سالن پرورش مرغ گوشتی | نکات کلیدی در بهبود مدیریت سالن مرغداری گوشتی

شرایط و نیاز های مدیریت سالن مرغداری گوشتی

سالن مرغداری گوشتی: پرورش طیور به ویژه جوجه مرغ گوشتی، یک فعالیت اقتصادی نسبتاً پیچیده با رموز بیشتری نسبت به سایر حرفه ها می باشد و چون در یک دوره کوتاه با جوجه های جوان و حساسی سرو کار داریم، حساسیت آن به مراتب بیشتر است. در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس مجموعه نکات کلیدی مدیریت سالن مرغداری گوشتی را توضیح میدهیم.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۳۳۶ تایی
» قابلیت جوجه کشی از تخم نطفه دار تمامی پرنده ها
» کنترل پنل لمسی و هوشمند
» قابلیت ستر/هچر همزمان
قیمت : ۱۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان

اجداد و مادران جوجه های گوشتی تحت شرایط بسیار ایدآلی نگهداری می شوند و صفات تولیدی و حیاتی آنها، تحت فشردگی خاص و با توجه به شرایط محیطی خاصی ، انتخاب و به جوجه های آنها انتقال می یابد.

وزن این جوجه ها در مدت ۴۰ روز به بیش از ۵۰ برابر وزن اولیه آنها، افزایش می یابد. طول دوره نگهداری آنها حدود ۱۰۰۰ ساعت است. بنابراین هیچ یک از ساعات رشد جوجه ها، نباید همراه با غفلت و ندانم کاری باشد.

در مرغداری های گوشتی و صنعتی طول دوره بسیار کوتاه تر از مرغداری های تخمگذار می باشد و معمولا در سن ۴۵ روزگی طیور آماده کشتار میشوند. در طول این دوره دو هفته اول از اهمیت زیادی برخودار بوده و بیشترین تلفات نیز مربوط به همین ۱۴ روز اول می باشد. بنابراین مرغدار در این زمان باید با اجرای یک برنامه مدیریتی صحیح میزان تلفات را به حداقل ممکن برساند.

برای این منظور مجموعه ای از فعالیت ها همچون دما، رطوبت، تهویه، خوراک، بهداشت سالن، واکسیناسیون جوجه ها و تراکم آنها در داخل سالن بایستی به صورت اصولی اجرا و کنترل شوند.

مدیریت سالن مرغداری گوشتی

سالن پرورش جوجه گوشتی باید مکان مناسب و راحتی برای پرورش آنها در طول دوره باشد. به همین دلیل باید تجهیزاتی در سالن به کار رود که بتواند دما، رطوبت ، کیفیت هوا و نور سالن را در تمامی فصول کنترل کند و در هر لحظه بتوان سیستم آبخوری و دانخوری مورد نیاز را نصب و از آنها استفاده نمود. برای کنترل شرایط داخلی سالن از دیواره ها و سقفهای عایق ، هواکشها، ورودیهای هوا، بخاریها، کولرها، ترموستات و تایمر استفاده می شود.

بهداشت سالن مرغداری گوشتی

بهداشت سالن مرغداری گوشتی - چیکن دیوایسقبل از جوجه ریزی بایستی سالن کاملا ضد عفونی شده و جایگاه جوجه ها آماده باشد. معمولا ضدعفونی سالن مرغداری به مدت دو هفته طول میکشد و مرغدار باید به طور کلی سالن را ضد عفونی نموده و تجهیزات مرغداری داخل آن را سرویس کند. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه میشود حتما مقاله نحوه ضدعفونی سالن مرغداری را مطالعه بفرمایید.

دما و رطوبت سالن مرغداری گوشتی

دما و رطوبت دو عامل بسیار مهم در سالن مرغداری می باشند. در هفته های اول دمای کمتر از ۲۹ درجه باعث سرما خوردگی جوجه ها، شیوع بیماری و تلفات زیاد میشود. چرا که جوجه ها تا سن دو هفتگی قادر به کنترل دمای بدن خویش نیستند. قبل از ورود جوجه ها به داخل سالن باید دمای آن را گرم کنید.

رطوبت نیز عامل بسیار مهمی می باشد که مرغدار باید به آن توجه کند. برای جلوگیری از دهیدراته شدن جوجه ها نیاز است که حتما از دستگاه رطوبت ساز و ابزارهای کنترلی همچون رطوبت سنج مرغداری استفاده کرد.

در جدول زیر میزان دما و رطوبت مناسب برای سالن مرغداری گوشتی را توضیح داده ایم.

سن (بر حسب روز)دمای مناسب (درجه سانتی گراد)رطوبت مناسب
۱ الی ۳ روزگی۳۵۶۵ درصد
۴ الی ۷ روزگی۳۳۵۰ درصد
۸ الی ۱۴ روزگی۳۱۵۰ درصد
۱۵ الی ۲۱ روزگی۲۹۵۰ درصد
۲۲ الی ۲۸ روزگی۲۶۵۰ درصد
۲۹ الی ۳۵ روزگی۲۳۵۰ درصد
۳۵ روزگی تا سن کشتار۲۱۵۰ درصد

توجه داشته باشید که میزان رطوبت باید با توجه به حرارت و تهویه سالن تنظیم شود.

مشخصات سالن مرغداری گوشتی :

مشخصات سالن مرغداری گوشتی - چیکن دیوایسسالن مرغداری باید جوجه ها را در برابر باد، باران، حیوانات و سایر پرندگان و نیز تغییرات شدید و ناگهانی دما، محافظت کند.

مشخصات سالن مرغداری گوشتی مناسب به شرح زیر است :

  1. سقف و دیوارها محکم و بدون شکاف باشند، درب و پنجره ها به خوبی بسته شده و فاقد هرگونه درز و منفذی باشند.
  2.  کف سالن بایستی قابلیت نظافت و ضدعفونی داشته باشد که به همین منظور می توان از سیمان و آسفالت استفاده نمود.
  3. دیوارها را بتوان شستشو داد.
  4.  سیستم تهویه مناسب داشته باشد.
  5. حتی المقدور دیواره ها و بخصوصی سقف دارای عایق بندی مناسب باشد.
  6. سالن دارای سیستم لوله کشی آب باشد، به طوری که در فصل زمستان یخ نزند و در تابستان گرم نشود. 
  7.  برق کشی و سیستم نور به همراه تجهیزات کنترل کننده ( از قبیل دیمر، تایمر ) مناسب در سالن وجود داشته باشد. به ازای هر ۱۸ متر مربع فضای کف سالن ، از یک لامپ ۱۰۰ تمیز در ارتفاع حدود ۲/۴ متری استفاده شود. با کثیفی لامپها و ارتفاع بیشتر، تعداد لامپ مورد نیاز بیشتر می شود.
  8. در صورت رعایت نکات بهداشتی و فنی و وجود امکانات، می توان در هر متر مربع فضای مفید داخلی سالن، تعداد ۱۵ جوجه در نظر گرفت.
  9.   تا سن ۴ هفتگی ، فضای لازم و مفید دانخوری به ازای ۱۰۰ جوجه، ۳/۶ متر و پس از آن ۶ متر است. اگر دانخوری از نوع ناودانی بود، میتوان به دلیل دو طرفه بودن دانخوریها، این رقم را نصف کرده و تعداد دانخوری مورد نیاز را حساب کرد. برای مثال دو دانخوری ۹۰ سانتیمتری برای ۱۰۰ جوجه در ۴ هفته اول کافی است ( ۳/۶ = ۰/۹ × ۲×۲)
  10.  فضای آبخوری تا سن ۴ هفتگی ، ۱۰۰ سانتیمتر و پس از آن ۱۲۵ سانتیمتر به ازای ۱۰۰ جوجه است. محاسبه تعداد آبخوری مورد نیاز از طریق حاصل تقسیم عدد مربوطه بر محیط آبخوری بدست می آید.

آیا میتوان در منزل مرغ گوشتی پرورش داد؟

پرورش مرغ بومی در مناطق روستایی بسیار مرسوم می باشد. اما باید بدانید که مرغ های بومی در سن ۶ ماهگی برای کشتار مناسب هستند. در حالیکه مرغ گوشتی صنعتی در سن ۴۵ روزگی آماده کشتار میشود.

میزان مصرف دان مرغ گوشتی در یک دوره چقدر است؟

میزان مصرف دان مرغ گوشتی در یک دوره چقدر است؟ - چیکن دیوایسبه طور کلی هر جوجه گوشتی تا سن کشتار ۵ کیلوگرم دان مصرف میکند. البته در صورت عدم استفاده از دانخوری های استاندارد و یا رعایت نکردن اصول مدیریتی، ممکن است دان بیشتری مصرف شود.

برای پرورش مرغ گوشتی چقدر سرمایه لازم است؟

سرمایه مورد نیاز برای پرورش مرغ گوشتی کاملا به ظرفیت تولید و قیمت به روز لوازم مرغداری بستگی دارد. با توجه به نوسانات قیمت بهتر است که در این زمینه با شرکت های مرتبط مشورت شود.

سایر نکات کلیدی در پرورش مرغ گوشتی

  • جوجه های یک روزه را سریعا از کارتن ها به داخل سالن منتقل کنید تا دچار دکم آبی بدن نشوند.
  • در داخل سالن دانخوری سینی و آبخوری به اندازه کافی قرار دهید تا جوجه ها به محض ورود تغذیه شوند.
  • در هفته اول به مدت ۲۳ ساعت برنامه نوردهی با شدت ۳۰ الی ۴۰ لوکس در داخل سالن اجرا کنید تا  اشتهای جوجه ها تحریک شده و جایگاه دانخوری ها آبخوری ها را بشناسند. پس از سن یک هفتگی تا زمان کشتار ۶ ساعت برنامه خاموشی در نظر بگیرید. زمان خواب جوجه ها از ساعت ۸ شب الی ۱ شب خواهد بود.
  • برای تنظیم دمای سالن، د رنقاط مختلف دماسنج نصب نموده تا دما به صورت یکنواخت در سالن پخش شود. در غیر اینصورت جوجه ها فقط در نقاط گرم دور هم جمع شده و بر اثر ازدحام خفه خواهند شد.
  • آب خنک و تازه باید همیشه در دسترس جوجه ها قرار گیرد. ارتفاع آبخوری ها باید با توجه به سن آنها در هر دوره تغییر پیدا کند.
  • برنامه واکسیناسیون جوجه ها را طبق نظر دامپزشک و بر اساس آلودگی منطقه ای اجرا کنید.
  • تهویه سالن باید بر اساس رطوبت، گاز آمونیاک، حرارت و اکسیژن سالن تنظیم شود. برای کنترل بهتر شرایط محیطی داخل سالن، مرغدار باید از دستگاه های مختلف همچون دستگاه سنجش آمونیاک، سنجش دی اکسید کربن، رطوبت سنج، دماسنج، بادسنج و … استفاده کند.
  • غلظت دی اکسید کربن سالن بایستی در حدود ۴ قسمت در میلیون باشد. همچنین غلظت آمونیاک هوا قابل قبول در سالن مرغداری کمتر از ۱۰ قسمت در میلیون می باشد.

در دو هفته اول جهت گرمایش سالن از لامپ مادر مصنوعی مادون قرمز استفاده کنید. این کار باعث تحریک اشتها و همچنین میکروب زدایی بدن جوجه ها و سالن مرغداری میشود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۳ دیدگاه ها

  1. سلام ب شما تحقیق کننده محترم
    از مقاله بالا خیلی منفعت بردم تشکر که به اشتراک گذاشتید.
    آیا شما به من در برنامه غذایی هفته اول پرورش و همچنان برنامه مکملها هفته اول مرغ گوشتی کمک میتوانید

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن توجهتون
      بهتره در این حیطه با متخصص جیره نویس مشورت کنید

  2. سلام ممنون از مقاله خوب و کامل من یه سوال داشتم ممنون میشم دقیق راهنمایی کنید من کارم تعمیرات برق صنعتی هست بخاطر شرایط کار وقت خالی زیاد دارم که میشه شغل دوم داشته باشم الان ۲۵۰ ملیون پول نقد دارم و یه سالن ۳۰ متر بنظر شما تو همین سالن کوچیک شروع کنم این کار پرورش مرغ یا سالن اجازه کنم و یا این که اصلا با این شرایط شروع کنم .
    یه مبلغ تقریبی بهم بگین با این پول و این شراط من چقدر میتونم تو هر دور سود داشته باشم

    1. سلام دوست عزیز
      توصیه ما اینه قبل از شروع هرکار در ابتدا دانش لازمه رو در این حیطه به دست بیارید
      بهتره در این خصوص برای دریافت مشاوره به جهاد کشاورزی شهر خودتون مراجعه کنید

  3. سلام ببخشید یه سالن ۱۰۰ متری چقدر ظرفیت جوجه گوشتی داره تا آخر دوره؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      تا سن یک هفتگی پرورش ۲۰ جوجه گوشتی بر روی هر یک متر مربع از بستر توصیه میشه
      از ۳۵ روزگی تا انتهای دوره نیز به ازای حداکثر هر ۱۰ قطعه ۱ مترمربع ایده ال هستش

    1. سلام
      دما استاندارد در همه فصول مشخص هست ، فرقی نمیکنه برج چند باشه ، از طرفی دمای بیرون در برج ۱۲ برای مناطق مختلف خیلی متفاوت هست !

  4. سلام. ممنون میشم در مورد واکسن و دارو های مورد نیاز در دوره رشد هم یه توضیحی بدید

    1. در مورد واکسن ها حتما به دامپزشک پرنده های بومی مراجعه کنید و تحت نظر دامپزشک اقدام کنید.

  5. ممنونم ازاطلاعاتی ک دراختیارما گذاشتیدخداخیرتون بده

      1. سلام ۱۰سال سابقه کار در پرورش مرغ گوشتی دارم والان دنبال کار میگردم چون ب این کار علاقه دارم کجا میتونم برای کار ثبت نام کنم

        1. سلام دوست عزیز
          در این خصوص اطلاعات دقیقی ندارم
          بهتره به کاریابی ها مراجعه کنید

  6. سلام خسته نباشید.دوتا سوال داشتم .اینکه رنگ لامپ تاثیری بر جوجه ها داره و اینکه چه رنگی بهتره.دوم اینکه با شروع سرما باید فن ها رو کلا بپوشونیم ؟

    1. قرمز بهتره . کلا بپوشونید که خفه میشن باید از جایی اکسیژن برسه بهشون. ولی طوری نباشه که داخل لونه شون سرد بشه.

    2. برای شروع باید نوردهی زیاد والی باشد همین لامپ های مهتابی الی هست

  7. سلام من اگربخوام یک مرغ داری ده هزارتایی بزنم چقدرسرمایه میخواد

    1. خوب باید با توجه به تجهیزاتی که برای یک مرغداری نیاز هست برآورد قیمت بشه. با متخصصین در این ضمینه مشاوره کنید.

  8. سلام.من تازه میخواهم پرورش مرغ و شروع کنم.تجربه دراین زمینه ندارم.به نظر شما اصلا بنده میتونم این کارو شروع کنم و موفق باشم. ؟درضمن گوشتی و به عنوان شروع کار انتخاب کنم یا مرغ تخمگذار؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. بله می تونید با تعداد کم شروع کنید تا در صورت شکست ، ضرر زیادی بهتون وارد نشه
      بعد از دو سه دوره پرورش که تجربه کافی به دست آوردید می توانید گله رو گسترش دهید
      پرورش مرغ تخمگذار درآمد مستمر بهتون میده اما باید هزینه تغذیه مرغ ها تا شش ماهگی رو تحمل کنید یا مرغ های بالغ و تخم گذار بخرید که گرون تره
      پرورش و فروش مرغ گوشتی هم به زمان و هزینه کمتری نیاز داره، اما درآمد مستمر نمیده و هر سه یا چهار ماه یکبار خواهد بود

      1. من میخواستم بک سالن دو طبقه هر طبقه ۱۰ هزاری پرورش مرغ گوشتی بزنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید طول و عرض انتخابی و اطلاعات در این خصوص

        1. در این مورد با مهندسین متخصص این حوزه مشاوره کنید

  9. سلام خسته نباشید .چرا فقط در قسمت آخر مرغداری نزدیک تهویه تلفات وجود دارد.؟

    1. اگر در قسمت ورودی هوا باشه احتمالا به دلیل ورود هوای سرده
      اگر هم در نزدیکی فن خروجی هستش احتمالا به دلیل تجمع هوای الوده و امونیاک هستش
      بهتر که اون محل رو حصار کشی کنید تا مرغ ها به اون قسمت نرن

  10. سلام ایا برای جوجه ها ۳۳ روز لازم است شبها یک ساعت خاموشی بدیم

  11. سلام دوست گرامی
    من در آفغامستان یک فارم کوچک دارم
    در قسمت نگهداری هوای داخیلی فارم مفلومات دقیق و واضیح لازم دارم
    بخصوص در محیط گرم و سرد
    تشکر

    1. از فن تهویه در فصل تابستان و هیتر گرمایشی در فصل زمستان باید استفاده کنید
      مقاله رو مطالعه بفرمایید

  12. سلام من سه سال است که یک مرعداری ۱۰ هزاری دارم و همیشه از مسئول پرورش استفاده کردم اما زیاد موفق نبودم چون اطلاعات کم بود و کاربردی نیست . اما تا الان تمام اطلاعاتی که شما دادی را داشتم ولی انجام ندادم و به امید خدا از دوره آینده خودم میخواهم بدون مسئول پرورش جوجه ریزی کنم اطلاعات شما کاملا خوب و منسجم و کاربردی
    است متشکرم .

    1. موفق باشید
      هر سوالی داشتید همینجا بپرسید پاسخگو خواهیم بود.

        1. سلام و خسته نباشید، میخاستم بپرسم چرا دور و بر مرغداری بوی بد میاد و اینکه چیکار باید بکنن تا بوی سالن ب دور و بر سرایت نکنه،
          جایی ک ما هستیم مرغداری نزدیکمون هست

        2. سلام دوست عزیز
          متاسفانه اقدامات لازم برای کااهش بوی مرغداری باید از جانب مرغدار انجام بشه
          و اقدامات شما در مهار این بو کارساز نخواهد بود

      1. سلام خسته نباشید من تازه می‌خوام وارد مرغ داری بشم به نظر شما تو کدوم یکی سرمایه گذرای انجام بدم من تو اصفهان میخوام ای کار رو انجام بدم هی چی نمی‌دونم از صفر میخوام شروع کنم من از کجا شروع کنم ‌اولین اقدام من از کجا باشه ممنون میشم که اطلاع بدین تشکر

        1. سلام دوست عزیز
          بهتره در این راستا اول تجربه لازم رو کسب کنید و بعد استارت کار رو بزنید
          مراجعه کنید به جهاد کشاورزی محل زندیگتون در این خصوص دوره های لازمه رو پیشنهاد میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس