۵ دلیل مهم در عدم موفقیت جوجه کشی که بایست بدانید

پنج دلیل مهم در عدم موفقیت جوجه کشی

راندمان ضعیف جوجه کشی ، مشکل کجاست؟
جوجه کشی از تخم نطفه دار هر پرنده ای می تواند لذت بخش ، سرگرم کننده و آموزنده باشد.اما حتما شما هم به مشکلاتی مانند عدم موفقیت در جوجه کشی برخورده اید و دیده اید که بسیاری از تخم ها به جوجه تبدیل نمیشوند.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع طیور
» دارای قابلیت انتخاب پرنده
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

این واقعا کسل کننده است که ۲۱ روز صبر کنیم ، رطوبت و دما را تنظیم کنیم و سایر مراقبت های لازم را انجام دهیم و در انتهای کار دستگاه جوجه کشی تنها چند جوجه به ما بدهد.خوب مشکل از کجاست؟ در این نوشته به موضوع عدم موفقیت در جوجه کشی پرداخته ایم و ۵ دلیل مهم در عدم موفقیت جوجه کشی را بررسی کرده ایم با ما همراه باشید.

دلایل شکست در جوجه کشی که بهتر است بدانیم
عدم موفقیت جوجه کشی

پنج دلیل معمول که بیشتر افراد شاهد آن هستند به قرار زیر می باشد :

  1. نطفه دار نبودند تخم مرغ یا ضعیف بودن نطفه آن یا نگهداری بیش از حد تخم های نطفه دار قبل از قرار دادن آنها در داخل دستگاه جوجه کشی
  2.  بالا بودن بیش از حد دما یا پایین بودن بیش از حد دما در دوران جوجه کشی و عدم ثبات آن
  3.  بالا بودن یا پایین بودن بیش از حد مورد نیاز رطوبت
  4.  عدم چرخش مناسب تخم های نطفه دار و در نتیجه تغییر شکل داخل تخم
  5.  باز کردن درب ماشین جوجه کشی در دوران هچ
دلایل بر مرگ جوجه قبل از هچ شدن
مرگ جوجه قبل از هچ شدن

بابت تصویر فوق متاسفم.هدف قرار دادن چنین تصاویری آموزشی می باشد.این جوجه قبل از درآمدن از تخم در زمان هچ ۱ تا ۲ روز انتهایی جوجه کشی مرده است.

چگونه می توان فهمید اشتباه در جوجه کشی چیست؟

شاید هیچ گاه نتوانید متوجه شوید دقیقا چه عاملی باعث کاهش راندمان در جوجه آوری میشود.

اگرچه می توان یک سری کارهای کارگاهی برای بررسی عوامل دخیل در این کار را بررسی کرد.من معمولا وقتی تخم های نطفه دار تبدیل به جوجه نمیشوند ۲-۴ روز بیشتر صبر می کنم و بعد اقدام به خارج کردن تخم ها از ماشین جوجه کشی می کنم.

یکی از دلایل من برای این کار دیرتر هچ شدن برخی از جوجه ها می باشد بهتر است چند روز هم به آنها فرصت دهیم.معمولا اگر دما در دوران جوجه کشی کم باشد تخم ها دیرتر هچ میشوند.

اگر چند روز گذشت و دیگر مطمئن شدید خبری از جوجه نیست ، آنها را از دستگاه جوجه کشی خارج کنید و بشکنید.این کار را در داخل خانه انجام ندهید ، به احتمال زیاد تخم های فاسد شده باشند.

  • اگر تخم را شکستید و داخل آن خبری از جنین نبود احتمال دارد که قبل از قرار دادن آن در داخل ماشین جوجه کشی بیش از حد آن را نگهداری کرده اید یا کلا از اول بدون نطفه بوده است.همچنین می تواند به دلیل نگهداری بیش از حد ، دمای زیاد یا کم در دوران ذخیره سازی تخم های نطفه دار نیز باشد این گونه به مشکلات به قبل از جوجه کشی بر میگردند ، نطفه در داخل این گونه تخم ها یا بسیار ضعیف است یا مرده است یا کلا وجود ندارد.توصیه میشود تخم های نطفه دار را از افراد مورد اعتماد و با تجربه خریداری کنید.از فواصل دور تخم خریداری نکنید.در حمل و نقل آنها کاملا مراقب باشید و برای مدت طولانی بیش از یک هفته تخم ها را ذخیره نکنید.قبل از جوجه کشی نیز تخم های نطفه دار را در دمای مناسب نگهداری کنید با درجه دمایی ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
  • اگر تخم را شکستید و داخل آن دیدید که نطفه به جنین تبدیل شده و جنین مرده است ، احتمال زیاد دارد که در طول دوره جوجه کشی دما برای مدتی بیش از حد بالا رفته یا بیش از حد کاهش یافته است.همچنین می تواند به دلیل خشک شدن ظرف آب و نرسیدن رطوبت کافی به تخم ها نیز اشاره کرد.
  • اگر تخم را شکستید و یک جوجه کامل را دیدید که فقط از تخم خارج نشده است به احتمال زیاد دما و رطوبت در طول دوره جوجه کشی کاهش یافته است و جوجه تلف شده است.همچنین اگر از روزهای ۱ تا ۱۸ رطوبت بیش از حد مورد نیاز باشد ، جوجه در دوران هچ دچار خفگی در اثر آب بیش از حد داخل تخم میشود.در داخل تخم های نطفه دار رطوبت مورد نیاز جوجه وجود دارد.در صورتی که این رطوبت در طی دوران جوجه کشی استفاده نشود و توسط رطوبت بیرونی به آن اضافه شود جوجه داخل تخم غرق میشود. آلبومین ( سفیده تخم ) نیاز به خشک شدن در حد مورد نیاز دارد تا کیسه هوایی بتواند ، اکسیژن مورد نیاز جوجه را از طریق پوسته تامین کند.
  • اگر جوجه پوسته تخم را شکسته باشد و در آن حالت مرده باشد ، این مشکل احتمالا از کاهش رطوبت و دما در دوران هچ می باشد.در دوران هچ رطوبت بسیار در خروج جوجه از تخم تاثیر گذار می باشد.همچنین می توان به شکل نامناسب پاها و یا ضعیف بودن بیش از حد جوجه اشاره کرد که نتوانسته است از تخم خارج شد.این دو مورد آخر معمولا به دلیل چرخش نامناسب در دوران جوجه کشی می باشد.

ایده مناسبی است که در طول دوره جوجه کشی هر هفته تخم ها را نطفه سنجی کنید ، تخم های که رشد نکرده اند را حتما از داخل دستگاه جوجه کشی خارج کنید.

این تخم ها فاسد شده و به سایر تخم ها آسیب خواهند زد.همچنین دیده شده است که تخم های فاسد می ترکند که اصلا صحنه جالبی نیست.

در طی فرانید جوجه کشی یادداشت برداری کنید

اگر اتفاق غیر معمول رخ دهد ، توصیه می شود که یادداشت ها را در طول دوره انکوباسیون انجام دهید تا بعد بتوانید با همین پنج دلیل مهم در عدم موفقیت جوجه کشی و یا دلایل دیگر آنها را بررسی کنید.

اگر درجه حرارت کاهش یافت ، سینی رطوبت خشک شد یا فراموش کردید که تخم ها را چرخش دهید ( در دستگاه جوجه کشی غیر اتوماتیک ) و … آن را در تقویم جوجه کشی خود یادداشت کنید.

یادداشت کردن به شما این امکان را می دهد تا پایان دوره رشد جنین در تاریخهایی که مشکل داشته اید مشخص شده باشد ، تا بتوانید آن را با لیست مشکلات جوجه کشی مقایسه کنید. امیدوارم که بعد از اینکه متوجه شدید اشتباهاتی که در این زمان انجام شده چه نتیجه خواهد داشت ، موفق تر عمل کنید.

آیا شما هم به مشکلاتی در جوجه کشی برخورد کرده اید؟ آیا دانسته اید چگونه می توان آن ها را رفع کرد؟ تجربیات خود را در قسمت دیدگاه ها با دیگران به اشتراک بگذارید تا یک راهنمای جامع برای علاقه مندان به جوجه کشی باشد برای آینده.

دانلود فایل PDF مطلب

Top 5 Reasons for a Poor Hatch Rate

نوشته های مشابه

‫۹۵ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر طوطی برزیلی های من الان تغریبا بالای ۲۵ روزه ک تخم گذاشته و خوابیده روشون ولی هیچ خبری نیست اگه تبدیل به جوجه نشه باید از زایشگاه درشون بیارم؟؟؟بعد چند روز باید این کارو بکنم

    1. سلام امید
      باید روز هفتم نطفه سنجی کنی تخمارو و اگه نداشتن از لونه برشون داری
      چون اینطوری پرنده انرژی و توان خودشو صرف خوابیدن رو اونا می کنه و بدنش ضعیف میشه
      بله اگه تخما علائم حیاتی ندارن برشون دار
      بمونن فاسد میشن و پرنده هاتو بیمار می کنن

  2. سلام ببخشید من دوتا طوطی دارم . مشکل اینجاست فقط طوطی ماده ام روی تخم می خوابه و طوطی نر بلد نیست چون طوطی نرتازه وارده و بلد نیست فقط دمشو روی تخم می ذاره . احتمال داره این برای اونا مشکل ایجاد کنه

    1. سلام دوست عزیز
      اگه طوطی ماده به طور مرتب بخوابه رو تخما مشکلی براشون پیش نمیاد
      اونم به خاطر کم تجربگیه
      توی دوره ی بعدی تخم گذاری حل میشه

  3. سلام ببخشید لطفا پاسه دهید . طوطی من ۸ روزه تخم گذاشته . این دو تا طوطی جفت گیری کردن و تمام مواد لازم را براشون فراهم کردن . ولی حس می کنم مقدار کمی روی تخم می خوابند . دلیله این مقدار کم چیست و ایا ممکن است جوجه را بکشد و اینکه من نطفه سنجی هم نمی توانم انجام دهم و منکنه اصلا تخم بدکن نطفه باشد

    1. سلام دوست عزیز
      اصولا باید نصف روز ماده رو تخم ها بشینه و باقی روز رو نر
      اگر روی تخم ننشستنشون تایمش زیاده ممکنه بی نطفه باشن
      بهتره نطفه سنجی انجام بدی کار چندان سختی نیس که بگی نمیتونم انجام بدم

  4. ممنونم فقط میشه یه راهنمایی دیگری هم بکتید طوطی برزیلی من رو تخمهایش خیلی کم می خوابه اینم ممکنه علایم بی نطفه بودن تخم ها باشه .

  5. سلام . لطفا پاسخ دهید . من دو تا طوطی برزیلی دارم که تازه با هم گذاشتمشون . الان ۸ روزه تخم گذاشتن . همه چی قفس مناسبه اعم از رطوبت،دما،نظافت و امنیت و …. فقط من نمی تونم ببینم تخم نطفه دار ایت یا نه چون دستمو بدجور گاز میگیرن . مدت زمانی هم که روی تخم می خوابن کم است . نمی شود بدون دست زدن به تخم این نطفه سنجی را انجام داد

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه بدون دیدن تخم نمیتونید نطفه سنجی انجام بدین
      شما شب فضارو تاریک کنید و به آرومی تخم هارو بیارید بیرون دستتون هم دستکش کنید

      1. ببخشید مدت زمان تقریبی خوابیدن تخم در یک روز چقدر است . یعنی کم خوابیدن روی تخم ایراد ندارد؟

        1. سلام دوست عزیز
          اگه زمان نخوابیدن روی تخم بیشتر از نیم ساعت باشه
          اونموقع به تخما شوک دمایی و رطوبتی وارد میشه و جوجه نمیشه
          بنابراین باید مرتب بخوابه روشون

  6. سلام تخمهای عروس هلاندی من بعداز۲۰ روز که شکوندم داخل تخم بصورت یک توده سیاه رنگ وزرد رنگ مثل یک توده عفونت بود لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      تو باید تا روز ۲۲ صبر میکردی نه اینکه برداری بشکنی

  7. سلام من یک ماهی وزاغ دارم که ماهی گله گیجا دارد نه انقدر که افتاده باشد نه یکم گله گیجا دارد برای بار اول تخم کردن ۱۹ روز شده بعد دیگه اصلا روتخم نرفت بعد از ۶ روز تخم هارو شکستم جوجه بودن ولی مرده بودن الان دوباره تخم کردن چیکار کنم بره رو تخم لطفا کمکم کنید

  8. سلام من دستگاه جوجه کشی ساختم تمام اتومات دما ۳۷.۵ الی ۳۷.۷ رطوبت هم ۴۶ الی ۵۰
    ۱۰ عدد تخم مرغ گذاشتم بعد از ۵ روز همه رگ رگی بودن ولی هر کدامشان یکی در میان رشدشان متوقف میشد مشکل میتواند از چی باشه ؟
    و الا ۲۰ روز فقط دو عدد از تخم ها چراغ میگیرم کاملا سیاه و هیچ نوری رد نمیشه از کجا بدونیم اینا جوجه شده اند یا نه یا جوجه شدن مرده اند یا نه (اولین بارم این کارو میکنم ممنون میشم جواب دهید )

    1. سلام دوست عزیز
      همین تنظیم نبودن دما و رطوبتت باعث اختلال شده
      باید اول یک الی دو روز دستگاه رو تست میکردی بعد تخم هارو توش قرار میدادی
      چراغ که میگیری حرکتی توشون به چشم میخوره؟
      اگه حرکت کردن سالمه

  9. سلام خسته نباشید شرمنده من جوجه کشی انجام دادم که ۱۳ تا تخم مرغ نطفه دار بودن ولی روز ۱۸ شروع کردن به هچ شدن ۳ تا جوجه در امد سالم ولی ۱۰ از تخم مرغ ها رگ تشکیل شده مردن جوجه داخل تخم ها نیمی تشکیل شده مردن میخواستم بدونم مشکل از کجاست

    1. سلام چون سه تا از جوجه ها در اومده خب نشون از اینه که
      ۱.یابقیه نطفه ضعیف بودن یا کهنه بودن و….
      ۲. احتمال قطعی برق یا خاموشی و سرد شدن تخم ها وجود داره که آسیب میزنه به جوجه کشی
      ۳. سایر دلایل دیگر

  10. سلام هرسیری چندتا تخم دو سه روز تکون میخورن بعدش دیگه تکون نمیخورن اصلأ .یعنی جوجه ها خفه شدن؟چکار کنم تلف نشن؟😔 علتش چیه کمکم کنید لطفأ😔

    1. سلام با دستگاه جوجه کشی میکنین ؟ رطوبت روی چنده ؟ روز چندمه جوجه کشی ؟ تا روز ۲۲ صبر کن اگه باز نشد تخم قسمت پهن تخم رو کمی باز کن

  11. سلام من زیر مرغم تخم گذاشتم و سوال دارم
    امروز باید درمیامدن چون سر ۲۰روزگی ، دفعه قبلی هم سر ۲۰روزگی در اومدن ولی امروز که نطفه سنجی کردم به صورت کمر بند بود

    1. سلام
      سری قبل حتما تخم ها خیلی تازه بودن و شرایط ایده آل
      الان تا روز ۲۵ صبر کن

      1. نه اصلا اینطوری نبود
        اینبار فقط یک هفته تخم جمع کردم
        ولی دفعه ی قبل حدود یک ماه
        اینبار ۵تخم گذاشتم
        دفعه قبل ۱۳تا

        1. شرایط ایده ال اینه که یه هفته بیشتر نگه نداری ، تجربه هم نشون داده که بهار به بعد قدرت نطفه زیاد میشه
          اینکه شرایط شما اینجوری بوده ، تنها چیزی که به ذهن من میرسه دما میتونه باشه (اگه تخم ها از همون گله قبلی بوده)
          دمای محیطی که تخم ها نگه داشته شده ، یا دمای محیطی که دستگاه داخلش هست که تاثیر میزاره رو خود دمای داخل دستگاه

      2. با سلام
        الان دوروزه تخم ها تکون میخورن ولی خبری از بیرون اومدن جوجه هانیست،علتش چیه؟میتونم تخم هارو یکم بشکونم؟؟

        1. درب دستگاه رو باز نکن
          اگه نوک زد ، جای نوک زدن رو باز کن با دستت تا بتونه جون بگیره بیاد بیرون ، بیشتر از این کمک نکن
          هر چند اینجا هم توصیه میشه اصلا درب دستگاه رو باز نکنی ، در اون صورت تنظیم دی اکسید کربن به هم میخوره ، باید شرایط جوری باشه که جوجه داخل تخم احساس خفگی کنه و تخم رو بشکونه

  12. سلام خسته نباشید من خودم یه دستگاه جوجه کشی دارم فقط یک سوال داشتم من حین جوجه کشی در روز ۱۶ رطوبت دستگاه اومد پایین فقط در همین یک روز می خواستم ببینم جوجه ها سالم هستن ؟

    1. سلام چند درصد اومد پایین ؟ مشخص نیست باید ببینید چی میشه
      تخم چه پرنده ای بوده ؟

  13. با سلام ، من طوطی برزیلی دارم که پنج تا تخم گذاشت ولی متاسفانه یدونه در اومد یکی که نطفه نداشت سه تا دیگه نطفه داشت جوجه شده بود ولی نمی دونم چرا در نیومد یکی که جوجه کامل توش بود متاسفانه.
    لطفاً, علتش چی می دونه باشه؟؟؟

    1. سلام یا هوا سرد بوده یا ماده کامل نخوابیده یا صدای ناگهانی شده هزارتا دلیل می تونه داشته باشه

  14. سلام من یه فیلم دیدم دستگاه جوجه کشی درست میکرد منم مثل همون درست کردم در فیلم تخم مرغ ها جوجه ولی از من متاسفانه جوجه نشد یعنی این فیلم ها که در اینترنت هست و دستگاه جوجه کشی میسازند دروغه

    1. سلام
      خیر ربطی نداره شاید اصلا تخم نطفه دارای شما نطفه نداشتن !

  15. سلام ببخشید میشه یه راه ساده بگید از کجا بفهمم
    کدوم تخم نصفه داره کدوم تخم به درد زیر مرغی نمی خوره

    1. اگه خودتون تولید کننده هستین که باید در گله خروس داشته باشید. و اگر از جای دیگه تهیه میکنید حضورا گله رو بررسی کنید و از فرد قابل اطمینان تهیه کنید. از روی ظاهر تخم نمیشه تشخیص داد مگر اینکه یک تخم رو به طور اتفاقی بشکنید و جرمینال دیسکش رو برسی کنید. که کار تخصصی هست

    2. سلام…
      باید بعد از ۵ روز بزاریش روی چراغ قوه موبایلت تا بفهمی…اگر داخلش رگ های قرمز بود یعنی نطفه داره اگر کامل داخلش زرد بود یعنی نطفه نداره…

  16. سلام وقت بخیر من ۲ماهی هست عروس هلندی خریدم سریع آن جفت گیری کردن ودرعرض ۱۰روز تخم گذاشت تعداد ۴تا تخم با فاصله ی ۲والی ۳روز .تخم ها ۴هفته کشید اولین جوجه درآمد وبعداز ۲۴ساعت مرد بعداز ۴روز تخم بعدی درامده والان درحال رشده والان ۸روزشه.ولی ۲تخم دیگه هنوز درنیامده ورنگ کدری تخم ها گرفته ویکی از تخم ها کمی پوست سفیدش کنده شده میشه راهنمایید کنید که میتونم تخم هارو بشکنم تا متوجه سالم بودن جوجه ها بشم یانه

    1. تخم رو بو کنید اگر بوی بدی بده احتمالا فاسد شده
      یا یک سوراخ کوچیک ایجاد کنید و داخلش رو نگاه کنید ولی کامل نشکونید .

  17. سلام
    من دستگاه جوجه کشی رو خودم ساختم . دو تا سوال داشتم. ۱ – روز اول دما برای دو ساعت روی ۴۲ رفت . بعد دیگه تنظیمش کردم .
    ۲ – رطوبت اکثراً روی ۵۰ هستش . خواستم بدونم این دو مورد در تبدیل به جوجه مشکل ساز شده؟ الان روز سوم هست که دستگاه رو کار انداختم. ممنون میشم جوابم رو بدین.

    1. بله مشکل ایجاد میکنه
      بهتر که روی دما و رطوبت متمرکز بشید و به شکل دقیقی کنترل بشه

  18. سلام خسته نباشید

    دستگاه جوجه کشی من ایزیباتور۲ هستش گذاشتم حالت اتوماتیک مرغ دما ۳۷.۸ و رطوبت ۶۰درصد
    الان روز ۱۵هم هستش با یه دماسنج دیجیتالی و جیوه ای دمای داخل دستگاه را گرفتم نزدیک ۴۰درجه هستش نمی‌دونم این ۲درجه دمای زیادی برای تخم مرغها ضرر داره یا نه

    1. بهتر که از دماسنج های دقیق تر و حرفه ای تری استفاده کنید
      دمای ۳۷.۵ درجه خوبه بالاتر از اون ضرر داره

    1. نباید همه پوسته رو بشکنید
      فقط قسمت کوچکی که نوک جوجه بیاد بیرون و بتونه نفس بکشه

  19. سلام. من تخم قرقاول گذاشتم توی دستگاه بعد ۲۷ روز تخم ها در نیومده و شکستم. سه تا از تخم ها جنین بسیار کوچک داشت که مرده بودن. چشم هاشون کاملا مشخص بود و درون تخم آب داشت هنوز. فقط یکی از تخم ها جنینش بزرگتر بود اما خشک بود. مشکل از چیه.ممنون

    1. یا دما و رطوبت دستگاه رو به درستی تنظیم نکردید یا اینکه نطفه ضعیف بوده و داخل تخم مردن

  20. سلام وقت بخیرمن دستگاه ۴۲تایی ایران چیک دارم دما و رطوبتش روی۳۷.۵و۷۰ هست ولی هر با از ۱۲.۱۳ تا بیشتر در نمییان ممنون میشم اگه علتشو بگین

    1. این دستگاه ها کالیبره نیستن
      با سازنده دستگاه تماس بگیرید، گروه صنعتی اسکندری فقط محصولات خودش رو پشتیبانی میکنه

  21. سلام
    ب بخشید من دارم بلدرچین پرورش میدم ولی و امروز روز ۱۳ خم هست ولی وقتی لامپ رو زیرش می گیرم چیزی نمی بینم ایت خراب شدن با این موضوع طبیعی هست ک دیده نشه؟؟؟

    1. تخم بلدرچین لکه های قهوه ای داره و نطفه سنجی رو مشکل کرده
      بهتر که در محیط تاریک این کار رو بکنید و از چراغ قوه یا نطفه سنج بسیار قوی استفاده کنید.

  22. سلام عرض ادب
    کفترای من حدود ۲۰روز یا بیشتره روی تخم هستند
    ولی هنوز جیک نزده تخم
    تخم هاشم سالم هستن

    1. تخم ها رو نطفه سنجی کردید؟
      از وجود جنین داخل تخم مطمئن هستید؟

  23. سلام توی دستگاهی که درست کردم رطوبت سنج ندارم یک لامپ ۶۰وات گذاشتم ببخشید فاصله آب تا لامپ باید چقدر باشه

    1. لامپ رو روی ظرف اب بذار و فاصله بین شون حدود ۳۰ سانت باشه

      1. با سلام تخم غاز میزارم داخل دستگاه خیلی هاشون مرده درمیان با اینکه حدودا جوجه کامل هستن

        1. احتمالا رطوبت دستگاه تنظیم نیست و یا رطوبت محیط پایینه
          حتما باید تخم های غاز رو در طول دوره جوجه کشی آب پاشی کنی

  24. سلام علت خشک شدن جوجه تاره از تخم در اومده چی میتونه باشه؟؟ دما روی ۳۷.۹ و رطوبت روی ۶۹ ۷۰ هست ممنون میشم جواب بدین چسبندگی دارن جوجها

  25. سلام من یه دستگاه جوجه کشی دست ساز ساختم.ظرفیت ۲۵۲ تایی .با دیمر دماش رو کنترل میکنم.رطوبت بین ۶۰ و ۶۲ نوسان داره.دما بین ۳۷ و نیم و ۳۷ و هفت . ولی دیشب در اتاق باز مونده بود چون هوا سرد بود نگاه کردم برای سه یا چهار ساعت دما اومده بود روی ۳۶ و نیم ..به نظرتون تخم ها خراب نشدن. ممنون میشم راهنمایی کنید.

  26. سلام من یک مرغ گذاشتم رو تخم روز دوم یکی از تخم ها از زیرش اومده بود بیرون وسرد شده بود من دوباره گذاشتمش زیر مرغ آیا جوجه میشه یانه؟

    1. اره به احتمال زیاد بشه
      در روز هفتم حتما نطفه سنجی کن و از وجود جنین داخل تخم مطمئن شو

  27. سلام ببخشید ممنون میشم راهنمایی کنید من اردک روسی دارم ک زیرش ۱۲تا تخم گذاشتم الان حدود۳۲ روزه ک تازه نوک زدن و شکوندن تخمارو من چنتاشو کمک کردم و پوسته رو کندم ولی مادرشون به محض دیدن تخمای سوراخ جوجه هارو دوتاشو انقد نوک زد تا کشت الان چیکار کنم لطفا کمکم کنید جوجه هام دارن از دست میرن؟😭😭😭

    1. جوجه ها رو جدا کنید و خودتون بزرگشون کنید
      حتما باید محیطشون گرم باشه و از بخاری یا لامپ استفاده کن
      برای تغذیه از جیره مخصوص جوجه مرغ و اب سالم استفاده کن
      اگه نمی تونن بخورن حالت ابکی درست کن و با سرنگ بریز تو دهنشون

  28. سلام من دستگاه ایزیباتور یک دارم
    دیشب روشنش کردم دما رو ۳۷.۷ هست
    رطوبتم ۷۱
    ولی تاالان همش تخم ها سمت چپ بودن آیا این مشکلیه یا طبیعه ؟؟؟

    1. سلام دما باید روی ۳۷.۵ باشه البته بستگی به پرنده مورد نظرتون داره
      رطوبت هم باید بین ۵۸ الی ۶۵ درصد باشه
      اما تخم ها باید هر چند ساعت یکبار چرخش داشته باشند

  29. سلام من یک دستگاه جوجه کشی ساختم و دیمر ندارم دیشب روشنش کردم و دما اش شد ۳۸تا ۴۰لامپ ۱۰۰وات گذاشته بودم عیب نداره؟
    الان دما رو تنظیم کردم روی ۳۷٫۶رفته
    بعد
    رطوبت سنج هم ندارم ولی پرسیدم گفتن یک کاسه آب بزارید جلوی لامپ خوبه!
    میشه بگین لطفاً ممنون میشم

    1. اره همین روال خوبه
      چرخش تخم ها هم حتما روزانه چند بار انجام بشه
      بهتر که از بیرون انجام بشه تا در دستگاه رو باز نکنید

  30. سلام من تعدادی تخم نطفه دار زیر مرغم گذاشتم و امروز۲۱روزشون تموم شد اما هیچکدوم از تخم بیرون نیومدن
    امروز که با نور تخم ها رو نگاه کردم فهمیدم که چنتا شون تو تخم تکون میخوره الان چه کنم یکی راهنماییم کنه تخم ها رو بشکونم یا صبر کنم .نکنه تو تخم تلف شن خواهشا جواب بدید و جون جوجه های منو نجات بدید😓😭😭😭😫

    1. سلام
      صبور باشید
      تخم چی هستن ؟ تخم مرغ ؟
      باید ببینید مشکل از چی بوده که اینجوری شده، محیط کرچ شدن مرغ سرد بوده ، مرغ غذای خوبی دریافت نکرده

  31. سلام من تعدادی تخم که با تو جه به نور بینی هم که انجام دادم و اکثرا به جوجه کامل تبدیل شده بودن رو زیر مرغم گذاشتم و الان ۲۱روز کامل می گذزه اما هیچکدوم از تخم بیرون نیومدن و حتی ی نوکم به پوسته نزدن من با نور گوشی چنتا شون برسی کردم و از اون تعدادی که برسی کردم نصفشون تکون می خوردن الان من چکار کنم تخم ها رو بشکنم یا صبر کنم لطفا زود تر پاسخ بدین چون ممکنه جوجه ها تو تخم خفه بشن و تلف شن😢😓😭😭

    1. مکانی که مرغ رو نگهداری می کنید ، گرمه؟
      رطوبت کافی داره؟
      اگر مرغ رو در یک مکان سرد و خشک قرار داده باشید احتمال مرگ جوجه ها هست
      بهتر که یکی از تخم ها رو بردارید (اونی که مطمئنید جوجه داره )
      یکمی از قسمت پهنش رو بشکنید و ببینید که جوجه زنده است یانه
      اگر زنده باشه خودش میتونه بیاد بیرون

  32. با سلام در مورد دمای دستگاه راهنمایی کنید دمای دستگاه من میومد روی ۳۷/۹و ۳۷/۳ اوتومات می‌کرد این ایراد داره یا ایرادی ندلره

    1. تغییرات دمایی نباید زیاد باشه
      حتما با خدمات پس از فروش تماس بگیر تا راهنمایی کنن

  33. با سلام من داخل دستگاه جوجه در آوردم بعد از دو روز تقریبا تعدادی جوجه مردن به نظر خودم بند ناف داشتن و یکی از جوجه ها سرش یه حالت فلجی سرش لق میزنه ممنون میشم دلیلشو بگید راهنمایی کنید

    1. یا گله مادر دارای بیماری بوده و یا اینکه تخم ها رو به خوبی تمیز نکرده بودید
      بهتر که بیماری های مربوط به جوجه مرغ ها رو بخونید

      1. سلام تخم مرندی گذاشتم دستگاه ایزی باتور ۶
        الان حدوداً ۲۲ روزه ولی جوجه نشدن یکیشون رو آروم شکوندم داخلش جوجه بود و یکم زرده و یکمم تنفس داشت جوجه بقیه تخمها چرا در نمیان چرا آنقدر دیر هیچ میشن

        1. زرده کاملا جذب نشده
          یا مولدها بیمار بودن و یا دما و رطوبت دستگاه رو به درستی تنظیم نکردید
          با خدمات پس از فروش تماس بگیرید تا برای جوجه کشی های بعدی شما رو راهنمایی کنن

  34. سلام ببخشید الان روز ۲۳ جوجه کشی هست و هنوز هیچ کدام از جوجه ها در نیومدن ولی داخل تخم مرغ نگاه کردم جوجه زنده بود و تکان میخورد الان نمیدونم چکار کنم

    1. سلام
      رطوبت رو ببرید بالا
      دستگاه چی هست ؟ چرخش چطوری بوده ؟

  35. سلام من۱۱۰تخم بلدرچین گذاشتم (دستگاه بلدرچین دماوند)۵۰تا جوجه دراومده بقیش جنین شده شکل کامل ولی در نیومدن دما هم نهایتش ۰.۶دهم زیاد یا کم شده رطوبت هم کم نشده ۵درصد بعضی مواقع زیاد شده مشکل چیه میتونین راهنمایی کنین

    1. سلام
      در چنین مواقعی دقیق نمیشه نظر داد و باید چندبار جوجه کشی انجام بگیره ، با توجه به اینکه این دستگاه دارای سنسور مکانیکی هست ممکنه سنسورش نیاز به کالیبره داشته باشه .
      ظن اول رو به تخم نطفه دار ببرید . از چند جای مختلف تهیه کنید و روشون علامت بزنید . بعد که جوجه داد چک کنید ببینید از اونجاهایی که خریدید کدوم بیشترین خروجی رو داشتن

      بعد مجددا تعداد بالا تخم از اونجایی که تخمهاش بیشتر در اومده بود بزارید و چک کنید ببیند مشکل از تخم هست یا دستگاه ! روش دیگه ای فکر نکنم وجود داشته باشه

      1. سلام.من که کلا جوجه کشی با دستگاهو بوسیدم گزاشتم کنار.طی چند مرحله جوجه کشی از گله های مختلف راندمان در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده.نمی دونم باید چیکار کنم.

        1. یا از دستگاه غیر استاندارد استفاده می کردید یا تخم ها بی کیفیت بودن و یا محیط جوجه کشی ، دما و رطوبت نامیزانی داشته
          نا امید نشید و دوباره سعی کنید

  36. سلام.جوجه ها بعد از ۲۱ روز کامل بیرون نیومدن.بعد از ۱۱تخم ۶تا حوحه زنده بود ۵تا در حد۱۵روزه مرده بودن.
    سوال اول.نوک جوجه هایی زنده رو درآوردم بیرون و فقط جیک جیک کردن.کامل در بیارم؟تا قبل از باز کردن تخم ها اطلا صدایی جیک جیک نمیومد
    سوال دوم حدود ۸روزه پیش به مدت ۱ساعت برق قطع شد این میتون عامل مرگ ۵تا جوجه و هچ دیر هنگام جوجه شده باشد؟

  37. با سلام و احترام مطالب فوق العاده بود و ممنونم بابت اطلاعات خوبتون . یک سوال داشتم و اینکه میخواستم بدونم جوجه کشی شتر مرغ دوره ای داره که بخوایم عملی آموزش ببینیم.

    1. خیر دوره برگزار نمی‌کنیم اما برای دریافت راهنمایی بیشتر میتوانید با کارشناسان کارخانه تماس بگیرید

    2. سلام الان روز ۲۱ و داخل تخم مرغ ها جوجه هست و دما و رطوبت طی جوجه کشی کاملا ثابت و خوب بوده الان چیکار کنم

      1. صبر کنید و درب دستگاه رو اصلا باز نکنید تا جوجه ها خودشون بیان بیرون

    1. باسلام. امروز روز ۲۴ هست بنده خودم پوسته رو شکستم .‌فکر می‌کردم تلف شده ولی زنده هست نمیدونم چکار کنم

      1. فقط قسمت کمی رو از پوسته رو بردار که نوک جوجه بیاد بیرون و بتونه نفس بکشه
        اگه همه پوسته رو بشکنی به دلیل جذب نشدن کامل زرده و عفونت، جوجه خواهد مرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس