آموزش جوجه کشی از تخم غاز و قوغاز با دستگاه به همراه فیلم

آیا قصد جوجه کشی از تخم نطفه دار قوغاز را دارید ؟ در این پست تمام نکات طلایی جوجه کشی از تخم غاز و قوغاز به همراه فیلم های آموزشی آمده است. جوجه کشی از پرندگان آبزی نکات بسیار مهمی داشته که در این پست از زبان یک پرورش دهنده حرفه ای غاز و قوغاز به آن پرداخته شده است. ویدیوهای مصاحبه با جناب آقای بقایی را مشاهده نمایید.

ویدیو ۱ : آموزش جوجه کشی از تخم غاز و قوغاز (دوران ستر)

در این فیلم، تمام نکات جوجه کشی از خرید تخم نطفه دار، دستگاه جوجه کشی، آب پاشی تخم غاز و نطفه سنجی آن به طور کامل شرح داده شده است.

ویدیو ۲ : جوجه کشی از قوغاز با دستگاه (دوران هچر)

فیلم نکات مربوط به روزهای پایانی جوجه کشی از این پرنده را تماشا کنید.

ویدیو ۳ : نکات طلایی در انتخاب دستگاه جوجه کشی

قسمت های قبلی این مصاحبه را تماشا کرده اید ؟ بر روی لینک های رو به رو کلیک نمایید. شروع پرورش غاز از یک روزگی تا بلوغ و نحوه بازاریابی و فروش غاز و قوغاز

مراحل آموزش جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز و قوغاز

برای شروع جوجه کشی غاز و قو غاز توسط دستگاه، شما نیازمند خرید دستگاه حرفه ای، تهیه تخم نطفه دار با کیفیت و اطلاع از نکات مهم و نحوه جوجه کشی از تخم این پرنده می باشید. در ادامه جوجه کشی قوغاز به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است.

۱- انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی غاز

خرید دستگاه جوجه کشی غاز به شما این امکان را میدهد تا در تمام فصول سال و بدون نیاز به غاز کرچ به جوجه کشی از تخم آنها بپردازید. اما نکته مهم در این زمینه، دقت در خرید دستگاه با کیفیت و مرغوب می باشد که از زبان جناب آقای بقای، ویژگی یک دستگاه خوب بررسی شده است.

  • ضروری است دستگاه را از کارخانجات و فروشگاه های معتبر خریداری نمایید.
  • دستگاهی را خریداری کنید که دارای کارت گارانتی و خدمات پس از فروش باشد.
  • دستگاه های ساخته شده از چوب یا فلز، باعث هدر رفتن دما و رطوبت دستگاه شده و در مدت زمان کوتاهی دچار پوسیدگی می گردند. استفاده از ورق های یکپارچه PVC در ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی بسیار مناسب است.
  • دستگاهی خریداری نمایید که سنسور قوی و بردی با کارکرد ساده داشته باشد. در دستگاه های جوجه کشی چیکن دیوایس از سنسورهای SHT نسل سوم سوئیس استفاده شده است.

لازم به ذکر است که جناب آقای بقایی از دستگاه های جوجه کشی ستر و هچر همزمان گروه صنعتی اسکندری استفاده می کنند. برای اطلاع از قیمت و خرید دستگاه جوجه کشی کلیک کنید.

دستگاه جوجه کشی هواباتور مدل ۶۷۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم های غاز و قوغاز
» مجهز به بدنه ی ضدزنگ و قابل شستشو
» دارای رطوبت ساز داخلی
قیمت : ۲۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

۲- جمع آوری یا خرید تخم نطفه دار غاز و قوغاز

در قسمت قبلی ویدیو، خصوصیات لانه قوغاز بررسی شد. در قدم اول، لازم است تا چندین بار در روز به لانه های گله خود سرکشی کرده و تخم آن ها را جمع آوری کنید. دقت داشته باشید که در صورت آلودگی لانه به فضولات پرنده، پوشال آن را تعویض کرده تا تخم سایر پرندگان به این فضولات آغشته نشود.

اگر تخم های نطفه دار در لانه باقی بمانند، احتمال انتقال بیماری از غاز های بیمار و آغشته شدن به فضولات بسیار بالا میرود. همچنین با نشستن غاز بر روی تخم و گرم شدن آن، نطفه شروع به رشد خواهد کرد! این امر راندمان جوجه کشی را به شدت کاهش میدهد. در نتیجه توصیه میشود تا روزانه و در چندین مرحله، تخم های نطفه دار از لانه غاز و قوغاز جمع آوری گردند.

همچنین در صورتی که قصد خرید تخم نطفه دار غاز و قو غاز دارید، حتما از یک پرورش دهنده معتبر آن ها را تهیه نمایید.

از تخم های نطفه دار با کیفیت و درجه یک استفاده کنید - چیکن دیوایس

۳- نگهداری از تخم نطفه دار قوغاز

تخم های جمع آوری شده را به محلی عاری از آلودگی و فضولات غاز انتقال دهید. دمای محیط نگهداری تخم نطفه دار غاز، باید ما بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد. البته دقت داشته باشید این دما برای تخم های نطفه داری که بلافاصله برای جوجه کشی آماده میشوند، مناسب می باشد؛ در صورت نگهداری طولانی مدت تخم، لازم است دمای محیط به ۱۵ تا ۱۶ درجه سانتیگراد کاهش یابد.

تخم نطفه دار غاز و قوغاز نباید بیشتر از ۷ روز نگهداری شود! 

تخم ها را به صورت خوابیده، درون شانه های مخصوص بگذارید. لازم است هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار تخم ها چرخانده شوند. پس از گذشت ۲۴ ساعت، این تخم ها، آماده انتقال به اتاق جوجه کشی می باشند.

۴- ضد عفونی کردن تخم غاز

ضد عفونی کردن تخم نطفه دار غاز، قوغاز و به طور کلی پرندگان آبزی، با سایر پرندگان تفاوت دارد. طبق گفته آقای بقایی، استفاده از گاز فرمالدئید و سرکه سیب جهت ضد عفونی کردن تخم ها، باعث انتشار بوی نامطبوع در دستگاه جوجه کشی می شود. این پرورش دهنده با تجربه، توصیه میکند که تنها کافی است تخم های نطفه دار غاز و قوغاز با آب شسته شوند.

برای این منظور، ایشان از آب ولرم معمولی استفاده نموده و بلافاصله پس از شستن تخم، آن ها را با دستمال نرم و تمیز خشک میکنند. ضد عفونی نکردن تخم نطفه دار، باعث انتشار بوی بد فضولات در دستگاه و اتاق جوجه کشی و توله مرگ شدن جوجه ها خواهد شد.

دقت داشته باشید که این روش ضد عفونی کردن تنها برای تخم پرندگان آبزی استفاده میشود. برای آموزش ضدعفونی کردن تخم سایر پرندگان به این لینک مراجعه نمایید : ضد عفونی کردن تخم نطفه دار

۵- تنظیم دستگاه جوجه کشی

قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی، لازم است تا دستگاه به مدت ۲۴ ساعت تست گردد. دمای مناسب برای جوجه کشی تخم غاز و قوغاز ۳۷.۷ درجه سانتی گراد می باشد؛ همچنین رطوبت دستگاه باید بر روی ۶۵ درصد تنظیم گردد.

 پس از گذشت این مدت زمان، تاریخ روز شروع جوجه کشی را بر روی تخم های نطفه دار نوشته و آنها را درون شانه قرار دهید. این امر برای دستگاه های ستر هچر همزمان و اطلاع از فرا رسیدن دوران هچر تخم قوغاز ضروری است. طول دوره جوجه کشی غاز و قوغاز ۳۰ روز بوده که ۲۷ روز آن ستر و سه روز پایانی نیز دوران هچر تخم می باشد.

۶- آب مناسب برای تامین رطوبت دستگاه

آب مقطر، بهترین آب برای استفاده در دستگاه های جوجه کشی می باشد. این آب باعث رسوب گیری فیلتر های دستگاه رطوبت ساز نشده و هیچ آهکی نیز به درون دستگاه منتشر نمی شود. اما جناب آقای بقایی از آب ولرم و معمولی در رطوبت ساز دستگاه جوجه کشی خود استفاده میکنند.

لازم به ذکر است که ایشان به طور مرتب تمامی قطعات، المنت ها و فیلتر های رطوبت ساز را رسوب زدایی و نظافت می نمایند. عدم انجام این کار باعث کاهش طول عمر رطوبت ساز و انتشار آهک به درون دستگاه می شود.

۷- نطفه سنجی تخم غاز و قوغاز

پس از قرار دادن تخم ها درون دستگاه و روشن کردن آن، لازم است تا به مدت ۷ روز، درب دستگاه باز نگردد. پس از گذشت یک هفته، زمان نطفه سنجی و آب پاشی تخم ها فرا رسیده است.

در ابتدای امر، دوشاخه دستگاه را از پریز برق جدا کنید. درب دستگاه را باز کرده و به آرامی یک شانه را به طور کامل از دستگاه خارج نمایید. برای نطفه سنجی دقیق لازم است تا اتاق کاملا تاریک باشد بنابراین این کار را در شب انجام دهید.

با استفاده از دستگاه نطفه سنج یا یک چراغ قوه، به تخم غاز نور بتابانید. در صورتی که لکه سیاه رنگ یا  رگه های خونی، مانند رعد و برق و تار عنکبوت مشاهده نمودید؛ نطفه تخم در حال رشد است. چنانچه درون تخم هیچ رگ خونی تشکیل نشده بود، تخم بی نطفه بوده و باید دور انداخته شود.

نطفه سنجی تخم غاز باید در روزهای ۷ ، ۱۴ و ۲۱ صورت پذیرد.

۸- نحوه آب پاشی تخم نطفه دار غاز و قوغاز

برای این منظور یک آبپاش تمیز را انتخاب کرده و درون آن مقداری آب ولرم بریزید. آب پاش باید به گونه ای باشد که قطرات آب را به صورت شبنم و با فشار به محیط بیرون بپاشد. آب پاشی تخم غاز از روز هفتم جوجه کشی و همزمان با اولین نطفه سنجی تخم قوغاز صورت میگیرد.

به این منظور پس از خارج نمودن تخم از دستگاه به مدت ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید تا دمای تخم کاهش یابد. حال با استفاده از آبپاش حاوی آب ولرم، از فاصله ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری مقداری آب به تخم ها بپاشید. حال تخم قوغاز را چرخانده و طرف دیگر آن را نیز آب پاشی نمایید.

دقت داشته باشید که پس از روز هفتم جوجه کشی، آب پاشی تخم نطفه دار پرندگان آبزی باید هر روزه صورت بگیرد. این آب پاشی تخم تا شروع دوره هچر ادامه می یابد.

نکته طلایی : زمانی که تخم را برای آب پاشی از دستگاه خارج می کنید، به طور همزمان به نطفه سنجی آن نیز پرداخته تا از رشد جنین اطمینان حاصل نماید.

۹- فرا رسیدن دوران هچری تخم قوغاز

دوران هچر تخم غاز و قوغاز معمولا از روز ۲۷ تا ۳۰ ام جوجه کشی شروع میشود. پس از نوک زدن جوجه به تخم و یا شنیدن صدای جیک جیک آنها، نیاز است تا تخم ها به سبد های هچری انتقال یابند. در دستگاه های ستر و هچر همزمان، سبد هچر در قسمت زیرین دستگاه قرار گرفته است. البته بهتر است از دو دستگاه مجزا به عنوان دستگاه ستر و هچر استفاده نمایید.

پس از خارج شدن جوجه قوغاز از تخم، آن ها را به مدت ۲۴ ساعت درون دستگاه نگهداری کرده تا کیسه زرده کاملا جذب بدن جوجه گردد.

تخم اردک و غاز را قبل از جوجه کشی باید بشوریم؟

اگر به دنبال داشتن راندمان بالا در حین جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز و اردک هستید بهتر است هنگام انتقال تخم ها به دستگاه جوجه کشی اقدام به شستشوی آنها کنید این کار باعث میشود هچ موفقی را پشت سر بگذارید. از آنجایی که تخم غاز و یا اردک در هنگام جوجه کشی پس از گذشت ۱۰ روز نیاز به آب پاشی دارند شستن آنها در بدو ورود به دستگاه جوجه کشی مانعی ندارد.

جمع بندی

این پست از وب سایت چیکن دیوایس مراحل جوجه کشی از غاز و قوغاز با دستگاه را بررسی کرد. دستگاه مناسب جوجه کشی غاز، دما و رطوبت مورد نیاز آن، آب پاشی و نطفه سنجی تخم قوغاز به طور کامل در این پست آموزش داده شده است. سوالات خود را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام اگر هر سه روز داخل دستگاه تخم بذاریم باید حرکت راک اون تخم هایی که زود به هچر میرسن متوقف بشه بقیه که به هچر نرسیدن چی اون ها هم که متوقف میشن؟

    1. خیر باید ادامه پیدا کنه. و اونایی مه موقع هچ فرا رسیده به سبد هچ منتقل بشن. اگه دستگاهتون قابلیت ستر و هچر هم زمان نداره یعنی در زیر شانه جایی برای سبد هچ نداره نباید بین دوره تخم اضافه کنید. ویا دستگاه دومی باشه که به عنوان هچر استفاده کنید

  2. سلام بعد از اینکه جوجه بدنیا اومد باید از دستگاه جوجه رو
    خارج کنیم ؟

    1. تا ۲۴ ساعت باید داخل دستگاه بمونه تا کاملا خشک و قوی بشه
      نگران تشنگی و گرسنگیش نباشید، از زرده تغذیه میکنه

  3. سلام
    برای تهیه تخم نطفه دار غاز پرورش دهنده غاز معرفی کنید ، مرسی

    1. از پرورش دهنده های شهر خودتون استفاده کنید و حتما به صورت حضوری خرید کنید
      حتما غازهای نر و ماده رو از دور ببندید و از سالم بودن اونا و کافی بودن تغذیه مطمئن بشید .

      1. سلام دستگاه خریدم تخم
        نطفه یابی کردم بعضی رگه دارن بعضی هاله خون

  4. سلام و عرض خسته نباشید
    من از تخم غاز جوجه کشی کردم از ۳۲ تخم ۱۱ تخم نطفه نداشتن یعنی ۲۱ مونده از این بیست و یکی من حتا روز ۲۱ نطفه سنجی کردم داخل تخم خونی و رگ های زیادی بود اما الان فقط ۱۳ هچ شدن و اون ۸ تخم نه تکون میخورن و نه صدایی میدن ولی داخلش معلومه جوجه وجود داره بنظرتون چه اتفاقی افتاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋