تغذیه و نگهداری جوجه مینا از تولد تا یک سالگی

تغذیه و نگهداری جوجه مینا

نگهداری جوجه مینا می تواند برای بسیاری از علاقه مندان به پرندگان یک کار لذت بخش و روحیه آور باشد. مرغ مینا پرنده ای زیبا و جذاب می باشد، وجود پرها و رنگ های زیبا در بدن این پرنده او را به یک پرنده خانگی و بسیار دوست داشتنی تبدیل کرده است. خواستگاه مرغ مینا کشور های هند، افغانستان و پاکستان می باشد و در زمان جنگ آمریکا و افغانستان به ایران مهاجرت کردند و در مناطق جنوبی ایران شروع به زندگی و تولید مثل نمودند.

تغذیه و نگهداری جوجه مینا - چیکن دیوایساین پرنده در صورتی که به صورت جوجه و در سن ۶ الی ۸ هفتگی خریداری شود، قابلیت یادگیری کلمات و اهلی شدن را دارد ولی اگر سنش از یک الی دو سالگی بگذرد دیگر نمی توان او را رام نمود یا به آن سخن گفتن را یاد داد، به همین دلیل اکثر پرورش دهندگان نیز برای داشتن مینا هایی سالم، اهلی و سخنگو اقدام به جوجه کشی از این پرنده می کنند و اصطلاحا می توان گفت که خودشان این پرنده را بزرگ می کنند.اگر مینای که قصد خرید آن را دارید و یا آن را خریده اید بالغ است پیشنهاد میکنیم مطلب نگهداری مرغ مینا بعنوان پرنده خانگی را مطالعه کنید.

پیرو گفته های فوق سعی داریم در این مقاله شما را با اصول پرورش ، بزرگ کردن و نگهداری جوجه مینا آشنا سازیم. لطفا با ما همراه باشید تا با اصول نگهداری ، تغذیه و رفتار با مرغ مینا در سنین مختلف آشنا شوید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» امکان جوجه کشی از تخم مرغ مینا
» کاربری ساده و آسان
» شامل ۱۲ ماه گارانتی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

چگونه مرغ مینا را بزرگ کنیم؟

اندازه هر تخم مینا ۳۰.۸ در ۲۱.۹۹ میلی متر می باشد که در حدود ۱۷ تا ۱۸ روز طول دوره جوجه کشی آن است. مینا ها در طبیعت ۲۲ تا ۲۴ روز بعد از به دنیا آمدن می توانند مستقل شده و از لانه جدا شوند. پس از گذشت این ۱۸ روز جوجه مینا ها از تخم بیرون خواهند آمد، آنها دارای چشمانی بسته و بدنی بدون پر، دهان خود را به معنای طلب غذا دائما باز می گذارند و با شنیدن هر صدایی دهان خود را باز نموده و غذا می خواهند.

چگونه مرغ مینا را بزرگ کنیم - چیکن دیوایسآنها تا دو هفته اول بسیار ضعیف هستند، مکان آنها باید بسیار گرم و نرم باشد، بهتر است از یک پارچه نرم و ابریشمی برای پوشاندن کف لانه در مراحل نگهداری جوجه مینا استفاده کنید، آنها را درون یک کارتون بزرگ قرار داده که از ارتفاع بیشتری برخوردار باشد. زیرا امکان فرار جوجه ها از داخل کارتون با ارتفاع کم وجود دارد.

نگهداری مرغ مینای یک روزه تا یک ماهگی

تا یک هفته اول برای گرم کردن آنها می توانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. پس از گذشت یک هفته آنها پر دار خواهند شد و میزان جنب و جوش شان بیشتر از گذشته خواهد شد، هم چنین چشمانشان باز شده و تنها هنگام مشاهده غذا دهانشان را باز خواهند کرد.
برای تغذیه جوجه ها تا سن دو هفتگی باید از سرنگ استفاده کنید، در طبیعت نیز مادر آنها غذای بلعیده شده خود را در گلوی جوجه ها تخلیه می کند. آنها قدرت هضم سریع غذا را دارند به همین دلیل آنها را جزو پرندگان راست روده قرار می دهند.

نگهداری مرغ مینای یک روزه تا یک ماهگی - چیکن دیوایسدر ادامه روند نگهداری جوجه مینا برای تغذیه مقدار کافی پلت را در آب جوش به مدت ۳۰ ثانیه خیسانده تا نرم و خمیری شود، سپس درون سرنگ ۱۰ سی سی قرار داده و در گلوی هر کدام مقدار ۲ سی سی را تخلیه نمایید. سعی کنید همه پلت های خیس شده را به انها بخورانید چون پلت خیس شده اگر در محیط بیرون بماند فاسد می شود.

هر سه ساعت یکبار باید آنها را تغذیه کنید تا میزان رشد آنها سرعت پیدا کند. هم چنین قطره چکانی را به منظور آب دادن به پرنده در نظر بگیرید و هر گاه پرنده احساس تشنگی کرد، مقداری آب آشامیدنی و ولرم درون قطره چکان ریخته و به او بدهید. فضولات آنها را می توانید هر دو الی سه روز یکبار از کف کارتون جمع کنید، چون فضولات خیس آمونیاک بیشتری از خود ساطح می کنند بنابراین برای جوجه ها خطر ناک می باشد هم چنین احتمال خورده شدن فضولات توسط جوجه ها وجود دارد. بنابراین فضولات را به گوشه ای از کارتون منتقل کرده تا خشک شوند.

پس از گذشت دو هفته از عمر مرغ مینا باید امکانات استحمام را برای او فراهم کنید. برای این منظور می توانید ظرفی را تا ارتفاع ۵ سانتی متری پر از آب ولرم نموده و پرنده را به آرامی درون آن قرار دهید و منتظر واکنش او باشید، مطمئن باشید که مینا از آب خوشش می آید چون او عاشق آبتنی میباشد. هم چنین سعی کنید پرنده را در دستان خود گرفته و او را نوازش دهید، این عمل باعث می شود که مینا بیشتر به شما عادت کند شما را مانند پدر و مادر خود بداند.

نگهداری مرغ مینای یک ماهه تا سه ماهه

مرغ مینا پس از رسیدن به سن یک ماهگی کاملا پر دار شده و برای پرواز تمرین می کند، نگهداری جوجه مینا در این دوران آسان تر می باشد. این دوران بهترین زمان برای یادگیری مینا می باشد، شما باید روزانه چند ساعت مینا را همانند قبل در دستان خود بگیرید و حین نوازش کلماتی مانند “سلام” را برای او تکرار کنید تا ملکه ذهنش شود. مرغ مینا در سن سه ماهگی شروع به حرف زدن می کند و دقیقا کلماتی را تکرار می کند که در این دوران یاد گرفته است. برای آموزش حرف زدن مرغ مینا می توانید مطلب  آموزش سخنگو کردن مرغ مینا را مطالعه کنید.

ممکن است در طول روز صدای بوق ماشین ، صدای گریه بچه ، صدای آمبولانس یا صداهایی را مداما از تلویزیون شنیده باشد ، پس از گذشت سه ماه از عمر مینا خواهید دید که این صداها را در طول روز زمزمه می کند.

نگهداری مرغ مینای یک ماهه تا سه ماهه - چیکن دیوایسدر تغذیه مینای یک ماهه باید تغییراتی ایجاد شود، آنها تمام عمر خود را پلت نخواهند خورد حتی یک انسان نیز اگر برای مدت طولانی از یک غذا تغذیه کند، کاملا از آن غذا دلسرد می شود و حتی رغبت و اشتهای خود را نسبت به سایر غذا ها نیز از دست میدهد. قبل از اینکه این اتفاق برای مینای شما هم بیفتد باید در رژیم غذایی او تغییراتی را اعمال کنید.

برای تغذیه مینا می توانید از ترکیب چند میوه تکه تکه شده مانند گلابی، سیب، هلو، آلبالو، گیلاس، شلیل،گیلاس و … به عنوان صبحانه و ترکیب چند دانه به عنوان ناهار و مقداری گوشت آب پز شده به عنوان ناهار استفاده نمایید. هفته ای دوبار می توانید سفیده تخم مرغ آب پز شده را به او بدهید و ترکیبی از سبزیجات مختلف مانند خیار، کاهو، هویج، کلم و… را هفته ای چند بار در اختیار پرنده قرار دهید. انواع دانه هایی که مینا می تواند مصرف نماید شامل دانه ارزن، تخم کتان، تخم آفتابگردان بدون نمک، هسته تخم کدو، دانه شاهدانه و … می باشد.

در این دوران پرنده باهوش تر می شود و نیاز به بازی دارد، شما باید انواع اسباب بازی ها را در اختیار پرنده قرار دهید، هم چنین پرواز کردن حق مرغ مینا می باشد، برای اینکار می توانید او را در یک اتاق با در و پنجره های بسته و بخاری خاموش رها کنید تا چند ساعت رها کنید تا حسابی پرواز کند. این کار باعث افزایش گردش خون و افزایش ضربان قلب در پرنده شده و نوعی ورزش محسوب می شود. علاوه براینکه باعث افزایش طول عمر پرنده می شود به افزایش اشتهای او نیز کمک می کند و مقاومت پرنده را در مقابل بسیاری از بیماری ها حفظ می کند.

هفته ای دو بار مینا را درون ظرف آب ولرم قرار دهید تا استحمام کند، هم چنین باید روزانه آب تمیز جهت آشامیدن در اختیارش قرار دهید. سعی کنید قبل از هر وعده غذایی ظرف غذای او را کاملا بشورید و غذایی تمیز و سالم در اختیار پرنده قرار دهید تا از بسیاری از بیماری ها جلوگیری به عمل آید.

وقتی نگهداری جوجه مینا وارد مرحله جدید شد. یعنی در دوره یک ماهگی تا سه ماهگی ، ذهن مینا کاملا آماده یادگیری کلمات می باشد، نوع رفتار شما با مینا در این دوره می تواند از او یک پرنده اهلی یا وحشی بار بیاورد. شما باید کاملا با لطافت و مهربانی با او برخورد کنید و اگر شاهد هر گونه وحشی گری از سوی مینا شدید باید از طریق تنبیه غذایی او را از عمل زشتش آگاه کنید. مثلا هر گاه شما را نوک زد غذایی که دوست ندارد را به او بدهید و هر گاه روی انگشت شما نشست غذای مورد علاقه اش را به او بدهید.

در مورد یادگیری کلمات نیز همین طور، شما باید آنقدر یک کلمه را تکرار کنید تا بر زبان بیاورد، هر گاه دیدید کلمه مورد نظر شما را بیان نمود، به او غذای مورد علاقه اش را بدهید و به نوعی او را شرطی کنید، با این کار سرعت یادگیری در او به شدت افزایش می یابد.

دوره سه ماهگی تا یک سالگی

این دوره حساس ترین دوره زندگی یک مینا می باشد، اگر به درستی او را تربیت کرده باشید باید در این سن به راحتی از دست شما غذا بخورد و کلمات مورد نظر شما را با درخواست شما بر زبان بیاورد، آنها در این سن بسیار قوی و باهوش هستند و تمام غذای خود را با ولع تمام خواهند خورد.

دوره سه ماهگی تا یک سالگی - چیکن دیوایسشاید برای هواخوری نیاز باشد تا مینا را کمی به بیرون از خانه ببرید، اگر مطمئن نیستید که پرنده به شما عادت کرده است، بهتر است او را دورن قفس قرار دهید. برای جلوگیری از بیماری ها بهتر است کف قفس را روزنامه بگذارید و آن را روزانه تعویض کنید هم چنین از ورود حشرات موذی مانند مگس به داخل قفس خودداری کنید چون مگس ها عامل اصلی انتقال بیماری هستند.

در این نوشته به صورت خلاصه سعی شد تا شما را با نحوه نگهداری جوجه مینا و پرورش مرغ مینا از زمان تولد تا یک سالگی آشنا سازیم، در صورت وجود هر گونه سوال یا پیشنهاد از طریق نظرات با ما در ارتباط باشید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۶۸۱ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشین میگم مینا من ۱۰ ماهش امکان داره که بامینا تمرین کنم یاد بگیر تازه خرید مش صدای قناری …. در میاره، فقط حرف نمی زن

    1. سلام دوست عزیز
      هرچقدر که سن پرنده بیشتر میشه
      آموزش سخنگویی بهش سخت تر میشه
      برای همین صبر و زمان زیادی لازمه تا یاد بگیره به طوری که بعد از یک سالگی تمرکز کافی رو برای یادگیری نداره

  2. سلام من یه مرغ مینا پیدا کردم که حدوداََ یک هفته اش غذاش دانه پارس میدیم بعد اگر گشنش بشه تخم مرغ اپز سفیدیش و میدیم
    گذاشتیم توی کارتون رفته گوشه ای از کارتون و تکون نمیخوره میریم سمتش دهنش باز میکنه و همش جیک جیک میکنه ایا این طبیعیه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه این طبیعی نیست
      باید از نزدیک معاینه بشه
      ببین تغییر رنگ فضله هم داره

      1. مرغ مینای من ۸ماهش هس چرا هرچی میگم تکرارنمیکنه ولی ساکت ک میشه کلمات میگه

        1. سلام دوست عزیز
          چون سنش زیاده امکان سخنگو کردنش هم سخته
          و تلاش و تمرین زیادی میخواد

  3. سلام ببخشید من یه مرغ مینا دارم که حدودا ۳ ، ۴ ماهشه
    الان دستی شده که البته از وقتی خریدمش از دست غذا می خورد
    راهی هست که کار ی کنم خودش از ظرف غذا بخوره؟ ممنون می شم کمک کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      چون به اون روش عادت کرده باید شرطیش کنی
      مثلا یه کلمه بهش یاد بده که بفهمه الان وقت غذا خوردنشه
      بعد غذارو بذار کف قفس و صداش کن و اشاره کن به غذایی که هست
      یه مدت طول میکشه عادت کنه باید صبوری کنی

  4. سلام مینا ی من ۳ ماهه هست من نمیدونم پلت رو با آب قاطی کن بدم دهنش یا همینجوری خشک خشک بد، آخه خشک رو راحت میخوره ولی نمیدونم براش ضرری داره یا نه از وقتی که خشک پلت رو میدم بهش خیلی آب بیشتری میخوره نمیدونم لطفا راحنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      پلتی که بهش میدی از کدوم برند؟

  5. سلام من یه مینا دارم بچه اس نمیدونم چند وقته امروز خیلی حالش بده شده غذام غذای مینا و تخم مرغ خیلی کم سویا بهش دادم و الان اصلا تکون نمیخوره راهی وجود داره حالش بهتر بشه

    1. سلام دوست عزیز
      به هیچ عنوان نباید بهش سویا میدادی چون نمیتونه هضمش کنه
      تخم مرغ هم نباید زردشو بخوره
      دو قطره سرکه سیب طبیعی بریز تو آبش بده بخوره

  6. سلام من مرغ مینام ۳ ماهه هست ولی نمدونم پلت رو صفت بهش بدم یا با آب قاطی کنم بزارم تو دهنش آخه صفت راحت تند تند میخوره ولی نمیدونم براش مضره یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      مقاله رو مطالعه کنید تغذیه اصولی نوشته شده طبق اون پیش برید

    2. سلام یه مینا ۴ماهه خریدم بهش تخمه دادم خیلی بی حاله تعادلم نداره لطفا راهنمایی کنید

      1. سلام دوست عزیز
        تعادل نداشتن مرغ مینا نشونه اصلی کبدچرب هستش که برمیگرده به تغذیه نادرست
        یک هفته به جای آب بهش چای سرد سیاه بده
        و براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید بگیر

  7. سلام یه جوجه مرغ مینا یه روزه دیروز افتاده بود تو حیاط ما
    آووردمش خونه از دیروز بهش نون خیس شده و گندم خیس شده بهش میدم اما نمیدونم درسته یا نه
    چی باید بهش بدیم؟
    اگه ممکنه راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      تغذیه اصولی توی مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  8. سلام من یک مرغ مینا ماده دارم که ۷ ماه یا ۸ ماهشه ولی پذنده فروشی میگه ۱ ساله چون هنوز سفیده من ۱ نر گرفتم انداختم پیشش چرا نوکش میزنه بهم میشه بگید

  9. وقت بخیر. جوجه من هفت یا هشت ماهشه.نر هستش .خیلی حرف میزنم اما معلوم نیست چ میگه واضح نیست آیا طبیعیه؟؟

  10. سلام من یک مینا دارم که چ جوری به حرف بیاد بهم کمک کنین ممنوپ میشم

      1. سلام تروخدا جواب بدید دیشب یه جوجه مینا خریدم هرچی میدم بهش از گلوش میندازه بیرون انگاری ک گلوش درد میکنه🙏🙏🙏🙏🙏 دلیل چیه لطفا بگید🥹

        1. سلام دوست عزیز
          ببینید از دهنش بوی عفونت میاد؟
          گلوش متورم شده؟
          چی میدادی بهش که نخورده پس زده؟

  11. سلام من چهار عدد جوجه مینا دارم که لونشون خراب شده بود اوردم خونه خیلی کوچیک هستن نمیدونم چی بدم بهشون من الان بهشون دانه پارس میدم با خرما همشون حالشون خوبه بجز یکی کوچیکه الان دوروزه که پژمرده شده وبیحاله چی کار کنم خوب بشه

  12. سلام وقتتون بخیر من یه مینا حدودا سه چهار ماهه دارم که از اول دست خودم بوده به تازگی متوجه یه غده روی کتفش شدم که داره رشد میکنه و شفافه.گفتن باید تیغ بزنیم و خالیش کنیم و پودر پنی سیلین بزنیم روش خطری نداره براش؟آیا غده چربی میتونه باشه و خوب میشه؟

    1. سلام وقت بخیر مینا من ۵ ماه هست و غذا بسته بندی مخصوص مرغ مینا گرفتم روش نوشته vip mix میکس نوشته touca جستش هنوز کوچیک هست برنج هم گاهی میدم و میوه گلابی و سیب و انگور که کم میخوره آب سیب دوس داره خیلی وقتا بهش میدم متاسفانه بالاشو چیدن و هنوز درست نشده اخیرا پاشو جمع میکنه و خیلی میشینه احتمال داره مشکلی داشته باشه؟ واینکه غذاش خوبه ؟ یا عوض کنم

      1. وقتی خودش غذا داره چرا برنج میدین. من روزی تو ۲۰ تا کامنت مرغ مینا میگم برنج مضرره برا مینا. به احتمال قوی مشکل کبد داره . براش قرص لیورگل تهیه کنید. برای پاک سازی کبده. برنج هم ندین قبل دادن هر چیزی به مرغ مینا مقدار آهن و ویتامین سی رو تو گوگل جستوجو کنید اگه زیاد بود ندین

  13. سلام من یه جوجه مینا خریدم ک ۱۸ روزه اش هس پسرم چند شب پیش متوجه نشد افتاد روش صداش قطع شده مث اوایل نیست میشه بگید چیکار کنم

  14. سلام مرغ مینای من دوماهشه هنوز خودم بهش غذا میدم دونه خودش نمیخوره ولی سیب خودش نوک میزنه میخوره دلیلش چیه میشه راهنماییم کنید

    1. غذای مرغ مینا باید نرم باشه. دونه سخت براش ضرر داره و مواد غذایی که ویتامین C و اهن بالای دارن براش بسیار مضره.

      1. درود به شما
        وقت بخیر

        من یک جوجه بلبل توکا دارم که از کوچیکی دستم بود و الآن حدودا ۳ ماه داره، بهش از پلت تاپ فید مرغ مینا دادم و بزرگش کردم. (به صورت خیس)

        روزی یک وعده هم با پلت، تخم کتان له می کنم و بهش میدم
        روزب یکبار هم میل ورم رو پودر می کنم با پلت مخلوط می کنم

        الآن احساس می کنم خودش دیگه می تونه غذا بخوره، توی ظرف غذاش پلت های خشک که میریزم، همرو میریزه ته قفس و کمتر می خوره!

        همینکارو انقدر ادامه بدم تا از ظرفش غذا بخوره؟
        چون دیگه نمی خوام خودم بهش غذا بدم و از این عادت می خوام بگیرمش.

        با تشکر

        1. سلام دوست عزیز
          درکل غذای بلبل خرما، خرما هستش
          و یا در کنارش حشرات و کرم ها و میوه های شیرین مثل انگور و توت
          این چیزایی که میدادی درست نبوده
          مقاله ای که این پایین لینک میدم رو بخون
          روش نگهداری و پرورش بلبل خرما در خانه

  15. سلام من ی جوجه مینای دوماهه دارم دو سه هفته ای میشه اصلا جیک نمیکنه؟ ممکنه لال باشه .واینکه چرا پرهاش میریزه .خالا هم مرغابی ک ریخته داره در میاد خیلی خیلی خودشو میخارونه باید چیکار کنم

    1. احتمالا تو دوره پرریزی بوده داره پر جدید در میاره. برای خارش کاری نمیشه کرد ولی به تغذیه اش دقت کنید و مواد مفید و مغذی بهش بدین

      1. سلام
        یه جوجه مینای ۱۸ روزه دارم الان حدود دو هفته ای که ازش نگهداری میکنم روی پاهاش راه نمره و رویساق پاهاش راه میره موقع راه رفتنم یه پاش میفته پشت سرش گیر میکنه هرچی تو اینترنت سرچ کردم موفق نشدم کلا از چند وقتی میتونن تعادل داشته باشند ؟ جعبه نگهداریش فضای زیادی برا راه رفتن نداره ممکنه از اون باشه؟

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی میدی؟
          این کلسیم کافی بهش نمیرسه و یا اینکه زیر پاش میخچه در اومده و نمیتونه روش وایسه
          بررسی کن ببین همچین چیزی هست؟

  16. سلام. دو تا جوجه مینای یکماهه دارم. تو کارتن بند نمیشن همش میزنن بیرون . بزارمشون توی قفس؟
    سوال بعدی اینکه برای تربیت دوتا مینا بایستی تو دو تا قفس جدا باشن، یا یک قفس کافیه؟

    1. باید جدا از هم باشن و اصلا همو نبینن
      برای تربیت شون باید براشون خیلی وقت گذارید و حتما باید بهتون عادت کرده باشه
      اگر زمان کافی برای تربیت شون ندارید، بهتر که پیش هم داخل قفس باشن

      1. سلام ببخشید مینا خریدم حدود یک ماهش هس تو پرواز و آب خوردن مشکلی نداره اما وقتی غذا بهش میدیدم )پلت خیس خورده میدیم بهش( ولی دوبار که دهنش میزاریم دیگه نمیخوره چی باید بهش بدم

        1. از پلت مخصوص مرغ مینا، میوه و سبزیجات ، میلورم و حشرات و دانه هایی که اهن کمی داره استفاده کن

  17. سلام مرغ مینای من الان سه ماهشه ولی اصلا حرف نمیزنه حتی جیک جیک نمیکنه حتی یاد نکرفته غذا بخوره باید خودمون بهش بدیم ضعیف شده ولی مبتونه قشنگ پرواز کنه چیکارکنم چرا صداش درنمیاد؟چطوری بهش غذا خوردن یاد بدم هیچی نمیخوره از بچگی خودم بهش غذا دادم

    1. باید اب و غذا رو همیشه بذارید جلوش تا کم کم به خوردن عادت کنه
      ولی تا زمانی که کامل دانخور نشده، خودتون باید بهش غذا بدید

      1. وقتی منو یا کسی رو میبینه تو قفسش اینور و اونور می پره چرا و اینکه ۳ روزه اوردمش یکساله هم هست

        1. پرنده های زینتی وقتی وارد محل جدیدی میشن دچار ترس و استرس میشن، سعی کنید قفسش جای کم رفت و آمد و آرومی باشه و یک نفر براش همیشه آب و دون بده تا بهش عادت کنه. یه مدت سعی کنید با فاصله از قفسش باهاش ارتباط برقرار کنید.

    2. سلام. خسته نباشید
      یه جوجه مینا تقریبا یه ماهه دارم
      ترکیب غذاش پلت و سفیده تخم مرغ و سیب زمینی آب پزه
      ولی دائما یبوست میگیره
      آب هم به اندازه کافی میخوره
      لطفاً راهنمایی بفرمایید

      1. سلام دوست عزیز
        برای درمانش کمی سبزی تازه تهیه کن و روش روغن کرچک بریز یکبار این کار رو انجام بدی کافیه و خوب میشه
        یام میتونی تا زمان رفع شدن یبوست هر روز دو قطره روغن زیتون به پرندت بدی
        حتما بهش رسیدگی کن چون امکان پارگی روده وجود داره در این شرایط

  18. سلام یه مرغ مینا گرفتم که موقع پروازش هست. چه غذای بهش بدم.؟

    1. از پلت مخصوص مرغ مینا استفاده کنید
      میوه و سبزیجات کافی داشته باشه
      هر از گاهی هم تخم مرغ اب پز و سینه مرغ اب پز شده و جگر مرغ
      سه مورد اخر رو زیاد نده چون اهن داره برای کبدش خوب نیست

      1. سلام من تو جوجه مینا دوهفته ای دارم بهترین غذا تو این سن چی هست و از کی شروع به سخته گفتن می‌کنند

        1. سلام مقاله رو بخونید تغذیه دقیق نوشته شده.

  19. سلام مینای من حدوداً یک ماهشه و هنوز زیر شکمش پر و زیر بالش پر نداره
    تا دیروز خیلی خوب و سرحال بود اما امروز میلرزه و حالت بی حالی داره اصلأ هم درخواست غذا نمیکنه
    من صداش میکردم میدوید میومد پیشم اما الان بیخیال فقط نگام میکنه
    به نظرتون چش شده مریضه؟
    چکارش کنم خوب شه

    1. یا مسموم شده در اثر خوردن غذای نامناسب
      یا بیماری ویروسی گرفته
      شاید هم پنجره باز بوده سرما خورده
      بهتر که به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی مراجعه کنید تا درمانش کنه

  20. سلام من یه مرغ مینا دو ماهه خریدم ته نوکش اون جایی که مثل لبه زخم شده و صداش هم خشخش داره برای این دوتا مشکل چیکار میتونم بکنم

    1. برای درمان نوک به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی مراجعه کن تا داروی مناسب رو بده
      خشخش صدا هم احتمالا از سرماخوردگی باشه
      در مکان گرم نگهداری بشه
      مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی رو بده
      اب و غذای کافی داشته باشه

  21. سلام مینای من ۱۵روزه است سرلاک از دارو خانه گرفتم میدم جیشش ابکی است ولی هرموقع گرسنه آش میشه جسم جیز میکنه دهنشم باز میکنه ب محض خوردن صورتمو برمیگردونه سوالم اینه این سرلاک خوبه یا باید مخصوص پرندگان بگیرم ممنون

    1. از سرلاک مخصوص مرغ مینا براش بگیر، سرلاک بقیه پرنده ها به دلیل اینکه اهن زیادی داره براش مضره

    2. سلام مرغ مینای من ۲۰ روزه هست ولی رو زانو راه میره یعنی بعد درست میشه یا نه

      1. سلام دوست عزیز
        باید از نزدیک معاینه بشه
        گاها امکان فلجی هست

  22. سلام دوست عزیز من دو روزه جوجه مینا گرفتم دو ماهش هست بهش انگور سفید وسفیده تخم مرغ ودونه پارس دادیم با دست میدیم بالا میاره خودش هیچی نمیخوره تو را خدا راهنمایی کنین چیکار کنم نمیره

    1. از غذاهایی که گفتید هیچ کدوم رو ندید
      از پلت مخصوص مرغ مینا استفاده کنید که اهن خیلی کمی داره

  23. سلام دوست عزیز من جوجه تازه پرواز مینا گرفتم دو روزه هیچی نمیخوره اگه امکانش هست راهنمای کنین

    1. هنوز به محیط عادت نکرده برای همین
      از پرورش دهنده قبلی بپرس که چه نوع غذاهایی رو بهش میداده همونا رو بده

  24. سلام ببخشید مینای من یک‌ماهش شده ولی باید به زور بهش غذا بدیم یعنی وقتی گرسنه هستش دهنشو باز میکنه و میاد پیشم و ابراز میکنه گرسنس ولی تا میخوام غذا بدم دهنشو میبنده و باید به زور بدم بهش میشه بگین باید چیکار کنم؟

    1. حتما از غذا خوشش نمیاد
      از میلورم ، کرم خاکی ، گوشت ، میوه و سبزیجات و حشرات ریز استفاده کن ببین میخوره یا نه

  25. سلام من مرغ مینام یک هفته ای شدع تازه یکم روی کمرش و سرو بالش در اومده
    وقتی غذا میدم غذاشو قشنگ میخورع و چند ساعت یا دقیقه مدفوعش به صورت یک لایه ی روکش دار سفید که توش همون غدایی که میدم هست؟
    مشکل و دلیلش چیع

    1. با مشورت متخصص و دامپزشک پرنده های زینتی ، از سنگ ریزه داخل دانه هاش استفاده کن تا به هضم غذا کمک کنه

  26. سلام ببخشید مینای من دهنشو باز نمیکنه تا بهش غذا بدم
    حدودن یک هفته ای هس تازه مو داره در میاره
    چکار کنم؟

    1. حتما از غذاش خوشش نمیاد
      میلورم و میوه و سبزیجات و سرلاک مخصوص مرغ مینا رو بده که اهن خیلی کمی داره

  27. سلام دوست من یک مینا دو سه ماهه داره که یک هفته س تعادلش رو از دست داده و انگار کم میبینه. دامپزشک رفته گفته خوب نمیشه و مشکل از پلت بوده که مارک نبوده بسته ای نخریده و ریخته (فله ای)خریده بودن. حالا باید چیکار کنیم مینا رو ینی میمیره :(( لطفا اگر راه حلی هست بگید تا خوب بشه خیلی ناراحتیم واسش. من خودم مینا دارم یک ماه نیم هست منم پلت بسته ای نخریدم واسش نمی‌دونستم فرق داره میخام برم بخرم پلت مخصوص. و اینک مینای خودم رو هرکاری میکنم جز پلت خودش علاقه ای به میوه ندارع چطور عادتش بدم؟؟ ممنونم ازتون

    1. سلام
      مرغ مینا میوه خور نیست ! شباهتی هم به طوطی که میوه خور هست نداره ! پلتشو بخر ، تاپ فیت کیکی یا پادوان مناسب هست
      برای اون پرنده ی بیمار هم از همین پلت ها که گفتم بخرید ، به جای اب بهش چای سرد شده بدید خوب میشه کم کم
      به هیچ وجه غذای خونگی ، نون ، دانه های مختلف مثل بادام و گردو و … ندید

      1. داداش چند وقت گی باید خودش دون بخوره و غذا چی باید بهش بدم نظر شما چند وقتش باشه میتونه حرف رو یاد بگیره

        1. مرغ مینا: ۷ الی ۹ هفتگی دونخور میشه و میتونید بهش پلت مخصوص تهیه کنید
          برای سخنگو کردن هم میتونی از ۶ ماهگی تکرار و تمرین رو شروع کنی

  28. ببخشید مینای یک روزه غذا چیبدم
    و اینکه تو کجا و چجوری بزارمش

    1. سلام
      داخل یه کارتن کوچیک نگهدار زیرش پارچه نرم بزار
      غذا هم سرلاکی از بازار بخر ، یا غذای خود مینا مثل کی کی یا پادوان یا تاپ فید رو با اب قاطی کن ، خمیری کن و بده بهش
      هر بار یکم درس کن و بعد هم بنداز بیرون
      هر ۲ ساعت یبار باید سرلاکی بخوره

  29. سلام مینای من الان تو چند هفتگی و به ماه نرسیده برای غذا خودش ذهنش رو باز میکنه ولی برای تب باید به زور بهش بدم
    چرا اینطوریه؟

  30. سلام و خسته نباشید
    من یه جوجه سار پیدا کردم که از لونه افتاده بود و مامانش هم پیدا نبود.
    الان یه هفتست آوردمش و هنوز از دست غذا میخوره و خیلی عادتی شده یه سره میاد روی پاهام حتی موقع خوابش
    دائم دنبالم راه میره

    میخواستم ببینم که میتونم آزادش کنم بره و اینکه ایا از پس خودش بر میاد؟
    نره بیرون از گشنگی تلف بشه؟

    1. اگه تحربه وشرایط لازم برای نگهداری رو دارید که نگهش دارید، وگرنه بهتر که به پرورش دهنده های معتبر بسپاری

  31. سلام پناهی هستم یک هفته ای هست مرغ مینا خریدم بادست بهش غذامیدم هر روز صبح زیر پاشو می شورم کمی روی پرنده هم اب میریزم حمامش می کنم ولی تا یکی دوساعت بعد ازحمام مدفوش ابکی میشه چرا ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سردش میشه اسهال میگیره
      حتما مکانش رو گرم کن نذار سرما بخوره

  32. با سلام و خسته نباشید.من یه بچه مینا گرفتم الان ۱۴ روزشه هنوز یه ماهه هم نشده .تا الان موقع غذاش که می‌شد صدا میکرد و منو میدید دهنش و باز میکرد واسه گرفتن غذا ولی از امروز انگاری بی حال شده کم تر درخواست غذا میکنه و دهنش و که باز میکنه میلرزه نوکش .میخواستم بدونم چیشده و باید چکار کنم؟ممنون میشم ازتون واسه راهنماییتون

    1. یا سرما خورده یا مسمومیت غذایی پیدا کرده
      حتما حتما برای درمان و نجات جان پرنده به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی مراجعه کن

  33. سلام یه مرغ مینا خریدم دقیقا نمیدونم چند ماهشه رو پاشم وایمیسه بزرگم هست غذاشو با دست میدیم تا چند ماهگی از دست غذا میخوره

    1. تا دو ماهگی باید کاملا دانخور بشه
      کم کم به دانه خوردن عادتش بده
      ولی سرلاکش رو یهویی قطع نکن

  34. بچه مینای من تازه داره موهاش درمیاد آب و غذای مینا گرفتم خیلی کم میخوره طبیعیه ؟
    همشم خوابه نرماله ؟

    1. از پلت مخصوص مرغ مینا استفاده کن که اهن کمی داره
      مولتی ویتامین حتما بده
      در مکان گرم نگهداری کن

  35. سلام خسته نباشید مینای من امروز صبح افتاده بود روی عطسه مدام عطسه می‌کرد خواستم بدونم علتش چیه؟سرما خورده؟

    1. بله احتمالا سرما خورده
      محیطش گرم باشه و مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی استفاده کن

  36. سلام مرغ مینا ی من رفت روی قابلمه ای که روی گاز بود پای سمت راستش سوخته چیکارش کنم خیلی داره نکش میزنه پاشو

  37. سلام
    حدود یک و نیم ماهشه هنوز از دست غذا میگیره و خودش نمیتونه غذا بخوره . یک روز هم بدون غذا گذاشتم نرفت سر غذاش . این مشکل چیه? آب هم به زور باید بهش بدم

    1. باید تا دو ماهگی شاید هم سه ماهگی بهش غذا بدین
      به صورت همزمان ظرف اب و غذا هم جلوش باشه تا کم کم به خوردن از داخل ظرف عادت کنه
      هنگام دادن غذا ، غذا رو از داخل ظرف بردارید تا متوجه بشه که منبع غذا اونجاست و برای برداشن تلاش کنه

  38. سلام مرغ مینا ی من وقتی اب بازی میکنه دماش کنده میشه باید چیکار کنم

  39. سلام خسته نباشید ببخشید من ماه پیش یه مینا خریدم که نمیدونستم غذاش زود مسموم میشه مرد دوباره دوهفته میش یه مینا گرفتم که اونم غذا تو گلوش مونده بود غذای ترشیده داده بودم مرد حالا امروز یه مینا خریدم دوباره ۱۷روزشه عطسه میکنه هی ادرارشم ابکی و سفیده بنظرتون مشکلش چیه

    1. سلام
      خوب اخه دوست عزیز وقتی این همه تلفات دادی چرا سرلاکی میخری
      یه پرنده بخر که پلت بخوره ۲ ۳ ماهه
      مورد اخر رو هم ببر دامپزشک حیوانات خانگی
      مشکل از تغذیش هست و احیانا محیط سرد

      1. سلام خسته نباشین من یه عدد مینا دارم ۱ماهشه میخواستم بدونم پلت بهش بدم یا سرلاک من فعلا از پلت میدمش ممنون

        1. اگه دانخور شده و خودش میتونه اب و دان بخوره ، از پلت مخصوص مرغ مینا بده وگرنه سرلاک

    1. ویدیوهای اموزشی سرلاک دادن به مرغ مینا رو ببینید بهتر یاد می گیرید
      از سرلاک مخصوص مرغ مینا استفاده کن و غذاش ابکی باشه
      سرلاک رو کم کم بریز تو دهنش که خفه نشه

  40. سلام من هروقت به مینام آب میدم بعدش بی حال میشه بالا میاره تا چند ساعت بی حال هست. یک ماه نیمش هست باید چیکارکنم؟

    1. به دامپزشک مراجعه کنید احتمال عفونت چینه دان هست

  41. مینا من فکرکنم۵تا۶ماهشه-فقط غذامینا گاهی برنج کاهو خیار یاسبزی وکمی تخم آفتاب گردون میدم–پراش داره میریزه طبیعیه؟حرف نمیزنه فقط بعضی وقتا یکم جیغ میزنه نرمال یا نه؟

    1. وارد دوره پر ریزی سالیانه یا همان تولک شده
      علت جیغ زدن، در اومدن پرهای جدید
      از غذای پروتئین دار استفاده کنید که البته اهن کمی داشته باشه

  42. سلام من یک هفته است مرغ مینا خریدم هنوز باید خودم بهش آب وغذا بزارم دهنش.
    چیزی که هست روی کف پاهاش نمی ایسته و راه نمیره وتقریبا مثل بچه روی ساق پاهاش وبا ترس راه میره.بنظر شما طبیعیه و باید چند وقتش بشه درست راه بره.متشکرم

    1. مطمئن بشید که کف پاش زخمی نشده باشه
      به پرورش دهنده یا فروشنده ای که ازش خریدید هم اطلاع بدید

  43. سلام پنج روزه مینا خریدم هنوز جوجه هست،از روز دوم روی نوکش یه لکه نارنجی رنگ به وجود اومد هر روز یه ذره بیشتر میشه،دلیلش چیه؟

  44. سلام من ۲تابچه مینای تقریبا۲ماهه گرفتم ۲هفته ای طبق دستورپرورش دهنده بهشون غذا آب میدم و یک قفس نگه داشتم. اماپرورش دهنده قبلیش بمن گفت الان دیگه. باید۲تا جوجه رادر۲قفس جداگانه بزاری وتربیتشون کنی حتی اگرنبایدهمدیگروببینندحتی دریک اتاق نباشندکه همدیگرو حس نکنند درغیراین صورت حرف نمی‌زنند.
    سوال:لطفا بگویید ایشان درست گفته اند. چون برایم سخت است جداجدابهشون برسم وتربیتشون کنم.

    1. سلام
      اصلا شما کار درستی نکردی که دو تا خریدی ! باید یدونه میخریدی ! تو اتاق جدا هم بزاری صدای همو میشنفن
      اونم درس گفته ولی نباید دوتا بهت میداد

  45. سلام من امروز چهارتا مرغ مینا گرفتم البته از لونه اش که پردار شده سیب زمینی اب پز بدون نمک بهش بدم ضرر داره

  46. سلام خوبید من دو روز هست میخام پلت مینا رو بهش بدم خودش میپره همینجوری میخوره بعد واسش خیس نکردم همینجوری گفتم بخوره فک کنم یک ماه نیم یا دوماهش شده باشه. بعد امروز یهو بالا اورد( پلت بود اونایی ک بالا آورده بود) ببرمش دکتر؟ بعد بی حال شده خیلی بازیگوش هست الان میاد رو دستم می‌خوابه چیکارکنم؟

    1. اون دیگه چیزی یاد نمیگره یا بفروش یا ازش نگهداری کن

      1. سلام و خسته نباشید من یک مینا خریدم ۱۵ روزشه و پرهاش اکثرا درومده و غدا نمیخوره فقط بعضی وقتا میخوره این ضرر نداره یا میشه من خودم دهنشو باز کنم بریزم؟؟؟ آیا ضرر داره؟؟؟

        1. از پرورش دهنده قبلی در مورد غذاهای مورد علاقه اش بپرس و اونا رو بده

    2. سلام مینای من ۳ماهشه برنج خیلی دوست داره برنج نرم بهش میدم بخوره ضرر داره براش؟

      1. زیاد نده مشکل ساز میشه
        از پلت مخصوص مرغ مینا استفاده کن که اهن خیلی کم داره

  47. سلام بابای من یه مرغ مینا از توی باغ پیدا کرده تقریبا دو سه ماهش هست بنظرم آوردیم خونه اولا کلا آزاد بود بعد الان روزی یه بار دوباره آزادش میکنیم بعد اینکه جدیداهم براش از اون دونه پاکتیا گرفتیم همه چیزی میخوره هویج و خیار و کلم و سبزیجات و اینارو خیلی دوست داره خواستم بدونم هویج یا کلم زیادیش براش ضرر نداره و اینکه جدیدا هم کنار چشمش قرمز هست هر از گاهی قرمزی کمتر میشه خواستم بدونم قرمزی چشمش مشکل از بیماری کبدیش نیست؟

    1. سلام
      توضیح کامل داخل پست موجوده و نوشتیم که چی بخوره چی نخوره
      قرمزی چشم هم میتونه از تغذیه نامناسب و درنتیجه بیماری کبدی باشه

      1. سلام مینای من هیچوقت تو قفس نبوده الان ۲.۵ ماهشه و کلامات تمرینی منو گوش نمیده و جیک جیک فقد میکنه خیلی شیطونه ممکنه چون ازاد بوده حرف نیاد؟؟

        1. ازاد بودن پرنده باعث حواس پرتیش میشه و تمرکز کمتری روی اموزش های شما خواهد داشت
          بهتر که اول پرنده رو کاملا به خودتون عادت بدید بعد اموزش رو شروع کنید

  48. سلام
    ما یه مرغ مینا خریدیم یک ماهه هست.خب ما به این که غذا می‌دیم،یجوری اداهایی دهنش رو نصفه باز می‌کنه و صدا میده انگار داره عطسه یا سرفه می‌کنه خطرناکه؟

  49. سلام ما مرغ مینا خریدیم یک ماهه هست.
    مرغ مینای ما یجوری ادا ها میده یعنی دهنشو باز می‌کنه یجوری می‌کنه انکار داره عطسه می‌کنه.
    خطرناکه.

    1. حتما گرمشه برای همین
      اب خنک بذار داخل قفس
      چند روز یکبار حمامش بده
      و محیطش رو خنک کن

    2. سلام
      من مرغ مینا گرفتم از لونه کاملا پر در آورده ولی بیشتر مواقع نشسته چجوری میتونم بفهمم که چند وقتشه

      1. مقاله تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا رو بخونید و یا به پرورش دهنده های اونا نشون بدید تا کمک تون کنه

    1. نه اشکالی نداره
      اما زیاد نده چون ممکن که مسموم بشه

  50. سلام ، بالای خونه ما ی مرغ مینا لونه داره و الان هم تخم گذاشته میخواستم بدونم جوجه رو باید از چه سنی از پدر و مادرش جدا کنم ؟

    1. از دو ماهگی
      یعنی زمانی که کاملا پردار و دانخور و مستقل شد

  51. من یک جوجه گرفتم ولی غذا نمی خوره باید خودم بهش بدم چون کوچیک هستند

    1. بله باید از سرلاک استفاده کنید و به کمک سرنگ بهشون بدید
      از پرورش دهنده قبلی در مورد نوع سرلاک و نحوه دادنش سوال کنید

  52. سلام هربار چقد باید با سرنک به جوجه مینا که تازه بدنیا اومده غذا بدی؟

    1. از پرورش دهنده های مرغ مینا سوال فرمایید تا دقیقا شما رو راهنمایی کنن

  53. چهار یا پنج ساعت چیزی نخوردن بهش آسیب میزنه؟؟؟

    چون هنوز یک ماهه یا دو ماهه هست خودمون بهش غذا میدیم

  54. لطفا راهنمایی کنید
    من میرم سر کار بعد از ظهر ها حدود چهار یا پنج ساعت

    اگر مرغ مینام چیزی نخوره طوریش نمیشه؟؟؟

  55. سلام من داخل غذای مینا یکم آرد گندم قاطی کردم تا سفت بشه اشکال نداره به جوجه مینا بدم یاندم بهش

    1. بهتر که زیاد ندید چون اهن داره و میتونه مضر باشه

  56. سلام مرغ مینام دوماهشه دوهفته هست تامیارمش بیرون خیلی نوکم میزنه چیکارش کنم درست میشه

    1. هنوز باید داخل قفس بمونه چون به شما و محیط عادت نکرده و احتمال فرار کردنش هست

  57. سلام یک مینا ۱سالع داریم عادت کرده همش خودمون بهش غذا بدیم و خیلی کم دانه هاشو میخوره و قشنگ حرف میزنه.. ولی غذایی ک مثلا از دستم بیفته اصلا برنمیداره باید خودم یا دست بدم بهش چیکارش کنم!؟؟ وبعضی ها میگن وقتی نوک و ناخن هاش بلند میشه رو بگیر.. تا چند سانت میتونه رشد کنه و اضافشو بگیرم!؟؟

    1. سلام
      با این شرایط عمر پرنده کم خواهد بود نباید غذای خانگی بخوره

  58. سلام خوبین من جوجه مینامو میخام ببرم یع شهرستان دیگ ولی هوا سرد تره اتفاقی براش نمیفتع ؟
    درضمن ۴ ماهشع

    1. احتمالا مریض بشه
      بهتر که دریک مکان گرم نگهداری بشه

  59. سلام من یه مرغ مینا گرفتم نمیدونم چقدر بهش غذا بدم و تو چه تایم هایی اگه کسی میدونم لطفاً راهنمایی کنه

  60. درود..من ی جوجه مینا یک ماهه دارم..همش رو سرم میشینه و مرتب غذا میخواد…میاد کف دستم میخوابه…بد عادت شده چیکار کنم

  61. سلام من یک روزه ی جوجه مینا پیدا کردم کوچیکه اما کل بدنش پر داره فقط ی صدا مثل قناری درمیاره نمیتونه آب و غذا بخوره باید خودت بهش بدی زرده تخم مرغ با آب قند بهش میدم خوبه یا نه؟ باهاش مثل ی نوار هم صحبت میکنم سلام مینا سلام …… چه کار دیگری بهم پیشنهاد میکنید

    1. از پرورش دهنده قبلی بپرسید که چه غذاهایی بهش میداده ، همونا رو بده
      در تغذیه مرغ مینا از غذاهایی استفاده کن که آهن و ویتامین C خیلی کمی داشته باشه

  62. من جوجه مرغ مینا تازه خریدم اما اصلا از خودش صدا نمیده قبلا داشتم خیلی صدا میداد از خودش یعنی این لاله؟؟؟

    1. مدتی طول میکشه تا به شما و محیط جدید عادت کنه جای نگرانی نیست

  63. بعد اینکه دوست داره همش بیرون باشه و از اون طرف ک خریدم گفت باید تو این سن بگیرین دستتون و باهاش حرف بزنید مشکلی پیش نمیاد بعدش میترسم بعدها از قفسش خوشش نیاد و بخواد همش ازاد باشه

    1. حتما باید مدتی داخل قفس باشه تا زمانی که کاملا به محیطش و شما عادت کند
      اگه از الان بیارید بیرون برای فرار تلاش میکنه و خودش رو به در و پنجره ها خواهد زد

      1. سلام وقتتون بخیر
        مرغ مینای من ۱ سالشه و وقتی میاد بیرون نمیزاره نازش کنیم اما میتونیم از تو قفس نازش کنیم مخصوصا خیلی خوشش میاد گوششو ناز کنیم
        اما چیکار کنم که بیرونم بیاد تو دستم و نترسه؟

        1. اونم کم کم رام میشه باید صبور باشید

  64. سلام من امروز یه مرغ مینا ک فک کنم یک ماهشه رو خریدم بهم گفتن گوشت سندان چرخ کرده رو با پلت و اب مخلوط کنم که شبیه خمیر بشه و بیضی شکل کنم و بزارم دهنش ایا بنظرتون این کار درسته

    1. از پلت مخصوص مرغ مینا استفاده کنید که آهن خیلی کمی داره
      بقیه مواد غذایی ممکن که براش مضر باشه
      از میوه و سبزیجات خرد شده هم در کنار پلت استفاده کن
      اگه خودش نمیتونه غذا بخوره باید به کمک سرنگ ، سرلاک مخصوصش رو بدید تا زمانی که به دان خوردن عادت کرد

        1. احتمالا از لانه افتاده
          بهتر که لانش رو پیدا کنی و دوباره به لانه برگردونی
          البته اگه کاملا پر دار شده باشه می تونی نگهداری کنی
          آموزش هاش توی پیج هست

  65. سلام به مینایی که تازه از تخم در اومده و پر نداره چه غذایی باید داد

    1. از سرلاک مخصوص مرغ مینا استفاده کنید وبه کمک سرنگ بهش بدید
      آموزش هاش داخل نت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس