پرورش بوقلمون محلی از ایده تا عمل

پرورش بوقلمون محلی

پرورش بوقلمون محلی یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که هر فرد ساکن در روستا و حاشیه های شهر میتواند انجام دهد، چرا که بوقلمون ها جدا از گوشت لذیذی که دارند، بسیار سرگرم کننده هستند و باعث دلگرمی خانواده نیز خواهند شد. شاید شما بارها به روستاهای اطراف محل زندگی خود سفر کرده باشید و شاهد گردش دسته هایی از بوقلمون ها در اطراف روستا باشید که در حال چریدن در زمین های اطراف هستند، آنها پرندگانی نسبتا بی دردسر هستند و اگر زمان و مکان شروع این کار دارید، حتما پرورش بوقلمون محلی را در اولویت خود قرار دهید چون در ادامه دلایلی را ارائه خواهیم داد که شما را برای پرورش این پرنده پر خاصیت علاقه مند تر خواهد کرد. 

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» مجهز به سنسور SHT نسل ۴
» بهره گیری از فن های دائم کار در خلاء با دوام بالا
قیمت : ۶,۷۰۰,۰۰۰ تومان

چرا پرورش بوقلمون بهتر از پرورش سایر ماکیان است؟

همانطور که می دانید بوقلمون ها گوشت بسیار لذیذی دارند و در بدن آنها هم گوشت سفید و هم گوشت قرمز رنگ وجود دارد. یعنی ۶۵ درصد گوشت این پرنده به شکل سفید و ۳۵ درصد آن به شکل تیره است که گوشت سفید آن همانند گوشت مرغ و گوشت تیره آن همانند گوشت گاو و گوسفند می باشد اما با این تفاوت که بسیار لذیذتر است و درصد چربی بسیار کمتری نیز دارد. بنابراین افرادی که از چاقی رنج می برند و تمایل به خوردن گوشت بدون چرب دارند، گوشت این پرنده بعد از گوشت شترمرغ بهترین گزینه خواهد بود.

مزایای پرورش بوقلمون محلی
مزایای پرورش بوقلمون محلی

بوقلمون ها هزینه نگهداری و تغذیه بسیار پایینی دارند و حتی با استفاده از علوفه ها و مانده های غذایی نیز می توان آنها را تغذیه کرد، اما برای تغذیه صحیح تر و بهتر می توان جیره های مخصوص بوقلمون ها را برای آنها تهیه نمود. نکته مهم تر اینکه بوقلمون ها از سرعت رشد بسیار بالایی برخوردار هستند و در عرض ۴ هفته به وزنی حدود ۲ کیلو خواهند رسید اما برای اینکه کاملا بالغ شوند و آماده کشتار یا تخم گذاری باشند به ۶ ماه زمان نیاز دارند. 

بازار فروش گوشت و تخم بوقلمون با ارزش  تر از بازار مرغ و خروس است و به دلیل خواص بالای گوشت و تخم خود قیمت بالاتری نیز دارد، بنابراین سود پرورش شما بسیار بیشتر از سود پرورش مرغ یا بلدرچین خواهد بود. اما باید این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که بوقلمون ها به دلیل جثه بزرگی که دارند به مکان بزرگتری برای پرورش احتیاج پیدا خواهند کرد. 

بهترین نژاد بوقلمون برای پرورش به عنوان بوقلمون محلی

به طور کلی تمامی نژاد های بوقلمون اعم از نژاد های سبک و سنگین برای پرورش در مزرعه، روستا و یا سالن  پرورش به صورت ارگانیک مناسب هستند. اما بیشتر پرورش دهندگان بوقلمون های نژاد برنزی، نژاد سیاه و نژاد سفید یا همان بیوتی را برای پرورش انتخاب می کنند، اما ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بوقلمون های برنزی بازار فروش بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارد. 

بهترین نژاد برای پرورش بوقلمون محلی
بهترین نژاد برای پرورش بوقلمون محلی

هدف خود را از پرورش بوقلمون مشخص کنید

برخی تمایل دارند در حد یک واحد کوچک ۲۰ متری اقدام به پرورش این پرنده بکنند ، اما برخی نیز دوست دارند یک واحد صنعتی ۲۰۰۰ متری راه اندازی کنند و به صورت جدی وارد این کسب و کار شوند، لطفا دقت کنید که اگر می خواهید در حد سرگرمی و برای تامین نیازهای پروتئینی خود و خانواده اقدام به پرورش بوقلمون کنید یا اینکه ماهیانه ۱۰ الی ۲۰ بوقلمون وارد بازار کنید نیازی به اخذ مجوز از واحد های مربوطه نیست، اما اگر می خواهید این کار را به صورت جدی شروع کند باید از سازمان جهاد  کشاورزی منطقه مجوزهای مربوطه را دریافت کند چون برای تاسیس واحد پرورش و اخذ وام های کمکی نیاز به این مجوز خواهید داشت. 

شما باید هدف خود را از پرورش این پرنده و نحوه شروع کار مشخص کنید چون هدف شما تاثیر زیادی در هزینه ها و تعداد تجهیزات خواهد داشت. به عنوان مثال اگر می خواهید با جوجه کشی کردن از تخم های نطفه دار بوقلمون ها اقدام به تهیه جوجه ها بکنید بنابراین باید تعداد زیادی تخم نطفه دار و یک دستگاه جوجه کشی مناسب تهیه کنید، اما اگر می خواهید برای شروع کار بوقلمون بالغ و تخم گذار خریداری کنید شاید نیازی به خرید این دو گزینه نداشته باشید. 

هم چنین طول مدت پرورش بوقلمون ها نیز در هزینه خرید جیره غذایی تاثیر گذار خواهد بود. برخی از افراد با استفاده از تخم های نطفه دار و دستگاه جوجه کشی اقدام به تولید جوجه یک روزه می کنند و پس از گذشت یک هفته از عمر جوجه ها آنها را می فروشند، اما برخی دیگر با خرید بوقلمون هایی بالغ تخم نطفه دار آنها را می فروشند و برخی نیز با خرید جوجه های چند روزه آنها را گوشتی نموده و روانه کشتارگاه می کنند. شما به اختیار خود هر یک از سه مورد فوق را می توانید در پیش بگیرید.

مکان پرورش بوقلمونها را مشخص کنید

طبیعتا بوقلمون ها نیز مانند هر پرنده دیگری اگر در محیط بسته ای بمانند بوی نامطبوعی از خود تولید خواهند کرد. بنابراین باید محیط پرورش آنها در نقطه ای به دور از مناطق مسکونی باشد تا هیچ مزاحمتی برای همسایگان نداشته باشد، اگر می خواهید در یک واحد کوچک تر آنها را پرورش دهید می توانید یک انباری کوچک در یکی از مناطق روستایی برای پرورش آنها استفاده کنید، اما برای پرورش در حالت وسیع تر باید ابتدا به فکر اخذ مجوز باشید چون بدون گرفتن مجوز فعالیت در واحد های بزرگ و صنعتی برای شما مشکل خواهد بود. برای طی مراحل اخذ مجوز می توانید به سازمان جهاد کشاورزی منطقه مراجعه کنید. 

با توجه به اینکه هدف شما از پرورش بوقلمون محلی تولید گوشت ارگانیک و بدون مواد شیمیایی است، بنابراین پرورش صنعتی آن معنا نخواهد داشت و در مراحل بازاریابی و فروش نیز با مشکل روبرو خواهید شد چون جلب اعتماد مردم در این حالت مشکل خواهد بود، پس یک مکان مناسب در حاشیه شهر یا روستا که حالتی نسبتا سنتی داشته باشد، انتخاب بهتری خواهد بود. 

تجهیزات لازم برای راه اندازی سالن پرورش بوقلمون محلی

پس از انتخاب هدف و تامین مکان مناسب باید تجهیزات لازم را فراهم اورید. برای شروع کار وجود تجهیزات زیر لازم خواهد بود :

راه اندازی سالن پرورش بوقلمون محلی
راه اندازی سالن پرورش بوقلمون محلی
  1. دانخوری و آبخوری : معمولا به ازای ۴ الی ۵ بوقلمون بالغ یک دانخوری و یک آبخوری در نظر می گیرند و به ازای هر ۳۰ جوجه نیز یک آبخوری و دانخوری در نظر گرفته می شود، آبخوری ها و دانخوری ها باید از استاندارد کامل برخوردارند تا موجب زخم شدن جوجه ها و حتی بوقلمون های بالغ نشود. 
  2. تجهیزات گرمایشی و سرمایشی : بوقلمون ها جزو پرندگانی است که بسیار مستعد بیماری هستند و در صورت سرماخوردگی و یا گرمازدگی احتمال بیمار شدن آنها بسیار بالاست، بنابراین در سالن پرورش آنها حتما باید از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسبی مانند بخاری گازی و کولر آبی استفاده کنید.
  3. فن تهویه : برای رساندن اکسیژن تازه به بوقلمون های داخل سالن، باید عمل تهویه به صورت منظم و با استفاده از فن های استاندارد صورت گیرد. در یک طرف سالن باید از فن های مکنده استفاده کنید تا هوای داخل سالن را به بیرون منتقل کند و در طرف دیگر سالن نیز باید از فن های دمنده استفاده کنید تا اکسیژن تازه را وارد سالن کند. 
  4. خاک اره یا پوشال های نرم : از این مواد برای پوشش کف سالن استفاده خواهید کرد چون اگر کف سالن سفت باشد، پس از مدتی کف پای بوقلمون ها بخصوص بوقلمون های سنگین وزن زخم خواهد شد، هم چنین جمع آوری فضولات از کف سالن بدون وجود این مواد مشکل خواهد بود. 
  5. لامپ های آفتابی : قطعا برای روشنایی داخل سالن باید از لامپ استفاده کنید، اما مزیت لامپ های آفتابی نسبت به لامپ های مهتابی در این است که لامپ های آفتابی از خود گرما ساطع می کنند و باعث گرم شدن سالن نیز خواهد شد، هم چنین در مورد بوقلمون های تخم گذار به این نتیجه رسیده ایم که لامپ های آفتابی باعث تحریک آنها به تخم گذاری در فصول پاییز و زمستان خواهد شد.
  6. رطوبت ساز: اگر در مناطق گرم و خشک کشور مانند مناطق جنوبی قرار دارید، قطعا برای تامین رطوبت محیط به یک رطوبت ساز التراسونیک یا پروانه ای احتیاج پیدا خواهید کرد، رطوبت ساز ها در فصل تابستان باعث خنک شدن محیط و در فصل زمستان نیز با ایجاد رطوبت گرم باید گرم شدن سالن پرورش خواهد شد. 
  7. وجود دماسنج و رطوبت سنج در محیط : برای کنترل بهتر دما و رطوبت سالن می توانید از یک دما سنج و رطوبت سنج برای کنترل این موارد استفاده کنید، آنها را در نقطه ای از سالن نصب کنید که فاصله زیادی از کولر، بخاری و رطوبت ساز قرار داشته باشد. 
  8. تهیه جیره غذایی و علوفه : بوقلمون ها را هم میتوانید با استفاده از جیره غذایی مناسب تغذیه کنید و هم می توانید با استفاده از علوفه هایی نظیر یونجه آنها را تغذیه کنید، پیشنهاد ما این است که در فصل بهار و تابستان برای کاهش هزینه ها آنها را با استفاده از علوفه ها تغذیه کنید و در فصول پاییز و زمستان از جیره مخصوص یا همان کنسانتره استفاده کنید. 

استارت انجام کار

شروع انجام کار بسته به هدف شما می تواند به روش های مختلفی انجام شود. همانطور که گفته شد برخی اقدام به خرید بوقلمون بالغ و تخمگذار می کنند، برخی جوجه بوقلمون میخرند و برخی نیز با خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی کار خود را شروع می کنند. در ادامه هر یک از این روش ها را به صورت خلاصه خدمتتان توضیح خواهیم داد:

روش تهیه بوقلمون ها در پرورش بوقلمون محلیروش تهیه بوقلمون ها در پرورش بوقلمون محلی
روش تهیه بوقلمون ها در پرورش بوقلمون محلی

 

۱- خرید بوقلمون بالغ و تخم گذار:

این بوقلمون قیمت خیلی بالایی دارند، اما با یکبار خرید برای همیشه تخم بوقلمون خواهید داشت، برای اینکه تخم ها نطفه دار باشند، حتما باید همراه آن بوقلمون نر نیز خریداری کنید. هنگام خرید دقت کنید که بوقلمون ها سالم و جوان باشند بوقلمون های بیمار پس از مدتی تخم گذاری نخواهند کرد و بوقلمون های مسن نیز کم کم از چرخه تولید خارج خواهند شد، بنابراین پیشنهاد می شود هنگام خرید حتما از یک کارشناس کمک بگیرید چون هیچ کس بوقلمون های تخم گذار سالم و جوآن خود را الکی به فروش نمی رساند. 

۲- خرید جوجه بوقلمون :

اگر می خواهید جوجه بوقلمون بخرید، گوشتی کنید و بفروشید این روش مناسبی برای شما خواهد بود. اما هنگام خرید جوجه ها نیز دقت کنید که جوجه ها سالم باشند چون در بین جوجه های سالم جوجه های بیمار زیادی وجود دارند که پس از گذشت دو الی سه روز بیماری خود را بروز می کنند. در این مورد نیز از یک متخصص کمک بگیرید تا بوقلمون های بیمار را از بوقلمون های سالم تشخیص دهد، اما در حالت کلی می توان گفت که بوقلمون های بیمار بی حال و گوشه گیر و خمار هستند اما بوقلمون های سالم، بسیار تیز و سرحال هستند و از اشتهای خوبی نیز برخوردارند. 

۳- خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی :

این روش برای کسانی مناسب می باشد که صبر و حوصله کافی دارند و میخواهند در هزینه های خود صرفه جویی کنند. چون تخم های نطفه دار قیمت بسیار پایین تری نسبت به جوجه ها و بوقلمون های بالغ دارند و با یکبار خرید دستگاه جوجه کشی برای همیشه می توانید از آن استفاده کنید و پس از بزرگ شدن جوجه ها نیز می توانید از آنها تخم نطفه دار بگیرید و چرخه تولید را با هزینه بسیار پایین راه بیندازید. در مقاله ای جداگانه جوجه کشی بوقلمون توضیح داده شده است. 

نکات مهم هنگام خرید تخم نطفه دار در پرورش بوقلمون محلی

هنگام خرید تخم های نطفه دار باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. سعی کنید تخم ها را از خود پرورش دهنده ها تهیه کنید، چون هم قیمت پایین تری خواهد داشت و هم از کیفیت و تازه بودن آنها نیز مطمئن خواهید بود. 
  2. خرید خود را حتما حضوری انجام دهید، چون در صورت خرید غیر حضوری امکان ارسال تخم های کهنه و بدون نطفه توسط برخی از فروشنده ها وجود خواهد داشت، هم چنین امکان شکستن تخم ها حین جا به جایی وجود خواهد داشت. 
  3. هنگام مراجعه به سالن پرورش فروشنده، وضعیت بهداشتی سالن و وضعیت تغذیه بوقلمون ها و بخصوص بوقلمونهای تخمگذار را در نظر بگیرید، اگر سالن از وضعیت بهداشتی خوبی برخوردار نیست و بوقلمون ها تغذیه تکراری و ضعیفی دارند و هم چنین در محیط بوقلمون های نر بسیار کمی وجود دارد، احتمال بدون نطفه بودن تخم ها وجود خواهد داشت. 
  4. نطفه تخم ها در فصول گرم سال مانند تابستان پایین خواهد بود، بهتر است در این فصل از خرید تخم نطفه دار بوقلمون پرهیز کنید. اواخر اسفند و اوایل بهار بهترین زمان برای خرید تخم های نطفه دار بوقلمون خواهد بود. 

نکات مهم هنگام خرید دستگاه جوجه کشی 

قبل از خرید تخم نطفه دار باید به فکر خرید دستگاه جوجه کشی مناسبی باشید، چون که مدت زمانی طول خواهد کشید تا دستگاه به دست شما برسد، نصب آن مدتی زمان بر خواهد بود و باید آن را به مدت ۱ الی ۲ روز تست کنید. اگر قبل از خرید دستگاه، تخم های نطفه دار را خریداری کرده باشید، قطعا طی این مدت زمان تخم ها فاسد خواهند شد و چیزی جز ضرر برای شما نخواهد داشت.

به هر حال قبل از خرید دستگاه جوجه کشی نیز باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید :

راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی
راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» دارای بدنه ساخته شده از PVC و عایق در برابر نفوذ اب
» کارکرد تمام اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت کاربر
» بهره گیری از نسل پیشرفته ی سنسور SHT سوئیسی
قیمت : ۹,۸۵۰,۰۰۰ تومان
  1. دستگاه مورد نظر شما حتما باید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد، تا در صورت خرابی قطعات به سرعت بتوانید مشکل را رفع کنید و به جوجه کشی ادامه دهید. 
  2. امروزه تمام دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک هستند، دستگاه شما نیز بهتر است اتوماتیک باشد تا به صورت خودکار و بدون دخالت شما جوجه کشی از تخم های بوقلمون ها را انجام دهد. یک دستگاه جوجه کشی اتوماتیک دما و رطوبت را به صورت خودکار تامین می کند، چرخش تخم ها را به صورت خودکار انجام می دهد و تهویه هوای درون دستگاه را در مدت زمان های مشخص بدون دخالت کاربر انجام خواهد داد. 
  3. سعی کنید دستگاهی ایرانی خریداری کنید و اگر هم می خواهید دستگاه های خارجی بخرید، آنهایی را که از وجود گارانتی و خدمات پس از فروش آنها در ایران مطمئن هستید، خریداری کنید. 
  4. مکان قرار گیری دستگاه جوجه کشی حتما باید دارای تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و رطوبت ساز باشد تا به شکل احسن به جوجه کشی بپردازد. 
  5. از دستگاه های بدنه فلزی پرهیز کنید، چون این دستگاه ها به مرور زمان دچار پوسیدگی خواهند شد و شما مجبور به خرید دستگاهای جدیدی خواهید بود، هم چنین دستگاه های بدنه فلزی قابلیت شستشو پس از هر بار جوجه کشی را ندارند، بنابراین پیشنهاد ما خرید دستگاه های بدنه pvc است چون کاملا ضد پوسیدگی و قابل شستشو هستند و اکثر کمپانی های مطرح جهانی مانند آرکام از ورق های pvc در ساخت دستگاه های خود بهره می برند. 
  6. به کیفیت راک ها و موتور گرداننده دستگاه نیز دقت کنید، راک های گالوانیزه نیز به مرور زمان دچار پوسیدگی و خوردگی خواهند شد، اما راک های آلومینیومی از دوام و طول عمر بالایی برخوردار هستند. 
  7. امروزه اکثر دستگاه ها به همراه خود یک رطوبت ساز التراسونیک یا اتومایزر دارند. این رطوبت ساز ها سبب می شوند تا عمل رطوبت رسانی با دقت بیشتری انجام شود که در نتیجه راندمان جوجه کشی را بالا خواهد برد. پس بهتر است دستگاه شما نیز از این رطوبت سازها داشته باشد. 

آماده سازی بستر جوجه ها در پرورش بوقلمون محلی

آماده سازی بستر جوجه بوقلمون ها
آماده سازی بستر جوجه بوقلمون ها

به هر حال پس از خرید جوجه ها یا بوقلمون های بالغ و یا خرید تخم ها و دستگاه جوجه کشی باید بستر های لازم را فراهم سازید. 

اگر قصد خرید جوجه چند روزه بوقلمون را دارید، باید در بستر آنها حتما از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید چون آنها بدن ضعیفی دارند و به سرعت دچار سرماخوردگی خواهند شد، هم چنین برای پوشش کف بستر آنها از خاک اره و یا پوشال های نرم می توانید استفاده کنید. در محیط آنها به جز دانخوری و آبخوری هیچ وسیله دیگری وجود نداشته باشد، چون کم هوش هستند و در تشخیص آب و غذای خود دچار مشکل خواهند شد. 

در مورد بوقلمون های بالغ نیز باید موارد فوق را فراهم سازید، اما نیازی به استفاده از لامپ مادر مصنوعی نیست، اما اگر تعداد بوقلمون ها زیاد باشد، حتما باید از فن های تهویه در محیط آنها استفاده کنید چون که تجمع گازهای خطرناک بیماری آنها را افزایش خواهد داد. 

اما اگر قصد جوجه کشی از تخم های نطفه دار را داشته باشید باید ابتدا مکان مورد نظر دستگاه جوجه کشی را آماده کنید و پس از بیرون آمدن جوجه ها مکان مخصوص جوجه ها را فراهم کنید. همانطور که اشاره شد در مکان قرار گیری دستگاه جوجه کشی حتما باید از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مناسب، رطوبت ساز ها و سیستم برق اضطراری استفاده کنید تا راندمان جوجه کشی کاهش پیدا نکند. 

در مقاله جوجه کشی بوقلمون با استفاده از دستگاه جوجه کشی مراحل جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون ها به صورت قدم به قدم توضیح داده شده با مطالعه آن می توانید جوجه کشی موفقی را تجربه کنید. به هر حال پس از بیرون آمدن جوجه ها باید آنها را به بسترشان منتقل کنید. بستر آنها نیز دقیقا مانند بستر جوجه های چند روزه حتما باید دارای لامپ مادر مصنوعی، دانخوری و آبخوری باشد و کف قفس را با پوشال های نرم بپوشانید. 

مراقبت از جوجه ها و تغذیه بوقلمون ها 

جوجه ها حساس تر هستند و نیاز به مراقبت ویژه ای دارند و تا زمانی که کاملا رشد نکرده اند، باید آنها را تحت نظر بگیرید. جوجه های بیمار را به سرعت از گله خارج کنید و در اتاقی جداگانه تحت درمان قرار دهید تا بیماری خود را به سایر جوجه ها منتقل نکند. 

در محیط آنها از حتما از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید و دما و رطوبت محیط شان را در حد معقول و ثابتی نگه دارید.

برای تقویت جوجه ها می توانید از مخلوط ۱۰ درصد آب و شکر استفاده کنید. روزانه یک بار در آب آشامیدنی آنها مولتی ویتامین بریزید و پس از گذشت چند ساعت ظروف آبخوری آنها را شسته و از آب تمیز پر کنید. 

با توجه به اینکه هدف شما پرورش بوقلمون محلی می باشد، بنابراین بوقلمون های محلی باید مقاوم تر از بوقلمون های پرورشی باشد، پس پیشنهاد می شود آنها را با ترکیبی از علوفه های سبز و تازه تغذیه کنید اما در کنار آن می توانید از جیره غذایی مخصوص جوجه های چند روزه استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه جوجه بوقلمون ها و بوقلمونهای بالغ می توانید به مقاله مخصوص تغذیه بوقلمون ها مراجعه کنند.

رعایت بهداشت محیطی و جلوگیری از بیماری ها

مهم ترین مسئله ای که هر پرورش دهنده ای را درگیر خود میکند، مسئله بیماری های بوقلمون ها می باشد، متاسفانه این پرنده بیشتر از سایر پرنده های محلی مستعد بیماری است، بنابراین پرورش دهنده باید دقت زیادی در مراقبت از این پرنده به خرج دهد. 

با مشورت یک دامپزشک معتبر و قابل اعتماد داروهای و واکسن های مخصوص جوجه ها و بوقلمون های بالغ را تهیه کنید و در دوره های زمانی مشخص به آنها تزریق کنید. هم چنین در تغذیه آنها حتما از مولتی ویتامین استفاده کنید تا توانایی آنها در برابر بیماری ها افزایش یابد. 

دیوارها، کف و سقف سالن را کاملا عایق بندی کنید تا از ورود حشرات و موجودات وحشی و موذی جلوگیری شود چون خود این موجودات ناقل بیماری های زیادی هستند، هم چنین از هم غذا شدن بوقلمون ها با سایر پرنده ها به خصوص پرنده های وحشی خودداری کنید. چون پرنده های وحشی ذاتا مقاوم تر هستند و در حالی که حامل ویروس هستند اما بیمار نیستند ولی اگر همان ویروس ها به بدن بوقلمونهای شما منتقل مشود آنها را بیمار خواهد ساخت.

بهداشت محیط بوقلمون
بهداشت محیط بوقلمون

ظروف دانخوری و آبخوری بوقلمون ها را حداقل روزانه یکبار بشویید و در تغذیه آنها از مواد سالم و تازه استفاده کنید. هم چنین کف بستر را حداقل هفته ای یکبار تمیز کنید، چون تجمع فضولات در بستر بیماری های زیادی را به همراه خواهد داشت، هم چنین تغذیه بوقلمون ها از فضولاتشان باعث بیمار شدن آنها خواهد شد.

در پرورش بوقلمون محلی نیز بوقلمون ها ممکن است دچار بیماریهای خاصی شوند. با توجه به مفصل بودن بحث بیماری های بوقلمون، آن را در مقاله ای جداگانه بررسی نموده ایم، برای دریافت اطلاعات کامل به مقاله بیماری های بوقلمون مراجعه کنید. 

محصولات و بازار فروش 

با توجه به هدفی که در پرورش بوقلمون محلی انتخاب کرده اید، قطعا محصولات خاصی نیز برای فروش خواهید داشت. برخی از افراد جوجه های چند روزه، برخی تخم نطفه دار و برخی نیز بوقلمون گوشتی روانه بازار می کنند. اما در این میان افرادی نیز هستند که هر سه محصول را با هم و در فصول مختلف به بازار عرضه می کنند. به هر حال هر یک از محصولات بوقلمون ها مشتریان خاص خود  را دارد و هر کدام نیز دارای سود سرشاری برای تولید کننده می باشد. 

ساده ترین و کم هزینه ترین راه فروش محصولات تبلیغ در سایت های اینترنتی مانند دیوار و شیپور می باشد. امروزه اینترنت بسیار پرسرعت تر و گسترده تر شده و با وجود گوشی های هوشمند هر کسی به اینترنت پر سرعت دسترسی دارد، بنابراین هرگز این سایت ها را دست کم نگیرید. دومین روش کم هزینه پس از تبلیغ در سایت ها، بازاریابی حضوری توسط خود شما و یا بازاریاب های شما می باشد. این روش هم تاثیر زیادی دارد و هم به صورت حضوری می توانید با خریدار مذاکره کرده و او را متقاعد به خرید محصولات بکنید. 

هم چنین توصیه می کنیم که به آشنایان و فامیل ها نیز به چشم یک مشتری بالقوه نگاه کنید، از آنجایی که آنها به کار شما اعتماد خواهند داشت بنابراین مشتریان خوبی برای شما خواهند بود و خود آنها می توانند در آینده برای شما مشتری جذب کنند. نکته آخر اینکه از طریق اخذ قرارداد رسمی با کشتارگاه ها، رستوران ها و تالارها، مراکز پخش عمده مواد غذایی و … در آینده بدون نیاز به بازاریابی می توانید محصولات خود را بفروشید. 

سخن پایانی :

پرورش بوقلمون محلی بسیار آسان تر و ساده تر از پرورش بوقلمون در حالت صنعتی و مکانیزه می باشد چون نیاز به هزینه و تجهیزات کمتری خواهد داشت و در هر مکانی و با حداقل امکانات نیز قابل راه اندازی خواهد بود. اگر می خواهید پرورش بوقلمون را به عنوان یک شغل دائمی و اصلی برگزینید پیشنهاد می کنیم ابتدا آنها را در یک مکان کوچک به صورت محلی پرورش دهید و  پس از یافتن تجربه و تبحر کافی در این زمینه می توانید پرورش بوقلمون را به صورت صنعتی در پیش بگیرید.  در انتها پیشنهاد میکنیم نوشته تجربه های مفید یک پرورش دهنده بوقلمون که پر است از دانسته های عملی برای شروع این کار را بخوانید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام ممنون از مطالبتون یک سوال در رابطه با جفت گیری بوقلمون دلیل فرتر بوقلمون ماده هنگام جفت گیری چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋