بیماری های شایع چشم در مرغ | درمان عفونت و ورم چشم مرغ

آشنایی با بیماری های چشم در مرغ و نحوه درمان آنها

مرغ و خروس از مهمترین طیور در صنعت پرورش پرندگان می باشند. گوشت و تخم مرغ از پرمصرف ترین مواد غذایی هستند که هر روز آنها را مصرف میکنیم. در نگهداری و مراقبت از مرغ ها باید به برخی نکات از جمله تغذیه و بهداشت مرغ و خروس ها اهمیت داد.

در صنعت پرورش مرغ بسیار ضروری میباشد که با بیماری های مختلف مرغ ها آشنایی داشته باشید تا در صورت مبتلا شدن مرغ ها آنها را درمان نمایید.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» قابلیت جوجه کشی از مرغ
» شبیه سازی کامل چرخش تخم توسط مرغ مادر
» دارای سنسور SHT نسل چهارم با کارایی و دقت بالا
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

دلایل مختلفی وجود دارند که می توانند موجب بیمار شدن مرغ و خروس شوند. چشم مرغ یکی از اندام های حساس آن هاست که تا به امروز بیماری های مختلفی در رابطه با این اندام شناسایی شده اند.

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به بررسی بیماری های شایع چشم مرغ و خروس و راه های درمان آن پرداخته ایم. تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

بیماری های شایع چشم در مرغ ها

بیماری های چشم در مرغ ها اکثراً شایع بوده و در صورت نگهداری نامناسب از این طیور رخ می دهند. تورم چشم، بسته شدن خود به خود و یا ترشح شدن چرک و عفونت در چشم نشانه های جدی بیماری چشم می باشند.  بیماری چشم در مرغ ها می تواند همه گیر بوده و به کل گله منتقل شود. پس بسیار ضروری است که پس از مشاهده علائم بیماری به درمان آن بپردازید.

بیماری های شایع چشم در مرغ ها - چیکن دیوایساگر مشاهده کردید که مرغ شما یک چشم خود را می بندد، می توانید فوراً به دامپزشک زنگ بزنید و درباره درمان و دلایل آن از وی مشورت بگیرید. درمان بیماری در روزهای اول می تواند بسیار راحت تر باشد.

انواع بیماری چشم در مرغ

  • التهاب ملتحمه چشم یا کونژکتیوت
  • Xerophthalmia زروفتالمی یا خشکی چشم
  • عفونت
  • التهاب همزمان قرنیه و ملتحمه (کراتوکنژنکتیویت)
  • تومورهای متنوع
  • آسیب دیدگی های چشم
  • بیماری مارک
  • کوری آمونیاک

بیماری ورم ملتحمه در طیور

یکی از شایع ترین بیماری در بین طیور بیماری ورم ملتحمه می باشد. اگر پرورش دهنده به آسیب ها و کبودی ها توجه نکند، این بیماری می تواند شدیدتر شود.

در زیر لیستی از دلایل این بیماری را آورده ایم:

  • عدم وجود تهویه مناسب در مرغداری
  • کمبود ویتامین A در تغذیه و دان پرنده ها
  • رطوبت زیاد و بیش از حد

علت بیماری هرچه که باشد، علائم آن همیشه یکسان است. مرغ به سختی و زحمت پلک خود را بالا می برد، پلک ها قرمز شده، چشم هایش شروع به تورم می کنند و در چشم مرغ ترشحات چرکی دیده می شوند.

علاوه بر این علائم خستگی، نداشتن اشتها و کم شدن بینایی از علائم این بیماری می باشند. توجه داشته باشید که اگر بیماری ورم ملتحمه پرنده را درمان نکنید موجب نابینایی کامل مرغ می شود.

وقتی این بیماری را در یکی از مرغ ها ببینید، لازم می باشد که مرغ یا مرغ های بیمار را از دیگر گله جدا کنید و در جای جداگانه ای از آنها مراقبت کنید. داروهای زیادی برای درمان این بیماری وجود دارند اما داروی مورد نظر با توجه به شرایط مرغ باید توسط دامپزشک تجویز شود.

چگونه ورم چشم جوجه ها را درمان کنیم؟

یکی از ساده ترین راه ها برای درمان ورم چشم مرغ ها، دادن ویتامین A به پرنده است. این ویتامین را می توانید به صورت محلول خریداری کرده و به آب آشامیدنی پرنده بیافزایید. مقدار استفاده آن به طور معمول به میزان نیم میلی لیتر در ۱۰۰ میلی لیتر آب است. علاوه بر ویتامین A، تغذیه مرغ را می توان با ویتامین های دیگر هم غنی کرد که موجب رفاه و آسایش پرنده می شود. با این کار سلامتی و ایمنی بدن پرنده نیز افزایش پیدا می کند.

چگونه ورم چشم جوجه ها را درمان کنیم؟ - چیکن دیوایسبرای جلوگیری از این بیماری، باید شرایط زندگی ایده آلی برای مرغ ها فراهم شود. این شرایط شامل غذای خوب و سالم و کافی از لحاظ مواد مغذی، با هوای کافی و تهویه مناسب در محیط نگهداری می باشند. لذا اگر تعداد زیادی مرغ در سالن نگه میدارید حتما برای تهویه سالن آنها از هواکش مرغداری مناسب استفاده کنید.

خشکی چشم در مرغ ها

اگر مرغ مورد نظر چشم هایش متورم شده باشند اما هیچ گونه ترشح چرکی در چشم هایش وجود نداشته باشد، در این صورت این پرنده به بیماری خشونت چشم دچار شده است.

در این بیماری علاوه بر تورم چشم، خشکی قرنیه و اختلال در کار غدد اشکی نیز به وجود می آید. دامپزشک می تواند حتی از روی عکس هم این بیماری را تشخیص دهد و تنها دلیل این بیماری در مرغ کمبود ویتامین A میباشد.

در طول درمان این بیماری نیاز به مصرف هیچ گونه دارویی نیست و تنها رسیدگی به تغذیه مرغ کافی می باشد. ما باید بدانیم چه غذایی به پرنده بدهیم و یا چه غذاهایی نباید به مرغ و خروس بدهیم؟

در برخی از مواقع تورم چشم پرنده به دلیل کبودی و صدمه فیزیکی ایجاد می شود. جهت جلوگیری از این اتفاق باید در مرغداری و محیط یا سالن نگهداری مرغ از نگه داشتن هرگونه مواد تیز یا برنده جلوگیری کرده و اقدام به جمع آوری کاه خشک از روی زمین کنید.

عفونت چشم در مرغ ها

 دامپزشکان بسیار تاکید می کنند که برای درمان مرغ از خودتان اقدام به خرید دارو نکنید و فقط باید داروهای تجویز شده توسط دامپزشک برای مرغ ها خریداری و بکارگیری شوند.

اگر چنانچه هر گونه علائم عفونت در چشم مرغ را مشاهده کردید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید. عفونت یکی از شایع ترین دلایل تورم چشم مرغ و جوجه ها می باشد. در صورت عفونت چشم ها، چشم مرغ تورم یافته  ترشحات آن افزایش پیدا می کنند.

با توجه به نوع عفونتی که چشم مرغ یا جوجه ها دارد، داروی خاص برای آن تجویز می شود. اگر جوجه چشم هایش متورم شوند، یا یکی از چشم هایش را ببندد و نواحی دور چشم را بخاراند، اینها همه علائم عفونت های مختلف ویروسی می باشند.

بیماری لارنگوتراکئیت یا تورم عفونی حنجره و نای در طیور

این بیماری با دوران حاد آن مشخص می شود و تقریباً بیماری سرسختی است. بیماری  لارنگوتراکئیت موجب ایجاد التهاب در چشم ها، و حتی در تمامی غشاهای محیطی قابل مشاهده می باشد. در صورت عدم درمان حتی، این بیماری می تواند موجب مرگ پرنده شود. در ابتدا باید مرغ بیمار را از بقیه گله جدا کرد تا از انتشار این بیماری به بقیه مرغ ها جلوگیری شود. این بیماری با داروی تری متوکس درمان می شود و مدت زمان مورد نیاز برای درمان در حدود ۵ روز است.

 بیماری کراتوکنژنکتیویت

این بیماری به دلیل استنشاق گازهای سمی (هرگونه گاز شیمیایی) توسط پرنده به وجود می آید. این بیماری همه گیر نیست و از یک مرغ به مرغ دیگر منتقل نمی شود اما ابتلا به آن شامل چند مرحله می باشد. در ابتدا قرنیه چشم مرغ کدر می شود و سپس چشم شروع به  درد کردن می کند و بعد ترشحاتی کف مانند در چشم پرنده به وجود می آیند.

 بیماری کراتوکنژنکتیویت - چیکن دیوایسدر مرحله بعد اشتهای مرغ کاهش می یابد و بی حالی عمومی و خستگی در پرنده دیده می شود. توجه داشته باشید که بسیار اهمیت دارد که دامپزشک نوع خاص بیماری را تعیین کند و بگوید که آیا کراتوکونژکتیوت همراه چرک است یا نه. این تشخیص مخصوصاً زمانی که هر دو چشم مرغ شروع به کدر شدن نمایند مهم می باشد.

برای درمان بیماری کراتوکونژکتیو علاوه بر تجویز آنتی بیوتیک ها از کورتیکواستروئید نیز بکارگیری می شود. همچنین دامپزشکان توصیه می کنند شستن چشم های مرغ نیز می تواند به درمان آن کمک کند.

انواع تومور چشمی در مرغ

دلایل تومورهای مختلف چشمی در مرغ ها هنوز به طور دقیق مشخص نشده اند. در بیشتر موارد این تومورها شبیه برجستگی هایی هستند تا اینکه شبیه ورم کردگی باشند. همچنین ظاهر آنها با التهاب همراه می باشد و پس از التهاب، چشم ها ورم می کنند.

اگر چشم جوجه ها یا مرغ های مولد التهاب کند درمان می تواند کمی متفاوت باشد چون جوجه ها به قدر کافی قوی نیستند تا با این بیماری مبارزه کنند.

متاسفانه در حال حاضر هیچ دارویی برای خوب کردن و از بین بردن تومور پرندگان وجود ندارد و می توان با تغذیه مناسب مواد مغدی را به پرنده برسانید تا از لحاظ قوای بدنی اندکی تقویت شوند.

درمان این تومورها فقط از طریق جراحی و برداشتن تومورها  توسط متخصصان صورت می گیرد.

زخمی شدن چشم مرغ

این آسیب ها از این منظر خطرناک هستند که اگر درمان نشوند، می تواند منجر به عفونت شوند و این عفونت می تواند به سایر اندام های پرنده منتقل شود.

بیشتر این آسیب های فیزیکی را پرنده ها به همدیگر هنگام پریدن یا راه رفتن وارد می کنند. توجه کنید که خروس ها مخصوصا نژاد لاری چون زیاد با هم دعوا می نمایند این آسیب ها در خروس ها بیشتر می باشد. اگر شما به مبارزه خروس های لاری علاقه دارید می توانید مجموع مقالات نکات مهم آماده کردن خروس لاری برای نبرد تن به تن را بخوانید.

صدمه به چشم می تواند موجب عفونت شود. این عفونت از زخم عبور کرده و باعث بیماری های مختلفی نیز می شود. پس از آسیب رسیدن و ایجاد زخم باید عفونت و تورم پرنده برداشته شوند.

مهمترین جنبه در مورد این بیماری ها این است که باید به موقع متوجه آسیب دیدگی شوید و در این صورت از به وجود آمدن مشکلات جدی تر می شود جلوگیری کرد.

پس از اینکه از زخمی شدن مرغ آگاه شدید اولین کار شست و شوی زخم می باشد. برای شست و شو می توانید از محلول های قطره چشم، کلر هگزیدین و یا اسید بوریک بکارگیری نمایید. پس از شست و شو چشم های مرغ را بررسی کنید و در صورت وجود اجسام خارجی باید آنها را به آرامی خارج نمایید. البته توجه داشته باشید که اگر آسیب دیدگی جدی باشد باید به دامپزشک مراجعه کنید.

بیماری سالمونلوز

 خطر اصلی این بیماری عفونی در مرغ ها امکان انتقال آن از این پرنده ها به انسان می باشد و حتی جوجه ها هم می توانند به این بیماری مبتلا شوند. هنگامی که یک مرغ بیمار مبتلا به سالمونلوز را بررسی می کنید حتما باید لباس ها، دستکش و محیط را ضدعفونی کرده و تمامی موارد بهداشتی را رعایت نمایید.

علائم این بیماری بسیار شبیه به بیماری ورم ملتحمه می باشد. این علائم شامل متورم شدن چشم ها، کاهش اشتهای مرغ، لنگیدن مرغ هنگام راه رفتن و خس خس سینه هستند. این بیماری با آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دامپزشک درمان می شود. مرغ هایی که به این بیماری ویروسی مبتلا شده اند تا چهار ماه ناقل آن می باشند و می توانند مرغ های دیگر و انسان ها را آلوده نمایند. تخم مرغ حاصل از مرغ مبتلا به سالمونلوز نیز ناقل این بیماری می باشد.

بیماری مارک

در مرغ های گوشتی بیماری مارک یک بیماری شایع می باشد. بیماری مارک بیماری ویروسی است که می تواند به راحتی کل گله را آلوده کند. اگر یکی از مرغ ها به این بیماری مبتلا شود باید فورا آن را از گله جدا کرده و در جای دیگری از آن نگهداری نمود.

در زیر علائم مختلف این بیماری را نوشته ایم:

  • پرندگان بینایی خود را از دست می دهند
  • سستی پرنده
  • به سختی سر خود را بالا نگه می دارند
  • مردمک چشم مرغ باریک می شود
  • سیستم عصبی پرنده تحت فشار قرار می گیرد

بیماری مارک در اکثر مواقع موجب کور شدن مرغ می گردد. برای مرغ های مبتلا به این بیماری هنوز درمان قطعی وجود ندارد. بهترین درمان، جلوگیری از بیمار شدن مرغ ها است. بسیار ضروری می باشد که جوجه ها را در دومین روز بعد تولدشان واکسینه کرد. اگر واکسن در این زمان تزریق نشود، در پرندگان بزرگتر دیگر اثر نخواهد داشت.

کوری در اثر گاز آمونیاک

این بیماری اکثراً در جوجه های یک تا پنج ماهه رخ می دهد. کوری آمونیاک به دلیل وجود بیش از حد بخار آمونیاک در هوا رخ می دهد. بیماری کوری آمونیاک می تواند به دلیل عدم وجود سیستم تهویه مناسب و یا رطوبت بیش از حد بستر سالن در طیور به وجود اید.

کوری در اثر گاز آمونیاک - چیکن دیوایسابتدا، چشم ها مرغ متورم و آبکی می شود. ترشحاتی از چشم ها و بینی مرغ سرازیر می گردند. کوری آمونیاک بیماری خطرناکی است که نه تنها بینایی مرغ بلکه در کل رشد پرنده را تحت تاثیر قرار می دهد.  اگر مرغ های جوان مبتلا شوند امکان این وجود دارد که تمامی مرغ های مبتلا خوب نشوند. زیرا جوجه ها به اندازه کافی غذا نمی خورند و در صورت دریافت نکردن مواد مغذی می توانند بی حال و سست شوند.

جهت درمان این بیماری باید رژیم غذایی مرغ را تغییر داد و غذاهای بیشتری که حاوی ویتامین A می باشد جایگزین کنید. همچنین باید محیط زندگی مرغ تمیز گردد و با مواد ضدعفونی کننده دیواره ها ضدعفونی گردند.

 برای آشنایی با دیگر بیماری های مرغ می توانید مقاله آشنایی با بیماری مر غ و روش درمان سنتی آن را بخوانید.

مرغ هایی که بیشتر در معرض بیماری چشم قرار میگیرند

باید مرغ هایی که اکثر اوقات کم تحرک می باشند، سرشان کج است و یا با چشمان بسته نشسته اند را با دقت مورد بررسی قرار دهیم. اگر در چشم این مرغ ها مایعی سفید رنگ همراه با بویی نامطبوع یا ترشح از بینی مشاهده کردید به احتمال زیاد التهاب یا عفونت است.

در ابتدا باید چشم های این مرغ شسته شده و سپس به دقت بررسی شوند تا دلیل التهاب معلوم گردد. اگر از چشم پرنده چیزی بیرون ترشح نمی شود اما در باز و بسته کردن آن سختی می کشد باید پرنده را نزد دامپزشک ببرید.

بیماری های چشم در طیف وسیعی از مرغ ها فارغ از نژادشان از قبیل مرغ های معمولی یا مرغ های مولد به طور یکسان رخ می دهد. همه چیز به شرایط پیشگیری این بیماری وابسته است.

بسیار ضروری می باشد که مرغ ها، رفتارشان به دقت مورد بررسی قرار بگیرند و به بهبود شرایط با مسئولیت پذیری اقدام گردد. به ویژه در مورد جوجه ها که هنوز سیستم دفاعی ضعیفی دارند و اغلب بیمار می شوند.

 جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به بررسی بیماری های مربوط به چشم مرغ ها و نحوه درمان این بیماری ها پرداخته ایم. شما هم می توانید نظرات و سوالات خود را از قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۸۶ دیدگاه ها

  1. درود.وخسته نباشید…دکتر جان یه کبوتر دارم یک چشمش التهاب همراه با عفونت از بینیاش هم آبریزش داره از داکسی وفلور هم استفاده کردم جواب نداد..چه دستوری میدید

    1. سلام حسن جان
      می تونی دو گرم تریکوپلاس رو بریزی تو یه لیتر آب و به مدت ۷ متوالی بریزی تو آبخوریش تا مصرف کنه

  2. سلام یکی از جوجه های من بالای یک چشمش ورم کرده وداره چشمش بسته میشه عفونت نداره غذا خوب میخوره سرحال با این مشکلش چیکار کنم

    1. سلام زند
      دو گرم تریکوپلاس رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۷ روز روزانه یکبار بده بخوره

  3. سلام من یه جوجه دارم میتونم بهش قطره مولتی ویتامین بچه ها رو بدم
    نحوه استفاده اش به چه صورت
    یک قطره در ظرف آبش بریزم خوبه؟
    جوجه رو تازه خریدم خیلی کوچیک ولی نمی‌دونم چند وقتشه

    1. سلام محمد جان
      نه متاسفانه
      مولتی ویتامین های مخصوص بچه ها دزشون خیلی بالاس و توصیه میشه که از مولتی ویتامین مخصوص پرنده براش استفاده کتی
      در این مورد مقاله ای که برات لینک میدم رو هم بخون
      مولتی ویتامین برای طیور و پرندگان زینتی و طریقه مصرف آن

  4. دو جوجه در دعوا چشم یکی رو زده و نمی تونع به راحتی چشمشو باز کنع

    1. سلام علی
      تورم، قرمزی و یا ترشحات هم داره؟

  5. سلام من توی هر دوره جوجه کشی دوتا جوجه دارم که نمیبینن احتمالا و مدامردنشونو به کمرشون میچسبونن و دیونه بازی در میارن دلیل چیه؟خیلی ممنون میشم راه نمایی کنید

    1. سلام طاها
      منظورتو متوجه نشدم
      لطفا سوالتو واضح تر بپرس

      1. توی هر دوره جوجه کشی ۲عددجوجه دارم که نمی‌ بینن و کور هستند و مدام گردنشونو ه کمرشون می‌چسبونن و اینور و اونور می‌دوند خودشونو به اینور اونور می‌کوبونن و احتمال ۷۰ درصد حدس می‌زنم که کور باشن لیلش چی می‌تونه باشه

        1. طاها جان این ناشی از کوری نیس
          دلیلش میتونه ناشی از مشکلات ژنتیکی باشه که این برمیگرده به والدینش
          یا هم به خاطر بیماری هست که نیوکاسل یکی از ایناس

      2. سلام آقای دکتر ما یه جوجه داریم که بچه ها با توپ بهش ضربه زدن از اون موقع به بعد همش بی حال افتاده و رو پاهاش نمی‌توانست بایسته کمی آب و شکر و محلول قرصd3و آب دادیم جایش رو هم گرم کردیم بهتر شده ولی هنوز یکی از چشم‌هایش باز نمیشه فقط یه چشمش رو به زور می‌تونه باز کنه
        لطفا راهنمایی کنید

        1. سلام دوست عزیز
          این میونه به خاطر ضربه ای باشه که بهش وارد شده
          نگاه کن ببین چشمش تورم، قرمزی یا آبریزش هم داره؟

  6. سلام وقت بخیر من ۵ تا جوجه کوشین دارم یکیش چشاش نیمه بازه دون میخوره ولی فقط چشاش نیمه بازه آیا مشکلی داره و از اون ۴ تا جداشون کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام میلاد
      غذا بهش چی میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

  7. سلام وقت به خیر یکی از جوجه های دوماهم سینش خس خس میکنه ویکی از چشم‌هاش کاملا بسته شده بی حال و بی اشتها لطفا درمان رو می فرمایید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      محلول آب شکر بده تا جون بگیره
      با مولتی ویتامین سیستم ایمنی بدنش رو تقویت کن
      دو گرم تریکوپلاس رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۷ روز بده بخوره

  8. سلام. میبخشبد ۲ تا از جوجه های ۴ ماه من چسماشونو میبندن، یک مقدار کمی از چشماش بازه، منزوی و بی حاله.التهاب و عفونتی هم دیده نمیشه

    1. سلام دوست عزیز
      محلول آب شکر درست کن بده بخوره خوب میشن

  9. سلام تاج مرغ من برگشته خیلی سبک تر شده و چشمش ریز تر شده چیزی نمیخوره به سختی راه میره چیکار کنم
    سعنی چه مشکلی داره

    1. سلام دوست عزیز
      چک کن ببین فضلش چه رنگی شده

        1. رنگ فضلش نشون میده که پرندت توی سیستم گوارشیش و یا تولید مثلش خونریزی داره
          که باید ببریش دامپزشک چون درمان خونگی نداره

      1. سلام جوجه رنگی رو پریروز بردم باغچه خار و اینا داشت بعد از دیروز تا الان وقتی میخوابه میبینم یه چشش بسته اس و باز میکنم با دست چیکار کنیم نبنده

        1. سلام دوست عزیز
          احتمالا از اون خارها به چشمش برخورد کرده ببین عفونت که نکرده و یا سرخ که نشده؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      مواردی که تو مقاله نوشته شده بهترین گزینه برای درمان این مورد هستن

    1. سلام دوست عزیز
      آبی شده یا آب مروارید پیدا کرده؟؟؟

  10. سلام من تعدادی جوجه دو ماهه دارم بعضی هاشون چشمشون چسبندگی پیدا کرده ک دیگه چشمشون با زور میشه باز کرد.لطفا راهنمایی کنین

    1. سلام دوست عزیز
      عفونت کرده
      دو گرم تریکوپلاس رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل میکنی به مدت ۷ روز بهشون میدی بخورن

        1. فلور رو دامپزشک تجویز کرده؟؟

  11. سلام وقتتون بخیر من یه جوجه خروس دارم چند روزیه به جای غذا به هوا نوک میزنه انگار نمیتونه درست حسابی ببینه و مجبورم غذارو کاملا جلوی چشاش نگه دارم تا بخوره چشاشم چک کردم اما ترشح و زخم و قرمزی نداره مشکلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟ یه حالت کدر شدگی تو چشاش هست؟

  12. سلام خسته نباشید جوجه من سرما خورده بوده می‌خورده زمین یه عقب عقب میرفت بعداز ۱یا۲هفته حالش بهتر شده اشتهاشم خوب به اندازه کافی غذا میخوره از بقیه جوجه هام جداش کردم میخواستم بپرسم دور یکی از چشماش سبز شده حالش بهتر شروع میکنه دور چشماشو میخارون میشه بگید دلیلش چیه باید چه داروایی مصرف کن

    1. سلام دوست عزیز
      اگه عقب عقب میرفته این به بیماری جوجه دیوانه دچار شده
      که در اثر کمبود ویتامین E تو تغذیه به وجود میاد
      چک کن ببین فضلش چه رنگی شده؟

      1. سلام دوست عزیز
        سوالتون رو واضح تر بپرسید

  13. سلام و عرض خسته نباشید
    من ۱ جوجه دارم که بالای چشم جوجه های دیگه رو میزنه و پس از گذشت یکی دو روز به چشم ۵ تا از جوجه هام نوک زد
    و دیگه نوک نزد
    و یک جوجه که ۱ چشمش رو زده بود خوب شد (چون استریل چشم زدم)
    ولی ۳ تا از این جوجه هام مردن
    و الان فقط یکی از اون جوجه ها اینطوریه
    که اونم استریل چشم یزنم یاز میشه ولی چند ساعت بعد میبینم باز بسته شده و یک چشمش هم مثل وقت هایی که میخوابن اونطوری شده(تک چشم هست و یکی دیگه چشمش با استریل چشم یاز نمیشه)
    میشه بگید دلیلش چیه که من برم از دامپزشکی تهیه کنم داروش رو

    1. سلام دوست عزیز
      اونی که نوک میزنه رو باید جدا کنی و جدا از جوجه های دیگه نگهش داری تا آسیب نزنه
      چشمش قرمزی و یا ترشحات هم داره؟

  14. سلام دور چشم مرغ من ورم کرده و رنگ صورت جیل و تاج صورتی شده میشه کمک کنید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      توی چشمش تورم قرمزی و یا ترشحات هم داره؟

      1. سلام مرغهام چشماشون عفونت ودهان زخم شده چ دارویی استفاده کنم براشون

        1. سلام دوست عزیز
          دو گرم تریکوپلاس رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخورن

        2. .سلام مرغ من تاج یاکاکلش خیلی ورم کرده و صورتی علتش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

        3. سلام بهار جان
          چک کن ببین تغییر رنگ فضله داره یا نه

  15. مرغ من به چشم جوجه یک روزه ام نوک زد و چشم اون اول زیاد بد نبود ولی بعد چند ساعت بسته شده و خیلی کم باز میکنه . یک مقدار آب هم دیده میشه . نمیدونم عفونت میکنه یا نه . به دامپزشک هم دسترسی ندارم . چه کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      دو گرم تریکوپلاس رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخوره

    1. بله در صورتی که در تماس مستقیم با بستر الوده به ویروس، مواد غذایی و یا خود پرنده باشه
      حتی در صورتی که در فاصله ی نزدیکی از پرنده ی آلوده به ویروس و محیطش تنفس کنه می تونه بهش منتقل بشه

      1. سلام من یک خروس دارم که که دور چشمش عفونت کرده و از چشمش آب میاد بیرون باید چیکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          ۲ گرم تریکوپلاس رو تو یه لیتر آب حل کن به مدت ۷ روز بهش بده بخوره خوب میشه

        2. بهتره از داروخونه دامپزشکی تهیه کنی

        3. سلام مرغ وخرس با کبوتر درجایی قفسهبزرگ هستند ولی چندتامرغا بادوتاخروس چشم درد گرفتند ممنون میشم راهنماییم کنید.

        4. سلام دوست عزیز
          بهترین راهکار اینه که جدا جدا نگهداری بشن چون میتونن بیماری های مختلفی رو به هم دیگه منتقل کنن
          الان چشم مرغا تورم، قرمزی و آبریزش هم داره؟

  16. سلام تو یک هفته یک لیتر رو بخوره یا هر روز دارو رو درست کنم

    1. میریزی تو آبخوریش
      نه تو یه هفته مصرف میشه

      1. سلام خروسم بادوتا خروس دعوا کرد زدن همو داغون کردن خروس من سینش چاک خورده ۶تا بخیه خورد برای زد عفونی باید چی بزنم ویتامین همه دادم اون دوتا که زده حالشون وخیم فکر کنم زنده نمونن

  17. سلام من حدودا تا جوجه دو سه ماهه دارم اکثرشون ابریزش بینی دارن و امروز دیدم چشم یکیشون یمقدار ورم کردم و ازش کف اومده بیرون

    1. سلام دوست عزیز
      ساده ترین راه درمانش استفاده از ویتامین a هست
      از داروخانه ی دامپزشکی تهیه می کنی
      به اندازه ی ۰.۵ سی سی میریزی تو ۱۰۰ سی سی آب
      بهش میدی
      ولی اگه رفع نشد باید ببریش دامپزشک براش آنتی بیوتیک تجویز کنن

        1. خواهش می کنم دوست عزیز

  18. سلام من یه مرغ لاری دارم که یه چشمش انگار یه لایه ی سفید روش اومده لطفا بگید چه کار کنم ؟

    1. سلام
      چشمش متورم شده؟
      ترشحات هم داره؟

        1. دو گرم تریکوپلاس رو تو آب حل کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره

  19. سلام وقت بخیر
    من خروسم امروز با یه خروس دیگه تو کوچه جنگ کرده و کامل سر و صورتش خونی شده بود
    چشمش هم زخمی شده از کنار پاره شده
    لطفاً بگین واسه چشمش چیکار کنم چیکار کنم🙏🙏

    1. اون دیگه زخمش خیلی عمیقه
      بهتره ببریش دامپزشک درمان کنه
      اگه بمونه عفونت می کنه

  20. باسلام خدمت آقای دکترعزیزیکی ازمرغهایکه دارم لاری میباشد.این ازدوتاچشم گورشده واصلان نمی‌بیند وهم قطروهم پمادچشم گرفتم زدم اماتعثیری نذاشت واسه پرنده واکه شماماروراهنمای بکنین ک چیکارکنم واسش خیلی ممنون وسپاس گذارمیشم باتشکراززحمات شمادکترعزیزوبزگوار

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه برای نابینایی نمیشه کاری با پماد و … کرد که رفع بشه

  21. سلام وقت بخیر من ۲۰۰۰تا جوجه گوشتی دارم ۱۷روزست سالن یکم هوا دهی خوبی نداره الان همه مبتلا به گاز امونیاک شده درمانی چیزی نداره انجام بدم خوب بشن

  22. سلام من تعدادی از مرغام به این درد(عفونت چشم) مبتلا شدن متاسفانه یک درمان پنج و شش روزه (باانتی بیوتیک)هم دکتر بهم گفت انجام دادم ولی هنوز خوب نشده اندلطفا اگر دارو یاانتی بیوتیک موثری برای این کار هست بهم بگید الان حدود ده پانزده روزهست دستم بنده وهرراهی که میدونستم انجام دادم فایده نداشته و از بهبودی خبری نیست مخم واقعا خیلی هنگ کرده تاچشمم به اینا میخوره روانم خراب میشه خسته شدم لطفاً یک داروی موثربهم معرفی کنید اگر شماره بدید زنگ می زنم وهر سوالی داشتید به شما میگم

    1. سلام دوست عزیز
      دو گرم تریکوپلاس رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کنید به مدت ۷ روز بدین بخوره خوب میشه

  23. یه چشم خروسم متورم شده و باز نمیشه علائمی از زخم نیست اما دور چشم متورمه، با پنجه میخارونه، چشم دیگه سالم هست و بی حالی و کم اشتهایی نداره
    چطور چشمش رو شستسو بدم؟ اصلا نیازی هست یا خودش خوب میشه؟
    خیلی نگرانشم

    1. سلام دوست عزیز
      می تونی ۲ گرم تریکوپلاس رو تو یک لیتر آب حل کنی و حداقل ۷ روز و حداکثر ۲۱ روز متوالی بهش بدی بخوره
      اطراف چشمشم با یکم آب نمک که با آب جوشیده و سرد شده تهیه کردی بریز رو یه دستمال تمیز و پاک کن

      1. سلام من مرغم چشمش صبحا بسته میشه و ترشح زرد رنگ داره اون چشم دیگرش یه حاله ای داره تا صبح چشمشو تمیز نکنم نمیتونه باز کنه چکار کنم قطره تتراسایکلین ریختم تو چشمش فایده نکرد لطفا راهنمایی کنید ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          ۲ گرم تریکوپلاس رو توی یک لیتر آب حل کن براش بده
          این کارو میتونی حداقل یک هفته و حداکثر سه هفته انجام بدی

  24. سلام وقت بخیر
    من ی جوجه مرغ کاکلی ۵ ماه دارم از بقیه جدا بود متاسفانه دو روز پیش وقتی قاطیشون شد خروس ضربه به سرو گردنش زده پشت گردنش پاره گی داشت بخیه کردیم الانم هم انتی بیوتیک بهش میدیم
    ولی چشماش بازه نمیبینه به نور شدید مثل جراغ قوه واکنش نشون میده ولی دونه نمیخوره با سرنگ بهش غذا میدم اب هویج هم میدم یکم دور خودش هم گاهی دور میزنه.
    میخاستم ببینم خوب میشه یا ن؟
    با تشکر🙏🙏🙏

    1. سلام دوست عزیز
      دقیق نمیشه گفت پیش دامپزشک بردین بخیه زد؟؟

      1. بله دامپزشک انجام داد دو نمونه انتی بیوتیک هم داد و گفت التهاب عصب بینایی در اثر عفونته(ولی زخمش اخه اصلا عفونت نداشت)
        من فکر میکنم در اثر ضربه است
        بنظر شما ضد التهاب(کورتون) مفیده در درمانش؟

        1. بله مفیده طبق گفته های دامپزشک پیش برید

  25. سلام یه مرغ دارم جفت چشماش بازه ولی نمیبینه نه ورم داره ونه غفونت درمانش چییه درضمن گذاشتمش داخله ظرف گندم تاجایی که تونست سیرکردخودشو تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      با این اوصاف ممکنه کور شده باشه

  26. سلام یکی از جوجه مرغای مایکه هفته پیش از تخم دراومد یکی از چشماش خیلی کوچیک بود و اونیکی اندازش طبیعی بود اما همبن چشم سیاهی داخلش بزرگه یا همون قرنیه …حالا فهمیدیم که کوره آیا راه درمانی داره یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه اگه کور باشه نمیشه کاریش کرد

  27. سلام
    خسته نباشید
    مرغ من یک چند روزی میشه تخم مرغ هاش باز شدن بعد خروس مون جوجه هارو میخواد بزنه یا بخوره یا بکشه شون به نظر شما چی کار کنم که خروس مون جوجه رو نزنه

    1. سلام دوست عزیز
      حتما باید خروس رو جدا از جوجه ها نگهدارین وگرنه تلف میشن با کاراش

  28. سلام وقت بخیر وعرضه خسته نباشید
    دیروز یکی از جوجه ها از تخم باز شدن بعد یک ساعت خروسمون میخواد بکشش بعد پاش از مچ نیم کنده شده
    دیروز بردیمش دامپزشکی گفت این قطع شده کاریشَم نمیشه کرد بعد این تا الان زنده ست حالشم خوبه زیر مادرش هست بعد میخواستم ببینم این راه درمان نداره یا اگه زنده بمونه پماد یا قطره ای چیزی نیست که عفونت نکنه پاش که زنده بمونه

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه دیگه بافت اون ناحیه از بین رفته و نمیشه کاریش کرد

  29. سلام مجدد
    دیروز پاک کردم سفید های چشمشو باز امروز صبح رفتم ببینم
    دیدم دوباره اومده داخل چشمش هم زیاده الان من چی کار کنم لطفا؟

    1. خواهشا اینهمه با چشم این بیچاره ور نرو
      تهش کورش میکنی
      همون قطره ای که گفتم رو بخر و بریز به چشمش خوب میشه

      1. امروز صبح بردمش دامپزشکی آمپول زد
        یک قطره داد اسم خود دامپزشکی روش هست گفت صبح و شب بریز تو چشم ش
        بعد فردا و پس فردا هم باید برم آمپول شو بزنم گفت قرینه ش ضربه خورده
        به نظر شما انشالله خوب میشه؟

        1. اره طبق گفته های دامپزشک پیش برید خوب میشه

        2. ممنون از سایت عالی شما که هم نکات خوبی داره هم ویدئو آموزشی و پشتیبانی عالی برای سوال🌹🌹👌👌🙏🙏

        3. سلام احسان عزیز
          ممنونم از حسن توجهت موفق باشی

  30. سلام وقت بخیر
    خروس م کنار چشمش یک مایه سفیده جمع میشه دوبار اومد پاک کردم نگاه کردم دیدم که دیگه نیست بعد چشم مش قرمز شده بود باید چیکار کنم؟

    1. برو داروخونه دامپزشکی قطره آلکون سه خط یا قطره بیو بخر بریز تو چشمش

      1. ممنون فقط اگه فردا بگیرم موردی نداره
        بعد اینکه چند بار در روز بریزم تو چشمش

        1. نه موردی نداره
          روزانه یکبار کفایت میکنه دو قطره

  31. سلام خروس من یه لکه سفید گوشه کره چشمشه بیناییش ضعیف شده و نمیتونه چشمشو باز کنه اگه کسی میدونه درمانش چیه به من اطلاع بده

    1. سلام دوست عزیز
      لکه سفید مثل آب مروارید؟
      اگه آب مروارید باید جراحی بشه وگرنه کور میشه
      متاسفانه این مورد درمون خونگی نداره

      1. نه از آب مروارید شفاف تره و فقط یه بخشه کوچکی از عنبیه چشمش رو گرفته

        1. آهان. دو گرم تریکوپلاس رو تو یک لیتر آب حل میکنی به مدت ۷ روز میدی بهش

  32. سلام اکثر مرغ های من دور چشمشون دانه زده و یکی از چشم هارو نمیتونه باز کنه علتش چی هست

    1. سلام دوست عزیز
      منظورتون از دانه زدن رو متوجه نشدم
      عفونت داره، التهاب داره؟
      میری دارخونه دامپزشکی قطره آلکون سه خط یا قطره بیو میخری میزنی به چشمش
      اگه ورم هم کرده
      به جای اون قطره ها دو گرم تریکوپلاس رو تو یک لیتر آب حل میکنی به مدت ۷ روز میدی بهش

  33. سلام خسته نباشید من یه جوجه مرغ دارم ک چشمش بسته است و زخم شده چرا اینجوری شده

    1. سلام دوست عزیز
      خب بطبع به چشمش ضربه ای وارد شده که زخمه

  34. سلام وقتتون بخیر
    من یک نیمچه مرغ لاری دارم که امروز دیدم یک چشمش رو می بنده
    و هیچ یک از علائمی که داخل سایت بارگذاری شده بود رو نداشت البته گاهی اوقات می بنده و گاهی هم باز می کنه
    میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      اگه گاهی اوقات میبنده جای نگرانی نداره
      و برای استراحت این کار رو انجام میده

  35. سلام من یه خروس دارم عنبیه چشم راستش انگار قرمز شده و خود چشمش ورم داره، وقتی میبندتش طول میکشه تا بازش کنه، ترشح چرکی هم نداره بجز یه مقدار اشک خشک شده گوشه چشمش، بیناییش هم سر جاشه
    چشمش چه مشکلی داره؟ باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      التهاب چشم پیدا کرده از داروخانه دامپزشکی قطره چشمی مخصوص طیور تهیه کن

      1. الان یه چیزایی مثل چرک و عفونت دور چشمش جمع شده و تورم و قرمزی چشمشم بیشتر شده
        عفونته یا فقط التهاب؟

        1. عفونته که چرک داره
          ۲ گرم از تریکوپلاس رو تو یه لیتر آب حل کن به مدت ۷ روز بهش بده

        2. سلام من یک خروس لاری۶ ماهه دارم ازچشمش انگار کف داره میاد چیکار کنم

        3. سلام دوست عزیز
          به احتمال زیاد خروس شما به بیماری کراتوکنژنکتیویت مبتلا شده
          اول چشم کدر میشه و به مرور ترشحات کف مانند بیرون میاد
          خروست گاز سمی استنشاق کرده؟
          برای درمانش آنتی بیوتیک تجویز میکنن و میشه از کورتیکواستروئید استفاده کرد
          همچنین میتونی چشمش رو با آب تمیز بشوری

      2. فضلش هم مشکل نداره بیناییش هم خوبه و چشمشو نمیبنده
        اگه عفونته مشکلی نداره‌ پماد مخصوص عفونت چشم به چشمش بزنم؟(فکر‌ نکنم برای طیور باشه)

        1. نه اگه انسانی هست نزنی ها نابینا میشه

        2. مشکلی که برای چشم پرندتون به وجود اومده چیه بفرمایید تا راهنمایی کنم
          خودسرانه هم چیزی استفاده نکنید

      3. باسلام وخسته نباشی.دو تا از جوجه ها یکی یک چشم اش و دیگری هر دو چشم ش ورم کرده و عفونت زیادی داره . متاسفانه تا شنبه به دامپزشک دسترسی ندارم.فقط از دیگر جوجه و مرغها جداشون کردم.ممنونم اگر راهنمایی کنید.

        1. سلام دوست عزیز
          دو گرم تریکوپلاس رو تو یه لیتر آب حل کنید ۷ روز بهش بدین

    1. سلام دوست عزیز
      بررسی کن ببین چشمش متورم شده؟
      عفونت داره؟ التهاب چی؟
      چشمش به جایی برخورد نکرده که زخم قرنیه داشته باشه؟

  36. سلام ، لطفاً جواب بدید ممنون میشم
    من یه خروس دارم این تاجش دونه های سیا زده
    و یه مدت حدود دو هفته اصلا غذا نمیخورد که به خوردش میدادم
    حالا دوباره خودش میخوره
    راستی به یه چیزی اشاره نکرده طی این مدت این دو هفته با پنجه هاش چششو میخاروند و الان انگار یکم بینایش ضعیفه و پوست چشش یکم گشاد شده و سرشو صدو هشتاد درجه میچرخونه می‌بره زیر خودش حالت طبیعی نداره . چیکار میشه کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      این به بیماری آبله طیور مبتلا شده
      درمان اختصاصی نداره ولی میتونی با تقویتش طول عمرشو بالا ببری
      الان سیستم ایمنی بدن اون به شدت تحت تاثیر قرار گرفته
      ببرش دامپزشک حتما تو خونه نمیتونی کاری براش انجام بدی

    2. سلام وقت بخیر زیر چشم مرغم ی دونه ای عفونی هست از چشمش عفونت ترشح می‌کنه غذا میخوره تخم هم میگذارم چکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        راهکار درمانیش تو مقاله نوشته شده
        لطفا مطالعه کنید

  37. سلام من ی جوجه اردک دارم حدودا ۳ هفتشه
    امروز متوجه شدم چشم سمت چپش کف کرده
    ولی هیچ علامت دیگه ای نداره میشه راهنماییم کنید

      1. باسلام ببخشید من یه خروس دارم از چشماش آب میاد میشه اینو قرص شون رو بگید اسمشو من برم از داروخانه بگیرم خواهشن جواب بدید ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          تو مقاله در قسمت درمان نوشته شده مطالعه کنید
          و خودسرانه از تجویز دارو بپرهیزید ممکنه کاری کنید که خروستون کور بشه

      2. سلام خوبید جوجم چشماش بسته شده و نور به چشمش زدم مردمکش تعغیر کرد و جوجم نای ایستادن نداره چهار تا بوده هر چهارتاش دارن ب نوبت این بلا سرشون میاد و یکی میمیره فرداش اون یکی میمیره

        1. سلام دوست عزیز
          اول بهشون محلول آب شکر بده
          بعد فضلشون رو چک کن ببین تغییر رنگ داده؟
          غذا بهشون چی میدادی کلسیم کافی دریافت میکردن؟

  38. سلام خسته نباشید من یک مرغ ابریشمی دارم یک چشمش باد کرد آب ریزش داشت بهش سیر دادم خوب شده دهنش باز میکنم دیدم که سوراخ شده احتمال داره که جای عفونت باشه ترکیده باشه خواهشن جواب بدید ممنون

    1. سلام مشخص نیست باید به دامپزشک مراجعه کنید از نزدیک معاینه بشه

  39. سلام جوجه من چش درد داره واز وقتی که چش درد داره سوستم هست درمانش چیه

    1. سلام مقاله ر و کامل بخونید تمامی موارد نگارش شده. یکی از ساده ترین راه ها برای درمان ورم چشم مرغ ها، دادن ویتامین A به پرنده است. این ویتامین را می توانید به صورت محلول خریداری کرده و به آب آشامیدنی پرنده بیافزایید. مقدار استفاده آن به طور معمول به میزان نیم میلی لیتر در ۱۰۰ میلی لیتر آب است. علاوه بر ویتامین A، تغذیه مرغ را می توان با ویتامین های دیگر هم غنی کرد که موجب رفاه و آسایش پرنده می شود. با این کار سلامتی و ایمنی بدن پرنده نیز افزایش پیدا می کند.

  40. سلام خسته نباشید. من یکی از مرغام سه ماهه مریضه. همه ی عوامل رو هم فقط سکت چپه سرش داره. بغل چشم سمت چپش سه ماهه باد و کرده و آبریزش داره قبلا پماد تتراسکلین میزدم الان اریترومایسین سمت چپش آبریزش بینی داره قبلا دهنشو باز کردم قرصشو بهش بدم دیدم سمت چپ دهنش یه ماده زردی بود به لسه هاش چسبیده بود. همون اوایل بردمش دامپزشکی قرص برام تایلوداکس نوشت دوماه هر روز میدادمش ولی این چند وقت تموم شد قرصا. خیلی بهتر شده بود چشمشم مثل قبلا نبود میتونس بازش کنه خیلی بهتر بود اما دو روزه چشمش بدتر شده امروز بغل چشمش بیشتر باد کرده بود آبریزش بینی هم کرده بود لخته ها خون توش بود.باید چکار کنم لطفا کمکم کنید خوب شه🙏

    1. راستی یه چیزی یادم رفت بگم. این مرغم از همون اول دم بازدم که میکرد قسمتی از توی سینش مثل شش باد میکرد دوباره میرفت تو و باز باد میکرد اولا ترسیدم فکر کردم مشکی داره بعد سیر و سرکه سیبو.. میدادم اما بعد دیدم طبیعیه و همش همینجوره ولی فصل سرما که اومد دیگه اینجوری نکرد گفتمشاید از سرما باشه ولی هنوز گاهی میکنه مشکل تنفسی داره یا نه؟

      1. سلام خسته نباشید تو این فصل من ۲۰ تا مرغ و خروس و جوجه دارم تعدادی از اون ها یک چشمشون رو میبندن و دو روز بعدش خوب میشن امروز یکی از جوجه هام سر ک چشمشو میبنده و چند دقیقه بعد اون‌یکی هم میبنده غذا میخوره راه میره ولی زیادی هم ودشو میخارونه ولی من فکر میکنم گردنشو چند ثانیه کج میکنه این بیماریه ؟

        1. سلام دوست عزیز
          سریعا فضلش رو چک کن ببین تغیر رنگ داده؟
          کج شدن گردنشون نشونه خوبی نیست و یکی از علائم نیوکاسله
          بهشون محلول آب شکر بده ببین جون میگیرن؟

    2. سلام وقتتون بخیر ممکنه بیماری مایکوپلاسما یا عفونت قارچی باشه . متسفانه بدون معاینه نمیشه نظری داد . پماد تتراسایکلین برای چشمش استفاده کنید اما بهترین کار مراجعه به دامپزشک هست. از بقیه جداش کنید

    3. سلام
      ی بوقلمون دارم زیر چشمش ورم داشت،اسهال وعطسه هم میکرد ورم فشار میدادم آب داخل ورم از دماغش میزد بیرون ، بردمش دکتر تایلوجکت (نایلوزین بهم داد یک سی سی تزریق کردم داخل عظله سینه بهتر شده جواب داد(روزی یک سی سی باید به عظله سینه به مدت چهار روز،

      1. سلام صرف داشتن ورم و نشانه های دیگر دلیل بر استفاده از آمپول نیست عزیز من بهترین کار مشورت با دامپزشک هستش

  41. سلام خداقوت یک مرغ دارم که بالای چشمش ی چیزی حالت کیست چربی دراومده و داره بزرگ میشه ولی خود مرغ هیچکاری نیست خیلی عادیه باید چیکارش کنم؟

    1. سلام یک بار کامنت بذارید در اسرع وقت پاسخ داده میشه . غذاش چیه ؟ غذای چرب نباید بخوره

      1. سلام مرغ وخروسهام چندتاشون ی چشمشون بسته شده خودم با دوتا ناخنم بازشون کردم ی چرک کوچکی تو چشمش معلوم میشد با کمی ماساژ اندازه دونه لوبیا از تو چشمش آوردم بیرون درمانش چیه چندتا دگه هم همین مشکل دارن بعد از چند روز دوباره چرک میشه وبزرگ لطفآ راهنمایی بفرمایید

        1. سلام دوست عزیز
          اگه ورم نداره قطره بیو یا قطره آلکون سه خط بخر بزن براشون
          اگه نه ورم نداره ۲ گرم از تریکوپلاسو تو یه لیتر آب حل کن و حداقل ۷ روز بده بهش خوب میشه

        2. سلام ببخشید من یک جوجه دارم که خیلی هم کوچیک نیست و چند روزیه حوصله نداره و نمیتونه چشمش را باز کند لطفا یک راهکار بهم بگید تا درمانش کنم🙏🙏

        3. سلام دوست عزیز
          محلول آب شکر بهش بده
          و حتما محیط نگهداریش رو گرم کن
          مولتی ویتامین هم برای تقویت سیستم ایمنی بدنش بده بخوره

  42. سلام یع خروس دیگه زده تو چشم خروسم الان چیکار کنم عفونت کرده چشمشو بسته

    1. سلام به دامپزشک مراجعه کنید . پماد تتراسایکلین بزنید روی چشمش

  43. سلام من دوتا از مرغهام اطراف چشمشون داره باد میکنه ولی دان و آب میخورن
    به یکیش قرص دادم یکمی باد چشمش خوب شده
    اما وقتی که نفس میکشه گلوش باد میکنه ولی هردوشون دان و آب میخورن و راه میرن

  44. سلام ببخشید من یک خروس دارم که خس خس میکنه و زیر گوشش اون قسمت سفید سفت شده و ی چشمش بسته شده و اون یکی چشمش درحال بسته شدنه رفتم از دام پزشک براش دارو گرفتم قرص اما هرچی بهش میدم حالش بد تر میشه میشه بگید باید چکار کنم تا خوب بشه

  45. سلام من جوجه تازه درآورده از زیرمرغ ی چشمش باد کرده بسته شده کور شده این جوجه یا ن مرغ نوک زده راهنمای کنید ممنون

    1. احتمالا عفونت ناشی از آلودگی بستر یا غیره هستش باید دکتر دامپزشک اقدام به تخلیه یا درمان بشه
      اگر مرغ نوک بزنه حتما باید نشانی از زخم رو ببینید ؟؟ زخمی شده؟؟

  46. سلام من یک خروس لاری دارم ک زیر چشمش باد کرده و درست نمی‌تونه ببینه باید چیکار کنم
    کلا چشمش بسته شده و خیلی کم باز هس ولی میبینه ولی دور چشمش بسته شده باید چیکار کنم

  47. سلام ی خروس دارم نمیبینه ظاهرا سالم دیده میشه ولی نمیبینه علت چیست راهنمایی بفرمایی

    1. احتمالا کور هستش دیگه ….
      مشکل ژنتیکی یا مشکلات بعد هچ مثل عارضه چشمی یا مثلا نگه داشتن زیر شدت نور زیاد و غیره
      با دامپزشک مشورت کنید

  48. سلام من یک خروس گلین خریدم چشمش نمیبینه ترشح اینا نمیکنهسالم فقط نمیبینه چشمش نمی‌بندد ظاهرا سالم

    1. سلام
      با یه چراغ قوه ، نور بنداز تو چشمش ، ببین مردمک تغییر میکنه یا نه
      اگه کرد یعنی می بینه !

  49. سلام خسته نباشید
    من خروسم دور چشماش آب انداخته و چند روز پیش با یه خروس دیگه دعوا کرده و ضربه خورده
    مشکلش چیه چجوری خودم درمانش کنم

    1. سلام
      توضیحاتی که لازمه و میدونیم داخل پست نوشتیم

  50. سلام خسته نباشید یه مرغم از دیروز دوتا چشمش بسته شده جایی رانمی بینه چه کارکنم درمانش چیه توخونه انجام بدم راهنمایم کنید

    1. سلام
      باید معاینه بشه
      اول باید چک بشه که ضربه خورده یا نه ، بعد نور انداخته بشه تو چمشش و نوع حرکت مردمک دیده بشه
      بعد دلیل بیماری مشخص میشه ، همینجوری نمیشه گفت که نابینا شده

  51. سلام ،من خیلی وقت که مرغ داری میکنم تابه حال هیچ مریضی تو مرغ وجوجه هام نبود اما چند وقت جوجه هام فقط از ناحیه ی چشم وگلو مشکل دارن هر دارویی میدم اثر گذار نیست تغذیه ی مناسب مولتی ویتامین میدم اما دوباره میبینم چشمشون ورم داره چه کار کنم که این بیماری روازجوجه هام دور کنم

    1. سلام مقاله رو کامل بخونید بدون معاینه دقیق مشخص نمیشه به دامپزشک مراجعه کنید

  52. سلام.من یک مینا دارم حدود یکسال سن داره.از حدود یه هفته قبل متوجه شدم که یکی از چشماش نمی‌بینه و کم بینا شده باید چکار کنم لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام
      تشخیص این مورد با دامپزشک باید باشه
      تغذیه پرنده شما چیه و فضلش چه رنگیه ؟ بیماری کبدی در مرغ مینا میتونه باعث اسیب به چشم بشه

  53. سلام خروس لاریم تو هوای سرد بود بعد اومدم دیدم چشماش باد کرده چی شده و چیکار کنم

    1. سلام
      تنفسش هم مشکل داره ؟ فضلش هم مشکل داره ؟ سرما چقدر بوده ؟
      امکان اینکه سرما خورده باشه بسیار بالاست
      انتقال به یک محیط گرم گرم + استفاده از مولتی ویتامین در این کیس لازمه

  54. سلام خسته نباشبدخاستم بپرسم که چندمدتی است که چشم وصورت مرغاورم ومیچه زده علت ان چبست وچ داروی واسه رفع صورتشون خوب هست؟

    1. سلام
      این مورد که زرده بستگی به میزانش داره
      ممکنه بیماری کبدی باشه
      تغذیشون چیه و کجا نگهداری میشن ؟

  55. سلام ببخشید من دو تا از مرغام مشکل دارن دسترسیمون به دامپزشکی سخته.
    یکیشون سه هفته پاهاش مشکل داره نمیتونه راه بره اوایل، صبح رفته بودم درشون ببارم پای راستش انگار ضربه خورده پای چش هم هی سُر می خرد با عقب فکنم توی کلبشون پاش به چیزی گیرکرده بوده پای راستو بستم بازردچوبه بعد مدتی پای راستش خوب شد اما یه تیکش کبودی داش.ولی دیگه پای چپشو تکون نداده همش با پشته با یه پاش حرکت میکرد اما الان پای راستشم نمیتونه را بره همش مینشینه بالاشو میزنه اینور اونور واسه راه رفتن. غذامیخوره اما اینجوریه.
    اون یکی چیزیش نبود اما ۴روز یکی از چشماش(چپش) اشک میادو تورم کرده کاسه چشمش عقب رفته چشم راست خوبه اما زیر دماغ چپش باد کرده و اونورش رفته با داخل شبا بدتر میشه و هر چی جلوتر میره بدتر میشه هیچ علائم دیگه نداره فقط گاهی عطسه میکنه.فعلا جداشون کردم بهشون غذابدم. تروخدا راهنمایی کنید چکار کنم

    1. سلام اینهمه علائم دارن درمان خانگی کارساز نیست. بیماری ویروسیه به احتمال قوی باید حتما به دامپزشک مراجعه کنید تا از نزدیک معاینه بشن این مورد درمان خانگی نداره ممکنه تلف بشن

  56. سلام ما مرغ گلین پرورش میدیم چندتا از جوجه هامون چشم درد دارند ولی غذا میخورن زیر چشماشون پف میکنه
    چکار باید کرد

  57. سلام مرغ ما کم اشتها وصبح که بیرونش کردیم چشماش کمی مشکل داشت اما با کمی با گرم شدن هوا بهترشد

  58. سلام من یک خروس لاری دارم که با مرغ جنگ افتاد و زد چشم مرغ رو زخمی کرد باید چیکار کنم تا خوب بشه ممنون

  59. سلام
    این داروی ترومیکس (تریکو میکس ) که معرفی کردین , یکی از سموم قارچ کش مورد مصرف کشاورزی هست .
    چطور دارین پیشنهاد میدین برای طیور مصرف بشه ؟!!!!!

    1. داروی اشاره شده غلط املایی داره که اصلاح می کنیم
      منظور ما داروی تری متوکس هستش
      اما دارویی که شما می فرمایید تریکومیکس هستش

      1. سلام وقت بخیر من دیشب رفته بودم توی مغازه ایی که مرغام نگهداری میشن دیدم ۳ تا از جوجه هام یک چشمشون بستن ولی وقتی گرفتنشون چشماشون باز کردن یکیشونو که گرفتم متوجه شدم مقدار بسیار کمی کف داخل چشمشه و مقدار زیادی چربی جوجه کوچیک تر هم دو روزه یک چشم و دو چشمشو میبنده مشکلی نداره سالم و غذا هم میخوره ربطی به غذا داره یا ۱ربه دیدن. غذاشون نان، دان پارس، گندم، خیار رنده شده، کاهو، برنج اینا هستش راه درمان چیه ببرمشون دامپزشکی؟

        1. سلام دوست عزیز
          اینکه میگی کف میاد از چشمشون به بیماری کراتوکنژنکتیویت مبتلا شدن
          تو معرض گازهای سمی که نیستن؟ اغلب با استنشاق گاز سمی همچین اتفاقی میفته
          برای درمانش دامپزشک آنتی بیوتیک تجویز میکنه حتما ببر
          خودت هم چشماشونو شست و شو بده
          از کورتیکواستروئید هم استفاده میکنن

  60. سلام من دوتا مرغ لاری خریدم اوردم انداختم کنار هم حدود ۵ دقیقه رفتم و اومدم دیدم باهم دعوا کردن جدا کردم یکی از مرغهام هر دو چشماش رو میبنده گاهی اوقات باز میکنه و بازم میبنده ایا به دامپزشک مراجعه کنم یا خود به خود خوب میشن

    1. احتمال بیماری هست
      مراجعه به دامپزشک بهترین کار ممکن

  61. سلام وقتتون بخیر من پرنده مینا دارم از یک چشمه آب میاد راهنمایی کنید چکار کنم الطف

    1. به دامپزشک مراجعه کنید اگر هم تو شهرتون نیست یا به هر دلیلی دسترسی ندارید. از دامپزشک های آنلاین مشاوره بگیرید تو گوگل سرچ کنید هست

  62. در مقاله داروی ترومیکس نام بردین!! همچنین دارویی اصلا وجود ندارد؟

    1. اگه منظورتون داروی ضد قارچ تریکومیکس هست وجود داره . تو گوگل جستوجو کنید میاره

  63. سلام من دو تا جوجه دارم که الان حدود سه روز بیشتر یک چشمش رو میبنده الان من چیکار کنم؟؟؟

  64. سلام جوجه به دنیا اومد چشم هاش بستس اصلان موژه ندار هیچ خطی هم نیست. چیکارش کنم میمیره جوجه؟ یا راهی هست که چشمشو باز کنم ممنون میشم پاسخ سوالمو بدید.. باتشکر.

  65. سلام شب خوش یک جوجه ۶۰ دوره دارم همش یک چشمشو می بنده بد به سختی باز میکنه اگر امکانش است راهنمایم

  66. سلام.وقت بخیر
    زیر چشم مینای من ورم کرده و بزرگ شده .خود چشم نه ،زیر چشم کنار نوکش.دلیلش و اینکه چطور درمانش کنم رو لطفا بگید.الان موقعیت اینکه پیش دامپزشک برم رو ندارم

    1. اگه شرایط و موقعیت نگهداری از یک جاندار رو ندارید نباید جونش رو به خطر بندازید و مسئولیت نگهداری ازش رو قبول کنید. این یعنی جان حیوانات براتون مهم نیست. احتمالا عفونت سینوسی هستش. دو سه روز هر ۱۲ ساعت یک چهارم قرص آزیترومایسین ۲۵۰ بدین. اگه فرقی نکرد باید ببرین دامپزشک

  67. سلام یه جوجه مرغ دوماهه دارم یکی چشماش بیشتر وقتامیبنده تورم ان چنانی نداره.ولی خب خب باید چیکارکنم ک پیشگیری بشه.قطره ای چیزی هست بخرم بزنم ب چشمش یا بریزم تو ابش.
    حدود۶۰تاهستن قبلاداخل کارااژ بوده ولی الان اینو اوردم روی حیات.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. در صورت بیماری بلافاصله جوجه مریض رو از بقیه جدا کنید. و در هر صورت دارو رو باید از دامپزشک تهیه کنید.

  68. سلام خسته نباشید من مرغ دارم حدودا۸ ماه میشه خونمون توی مازندرانه هوا گرنه تو این روزا امروز رفتم دیدم یکی از مرغ ها چشاش بسته و میشینه یه جا تکون نمیخوره یکی دیگه نرغام بهتر از اینه خروسمم بهتر ای اینه برا گرما اینجوری شده لطفا زود جواب بدین مرغ الان چشماش بسته هیچ کاری نمیکنه

    1. سلام الان دو روز چشم خروس ۷ماهه ورم کرده قرمز شده همش چشمش می‌بنده امروز مقدار زیادی عفونت از چشمش بیرون آوردم وقطره نفازولین وپماد چشمی زدم برایش میشه راهنمایی کنید

  69. سلام شدیدا به راهنمایی احتیاج دارم.
    من تقریبا ۵ ما پیش ۵ تا مرغ و ۱ دونه خروس گرفتم.
    امروز که رفتم پیششون دیدم که چشم خروسم به اصطلاح اب داده و خیس شده. مشکلش چیه و چطوری خوب میشه؟؟?

    1. حتما مقاله رو کامل بخون
      نوع بیماری و نحوه درمانش توضیح داده شده

  70. سلام من ۴تا جوجه لاری دارم چشماشون خراب شد بعدش لاغر میشندمیمیرند به دامپزشک مراجع کردم بهترشدولی خوب جواب نداد میشه کمکم کنید

    1. احتمالا بیماری ویروسی بوده
      باید بیماری شناسایی بشه و واکسن های لازم تزریق بشه

  71. سلام من ی جوجه ک تقریبا مرغ شده دارم دهنش کف میکنه و بدنش ضعیف شده نمیتونه بپره و لاغر شده البته خیلی خوب غذا میخوره اما بازم با وجود این خیلی لاغر شده بیماریش نمیدونم چیه چیکار کنم حالش خوب شه و بدنش قوی شه ؟
    و اینکه تازگیا ی چشمش یکم حالت کف کرده شده ی حباب های ریزی گوشه چشمش اومده این آیا بیماری چشمیه ؟ راه درمانش چیه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنین.

    1. احتمال عفونت چینه دان ، مسمومیت غذایی و یا بیماری ویروسی هست
      حتما برای درمان به دامپزشک پرنده های بومی و یا داروخانه حیوانات مراجعه کنید تا از دست نرفته

  72. سلام من یک جوجه ک تقریبا مرغ شده دارم دهنش کف میکنه و بدنش ضعیف شده نمیتونه بپره و لاغر شده البته خیلی خوب غذا میخوره اما با وجود این خیلی لاغر شده بیماریش نمیدونم چیه چیکار کنم حالش خوب شه و بدنش قوی شه ؟
    و این ک تازه ی چشمش یکم حالت کف کرده شده ی حباب های ریزی گوشه چشمش اومده این آیا بیماری چشمیه ؟ راه درمانش چیه ؟ممنون میشم راهنماییم کنین.

    1. حتما از بقیه مرغ ها جدا کن و برای تهیه دارو به داروخانه دامپزشکی مراجعه کن

  73. سلام ،من تاز جوجه هام از دستگاه دراومده بعد یک روز یدونه از جوجه ها یدونه چشمش تازه امروز بسته شده،انگار پلکشو چسب زدی باشی اونجوری شده ورمی هم نداره دونه و اب هم کم میخوره،پماد تتراساکلین بزنم خوب میشه؟

    1. پماد مناسب رو از داروخانه حیوانات بپرس
      تتراسایکیلین برای استعمال خارجیه و ممکن مضر باشه

  74. سلام. و خسته نباشید. تعداد ۱۶ عدد مرغ و خروس حدوداً سه ماهه دارم امروز یه دونه از مرغ ها نمیتواند از روی زمین دانه را به درستی بردارد فکر می کنم که مشکل بینایی و نداشتن تمرکز داشته باشد و یک مقدار بی حال شده است و زیاد در گوشه کنار می نشیند به نظر شما چه کاری باید انجام بدهم ممنونم با تشکر.

    1. احتمال زیاد بیماری ویروسی داره
      حتما از بقیه پرنده ها جدا کن تا اونا رو هم بیمار نکنه
      برای تهیه دارو به داروخانه حیوانات مراجعه کن و انتی بیوتیک های لازم رو تهیه کن

  75. سلام یک جوجه تقریبا دو ماهه دارم مریض شد با سرنگ بهش غذا میدادم بعد سه روز خوب شد
    ولی مثل قبل نمیپره و تا وقتی دونه رو به نوکش نزدیک نکنم یا ظرف آب رو، نمیخوره
    وقتی هم نوک میزنه غیرطبیعی نوک میزنه به حاشیه ها و اطراف دونه
    چشمش مشکلی نداره نه عفونتی نه چیزی
    نمی‌دونم دیوونه شده یا واقعا کور شده
    نظر شما چیه

    1. احتمال مشکل عصبی یا بینایی هست
      بهتر که به دامپزشک متخصص پرنده های بومی مراجعه کنید تا تشخیص بدن

  76. سلام من ۴۰۰ جوجه خریدم روز اول چندتاشون بی‌حال بودن بعد ۱ ۲ روز بیشتر شدن چشماشون بسه میشن از دماغ شون آب میاد به سختی نفس مکسن بشترین کرفتن دارو کفتم تسری نکرد نمیدونم چکار کنم تورو خدا کمکم کنین

    1. حتما حتما جوجه های بیمار رو شناسایی و جدا کن تا کل گله تلف نشه
      برای تهیه دارو به دامپزشک متخصص پرنده های بومی مراجعه کن و یک جوجه رو هم به عنوان نمونه ببر تا ازمایش کنه

  77. سلام من ۴۰۰ جوجه خریدم روز اول چندتاشون بی‌حال بودن بعد ۱ ۲ روز بیشتر شدن چشماشون بسه میشن از دماغ شون آب میاد به سختی نفس مکسن بشترین کرفتن دارو کفتم تسری نکرد نمیدونم چکار کنم تورو خدا کمکم کنین

    1. حتما حتما حتما جوجه های بیمار رو شناسایی کن و از بقیه جوجه ها جدا کن تا کل گله رو به فنا نده
      برای تهیه داروی جوجه ها به داروخانه های دامپزشکی مراجعه کن
      محیط تمیزی داشته باشن و از اب و غذای سالم و تازه استفاده کن
      فن تهویه حتما باشه و هر دو روز یکبار پوشال های بستر رو عوض کن

  78. سلام من ۴ روزه پیش ۴تا جوجه گرفتم یکیشون بعد از سه روز یکی از چشماش کور شده هیچ ورم و عفوننی نداره باید چی کار کنم

  79. سلام وقتتون بخیر سوالی که ازحضورتون داشتم اینه که بنده حدود چهل وهفت هشت تا مرغ وخروس رسمی داشتم که پارسال تابستون جوجه بودن که گرفتمشون وبزرگشون کردم وکاملا هم میشه گفت دوبرابر مرغای بزرگ دیگران بودن صدالبته که نژادشون ممتاز بود اینارو گفتم که مختصر متوجه کلیات موضوع بشیدتاشاید بهترکمک برسونیدبه امید خدا بگذریم ،حالشون کاملا میزون بود تااز راه رسیدن ماه دوم پاییز که در همون گیر ودار بنابه دلایلی غذاشون رو از گندم ودون پارس به نون تغییر دادیم که همین باعث شد هر روز که در لونشون رو باز میکردیم بیان بیرون شاهد سست راه رفتن و له و لش شدن بال وپر یکی از مرغاباشیم وروز بعدهم مردنش که تا همین امروز که نه ماه از برج هفت گذشته ترکش هاش چند هفته یه بار به یکیشون میخوره واول کم بیناشون میکنه وناخن پاشون ازبین میره ومثل دندون کرم خورده ریشش باقی میمونه بعد یه چشمشون پلمپ میشه وتوبعضیاشون سیاهی چشمشون کمکم کوچیکترمیشه و بعد سست وملاحضه کارمیشن وقت راه رفتن از ترس زمین خوردن وکم کم ضعیف میشن ولی همچنان باولع به غذاخوردنشون ادامه میدن مثل یکی که حدودا نودو سه روز هست که نابیناست وتوخونه نگهداریش میکنم وبا دست غذا میدم بهش ولی متاسفانه تاهمین امروز تقریبا میشه گفت ده تا از پنجاه تامرغ وخروس هامون باقی نمونده وجالب اینجاست که اکثر دامپزشک ها هم کمبود ویتامین آ رو تشخیص میدادن ومیگفتن نون کفایت نمیکنه ونمیتونه ویتامین مورد نیازشون رو فراهم کنه به همین دلیل هم ویتامین آ تجویز میکردن ولی خب مثمرالثمر واقع نمیشد حالا اگه ممکنه یه لطفی بکنید ویه کمکی به این حقیر برسونید شاید تونستم با همین ده تایی که مونده وتازگیا سه چهار تا ازشون کرچ شده نسلشون رو احیا کنم خیلی ممنون ومچکر

    1. این مورد رو حتما باید به دامپزشک مخصوص طیور مراجعه کنید

    2. سلام
      نون برای پرنده چه مرغ یا کبوتر یا هر پرنده ای دیگر به طور مداوم ضرر داره
      باعت عفونت و پیکک مرغ و کبوترمیشه

    1. به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا انتی بیوتیک های لازم رو بدن

  80. سلام تعدادی مرغ دارم ک تحرک ندارن و ی کنار میخابن تنفسشون خیلی سخت شده وقتی میخان نفس بکشن سروشون تا اخرین حد میارن بالا نفس میکشن کم اشتها شدن صدای نفسشون همراه با خر خره بعد از چند روز هم از بین میرن علت چیه ممنون

    1. هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کن تا درمان کنن وگرنه ممکن از دست برن
      اگه مرغ های سالمی داری اونا رو جدا کن تا مریض نشن

  81. سلام
    من یه جوجه دارم که مادر زادی نابینا هستش
    خیلی بیقراری میکنه و نمیتونه غذا رک پیدا و نوک بزنه دقیق
    کاری هست که بشه براش انجام داد که بهتر آب و غذا بخوره یا نه؟

    1. بیاید به کمک سرنگ بهش غذا بدی
      از سرلاک مخصوص جوجه ها استفاده کن

  82. سلام
    من یه جوجه پنج ماهه دارم امروز دیدم که یکی از چشماش ، گوشه ی چشمش کف کرده و از چشمش اشک میاد و سرش رو تکان میده یا با پاش چشمش رو می خارونه . باید چی کار کنم چشمش خوب بشه

    1. سلام مجدد
      کف چشم جوجم از بین رفته ولی وضع چشمش بد تر شده و پلکش هم می بنده و باز هم می‌کنه پلک بالاییش یکم افتادگی پیدا کرده و عنبیه و قرنیه اش هم انگار از حالت عادی در آمده و چشمش رو می ماله به بدنش سمت همون چشمش که آسیب دیده
      لطفاً یه درمانی بدید 🙏🙏🙏

      1. حتما به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا داروی لازم رو بدن

        1. ما هم به مرغمون آب هویج دادیم
          بعدش تب میکنه نمیدونم شاخشم کجه آب دماغش میاد 😢😢😢

        2. به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا انتی بیوتیک های لازم رو بدن

    2. مقاله رو بخونید اگر راه چاره ای پیدا نکردید حتما برای درمان به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید.

      1. سلام مجدد
        خیلی ممنون از پاسخگویی شما
        من کار هایی که داخل مقاله بود را انجام دادم . یک پودر تقویتی خریدم و داخل ظرف آبش ریختم ، چشم جوجم هم هر روز دو ،سه بار با آب میشستم و الان چشمش خوب شده .

  83. سلام و وقتتون بخیر یه سوالی داشتم من ۲ تا جوجه بومی خریدم و تقریبا ۲ هفته هست که دارم توی یه سایتی نوشته بود برای گرماشون لامپ بزاریم من یه جعبه گزاشتم کنارش رو سوراخ کردم در حدی که چراغ مطاله من فقط لامپش بیرون باشه امشب یکی شون پرید به لامپ و گیر کرد لای لامپ و خود چراغ چشش
    قرمز شده کرم سوختگی زدم کرم ویتامینAزدم قرص پودر کردم ریختم داخل آب با سرنگ دادم اولش خیلی جیغ میزدالان یه زره حالش بهتره لطفا بگین چیکار کنم

    1. لامپ رو دور تر قرار بدید، پماد تتراسایکیلین بزنید به مرور زمان خوب میشه

    2. سلام ی جوجه ایام سمانی من صبح سرحال ازلونه بیرون اومد یک ساعت بعد متوجه شدم چشماش نمیبینه وتا عصر مرد چی میتونه باشه سپاس گذارم

  84. سلام من یه جوجه چن روزه دارم که مادرش به چشمم نوک زده الان چشممو بسته دورش هم یه مقدار خونی شده چیکار باید بکنم ؟

    1. به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا آنتی بیوتیک و ضدعفونی کننده های لازم رو تجویز کنه

  85. سالم من یه خروس لاری دارم که یکی از چشم هاش سفید شده علتش چیه

    1. عفونت چشمی هستش
      حتما به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید

  86. سلام من یه خروس دارم دوسه روز پیش با یه خروس دیگه جنگید ولی الان یکی از چشماش باد کرده احتمال داره واسه زر به های که خورده تو سرش کور شده باشه

  87. سلام
    مرغ من حدود یک هفته اس بی اشتها و بی حال و گوشه گیر شده.. دو سه روزه یکی از چشم هاش کاملا بسته است..نه چرکی داره نه آبریزش..وقتی بازش میکنم انگار یه لایه ای هم روش رو گرفته..نمیدونم چیکار کنم امروز رفتم داروخانه دامپزشکی طرف انگار هیچی سرش نمیشد هیچ سودی نداشت..بعدم که راحت میگن میمیره..خب من اگه میخواستم به این راحتی بمیره که اینهمه راه نمیومدم تا اونجا! دستم به دامنتون نمیدونم چیکار کنم کمکم کنید..خیلی خیلی ضعیف و ناتوان شده

    1. باید بهش انتی بیوتیک بدید
      اما نوع انتی بیوتیک متاسفانه باید با تشخیص و تجویز دامپزشک باشه
      بهتر که سعی کنید به یک دامپزشک انلاین مراجعه کنید تا دارو رو تجویز کنن یا به یک داروخانه حیوانات که دامپزشک دارن مراجعه کنید.

      1. ممنونم از پاسخگویی
        رفتم پیش دامپزشک اما بازم فایده نداشت..خیلی حالش بدتر شده دیگه ناامید شدم اما بازم دلم نمیاد بکشمش 😔😢😭 همش رو پاهاش وایمیسته و سرشو برمیگردونه لای پرهاش و میخوابه..هیچی نمیخوره رفتم دامپزشک سرلاک داد با سرنگ میریزم دهنش..گاهی همینم بالا میاره..چیکار کنم؟😞

        1. احتمالا نیوکاسل داره
          اگر با داروهای دامپزشک هم درمان نشه دیگه راه چاره ای نیست
          بهتر که از این رنج خلاصش کنید.

      2. سلام وقتتون بخیر باشه
        من یه مرغ لاری دارم که امروز دیدم یه چشمش ورم کرده وکف کرده و چرک هم داره
        و سینه سمت چپ بزرگتر از سمت راست شده است
        و کمی بی اشتها شده و بیحال و موقع خوردن غذا مثله اینکه بینایی هم ضعیف شده و چند روزیه که تخم هم نمیکنه
        تغذیه و جای خوبی هم داشت و جنگ هم نکرده بود نمیدونم چرا اینطوری شده
        لطفا بگید که چه بیماری هستش؟

        1. سلام دوست عزیز
          چشمش عفونت کرده
          ۲ گرم از تریکوپلاسو تو یه لیتر آب حل کن و حداقل ۷ روز و حداکثر ۲۱ روز بهش بده
          فقط پماد نزنی به چشمش چون برا پاک کردنش میره چشمشو میمالونه به اینور اونور در نهایت نابینا میشه

  88. سلام من یه خروس لاری دارمد کم بینا شده گردنش رو کج میگیره ولی اشتهاش خوبه وبالهشو شل نمیکنه فقط خطایی دید پیدا کرده وگردنش رو کج میکنه اگر ممکنه اسم این بیماری واگر راه درمان داره بفرمایید

    1. احتمالا بیماری نیوکاسل باشه
      برای درمان قطعی حتما به دامپزشک مراجعه کنید

      1. سلام خوبی من یه مرغ دارم رو چشمش موخک یا میخچه زده از گرما نمیشه چه کار کنم ممنون میشم

        1. بهتر که به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی لازم برای درمان پرنده رو بهتون بدن یا می تونید به داروخانه های حیوانات در محل های نزدیک مراجعه کنید

        2. سلام منمیه جوجه دارم متوجه شدم که یه چشمش رو بسته ودور چشمش قرمز شده و باز نمی کنه وسرشو هم هی تکون میده ویه صدایی از خودش در میره علتش چیه وچکار کنم

        3. سلام دوست عزیز
          دو گرم تریکوپلاس رو حل کن تو آب به مدت ۷ روز بده بهش خوب میشه

  89. سلام دوست عزیز
    چشماشون تورم، قرمزی و یا آبریزش هم داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس