هزینه های سالن پرورش بلدرچین | تجهیز کردن سالن بلدرچین

هزینه های سالن پرورش بلدرچین

برای توجیه اقتصادی و براورد سود پرورش بلدرچین لازم است که افراد از هزینه های سالن پرورش بلدرچین اطلاع داشته باشند. برای راه اندازی سالن پرورش بلدرچین هزینه های مختلفی بابت این کار پرداخته میشود. درک درست این هزینه ها و مطابقت آن با سرمایه در اختیار به شما کمک خواهد کرد که در این مسیر با دید باز و با اعتماد بیشتر قدم بگذارید. اگر شما هم به پرورش بلدرچین علاقه مند هستید، ما در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس به طور کامل در مورد هزینه سالن پرورش بلدرچین بحث نموده ایم.

پرورش پرندگان اهلی و یا زینتی تحت شرایط محیطی خاصی امکان پذیر است. زمانیکه قصد نگهداری و پرورش پرندگانی همچون بلدرچین، قرقاول، کبک و … را دارید باید با زیستگاه این پرندگان آشنا شوید و شرایط محیطی سازگار با زیستگاه آنها را فراهم نماید. دما، رطوبت و نور از جمله مهمترین پارامترهای محیطی بوده که مستقیما بر رشد و خوراک و سلامت پرندگان تأثیرگذار هستند. برای تأمین این شرایط نیز لازم است که از تجهیزات مختلف کمک گرفته شود.

ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» مناسب برای جوجه درآوری از بلدرچین
» به همراه اموزش گام به گام رایگان جوجه کشی
» با گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

هزینه های ثابت سالن پرورش بلدرچین

به طور کلی هزینه های سالن پرورش بلدرچین به دو بخش هزینه های ثابت و هزینه های جاری تقسیم میشود.

هزینه های ثابت در واقع همان هزینه هایی بوده که باید بابت تهیه زمین و تجهیزات داخل سالن پرداخته شوند. کسب و کار پرورش بلدرچین را چه بخواهید در مقیاس های کوچک و خانگی و یا چه به صورت تجاری و صنعتی اجرا کنید برخی از تجهیزات همچون دانخوری و آبخوری و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی پایه کسب و کار شما خواهند بود.

هزینه های ثابت سالن پرورش بلدرچینبسته به ظرفیت تولید و هدف تجاری که در نظر دارید می بایست یک سالن با فضای کافی به بلدرچین ها اختصاص دهید. بلدرچین ها پرندگان ریز جثه ای بوده و به همین دلیل معمولا به فضای های بزرگ برای پرورش آنها احتیاج نمی باشد. همچنین پرورش بلدرچین بیشتر به شکل پرورش در قفس انجام میگیرد. قفس پرورش بلدرچین به صورت طبقه ای بوده، بنابراین می توان از فضای در اختیار استفاده بهینه ای کرد.

هزینه خرید و یا اجاره سالن پرورش

اولین پیش نیاز این نوع کسب و کارها ها تهیه یک سالن می باشد. اگر یک سالن در اختیار دارید و میخواهید آن را به سالن پرورش سالن بلدرچین تغییر کاربری دهید، برخی تغییرات لازم است. دیواره های سالن مد نظر بایستی عایق بندی مناسبی داشته باشند تا شارش گرما در فصل های سرد حداقل باشد. همچنین اگر درز و شکاف زیادی در دیواره های سالن وجود داشته باشد، عمل تهویه به خوبی صورت نخواهد گرفت. بنابراین در صورت لزوم بایستی برای عایق کاری داخل سالن نیز هزینه کنید.

سالن های پرورش بلدچین به دلیل بوی نامطبوع ناشی از کود این پرندگان اصولا به دور از مناطق مسکونی احداث میشوند. همچنین این پرندگان نسبت به صداهای بلند و مناطق شلوغ و پر سر و صدا حساس بوده و دچار استرس و بی قراری میشوند. مکان اختصاص داده شده برای سالن پرورش بلدرچین باید به برق و آب و گاز نیز دسترسی داشته باشد. هزینه خرید و یا اجاره سالن باتوجه به متراژ سالن و موقعیت جغرافیایی متفاوت است.

تجهیزات و لوازم پرورش بلدرچین

تجهیزات و لوازم پرورش بلدرچین

مهمترین هزینه های سالن پرورش بلدرچین کدامند؟

برای تجهیز کردن سالن پرورش بلدرچین مهمترین تجهیزات مرغداری مورد نیاز شامل قفس های مکانیزه پرورش بلدرچین، سیستم گرمایشی، سرمایشی، سیستم تهویه و ماشین جوجه کشی صنعتی می باشد. همچنین بخش زیادی از هزینه های تولید نیز صرف تغذیه بلدرچین ها میشود.

پرورش بلدرچین به چه میزان فضا نیاز دارد؟

بلدرچین ها جزو پرندگان ریز جثه بوده و فضای بسیار کمی اشغال میکنند. بعنوان مثال در یک سالن به متراژ ۲۰ مترمربع می توان ۱۵۰۰ قطعه بلدرچین پرورش داد.

برای توجیه اقتصادی بلدرچین چقدر سرمایه نیاز است؟

برای اینکه پرورش بلدرچین توجیه اقتصادی داشته باشد لازم است که حداقل با پرورش ۲۰۰۰ قطعه بلدرچین این کسب و کار را آغاز کرد. سرمایه مورد نیاز نیز برای اجرای این پروژه با توجه به نوسانات بازار قابل تخمین نیست.

برای تجهیز نمودن سالن پرورش بلدرچین مهمترین سیستم ها شامل موارد زیر میباشد:

سیستم روشنایی: همان طور که گفته شد در داخل سالن باید نور، دما و رطوبت به طور دقیق کنترل شوند. بلدرچین های تخم گذار بعد از رسیدن به سن تخمگذاری باید در طول روز ۱۶ ساعت نور دریافت کنند. برای این منظور از نور مصنوعی و لامپ های خاصی استفاده میشود.

سیستم گرمایشی: همچنین دمای سالن نگهداری بلدرچین ها با توجه به سن جوجه ها و نمیچه ها و پرنده های بالغ باید توسط تجهیزات اتوماتیک کنترل شود. برای گرمایش سالن بلدرچین معمولا از هیترهای خاصی استفاده میشود. گرمایش جوجه ها نیز با دستگاه مادر مصنوعی برقی و یا سایر هیترهای دودکش دار  انجام میگیرد.

سیستم رطوبت ساز: مکان رشد بلدرچین ها باید رطوبت مناسبی داشته باشد. رطوبت ۵۰ الی ۶۰ درصد برای سالن پرورش بلدرچین مناسب می باشد. در مناطق گرم و خشک استفاده از دستگاه رطوبت ساز الزامی است.

سیستم سرمایشی: برای جلوگیری از استرس دمایی در فصل های گرم، تجهیز نمودن سالن به سیستم سرمایشی نیز الزامی است. استرس دمایی تأثیر زیادی بر سلامت پرندگان دارد و باعث خفگی و تلف شدن آنها میشود. رطوبت سازها تا حدودی می توانند علاوه بر تأمین رطوبت، دمای سالن را خنک کنند. اما اگر نیاز باشد، لازم است که پرورش دهنده یک سیستم سرمایشی هماند کولر در داخل سالن به کار گیرد.

دمای مطلوب برای پرورش بلدرچین ها با توجه به سن آنها متفاوت است. دمای مناسب برای جوجه ها در هفته اول نزدیک به دمای ۳۵ درجه است. با رشد جوجه ها کمتر به دمای گرم نیاز میشود، به طوریکه بلدرچین های بالغ در دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه نگهداری میشوند.

دانخوری و آبخوری بلدرچین: اگر به روش سنتی قصد پرورش بلدرچین داشته داشته باشید لازم است که در داخل سالن به اندازه کافی و با توجه به سن پرنده ها از دانخوری و آبخوری مناسب نیز استفاده کنید. پرورش گله های گوشتی بلدرچین بیشتر در بستر انجام میگیرد. اما برای پرورش بلدرچین های تخمگذار بهترین راهکار استفاده از قفس می باشد.

قفس بلدرچین: پرورش در قفس یکی از شیوه های متداول نگهداری بلدرچین می باشد. سیستم قفس بیشتر فرایندها را به شکل مکانیزه در می آورد  و مزایای زیادی برای پرورش دهندگان به همراه دارد. چراکه قفس پرورش بلدرچین دارای دانخوری و آبخوری، سینی جمع آوری کود و سینی جمع آوری تخم بلدرچین می باشد. همچنین در سیستم قفس می توان مدیریت بسیار بهتری بر این پرندگان داشت و آنها را به شکل ایده آل پرورش داد. قفس بلدرچین در دو مدل یک طرفه و قفس دو طرفه بلدرچین موجود میباشد.

سیستم تهویه: یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد در سالن های پرورش بلدرچین، سیستم تهویه می باشند. سیستم های تهویه برای خروج گازهای مضر و بوی نامطبوع از داخل سالن و همچنین گردش هوای تازه در داخل سالن از جمله نیازهای ضروری یک سالن پرورش طیور می باشند. سیستم های تهویه توسط فن و هواکش های مخصوص اجرا میشوند. همچنین نیاز است که سیستم تهویه به صورت اصولی طراحی شود تا کارامد عمل کنید. بنابراین در این زمینه نیز هزینه خواهید نمود.

قیمت تجهیزات پرورش بلدرچین

تجهیزات مورد استفاده در سالن پرورش بلدرچین باید متناسب با فضای داخلی آن باشند. سیستم تهویه، سیستم گرمایشی و سرمایشی، رطوبت ساز، آبخوری و دانخوری می بایست به تعداد کافی در سالن به کار گرفته شوند. قیمت تجهیزات مرغداری و لوازم سالن پرورش بلدرچین با توجه به ظرفیت آنها متغیر است.

هزینه های پرورش بلدرچین

در قسمت های قبلی به تجهیزات مورد نیاز پرورش بلدرچین و هزینه های مربوطه اشاره کردیم. پرورش بلدرچین برخی از هزینه های دیگری هم دارد. مهمترین این نوع هزینه ها مربوط به تهیه جوجه یک روزه و یا تهیه تخم نطفه دار و یا تهیه بلدرچین بالغ می باشد. برای شروع این کسب و کار لازم است که بلدرچین های مورد پرورش را به نحوی تهیه کنید.

هزینه های پرورش بلدرچینافرادی که برای اولین بار وارد این حرفه شده اند معمولا با خرید نمیچه ها کار خود را شروع می کنند. نگهداری از جوجه ها و مراقبت از آنها نیار به وقت و حساسیت بیشتری دارد و اگر پرورش دهنده در این زمنیه کوتاهی کند، جوجه ها تلفات بالایی خواهند داشت. اما پروار بندی نیمچه ها به مراتب اسان تر و کم ریسک تر میباشد.

در ادامه پرورش دهنده با کسب تجربه، گله جایگزین و جوجه های یک روزه را توسط تخم نطفه دار و ماشین جوجه کشی تأمین میکند. ماشین های جوجه کشی صنعتی می توانند تعداد انبوهی از تخم نطفه دار را تحت شرایط دما و رطوبت خاص به جوجه یک روزه تبدیل کنند. بنابراین یکی دیگر از هزینه هایی که در ادامه باید پرداخته شود، هزینه خرید ماشین جوجه کشی و خرید تخم نطفه دار خواهد بود. اگر گله مولد پرورش میدهید دیگر نیازی به خرید تخم نطفه دار نخواهید داشت.

هزینه های جاری پرورش بلدرچین

بیشترین هزینه هایی که در هر دوره تولید باید آن را پرداخت کنید، هزینه دان و خوراک بلدرچین ها می باشد. به جرأت می توان گفت که بیش از ۷۰ درصد هزینه های تولید در هر ماه به خوراک بلدرچین ها اختصاص خواهد یافت. بنابراین باید سرمایه در گردش نیز به این کار اختصاص دهید.

هزینه خوراک:

مصرف دان در جوجه بلدرچین ها پایین می باشد. ولی تقریبا بعد از سن ۵ ماهگی هر بلدرچین روزانه ۳۰ گرم دان مصرف میکند. هزینه تغذیه بلدرچین بستگی به قیمت دان در بازار دارد. گاهی اوقات به دلیل کمبود نهادها قیمت دان افزایش پیدا میکند که نتیجه آن کاهش سودآوری می باشد. همچنین قیمت دان بستگی به کیفیت آن دارد و شرکت های مختلفی به تولید و عرضه دان می پردازند.

هزینه واکسیناسیون: برخلاف مرغ ها، بلدرچین پرنده ای مقاوم در برابر بیماری میباشد و کمتری به واکسیناسیون نیاز پیدا میکند. با این حال در شرایط اضطراری باید هزینه هایی هم جهت واکسیناسیون و پرداخت هزینه های دامپزشکی نیز در نظر گرفته شود.

هزینه های کارگری:کسب و کار پرورش بلدرچین نیاز به نیروی کار زیادی ندارد و معمولا یک الی سه نفر نیز می توانند به امورات پرورش بلدرچین رسیدگی کنند. با این حال اگر تعداد بلدرچین های مزرعه شما زیاد باشند به تنهایی نمی توانید به آنها رسیدگی کنید و باید نیروی کمکی استخدام کنید. هزینه های کارگری نیز متناسب با حقوق تعیین شده خواهد بود.

هزینه های سوخت و آبونمان: در هر دوره هزینه هایی نیز بابت مصرف انرژی، برق و گاز و آب باید پرداخت شود.

هزینه های متفرقه: هزینه های متفرقه شامل هزینه حمل و نقل، بسته بندی، بازاریابی، کشتار و ضد عفونی سالن و … میباشد.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس به توضیح هزینه های اصلی پرورش بلدرچین پرداختیم. هزینه پرورش بلدرچین در مناطق مختلف با هم فرق دارد و بستگی به آب و هوای منطقه و نرخ قیمت های آن منطقه دارد. پرورش بلدرچین از جمله مشاغلی است که با سرمایه اندک نیز می توان آن را راه اندازی کرد. اما برای سوددهی این کسب و کارو توجیه اقتصادی آن لازم است که در ظرفیت های بالا فعالیت نمود.

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام. با همه تفاصیل و توضیح نسبتا کامل آخرهم هزینه ها رو توضیح ندادید ومبلغی تعیین نکردید.

    1. سلام دوست عزیز
      هزینه ها متغیره و نمیشه دقیق مشخص کرد
      اون باید بر اساس قیمت های روز مشخص بشه

  2. سلام میخاستم ببینم هزینه مورد نیاز برای خرید تجهیزات و همچنین برق مصرفی در یک سالن ۲۰۰ متری برای ۴۰۰۰ قطعه حدودا چقدر میباشد

    1. بستگی به نو یا دست دوم بودن تجهیزات داره
      هزینه برق مصرفی هم به تعداد و نوع تجهیزات بستگی داره
      با حساب سرانگشتی می تونید به عدد تخمینی برسید.

  3. سلام جناب مهندس
    لطفاً میشه بفرمائید تازه ترین سازه سبک استاندارد مورد تأیید سازمان نظام مهندسی جهاد که اجرا شده چی هست ؟ برا سوله پرورش بلدرچین ممنون

    1. به واحد جهاد کشاورزی شهرتون مراجعه فرمایید بهتر راهنمایی می کنند

    1. به علت تغییر مدام قیمت های بازار، هزینه ها رو نذاشتیم ولی موارد مهم رو گفتیم که خودتون قیمت ها رو در بیارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋