چهل و سه گفتار مهم در مورد میناها | علاقمندان به مرغ مینا بخوانند

چهل و سه گفتار مهم در مورد میناها

چهل و سه گفتار مهم در مورد میناها

۱- در مینای بزرگ هندی و مینای جاوا، گوشوارهها در بالغهای جوان بسیار نزدیک هم قرار میگیرند، ولی به هم نمیرسند. در مینای کوچک هندی، گوشوارهها عریض ترند و در عقب سر کاملا جدا از هم قرار میگیرند و نوک آنها به طرف فرق سر متمایل است.

۲- در بین گونه ها و زیرگونه های میناها، گوشوارهها از جمله مهم ترین علایم مشخصه آنها است که از طریق مشاهده شکل و طرز قرارگرفتن آنها و فاصله آنها در عقب سر می توان آنها را تشخیص داد. البته اندازه جثه نیز از علایم مشخصه میناها محسوب می شود، ولی بسیاری از زیرگونه ها چون تقريبا جثه مشابه دارند، در آن اندازه جثه به عنوان وجه تمایز از دیگران کاربرد مهمی ندارد.

۳- به عنوان یک قاعده کلی، میناهای مناسب برای نگهدرای در پرنده خانه ها نسبت به میناهای قفسی گواشوارههای بزرگ تری دارند. همچنین در تمام گونه ها، گوشوارهها در نرها بزرگتر از ماده هاست. بعد از آنکه جوجه مینا به یک سالگی رسید، گوشوارههای آن رشد سریع تری را شروع میکنند. زمان شروع رشد سریع گوشوارهها در گونه های مختلف متغیر است.

۴ – در برخی از زیرگونه های مینای جاوا، گوشوارهها در پشت چشمها تقسیماتی دارند که ممکن است در افراد مختلف شکل این تقسیمات متفاوت باشد.

۵- پرندهای به نام گراکل براق ارغوانی (Purple Glossy Grackle) یک مینای واقعی نیست، ولی از نظر خونی با مینا وابستگی دارد. این پرنده قابلیت سخنگویی ندارد، ولی اروپاییها آن را به عنوان یک پرنده زینتی در قفس نگهداری میکنند.

۶- مینای جاواهیل (Java HII Mynah) به طور قابل توجهای بزرگ تر از مینای بزرگ هندی است.

۷- میناهایی که به عنوان مینای جاوا هیل فروخته می شوند، ۵ زیرگونه هستند که در آنها شکل گوشوارهها و جثه متفاوت است، اما اندازه آنها بسیار مهم تر است از محلی که بومی آن هستند.

۸- عرض گوشواره در مینای لسرهیل بزرگ تر از مینای بزرگ هندی و مینای بزرگ هندی آسام است. در مینای بزرگ هندی آسام، عرض گوشواره از دو گونه دیگر کمتر است و در مینای بزرگ جثه جاواهیل، بزرگی عرض گوشواره مابین دو گونه دیگر است.

۹- تمام میناها و بسیاری از پرندگان دیگر حمام گرفتن را دوست دارند. در کتابی خواندم که حمام گرفتن یا حمام دادن روزانه میناها ضروری است. البته چنین اظهارنظرها که بدون ذکر دلیلی نوشته می شود، قبل از پذیرفته شدن باید مورد تفحص قرار گیرند تا مثلا در چنین مورد، برای خود ما مشخص شود که چرا حمام گرفتن روزانه میناها ضروری است. لذا از طرفی ما می دانیم که حمام گرفتن سالم میناها مفید است، اما این که آیا واقعا ضرورت دارد که هر روز میناها حمام داده شوند یا ظرف آبتنی همیشه در اختیار آنها باشد، متأسفانه با ذکر دلیل عنوان نشده و چون خود من عادت دارم که هر توصیه مهم یا مطلب پیچیده را با ذکر دليل یا دلایل آنها بنویسم، برای من بسیار دشوار است که موضوعاتی چون ضرورت حمام گرفتن روزانه میناها را بدون ذکر دلیل بپذیرم. در واقع علت این که در این گونه موارد، من حتما به دلیل نیاز دارم تا موضوعی را بپذیرم، این است که حمام گرفتن میناها در تمام روزهای سال و تحت شرایط مراقبت نشده را عملی بی خطر نمی پندارم و چون پرندگان بیمار زیادی را نزد من آورده اند که صاحبان آنها اذعان نموده اند که پس از حمام دادن، آنها بیمار شده اند، من به این نتیجه رسیده ام که اگر پرنده پس از حمام گرفتن در هوایی با دمای کمتر از حد مناسب قرار گیرد یا پرنده خیس شده در معرض جریان هوا قرار گیرد، احتمال سرما خوردن و بیمار شدن و مرگ آن زیاد است. بنابراین صرف نظر از این که برخی افراد روی خمام دادن پرنده و به خصوص میناها چقدر تأکید میکنند، نظر خود من این است که همیشه حفظ سلامت پرنده ما از شاداب جلوه کردن پرهای آنها مهم تر است. بنابراین پرنده را باید وقتی حمام بدهیم که وقت کافی برای خشک کردن آن داشته باشیم یا هوا چنان خوب باشد که اگر آن را با حوله و سشوار خشک نکنیم، مشکلی برای آن به وجود نیاید. همچنین باید بدانیم که برای حمام دادن پرنده، ما باید ظرف آبتنی مناسبی تدارک ببینیم، طوری که ارتفاع آب در آن بیش از ۵ سانتی متر نباشد. ظاهرأ میناها نسبت به طوطیها علاقه بیشتری به آبتنی دارند. طوطیها معمولا علاقهای نشان نمیدهند که وارد ظرف آب شوند و آبتنی کنند و در موقع حمام دادن، باید آب به آنها بپاشیم و آنها را تحت مراقبت شدید و به طور صحیح خشک کنیم. درحالی که میناها به میل خودشان وارد ظرف آب می شوند. آنها ابتدا مدتی در لبه ظرف آبتنی می نشینند. شاید در این مدت به عمق آب و درجه حرارت آب فکر میکنند. سپس وارد ظرف آب می شوند و مدتی بی حرکت می مانند و سپس شروع به تکان دادن بالهای خود میکنند. در این مرحله آب را به خارج از ظرف هم میپاشند و پس از سیر شدن از آبتنی از ظرف آب خارج میشوند و روی چوب نشیمنگاه می نشینند و چندین بار به بدن خود تکانهای شدید می دهند و بال میزنند تا تمام آب آزاد موجود در لابه لای پرها و در سطح بدن به اطراف پاشیده شود. پس از آن مشغول تیمار پرهای خود میشوند. این اعمال در مواقع خوب بودن درجه حرارت محیط بدون سرپرستی هم مانعی ندارد. اما چنانچه هوای محیط سردتر از حد مناسب باشد، قرار دادن ظرف آب در قفس برای آبتنی مینا به میل خودش و در مواقعی که ما حضور نداریم یا وقت رسیدگی به آن را نداریم، چندان عاقلانه نیست. خواهشمند است در خصوص حمام داند سالم میناها با افراد با تجربه مشورت کنید.

۱۰ – چنان چه قفس میناها مرتبة تمیز شود و لااقل هفتهای یکبار با آب داغ شستشو شود، امکان لانه کردن جربها و دیگر حشرات انگل خارجی در قفس و آلوده کردن پرنده وجود ندارد. با این حال، بد نیست که در مشورت با افراد مجرب یا یک دامپزشک باتجربه، گاه گاه قفس و خود پرنده را با اسپری های ضد جرب اسپری کنید . اما فراموش نکنید که اسپری های ضدانگل های خارجی تماما سمی هستند و اگر شیوه استعمال صحیح اعمال نشود، ممکن است پرنده با آنها مسموم شود.

۱۱ – میناها علاقه فراوانی دارند که شبها به جای نشستن روی نشیمنگاه، در یک جعبه کاغذی یا مقوایی که فقط ضلغ جلویی آن باز است، بخوابند و استراحت کنند. میناها در استراحت در چنین جعبهها، احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند، ضمن آنکه وقتی در این جعبه ها استراحت میکنند، چنانچه در پرنده خانه موجود در حیاط خانه باشند، باد به طرف آنها وزیده نمی شود و اگر داخل خانه باشند، از وزش مستقیم هوای کولر در امان خواهند بود.

۱۲ – میناهای رام شده ای که عادت دارند مواقعی از طول روز را در خارج از قفس بگذارنند، «باید» بالهایشان به طرز صحیح چیده شود تا توان پروازهای بلند و فرار از آنها گرفته شود. بال چینی صحیح همچنین برای رام کردن اولیه یا رام کردن مجدد میناها مفید است. البته به منظور امنیت بیشتر، بال آنها باید چنان کوتاه شود که قدرت پرواز آنها فقط در حدی باشد که در مواقع فرود از روی قفس یا یک بلندی به زمین، بتوانند فرود بی خطری داشته باشند؛ یعنی با سینه به زمین یا اشیاء موجود برخورد نکنند. یک خطر دیگر برای میناهای بال چینی نشده این است که با بال زدن درون قفس، ممکن است بال آنها در برخورد با میلههای قفس یا گیرکردن لای میلهها آسیب ببینند. از طرف دیگر، وقتی بالها زیاد کوتاه شود، در نوک چیده شده هر شاهپر، یک یا چند شکاف ایجاد می شود و به تدریج با فعالیت پرنده، این شکاف ها عمیق تر می شوند و تا پیاز پر پیش می روند و این امر موجب می شود که پرهای بعدی که در پیاز پر در حال رشد هستند، به طرف داخل رشد کنند. این پرها پس از رشد، بد شکل و معیوب خواهند شد. برای جلوگیری از رشد داخلی چنین پرها، دو راه وجود دارد، یکی این که پرهای دو یا چند شاخه شده، به طور صحیح از محل خود خارج شوند که این عمل (کشیدن پر)؛ یعنی از ریشه در آوردن پرها به تجربه و مهارت زیادی نیاز دارد؛ زیرا با درد زیادی برای پرنده توأم است. از طرف دیگر، اگر شخص مجرب نباشد، ممکن است در نوبت اول، دوم یا چندم، نه تنها پر از بیخ کشیده و خارج نشود، بلکه با کشیده شدن کتف پرنده، درد شدیدی به پرنده تحمیل شود یا احتمالا به کتف پرنده آسیب برسد و اگر چنین شود، تغییر رفتار بسیار جدی در پرنده ایجاد می شود و یا با آسیب دیدن کتف پرنده، با یک مشکل جدی مواجه خواهیم شد. به علاوه وقتی در حین عمل به پرنده درد وارد شود، خاطره آن در حافظه اش می ماند و از فرد کشنده پر (حتی صاحبش) نفرت پیدا کند. بنابراین توصیه می شود که آرایش پرها، ناخنها و منقار و به خصوص پرچینی یا پرکشی توسط صاحب پرنده انجام نشود، بلکه این عمل توسط فرد یا دامپزشکی کاملا مجرب انجام شود. اکثریت قریب به اتفاق صاحبان پرندگان توان انجام صحیح این گونه کارهای حساس را ندارند. دیگر اینکه پرندهها در همه حال از مقید شدن و آرایش شدن خوششان نمی آید و چون برخی از چنین کارها، حتی اگر به طور کاملا صحیح انجام شوند، با درد توأم است، وقتی صاحب پرنده چنین کاری را انجام دهد، خاطره بدی از او در حافظه پرنده می ماند و متعاقبا رفتار پرنده با وی بد می شود و ممکن است مدتها طول بکشد تا پرنده عمل دردآور صاحبش را فراموش کند و رفتارش با او به حال اول برگردد.
روش دیگر برای برطرف کردن مشکل پرهای چیده شده دو یا چند شاخه شده، این است که قبل از عمیق شدن شکاف یا شکافهای ایجادشده در نوک پرهای چیده شده، پر از جایی پایین تر از حد نهایی شکاف ایجادشده، چیده شود تا جلوی پیشرفت شکاف به طرف ریشه پر گرفته شود. باید توجه داشت که اگر شکاف ایجاد شده در پر چیده شده بسیار عمیق شده باشد، طوری که کوتاه کردن آن موجب شود که ارزش پر بودن آن از بین رود، باید راه اول؛ یعنی پرکشی انتخاب شود و این گونه پرها از بیخ کشیده شوند.
چنانچه فردی در عمل پرچینی مبتدی است و علی رغم این توصیه که نباید خودش اقدام به پرچینی پرنده کند، مصمم باشد که خودش این کار را بکند، من توصیه میکنم که اگر نمیداند که پرهای پرواز را باید از کجا بچیند، پرچینی را در ۲ یا ۳ مرحله انجام دهد. به این معنی که در اولین نوبت، پرها را زیاد کوتاه نکند، بلکه پرهای پرواز را حداکثر از وسط و به شکل اریب از داخل به طرف خارج بچیند و مینا را رها کند تا ببیند که قدرت پروازش تا چه حد کم شده است. اگر در اولین نوبت، قدرت پرواز مینا به حدود ۳ متر رسیده باشد، خوب است و پرچینی اصلاحی نیاز نیست، ولی اگر مینا توانست بیش از ۳ متر پرواز کند، برحسب آنکه تا چه حد می تواند همچنان پرواز کند، دو سه روز بعد، پر چینی مجدد و اصلاحی را در حد مناسب انجام دهد تا قدرت پرواز مینا به حداکثر ۳ متر محدود شود.

۱۳ – پرهای جوجه میناهای نابالغ کدر است و از شفافیت و درخشندگی پرهای میناهای بالغ برخوردار نیست. به طور کلی تمام پرندگان تا پس از اولین پر ریزی طبیعی پرهایشان کدر است و وقتی پرهای اولیه آنها می ریزد، پرهای بعدی شفاف و درخشنده خواهد بود و زیبایی آنها بسیار بیشتر می شود.

۱۴ . وقتی جوجه میناهای وارداتی به دست شما می رسد، معمولا به علت تغذیه شدن با دست قبل از صادرات، حالت اهلی دارند و باید برای شروع روابط خوب با آنها و اهلی نگهداشتن آنها، مدتی آنها را با دست تغذیه نمود. از آنجا که تمام پرندگان وارداتی در فرآیند حمل و نقل و صادرات، اجبارة شرایط کم وبیش ناهنجار را متحمل می شوند، تمام آنها به درجهای از کم تا بسیار زیاد دچار استرس (تنش) هستند. لذا در بدو ورود آنها به خانه خریدار، شرایط پذیرایی صحیح از آنها باید فراهم شود تا بیمار نشوند و زنده بمانند.
پرندههایی که به صورت مجاز صید میشوند و عوامل صید مجوز صادرات آنها را دارند، معمولا با هواپیما حمل و نقل می شوند. بنابراین طبیعی است که چنان پرندگان به علت قرارگرفتن همه جانبه تحت شرایط استاندارد حمل و نقل و صادرات، دچار استرس بسیار اندکی می شوند و با رعایت پذیرایی مناسب از آنها در مقصد، دلیل زیادی وجود ندارد که مرگ و میر آنها بالا باشد . زیرا تحت شرایط صادرات استاندارد، عملأ استرس زیادی در حین حمل و نقل و جابه جایی در آنها ایجاد نمیشود و اگر آب و هوای مقصد برای آنها قابل تحمل باشد، معمولا در مقصد مشکلی برای آنها به وجود نخواهد آمد. در مقایسه، پرندگانی که به صورت غیر مجاز صید میشوند و عوامل دست اندرکار مجوز صادرات ندارند؛ از لحظه صیدشدن تا رسیدن به دست خریداران نهایی، اجبارة شرایط استرس زا و فوق العاده ناهنجاری را تحمل میکنند و به همین دلیل، گروهی از آنها در طول مسير تلف می شوند، تعدادی از آنها در پرنده فروشیها و تا هنگام فروخته شدن به مشتری نهایی می میرند و تعداد زیادی از آنها، به خصوص جوجههای جوان، در خانه های مردم تلف می شوند.
در صید و صادرات غیر مجاز، عوامل دست اندر کار، با استفاده از شیوههای ناهنجار، پرندگان را صید میکنند و در این کار، فصل مناسب، سن مناسب و شیوه مناسب صید آنها را رعایت نمیکنند. به علاوه، به منظور صرفه جویی در هزینه کردن، تعداد زیادی از آنها را در جعبههای کوچک و غیراستاندارد حمل میکنند و در هیچ یک از مراحل جابه جایی، شیوههای مناسب و غیر ترسناک برای پرندگان صادراتی غیر مجاز را اعمال نمیکنند. آنها چون نمی توانند از هواپیما برای حمل و نقل این کالاهای غیر مجاز استفاده کنند یا گاهی اوقات در این کار هم میل به صرفه جویی در هزینه حمل ونقل دارند، از کامیون، صندوق بغل یا بالای باربند اتوبوسها برای حمل و نقل پرنده ها استفاده میکنند. به این ترتیب، طول مدت حمل و نقل که با هواپیما ممکن است از چند ساعت تجاوز نکند، با وسایل نقلیه زمینی گاه به چند روز خواهد رسید و طبیعی است که در این مدت، امکان تغذیه یا آب دادن به آنها وجود ندارد یا به آن اهمیتی نمیدهند.
الذا پرندگان در روش صید و صادرات غیر مجاز، علاوه بر مشکلاتی از جمله واردشدن ترس بسیار شدید به آنها، مجبورند شرایط گرسنگی، تشنگی، خستگی، شلوغی و جابه جایی ناهنجار توسط عوامل و کارگران را تحمل کنند و سرانجام آنهایی که شرایط مصیبت بار صید و حمل و نقل را تحمل میکنند و زنده به مقصد میرسند، در مقصد هم توسط عوامل واسطه و پرنده فروشها مورد پذیرایی مناسب قرار نمیگیرند و پرنده هایی که از شرایط موجود در پرنده فروشیها جان سالم به در میبرند، سرانجام با انبوهی از دردهای روانی و گاه بیماریها و ناخوشیهای ناشی از استرسهای روحی، فیزیکی و مکانیکی وارد شده به آنها وارد خانه های مردم می شوند. حال اگر خریداران این پرندگان مظلوم از قبل مطالعه و تجربه کافی برای پذیرایی مناسب از آنها را نداشته باشند، متأسفانه در خانه های مردم نیز شمار زیادی از آنها می میرند. لذا هر چه تجربه و مهارت ناشی از مطالعات و کارهای عملی قبلی مردم بیشتر باشد، طبعا پرندگان خریداری کرده خودشان را به خصوص در بدو ورود به خانه، بهتر پذیرایی میکنند و احتمال شدت گرفتن مشکلات روانی و ناخوشیهای آنها کمتر می شود و لذا احتمال زنده نگهداشتن آنها بالاتر خواهد بود.
با این اطلاعات، تکلیف مردم در خرید پرندگان مورد علاقه خودشان کاملا روشن است. به عبارت دیگر، همان طور که فردی که رانندگی بلد نیست، احتمال راندن سالم ماشین توسط او وجود ندارد، افرادی هم که هیچ اطلاعات و تجربهای برای نگهداری پرندگان زینتی خاص ندارند، قطعا از همان بدو ورود پرنده به خانه اشان، با سؤالات انبوهی مواجه می شوند. حال تا چه حد چنین افراد بتوانند بدون اطلاعات و تجربه کافی، پرندهای را در خانه خود زنده نگهدارند، این موضوع هم شانسی است؛ یعنی همان طور که برخی از پرندگان می توانند استرسهای ناهنجار صید و حمل ونقل غیر مجاز را تحمل کنند و برخی از آنها نمیتوانند و تلف می شوند؛ قابلیت تحمل ناشی گریهای خریداران مبتدی نیز، امری شانسی است.
به هر حال، وقتی شما یک جوجه مینا را به خانه خود وارد میکنید، به منظور پذیرایی مناسب از آن، خوب است که علاوه بر دادن غذای معمولی به آن، ویتامین های کافی از طريق شربت یا قرص مولتی ویتامین و مواد غذایی پرویتامین، مثل قرصهای مخمر را به آن بخورانید. همچنین به منظور رعایت احتیاط، بد نیست که یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف را نیز به جوجه مینا بدهید تا اگر احیانا نوعى آلودگی میکروبی دارد، آنتی بیوتیک آن را از بین ببرد. دادن چند تا پلت مینا به جوجه مینا، در بدو ورود آن به خانه ما مفید است. وقتی جوجه مینا این مواد مناسب را بخورد، شکمش سیر می شود و دهان گشادش بسته میشود و دیگر تا گرسنه شدن مجدد، علاقهای به خوردن پلت مینا نشان نمیدهد. جوجه میناها پس از چندین بار تغذیه شدن دستی، عادت میکنند که پلت مینا را به میل خودشان بخورند.
پلت مینا خوراکی کامل برای میناهاست که با این هدف طراحی و ساخته شده است که میناها آن را با اشتها بخورند و تمامی نیازهایشان تأمین شود. شما می توانید در بازار پرنده، پلت مینا را تهیه کنید. اما من به عنوان یک متخصص تغذیه دام و طیور، نمیتوانم بپذیرم که چیزی به شکل پلت و با نام پلت مینا، به صورت فله عرضه شود. در واقع با دیدن این خوراک در ظروف بشکه مانند، هیچ کسی نمیتواند بفهمد که کارخانه سازنده آن کجاست و کدام است و چه نوع خوراکها آسیاب مخلوط کرده و به شکل پلت درآورده و ترکیب شیمیایی و اجزای این گونه پلتهای فله چیست؟ و آیا واقع این پلتها همان پلتهایی است که توسط کارخانه های خوراک سازی کشورهای پیشرفته ساخته و به صورت بسته بندی شده و با ذکر تمامی مشخصات روی بسته بندیها؛ یعنی قبول مسئولیت در خصوص استاندارد بودن چنان پلتها عرضه می شوند؟ و آیا این پلتها احتياجات غذایی میناها را به طور کامل تأمین میکنند؟ و آیا تغذیه این پلتها به میناها مشکل ساز نیست؟
آنهایی که با خوراکهای دام و طیور آشنایی دارند، خوب میدانند که می توان خوراکهای ارزان قیمت و حتی خوراکهای فاسد را آسیاب کرد و پس از مخلوط کردن و عبور دادن چنان مخلوطها از دستگاه پلت سازی، چنان مواد را به صورت پلت در آورد. الذا چون پلت مینا را هم می توان به طور غیربهداشتی و با خوراکهای ارزان قیمت ساخت، عرضه آن به شکل فله و کاملا بی هویت، قابل قبول نیست. البته این اطلاعات به این معنی نیست که پلتهای فله مینا و موجود در بازار، حتمأ از اجزایی نامناسب تشکیل شده اند! اما وقتی پلت مینا به شکل بسته بندی شده عرضه نشود و معلوم نباشد چه کارخانهای و با چه فرمولی چنین پلتها ساخته شده است و طبعا هیچ نظارتی روی اجزای مورد استفاده در تهیه آن و کیفیت آن در کار نباشد، هرکسی میتواند به چنین تولیدی مبادرت کند و می تواند پلت هایی با کیفیت بسیار پایین و حتی پلتهای غیربهداشتی و مسموم را تولید و عرضه کند و در حالی که چنان افراد یا کارخانه ها سود فراوان میبرند، هیچکسی جوابگوی مرگ و میر میناهای بازیچه و عزیز مردم نباشد!!
اما غرض از بحث فوق این است که نباید در کشور ما به هیچ سازنده ای اجازه داده شود که کالایی چون خوراکهای پلت شده برای پرندگان زینتی را به صورت فله؛ یعنی به صورتی که تعیین کیفیت آن برای مردم عادی مصرف کننده غیر ممکن است، تحویل بازار دهند. حال این سوال مطرح است که مگر خوراکهای پلت تهیه شونده برای دامها به صورت بسته بندی عرضه می شوند؟ جواب این است که اولا اغلب دامداران و مرغداران خوراکهای مورد نیازشان را خودشان از مواد اولیهای که خریداری میکنند می سازند و اگر از کارخانه های خوراک سازی، خوراکها را به صورت آسیاب شده و مخلوط یا به صورت پلت خریداری کنند، چون خودشان هم در استفاده از خوراکها حرفهای هستند، اگر کیفیت خوراک آماده خریداری کرده (پلت و غیره) پایین باشد، با کاهش بازده تولید، به سرعت متوجه پایین بودن کیفیت خوراک خریداری کرده از فلان کارخانه می شوند و می توانند اقدام لازم را به عمل آورند. اما مردم عادی هیچ اطلاعی از اصول تغذیه دام و طیور، تکتک خوراکها و ترکیب شیمیایی و کیفیت آنها و مکمل های غذایی و ترکیب و کیفیت ضروری خوراکهای آماده ندارند و حتی اگر پلتی با نامرغوب ترین خوراکها و حتی خوراکهای فاسد تهیه شود و به آنها فروخته شود و حتى تغذیه چنان پلت موجب مرگ مینای آنها شود، معمولا به کیفیت یا فساد خوراک پلت شده مشکوک نمیشوند و حتی افرادی که مینای خودشان را به علت تغذیه از یک خوراک پلت فاسد از دست بدهد، بسیار بعید خواهد بود که حتی به فروشنده پلت مراجعه کند، چه رسد به این که بخواهد کارخانه سازنده آن پلت را مورد پیگرد قانونی قرار دهد. با همه این احوال، من نمیگویم که خوراکهای پلت موجود در بازار برای میناها، نامرغوب یا غیربهداشتی است، اما به صراحت میگویم که چون میزان کیفیت مرغوبیت) خوراکهای فله توسط هیچ کسی با دیدن آنها قابل تشخیص نیست و از طرفی همیشه در همه جا هستند افراد یا سازندگانی که در صورت فقدان نظارت، علاقه مند عرضه گران کالاهای نامرغوب باشند، پس باید خوراکهای پلت شده برای مینا به صورت فله خریداری نشود. بدیهی است که اگر خوراک مینا به صورت پلت و بسته بندی عرضه شود، چون اجزاء و ترکیب شیمیایی چنان پلت باید روی بسته بندی نوشته شود و می توان به میزان مرغوبیت آن از طریق آزمایشگاه و نظارت پی برد، امکان خطا کاری از طرف سازندگان بسیار کم خواهد شد و چون نام کارخانه سازنده روی بسته بندیها نوشته می شود، هر کارخانه برای حفظ اعتبار تجاری و رونق اقتصادی خودش مجبور می شود پلت بهتری را تهیه و به بازار عرضه کند. درحالی که پلت مینا وقتی به صورت فله عرضه می شود، هیچ یک از مشخصات کیفی و حتی سازنده آن معلوم نیست و هیچ سازندهای از این که به علت عرضه پلت نامرغوب شهرتش ضایع شود یا مشکلی برایش به وجود آید، نگران نخواهد بود. بنابراین از بحث فوق نتیجه می گیریم که از پلت مینا که به صورت فله به بازار عرضه می شود، نباید در تغذیه میناها استفاده کنید و اگر به هر دلیل علاقه مند چنین کاری هستید، از خوراکهایی با کیفیت بالا هم در تغذیه مینای خود استفاده کنید که اگر پلت مينا تأمین کننده کامل نیازهای غذایی مینا نباشد، لااقل مینای شما بتواند نیازهای غذایی خودش را از دیگر خوراکها تأمین کند. اما اگر روزی پلت مینا به صورت بسته بندی شده با برچسب مشخصات کامل آن در بازار یافتید، موضوع آن با پلت فله متفاوت است. حال ممکن است این سؤال برای برخی مطرح شود که پلت مرغوب و نامرغوب چه تفاوت هایی ممکن است با هم داشته باشند و چرا ممکن است برخی کارخانه ها اقدام به تهیه و عرضه پلت نامرغوب کنند. جواب این است که می توان پلت نامرغوب را با نصف هزینه لازم برای تهیه پلت مرغوب تهیه کرد و طبعا با چنین سوء استفاده، سود بسیار بالایی را به جیب زد. بر همین اساس، مصرف کنندگان همه کالاها باید هوشیار باشند و البته واضح است که هوشیاری زمانی ارزشمند واقع می شود که با اطلاعات صحيح؛ یعنی مطالعه توأم باشد.

۱۵ – جوجه میناها به علت تغذیه شدن با دست قبل از صادرات، کام اهلی می شوند. وقتی شما یکی از آنها را به خانه آورید، باید تغذیه دستی را ادامه دهید تا اهلی ماندن آن همچنان ادامه یابد. میناها همانند طوطیها از خارانده شدن سرشان خوششان می آید و این عمل در اهلی نگهداشتن آنها بسیار مؤثر است.

۱۶ – با دو روش می توان پرندگان را پرچینی کرد. یکی چیدن پرها به شیوه صحیح و دیگری دست نخورده گذاشتن ساقه پرهای پرواز و چیدن شبکه پرها، به طوری که از پرهای چیده شده فقط یک ساقه باقی بماند. در حالت اخیر نیازی نیست که شبکه پرهای پرواز به طور کامل چیده شود، بلکه چیدن شبکه آن پرها فقط در حد معمول پر چینی کافی است.

۱۷ – به طور قطع شنیدن حرف زدن میناها به زبان انسان از سوت کشیدن آنها بسیار جذاب تر است، خاصه آنکه میناها قادرند تون سوتها و بلندی و کوتاهی آنها را تغییر دهند و در صورت عادت کردن به سوتکشیدن میتوانند سوتهایی با آهنگهای آموزش ندیده را هم بسازند و سردهند. میناها میتوانند سوتهای بلند و بسیار آزاردهنده بکشند. لذا سعی کنید سوت کشیدن را به مینای خود یاد ندهید. چنانچه میناها به سوتکشیدن عادت کنند، علاوه بر آزار رساندن با سوتهای بسیار بلند و نافذ، در آینده نیز همچنان ترجیح میدهند که به جای حرف زدن، مرتب سوت بکشند.

۱۸ – خوراکی که بتواند مجموع نیازهای غذایی مینا را تأمین کند، می تواند شامل فقط پلت مینا باشد(مشروط بر مشخص بودن اجزاء و ترکیب شیمیایی آن). البته اگر علاوه بر پلت، از میوهها و غذاهای دیگر هم استفاده شود، بهتر است. همچنین نیازهای غذایی میناها می تواند از طریق خوراک پلت نشده، به علاوه میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ و غیره تأمین شود. اما به خاطر داشته باشید که چون میناها همانند دیگر پرندگان چینه دان ندارند، نمیتوانند همانند دیگر پرندگان بذور را به شکل درسته بخورند، چون امکان هضم کردن بذور درسته را ندارند. میناها غذای خودشان را میبلعند و لذا شرایط فیزیکی غذا باید جوری باشد که در دستگاه گوارش، قابلیت خردشدن داشته باشد.

۱۹ – غذاهای بسیار خوشمزه از نظر مینا، بهتر است با دست به آنها داده شود تا روابط صمیمی مینا با صاحبش قوی تر شود.

۲۱ – رام بودن و بازیچه بودن میناها به همان اندازه سرگرم کننده است که حرف زدن آنها.

۲۲ – میناها دوست ندارند که در دست گرفته شوند، مگر این که از جوجهگی به گرفته شدن در دست عادت کرده باشند. چنانچه یک مینا که عادت به گرفته شدن بادست ندارد، در دست گرفته شود، با سروصدا کردن اعتراض خودش را نشان می دهد، زیرا مینا این عمل را به عنوان تنبیه درک میکند و اگر چند بار تکرار شود، یاد میگیرد که واکنش نشان دهد و دیگر به عنوان یک پرنده بازیچه قابل اعتماد نخواهد بود.

۲۳ – برای روی انگشت آوردن میناها و عادت دادن آنها به این کار، انگشت سبابه خودتان را به پای آن نزدیک کنید تا روی آن بجهد. اگر نجهید، انگشت خودتان را به سینه اش کمی فشار دهید تا کمی تعادلش را از دست بدهد و مجبور شود رو انگشت شما بجهد. این عمل را در مواقع مختلف آن قدر تکرار کنید تا مینا یاد بگیرد که به میل خودش روی انگشت شما بجهد. وقتی مینا این عمل را خوب یاد بگیرد، بدون نیاز به بال زدن، روی انگشت شما میجهد.

۲۴ – میناها قادرند حرف زدن به زبان انسان یا تقلید انواع صداها را زود یاد بگیرند و معمولا در هنگام یادگیری، علاقه زیادی به گوش دادن نشان میدهند. توجه داشته باشید که از بین بیش از یکصد گونه و زیرگونه میناها، فقط تعدادی از آنها توان یادگیری سخنگویی دارند و در بین آنها نیز همه این قابلیت را ندارند و آنهایی که قابلیت حرف زدن دارند، با درجات مختلف از لحاظ کیفیت حرف زدن و میزان حرف زدن این قابلیت را یاد میگیرند و نشان میدهند.مطلب آموزش سخنگو کردن مرغ مینا را مطالعه فرمایید.

۲۵ – برای یاد دادن اولین کلمات به میناها که سخت ترین آموزشهاست، شاید بد نباشد که از یک نوار استفاده شود. (البته نظر من این است که بهتر است اولین کلمات را صاحب مینا به آن یاد بدهد تا بتواند استعداد مینایش را بسنجد. اگر صاحب مینا از ابتدا تنبلی پیشه کند و برایش زور داشته باشد که مینا را آموزش دهد، مسلما ممکن نخواهد شد که با نوار مینای خودش را به حد پیشرفته برساند، زیرا اساسا پرندگان سخنگو به خاطر خوشامد صاحب خودشان برای یادگیری سخنگویی تلاش میکنند و وقتی حرف زدن را یاد میگیرند، با دیدن صاحب خودشان تحریک به حرف زدن می شوند و وقتی تنها هستند، معمولا حرف نمیزنند. به طور خلاصه، به نظر من پخش صوت نوار چندان تأثیری روی یادگیری پرندگان سخن گو ندارند. اما وقتی این پرندگان حرف زدن را یاد میگیرند، بد نیست که به خاطر صرفه جویی در وقت و محافظت از آموختههای پرنده، تمام آموختهها با صدای معلم پرنده روی نوار یا سی دی ضبط شود و علاوه بر کلاسهایی که برای آموزش درسهای جدید برقرار میکنیم، با پخش آموختههای قبلی پرنده که با صدای معلم ضبط شده است، سبب شویم که آن آموختهها با تون و فرکانس صدای معلم برای پرنده تکرار شود تا آنها را از یاد نبرد. پس به طور خلاصه؛ نظر من این است که برای گرفتن بهترین نتیجه در آموزش سخنگویی به پرندگان مقلد صدا، بهتر است آموزشها را صاحب پرنده به آن بدهد و تکرار آموختههای قبلی باصدای معلم روی نوار ضبط شود و برای جلوگیری از فراموش شدن آنها، به طور صحیح و روزانه برای آن پخش شود.

روزانه ۱ تا ۴ بار نوار یا سیدی حرفهای آموخته شده را برای پرنده پخش کنید. چنان چه آموختههای پرنده با صدای فردی غیر از معلم آن روی نوار ضبط و برای آن پخش شود، به دلیل مختلف بودن تون و فرکانس صدای آن فرد با معلم پرنده، چنان حرف ها از نظر پرنده به عنوان درسهای جدید تلقی میشود، نه شنیدن تکرار آموخته ها و همانطورکه گفتم: اولا پرنده مقلد صدا، یادگیری اش از صاحبش بسیار بیشتر است از صداهای غریبه. ثانی پرنده با دیدن و شنیدن صدای صاحبش، بسیار مشتاق تر آن را گوش میدهد و به حافظه می سپرد تا صدای نوار را.

۲۶ – افتادن فضولات (ادرار مخلوط با مدفوع پرندگان روی میلههای کف سیمی قفس و سینی قفس، حمام دادن مینا و ساییدن میلهها و سینی کثیف شده با اسکاچ یا سیم ظرفشویی موجب ساییده شدن روکش سیم های فلزی قفسها و مهیا شدن شرایط زنگ زدن آنها می شود. بنابراین هرچه آبکاری سیم های قفس از جنس نامرغوب تر باشد، سیمها زودتر ساییده می شوند و میله آهنی باقیمانده زودتر زنگ می زند و قفس زودتر زشت و کثیف جلوه میکند. بنابراین سعی کنید در خرید قفس صرفه جویی غیرعاقلانه نکنید، بلکه قفسی را برای مینا خریداری کنید که هم جنس آن خوب باشد و هم فضای داخلی آن زیاد باشد تا هم دوام بیشتری داشته باشد و در خانه شما زیباتر جلوه کند و هم رفاه مینا را بیشتر تأمین کند.

۲۷ – استفاده از مواد جاذب رطوبت که روی سینی کف قفس ریخته میشود تا رطوبت فضولات ریخته شده روی آنها گرفته شود، مفیدند؛ اما مشروط به این که توری سیمی روی سینی از آن فاصله کافی داشته باشد تا پرنده نتواند به مواد بستر یا غذاهای ریخته شده روی بستر نوک بزند و مواد آلوده را بخورد.

۲۸ – به قسمت پایین دیواره های قفس مینا، بهتر است دیوارهای به عرض ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر و از جنس پلاستیک نصب شود تا وقتی مینا در هنگام آب بازی، آب را به اطراف میپاشد، محیط اطراف قفس خیس نشود.

۲۹ – تشخیص نر و ماده میناها در اغلب گونه ها به خصوص در جوجه گی که هنوز گوشوارههای آنها رشد کامل نکرده اند، کار دشواری است. وقتی یک جفت از یک گونه خاص در کنار هم قرار گیرند، آنکه شق تر روی نشیمنگاه قرارگرفته و قدش بلندتر است تر تصور می شود و آنکه حالت افقی تر و کوتاه تر دارد، ماده تصور می شود. اما ممکن است ظرف چند لحظه این صحنه برعکس شود. به هرحال اگر دیده شود که در اغلب حالات، یکی بلندتر از دیگری است، آنکه بلندتر است، نر است و مینای کوتاه تر ماده است. این فرض حتی در شرایطی که گوشوارهها رشد کافی نکرده باشند، قابل تصور است. گوشوارهها در نرها بزرگتر از ماده هاست.

۳۰ به اندازه تخم میناها در مقایسه با تخم مرغ و در رابطه با جثه آنها، بسیار بزرگ است.

– جوجه میناها پس از تولد علی رغم آنکه چشمشانی بسته دارند، در مواقع گرسنگی، دهان بسیار بزرگ خود را به علامت درخواست غذا باز میکنند و در چند روزگی، پرهای بال آنها به شکل سوزنی رشد کرده است.

۳۲ – اگر شما مینای خود را در جوجه گی اهلی کنید، دارو دادن به آن با قطره چکان بسیار ساده می شود.

۳۳ – میناها وقتی گرمازده می شوند و شاید در برخی موارد دیگر، ممکن است به تشنج دچار شود. در این حالت اگر پرنده به حال خودش رها شود، در حالت تشنج چنان بال بال میزند که ممکن است در برخورد با میلههای قفس آسیب ببیند. در حالت تشنج، بهتر است آن را در یک حوله بپیچید و در دست نگهدارید تا خودش را زخمی نکند. برای خارج شدن از حالت تشنج، پاشیدن قدری آب به آن ممکن است مؤثر باشد.

۳۴- میناها حتی در هوای نسبتا سرد ممکن است اگر ظرف آب برای آبتنی در اختیار داشته باشند، آبتنی کنند. واضح است که در هوای سرد اگر مینا خودش را خیس کند و شما بلافاصله آن را خشک نکنید، ممکن است سرما بخورد.

۳۵ – اگر جوجه میناها را عادت به خوردن قرصهای ویتامینی مخصوص پرندگان بدهید، در تمام طول عمرشان، دادن قرصهای دارویی به آنها نیز کار سادهای خواهد شد.

۳۶ – در میناها مشکلات چشمی تقریبا نادر است. اما اگر سینوسهای بالای بینی توسط توده های سفت شده مخاطی گرفته شود و راه سوراخهای بینی بسته شود، به علت آنکه امکان خروج اشک از مجرای چشمی به داخل سینوسهای بینی وجود ندارد، ممکن است چشمها نیز دچار مشکل شود. بنابراین هم به منظور ممکن ساختن تنفس پرنده از طریق سوراخهای بینی و هم برای باز نگهداشتن مجرای خروج اشک، وقتی سینوسها دچار گرفتگی می شوند، باید نسبت به باز کردن آنها اقدام نمود.

۳۷- در مواقعی که به علت بسته بودن راه سینوسها، تنفس از طریق بینی غیرممکن می شود و به علت خارج نشدن اشک از طریق مجرای موجود در داخل پلک پایینی به داخل سینوسها، مشکلی چشمی به وجود می آید، راه سینوسها به سه طریق ممکن است باز شود: ابتدا میتوان با استفاده از چوب کبریت یا وسیلهای مشابه، سعی کرد مخاط سفت شده موجود در مجاری بینی و یا سینوسها را خارج کرد. گاه مواد مخاطی سفت شده به قدری محکم است که با روش اول ممکن نیست بتوان مجاری را باز کرد. در این حالت می توان از طریق شکاف موجود در سقف دهان که با مجاری سینوسها مرتبط است، حداکثر دو قطره محلول کلرور سدیم یا داروی مناسب دیگر را وارد کرد تا هم التهاب سینوسها کم شود و هم مواد مخاطی سفتشده نرم شود و امکان خارج کردن آن مواد وجود داشته باشد. روش سوم به عنوان آخرین اقدام، وقتی انجام می شود که با دو روش مذکور نتوان مجاری سینوسها را باز کرد. در این روش بایست به ناچار در نقطهای از بالای چشمها شکاف کوچکی با یک تیغ تیز ضدعفونی شده ایجاد کرد و به طور مکانیکی مواد مخاطی سفت شده را از داخل سینوسها خارج نمود. این جراحی کوچک باید بدون نیاز به بخیه زدن، زود خوب شود. همچنین باید تا چند روز مرتبة داروی مناسبی را از مجزا عبور داد تا مجاری سینوسها مجددا ملتهب نشوند و مواد مخاطی مترشحه از سینوسها مجددا در مجاری سفت نشود. انجام این جراحی کوچک فقط به تجربه و دقت نیاز دارد که اگر خوتان هم از محل دقیق لازم به شکاف دادن آگاه باشید، میتوانید آن را انجام دهید، ولی بهتر است ریسک نکنید و این گونه امور را به دامپزشکی «مجرب» واگذار کنید.

۳۸ – بال چینی صحیح به منظور اهلی کردن میناها و جلوگیری از فرار آنها و پروازهای ناخواسته ضروری است. اما پس از بال چینی ممکن است تا مدتی پرنده خیال کند هنوز قدرت پرواز دارد و در هنگام پریدن، با سینه به زمین بخورد و سینهاش زخم شود و حتی استخوان جناغ سینه اش بشکند یا ضرب ببیند. وقتی سینه زخمی شده بهبود مییابد، كبره تشکیل شده روی پوست مانع از خروج طبيعی پرها زیر کبره می شود و پرها در این حالت به طرف داخل بدن رشد میکنند. از طرف دیگر کبره پوستی موجب خارش و ناراحتی پرنده میشود و پرنده با منقارش کبره را میکند و دوره بهبود زخم را طولانی میکند. لذا با یک داروی نرم کننده باید سطح کبرههای پوستی را نرم کرد تا پرنده به آن نوک نزند. همچنین پس از بهبود کامل زخم، پرهای رشد کرده به طرف داخل بدن، باید خارج شوند.
وقتی میناها اهلی بودن خود را از دست میدهند، در خلال تربیت مجدد آنها، به علت برخورد با زمین، ممکن است زخم های سینهای در آنها ایجاد شود.

۳۹ – وقتی میناها اهلی هستند و روی دست می آیند، با پنجههای خودشان محکم انگشت را میگیرند و اگر ناخنهای تیزی داشته باشند، انگشت ما را زخم میکنند. لذا ناخنگیری صحیح و سوهان زدن آنها ضرورت دارد. اما اگر در این کار مهارت نداشته باشید، ناخنهای پرنده را خون میاندازید و درد زیادی را به آن تحمیل میکنید. برای گرفتن ناخن میناها و طوطیها و دیگر پرندگان، ناخن گیر مخصوصی وجود ندارد و باید از ناخن گیر مخصوص سگ وگربه که شاید در پرنده فروشیها یا داروخانه های دامپزشکی ما یافت شود. برای این کار شما میتوانید میناهای اهلی را به پشت در کف دست چپ خود بخوابانید و با دست راست ناخنهای آنها را کوتاه کنید( چنانچه برای شما مقدور است، بهتر است انجام انواع چنین کارها را از دامپزشک یا فردی مجرب بخواهید).

۴۰ ۔ چنان چه ضرورت داشته باشد که مینا را در دست بگیرید، باید از بالا چهار انگشت دست راست خود را در طرف راست (در حالت سر به جلو) و انگشت شصت خود را در طرف چپ بدنش قرار دهید و آن را به آرامی در دست بگیرید. جوجه میناها از این عمل نمیترسند و خوششان می آید که با دست گرفته شوند. اما میناهای بالغ اگر عادت به گرفته شدن با دست نداشته باشند، واکنش نشان میدهند.

۴۱- مراقبت از ناخنها، پنجهها و پاهای میناها عملی بسیار ساده است. وقتی میناها زود به زود حمام داده می شوند، به ندرت پاهایشان دچار مشکل پینه زدگی می شود و نیز ناخنهای آنها به ندرت زیاد بلند میشود، مگر آن که نشیمنگاهها زیاد کلفت باشد. چنانچه روی پنجهها و پاها پینه بسته شد، باید با روغن یا داروی مایع مخصوص، پینه را نرم کرد و آن را جدا کرد. چنان چه ناخنها زیاد کوتاه شود، خونریزی صورت می گیرد که می توان از آب اکسیژنه، سولفات آهن (نمکهای مونسل) یا مداد استیپتیک خون را بند آورد. در حالات خونریزی شدید، شما میتوانید با قرار دادن بسیار سریع آتش سیگار روی نوک ناخن، خونریزی آن را بند آورید.

۴۲ – برخی از میناهای دیگر عبارتند از: مینای معمولی (Common Mynah)؛ مینای پاید (Pied Mynah)؛ مینای پنینسولاریس (G.r. peninsularis)؛ مینای کولتو Coleto) (Mynah؛ مینای پوگودو (Pogodo Mynah) و مینای سر طلایی (Gold crested Mynah)

۴۳ – متأسفانه چون در مورد میناها نیز همچون کاسکوها و دیگر پرندگان زینتی، مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی؛ در هیچ جای دنیا، چنانکه باید فعال نیستند و عمده تجارب موجود در مورد آنها از زبان صادرکنندگان، واردکنندگان، فروشندگان و نگهداری کنندگان تفنی بیان شده است، تقریبا تمامی اطلاعات مربوط به آنها، نظرات دست اندرکاران است و چون این نظرات پایه و اساس علمی و تحقیقاتی ندارد و در همه جای دنیا، متأسفانه چنین نظرات در راستای تأمین منافع دست اندرکاران شایع می شود، بعضا قابل اطمینان نیستند. به طور مثال، وقتی مردم طالب یک نژاد خاص مینا می شوند، اما واردکنندگان اصلی آن نژاد در کار واردات آن دچار مشکل میشوند، شایع میکنند که آن نژاد سخنگو شونده خوبی نیست. لذا اگرچه دارندگان آن نژاد چنین شایعهای را باور نمیکنند، ولی چون واردکنندگان با فروشگاهها و فروشگاه ها با مردم در ارتباط هستند، تمام کسانی که جدیدا تصمیم به خرید آن نژاد میگیرند، وقتی به فروشگاهها مراجعه میکنند و از فروشندهها می شنوند که آن نژاد قابلیت خوبی در یادگیری سخنگویی ندارد، آنها چون هیچ مرجع دیگری برای کنکاش ندارند، لاجرم حرف فروشندگان را باور میکنند. به این ترتیب، اینگونه شایعات سر زبان مردم میافتد. اما جالب توجه است که اگر در آینده امکان واردات همین نژادها فراهم شود، دوباره شایع میکنند که فلان نژاد بهترین سخنگو شوندهها هستند. لذا می بینید که متأسفانه چنین ترفندها مربوط به یک کشور خاص نیست و در همه کشورها متأسفانه وضع در این گونه امور به همین منوال است.
اما در چنین اوضاع، بیشترین خسارت عاید افراد ساده لوح میشود که خیال میکنند برای خرید یا نگهداری از یک پرنده، نیازی به مطالعه ندارند و کافیست که به فروشنده بگویند: «من از فلان پرنده هیچ نمی دانم. لطفا شما با استفاده از اطلاعات و تجارب خودتان، بهترین آنها را برای من انتخاب کنید». چنان افراد با وکیل کردن فروشنده، پولی میدهند و پرندهای میگیرند، ولی هیچ تضمین یا تعهدی در کار نیست که پرنده خوبی به چنان افراد معرفی شود.
در مورد فوق، شاید برخی افراد فروشندگان پرندگان زینتی را افرادی لب و سوء استفاده گر بپندارند. اما نظر من چنین نیست. چون من معتقدم که سوء استفاده فقط یک شکل و دو شکل نیست و اشکال بسیار مختلفی دارد. به طور مثال، گاه ما خواستهای از کسی داریم که به خیال خودمان سوء استفاده نیست، اما در عمل سوء استفاده است. اما چون حقیقت همیشه تلخ است، هرچیز بدی که به خود ما مربوط میشود، نمیخواهیم آن را قبول کنیم. مثلا وقتی ما به یک پرنده فروش میگوییم. من از فلان پرنده هیچ نمیدانم و تاکنون تجربه خرید و نگهداری از آن را نداشتهام. به همین دلیل خود شما را وکیل میکنم که بهترین پرنده موجود در فروشگاه خودتان را برای من انتخاب کنید و نیز از او می خواهیم که لطفآ تا جایی که ممکن است سعی کنید آن پرنده را ارزانتر به من بدهید، ظاهرا خودمان را ساده و نا آگاه معرفی کردهایم و وقتی به فروشنده وکالت میدهیم، باز هم با شکل ظاهری سادگی، سر او منت گذاشته ایم که به او اعتماد کرده ایم.
حالا میخواهیم بررسی کنیم که این گونه معرفی خودمان و خواستن بهترین پرنده با ارزان ترین قیمت ممکن، آیا سادگی است یا سوء استفاده؟! شما چه فکر می کنید؟
واقعیت این است که حتی کسانی که شخصا در کار نگهداری از یک پرنده خاص سالها تجربه دارند و همانها احتمالا چندین کتاب را هم در مورد آن پرنده خوانده اند، قطعا در انتخاب بهترین پرنده در یک فروشگاه، توان کمتری از برخی فروشندگان دارند. پس اگر قرار باشد که چنین افراد بهترین پرنده را با نظر خودشان انتخاب کنند و آن افرادی که فروشنده را وکیل کردهاند، انتخاب بهترین پرنده برای آنها توسط فروشنده انجام شود؛ کاملا واضح است که انتخاب فروشنده بهترین خواهد بود؛ یعنی بهترین نصيب کسی خواهد شد که هیچگونه اطلاعات و تجاربی ندارد؟ و آیا این عدالت است؟ آیا به صرف بی تجربه و نا آگاه معرفی کردن خودمان، جدا ما حق داریم که صاحب بهترینها شویم – درحالی که پولی که ما می دهیم و پولی که آن فرد مجرب میدهد، یکی است و حتى توقع داریم که فروشنده به ما ارزان تر هم بدهد؟
پس ملاحظه می شود که در چنین موارد، علی رغم این که ظاهرا هیچگونه آثار سوء استفاده یا زیادہ طلبی در ما مشهود نیست، ولی جدا چنین خواستهها معقول، منطقی و عادلانه نیست و عدل حکم میکند که بهترین پرنده نصیب باتجربه ترین و آگاهترین مشتری شود و اگر فروشنده جد به خواسته فرد ناآگاه عمل کند، عملی ضد عدل انجام داده است، زیرا او با انتخاب بهترین پرنده برای نا آگاهترین و بی تجربه ترین مشتری، شانس خرید آن بهترین انتخاب را از دیگران و به خصوص افراد مجرب و عالم گرفته است – چراکه وقتی بهترین پرنده توسط فروشنده برای یک فرد ناآگاه انتخاب شود، دیگر «آن بهترین» وجود ندارد که توسط افراد آگاه انتخاب شود. در حالی که مسلمة آگاهترین فرد حق بیشتری از نا آگاهترین فرد دارد. پس بهتر است که فروشنده در چنین موارد، راهنمایی هایی را به مشتریان ارائه دهد که بتواند نظیر چنان راهنماییها را برای همه مشتریان خودش داشته باشد. از موضوع فوق، این نتیجه را می توان گرفت که اولا اگر فروشنده به خواست چنان افراد عمل کند، کار درستی نکرده و خدمت او به یک فرد – آن هم فردی گریزان از مطالعه، عملا ظلم است به مشتریان دیگر، به خصوص افراد با مطالعه. ثانیا در یک پرنده فروشی که می توان مثلا میناهای موجود را از لحاظ کیفی از یک تا ۱۰۰ درجه بندی کرد، کدام فروشنده عاقلی را شما می توانید بیابید که به خواست بی تجربه ترین مشتری خود، بهترین پرنده را برای او انتخاب کند؟ درواقع همیشه برای جنس خوب مشتری هست و هرفروشنده در تلاش است که ابتدا اجناسی با کمترین کیفیت را بفروشد. بنابراین اگر در مورد جنس زندهای چون پرندگان، دیدید که گروهی از یک پرنده خاص توسط فروشنده بایک قیمت معرفی میشود، هرگز از او نخواهید که بهترین را او برای شما انتخاب کند، به خصوص این که توقع ارزان خریدن هم داشته باشید. اما اگر حاضرید که به فروشنده قیمت انتخابش را بپردازید؛ یعنی بگویید: من فلان مقدار بیشتر می دهم که شما بهترین را برایم انتخاب کنید یا هزینه کارشناسی شما را میپردازم این خواسته، معقول است و اشکالی ندارد، اما در صورتی که خواسته مذکور را به شکل قبلی دارید، بدانید که معمولا به خواسته خودتان نخواهید رسید. پس بهترین راه برای دستیابی به بهترین انتخاب، همیشه مطالعه قبل از خرید است. چرا که اگر شما مطالعه کافی داشته باشید قصد کمک گرفتن از فروشنده را هم داشته باشید، حتی اگر فروشنده انتخاب بدی را به شما معرفی کند، حتما خواهید فهميد و لذا شخصأ مشغول بررسی و انتخاب خواهید شد. اما اگر نه تجربه داشته باشید و نه مطالعه، بدانید که در غالب شرایط، نه شما حق دارید که از فروشنده بهترین را بخواهید و نه اگر بخواهید، او بهترین را برای شما با همان قیمت معمولی انتخاب خواهد کرد!

منبع : مطالب این مقاله ، نوشته دکتر مسعود هاشمی از کتاب مرغ مینا می باشد

نوشته های مشابه

‫۶۳ دیدگاه ها

  1. سلام وعرض ادب میخواستم بدونم چرا مرغ مینای من چند روزه بیقراره ومرتبا خودش رو به اینور واونور قفس میزنه ضمنا چندروزی بود یه ایینه کوچک تو قفسش اویزون کردیم که مرتبا تو اون باخودش صحبت میکرد وحس کردم وجود ایینه است که داره حضورش وجواب دهیش برای تقلید صدارو کم رنگ میکنه برای همین حذفش کردم حالا بیقرار شده میشه راهنماییم کنین ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      خودش رو تو آینه میدیده و فکر میکرده جفت داره
      و تمام بی قراریش بخاطر اون جفت خیالی نباید آیینه میذاشتین
      چون تمام حواسش هم معطوف به اون شده بوده دیگه حرف نمیزده

  2. سلام . میانای من چند هفته ای هست که هر روز میاد جلوم یا پشت سرم میشینه و آب دهانش رو روم میریزه (تف میکنه) . عطسه نمیکنه ! خودم فکر میکنم که سرما خورده باشه یا بیماریشو داره بهم نشون میده . اگه اطلاعی دارید ممنون میشم کمکم کنید

  3. سلام
    سقف دهان مینای من مثل جوش دون دون شده
    مشکلی داره؟
    ولی به نظر سر حال میاد
    یکم نگرانم

    1. سلام دوست عزیز
      پرنده ها توانایی خاصی تو پنهون کردن بیماری دارن
      به احتمال زیاد آلودگی انگلی داره که باید سریعا ببری دامپزشک

  4. سلام ، مرغ مینا ی من خیلی اهلی هست و حرف میزنه تقریبا دو سالش هست ولی جدید بدون دلیل به چشم مادرم که صاحبشه و باهاش حرف میزنه حمله میکنه و میزنه و واقعا نگران شدیم و قصد فروششو داریم
    میخواستم بدونم براش اتفاقی نمیافته بفروشمش ؟ من چیکار کنم ؟

    1. سلام ، احتمالا استرس یا چیزی هست و شده که باعث ترس و وحشت مینا شده برا همین
      مینا خیلی پرنده باهوش و حساسی و سرپرست جدیدش باید یکم کار بلد باشه و با صبر و حوصله رفتار کنه

      1. سلام من خیلی دوست دارم مینام شیطون .وپرحرف بشه چکار کنم ..چه ویتامین های بهش بدم .یک سالو نیم داره حرف میزنه خیلی کم شاید دو روز یک کلمه

        1. سلام دوست عزیز
          این برمیگرده به خصوصیات اخلاقی پرنده
          و اینکه چقدر به ادمای اطرافش اعتماد داره
          اگه میخوای تقویت بشه
          براش پلت مخصوص از برند تاپ فید تهیه کن
          می تونی بهش میلورم بدی
          از داروخانه ی دامپزشکی براش مولتی ویتامین مخصوص تهیه کن که اونم باید دو هفته در ماه داده بشه
          درمورد حرف زدنشم الان سخته که یاد بگیره چون بهترین سن سه چهار ماهگیه

  5. سلام من مرغ مینا۵ ساله است و خودشو ب قفس میکوبه و حتی نمیتونه رو پاهاش بایسته میوفته کف قفس حرفم نمیزنه بی حاله می‌خوابه بعد دوباره همین اتفاق براش میوفته چرا اینجوری چ مشکلی داره😭

  6. سلام
    مینای من چند روزه دهنش بو میده
    انگار دهنش بو سیر میده
    دلیلش چیه؟
    پلت هاشو فله ای گرفتیم
    ممکنه بخاطر پلت هاش باشه؟؟

    1. سلام ؛ بله میتونه باشه
      اگر مقدوره پلت با برند معروف و خوب بگیرید چند روز تغذیه کنید اگر تغییری صورت گرفت خب قطعا از همون پلت فله ای بود

  7. سلام من مرغ مینا ۸ ماهه دارم الان نزدیک دو ماهه شدید پاشو نوک میزنه وخون میاد فقط یه پاشو میزنه الان انگشت وسط کم مونده بیوفته چیکار کنم

    1. سلام
      فضلش چه رنگیه ؟ تغذیش چیه ؟
      ۲ حالت داره : یا کبدش چربه یا پاش قارچ گرفته
      کف پارم چک کن که جوش نداشته باشه

  8. سلام مرغ مینای من موقع ای که بیرون از قفس هست روی بالشت یا با دست میگیرم پوره سفید رنگ ازش می‌ریزه.روی لباسم یا بالشت .بعضی موقع ها مدفوع آن سفید هست بعضی موقع هم سبز .پرهای بالها هم بعضی موقع میریزد .تکی گاهی اوقات لطفاً کمکم کنید مینا مریض نباشه

  9. سلام وقت بخیر آیا مینای نرهم تخم میگذارد شاید مسخره باشه ولی سقف دهان مینای من سیاه ولی تخم گذاشته الان اون نر یا ماده

    1. سلام
      تمامی شرایطی که برای تشخیص جنسیت داده میشه همشون نسبتی هست و هیچکدوم دقیق نیست تنها با استفاده از آزمایش ژنتیک میشه این مورد رو مشخص کرد
      پرنده شما صدردصد ماده هست چون نر تخم نمیزاره

      1. سلام برای اهلی کردن مینا تو محیط بیرون از خونه چی کار باید بکنم

        1. سلام دوست عزیز
          توی محیط بیرون از خونه هم سر و صدا هست
          هم پرنده استرس می گیره هم دماش ممکنه مناسب نباشه
          و پرنده تمرکز کافی رو نخواهد داشت
          در مورد نحوه ی اهلی کردن مرغ مینا مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
          اهلی کردن مرغ مینا | دستی کردن مرغ مینا | رام کردن مرغ مینا

  10. سلام من مینام ۵ ماهشه آیا بهش کلمه یاد بدم یاد میگیره

  11. باسلام من یک جوجه‌مینا دارم نمیدونم چندسالشه هرچی باهاش حرف میزنم یادنمیگیره چکارکنم که یادبگیره ممنون

    1. برای تشخیص سن پرنده مقاله تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا رو مطالعه کنید. یادگیریش به سنش بستگی داره اگه بیشتر از یک سال داره بسیار سخت و زمان بر خواهد بود. و اگه بین ۳-۶ ماه هست باید باهاش تمرین کنید . تو مقاله آموزش سخنگو کردن مرغ مینا توضیح داده شده

  12. سلام عرض ادب خدمت استادمحترم جوجه میناازچندماهگی تمایل به آب بازی کردن میکنه باتشکر

    1. از دو سه ماهگی به بعد می تونید ابتنی بدید وقتی که پرها کاملا رشد کرد.

  13. سلام مرغ مینای من وقتی میاد بیرون اصلا دوست نداره به قفس برگرده قبلا با غذا داخل قفس میرفت ولی الان نمبره مجبور هستم مینا رو با دست بگیرم که عصبانی میشه و نوک میزنه . و چون دستی هست میترسم دیگ از من فراری بشه و همیشه فرار کنه چیکارش کنم

    1. اب و غذا رو همیشه داخل قفس بهش بده تا وقتی که گرسنه شد برگرده
      اگر به هیچ عنوان برنمیگرده ، چراغ رو خاموش کن و به کمک یک پارچه بگیرش و بنداز قفس
      با دست نگیرش چون ممکن که از شما فراری بشه و دیگه رام نشه

  14. سلام مینا من الان ۶ ماهه هست خیلی هم باهاش حرف میزنیم ولی هنوز یک کلمه هم یاد نگرفته و حرف نمیزنه چکار باید بکنم لطفا راهنماییم کنید

      1. سلام .مرغ مینای من ۶ سالشه .سرما خورده چکار کنم خوب بشه ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام
          محیطش رو گرم کن
          براش مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی بخر و طبق دستوری که داخل بروشورش داره بشه بده

  15. سلام مینا من چند روزه رو چوب نمیره و بیشتر وقت رو یک پا میمونه علتش لطفا

    1. احتمالا پاش زخمی شده
      کف پاش رو نگاه کنید اگر زخمی شده باشه پماد تتراسایکیلین بمالید.

  16. سلام دورودمینامن ۴ ماه هست یکباررفت دم پنحره سه متری رورشددوباره سریع برگشت من پرهاشوچیدم دوتا شاه بال نزدم موقع پرچینی چندتایی ازپرهای تزیتیش ناخداگاه قیچی شده آیادوباراین چندتا پره تزینی قیچی شده درمیاد یانه؟باتشکر

    1. بله رشد میکنه
      برای پرچینی حتما به یک پرورش دهنده با تجربه مراجعه کنید و خودسر کاری نکنید.

      1. ممنونم دورودبرشماخیلی خوشحالم کردی بعدچندروزدیدم پرهاش داره درمیاد ولی درموردجوجه ۴ ماه همجامیبرمش مغاز وهرجایی که میرم باماشین همراه من هست عاشق آهنگ وخونه باهاش خیلی تمرین میکنم قورقورمیکنه آیابردن بیرون درروزبنظرجنابعالی خیلی لوس میشه وبهم زیادعادت میکنه حرف زدن یادنمیگیره اینویکی ازدوستان بهم گفت زیادلوسش کنی حرف نمیادولی بنده خیلی باهاش کارمیکنم ۴ باردرروز۳۰ دقیقه کلمه سلام خوبی باتشکر ازشما

        1. اگر تمرین کنید یاد میگیره، اما زیاد اهنگ پخش نکنید چون ممکن کم کم ملودی ها رو یاد بگیره به جای تمرین های شما

        2. استادراجب بیرون بردن میناگفته بودم همه میبرمش البته بالهاش چیدهشده به یادگیری کلمات صدمه واردنمیشه خواستم بدونم هوایی میشه وابستگی بیش ازحدبابندمینای۴ ماه سخنگومیشه باتشکر

        3. اگر درست پرچینی کرده باشید نمیتونه فرار کنه
          مینای ۴ ماهه میتونه سخنگو بشه و باید تلاشتون رو بیشتر کنید
          از پخش کردن موزیک و تلوزیون و صداهای دیگه خووداری کنید تا حواسش کاملا به سمت شما باشه وحتما باید به دور از پرنده های دیگه باشه تا به شما وابسته بشه

        4. سلام بزرگوار مینا من حدودا ۶ ماهه هست یک هفته هست که موقعی که میاد حمام کنه یکم که زیر شکمش خیس میشه هی به شکمش نگاه میکنه و میپره بالا تا ۶ الی ۷ بار این حرکت و ادامه میده نمیدونم چش شده

        5. احتمالا اب سرد برای همین
          از اسپری اب ولرم استفاده کنید و حتما محیطش رو گرم کنید تا سرما نخوره

  17. مینای من قبلا می‌نشست رو پاش
    الان یه ماهه دیگه اونطوری نمیخوابه….
    مشکلی وجود داره

    1. سلام
      کف پاشو چک کن ببین زخمی هست یا دونه های سیاه و قرمز زده ؟

  18. سالام مرغ مینای من امروز یک تیکه چوب خورده چی میشه چه کار کنم

    1. مقداری سرکه سیب و روغن زیتون رو به کمک سرنگ بریز گلوش تا هضم کنه
      زیاد نریزید چون ممکن پرنده از بین بره

  19. سلام مرغ مینای من غذا رو بیرون میریزه هر چی هم ک بکنی تو دهنش باز غذا رو بیرون میریزه مشکل چیه

    1. حتما به از اون غذا زده شده
      سعی کنید ترکیبی از میوه و سبزیجات رو خورد کنی و بذاری جلوش تا خودش بخوره
      دقت کن که غذای مینا نباید اهن و ویتامین c داشته باشه چون براش مضر

  20. میبخشید، اشتباه شد، جوجه ۲ماهه مرغ میناکانادایی چه شکلیه، میشه راهنمایی کنین مموون میشم

    1. اصولا باید دارای خال های سفید روی بدنش باشه
      ولی چون به سن بلوغ نرسیده شاید نداشته باشه

  21. سلام من در حیاط مرغ مینایی تخم گذاشته
    ميتونم بعد از مدتی که تخم ها به دنیا اومدن خودم تربیتش کنم؟

  22. چرا مرغ مینای من فقط چند کلمه حرف میزند و حرف روفراموش میکنه با آموزشهای فراوان

  23. مینای من چندوقتی است فضولات خود را در ظرف اب یاغذایش میریزد علتش چیست

  24. با سلام .مرغ مینای من پرهای سینه اش فر خورده .ایا علت خاصی داره؟

  25. سلام علت اینکه مرغ مینای من تخم خود را در قفسردر لانه نمیگذارد چیست او تخم های خود را در ته قفس انداخته ومی شکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋