خصوصیات رفتاری مرغ عشق | شناخت عادت ها و رفتارها

آشنایی با رفتارها و عادت های مرغ عشق

با توجه به اینکه طوطی ها پرندگان باهوش و بازیگوش هستند، بعنوان حیوان خانگی از آنها بسیار استقبال میشود. یکی از محبوب ترین این طوطی ها، مرغ عشق می باشد که ظاهر بسیار زیبایی هم دارد. این پرندگان به دلیل هوش و ذکاوتی که دارند میتوانند شخصیت منحصر به فردی داشته باشند. شرایط محیط نگهداری و نحوه تعامل با این پرندگان نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت آنها در سنین جوجگی دارد.

اما برخی از رفتارها و عادت ها در میان مرغ عشق ها تقریبا یکسان و تکراری است. امروز در این مقاله از سایت چیکن دیوایس میخواهیم خصوصیات رفتاری و اخلاق مرغ عشق ها را برای شما شرح دهیم. مطمئنا برای اینکه بتوانید رابطه خوبی با پرنده خود داشته باشید و شرایط مناسبی برای او فراهم کنید، شناخت خصوصیات و رفتارهای او برای شما ضروری خواهد بود. پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

کشیدن پاها

یکی از رفتارهایی که مرغ عشق انجام میدهد کشیدن پاها برای رقع خستگی روزانه می باشد. گاها مرغ عشق همزمان یکی از پاها و بال همان سمت را به طرف عقب میکشاند. همچنین وقتی پرنده پای خود را به حالت طبیعی برگرداند پنجه پای خود را همانند مشت میکند.

کشیدن پاها - چیکن دیوایسمرغ عشق سالم هر دو پا و بال های خود را بدین ترتیب در حالت کشیده قرار میدهد تا خستگی او رفع شود. ممکن است این حرکت مرغ عشق برای شما کمی عجییب به نظر برسد و فکر کنید که پاهای او مشکل دارد ولی در واقع او دارد رفع خستگی میکند. اگر پرنده شما اصلا این رفتارها را ندارد شاید مریض شده باشد لذا باید به تمامی علائم و حرکات او توجه بیشتری داشته باشید.

مقاله پرورش مرغ عشق در منزل و نکات لازم را حتما مطالعه کنید:

استراحت بر روی یک پا

گاها پس از کشیدن پاها و بال ها به سمت عقب، مرغ عشق همان پای خود را به سمت شکمش بالا می اورد و فقط بر روی یک پا می ایستد. البته تمامی مرغ عشق ها به هنگام استراحت این چنین رفتار نمیکنند. برخی ها هنگام خوابیدن و استراحت یکی از پاهای خود را بالا نگه داشته و فقط بر روی یک پا تکیه میکنند. برخی دیگر نیز بر روی هر دو پا ایستاده و در همان حالت استراحت میکنند. اگر مرغ عشق شما هیچ مشکلی حرکتی و علائم بیماری نداشته باشد، تکیه کردن بر روی یک پا به هنگام خواب و استراحت جای نگرانی نیست و این بخشی از رفتار طبیعی آنها می باشد.

چرخاندن سر به عقب و منقار زدن به پرهای پشت به هنگام خواب

در هنگام خواب بیشتر طوطی ها از جمله مرغ عشق عادت دارند که سر خود را به عقب برگردانند و منقار خود را در پرها فرو کنند. آنها حتی در طول چرت های روزانه نیز ممکن است این حرکت را انجام دهند. البته باید دقت داشته باشید که در مواقع بیماری نیز مرغ عشق ممکن است این کار را انجام دهد.

چرخاندن سر به عقب و منقار زدن به پرهای پشت به هنگام خواب - چیکن دیوایساما تفاوت های زیادی بین مرغ عشق سالم و بیمار وجود دارد. بعنوان مثال اگر مرغ عشق در حالت بیماری سر خود را به عقب و لای پرهای خود برگرداند، پرهای بدنش را پف خواهد کرد. همچنین او به دلیل بی حالی و بیماری نمی تواند بر روی یک پا استراحت کند. بعلاوه مرغ عشق بیمار نسبت به اتفاقات محیط پیرامون و حرکات شما بی توجه خواهد بود.

علائم دیگر مثل لرزش، بی اشتهایی، اسهال و … نیز نشانه بیماری هستند. در این مواقع باید حتما برای رفع مشکل پرنده او را به یک متخصص دامپزشک نشان دهید تا پرنده معاینه شود. اما اگر مرغ عشق شما هنگامی که سر خود را لای پرهای پشت میکند و علائم گفته شده را ندارد، نگران نباشید، آنها اینچنین استراحت میکنند.

بالا آوردن بال ها یا باز کردن آنها

تا کردن بال ها و بالا آوردن آنها نیز میتواند نشانه رفع خستگی در مرغ عشق باشد. اما اگر پرنده شما بال های خود را به دور از بدن خود نگه میدارد و همزمان له له میزند، باید بدانید که دچار استرس گرمایی شده است. یعنی محیط نگهداری او بیش از حد گرم شده و پرنده با انجام این حرکات بدن خود را خنک نگه میدارد. دمای اسایش برای طوطی ها همان دمای معمولی برای ما انسان ها یعنی دمای نزدیک به ۲۵ درجه می باشد.

بالا آوردن بال ها یا باز کردن آنها - چیکن دیوایسالبته مرغ عشق ها زنمانیکه بخواند توجه جفت خود را جلب کنند باز بال های خود را به طرفین و یا به سمت پایین باز میکنند. تفاوت این رفتار آنها در زمان گرم شدن در نحوه باز کردن بال ها می باشد. زیرا در زمان استرس گرمایی پرنده شانه های خود را از بدن فاصله میدهید و زیر بال ها نیز کاملا نمایان هستند تا هوا از زیر بال هایش جریان داشته باشد.

دقت داشته باشید که اگر مرغ عشق بال هایش را تخت کند و بدنش باریک شده باشد و پرنده به هوا نوک میزند یعنی اینکه او دچار درد یا ترس شده است.

تمیز کردن پرها

تمیز کردن پرها یا پرآرایی بخشی از فعالیت روزانه مرغ عشق برای تمیز نگه داشتن بدن خود می باشد. آنها با منقار خود تقریبا تمامی نواحی بدن خود را (به جز سر و زیر گردن ) تمیز میکنند. اما اگر مشاهده کردید که پرنده شما با منقار پرهای بدن خود را از جایش در می آورد باید سریعا برای ترک این عادت او اقدام کنید. ممکن است پرنده شما بیمار شده باشد. یا اینکه ممکن است پرهایش دچار انگل خارجی مثل شپشک شده باشند. در هر صورت هرچه سریعتر باید علت آن را پیدا و رفع کنید وگرنه پرنده شما به پرکنی عادت نموده و پرهای بدن خود را خواهد کَند.

در زمان پر آرایی پرنده تکان هایی هم به خود می دهد تا ذرات ریز چربی پوست از بدن او جدا شوند. این ذرات معلق در هوا ممکن است در افراد مخصوصا افرادی که حساسیت دارند، آلرژی ایجاد کند.

درجا بال زدن

مرغ عشق خانگی و سایر پرندگانی که در اسارت به سر می برند به مدت طولانی از پرواز کردن آنها جلوگیری میشود. این پرندگان با توجه به اینکه علاقه زیاد به پرواز کردن دارند، در محیطهای محدود فقط درجا بال می زنند.

درجا بال زدن - چیکن دیوایسپرنده های جوان نیز که به تازگی میخواهند اولین تجربه پرواز کردن را داشته باشند، بر روی تیرک درجا بال می زنند. بهتر است که برای پرنده خود امکان پرواز را فراهم کنید. برای اینکار میتوانید پرنده را در یک محیط امن و سربسته برای چندین دقیقه رها کنید. یا اینکه او را در داخل قفس های توری بزرگ پرورش دهید.

خمیازه کشیدن

خمیازه کشیدن یکی دیگر از خصوصیات رفتاری مرغ عشق می باشد. وقتیکه هوای محیط نگهداری آنها بیش از حد آلوده و کثیف باشد، یا اینکه اگر چیزی در گوش پرنده فرو رفته باشد، او خمیازه خواهد کشید. خمیازه کشیدن در پرندگان نیز مسری است مخصوصا مرغ عشقها خیلی زود این کار را تقلید یا تکرار میکنند.

عطسه کردن یا سرفه کردن

مرغ عشق یک طوطی باهوش است و برخی از رفتارهای ما انسان ها را تقلید میکند. بعنوان مثال عطسه کردن یا سرفه کردن یکی از این موارد می تواند باشد.

علت عطسه کردن یا سرفه کردن - چیکن دیوایسالبته در صورتیکه مجرای بینی پرنده در اثر گرد و غبار دچار گرفتگی شود، پرنده برای تمیز کردن آن عطسه میکند.

همچنین در زمان سرماخوردگی نیز پرنده پشت سر هم عطسه میکند.  لذا دقت داشته باشید که اگر عطسه کردن با علائم دیگر مثل آبریزش بینی، لرزش بدن، بی حالی، پف کردن پرها و اسهال همراه باشد، پرنده شما سرما خورده است.

دم

یکی از نقاط حساس مرغ عشق ها دم آنها می باشد. پرورش دهندگان خانگی باید این نکته را بدانند که مرغ عشق از نوازش کردن و لمس کردن دمش توسط پرنده یا انسان ها خوشش نمی آید. حتی اگر پرنده رابطه بسیار خوبی به شما داشته باشد باز هم سعی نکنید که دمش را نوازش یا لمس کنید.

در زمان جفت گیری نیز مرغ عشق نر سعی میکند که بر روی دم مرغ عشق ماده پا بگذارد. اگر جنس ماده به این رفتار او پرخاشگری نشان نداد یعنی برای جفت گیری با مرغ عشق نر راضی می باشد. بدین ترتیب پرنده نر میفهمد که ماده به او اجازه جفت گیری را خواهد داد.

پرخاشگری در فصل جفت گیری

در فصل جفت گیری رفتارهایی همچون پرخاشگری یا حسادت در مرغ عشق ها تشدید پیدا میکند. این پرندگان ممکن است به حضور دیگر حیوانات خانگی حسادت کنند.

پرخاشگری در فصل جفت گیری - چیکن دیوایسهمچنین بین نر و ماده در فصل جفت گیری بیشتر دعوا اتفاق می افتد. در مقاله دلیل دعوای مرغ عشق نر و ماده به طور کامل در این رابطه بحث شده است. برای اطلاعات بیشتر حتما بر روی لینک مقاله مذکور کلیک کنید.

بالا آوردن غذا

بالا آوردن غذا در طوطی سانان نوعی ابراز علاقه به جفت یا صاحب می باشد. پس فکر نکنید که پرنده مسموم شده است. همچنین مرغ عشق نر در فصل جفت گیری غذا بالا آورده و به جفتش میدهد. این حرکت نوعی تمرین و آماده شدن برای غذا دادن به جوجه ها پس از جوجه کشی می باشد. در زمان بالا آوردن غذا ، مرغ عشق گردن خود را کش می دهد و سر خود را سریع تکان میدهد.

مالیدن دم بر روی چوب یا میله های قفس

وقتی مرغ عشق بیش از حد مست شده و آماده جفت گیری باشد، این حرکت را انجام میدهد. این حرکت در واقع عمل جنسی آنها می باشد.

چمباته زدن روی چوب نشیمنگاه

مرغ عشق ماده برای صدا کردن و فراخواندن جفتش این حرکت را انجام میدهد.

نوک زدن یا گاز گرفتن

این حرکت نیز بخشی از طبیعت مرغ عشق می باشد. در این شرایط هرگز دست خود را عقب نکشید یا اینکه حرکت آنی انجام ندهید. چون مرغ عشق فکر میکند شما از اینکار خوشتان آمده و مجددا شما را گاز خواهد گرفت. این کار در ادامه تبدیل به یک عادت ناپسند در او میشود .

نوشته های مشابه

‫۲۷۵ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر. من یه مرغ عشق نر دارم پراشو میکنه و منقارشو یا به میله قفس میکوبه یاهم چوب زیرپاش..
    خیلیم خودشو میخارونه و رفتارای عجیب از خودش نشون میده. میشه بگین مشکلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز این رفتارش یا منشاء روانی داره که می تونه از استرس باشه
      یا هم به خاطر بیماریه
      لای پرهاشو چک کن ببین شپش نداره که؟
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟

      1. ارزن میخوره.. فضلش سبزه کف قفس خیسه فکرکنم ادرار هم میکنه
        و اینکه پرای سرش سفید شده

        1. ببین فضله سبز نشون دهنده کبد چرب تو پرندت هست
          البته اگه بهش سبزیجات نداده باشی
          برای درمانش عرق خارمریم یا عرق شوید حالا هرکدوم که تونسی تهیه کنی
          ۴ قطره از اون رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل میکنی به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میدی به پرندت
          در اصل همین مشکل کبدی حادش باعث سفید شدن پراش میشه اما علت های دیگه هم داره
          جلو نور مستقیم آفتاب قرارش دادی؟؟ یکی این مورد باعث سفید شدن پرهای سرش میشه
          یکی هم کمبود ویتامین A تو غذایی که بهش میدی
          البته کهولت سن هم منجر به این قضیه میشه

  2. سلام من ی جفت مرغ عشق دارم
    نر هر از چند گاهی ی صدایی شبیه نوچ نوچ
    در میاره و نوکشو باز و بسته میکنه انگار که
    ی چیزی تو گلوش گیر کرده و بعد از حدود یک دقیقه خوب میشه ایا مریض شده؟

    1. سلام دوست عزیز
      موقع نفس کشیدن خس خس هم می کنه؟
      دهنش مدام بازه؟
      آبریزش عطسه و یا سرفه هم داره؟
      فضله ش چه رنگیه؟

  3. سلام من مرغ عشق دستی دارم بعد سرش رو تند نند بالا پایین میکنه مثل رقص و ریتم ولی وقتی براش اهنگ میزارم از کارش دست میکشه دلیلش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      این رفتار نشون دهنده شاد و خوشحال بودن پرندتون هست
      اینکه آهنگ میذارید و این رفتار رو نشون نمیده نشون دهنده تمرکز کردنش رو آهنگه

  4. سلام من مرغ عشق نر دستی رام، دارم میخواستم بدونم جفت باشه بهتره یا تک؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      مرغ عشق ها بهتره به صورت جفت نگهداری بشن چون اگه تنها باشن افسرده میشن

    2. سلام مرغ عشق برای جفت که افسرده نشه رام نر هم هست ماده بگیرم بهتره یا همجنس خودش؟؟

  5. سلام وقت بخیر ما چهار روزی هستش مرغ عشق خریدیم ، اونی که رنگش ابی هستش بشدت تند تند بال میزنه و با نوک میزنه تو قفس و بسدت سرصدا میکنه و انگار جیغ می‌کشه از صبح تا عصر مدام ، اما اون سبزه ارومه و فقط یجا نشسته فروشنده گفتند که از هفته دیگه نخم گذاری میکنن
    علت رفتار های اون ابی رنگ چی هستش بشدت سرصدا میکنه و بال بال میزنع و بیقراره

    1. سلام دوست عزیز
      استرس داره
      دو قطره گلاب طبیعی بریز تو آبش بده بخوره تو کاهش استرس موثره

  6. سلام من یه مرغ عشق ماده دارم میخوام دستیش کنم باید چیکار کنم

  7. سلام وقتتون بخیر
    من یه مرغ نر دارم سخنگو خیلی بازیگوش جنب جوش زیاد داره خیلی
    بازی میکنه حرف میزنه میرقصه
    برادرم بال هاش یکم با قیچی چید از دیروز یکم رفتارش عوض شده همش ساکت یجایی وایمیسه هیچ کاری انجام نمیده
    مشکلی پیدا کرده؟؟میشه راهنماییم کنید مثل قبل بشه

    1. سلام دوست عزیز
      چیدن بال های پرنده به هیچ عنوان توصیه نمیشه چون باعث میشه پرنده استرس بگیره و در نهایت افسرده بشه
      دلیل این رفتارای مرغ عشقتم میتونه همینا باشه

  8. سلام من یک مرغ عشق ماده دارم که جفتش مرد البته مطمئن نبودیم که اون نر هستش با اینکه دیگ مرغ عشق تنها شده بود لانه رو برنداشتیم بعد حدودا دو هفته ۳ تا تخم گذاشت و به مدت ۲۰ روز روی اونا خوابید و فقط گاهی برای دونه و آب سریع میومد بیرون و دوباره می‌رفت تو لونه و فضولاتش هم خیلی بزرگ شده بود تو این مدت ما کاری بهش نداشتیم بعد ۲۰ روز تخم هاشو برداشتیم چون توشون خشک شده بود و از اون موقع خیلی پر جنب و جوش شده و کلا از روی سر و شونه هامون پایین نمیاد و وقتی هم که میزاریمش تو قفس بعد دونه خوردن دوباره میچسبه به در قفس که بیاریمش بیرون بعضی وقتا هم رو دستمون درحد یکی دوتا دونه بالا میاره و میخورشون و اصلا دیگ تو طول روز نمی‌خوابه خستمون کرده یجورایی طبیعیه این همه جنب و جوش؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      اونارو به اصطلاح میگن تخمای هرز یا خاکی و از روی مستی گذاشته میشن
      اینم به خاطر تغذیه ی نادرستشه چون گرمی بهش زیاد میدی برای همین تخم خاکی میذاره
      باید تو جیره ی غذاییش تخم خرفه تخم کاهو و تخم کاسنی اضافه کنی
      به علاوه چون تخم گذاری کرده و مقدار زیادی از پروتئین و کلسیم بدنشو از دست داده برا همین باید تو این دوره تغذیه ش متعادل باشه و براش مولتی ویتامین و مکمل کلسیم هم بدی
      چون مدت زیادی بیرون از قفس بوده برا همین به محیط بیرون بیشتر عادت کرده و باید ساعات بیرون بودنشو کم کنی مثلا هر دو روز یه بار ۵ دقیق از زمان بیرون از قفس بودنش کم کن
      تو قفسش اسباب بازی و خوراکی های مورد علاقه شو بزار تا سرگرم شه
      اصولا پرنده نباید در طول روز بخوابه و خوابیدنش به معنای وجود مشکلی هست بعد رعایت اینا دیگه روال زندگیش طبیعی میشه
      یکیم ممکنه بدون جفت افسرده بشه به مرور
      بهتره براش یه جفت دیگه تهیه کنی

      1. باشه، اما مطمئنین که اینا مشکلشه نه چیز های دیگه آخه میترسم مشکل های جدی داشته باشن، جنب و جوش های زیادی دارن و آواز زیادی هم میخونن، و پر های خودشونو تمیز میکنن. که اینا رو داخل سایتی میخوندم که علائم های سلامتی مرغ عشق بود اما همان طور که شما گفتید قفس رو عوض میکنم و دانه های گرمسیری بهشون میدم.

        1. نه مشکلی جدی فقط می تونه این باشه که علائمی از بیماری داشته باشن که خداروشکر مال تو سالمن
          اینایی که گفتم رو انجام بده حل میشه

  9. سلام و وقت بخیر
    من دوتا مرغ عشق دارم نر و ماده
    چندوقتیه فضله اشون عادیه اما انگار ادرار هم دارن،کف قفس خیسه
    بیحال نیستن،و بسیار پرجنب و جوش هستن
    دلیل این خیسی رو نمیفهمم چیه،و اینکه مطمئنم آب نریخته کف قفس

    1. سلام دوست عزیز
      زیاد آب میخورن؟
      چون اکثرا از سر این مشکل قفس مدام خیس میشه
      که نشات گرفته از مشکل کلیوی اونهاست

      1. بله اتفاقا زیاد آب میخورن
        باید چکار کنم؟
        چیزی هست که بهشون بدم بخورن و مشکلشون رفع بشه؟
        و یه چیز دیگه وقتی جای گرم میبرمشون این خیسی کمتر میشه

        1. ببین انتقالشون بده جایی که نه زیاد سرده نه زیاد گرم یه دمای ایده آل داشته باشه
          اگه زیاد آب میخورن مشکل کلیوی دارن که باید با دامپزشک برای درمانش مشورت کنی

      2. سلام من دو جفت داخل قفس معمپلا بزرگ نگهداری میکنم چند ماهه که تخم گذاری نمیکنه، یدونه رنگین کمانی با مرغ عشق سبزه خوبه اما تخم گذاری نمیکنه یه جفت دیگه هم دارم زرد و آبی اون ها هم تخم گذاری نمیکنن، چیکار کنم؟ خیلی از جنب و جوش دارن.

        1. سلام دوست عزیز
          جفت گیری انجام شده؟؟
          از جنسیتشون مطمئنی؟؟

        2. اره از جنسیتشون مطمئنم کلا مشخصه، حس میکنم دو جفت داخل قفس گذاشته ام باعث تخم گذاریش نمیشه، الان فقط سبزه با مرغ عشق رنگین کمانی جفته ها، اما آبی و زرد نه🗿💔 سبزه با مرغ عشق رنگین کمانی خوبه ها تخم گذاری نمیکنن فقط و مرغ عشق سبز سر لونه هارو در میاره.
          و قلدر ترو قوی ترین مرغ عشق داخل قفس، همون سبزه ست. رنگین کمانی و سبزه، به اون دوتا نوک میزنن که پیششون نیاد.

        3. بهتره که تو یه قفس فقط یه جفت پرنده باشه
          کمبود فضا هم باعث شده که دارن به اونا نوک میزنن
          به اون دوتایی هم که جفت نمیشن گرمیجات بده دانه هایی که طبع گرمی دارن منجر به مستیشون میشه

  10. سلام خسته نباشید من یک جفت مرغ عشق تازه خریدم بعد ظهرا که یکم خوابالو می شن سرشونو می زارن رو کمرشون طبیعیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      یکی اینکه مطمئن باش شبا خواب کافی دارن
      چون باید ۱۰ تا ۱۲ ساعت بخوابن و اگه نخوابن در طول روز چرت میزنن چون انرژی ندارن
      یکیم می تونه به خاطر این باشه چون تازه خریدیشون و به شرایط جدید عادت نکردن که اینم طبیعیه کاملا

  11. سلام مرغ عشق من ماده هستش چرت میزنه کف قفس یه دفعه بال میزنه کف قفس مشکلش چیه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      شکمش برآمده هست؟
      احتمال میدی که تخم پیچ شده باشه؟

  12. مرغ عشق های کمی میتوان سخن بگویند یا همه ی مرغ عشق ها این توانایی را دارند

    1. سلام دوست عزیز
      مرغ عشق نر بهتر از ماده میتونه کلماتو یاد بگیره و سخنگو باشه
      ماده بیشتر تمایل داره سوت بزنه

    1. سلام دوست عزیز
      چن تا دلیل می تونن باعث لرزیدنش بشن که باید شناسایی کنی ببینی کدومه
      بیماری، که در این صورت کنار لرزیدن علائم دیگه ای مثل بی حالی، کم تحرکی، کم اشتهایی، تغییر رنگ فضله و … رو میتونه داشته باشه
      استرس و اضطراب مثل صدای زیاد، نور زیاد، کمبود تغذیه، محیط شلوغ، دیدن افراد غریبه و …
      اگه حموم کرده باشه تا موقع خشک شدن پرهاش می لرزه
      یکیم موقع خواب و استراحت و اینکه اگه خسته باشه و نیاز به خواب داشته باشه پرنده باید ۱۰-۱۲ ساعت بخوابه

    2. سلام مرغ عشقم چمچماله و حالت افسردگی داره خونه هم گرمه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

      1. سلام دوست عزیز
        تازه خریدی یا قبلا داشتیش؟
        اخیرا بهش استرس وارد شده؟
        فضله ش چه رنگیه؟

  13. سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم ک جفتن دوبار هم پیش صاحب قبلیش تخم گذاشته ولی یک هفتس که اوردمشون جفت گیری ندیدم بکنن و داخل لانه هم نمیرن چاره چیه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      چون محیط زندگیشون عوض شده و به جای جدید و آدمای جدید عادت ندارن برا همین استرس گرفتن
      باید بهشون اجازه بدی با شرایطشون سازگار بشن هر موقع که احساس امنیت کردن دوباره به روال عادی برمیگردن

  14. سلام مرغ عشق من سینه اش‌صدای خش خش میده و پشت سر هم عطسه میکنه
    میشه راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      سرماخورده
      محیط نگهداریش رو گرم کن
      دمنوش بابونه درس کن سرد که شد بهش بده ۵ روز روزانه ۴ قطره کفایت میکنه

  15. سلام مرغ عشق من همگامی که اهنگ پخش میشه سرش و بالا و پایین میکنه ای این طبیعیه

    1. سلام دوست عزیز
      اگه پرخاشگری نکنه طبیعیه
      این نشون میده که از آهنگ خوشش میاد

  16. سلام مرغ عشق ماده کف قفس میشینه لونه هم براش گذاشتم علتش چیه

      1. نمیدونم ولی پراش پف میکنه می خوابه همش می لرزه اتسه میکنه اصلا غذا نمیخوره اب نمیخوره گردنشو دراز میکنه دلیلش چیه؟؟

        1. ببین زیر شکمشو چک کن اگه برآمده نباشه و نرمال باشه
          احتمالا سرماخورده
          یکیم اینکه فضلش چه رنگیه؟
          محیط نگهداریشو گرم کن
          یه رطوبت ساز هم بذاری خیلی خوب میشه
          یه قاشق چایخوری بابونه ی خشک رو بریز تو یه فنجون آب جوش بذار ۱۰ دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن و روزی دو سه قطره بهش بده
          برای تقویت اشتهاش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب بریز تو آبخوریش

  17. سلام یه جفت مرغ عشق دارم باهم جفت گیری می کنند الان یک ماه میشه می‌ره تو لونه می خوابه نره بهش دون میده ولی تخم نمی زاره ، نره قبلاً با اون یکی جفتش جفت می شدن بعد یک هفته تخم می گذاشت ممنون میشم راهنمای کنید

  18. سلام
    من یدونه مرغ عشق نر گرفتم بعد از ۳روز یدونه ماده هم گرفتم ۲.۳روز اول خوب بودن الان ماده با نوک نرو میزنه
    بعد اصلا داخل لونه نمیرن فقط روی میله های قفس میشینن میخوابن
    هر ۲روز یک ساعت آزاد میکنم کیم پر واز کنن
    میشه راهنمای کنید من تا حالا پرنده نداشتم (مرغ عشق)

    1. سلام دوست عزیز
      نباید همون اول دوتاشونو بزاری تو یه قفس
      اول باید بزاریشون تو دو تا قفس جدا
      قفسارو بزاری پیش هم تا به حضور همدیگه عادت کنن بعد شروع کردن با هم ارتباط برقرار کنن بزاریشون تو یه قفس
      اینجوری باهم سازگارتر میشن

  19. سلام من به مرغ عشق هام ملتی ویتامین میدم ایا اثری در تخم گذاشتن دار

    1. سلام دوست عزیز
      یکی از ویژگی های بارز مولتی ویتامین تقویت سیستم ایمنی پرنده هست

  20. سلام وقت لخیر
    بنده ۲مرغ عشق نو۲مرغ عشق ماده دارم ودریک قفس بزرگ نگهداری میکنم وصبح تاهواتاریک بشودبیرون درفضای ۱۰متری ازادهستندوبه هنگام تاریکی خودسان به لانه هایشان میروندمتاسفانه یکی ازنرهامردوماده اون نرخیلی بی تابی وسروصدامیکنه وبااون دوتای دیگه هم خیلی رابطه خوبی نداردلطفابفرماییدچکاربایدانجام بدهم.باتشکر

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره براش جفت تهیه کنید وگرنه اینطور بره جلو افسرده میشه

  21. سلام من ی مرغ عشق خریدم نره فکر کنم هنوزم جوجس بعد روز ها یکم شیطونی میکنه اگه سر صدا نباشه می‌خوابه
    ولی ش
    عصر که میشه همش چرت میزنه و پر هاشو پف می‌کنه همش ممکن هست بیمار باشه؟!
    غذاشم میخوره ینی تازه یاد گرفته خودش بخوره

    1. سلام دوست عزیز
      کمبود خواب داره اینا حداقل باید ۱۰ الی ۱۲ ساعت خواب روزانه داشته باشن
      ببین پف کردن یا بخاطر خوابه یا سردشه یا بیماره
      تغییر رنگ فضله نداشته باشه جای نگرانی نداره

      1. رنگ فضله اش همون چند روز پیش که خریدم سبز بود و یکم سفیدی قاطیش داشت

  22. من یه مرغ عشق دارم تقریبا چهار پنج ماهشه
    من الان تقریبا سه ماهه که دارم تلاش میکنم دستی بشه
    ولی اصلا نمیشه همیشه از دستم فرار می‌کنه یا خیلیییی بد نوک میزنه که زخم می‌کنه
    بعد،وقتی در قفسه دستم رو آروم وارد قفس میکنم بازم سعی داره نوک بزنه حتی وقتی غذا میدم بهش بعد اینکه غذاشو خورد برمیگرده دستمو نوک میزنه

  23. سلام دوست عزیز
    ممنون میشم راهنمایی کنید. من یک مرغ عشق هلندی ماده دارم که اول تنها بود. خودش بازی می‌کرد.بعد حالت تهاجمی پیدا کرد.وسایل خونه را خورد میکنه.براش جفت گرفتیم.رفتار تهاجمی رفع شد ولی خورد کردن وسایل را همچنان ادامه میده. موریانه ای از نوع مرغ عشق داریم.مشکل چیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      پرخاش کردنش دلایل مختلفی داره اینکه میترسه، بیماره، پرنده جدید خریدی احساس قلمرو خواهیش گل کرده
      همچنین تو فصل جفت گیری این رفتار بیشتر نمود پیدا میکنه
      در کل مرغ عشق ها از جویدن لذت میبرن توصیم اینه براش اسباب بازی های جویدنی تهیه کنی تا از این کار دست بکشه

  24. سلام من یه مرغ عشق دستی دارم ۴ ماهشه یک ماهه عضوی از خانواده من شده خیلی دوستش دارم اولا خیلی نوک میزد الان میاد رو دستم با نوکش خیلی ریز گاز می گیره و بعد چند دقیقه دست من پوست پوست میشه ولی دیگه گاز محکم نمی گیره یعنی داره باهام دوست میشه

  25. باسلام یک جفت مرغ عشق انگلیسی گرفتم الان یک هفته شده نر میخواد جفت گیری کنی ماده همش از میله های قفس بالا و پایین میره یا اویزون میشه البته نوک به نوک هم میشن علت چیه ممنون

      1. بله دماغ ماده آبی خیلی کم رنگ هست چندجا جا نشون دادم گفتن ماده خوبیه امروز هم بالهاش رو باز میکنه خم میشه برای نره ولی کامل نه از این چوب به اون چوب می پرن پرخاشگری میکنن

  26. سلام من برای مرغ عشق ماده ام، یه نر گرفتم، و بعد از دوهفته باهم جفت شدن، چند روز پیش یک تخم ناقص گذاشت که کف قفسش پیدا کردم، الانم خیلی تند تر از حالت عادیش نفس میکشه، و همش میره گوشه قفس رو زمینش میخوابه نمیره تو لونه اش، و دمش رو میده بالا، شکمش رومیچسبونه به زمین، ممکنه چیزی مونده باشه تو شکمش، یا دوباره میخواد تخم بزاره؟

    1. سلام دوست عزیز
      این تخم پیچ شده سریع باید ببری دامپزشک تا در بیاره
      وگرنه تخم تو شکمش بشکنه تلف میشه

      1. من دیشب که این پیام رو برای شما گذاشتم، خودم رفتم گرفتم دستم و شکمش رو دست زدم مالش دادم، خیلی درد داشت بچم، بعد یهو دیدم داره تخم ازش در میاد گذاشتمش تو لونه اش، تخمش در اومد، یعنی من نادانسته کمکش کردم تخمش بچرخه در بیاد؟

        1. بله دوست عزیز
          خداروشکر که تخم در اومده و جای نگرانی نیست

        2. ی جفت مرغ عشق دارم ماده نمیتونه پرواز کنه ولی بالغ هست بعد اصلا تاحالا تخم نذاشتن ۱ ساله هست ی ماده جدید گرفتم نر از اون ماده نر می‌ترسه مشکل چیه

        3. بهتره ماده رو ببری پیش دامپزشک
          بیمار بودنی جفت از جفت گیری هم اجتناب میکنه

  27. سلام من به تازگی یه جفت مرغ عشق خریدم جنسیتشونم مطمئن هستم که جفت نر و ماده هست یه دو هفته ای میشه ماده چند روزی هست میره داخل لونه ولی سریعا میاد بیرون و میدونم هنوز جفت نخوردن هر راهکاریم بود انجام دادم اکالیپتوس و این چیزام اوکی کردم ولی موقعی که به نر اکالیپتوس دادم چرت میزنه و خودشو میخارونه و اصلا جفت نمیخورن میشه راهکار بهم بدید؟
    ممنونم

      1. یه نفر از دوستان راهنمایی کرد منم خیلی کم بهشون دادم گفت برا جفتگیری براشون خوبه
        حالا یه راهنمایی میکنید برا جفتگیری چیکار کنم ؟

        1. اکالیپتوس نده
          گرمی جیره رو زیاد کن و براشون قطره ad3e بده با دیدن اولین تخم دادن قطره رو قط کن

        2. خب روش استفاده چطوریه داخل اب بریزم یا همینطوری بهشون بدم و چندتا قطره برا چندروز استفاده کنم و از کجا میشه تهیه کرد؟

        3. یک قطره از قطره رو تو ۵۰ سی سی آب حل بده بخوره تا ۱۵ روز قبل از جفت گیری
          تخم اول رو گذاشت قطعش کن
          گرمی هم مثل تخم کافشه، تخم شاهدانه ، تخم منداب و … هست اینو باید دقیقشو از متخصص جیره نویس بپرسی
          که چقدرشو باهم مخلوط کنی که مشکلی پیش نیاد

      2. سلام من یک هفته ای میشه که مرغ عشق خریدم ماده یه چیزایی مثل تخم حشرات بالا میاره باید چکارکنم

        1. سلام دوست عزیز
          در این خصوص اطلاعات دقیقی ندارم
          سریعا برسونیدش به دامپزشک

  28. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم ۱.۵ سالشونه ۱۰ ماهه که پیش همن ولی جفت گیری نمیکند
    همه موارد هم رعایت کردم براشون
    ولی بازم جفت گیری نمیکنن

        1. ولی بعید همه چی اوکی باشه و تخم نذارن قطعا یا جنسیتشون یکیه
          یا شیوه نگهداری نادرسته که اصلیش تغذیه و استرس محیط قرار گیری هست

  29. سلام من یه مرغ عشق دارم که تقریبا الان یه سالشه نر هست و همه چیش خوبه و حرف هم میزنه .گاهی که نزدیکش میشم و دست میزنم براش اونم سرشو خم میکنه و دمشو میده بالا و تند نند بال میزنه البته به صورت درجا نمیدونم حالت دفاعیه چیه خواستم ببینم شما اطلاع دارید که معنی این رفتارشون چیه؟ممنون

  30. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که ماده داخل لونه می‌ره و سرش رو میاره بیرون علاعمش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      علائمش رو شما باید بگی منکه اونجا نیستم
      اگه مدت زمان زیادی تو لونه میمونه امکان تخم دار بودنش هست

  31. س من تازه یک جفت مرغ عشق خریدم دو تا شون فقط رو میله قفس میشینند و این طرف ان طرف رو نگاه میکنند علتش عادت نداشتن به محیطه

  32. مرغ عشق من مثه نوشخار کردن تند تند منقار خودشو باز و بسته میکنه،انگار داره غذا میخوره
    این مریضیه

    1. سلام دوست عزیز
      یه چیزی تو مایه های منقار ساییدن درسته؟
      جای نگرانی نداره و حالش خوبه

  33. سلام
    مرغ عشق نر وجوان من روی بال سمت راست خودش بالا میاره چندین بار این حرکت وانجام داده
    والان هم توی پروازش داره مشکل شده چیکار کنم؟

  34. سلام یه ده روزی میشه یک جفت مرغ عشق خریدم
    زیاد پیش هم نمیرن واگه برن فقط کنار هم می‌شینم

    بعضی از مواقع یعنی چند بار در روز شروع میکنن به جیغ زدن و پریدن به اینطرف و اون طرف فکر کنم ترسیدن که اینجوری میکنن
    اصلا هم سمت لونه نمیرن

    1. سلام دوست عزیز
      قفسون رو کجا قرار دادی؟
      نور مستقیم آفتاب که نمیزنه بهشون؟
      جلو پنجره نیستن که با دیدن حیوونای وحشی بترسن؟
      تغییر رنگ در فضله ندارن که گاها از سر بیماری هم جیغ میزنن

  35. سلام من ۴تا مرغ عشق دارم نرم هی بالشو بالا میاره ۲سال سرحال بود اما الان اواز نمیخونه فقط بالشو بالا میاره میترسم تروخدا بگین

    1. سلام دوست عزیز
      تنها با این علائم من نمیتونم تشخیص بدم بیماریشو باید فضلش رو چک کنی
      اشتها داره یا نه؟
      غذا بهش چی میدی؟
      بالشو که باز میکنه زیرش غده در نیومده؟
      لابه لای پرهاش شپشی وجود نداره؟

  36. سلام
    ببخشید من یه ۱۳ ۱۲ روزی میشه گرفتم دو مرغ عشق
    ولی بلند نبودم بعد فکر میکنم با کارام ترسوندمشون
    دوتا شوم نرن
    میخواستم ببینم اگه یک چند روزی بهشون دست نزنم باهام خوب میشن
    و دیگه ازم نمیترسن
    یک سوال دیگه چون دوتا نرن تخم نمیگزارن

    1. سلام دوست عزیز
      بله باید یه مدت صبوری کنید تا ترسشون بریزه و با محیط و شما عادت کنن
      البته رسیدگی های لازمه و براشون انجام بدی
      آره خب چون دوتاشونم نر هستن تخمگذاری رخ نخواهد داد

  37. سلام من یک ماهی هست یه جفت مرغ عشق گرفتم الان یه چند روزی میشه بال هاش رو نیمه باز میکنه و بدنش هم میلرزه فکر کنم موقعش شده که تخم اول رو بندازه چون یک هفته ای میشه پشت سر هم توی لونه هست مگر برا اب و غذا بیاد بیرون میخواستم بدونم مشکلی داره یا نه

    1. سلام. این حالت اکثرا زمانی دیده میشه که لونه جوجه ها به هر دلیلی دمای و رطوبت مناسب نداشته باشه به احتمال زیاد دما و رطوبت لونه بالاست و پرنده با این رفتار سعی در جذب بیشتر حرارت و رطوبت و خنک کردن محیط لونه داره و حرکتهای لرزشی رو هم برای کمک ببشتر برای تهویه لونه انجام میده پیشنهاد میکنم که دمای محیط نگهداری جوجه هارو مجددا چک کنید و میزان حرارت و رطوبت محیط رو تنظیم کنید یا منبع حرارتی رو کمتر یا محل نگهداری رو جابجا و تهویه هوای محیط رو هم بررسی کنید

  38. سلام من دوروزه مرغ عشق خریدم یکی از مرغ عشقام که
    مادس خودشو پف میکنه و یک تیکه از سرش ریخته
    جاشون هم سر نیست

  39. سلام من ۲ رورزه مرغ عشق خریدم و یکیشون که مادس خودشو پف میکنه و یک تیکه از سرش ریخته جاشون هم سر نیست

    1. سلام مرغ عشق ها دچار پرریزی میشن ولی قطعی نمیشه گفت چون ممکنه به قارچ مبتلا شده باشه یا کمبود املاح و مواد معدنی در غذاش نیز از موارد دیگس. تغذیه اش چیه؟

    2. سلام من یکماه مرغ عشق جفت خریدم ولی هنوز جفت گیری نکرده دلیل چی هست

      1. سلام
        محیط نگهداریش چطوره ؟ غذاشون چیه ؟ لانه گذاشتی ؟ قفس رو جدا کردی ؟

      2. سلام. مرغ عشق ماده من رفتار تهاجمی و خشن داره. زمانی که روی دستم میاد شروع میکنه با تمام زور گاز گرفتن، بخصوص نوک انگشتام (ولی دستمو نمیکشم) با این حال ترک نمیکنه این کار رو. و تاب و اسباب بازی کنفی که براش ساختم رو ریش ریش کرده وازش بالا میره و با یه خشمی اون حلقه جاسوییچی که تاب ازش آویزونه رو گاز میگیره.گاها جیغ های ناجوری هم میزنه

        1. سلام دوست عزیز
          گاز گرفتن دلایل مختلفی داره
          مثل ترس، استرس، افسردگی، تغییرات دوران بلوغ، اعتراض به شرایط بد و…
          همچنین جیغ زدنش هم میتونه از سر استرس و ترس و گشنگی و بیماری باشه
          چک کن ببین کدوم مورد براش صدق میکنه

  40. من یک جفت مرغ عشق دارم. مرغ عشق نر خیلی خودشو میخارونه و حتی سرشو هی میماله به میله های قفس. بعضی وقتا هم شونه هاشو از بدنش فاصله میده مشکلش چیه

  41. سلام خسته نباشید ما دیروز یک مرغ عشق ماده خریدیم برای نر این ماده هی سرش بالا هست نمیدونم شاید تو سقفمون یه چیزی دیده یا کلا گردنش بالاس یا چون تازه اوردیم خونه براش تعجب داره ولی سرش هی بالاس تو رو خدا کمکم کنید

    1. سلام علائم دیگه ای داره ؟ غذاشون چیه ؟ فضلش چجوریه ؟ اصلا سرش رو پایین نمیاره ؟ توی مغازه هم همینجوری بود ؟

  42. سلام وقت بخیر
    دومرغ عشق دارم هنوز جفت نشدن مرغ عشق نر دوسه روزه وقتی میخوابه تو خواب آواز میخونه مشکلش چیه؟

  43. با سلام

    اگه یکی از مرغ عشقا پر ریزی داشته باشه باید از بقیه جدا بشه ؟؟ چون وقتی تنها بود خیلی افسرده شده بود ولی از وقتی نزدیک بقیه گذاشتمش حالش خیلی خوب شد مدام خودشو تمیز می‌کنه تحرکش هم زیاد شده

    1. سلام من از كجا بدونم مرغ عشقام نروماده هستن كسى بلده

    2. سلام من ۸ماه مرغ عشق دارم دختره بعد بهش غذا میدم می‌ترسه بعضی موقعه ها میاد رو دستم گاز میگیره بازی می‌کنه دلیلش چیه ک می‌ترسه تو دستم غذا نمیخوره یه دونه پسر داشتم ۲سال پیشم بود این زد گشت اون تو دستم میخورد بازی میکرد میومد رو شونم این می‌ترسه تنها مونده میخام دستی کنم باهاش بازی کنم تنها نباشه همش هم صرو صدا می‌کنه ممنون میشیم بگید

  44. مرغ عشق های من موقع خواب از قفس آویزون میشن علتش چیه میترسم ب مرور آسیب ببینن

      1. سلام خشته نیاشید ،من دوتا مرغ عشق جفت دو روز پیش خریدم،توی این چند روز مرغ عشقام هر دوشون داخل قفس کمی پرواز میکنن و بعد خودشون و میزنن به قفس علتش چیه؟

        1. سلام به محیط عادت ندارند میترسن از محیط.

    1. سلام من ی جفت مرغ عشق خریدم به گفته فروشنده اول بارشونه تخم میزارن دوتاش جوجه شده دوتاشم در نیومده الان حس میکنم یکی از جوجه هاشن مرده مث جنازه افتاده تو لونه ولی ماده کشیده زیرش دو روز اولم از لونه بیرون نمیومد الان ولی دو روزه همش بیرون لونس بنظرتون چیکار باید بکنم.؟؟؟؟؟

  45. سلام حدود یکسالی هست ۲تا مرغ عشق خریدم اما هنوز تخم نزاشتن الانم ۲روزه یکیشون اومده بیرون قفس و داخل قفس پیش اون یکی دیگه نمیره علتش چبه

    1. سلام
      ممکنه بگیره
      قفس رو بزرگ کن و یه کنده کوچیک چوب بزار داخلش

    2. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم ۴ ۵ سالشون هست تا حالا جوجه ندادن همه ی میوه ها و غذا های مقوی هم بهشون میدم علتش چیه

      1. سلام دوست عزیز
        از جنسیتشون مطمئنی؟؟
        گاها ممکنه یکی از پرنده ها تو دستگاه تناسلیش تومور داشته باشه
        که منجر به بروز این قضیه میشه

  46. سلام من ی جفت مرغ عشق دارم دوتا جوجه تقریباً ۴و۵ روزه هستن یکی از جوجه ها یدونه پا نداره علتش چیه ؟و بایدیکار کنم

      1. سلام ،مرغ عشق نر من سر خود را بالا و پایین و به اطراف می‌چرخاند خواهشن راهنمایی کنید

        1. سلام
          حال عمومیش چطوره ؟ بدنه یا نه اوکی هست ؟ اگه اوکی هست سرخوشه ! اگرم بیمار هست که مشخص میشه غذا کم میخوره و …

        2. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم ماده ازنرهیکلش بزرگتره بعضی موقع ها ماده پاهاش رومیزازه روی پرمرغ عشق نرو بِزورنوکش رومیگیره. نرهم خیلی ازماده میترسع. ماده دماغش سفیده. نرآبی. ازنروماده بودنشون هم مطمعنم لطفا راهکاربدین. ممنون

        3. سلام دوست عزیز
          چون کامل توضیح ندادین نمیشه راهنمایی دقیقی انجام داد
          اگر آسیب جدی بهمدیگه وارد میکنن ینی ناسازگار هستن و باید جدا بشن در غیر این صورت جای نگرانی نیست

  47. سلام وقت بخیر من چهار تا مرغ عشق دارم توی یک قفس متوسط دوتا باهم جفت هستن ولی یک ماده تازه آوردم وحشی هست چیکار کنم تا بتونم با نر جفتش کنم آخه نر تا میره جاش ماده پرخاش گری میکنه

  48. با سلام. مرغ عشق ها مثل هر جانور دیگه ای عاشق آزادی هستن. فضله آنها نیز نجس نیست. بخاطر این مسئله آنها را در قفس زندانی نکنیم. بگذاریم در خانه آزاد باشن و قفس تنها جای آب و دوون آنها باشه.بخدا اونا دوستای خیلی خوبین. بذاریم اونها هم لذت ببرن

  49. سلام دلیل اینکه مرغ عشق در تاریکی خودش رو از میله قفس آویزون می‌کنه چیه؟

    1. سلام
      دانشمندان هنوز کشف نکردن ! اخه چه فرقی میکنه دلیل این مورد رو بدونی یا نه !؟

    2. اگر شبا روی قفس پارچه میندازی ننداز یه بر عکس
      اگرم شبا تو تاریکی مطلق براشون چراغ روشن بزار ب همین سادگی حل میشه مشکل آویزون شدن مرغ عشقتون

    3. اینکه از سایه مسترسه فکر میکنه گربه یا چیزیا وا سه همین شبا یه پارچه روی قفس بنداز

  50. سلام خدا قوت
    مرغ عشق من از دیروز صبح لرزش داره و تند تند نفس میکشه و اینکه پاهاش داغه چ مشکلی براش پیش اومده ؟؟
    و اینم اضافه کنم از روز اولی هم ک دارمش اوازی نمیخونه ی وقتایی در حد یکی دوبار از خودش ی صدایی دراورده مشکلش چیه لطفا راهنمایی کنید

    1. اگه خیلی وقتت نیست خریدی بهتر که برگردونی
      مرغ عشقت مریضه و حتما باید درمان بشه
      تا مرجوع کن یا برای درمان به دامپزشک پرنده های زینتی ببرش

  51. سلام من دوتا مرغ عشق نزدیک دوهفته گرفتم مرغ عشق نر خیلی خوبه و سرحال ولی ماده اصلا زیاد جنب و جوش نداره و بعضی مواقع میلرزه و یه صدای ریز شبیه ناله مانند می‌کنه ،،بی. زحمت میگین چیکار کنم و چه چیز برای خوراک بهتر بهشون بدم ممنون

    1. احتمالا پرنده ماده بیماره
      بهتر که از نر جدا کنی و برای درمان به دامپزشک پرنده های زینتی ببریش

  52. سلام. وقت بخیر یک عدد جوجه مرغ عشق دارم که چند روزه دون خور شده، از پدر مادرش جداش کردم پیش خودمه میخوام دستی بشه و روزا باهاش حرف میزنم، سالمه سرحاله پرواز میکنه و غذا هم میخوره از این نظر مشکلی نداره ولی بعضی وقتا تند تند نفس نفس میزنه و دهنش بازه (این رفتارش در طول روز دائمی نیست) ببرمش دکتر یا خودش خوب میشه و عادیه؟؟
    ممنون میشم اگر پاسخ بدین
    مچکرم

    1. احتمالا محیطش خیلی گرمه یا شاید هم تحرک زیاد داره و خسته میشه
      اگر این دو مورد نیست احتمال بیماری هستش بهتر که تحت نظر داشته باشی و در صورت لزوم به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی ببرش

  53. سلام سه روز مرغ عشق خریدم ولی تا نزدیکشان میشم مرغ عشق نر ناآرامی میکند ومرغ عشق ماده نوکش را به هم میزنه دلیل لش چیه

      1. سلام من یجفت مرغ عشق خریدم خیلی وقته داخل لانه نمیروند وماده خیلی سرش را تکان میدهد خودش را میخواراند میشه بگید چرا لطفا

        1. سلام
          لانش رو عوض کن
          قفس رو که جابجا نمیکنی ؟ محیطش شلوغه ؟

  54. سلام
    من سه روزه یه جفت مرغ عشق خریدم
    ولی امروز نسبت ب دو روز دیگه بیشتر جنب جوش داشتن اشن نشونه اینه که دارن عادت میکنن؟

    1. سلام
      بله خوب طبیعی هست کم کم عادت خواهند کرد
      محیط رو هر چقدر ارومتر و کم استرس تر بکنی سریعتر عادت میکنن

  55. سلام چندروزه یه جفت مرغ عشق خریدم اصلا باهم جفت گیری نمبکنن نر میخواد اما ماده اجازه نمیده فقط بعضی وقتا بههم دیگه غذا میدن ماده هم همیشه میره تو لونش نوک ماده قهوه ایه ونر هم آبیه

    1. سلام زیاد بهشون سر نزنید . براشون مکمل کلسیم و قطره ad3e از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید و مطابق دستور بدین بهشون

  56. سلام خستع نباشید
    ی جفت مرغ عشق خریداری کردم دو روز هستش
    مرغ عشق ماده عادی به نظر میرسه رفتارس خوب هستش ولی مرغ عشق نر سست هستش و هنگام خواب سرش را به پایین می اورد ولی تغذیه میکند
    امکان بیماری وجود دارد؟!

    1. سلام
      اینکه مریضه یا نه با این توضیحاتی که دادی قابل تشخیص نیست
      ولی اصولا اولش که میاری خونه میترسن و کم کم عادی میشن
      تا ۲ هفته ممکنه زمان ببره

  57. سلام علت خاموش شدن برق ها و شلوغ کردن مرغ عشقا چیه ، البته یه نور بهشون میخوره ها
    و اینکه بیشتر روز ها میخابن
    و اینم بگم تازه چهار روز خریدمشون

    1. سلام
      به خاطر اینه که تازه گرفتی ، میترسن
      یه مدت یه چراغ کنارشون روشن بزار تا با محیط و شما بیشتر اشنا بشن
      قفس بزرگ هم میتونه در کاهش این ترس تاثیر بزاره

  58. سلام من یه هفتس یه جفت مرغ عشق خریدم
    تا امروز سرحال بودن ولی از دیشب نر کف قفس خوابیده و اصلا تکون نمیخوره پرهاشو پف داده اسهال یا عطسه هیچی نداره
    مشکل چیه؟

  59. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم تخم نمیذارن
    گفتید از جاشه تا چقدر ساکت و بی رفت و آمد باشه؟

    1. سلام
      کامل ساکت و بی رفت و امد ! بدون وجود کودکی که جیغ میزنه مخصوصا !

  60. سلام من الان دوهفته مرغ عشق دارم جسته نر از ماده کوچگتر ایا برای همین تخم نمی کنند نر حدود ۹ ماه است ولی ماده ۱ از صاحب اس وقتی خرید این رو گفت چرا تخم نمی کنند و بگوید برای اینکه از قوس بیرون می ایند وسر شونم می شینند برای چی هست گاهی دارم تلویزیون نگاه می کنم نر و ماده روی شونم می شینند هر دو باهم خوبن ولی نمی دانم چرا در لانه تخم نمی کنند حتی کاه هم گذاشتم

    1. سلام توی لونشون چیزی نریزید. تغذیشون چیه ؟ نر باید هم سنش بیشتر باشه هم جثش

  61. سلام ببخشید کسی میدونه عکس العمل مرغ عشق هنگام سرد شدنش چیه اگر یه جای تاریک و کمی سرد یک جفت بزاریم طوری نمیشود

    1. احتمال سرماخوردگی بالاست
      حتما محیطش گرم باشه
      معمولا لرزیدن بدن، پف کردن پرها از علائم سردشدنشه

        1. اشکال نداره طبیعیه ! همش که نمیشه نر محبت کنه !

  62. یه جفت مرغ عشق دارم زیاد جنب جوش ندارن بی حالن چیکار باید بکنم

    1. محیط نگهداری + تغذیه باید بررسی بشه . محیطشون سرد یا خیلی گرم باشه، خیلی شلوغ باشه سرو صدا زیاد باشه ، غذای نامناسب یا کم بهشون داده بشه . اب دیر به دیر عوض بشه و …
      متن ها و مقالات رو بخون ببین کجای کارت اشتباه بوده

    2. سلام وقت بخیر
      یه جفت مرغ عشق داشتم چند ماهه همش تو قفس بودن باهم خیلی خوب بودن دوبار هم‌تخم گذاشتن
      امشب اومدم برا اولین بار از قفس درشون اوردم که یکم ازاد باشن
      پرواز میکردن محکم میخوردن به دیوار
      ماده ۳ بار محکم خورد ب دیوار خون بالا اورد مرد دارم براش دق میکنم
      علت اینکه اینطوری شد چیه؟
      چشماشون نمیبینه ؟
      باید برا نر حتما جفت بگیرم‌؟

      1. سلام دوست عزیز
        خب ضربه شدید بهش وارد شده و بیچاره به این روز افتاده
        اول اونیکه زنده مونده رو ببر دامپزشک معاینه کنه که خونریزی داخلی نداشته باشه
        بعد به جفت فکر کن

  63. سلام وقت بخیر من یه هفته است که یه جفت مرغ عشق گرفتم مرغ عشق نر بیشتر مواقع و گاهی هم ماده سرشون و گردنشون و اطراف چشمهاشون رو میله قفس و چوب داخل قفس میکشند به نظرتون این رفتار طبیعیه یا به خاطر خارش اینکار رو انجام میدن یا دلیل دیگه ای داره؟

    1. اگر زیاد اینکار رو میکنن احتمالا قارچ باشه
      بهتر که با دامپزشک پرنده های زینتی هم در ارتباط باشید

  64. سلام چرا مرغ عشق ماده لونشو چنگ میزند معنی اینکار چیست

    1. سلام
      منظور از چنگ رو نمیفهمم
      ولی اونچه که مشخصه در حال اماده سازی هست

  65. سلام. من یک جفت مرغ عشق دارم. که از مغازه تا ماشین یه کم بارون خورد بهشون و فکر می‌کنم بابت همین موضوع سرماخورده باشن.
    الان پرنده نر عطسه میکنه، روزها سرحالتره و شبا میره تو لک. دو روزه با زبون و منقارش بازی میکنه زیاد و سرش رو برای خاروندن میکشونه رو میله هاش.
    جاشون گرمه. لطفا راهنماییم کنین باید چیکار کنم براشون؟

    1. اگر سرحال و اشتهای خوبی داره جای نگرانی نیست
      بهش برسید و حتما مولتی ویتامین مخصوص پرنده ها رو با مشورت دامپزشک بدید

  66. سلام من یه مرغ عشق دارم تنهاست ممکنه بمیره از تنهایی؟!حتما باید جفت داشته باشه؟!

    1. سلام
      اگه تنها باشه امکان افسردگی زیاده
      مخصوصا اینکه شما هم باهاش زیاد نباشی حتما افسرده میشه

  67. سلام خسته نباشید
    من تازه یه جفت مرغ عشق جوان خریدم که فک نکنم هنوز وقت جفت گیریشون باشه ولی لانه گذاشتم که اصلا توش نمیرن ، به نظرتون لانه باشه مشکلی نیست یا در بیارم از تو قفس
    ممنون

    1. مدتی طول میکشه تا به هم عادت کنن
      الان هم فصل استراحت شونه
      زیاد برای جفت گیری شون اسرار نکنید

      1. سلام مرغ عشق نر وماده دارم که حدود یک ساله با ما هستن مرغ ماده که از اول ساکت بود و توجه خاصی به نرش نداشت ولی مرغ نر خیلی سر حال و شیطون بود و ارتباط با ما میگرفت ولی ناگهانی ساکت شده و اصلا حرف نمیزنه و توجه به صدا نداره همش سرش تو پر هاشه ولی غذا خوب میخورده و ظاهری تغییری نکرده نگران هستیم لطفا راهنمایی کنید

        1. سلام
          اگه با هم اوکی نیستن یکیشون رو عوض کن ! اینکه اصلا به هم توجه نکنن باعث افسردگی و مرگ خواهد شد

  68. سلام مرغ عشق های من سه روزه خریدمشون نه غذا میخورن نه اب نه اواز فقط موقعی که براشون اهنگ طبیعت میزنم میخونن چیکار کنم عادت کنن و دستیشون کنم؟

    1. حتما محیط شون اروم و خلوت باشه
      رفت و امد خیلی کم باشه
      اب و غذا دائما جلوشون باشه
      کم کم عادت میکنن
      زیاد بهشون نزدیک نشید تا موقعی که عادت کردن

  69. سلام
    مرغ عشق من از دیروز حس کردم مثل قبل سر حال نیست
    امروز هم کسل هست علائم بیماری نداره خودشو زیاده میتکونه . و دمش تند تند میزنه

    1. سلام
      اینکه چجوری کسل هست یعنی بیمار هست
      ممکن هم هست که افسرده شده باشه !
      در مورد تکوندن هم بزارش رو یه کاغذ a4 و بتکونش اگه موجودات ریز افتاد یعنی شپش داره باید اسپری ضد شپش براش بخری

        1. مرغ عشق ها به مرتب بودن پر هاشون معمولا خیلی اهمیت میدن . بهتره ببریدشون حمام. اگر شپش و موارد دیگری وجود داشت باید از بین ببرید.

  70. سلام وخسته نباشید من دوتا جوجه مرغ عشق گرفتم نر ومادگیشون مشخص نیست ولی یکیشون میره کنار اون یکی سرشو تون تون پاین وبالا میکنه احتمال جفت شدن هست بینشون

    1. برای تشخیص نر و مادگی مقاله تشخیص جنسیت مرغ عشق رو بخون
      یا به پرورش دهنده با تجربه مرغ عشق مراجعه کن

  71. باسلام بنده حدود ۶ ماه هست که یک جفت مرغ عشق خریدم ولی تخم نمیگذارن ماده نمیزاره نر بهش نزدیک بشه و همش اونو میزنه جدیدا هر وقت منو میبینه فرار میکنه میره تو لونش این نشانه ی چی هست همه کارم کردم که تخم بگذارن ولی جفت نمیشن

    1. سلام
      محیط نگهداری کجاست ؟ تغذیشون چیه ؟ وقتی خریدی چند ماه داشتن ؟

  72. سلام مرغ عشق من(ماده) ازمون میترسه نه غذا میخوره و نه اب
    اصلا هم تخم نمیگذاره عادت بهمون نکرده خجالت میکشه اما مرغ عشق نر بهمون عادت کرده لطفاً بگید باید چیکار کنم ممنون❤

    1. دور و برش خلوت باشه و زیاد محیط رو شلوغ نکنید
      تا در ارامش کم کم امادگی لازم برای تخم گذاری رو داشته باشه
      لانه هم حتما داشته باشه

  73. سلام. اینکه مرغ عشق زیاد خودش رو میتکونه نشانه چیست؟ طبیعیست؟

    1. سلام
      طبیعیه به امکان زیاد ، داخل بالهاش رو چک کن ببین کنه ای شپشی چیزی نداشته باشه
      بزارش رو کاغذ a4 و بتکون

  74. سلام خوبین،ببخشید مرغ عشق(ماده) من سر لانه خودشو برمیداره،باید چکارکنم؟ و یک چند روز هست کارتون میخوره؛کف دریا هم جلوش هست ولی باز میخوره،باید چکارکنم؟

    1. کارتون رو میخوره چون میخواد لانه درست کنه
      حتما در داخل لانه پوشال خیلی نرم و یا کاه بریز
      سقف لانه رو هم محکم ببند تا با نوک زدن باز نشه
      اون میخواد مطمئن بشه که لانه برای جوجه ها امنه یا نه، بعد تخم میزاره
      به تغذیه ش هم رسیدگی کن

  75. سلام, من چن ماهه یکی از این فرشته هارو خریدم از اولش جز ارزن هیچی نمیخوره احساس میکنم میوه چ سبزی دادنی میاد نوک‌میزنه بعد میندازه بیرون
    حمومم اصلا نمیکنه چندبار با اسپری حمومش کردم و چن بارم بردمش حموم خودم گرفتمش زیر اب ملایم و کم پراشو باز کردم با دستم کار اشتباهی میکنم؟

    1. در مورد گرفتن زیر آب بله ولی اسپری زیاد به اون صورت مشکلی نداره. اما بهترینش اینه که خودش آب تنی کنه. برا اینکه خودش راغب به آبتنی بشه تو ظرف آبتنی کمی کاهو ویا سبزیجاتی که دوست داره بندازید و آب ظرف هم کم عمق باشه که نترسه بگذارید تو قفس یواش یواش غریزه اش باعث میشه آبتنی بکنه.

  76. من تازه مرغ عشق خریدم و اون به مرغ عشق دیگه ای که توی قفس هست بی توجه است بعضی وقتا پرهاشو پف می کنه و زیاد جنب جوش سرو صدا نمیکنه بر عکس اون یکی،باید چیکار کنم؟

    1. اگه علایم بیماری نداره، به خاطر استرسه. چون تازه خریدین به محیط عادت نکرده.

  77. سلام من حدود دوماه پیش دو تا مرغ عشق خریدم اولا باهم خوب بودن ولی حالا دعوا می کنن و اینگه از نروماده بودنشون زیاد مطمئن نیستمدچطوری بفهمم و اینکه چی کار کنم تخم بزارن تازگیا هم پرریزی دارن پرهاشونو می کنن

    1. مقاله تشخیص جنسیت مرغ عشق رو مطالعه کنید کامل توضیح داده شده. و در دوران پرریزی احتمال پرخاشگر شدن پرنده ها وجود داره. به تغذیه شون دقت کنید چون برای در آوردن پر های جدید نیاز به انرژی دارن. برای جفگیری و تخمگذاری باید دوره پرریزی تموم بشه

  78. سلام مرغ عشق ماده من دایم انگشت های پاش روتکون میده وازلحاظ پاخیلی بی قراره علتش چیه؟

    1. پاهاشو بررسی کنید ببینید زخم یا علایمی از بیماری نداره؟ چوب نشیمنی که استفاده میکنید نباید صاف و سیقلی باشه.

  79. من یه جفت مرغ عشق دارم نر آواز خوان ماده هم سرحال یه روزی رفتم تا ماده به حالت خوابیده و نر هم میخواد بره روش یه پاش رو می‌ذاره ولی نمیره چرا؟ راه حل لطفا؟

    1. سلام احتمالا تجربه کافی برای جفت گیری رو ندارن. و یا میله نشیمن مناسب نیست از چوب نشیمن صاف استفاده نکنید و از محکم بودن چوب نشیمن مطمئن شوید

  80. سلام من یه مرغ عشق دارم تازه بچه اورده یک هفته میشه باید بهش چه جوری غذا بدم ممنون

    1. مرغ عشق تون خودش جوجه رو سیر میکنه
      به پرنده تون غذای نرم مثل تخم مرغ اب پز ، سیب زمینی و هویج پخته له شده ، میوه و سبزیجات ریز شده ، پلت مخصوص خرد شده و سایر غذاهای نرم و پودری بده تا هم خودش سیر بشه هم جوجه رو تغذیه کنه

  81. مرغ عشق من بالغ شده و جفت نداره و دستی و عادت داره جلوی آینه باشه و نره آیا حتما باید براش جفت بگیرم؟

    1. اگر خودشو به نمیماله و مستی نمیکنه ، نیازی نیست

  82. سلام من ۲ تا مرغ عشق دارم که ۱ سال هست اون هارو دارم بعد نره دور چشماش مشکی شده میتونه مریضی باشه

    1. اگر در اشتهاش و فضله ش تغییری نداشته و کاملا سرحاله، جای نگرانی نیست

  83. سلام خسته نباشید
    من یه چند روزی هست که مرغ عشق خریدم پرنده ماده بیشتر سر صدا میکنه و نر خیلی کم این طبیعی هست ؟
    و این که گذاشتن اونها بغل یه نوع پرنده دیگه مثل فنچ مشکل داره ؟

    1. بهتر که فنچ رو جدا کنی
      برای مرغ عشق ماده لانه بذار و داخل لانه رو با پوشال نرم پر کن

  84. سلام . میخواستم بگم من یک جفت مرغ عشق گرفتم . چکار کنم رام بشن و اینکه یکی شون بیشتر بیرون هست و اون یکی یعنی (ماده) بیشتر تو لونشونه

    1. پرنده های جفت خیلی سخت رام میشن
      به مرور زمان و با تمرین می تونید اونا رو به خودتون عادت بدید
      اول از دادن غذا با دست شروع کن

  85. سلام مرغ عشق من دون هاشو نوکش میگیرع و میریزه کف قفس چه دلیلی میتونه داشته باشه؟

    1. احتمالا بهش علاقه نداره برای همین
      اگه تازه خریدی از پرورش دهنده قبلی بپرس که به چه غذاهایی علاقه داره همونارو بده

  86. سلام وقتتون بخیر؛دور چشم های مرغ عشقم حالت زرد رنگی داره؛این نشونه بیماری هست؟🥺💔

    1. احتمال عفونت هست
      تورم هم داره؟
      با دامپزشک در ارتباط باشید

  87. سلام مرغ عشق من مادشون از قفس فرار کرد بعد یه ماده براش خریدم که هیچکدوم از هم راضی نیستن کلا پشت به هم میشنین البته کاملا مطمعنم نر ماده هستن ولی نمیدونم این رفتارشون به خاطر چیه قبلیه کلا از هم بوس میگرفتن رفتار طبیعی داشتن

    1. سلام
      ممکنه اصول نزدیک کردن پرنده ها به همدیگه رو رعایت نکرده باشید . نزدیک کردن باید یک ماه طول بکشه ، به صورت بازه های ۲ هفته ای ، پرنده ها در یک اتاق باشن ،بعد از یک ماه به یک قفس منتقل بشن

      در کل اگر یک ماه هست که کنار همن و هیچ واکنشی ندارن ، اصرار نکن ، جداشون کن و جفت جدید بگیر

  88. سلام ببخشید مرغ عشق من چند دفعه قبل هی وتخم می کرد ولی هیچ کدام سالم نبود ولی اول سالم بودا بعد خراب شدالان بیچاره بازم تخم کرده روی تخم ها می‌نشیند ولی روی قسمت بدنش بیچاره خیلی ضعیف شده یعنی پر های شکمش ریخته خیلی لاغر شده و حتی بعضی از قسمت های بدنش هم معلومه چی کار کنم تا دوباره قوی شود؟

    1. به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی تقویتی و مولتی ویتامین تجویز کنه

  89. سلام
    ببخشید
    دوتا مرغ عشق گرفتم ماده خیلی تقلا میکنه و میپره و از قفس بالا پایین میشه و چرخ و ملق میزنه اما نر ثابت میمونه.ایا ماده همچین رفتاری داره ؟

    1. چون محیطش جدیده
      بی قراری میکنه و میخواد فرار کنه
      حتما نر و ماده رو از دو مکان جدا خریداری کردید

  90. سلام خسته نباشید من نزدیک یک هفته میشه که دو مرغ عشق گرفتم
    ولی آنها تا نزدیکشان میشم میترسن و بال میزنن میخواستم ببینم این قضیه درست میشه یا نه

    1. بله کم کم رام میشه
      باید کاری کنید که بهتون عادت کنه

    2. سلام خسته نباشیدببخشیدیک ماه دوتامرغ عشق گرفتن گفتن جفتن ولی همثخیلی نوک میزنن

        1. سلام مرغ عشق های من همدیگر را نوازش میکند نشانه چیست

        2. سلام نوازش کردن در مرغ عشق های جفت نشانه دوست شدن و آغاز جفت گیری میتونه باشه

  91. سلام من مرغ عشقم چند روزی هست ک روی یک پا وایمیسته قبلا اصلا اینکارو‌نمیگرد پاهاشم ن زخمی داره ن التهابی علتش چیه یکمم بیحاله چی باید بهش بدم بخوره؟؟

    1. به دامپزشک مراجعه کنید تا راه درمان درستی رو پیدا کنه
      از درمان خودسرانه پرنده خودداری کنید چون ممکن وضعیتش رو بدتر کنه

  92. سلام اگه مرغ عشق کارداده باشه بعد از تخم این ماه چند ماه دیگه دوباره تخم میزاره

    1. ان شالله در فصل بهار
      به تغذیه اش رسیدگی کنید تا با رسیدن فصل بهار کاملا اماده باشه
      پروتئین و کلسیم کافی بهش بدید

      1. سلام اگه مرغ عشق تخم هاش چند تا اون طرف لونه اش باشه و چندتای دیگه اش این طرفش مشکل نداره خودش گذاشته اون طرف و اینطرف کسس دست نزده

        1. اصلا به تخم ها دست نزنید ، چون با این کار از تخم ها زده میشه و ممکن دیگه روشون نخوابه

  93. سلام مرغ عشق درسال چند بار تخم میزاره
    مال دوستام الان تخم گذاشته یعنی چندماه بعد دوباره میزاره

    1. معمولا در فصل های بهار و پاییز
      اما بهتر که فصل پاییز رو به استراحت بپردازن تا در بهار تخم های با کیفیت تری تولید کنن

    1. دانه های مقوی مثل کتان ، شاهدانه ، کافشه ، تخم افتابگردان بدون نمک ، تخم کدو بدون نمک
      میوه و سبزیجات
      پلت مخصوص
      و مولتی ویتامین با مشورت دامپزشک

  94. سلام
    یه جفت مرغ عشق دارم ماده میره داخل خونه میاد بیرون نوک میزنه به خونه بعدرنر می خواد سوارش بشه نمیزاره الان یه خونه جدید گرفتم براشون بازهم همونجوری میکنه

    1. لانه باید براشون مناسب باشه یعنی نه زیاد بزرگ و نه زیاد کوچک
      داخل لانه رو هم با پوشال نرم پر کنید

  95. سلام
    من یک جفت مرغ عشق دارم هردوشون سبز و زرد هستن آیا جوجه هاشون هم هم رنگ خودشون میشن؟

  96. سلام من ۴ روزه یه جفت مرغ عشق خریدم اصلا از جاشون تکون نمیخورن یه صدای مرغ عشق از اینترنت گرفتم وقتی براشون میزارم شروع میکنن به بازی و دونه خوردن و آب خوردن، خواستم بدونم که اشکال نداره صدارو براشون میزارم.

    بعد یه مطلب دیگه اینه که خواستم بگم تخمه آفتاب گردون رو که به مرغ عشق میدی باید خوم باشه یا تفت داده؟

    1. باید کاملا خام و بدون نمک باشه
      نمک به شدت براشون مضر
      نه صدا مشکلی نداره
      اگه میتونید ببرید جلو تلوزیون و فیلم بازی مرغ عشق ها رو هم براشون باز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋