آموزش عملی نحوه نطفه سنجی و نوربینی تخم نطفه دار

آموزش نطفه سنجی تخم نطفه دار | نحوه نوربینی و کندلینگ تخم

نطفه سنجی جهت اطمینان از رشد جنین و سالم بودن آن داخل تخم انجام می شود و تمامی پرورش دهندگان حرفه ای و با تجربه طیور برای آگاهی از نطفه دار بودن تخم ها و رشد جنین در داخل آن از این روش استفاده می کنند. در نطفه سنجی امکان تشخیص تخم های نطفه دار از بدون نطفه وجود داشته و روند رشد یا توقف رشد جنین با آشکارسازی داخل تخم قابل ملاحضه است، بنابراین شما قادر به دیدن آنچه که در داخل تخم هست خواهید بود. این مقاله به شما روش صحیح نطفه سنجی یک تخم نطفه دار را نشان می دهد. تخم نطفه دار می تواند متعلق به هر پرنده ای اعم از اهلی یا زینتی باشد. 

چرا نطفه سنجی مهم است و چرا باید انجام دهیم؟

نطفه سنجی شامل تاباندن نور به پوسته تخم می باشد که اجازه دیدن محتویات داخل تخم را به شما می دهد و بدین ترتیب از وجود رگه های خونی و یا جنین و حرکات آن آگاه خواهید شد. در صورت انجام ندادن نطفه سنجی احتمال فاسد شدن تخم های پوچ و ترکیدن آنها داخل دستگاه وجود دارد که کل دستگاه را آلوده کرده و چه بسا سبب مرگ سایر جنین های سالم و در حال رشد نیز خواهد شد.
از مزایای انجام نطفه سنجی می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

۱- شناسایی تخم های پوچ و انهدام به موقع آنها 

۲- جلوگیری از مسمومیت و مرگ جنین های در حال رشد 

۳- شناسایی نطفه های ضعیف و با احتمال مرگ قریب الوقوع (نطفه هایی که در مقایسه با سایرین، رگه های بسیار کمتری دارد)

۴- جلوگیری انفجار تخم و آلوده شدن دستگاه 

۵- باز شدن فضای خالی جهت افزودن تخم نطفه دار جدید

۶- افزایش شدید راندمان جوجه کشی 

چه زمانی باید برای نطفه سنجی اقدام کنیم؟

زمان شروع نطفه سنجی بسته به سطح مهارت و تجربه فرد به دو مدل قابل انجام است که در ادامه این دو روش توضیح داده خواهد شد. 

اگر جزو کسانی هستید که به تازگی کار جوجه کشی را شروع کرده اید و هنوز تجربه جوجه کشی ندارید، بهتر است در میانه دوره اقدام به نطفه سنجی کنید. به عنوان مثال در مورد تخم مرغ که طول دوره جوجه کشی آن ۲۱ روز است، در روز دهم نطفه سنجی را شروع خواهید کرد. 

اما اگر جزو افرادی هستید که تجربه چند دوره جوجه کشی داشته اید و با نحوه صحیح حمل و جا به جایی تخم نطفه دار آشنایی دارید، می توانید در روزهای هفتم و چهاردهم نطفه سنجی کنید. دقت کنید که در روز هفتم، رگه های اولیه جنین در سراسر تخم پخش شده و کوچکترین تکان یا ضربه ناگهانی می تواند پیوند رگه ها را پاره کند، بنابراین حمل بسیار آهسته شدیدا توصیه می شود. 

اما در روز چهاردهم جنین تقریبا رشد کرده و رگه ها تحمل بیشتری در برابر ضربه و تکان خواهد داشت. در مورد تخم نطفه دار سایر پرنده ها نیز به همین ترتیب می توانید عمل کنید. اگر اولین تجربه جوجه کشی شماست، کل دوره جوجه کشی را بر عدد ۲ تقسیم کنید، اما اگر تجربه چندین دوره جوجه کشی داشته اید، کل دوره را بر عدد ۳ تقسیم کرده و با فواصل زمانی معین، نطفه سنجی را انجام دهید. 

نیازی به نطفه سنجی در روزهای آخر جوجه کشی نیست چرا که جوجه کاملا رشد کرده و تکان دادن آن می تواند خطر آفرین باشد. حتی با برداشتن تخم نیز می توان از سنگینی آن متوجه وجود جوجه در آن شد، ضمن اینکه حذف کردن تخم های پوچ در این مرحله هیچ کمکی به افزایش راندمان جوجه کشی نخواهد کرد. 

پیش نیازهای لازم جهت نطفه سنجی تخم نطفه دار

 

پیش نیازهای لازم جهت نطفه سنجی تخم نطفه دار - چیکن دیوایس

قبل از انجام نطفه سنجی بایستی تجهیزات و موارد زیر را مهیا کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید، دقت کنید که هر چه قدر نطفه سنجی دقیق تری داشته باشید، راندمان جوجه کشی بالاتری در انتهای دوره خواهید داشت.

۱- یک چراغ قوه یا نطفه سنج آماده کنید، حتی از لامپ های مهتابی، led و یا رشته ای معمولی هم می توانید استفاده کنید. هر چه قدر نور بیشتری داشته باشد، داخل تخم بهتر و شفاف تر دیده خواهد شد. 

۲- در صورتی که از چراغ قوه استفاده می کنید، بهتر است یک لایه مقوای ضخیم را بر روی آن چسبانده و یک شیار مانند تصویر فوق در آن ایجاد کنید. شیار ایجاد شده باید کوچکتر از پهنای تخم باشد تا تمام قسمت های پوسته را پوشش دهد. 

یا اگر از لامپ استفاده می کنید، بایستی لامپ را در داخل یک جعبه مقوایی یا پلاستیکی قرار دهید و تمام قسمت های جعبه را نوار چسب سیاه رنگ بپوشانید، تنها قسمتی نمایان باشد که قرار است تخم روی آن قرار بگیرد. قسمت نمایان باید به اندازه شیار فوق باشد، یعنی طول شیار از پهنای تخم کمتر باشد. 

۳- هنگام نطفه سنجی و لمس تخم های نطفه دار حتما از دستکش لاتکس استفاده کنید چرا که پوسته تخم بسیار حساس بوده و احتمال ورود آلودگی ها از دستان شما به داخل تخم وجود دارد. 

۴- قبل از باز کردن درب دستگاه باید دمای محیط را به ۳۲ الی ۳۴ درجه و رطوبت را به بالای ۶۰ درصد برسانید، بنابراین وجود سیستم گرمایشی مانند بخاری گازی دودکش دار و سیستم تامین رطوبت مانند رطوبت ساز التراسونیک در محل ضروری است.  

شروع نطفه سنجی تخم نطفه دار - چیکن دیوایسمراحل انجام نطفه سنجی تخم نطفه دار

نطفه سنجی به هر طریق دلخواه قابل انجام نیست و رعایت یک سری الزامات جهت جلوگیری از تلف شدن جنین ضروری است. جهت انجام یک نطفه سنجی اصولی طبق مراحل زیر پیش بروید: 

الف – تا فرا رسیدن روز نطفه سنجی صبر کنید

پس از رسیدن به میانه جوجه کشی و یا سپری شدن یک سوم از فرایند جوجه کشی (طبق گفته های فوق) می توانید برای نطفه سنجی کنید اقدام کنید. البته حتما بایستی قبل از فرا رسیدن این روز، چراغ نطفه سنج را آماده کرده باشید. 

ب – دما و رطوبت اتاق جوجه کشی را بالا ببرید

اولین اقدام، بالا بردن دمای محیط به ۳۲ الی ۳۴ درجه سانتی گراد و رطوبت محیط به ۶۰ الی ۷۰ درصد است. ممکن است با این عمل، دستگاه شما خطا دهد، اما جای نگرانی نیست و پس از پایان نطفه سنجی، دما و رطوبت را دوباره به مقدار قبلی برگردانید. 

ج – محیط را تاریک کنید، یا نطفه سنجی را در تاریکی شب انجام دهید

تاریک بودن محیط به شما در مشاهده بهتر داخل تخم کمک خواهد کرد. بنابراین قبل از باز کردن درب دستگاه و بیرون آوردن تخم ها، محیط را تاریک کنید. بهتر است عمل نطفه سنجی را در شب هنگام انجام دهید که تاریک شدن اتاق فقط با خاموشی یک یا دو لامپ ممکن خواهد بود. 

د – تخم ها را شانه به شانه از دستگاه بیرون بیاورید

اگر دستگاه جوجه کشی صنعتی و چند طبقه داشته باشید، طبیعتا بیرون آوردن تک به تک تخم ها و نطفه سنجی تک به تک آنها امری زمان بر خواهد بود و احتمال افتادن تخم از دست و یا وارد آمدن ضربه ناگهانی به آن وجود دارد، اما اگر کار نطفه سنجی را با بیرون آوردن شانه به شانه انجام دهید، هم تخم ها ضربه و آسیب کمتری خواهند دید و هم سرعت شما در انجام کار بالاتر خواهد رفت. 

اولین شانه را به آرامی و با احتیاط کامل از دستگاه بیرون آورده و بر روی یک میز یا سطح تمیز قرار دهید. 

هـ – نطفه سنجی کنید 

در حالی که دستکش لاتکس را در دست دارید، تخم را به آرامی و با دقت کامل از داخل شانه بیرون آورده و بر روی نطفه سنج قرار دهید، طوری که قسمت شیاردار انتشار دهنده نور کاملا مماس با تخم شود و هیچ نوری به بیرون نتابد، در این صورت داخل تخم را به وضوح کامل خواهید دید. 

و – رگه های خونی را بیابید 

اولین صحنه ای پس از کندلینگ باید مشاهده کنید، رگه های خونی قرمز رنگ است. هر چه قدر که تخم رگه های بیشتری داشته باشد، احتمال جوجه شدن آن بیشتر است و رگه های کمتر به معنای جنین ضعیف است. البته به شرطی که همه تخم ها را همزمان در داخل دستگاه قرار داده باشید، در غیر این صورت فرضیه فوق صحیح نیست. 

یک تخم مرغ مورد تایید دارای یک جنین با رشد موفق است - چیکن دیوایس

در صورت شدید بودن نور چراغ قوه، احتمال مشاهده تپش قلب جنین نیز وجود دارد، به ویژه اگر نطفه سنجی را در میانه دوره جوجه کشی انجام دهید. 

تخم های پوچ هیچ رگه خونی ندارند و تنها یک منطقه تاریک و یک منطقه روشن را خواهید دید که منطقه تاریک متعلق به زرده و سفیده و منطقه پر نور متعلق به کیسه هوایی است. برای اطمینان بیشتر از عدم وجود رگه، نطفه سنجی را از جهات مختلف انجام دهید، به عنوان مثال قسمت پهن، نوک تیز و کناره های تخم را روی شیار چراغ قرار دهید. 

ز – تخم های پوچ را جدا کرده و شانه حاوی تخم نطفه دار را به راک برگردانید

پس از اطمینان از پوچ بودن تخم، آن را جدا کرده و سایر تخم های نطفه دار را پس از نطفه سنجی و اطمینان از نطفه دار بودن آنها  به داخل شانه برگردانید. پس از پایان نطفه سنجی تمام تخم های داخل شانه، شانه را به آرامی برداشته و بر روی راک قرار دهید. سپس به سراغ شانه بعدی رفته و بدین ترتیب کل تخم های داخل دستگاه را نطفه سنجی کنید.

از کجا بفهمیم جنین داخل تخم تلف شده است؟

در فرایند نطفه سنجی فقط به شناسایی و تفکیک تخم های پوچ و بدون نطفه بسنده نمی کنیم، بلکه تخم هایی وجود دارند که قبلا دارای جنین بوده اند و جنین پس از چند روز رشد، در داخل تخم تلف شده و در صورت بازگردانی به داخل دستگاه، همان فاجعه ترکیدگی و انفجار را به دنبال خواهد داشت. به چنین تخم هایی، تخم دارای جنین بی استقامت می گویند. 

به دنبال نشانه‌ های بی‌ استقامتی تخم بگردید. یک جنین بی استقامت، جنینی است که در برخی از مراحل جوجه کشی رشد خود را متوقف کرده است. برخی از آنها به دلیل درجه حرارت یا رطوبت نامناسب، استقامت خود را از دست می دهند، برخی دیگر نیز توسط باکتری ها آلوده شده و به سادگی تلف می شوند.
نشانه اصلی بی استقامتی یک تخم، رشد یک حلقه خونی است. حلقه خونی مثل یک دایره قرمز به نظر می رسد، که در داخل پوسته قابل مشاهده است. این پدیده زمانی رخ می دهد که جنین می میرد و عروق خونی که آنرا ساپورت می کردند، از مرکز جدا شده و مقابل پوسته قرار می گیرند.

از دیگر  نشانه های بی استقامتی جنین، رشد نقاط خونی و یا رگه های خونی در داخل تخم مرغ است. با این حال، تشخیص و تمایز این تکه های تیره از یک جنین سالم، در این مراحل اولیه، مشکل است، اگر تشخیص چنین تخمی برای شما مشکل است، آن را با علامت سوال مشخص کرده و به داخل دستگاه برگردانید. چند روز بعد مجددا همان تخم ها را نطفه سنجی کنید و در صورت عدم مشاهده پیشرفت و رشد رگه های خونی، آن را دور بیندازید. 
اگر شما ۱۰۰٪ مطمئنید که برخی از تخم ها بی استقامت هستند (ظهور یک حلقه خونی نشانه بسیار قطعی است)، آنگاه شما باید تخم مرغ را برای جلوگیری خرابی بیشتر  و انفجار، فورا دور بیندازید. تخم های بدون نطفه نیز بدون هیچ رگه و لکه خونی هستند، یعنی با نوربینی متوجه خواهید شد که داخل تخم نسبتا روشن است.

اشتباهات و خطاهای رایج در نطفه سنجی

با اینکه نطفه سنجی برای نجات جان جنین ها و افزایش راندمان جوجه کشی ضروری است، اما انجام نادرست این عمل می تواند جان کل جنین ها را با خطر جدی مواجه کند که نتیجه آن شکست در جوجه کشی است. از انجام اشتباهات زیر خودداری کنید : 

۱- نطفه سنجی نباید به صورت روزانه انجام شود. باز و بست شدن مداوم درب دستگاه سبب وارد آمدن شوک دمایی و در نتیجه مرگ جنین داخل تخم می شود. 

۲- از باز گذاشتن در و پنجره های اتاق، هنگام نطفه سنجی خودداری کنید و حتما قبل از باز کردن درب دستگاه، دما و رطوبت محیط را بالا ببرید.

۳- از باز گذاشتن دائمی درب دستگاه اجتناب کنید، بدین صورت که پس از بیرون آوردن اولین شانه، مجددا درب دستگاه را بسته و پس از پایان نطفه سنجی شانه اول، درب را باز کرده و شانه اول را داخل دستگاه قرار دهید، سپس شانه دوم را بیرون آورده و درب دستگاه را مجددا ببندید.

۴- قبل از دست زدن به تخم ها حتما دستکش لاتکس بپوشید یا دستان خود را ضدعفونی کنید. 

۵- تا قبل از اطمینان از بی نطفه بودن تخم و یا مرگ جنین داخل تخم، آن را بیرون نیندازید و در صورت وجود شک، آن را به دستگاه بازگردانده و مانند روش فوق عمل کنید. 

۶- نطفه سنجی را قبل از روز هفتم انجام ندهید چون رگه ها به راحتی قابل مشاهده نخواهند بود و تخم ها در حساس ترین وضعیت ممکن هستند. 

ویدیوی فارسی آموزش نطفه سنجی یا نوربینی

آموزشی که هم اکنون در وب سایت چیکن دیوایس مشاهده می فرمایید در بردارنده ی مفاهیم آموزشی لازم در جهت تشخیص نطفه سنجی بوده و در این فایل ویدئویی کاربران محترم می توانند در مورد فرآیند سنجش نطفه تخم مرغ ، انواع دستگاه های نطفه سنجی ، نکات لازم تشخیص تخم نطفه دار ، زمان دقیق بررسی تخم مرغ ها جهت کندلینگ را فرا بگیرند.
با مشاهده فایل ویدئویی به صورت شیوا و دقیق روزها و زمان های نوربینی آموزش داده شده است و همچنین شما می توانید در این مجموعه طریقه ی ساخت دستگاه نطفه سنجی را آموزش ببینید.

چرا باید نطفه سنجی را انجام داد؟

این کار برای شناسایی تخم های نطفه دار از تخم های بدون نطفه است. به سادگی با استفاده از یک چراغ قوه و در عرض چند دقیقه قابل انجام است که در این مقاله کاملا توضیح داده شده است. 

انجام ندادن نطفه سنجی چه خطراتی به دنبال دارد؟

در صورت عدم انجام این کار ، تخم های بدون نطفه در داخل دستگاه جوجه کشی به مرور زمان فاسد خواهند شد و باعث خفگی جوجه های در حال رشد نیز خواهد شد و عملا راندمان جوجه کشی را به صفر می رساند.

برای شروع نطفه سنجی به چه وسایل هایی نیاز داریم؟

برای این کار می توانید از یک نطفه سنج و یا چراغ قوه پر نور استفاده کنید. کافیست تخم را بر روی چراغ قوه قرار دهید و محتویات داخل آن را مشاهده کنید، در صورت مشاهده رگ های خونی و موجود متحرک می توانید مطمئن شوید که تخم نطفه دار است. 

از روز چندم می توان نطفه سنجی را شروع کرد؟

از روز هفتم تا دهم می توانید به آرامی تخم ها را از داخل دستگاه بیرون بیاورید و با استفاده از نطفه سنج مورد نور بینی قرار بدید. حتما باید اتاق را گرم کنید و چراغ ها را خاموش نمایید.

نوشته های مشابه

‫۳۲۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    خسته نباشید
    بنده دستگاه جوجه کشی درست کردم و برای نطفه سنجی،دستگاه در دمای محیطی ۲۷ یا ۲۸ درجه است و بخاری هم نیست چیکار کنم البته توی اتاق هستش دو حالت داره یا توی همین اتاق بازش کنم یا ببرمش توی اتاقی که بخاری داره بعد توی این جا به جایی بهشون فشار نمیاد، کدوم یک رو پیشنهاد میکنید؟
    لطفا اگه میشه زودتر جواب بدید
    ممنون از زحماتتون

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره تو جایی که بخاری هست و دما ایده آله جوجه کشی رو شروع کنی
      چون تنظیم نبودن دقیق دما و رطوبت محیط قرارگیری هم به اندازه دما و رطوبت حاکم در داخل دستگاه مهم هست

      1. حالا شما فرمودید که برای ما تازه کار ها روز دهم این کار رو کنیم اگه روز دهم اقدام به جابه جایی کنیم مشکلی نداره؟

        1. سلام دوست عزیز
          منظورتون اینه قصد دارید تخم ها رو انتقال بدین به جای دیگه؟؟؟

        2. سلام من مرغم تقریبا ۱۵ روز هست رو تخم خوابیده
          من رفتم برای نطفه سنجی
          فقط یه حلقه قرمز هست وستش
          تخم ها جوجه میشه یا نه

        3. سلام دوست عزیز
          رگه خونی داخل تخم مشاهده نکردی؟؟

  2. سلام
    من روز ۳ نطفه سنجی کردم و دیدم قلب تشکیل شده و پر رگه های خونی پر رنگ مشکل از دما نیست که با این سرعت تشکیل شده

    1. سلام دوست عزیز
      معمولا رگه های خونی روز هفتم شکل میگیره
      و روند شکل گیری کامل جنین بعد ار اون صورت میگیره
      و با اون سرعتی که شما میگی احتمالش نیس که جنین تشکیل بشه

      1. روز ۷ نطفه سنجی کردم بعضی از تخم ها نصفشون سیاه بود نصفشون سفیم بود علتش چیه؟

        1. نشون دهنده اینه که اون سیاه ها نطفه دار هستن

  3. من روز ۴ نطفه سنجی کردم بعضی نطفه دیدی نداشته بعضی ها هم داشت مشکلی ندارد اونایی که دیدی نداشت

    1. نطفه سنجی باید روز هفتم تا دهم انجام بشه
      بعد اون اونایی که نطفه ندارنو باید برداری چون موندنشون فایده ای نداره
      قرار نیس جوجه بشن

  4. سلام ببخشید یک سوال من در روز هفتم نطفه سنجی کردم رگ ها تشکیل شده بود و در روز هشتم نطفه سنجی نکردم روزه نهم نطفه سنجی کردم و روزه دهم هم نطفه سنجی کردم و دما هم کنترل شده بود میشه بگید الان به جوجه داخل تخم مرغ آسیب رسیده یا سالم هستند؟ و مشکلی پیش میاد یا نه؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که به تخما و ضربه یا شوک دمایی وارد نشه مشکلی پیش نمیاد

  5. سلام
    نطفه سنجی برای هر تخم باید چقدر وقت طول بکشه؟
    و اینکه چون من خودم یه دستگاه دست ساز دارم میتونم دستگاه رو برای چند دقیقه خاموش کنم و داخل دستگاه که دما و رطوبت متعادل هست نطفه سنجی کنم؟
    ممنون از سایتتون

    1. سلام دوست عزیز
      نطفه سنجی روز هفتم تا دهم انجام میشه
      بهتره دمای محیطو با دمای داخل دستگاه هماهنگ کنی تا موقع باز کردن درب دستگاه به تخما شوک دمایی وارد نشه
      بعدش آروم تخمارو برداری و نطفه سنجی کنی

  6. سلام مهندس اشرفی عزیز
    من مرغ مادر دارم بطور متناوب میذارم برخی تخم ها پوچ هستند قاعدتا که نمیتوانیم مصرفشون کنیم اما بنظر شما میتوتیم تخمهای مونده رو آب پز کنیم در جیره غذایی جوجه ها بگنجانیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه فاسد نشده باشه میتونید در غیر این صورت نه

  7. باسلام خدمت دوستان من یه مرغ کرچ دارم امروز هشت روزه روی تخمها خوابیده فقط موقع استراحت و غذا خوردن که بیرون میارم یه پارچه گرم روی تخمها میندازم خواستم بدونم این کار مشکل نداره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      این گرمای دستمال مهمه که چقدر باشه
      چون بطبع شوک بهشون وارد میشه

    2. با سلام”من ۴عدد تخم مرغ داخل سبدی که حوله انداختم داخل قابلمه آب ریختم سبدرو روی قابلمه گذاشتم روی بخاری الان ۶روزه گذشته رگهای خونی دیده میشود اما یک توده ی سیاه داخل تخم با تکان دادن حرکت میکند”یکی از تخمها را شکستم تا چشم هم تشکیل شده بود اما محتویات داخل تخم مثل شُلاب بیرون ریخت اما بوی بد نمیداد ولی بادست زدن ب جنینی که تشکیل شده بود فوری حل شد خواستم بدونم که برای ۳تای دیگه هم همین اتفاق افتاده؟تخمها رو بردارم یا صبر کنم ممنون میشم اگه جواب بدید

  8. سلام
    من سه تا تخم مرغ داخل دستگاه دست سازم گذاشتم امروز روز ۱۴ هست که نگاه کردم(نطفه سنجی با نور موبایل)
    و توی یکی از تخم ها هیچ رگی نیست و فقط وسط تخم به اندازه ی ⅙ تخم سیاه هست و به نظر میاد جوجی توی یک هفتگی تلخ شده ولی دو تای دیگه که خیلی هم عجیبه داخلش کامل سیاه است و نور موبایل اصلا از داخلش رد نمیشه و کاملا تاریکع حالا به نظر شما چه کار انجام دهم؟

    1. سلام دوست عزیز
      نطفه دار هستن تخمها به جز اونیکه لکه سیاه دیدی اونو بردار بنداز دور
      جوجه ها بزرگ شدن اون شکلیه نگران نباشید

      1. خیلی ممنون
        ارتفاع کیسه هوایی در این روز چقدر باشد که بدانیم رطوبت مناسب است!؟

        1. خواهش میکنم
          شما رطوبت رو طبق جدول دما و رطوبت تنظیم کن کافیه

  9. سلام من یه مرغ کرچ دارم الان ۷ روز هست رو تخم خوابیده ، من بیرون بودم دیدم مرغ پاشده حدود ۱ساعتی فکر کنم باشه در این ۱ساعت برای تخم ها که مشکلی به وجود نمیاد؟

    1. سلام دوست عزیز
      مشکل خاصی پیش نمیاد
      چون احتیاجات خودشون رو دارن و باید دوبار در روز از روی تخم بلند بشن تا آب و غذا مصرف کنن

  10. سلام
    ما تو حیاط خونه مون لانه گذاشتیم یاکریم توش دو تا تخم گذاشته ولی گربه یاکریم رو دو روز برده تخم هاش رو اوردم تست نطفه رو انجام دادم یکیش قلبش میزد و یکیش مرده
    متاسفانه من بلد نیستم نگهداری کنم و کجا بزارم میشه به من بگید چه کار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      یا باید بذاری زیر یه پرنده دیگه و یا دستگاه جوجه کشی داشته باشی
      در غیر این صورت نمیشه کاریش کرد

  11. سلام
    خسته نباشید
    من یه کبوتر دارم تازه خریدم
    جفت گیری کردن و بعد از چند روز تخم گذاشتن الان دومین روزه با نور بررسی کردم داخل تخم هیچی نبود
    خود کبوترم روی تخم نشست
    گذاشتم زیر کبوتر دم چتریم اون نشست به نوبت هی میشنند
    الان یعنی تخم نطفه داره یا نه؟
    هنوز تخم دومم هم نذاشته کبوترم!

    1. سلام دوست عزیز
      اجازه بدید چند روز بگذره و مجدد نوربینی انجام بدین

    2. سلام من نطفه سنجی کردنی یه نکته رو میبینم داخل تخم مرغ ۴هارومین روزه ایا حتمال داره نطفه باشه

        1. سلام ،کوتوله برزیلی یه جفت دارم حدود شش هفت روزه دارن تخم میزارن تا الان سه تا گذاشتن،یکیش زیر نور نگاه کردم داخلش یه چیز ابکی بود که زرده مشخص بود داخل زرده چندتا رگ خونی و یه دایره بزرگ مشخص بود اما نقطه متمایزی وسطش ندیدم،ایا نطفه داره؟

        2. سلام دوست عزیز
          اگه رگه های خونی رو مشاهده کردین نطفه داره

  12. سلام خسته نباشید من تخم شاه طوطی هام رگ زده بودن بعد نطفه سنجی اما امروز روز ۱۴متوجه شدم دوتا از تخما یکم به هم خوردن و ترک خوردن یه مقدار هم یه ماده ای دورش خشک شده بود اما جنین داخل تخم هست ،با نور ،ینی زندست یا مرده ؟جنین بالا بود ولی کنار کیسه هوا چند تا رگ خونی هم داشت

  13. سلام خسته نباشد
    من یک مرغ کرچ دارم و الان با امروز ۱۶ روز است که روتخم ها خوابیده.
    من دیروز از صبح نبودم ساعت ۷ شب اومد دیدم مرغ از روتخم پاشده اومده قاطی مرغ های دیگه حاله نمیدونم خیلی وقته پاشده یا ……
    میخواستم بپرسم واسه تخم ها مشکلی پیش نمیاد

    1. سلام نمیشه دقیق گفت مشکل برا جوجه ها پیش اومده یا نه بستگی به شرابیط دما و … داره ….تجربه من میگه برای تخم مرغ چیز خاصی نمیشه نهایتا ده درصد تاثیر بزاره

    2. سلام خسته نباشید من دوتا شاه طوطی و دوتا گرینچیک داخل دستگاه گذاشتم ،نطفه سنجی کردم روز هفتم ،سه تا از تخما نطفه داشت و پر رگ خونی بود ،اما امروز که روز ۱۳متوجه شدم دوتا تخم با هم برخورد کردن و ترک برداشتن یه ماده سفید رنگ هم دورشون خشک شده اما جنین رشد کرده بود داخل تخم اما بالا بود کنار کیسه هوا چند تا رگ خونی هم اطرافش بود اما کم بود ،ینی جنین زندست ؟رشد میکنه؟

      1. سلام
        عزیز باید فیلکس کنی تخم ها رو اصلا تکون نخورن ! نمیشه که همینجوری ول کردی که به همدیگه برخورد کنن و خراب بشن ! حیف بوده
        مورد بعدی هم مشکلی نداره فعلا بزار بمونه ببینیم چی میشه
        در نگهداری تخم های نطفه دار هم باید دقت بشه ، اگه تخم در محیط نامناسب و بدون چرخش نگهداری بشه از بین میره و جوجه نمیشه

  14. سلام خسته نباشی خدا قوت زمانی که دستگاه روی هچر بخواهم روی ستر بزارم چکار کنم چون تخم نداشتم یک دفعه پرش کنم دوبار تخم گذاشتم

    1. سلام
      زمانی که در هچر هست اصلا درب رو باز نکن ، اینکار باعث خفه شدن جوجه داخل تخم میشه

  15. سلام وقت بخیر میشه راهنمای کنی وقتی بخواهم دستگاه الان روی هچر بخواهم روی ستر بزارم چکار کنم چون دو سری تخم گذاشتم دستگاه یا خودش اتومات میره روی ستر ممنون میشم بهم بگید

    1. سلام
      یعنی الان هچر تموم شده جوجه ها اومدن بیرون مجدد میخوای تخم بزاری ور ستر رو روشن کنی
      دفترچه راهنمای دستگاهتو باید نگاه کنی ، چرخش باید فراهم بشه و دما و رطوبت هم تنظیم بشه

  16. وقتی از تخم شکستم زنده بود الان چیکار کنم که بقیه جوجه بشن

  17. سلام روز بیستو یکم یکی از تخم هارو شکوندم تخم کاملا جوجه شده بود وپرهم داشت فقط زرده بهش چسبیده بود دلیلش چیه ابا بقیه تخم ها بیرون می ایند

    1. سلام
      جوجه کشی چجوری انجام شده بود ؟ با چه نوع دستگاهی ؟ چرخش چجوری بوده ؟

      هم ممکنه چرخش مشکل داشته باشه و هم اینکه بیشتر از اون ممکنه خود نطفه مشکل داشته باشه، نمیشه صحیح دلیلش رو عنوان کرد

  18. سلام من تخم هارو داخل دستگاه گذاشتم الان روز۱۸ هم هست تکان نمیخورند و روز ۱۵هم تکان میخوردندمردن یا نه

    1. سلام
      یعنی هم روز ۱۸ هم روز ۱۵ دس زدی به تخما ؟ نطفه سنجی یه روزه نه هر ۳ روز یبار
      دس نزن بزار همونجوری که بودن بمونن

  19. سلام وقت بخیر بنده نطفه سنجی کردم تخم هارو همه نقطه داشتن و رگ رگی های خونی ولی سه تا ازشون نقطه داشتن ولی انگار یه قسمت دایره ایی در یک قسمت تخم بود بجای رگ رگی ها، اینا دلیلش چیه همه تخم ها هم زمان چرخیده میشدند

    1. سلام اون قسمت دایره ای که میبینید احتمالا زرده تخم هستش تخم نطفه دار سالم و قوی باید در وسط دوره که نطفه سنجی میکنید داخلش رگ های خونی کاملا مشخص پر رنگ ببنید که مثل تار عنکبوت به هم وصل شدن اگر رگ های خونی ضعفیه یا دیده نمیشه دوتا احتمال داره یا زود نطفه سنجی میکنید(بعد از ده یا یازده روز نطفه سنجی کنید) و یا تخم ها بدون نطفه و نطفه ضعیف هستند

  20. سلام ببخشید
    من تخم ها رو داخل دستگاه گذاشتم دوازده روز میشه یه نقطه سیاهی است هیچ حرکتی نمی‌کرد یکی رو شکوندم دیدم یه جوجه ای بود داخلش هما حرکتی نداشت

    1. سلام
      عزیز نباید تخم رو بشکونی ! کاری نداشته باش فقط نور بینی کن ، نوربینی تخمی که جوجه توشه که نقطه سیاه نمیشه یه ورش کلا سیاه میشه
      اموزشهارو دقیق نگاه کن

  21. سلام یازده روز است تخم ها داخل دستگاه گذاشتم بعد ۳دونه سیاه هم رگ داره بعد نطفه سنجی کردم یه خال سیاه هر سه تخم داره من یکی شووو شکوندم جوجه داشت حرکتی نداشت اون جوجه

    1. سلام
      عزیز چرا اینکارو میکنی ! قرار نیست که داخل تخم برات برقصن ! صبور باید باشی خیلی !

      1. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم، میخواستم بدونم از دوران ستر میره وارد حچر از کوجا بدونیم تخم ها خراب شدن یا جوجه ها داخلش مردن

        1. سلام
          خوب قبلش نطفه سنجی باید کرده باشی و خراب ها رو دراورده باشی (روز ۱۰ برای مرغ)
          اون دوره فقط منتقل کن سریع و کاریت نباشه

  22. سلام و عرض ادب
    روز هجده ام یا همون دوره هچر تخم ها را چک کردم کاملا کاملا سیاه بود دوباره زود داخل دستگاه نگهداشتم ولی ۳ بعد اش منتظر بودم که جوجه دربیاد ولی در نیامد حالی چکار کنم منتظر بیشم که تا روز ۲۳ هم بشه یا اینکه تخم بیرون بیندازم

    1. تخم رو بگیرید دم گوشتون ببینید صدای جوجه میاد یه دو روز هم صبر کنید اگه نشد جوجه ها به دلیل نا معلوم تلف شدن داخل تخم

  23. سلام خسته نباشین دستگاه ایزی باتر ۲ من دست دوم گیراوردم فقط تنها مشکل که داره طرف گفت سوکت برق خیلی داق کرد امکان اب کردن قطعات داشت مجبور شد یکسره کرده به نظر شما این دستگاه قابل استفاده هست میتونم اعتماد کنم بخرمش

    1. خوب دستگاه دست دوم مشخص نیست که چطور استفاده شده و چه بلایی سرش اومده، باید با واحد خدمات شرکت تماس بگیرید و در مورد مشکل دستگاه و تعمیرش اطلاعات بگیرید

    2. سلام من نطفه سنجیو انجام دادم قبلا ولی گه گاهی مثلا میرم چراق قوه میندازم نگاه میکنم مثلا سه روز دیگه در میان عایا چند لحضه چراق قوه میندازم نگاشون میکنم این نور واسه جوجه ها ضرر نداره؟
      لطفا جواب بدید یکم استرس گرفتتم چون لاری هستن و ارزشدارن

      1. سلام ضرر نداره اما زیاد سر نزنید جوجه کشی مصنوعی می کنید یا طبیعی؟

  24. باسلام چکار کنیم که خروس یک ساله لاری مرغ گیر تر بشه خروس من اصلا به دور مرغ چرخ نمی زند علت بی توجهی آن به مرغچییت وبرای رفع آن چکار باید بکنیم

    1. باید خروس رو مست کنی
      برای این کار تغذیه کافی ، داروهای تقویتی و محیط اروم و بدون استرسی باید داشته باشه
      اگر بیماری داشته باشه حتما برای درمان به دامپزشک مراجعه کن

    2. سلام من امروز روز ۱۶ هست ونصف تخم سیاه شده جوجه زنده است

  25. سلام من الان ۶ روز است که تخم مرغ ها رو داخل دستگاه
    گذاشتم و۲ تا تخم مرغ ها یکش سبک وان کی سنگین است می خواستم ببینم مار چیه وینک تخم مرع ها خوب هستند یانه

    1. تخم هارو نوربینی کنید اگه داخل تخم های سبک نطفه وجود نداره یا رگ های خونی تشکیل نشده از دستگاه بیرون بیارید.

  26. سلام
    اگه روز هشتم نطفه سنجی کردیم و تخم زرد بود فقط یه دایره قرمز داره یعنی تخم نطفه نداره و اگه تا روز بیست و یکم زیر مرغ باشه مشکلی نیست ؟

    1. اگه رگ های خونی رو ندیدی یعنی نطفه دار یا هنوز رشد نکرده
      چند روز دیگه هم نطفه سنجی کن و رگ های خونی رو باید ببینی

  27. من زیر غاز تخم گذاشتم الان ۱۲ روزه بعضی از تخم ها هیچی توش نیست ولی بعضی ها میشه توش یه سایه تاریک دید و بعضی از تخم ها دو سوم از تخم ها سیاه است در ضمن در چراغ قوه نگاه کردم من درون تخم ها هیچ رگ خونی ندیدم لطفا کمک کنید.

    1. دوباره با دقت نگاه کنید
      رگ خونی و یا موجود متحرک رو باید ببینید وگرنه بدون نطفه است.

    1. معمولا حرکتی نداره
      باید با دقت داخل تخم رو نگاه کنی

  28. سلام خسته نباشید اگه دمای هچر رو ب ۳۷.۲ تغییر ندیم همون ۳۷.۶ ستر باشه مشکلی ایا اینجا میکنه تو روند هچر چون تخم ها با تاریخ یکسان تو دستگاه نزاشتم هم اینکه چند مدل تخم دارم باهم یکی نیس هچر شون . دارم امتحان میکنم نمیدونم چی میشع تخم غاز و مرغ و بلدرچین باهم گذاشتم دیگه میخام دمای هچ رو کم نکنم بخاطر تخم های دیگه ک نرسیدن ب هچ و یا ۲دهم کم کنم مثلا ۳۷.۴ باشه وسط ک نه اینوری ضرر کنه نه اونوری خخ بنظرتون امکانش هست. و زمان نطفه سنجی ی حلقه سیاه دورتا دور تخم ینی چی یا دوتا حلقه سیاه بدون رگه ینی جنین مرده تخم باید خارج شه

    1. دسگاهم دساز با بدنه یخچال خودم ساختم‌ قابلیت ستر و هچرهمزمان نداره حالا دما هچ کم نشه چ مشکلی ایجاد میشه چون هچ تخم هاباهم یکی نیس دما همون ستر باشه امکانش هس ک جوجه بیرون نیاد فقط رطوبت زیاد کنم

      1. در دوره هچ باید چرخش تخم ها رو هم متوقف کنید ، دریچه هوایی هم باید مقداری بسته بشه و خیلی موارد دیگه که با تجربه و مطالعه به دست میاد

    2. یه نظرم راندمان جوجه کشی خیلی پایینی خواهید داشت چون هر کدوم از تخم ها دما و رطوبت مخصوص به خودشون رو دارن
      و برای هچر هم باید به یک سبد جدا انتقال بدید و چرخش هم باید متوقف بشه

  29. سلام من الان روز ۱۸ باید چکار کنم که بفهم تخم ها زنده ان یه نه

    1. باید یک هفته قبل نطفه سنجی میکردی
      روز ۱۹ اونا رو به سبد هچ انتقال بده و سه الی چهار روز منتظر باش
      اگر جوجه ها متولد نشدن به احتمال زیاد جنین مرده یا کاملا بدون نطفه بوده ان

      1. سلام خسته نباشید دستگاه جوجه کشی اسکندری دارم دما و رطوبت ۶۵,۳۷.۸مشکلی نداره روی ۳۷.۸باشه

        1. سلام دوست عزیز
          ظاهرا که مشکلی نداره
          ولی باید بدونم دستگاهت چندتاییه؟
          تخمی که توش گذاشتی چی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋