مرغ مینا – معرفی مرغ مینا و نکات مرتبط

مرغ مینا

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرنده های زینتی
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

مینا پرنده ای از  خانواده سار است  که به دو صورت  وحشی و اهلی  یافت می  شود  و دارای نژاد های  مختلفی  است که معروف ترین  این نژاد ها  مینای گوشواره ای  و مینای معمولی است  نام این پرنده در زبان فارسی مرغ مینا  و مینای سخنگو  و مرغ مقلد  است . در زبان عربی  المیینه در زبان  انگلیسی  Myna و در زبان فرانسوی  اسپانیایی به آن  martin و در زبان آلمانی به آن  beo و در  زبان ترکی  mina   است . نام مینا در حقیقت  یک نام هندی  است  که ریشه ای  سانسکریتی  دارد  و از زبان  هندی  به سایر  زبان ها  راه پیدا  کرده است.  گونه وحشی این  پرنده در جنگل ها  و دشت ها  پراکنده است  و گونه اهلی  آن را می توان  در بسیاری  از خانه ها  مشاهده کرد  .مرغ مینا  جزء پرندگان  با منق ار نرم است  و به گروه  سینه سرخ  گنجشک و سار  تعلق دارند . اکثر پرندگان  در این خانواده دمی کوتاه داشته  و از لحاظ جثه  کوچک می باشند . پرندگان مرغ مینا  تمایل به نشان ذدادن  توانایی های  اجتماعی  و یادگیری  دارند  و خود را  با  زندگی  در مکان های  مختلف سریعا  سازگار می کنند . گونه های مختلفی  از این  پرنده  در زیستگاه های  سراسر  جهان وجود دارد  .طول  مرغ مینا  به طور  معمول ۲۳  سانتی  متر است  سرش سیاه  و کمی کاکل دار است  گردن و قسمت بالای   سینه اش خاکستری   پررنگ و پر و بالش  بیشتر قهوه ای  شرابی  است که در سطح پشتی  تیره تر و در  سطح شکمی   کمرنگ تر می باشد.  قسمت پایین  شکم  و پرهای   زیر دم سفید است  شاهپر های  نخستین خارجی  آن قهوه ای  تیره و در  قاعئده  یک  لکه بزرگ  سفید دیده می شود  . دمش  تقریبا سیاه  و در انتها  کاملا  گرد است . در هنگام پرواز   لکه سفید   موجود در شاهپرهایش  دیده می شود. وقتی می ننشیند   در قسمت بیرونی  پوشش زیر بال ها  و در تک  شاه  پر هایی  دم  به جز  دو شاه  پرر میانی  سفیدی  مشخص است . منقار  پشم  و زایده پایین  و بالای  چشم  زرد روشن است.

مرغ مینا
مرغ مینا

معمولا  جفت  جفت یا به صورت  گروه های  کوچک دیده  می شود . مرغ مینا  رفتاری  شبیه  سار  از خودش  نشان می دهد  و در عین  حال  پرنده ای  رام و بی  باک است . مرغ  مینای  وحشی  در هنگام  طلوع و غروب  خورشید   آواز می خواند .انواع مختلف مرغ مینای  بومی  سریلانکا ،تایلند، اندونزی، نپال، هند، پاکستان ،افغانستان ، بالی  ،چین ، سوماترا ،و فیلیپین است . مرغ مینا به سایر  نقاط جهان نیز   صادر می شود  سال ۱۸۰۰ میلادی به منظور  کنترل جمعیت   حشرات به استرالیا   برده شد .این  پرندگان در  گرده افشانی  گل ها  و پراکندن  دانه ها نیز  به انسان  بسیار کمک می کنند  مطالعات نشان داده  احتمال جوانه زدن  دانه هایی که از سیستم  گوارش این پرنده عبور  کرده و سپس  وارد طبیعت می شود  بیشتر است .به  احتمال زیاد  در هندوستان از مرغ  مینای  گوشواره ای  به عنوان  وسیله ای برای تکثیر  درخت انجیر  که یک  درخت مقدس برای  هندوها است  استفاده می شده است. در گجرات هندوستان  بر روی  سکو لانه هایی  برای  پرندگان می سازند   که در درجه اول این  خانه ها متعلق  به کبوتران است  اما طاووس  گنجشک و مرغ   مینا نیز از این  لانه ها استفاده می کنند. مردم گجرات بر این باورند  که انسان ها پس از مرگ  به شکل پرندگان و حیوانات  ظاهر می شوند  بنابراین به حیوانات  بسیار احترام می گذارند .مرغ مینا نمادی  از  عشق است  زیرا این پرنده بیشتر  اوقات با جفت خود  زندگی می کند .آنها  همچنین نماد صلح می باشند مانند کبوتر  که نماد  صلح در اروپا  است.

مرغ مینای  تپه به عنوان  بخشی  از تجارت  حیوانات  خانگی  به ایالات  متحده وارد شده است. مرغ مینا  به طور  معمول  در مناطق  جنگلی  زندگی می کند و ترجیح می دهد  در مکان های مرطوبی  که ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متر  بالاتر از  سطح دریا  است زندگی  کند. از دست دادن زیستگاه ها و جنگل زدایی  برخی از  جمعیت های مرغ مینا  را مجبور  به نقل مکان  و رفتن به جنگل هایی  در ارتفاعات   پایین تر کرده است. این پرنده تمایل  به لانه سازی  در حفره های درختان  دارد.

مرغ مینا
مرغ مینا

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام من یک مرغ مینا خریدم تقریبآ دو هفته میشه که مدام برش ماهی خام میدهم و امروز برنج پخته هم دادم و خیلی نگران هستم که مبادا مریض شوه خاستم از مشوره بگیرم خیلی نگرانش هستم .

    1. سلام
      نه دوست عزیز ماهی نده بشه ، این پرنده درسته که همه چیز خواره ولی مرغ دریایی نیست مرغ میناست ! اصلا اینجور چیزا بخصوص گوشت از هر مدلی بهش نده .
      برنج هم میدی کم بده زیاد نباشه
      براش پلت مخصوص مرغ مینا بخر و بده بهش ، اون براش خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس