمیکنه دو روزه چیکارش کنم؟

    1. سلام
      اشکال نداره محیطش رو گرم کن ، بهش مولتی ویتامین بده ، ازاد باشه بچرخه راحت

  75. سلام خسته نباشید ، سه تا جوجه عروس هلندیم ۱۰روزه، تازه متولد شدن، یکی از جوجه ها دو روزه صداش گرفته ، اصلا صداش در نمیاد خیلی صداش ضعیفه، ولی اون دوتا جوجه های دیگه ، خداروشکر مشکل صدا ندارن ؛علت گرفتگی صدای جوجه ۱۰روزه میدونید ؟؟؟؟؟

    1. احتمالا غذا داخل چینه دانش گیر کرده باشه
      حتما از پرورش دهنده های باتجربه مشورت بگیر تا تلف نشده
      غذای خیلی نرم و ابکی بهش بده و مقدار خیلی کم بده

    2. سلام وقت بخیر عروس هلندی من هفتاد روزه اس شیطون وسرحال دورزه بنسبت زیاد می‌خوابه صدای جیک زدنش خوبه ولی باهاش حرف میزنیم سلام میدیم سر تکون میده خش خش می‌کنه شبیه به صدای رادیو میشه این مشکلش چیه ؟مولتی ویتامین وارزن آجیل مخصوصش بهش میدیم

  76. سلام من یه جفت عروس هلندی دارم که نر عروس هلندی چند وقت یک بار صداش خس خس می کنه چندین بار به دام پزشک بردم ۵تا آمپول زده قارچ کش داده و یه پودر که اسمشو یادم نیست داده ریختم داخل آب خورده یه مدت کم خوب بود باز چند روزه صداش به شدت خس خس می کنه دکتر هم گفته چیزه خاصی نیست اما مگه می شه بی دلیل صداش خس خس کنه لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام به دامپزشک پرندگان زینتی مراجعه کردین ؟ محیطش سرد که نیست ؟ گردو خاکه توی محیط؟ غذاشون گردوخاک نداره ؟ ارزنشون تمیزه ؟ قفسو چند روز یکبار تمیز میکنید ؟
      به این سوالات پاسخ بدین بشه راهنمایی کرد

    2. سلام عروس منم مثل عروس شماست میشه بگین خوب شد یا نه منم چندین بار بردمش دام پزشکی هیچی سرشون نمیشه

  77. سلام من یه عروس هلندی یکماهه دارم صداش اصلا درنمیاد فقط نفس نفس میکشه انگار که میخواد جیغ بزنه ممنونم اگه جواب بدین 🙏

    1. حتما برای درمان به دامپزشک پرنده های زینتی ببریدش
      وگرنه احتمالا تلف بشه

  78. سلام من دوهفته هست كه يك عروس هلندي دوماهه خريدم ، كاملا شاداب و سرحال هست ولي يهو ديشب صداش بشدت گرفته و امروز هم اصلا صداش در نمياد ، مدفوع هم خيلي باريك و زرد رنگ و سفن هست و يه مقدار خون هم داشت ، ممنون ميشم راهنمايي كنيد

    1. احتمال بیماری ویروسی هست
      به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی ببریدش

  79. سلام من دو تا عروس لوتیتو نر ۱ساله دارم خیلی زیاد جیغ میزنن علتش چیه

    1. احتمالا براشون وقت کافی نمیزارید یا تغذیه کافی ندارن
      اگر بی حالند و اشتهای کافی ندارند، احتمال بیماری هم هست
      اگه زیاد خودشون رو میخارونن احتمالا قارچ یا شپش دارن

  80. سلام خسته نباشید.من یک عروس هلندی داشتم که ایدز داشت یکی دوبار یه جوجه عروس دیگه کنارش بود و همزمان که عروس مریض تو دست و روی لباسم بود اون جوجه هم اومد روی لباسم.ممکنه اون یکی هم گرفته باشه ؟ و اینکه جوجه عروسه یکی از دم هاشو کند با دقت بررسیش کردم هیچ سیاهی یا خونی روی پر نبود ولی پر های رو بالش لبه هاش دالبریه.به نظرتون اونم مبتلا شده ؟

    1. سلام من یه عروس هلندی ۹ماه داشتم یهو توی ۳روز حالش خیلی بد شد و مرد
      نه ابریزش بینی داشت نه عطسه هیچی فقط بیحال بود و چیزی نمیخورد دامپزشک بردم گفت عفونت کرده
      دارو داد ولی مرد
      احتمال داره برای قوی بودن دارو زود مرده

      1. باید به متخصص پرندگان زینتی مراجعه میکردید. و اینطوری دورادور نمیشه علش رو تشخیص داد.

  81. سلام یه عروس نر وایت دارم حدود۲سالشه اهلیه‌ولی‌وقتی‌ماده‌کنارشه‌خداشونمیشناسه هرچی ماده واسش میگیرم جفتی نمیزنه خیلی مسته خیلی دوسداره سوار بشه ولی دقیقه‌ی ۹۰عروس ماده‌رو میزنه اگه ازهم جداشون کنم قفس‌رو تیکه پاره میکنه بازکنارهم میزارمشون ماده رومیزنه ۴تاماده خریدم یکی رو کُشت بینهایت وجشیه فقط باخودم‌خوبه باهیچ جانداری خوب نیس عروسای ماده‌رو بااوازخوندن میاره کنارخودش یکدفعه میزنه بدبختارو !من‌فک کنم‌عقیم‌باشه ؟یاذات‌خوبی نداره

    1. در این مورد باید با یک دامپزشک که رفتار شناسی پرندگان میدونه مشاوره کنید.

  82. سلام وقتتون بخیر
    عروس هلندیم صداش مثل صدا کلاغه سمتش که میریم نوک میزنه و این صدا درمیاره.خودش و زیاد پوف میکنه و چرت زیاد میزنه. ماده هم هست. فقط هم دونه میخوره. دیر به دیر هم دستشویی میکنه.

      1. ارزن تخمه خرفه و… بقیه چیزهایی هم که براش میذارم و خیلی کم میخوره زیاد علاقه ای نشون نمیده. زیاد خودشو پف میکنه. یه عروس دیگه هم دارم ولی اون اینجوری نیست

  83. سلام خسته نباشید.من یک عروس داشتم که ایدز داشت بردم دامپزشکی گفت اوضاعش بده و بهش مرگ ارام داد الان چقدر باید صبر کنم که مطمعن بشم ویروس توی خونه نمونده تا بتونم یک پرنده جدید بیارم .آیا آفتاب ویروس رو از بین میبره؟و اصلا باید چطور پاکسازی کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. قفس رو با مواد شوینده بشورید و یکی دو روز در معرض نور آفتاب بگذارید کافیه.

    2. سلام عروس هلندی یک دفعه ای صداش در نمیاد راهنمایی کنید برای درمان باتشکر

  84. سلام خسته نباشید. دوهفته پیش .عروس هلندی خریدم چون شناخت نداشتم بهم انداختن به اسم جوجه خریدم دم نداره کاکل هم خیلی نازک و ضعیف داره روی سرش هم تاسه یک دم کوتاه درآورد ولی کنده شد و انتهاش خون بود و سنش بالای یک و نیم ساله. بردمش دکتر گفت ایدز داره الان دو روزه خیلی کسل و بی حاله همش خوابه پلکش افتاده.الان چکارش کنم.چقدر دیگه زنده میمونه

  85. سلام ببخشید عروس هلندیم قبلا حرف میزد اسمشو میگف یا اواز میخوند خیلی یهویی صداش گرفته یعنی صداش در نمیاد جفتش صداش میکنه جوابشو میده ولی چون صداش از ته هنجرس کسی نمیشنوه از طرفی تنها مشکلش همینه یعنی از لحاظ ظاهری نه ابریزش بینی داره نه چیزی ولی منتها از وقتی که صداش این مدلی شده یکم گوشه گیر تر شده وگرنه قبلا همش میخوند

  86. سلام،عروس هلندی من حدودا یکساله هست.نر هم هست.چند ماه پیش صداش تغییر کرد و بعدش کاملا صداش رفت.ادای سوت زدن و حرف زدن در میاره و خیلی تلاش میکنه اما هیییچ صدایی نداره .به نظرتون مشکلش چیه؟چند تا دامپزشک بردمش ولی تشخیص ندادن.کاملا دستی هست و خیلی به خودمون وابسته هست.شیطونیش و اذیتاش مثل همیشه هست .ولی صداش نمیاد.قبلا کاملا حرف میزد ،بدو بیا،بوس بده ،فندق .صداشو هم داریم .ولی الان هیچ😭

    1. مواردی که باعث گرفتگی صدای عروس هلندی میشه توی مقاله قید شده، ولی جهت درمانش نیاز هست که به یک متخصص پرندگان زینتی مراجعه کنید. نه هر دامپزشکی

  87. سلام خسته نباشید ببخشید من یک شاه تخم دارم که صدایی مانند کلاغ اما ضعیف در می اورد چکار کنم

      1. سلام توروخدا جواب بدین جوجه هلندی من سرلاکی هست۴۲روزشه اشتباهی کمترنیم سی سی سرکه سیب بهش دادم با سرنگ خیلی حالش بده کلی آورد بالا سرلاک بهش دادم آورد بالا ولی کلی خس خس میکنه حالت گرفتگی داره آب از دماغش میاد بیرون نفس تنگی انکار داره میاره بالا چیکار کنم

        1. به خاطر سرکه سیب نیست. سرماخوردگیه. جای گرم نگهداری کنید. براش قرص تتراسایکلین یا آزیترومایسین ۲۵۰ تهیه کنید. هر ۱۲ ساعت یک چهارم بدین بخوره. مولتی ویتامین هم تو ۵۰۰ سی سی آب ۷-۸ قطره اضافه کنید بدین بخوره.

  88. عروس من نر هست و یه جفت ماده که ازش بزرگتره پیششه ماده پر کنی داره با وجود چند بار مراجعه به دامپزشک خوب نشده الانم دور چشماش تیره شده صداش مثل ادم سرماخورده شده و خیلی زیاد وابسته شده سرما خورده بودن جفتشون ولی تازه صداش اینطوری شده…مسئله نر هم اینکه اصلا جفت نمیشه با ماده و علائم بلوغ هم نشون نمیده با اینکه بالغ شده ماده هروقت مستی میکنه یا سمتش میره واکنشی نشون نمیده…
    واسه بیماری ماده ام و مشکل جنسی نرم چیکار کنم؟؟؟

    1. به یه دامپزشک متخصص مراجعه کنید نه به هر دامپزشکی (متخصص در حوزه پرندگان زینتی باشه)

  89. سلام من یه عروسی هلندی ماده دارم داره یاد گرفته بگه بدو ولی صداش گرفته ۶ روز نبود اینقدر جیغ زده صداش گرفته جی کار کنم ببرم دام پزشکی اخه وقتشم ندارم با دارو درست میشه

    1. وقت ندارید چرا مسئولیت نگهداری از یه جاندار رو قبول میکنید. احتمالا سرما خوردگی باشه ولی دارو باید از طرف دامپزشک تجویز بشه.

  90. سلام ما جوجه عروس داریم یک ماهشه با سرلاک تغذیه میشه دو روزه مدفوعش آبکی شده و یک روزه صداش گرفته دامپزشکی بردیم گفت ریه هایش سرما خورده و آزیترومایسین داد میخوام بدونم علایمش طبیعیه چون چشماشو می‌بنده و یکم بیحاله

  91. من یک ماهه عروس هلندی گرفتم به عنوان جوجه تازه دون خورگرفتم ولی صداش گرفته وبازی میکنه غذاخوب میخوره سرحال هم هست بعضی وقتاعطسه میکنه چیکارکنم صداش بازبشه؟

    1. عطسه و گرفتگی صدا میتونه به دلیل بیماری باشه بهتره توسط دامپزشک معاینه بشه

  92. سلام عروس ما حدودا یک ماه ونیمش هستش ودیروز بردمش توفضای ازاد البته هرروز میبرمشا دیروز خیلی شیطونی میکردش سروصدا میکردش حتی چندباری اسممومسعود همش صدا میزدش باعث خوشحالی ماهم شدش ولی امروز حتی دریغ ازیدونه جیغ زدن همشم چشماش تو چرت هستن انگاری لطفا راهنماییم کنین ممنون

    1. ممکنه بیمار شده باشه بهتره تا دیر نشده به دامپزشک مراجعه کنید

  93. سلام وقتتون بخیر
    عروسی هلندی من تقریبا ۹ ماهشه امسال عید خریدمش
    سه چهار ماه خوب بود بعد سرما خورد صداش کاملا گرفت بردمش دامپزشک دارو داد حال عمومی اش بهتر شد، بعد از دوهفته دیدم کامل خوب نشده بردم یه کلینیک دیگه اینجا از قبلی خیلی بهتر بود ، عروس هلندی کامل خوب شد منتها صداش در نمیاد
    الان چند ماهه صدا نداره ، چکار کنم ؟؟

    1. ممکن دچار افسردگی شده شاید هم از چیزی ترس داره
      بهتر که باهاش زیاد وقت بگذرونید و سعی کنید به خودتون عادتش بدید اینطوری کم کم استرسش از بین میره

  94. سلام عروسم ۱سالشه الان دو روزه صداش گرفته و سوت نمیزنه باید چیکارکنم?

    1. احتمالا سرما خورده
      مکانش گرم باشه و اگر کولر روشن ، خاموش کن
      مولتی ویتامین و میوه و سبزیجات کافی بده

  95. سلام ببخشید من عروسم ۸۰ روزشه و ماده است و ۱ هفته هست که خریدمش و اولش که اومد خیلی ساکت بود بعد شروع کرد به جیک زدن ولی بعد از اون روز اصلا حتی یه جیغ هم نمیزنه صداش در نمیاد ولی بعضی وقتا که پیشمه یه صدای جیکه ی گرفته و نازکی ازش در میاد به خاطر چیه باید ببرمش دکتر و فقط هم دانه و ارزن میخوره میوه و اینا نمیخوره

      1. سلام عروس هلندی من ۲ هفته هستش حرف نمی زنه صداش در میاد ولی حرف نمیزنه غذاشم کامل می خوره دلیل حرف نزدنش چیه ترخدا جواب بدید

        1. قبلا حرف میزد؟
          تازه خریدید یا خیلی وقته دارید؟
          اینا رو کامل جواب بدید
          اگر از خیلی وقت پیش دارید و قبلا حرف میزده و الان حرف نمیزنه ، احتمالا از چیزی ترسیده

    1. سلام
      من یه جوجه ۲۰ روزه سرلاکی دارم حالش خوبه و هوشیاره فقط صدا ازش در نمیاد مگررررررر گاااااهی اوقات
      مشکل خاصی داره ؟
      البته چند وقت پیش به خاطر سرلاک غیر استاندارد ورم چینه دان گرفت که خوب شد و فضله‌ش هم خوبه الان

      1. سلام دوست عزیز
        فعلا جوجس و نمیشه انتظار سر و صدای آنچنانی ازش داشت

  96. سلام عروس من یه مدت خونه مادرم بوده الان خونه هست خیلی فضول بوده الان نه حرف میزنه نه فضولی میکنه جفتش هم کنارش هست چیکار باید کنم

    1. احتمالا مدتی پیش شما نبوده ، شما رو یادش رفته
      به خاطر تغییر مکان، استرس گرفته
      مدتی بهش فرصت بدید تا خودشو پیدا کنه

  97. عروس هلندی من در قفسش باز بوده ما نبودیم انده بیرون پشت قفس گیر کرده کمر و باهاش کلا زخم شده چون مدت طولانی داد زده کل گلوش ورم کرده آب و غذا میخوره پریدن هم یه مسافتی پرید ولی صداش در نمیاد چکارش کنم

    1. برای درمان پرنده بیچاره حتما به دامپزشک مراجعه کن و قفسش رو هم ایمن تر کن تا دیگه این بلا سرش نیاد
      هیچ وقت پرنده رو تنها نذارید خواهشا

  98. من میخام بدون اگه عروس هلندی نر با ی عروس دیگه جفت خورده باشه با عروس دیگه ای جفت نمیشه؟

    1. من عروس داشنم غیر از جفتش با جوجه باغ خودش هم جفت شد و نتونستم موفق جلوشو بگیرم. حاصله ش این شد که هر دو پرنده ماده هرکدوم ۵ تا تخم گذاشتن جفت قدیمی صاحب ۳ تا جوجه سرحال و عالی شد ولی تخم های جوجه خودش یک جوجه ضعیف و کمی عقب مونده شد . ولی همه رو بزرگ کردیم ۲ سال زنده بود جوجه اش و پرواز میکرد و مثل بقیه دستی شده بود ولی ضعیفیش باعث شده بود گاهی دعواش میکردن و اخرش در حالی که خیلی خوب ازش مراقبت میکردیم و به اصطلاح تو پر قو بزرگ شد مردش .

  99. سلام وقتتون بخیر
    از دیروزه ک عروسمو بردم بیرون صداش گرفته و صداش ضعیف شده چ کاری باید انجام بدم؟؟
    علائم سرماخوردگی نداره فقد صداش گرفته!

    1. بهتر که از مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی استفاده کنید (با اب اشامیدنی پرنده ترکیب بشه ) و محیطش رو گرم نگه دارید تا خوب بشه

      1. سلام من یه جفت عروس خریدم عروس ماده چشم چپش نیمه باز و مات هست و نابینا.
        خیلی بیحال هم هست و سرش همیشه بیش از حد پایین هست و بیشتر مواقع منقارش رو روی دهانه ی آبخوری میذاره انگار سرش سنگینی میکنه و همیشه پایینه مشکل چیه لطفاً راهنمایی کنید.
        من همینجوری خریدم و متوجه نشدم این مشکلاتش رو

        1. سلام دوست عزیز
          این پرنده وضعیتش خیلی حاد هست
          حتما باید از نزدیک معاینه بشه باید بررسی دامپزشک

        2. سلام میشه راهنماییم کنید
          عروس هلندی من غذای فاسد خورده از ته قفس فک میکنم
          الان هم هیچی نمیخوره فقط میخوابه با دهان بار نفس میکشه چیکار کنم؟ ۴ ماه میشه

        3. سلام دوست عزیز
          ۵ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو یه لیتر آب حل کن و تو داخل آبخوریش قرار بده
          تا بخوره

        4. سلام من عروس هلندیم سرماخورده الان صداش اصلا درنمیاد و زود زود عطسه میکنه خیلیم وزنش پایین اومده
          چیکار باید بکنم چه دارویی براش بدم؟

        5. سلام دوست عزیز
          براش دمنوش بابونه درست کن سرد که شد بده بخوره
          محیط رو گرم نگهدار
          مولتی ویتامین برای تقویتش تهیه کن
          و بخور اکالیپتوس تو محیط قرارگیریش مشکل رو حل میکنه

        6. سلام عروس هلندی من چند روزه سرما خورده بهش پقتی میخواد جیغ بزنه صداش درنمیاد خیلیم لاغر شده
          عطسه هم زیاد میکنه بردیم دامپزشک گفت تو خونش عفونت داره الان دو روزه میریزم به آب هرچی که قطره و قرص داده ولی خوب نشده شما بگین چی بدم بهش صداش باز بشه

        7. سلام دوست عزیز
          براش مولتی ویتامین بخر تقویتش کن
          دمنوش بابونه درست کن سرد که شد بده بخوره
          و محیط نگهداریش رو گرم کن

        8. سلام من هم یک عروس هلندی دارم که امروز خخخخ می‌کرد باید چیکار کنم که خخخ نکنه

        9. سلام دوست عزیز
          تو محیط قرارگیریش از بخور اکالیپتوس استفاده کن
          و دمنوش بابونه درست کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋