فنچ راه راه – آشنایی با ویژگی ها و خصوصیات فنچ زبرا

فنچ راه راه را بهتر بشناسید

فنچ راه راه یا فنچ زبرا یکی از نژاد های فنچ هاست که محبوبیت زیادی نیز دارد، این پرنده که با نام های فنچ زبرا و سهره گورخری نیز شناخته شده است، در زبان انگلیسی Zebra Finch و در زبان علمی Taeniopygia guttata نامیده می شود. فنچ راه راه از راسته گنجشک سانان و تیره سهره ریز ها می باشد و محبوبیت زیادی در میان پرورش دهندگان ایرانی و خارجی دارند. در ادامه شما را با خصوصیات کامل، زیستگاه و تغذیه فنچ زبرا آشنا خواهیم نمود.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» دارای عملکرد هوشمند و حرفه ای در جوجه کشی از تخم های فنچ راه راه
» بهره گیری از تکنولوژی مونتاژ SMD در طراحی برد دستگاه
» دارای سنسور SHT نسل ۴
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

زیستگاه فنچ راه راه

زیستگاه
Habitat for Finch Zebra

 

فنچ زبرا ( راه راه ) بومی مناطق معتدل و جنگلی استرالیاست. اما امروزه در هر جایی از جهان می توان نمونه هایی از Finch راه راه را مشاهده نمود. آنها در جنگل ها و چمنزارهای وسیع با دسترسی راحت به آب وغذا زندگی می کنند و به راحتی می توانند تکثیر شوند. مطمئنا فنچ های زبرای امروزی در استرالیا متولد نشده اند چون طبق سیاست حیات وحش استرالیا امکان واردات موجودات وحشی از این قاره وجود ندارد، بلکه اجدادشان چندین هزار سال پیش به قاره های آسیا، آفریقا و آمریکا انتقال یافته اند و بعد ها توسط تجار به ایران و کشورهای همسایه وارد شده اند.

 

خصوصیات رفتاری فنچ راه راه

خصوصیات رفتاری
Behavioral characteristics

 

فنچ راه راه یا همان زبرا از جمله پرندگان مقاوم در برابر آب و هوا می باشد و تقریبا در هر منطقه ای که آب و هوای متعادلی وجود داشته باشد، می توان این پرنده را پرورش داد.

آنها صدای دلنشینی دارند، اما پر سر و صدا هستند و مدام آواز می خوانند. این پرنده ها به راحتی و بدون هیچ حساسیت خاصی می توانند جفت گیری کنند و اقدام به تولید مثل کنند. 

فنچ ها بر خلاف سایر پرنده های زینتی توانایی تحمل دمای بالا و پایین را دارند، بنابراین اکثر پرورش دهنده ها آنها را در فصول بهار و تابستان و پاییز در بیرون از خانه نگهداری می کنند، اما در فصل زمستان برای گرم نگه داشتن آنها به سالن یا انباری منتقل می شوند. با توجه به مقاومت بدنی بالا، صدای دلنشین و رنگ های متنوع در بدن خود و البته قیمت ارزان توسط هر کسی پرورش داده می شوند.

این فنچ ها بسیار فعال هستند و آنها را مدام در حال پریدن از این میله به آن میله و آواز خواندن مشاهده خواهید کرد، بنابراین اگر می خواهید آنها را در خانه پرورش دهید باید قفسی بسیار بزرگ برای آنها انتخاب کنید تا فضای کافی برای تحرک داشته باشند.

این پرنده ها به شدت اجتماعی هستند و باید در دسته های چند قطعه ای پرورش داده شوند، آنها از انسان میترسند و تمایل چندانی به آموزش و دستی شدن ندارند، بنابراین مشاهده آنها از دور لذت بخش تر است.

 

نوع فنچ راه راه
فرمانرو جانوران
شاخه طنابداران
رده پرنده
راسته گنجشک‌سانان
تیره سهره‌ریز

 

انواع رنگ فنچ زبرا

 

خصوصیات ظاهری فنچ راه راه

مهم ترین ویژگی فنچ زبرا نر وجود گونه نارنجی رنگ در صورت آنهاست، در حالی که نمونه های ماده فاقد گونه های نارنجی رنگ هستند. پرنده های نر و ماده هر دو دارای نوک نارنجی رنگی هستند که آنها را به راحتی از سایر نژاد ها متمایز می کند. در انتهای پرهای فنچ نر، خال هایی سفید رنگ با زمینه ای نارنجی رنگ وجود دارد، اما در پرنده های ماده فقط پرهای خاکستری رنگ مشاهده می شود. اما اگر به زیر چشم هر دو جنس توجه کنید خواهید دید که هر دوی آنها دارای یک خط عمودی در صورت خود هستند که دقیقا از زیر چشمشان شروع شده و تا گردن آنها ادامه دارد.

 

جفت گیری فنچ
Mating corrugated finch

در حالت کلی فنچ های نر ترکیب رنگی بیشتری نسبت به فنچ های ماده دارند. اگر به گردن و سینه فنچ ها توجه کنید، متوجه خواهید شد که در گردن و سینه فنچ نر ترکیبی از پرهای سفید و خاکستری و سیاه وجود دارد که به صورت هاشور زده نمایان شده است، اما سینه فنچ های ماده صرفا از پرهای خاکستری پوشیده شده و هیچ تنوع رنگی مشاهده نمی شود. از این مشخصات و ویژگی ها به راحتی برای تشخیص جنسیت فنچ های زبرای نر و ماده بهره ببرید، البته توجه کنید که فقط فنچ های بالغ این خصوصیات را دارند و جوجه فنچ ها تا قابل ار تکامل دوره تولک دارای پرهایی به رنگ خاکستری هستند و این نشانه ها را ندارند، بنابراین برای تشخیص جنسیتی جوجه ها باید استخوان لگن آنها را لمس کنید که اگر از هم فاصله داشت جوجه فنچ ماده است و اگر نزدیک به هم بود، جوجه فنچ نر است.

 

آداب و علائم جفت گیری فنچ

"آداب

جفت گیری در فنچ راه راه نیز تنها زمانی آغاز خواهد شد که تمام شرایط محیطی و تغذیه ای لازم فراهم باشد و در قفس آنها لانه ای برای تخم گذاری و بزرگ کردن جوجه ها وجود داشته باشد. البته این پرنده ها در طبیعت با استفاده از انواع پرها، چوب ها، پوشال ها، برگ ها و پرز های درختان و هر وسیله دیگری اقدام به ساخت لانه خواهند کرد. اما درون قفس این وسیله ها در دسترس نیست و وظیفه لانه سازی بر عهده پرورش دهنده خواهد بود. یکی از نشانه های آمادگی پرنده ها برای جفت گیری، جمع آوری وسایل درون قفس برای ساخت لانه می باشد، شما می توانید کاغذ تکه تکه شده، پوشال های نرم، ترکه های ریز، نخ و کاموا و چند وسیله نرم دیگر را در قفسش قرار دهید و به آنها در ساختن لانه کمک کنید یا خودتان با استفاده از این وسایل اقدام به ساخت لانه بکنید.

فصل جفت گیری فنچ راه راه : فنچ های اهلی در فصل های مختلف اقدام به تولید مثل میکنند. اگر هوای محیط نگهداری آنها گرم و غذای کافی در اختیار داشته باشند، این پرنده خود را برای جوجه کشی آماده میکند. در طول یک سال میتوان ۲ الی ۳ بار از یک جفت فنچ جوجه گرفت. فنچ های وحشی اما یکبار در سال آن هم فصل بهار اقدام به تولید مثل میکنند. هنگام فرا رسیدن فصل جفت گیری و نیاز فنچ ها به تولید مثل، رفتارهای بخصوصی از نوع های نر و ماده سر خواهد زد. پرنده راه راه نر با رقص و آواز خاص خود سعی در جذب توجه ماده دارد و ماده با مشاهده لانه مناسب و تغذیه کافی و بی قراری فنچ نر آماده این رابطه می شود و در نهایت یک هفته پس از انجام جفت گیری، تولید تخم توسط فنچ ماده آغاز خواهد شد.

 زبرا ماده در هر دوره بین ۲ تا ۵ تخم خواهد گذاشت و فنچ های نر و ماده به نوبت بر روی تخم ها خواهند خوابید تا اینکه پس از گذشت ۱۱ الی ۱۴ روز جوجه ها از تخم بیرون خواهند آمد، آنها کاملا بی پر و چشم بسته خواهند بود و والدین تغذیه آنها را بر عهده خواهند گرفت. برخی از پرورش دهندگان با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی از تخم نطفه دار فنچ ها می کنند، در این صورت والدین حاضر به مراقبت از جوجه ها نخواهند شد و تغذیه جوجه ها توسط پرورش دهنده و با استفاده از سرنگ و سرلاک صورت خواهد گرفت.

 

ویدیو از عادت های جفت گیری فنچ راه راه

دانلود مستقیم ویدیو

دوره رشد جوجه ها

جوجه ها در سن یک ماهگی کاملا پر دار خواهند شد و از سن دو ماهگی ریزش پر در آنها آغاز خواهد شد تا پرها رنگ اصلی خود را بگیرند. جوجه ها از سن دو ماهگی کاملا مستقل شده و بدون نیاز به والدین قادر به خوردن غذا خواهند بود،  آنها در سن سه ماهگی به سن بلوغ خواهند رسید و قادر به تولید مثل و تخم گذاری خواهند شد.

 

تغذیه فنچ های راه راه در دوره های مختلف زندگی

غذای فنچ زبرا راه راه - چیکن دیوایس

همانطور که گفته شد در مورد فنچ زبرا جوجه ها تا سن دو ماهگی توسط والدین تغذیه می شوند، بنابراین برای اینکه به تغذیه بهتر جوجه ها در این دوره کمک کنید، باید مواد غذایی مفیدی نظیر ارزن، کتان، تخم آفتابگردان ، تخم مرغ آب پز ، سینه مرغ آب پز و …  را در اختیار فنچ های نر و ماده قرار دهید.

فنچ های جوان تا زمانی که وارد دوره جفت گیری و تولید مثل نشده اند، باید از مواد غذایی پر پروتئین و کم چرب بهره ببرند ، چرا که چاقی برای فنچ ها ضرر دارد و بیماری های زیادی را به دنبال خواهد داشت. دانه ها و غلات کم چرب، رژیم غذایی کم چرب و… همگی در رشد بهتر پرنده ها تاثیر گذار خواهد بود. هم چنین برای تغذیه بهتر می توانید از پلت های دان های آماده فنچ ها و یا طوطی سانان استفاده کنید.

آنها در دوره جفت گیری و تخم گذاری نیاز به پروتئین و کلسیم بیشتری خواهند داشت، برای تامین کلسیم مورد نیاز آنها می توانید از پودر استخوان، پودر پوسته تخم، کف دریا و یا هر ماده معدنی حاوی کلسیم استفاده کنید. در پایان در این رابطه میتوانید در نوشته ای جداگانه با پرورش صنعتی این پرنده آشنا شوید.

 

نوشته های مشابه

‫۹۷ دیدگاه ها

  1. سلام
    کمیاب ترین فنچ هاچه نام دارند؟
    با چه فنچ هایی میتوان یک فنچ کمیاب پرورش داد؟

    1. سینه سفید، پشت زرد و سر قرمز جزو کمیاب ترین ها و گران قیمت ترین فنچ ها هستن
      اگه بتونی پیدا کنی باید بگردی ببینی با کدوم نژادا سازگارن

  2. با سلام. آقا من دوتا فنچ راه راه نر دارم با مشخصاتی که دادید (تطبیق دادم). جاشون خوبه. تحرک هم دارن. مصرف آبشون ناگهانی زیاد شده. غذا هم متناسب میخورن ولی اینم اخیرا اندکی کم شده. دما و مکان هم مناسبه. گاهی با هم مشکل دارن ولی پیش هم میخوابن و همدیگرو تمیز میکنن. آواز هم میخونن و اینکه نسبت به صدای زنگ موبایل و دینگ فلز و حتی زنگ موبایل تو فیلم! حساسن! تا میشنون سر صدا میکنن! حتی خودم الکی میگم دینگ اینا سر صدا میکنن! لونه براشون فیکس دارم و داخلش رو درست کردم ولی اینا تمام زحمتامو ریختن بیرون!
    فقط با توجه به توضیحاتی که دادم اینا مشکل خاصی دارن؟
    و اینکه ممکنه دستی بشن؟ چون تا دستم میره تو قفس ازین ور به اون ور میپرن و بال بال میزنن. ولی یهو میشینن و من سینشونو نوازش میکنم و تا دوباره دستمو میبینه بازم بال بال و این داستان بی انتها.
    (اگر اطلاعات کافی نیست بگید تا کامل کنم و اگر جایی رو مبهم گفتم بگید تا دوباره بگم با توضیحات بیشتر)
    ممنون.

    1. سلام دوست عزیز
      اینکه گفتی مصرف آبشون ناگهانی زیاد شده
      غذا بهشون چی میدی؟ برنج و ماکارونی و سیب زمینی و اینجور چیزا مصرف می کنن؟
      فضله شون چه رنگه؟
      دست آدما برای پرنده ها می تونه استرس آور باشه
      وقتی از دستت می ترسن بهتره این کارو نکنی چون اگه بیش از حد بهشون استرس وارد بشه افسرده میشن و در نهایت تلف میشن
      می تونی هرروز چند ثانیه دستتو نزدیک قفسشون نگه داری تا فقط ببیننش بعدش عادت می کنن می تونی اروم ببری تو قفس ولی نباید حرکت ناگهانی انجام بدی یهو دستتو تکون بدی
      بعد که به اونم عادت کردن یکم از غذای مورد علاقه شونو کف دستت بریز نگه دار تا بیان بشینن روش اگه واکنشی نشون ندادن فرداش دوباره تکرار کن هی انجام بده به مرور دیگه نمی ترسن
      بهتره تو لونه شون چیزی نریزی چوب و برگ و چیزای کوچیک بذاری کف قفس تا خودشون لونه سازی رو انجام بدن

      1. با سلام. ارزن میخورن. فضلشون سبز و سفیده عین بقیه پرنده ها.
        فقط یک ماجرایی پیش اومد یکی از اونا از قفس در رفت و به زور گرفتیمش. ترسیده بود ولی بعد از این ماجرا حسابی سرحال شده نه که نبود ولی بیشتر شده.
        ممنون کارهایی که گفتید رو انجام میدم.

        1. فقط ارزن براشون کافی نیست باید یه رژیم غذایی متنوعی داشته باشن
          مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
          تغذیه فنچ | غذای فنچ از جوجگی تا بلوغ و تخم گذاری
          درمورد فضله ی سبز رنگ هم این نشون میده که پرندت مشکل کبدی داره
          عرق شوید و یا عرق خارمریم به هر کدوم که دسترسی داشتی دو قطره بریز تو ۱۰۰ سی سی اب و به مدت ۵ روز هر روز ۳-۴ قطره بهش بده

        2. با سلام مجدد. فقط اینکه مصرف آبشون زیاد نشده بود ظرفشون مشکل داشته که درست شده. بعد منظور من سبز معلوم نیست فضلشون بیشتر سفیده ولی گاهی دیدم که سبز هم هست کم دیدم.
          ممنون کارهایی رو که گفتید انجام میدم.

  3. سلام
    من دو جفت فنچ دارم که نر سفیده و ماده قهوه ای ولی دمش راه راه مثل منچ زبرا هست ولی پشتش قهوه ای زیرش کرمی رنگه یه بارم تخم گذاشته.
    ایا فنچ زبرا هست؟
    چرا قهوه ایه؟

    1. سلام دوست عزیز
      من چون ندیدمش نمیتونم دقیق راهنماییتون کنم

  4. سلام خسته نباشید
    ببخشید من یه فنچ ماده سفید دارم که پنج سال هم سن داره الان خیلی بیحاله و خوب آب و غذا نمیخوره علتش چیه ؟
    و اینکه کلا فنچ زبرا چند سال عکس میکند ؟

    1. سلام دوست عزیز
      اخیرا بهش استرس وارد شده؟
      غذا بهش چی میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟
      اگه به درستی ازشون مراقبت بشه می تونن تا ۱۰ سال عمر کنن

  5. سلام
    من برای فنچ هام لونه چوبی خریدم و داخلشو با پنبه بهداشتی و پوست ارزن پر کردم.
    پنبه مشکای براشون ایجاد نمیکنه یا به پاشون گره نمیخوره؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      مشکلی پیش نمیاد ولی باید دقت کنی که اگه کثیف شده و یا پاره شده باشه سریع عوضش کنی

  6. سلام
    آیافنچ زیبرابافنچ سفید که درکمرش قهوای هست جفت می خورند وجوجه دار همی می شوند؟؟

    1. سلام
      والا من به درجه علم و غیب داشتن نرسیدم
      نمیدونم که پرندت باهاش سازگاره یا نه

  7. سلام من یه جفت فنچ دارم دوتا جوجه داره و با پدر و مادر خود هستن ت ی قفس و مادر جوجه ها برای تخم گذاری مشکل ندارع

  8. سلام من ۱ جفت فنچ ۶ ماهه دارم،جفت گیری کردن،تو دوره ی تخم گذاری هستن،اما فقط ۲ تا تخم گذاشتن و گه گاهی میرن میشینن روشون،چرا کم تخم گذاشتن؟ تو ابشون قطره یAd3Eمیریزم ۲ روز در میون،غذاشونم ارزن و آب،هویج،برنج پخته شدست ، تخم مرغ هم میدادم شروع به تخم گذاری کردن قطع کردم چون یجا خونده بودم تخماشونو میشکونن

    1. سلام اول اینکه کی بهتون گفته دو روز درمیون AD3E بدین !
      هزارتا دلیل میتونه داشته باشه کم تخم گذاشتن . قطع کنید قطره رو
      کلسیم خوردن اصلا ؟

  9. سلام الان چندماه یک جفت فنج گرفتم خیلی هم بهشون میرسم جاشون هم معادله اما هرچی تخم میزاره بی فایدس همش خرابه یا خودشون میندازن بیرون.باید چیکار کنم

    1. سلام
      اگه سنشون مناسب هست ولی باز این مشکل وجود داره ، باید نر یا ماده رو عوض کنی

  10. سلام من یه جفت فنچ دارم یکی راه راه یکی سفیده چند بار تخم گذاشتند لونه دارند می‌ره داخل ارزنهاشون تخم میزاره واسشون پنبه گذاشتم می‌ره پنبها رو می‌بره توی جای غذاشون تخم میزاره اصلانم بچه دار نشدند آنقدر تخمشون میمونه که آخر بعد هفت هشت ماه خودم بر میدارمشون چون روش نمیخوابند خیلی روی تخماشون بخوابند یه هفتس اصلا نره هم نمیخوابه رو تخماشون اصلا باهم جفت گیری نمی‌کنند آخه مرغ عشق داشتم مدام جفت گیری میکردند هر بار چنتا تخم میزاشتند همه شونم به دنیا میومدند ولی فنچا تا حالا ندیدم جفت گیری کنند نره هم با نک پشت مادهه رو می‌کنه پرهاشو نمی‌دونم چرا اینجوریه به یه پرنده فروشی گفتم گفت ویتامین ندارند یه پودر داد بهشون دادم ولی باز هیچ اتفاق خاصی نیفتاد اصلا داخل لونه نمی‌رود واسه تخم گذاری حتی به پرنده فروشی گفتم چون لونشون خوب نیست نمی‌رود داخل لونه سه بار لونه واسشون خریدم تو هیچ کدوم نرفتند شرمنده خیلی زیاد سوال داشتم اگه میشه جوابمو بدید ممنون میشم .

    1. سلام غذاشون چیه ؟ مطمئنید نر و ماده ان ؟ نر رو عوض کنید . احتمالا چون تخم بدون نطفه است ماده نمیخوابه روشون
      براشون قطره کلسیم و AD3E از داروخانه دامپزشکی بخرید

  11. سلام
    میخواستم ببینم آیا فنچ زبرا جوجه‌های همدیگه رو بزرگ میکنن یعنی اگه واسه پدر مادر جوجه ها اتفاقی بی‌افته جوجه‌ها رو فنچ زبرای دیگه ای که جوجه داره بزرگ میکنه یا خیر.

  12. سلام ببخشید من یه جفت فنچ دیروز خریدم و لانه براشون نذاشتم و ماده تو جان دان شون میخابه احتمال دارد بخاد تخم بزاره؟

    1. بله احتمالش هست
      حتما براشون لانه بذار و داخل لانه رو با پوشال نرم پر کن

  13. سلام برای نگهداری فنچ در خانه فنچ راه راه خوبه یا گلدین و کدام زود تر دستی میشوند

  14. سلام ببخشید من یک جفت فنچ داشتم ولی مامانم یک جفت هم خرید یکی از جفت ها ۳تا تخم داشت ولی دوتاشم خورد الان یکی مانده با یکی اینکه میترسم اون یکی تخمشو بخوره احتمال داره بخوره یانه یکی هم اینکه فقط این دو جفت باهم دعوا میکنن یکی اینکه فنچ من خیلی پف کرده خیلی

    1. جاشون سرده به احتمال زیاد برا همین پف کرده. ممکنه سرما هم خورده باشه اگه علایم داره باید قبل از اینگه شدید بشه درمانش کنید. و درضمن جدا باشه تا بقیه پرنده هاتون هم مبتلا نشن. و علت خوردن تخم هم کمبود پروتئین و کلسیم هستش. یعنی درست تغذیه نمی شن.

  15. سلام
    خسته نباشید
    خدمت شما
    من فنچ زبرا دارم یک تخم گذاشتن هوای تو بالکون
    کمی سرده اوردم تو خونه مشکلی نداره

  16. سلام
    یه سوالی دارم
    ایا فنچ راه راه با فنچ گلدین جفت میشه
    قیمت فنچ گلدین هم بگین لطفا

    1. قیمت رو از پروش دهنده سوال کنید. اگه باهم کنار بیان بله میشه

      1. سلام من یک فنچ نر جدیدا خریدم ولی ماده قبلاً خودش دو ماه تنها بود ولی میبینم فنچ نر خودش تنها می‌ره تو خونه می‌خوابه ولی فنچ ماده روی میله

        1. پرنده های زینتی از جمله طوطی ها و فنچ و قناری روی میله نشیمن استراحت میکنن . مگر در مواقع جفتگیری و تخم ریزی

  17. سلام من فنچ مادم یک تخم گذاشته بود فنچ نرم فرار کرد و فنچ نرم برگشت ولی هنوز که یک ما گذشته تخم نذاشته

    1. باید وقت جفتگیری و تخمریزی بشه تا تخم بزاره هر موقع که شما دوست داشتین تخم نمی زاره. وقتی تخم میزاره که غریزش بهش بگه

  18. سلام من دوجفت فنچ دارم بیشتر از ۴ماهشون هست ولی هنوز تخم نذاشتن مشکلشون چیه

    1. فنچ تو سن ۳ ماه به بلوغ میرسه. منتها انتظار نداشته باشین که به محض رسیدن به سن بلوغ تخم بزارن. به تغذیه شون برسید خودشون به موقعش جفتگیری میکنن و تخم میزارن

  19. سلام؛خسته نباشید
    من فنچ هام سفیده تخم مرغ نمی خورن…با زرده بگذارم مشکلی براشون پیش میاد…؟مخصوصا الان که جوجه ام هم دارن…؟
    واینکه تا چه مدت باید تخم مرغ در اختیار جوجه فنچ ها گذاشت…؟
    ممنون

    1. هفته ای دو بار بیشتر بهشون تخم مرغ نده
      سعی کن از انواع دانه ها و میوه و سبزیجات و پلت مخصوص فنچ ها استفاده کن

  20. سلام وقت بخیر
    دوتا فنچ دارم که مطمئنم نر و ماده هستن ولی موقع جفتگیری ماده سوار نر میشه
    حتی موقع معاشقه هم ماده زیر نوک فنچ نر رو آروم نوک میزنه
    علت چیه؟

    1. احتمالا جنسیت شون رو متوجه شدید
      یا شاید هم دارن عشق بازی می کنن

  21. من یه جفت فنچ نر و ماده دارم نزدیک ۱ سال که دارم.من تا الان ۴بار جفت گیری کردن و بعد از چند رو تخم ها رو بیرون انداختن خواستم بدونم مشکل از چی و فنچ ماده بعد از تخم گذاری خیلی ضعیف میشه تخم مرغ آب پز و ارزن هم گذاشتم ولی بازم ضعیفه ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. احتمالا لانه کوچیک و یا بستر نرم رو براش فراهم نکردید
      حتما از تخم مرغ اب پز ، انواع دانه ها به ویژه آجیل مثل بادام زمینی ، بادام هندی ، بادام ، تخم کدم ، افتابگردان و… بدید
      اگر هم تونستید پلت مخصوص فنچ ها رو براش تهیه کن که مقوی تره
      کلم و کاهو و پودر پوسته تخم رو برای تامین کلسیم بدنش حتما بده

    2. با سلام. من یک جفت فنچ دارم، دو دفعه تخم گذاشتن ، ولی جوجه نشد.شرایط لانه، فقس و تغذیه هم مناسب است و خوراکی های لازم را دریافت کرده اند.
      یکی دو روز هست که فنچ نر داخل لانه میشینه و با دهان باز صداهای عجیبی از خودش تولید می کنه، دلیلش چیه؟! لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

  22. سلام‌وعرض‌ادب وخسته‌نباشید
    سوالی‌داشتم‌در‌مورد فنچ‌من‌یک‌جفت‌فنچ‌نرو‌ماده‌دارم‌که
    تقریبا‌قبل‌ یک‌هفته‌۲‌بار‌دیدم‌جفت‌گیری‌کرده
    وبرای‌لونه‌‌همه‌چیزهایی‌جمع‌کردن‌میخوام‌بدون
    کی‌تخم‌میزارن‌وچی‌بدم‌ممنون‌میشم‌کاملا‌راهنمایی
    کنید‌خدانگهدار

    1. از تخم مرغ اب پز ، انواع سبزیجات مثل کلم ، کاهو، هویج ، خیار و… استفاده کن
      پلت مخصوص پرنده های زینتی رو هم بده
      میلورم خشک شده و سایر دانه ها مثل ارزن ، کتان ،کافشه ، شاهدانه و … هم داده بشه

  23. سلام‌من‌این‌‌یه‌هفتس‌فنچ‌هارو‌‌جفت‌کردم
    ولی‌از‌وقتی‌جفت‌کردم‌تا‌الان‌داخل‌لونه‌نرفتن‌امروز‌صبح
    تاریخ۱۴۰۰/۱۱/۲شاهد‌جفتگیری‌شان‌بودم‌زیاد‌طول‌نکشید
    حدود۲‌یا۳‌ثانیه‌فقد‌جفتگیری کردن‌و‌هیچ‌اقدامی‌برای
    جمع‌کردن‌برای‌لونه‌نکردن‌کی‌جمع‌میکنن‌همه‌چیز‌هم‌
    براشون‌مهیا‌کردم‌می‌خوام‌بدونم‌کی‌تخم‌میزارن‌ممنون‌اگه‌زود
    جواب‌بدید‌خداننگهدار

    1. اگر لانه مناسبی داشته باشن و داخل لانه رو با پوشال نرم پر کنید، کم کم میرن داخل لونه
      تغذیه مناسبی داشته باشن و حتما مکان گرم و خلوتی رو براشون فراهم کنید.

      1. ممنون‌فقد‌
        چرا‌میگن‌لانه‌رو‌باید‌به‌بالاترین‌جایی‌قفس
        ببیرید‌وباسیم‌ببندید‌من‌الان‌
        توی‌گوشه‌ی‌قفس‌گذاشتم‌به‌بالاترین‌جایی‌ولی
        جاهست‌که‌فنچ‌روش‌بشینه‌چون‌شب‌ها‌‌فنچ.
        ماده‌روی‌لانه‌میشه‌‌یا‌مهم‌نیست

        1. بهتر که لانه رو یکم بالاتر ببرید تا به سقف برسه
          چون ممکن روی لانه تخم گذاری کنه

        2. نه
          اگه برداری پرنده داخل لونه نمیره و تخم گذاری هم نخواهد کرد.

  24. باسلام
    وخسته‌نباشید
    من‌با‌قوطی‌چای‌لونه‌برای
    فنچ‌درست‌کردم
    وبیرون‌قفس‌نصب‌کردم
    بنظرتون‌خوبه‌بیرون‌قفس‌نصب‌کردم

    1. ببرید داخل قفس
      لبه هاش نباید تیز باشه چون ممکن پرنده ها رو زخمی کنه
      داخل لانه رو با پوشال های نرم و درشت پر کنید.

  25. سلام‌وخسته‌نباشید
    من‌یک‌فنچ‌ماده‌دارم‌ولی
    داره‌ پَر‌قهویی‌‌توی‌لُپ‌هاش‌درمیاد
    ویه‌ریش‌پر‌سیاه‌توی‌سینش‌هم‌هست
    واگه‌نر‌چرا‌نوکش‌نارنجی‌اگه‌هم‌میتونستم‌عکس
    رو‌براتون‌بفرستم‌لطفا‌زود‌جواب‌بدید

    1. برای تشخیص جنسیت حتما به یک پرورش دهنده با تجربه فنچ و سهره مراجعه کنید از روی عکس نمیشه تشخیص داد

  26. سلام‌‌وخسته‌نباشید
    میگم‌من‌یک‌فنچ‌نر‌‌دارم‌از‌وقتی‌گرفتمش‌تا‌الان
    ببخشی‌ها‌فقد‌فظیلتش‌بو‌‌…بد‌داره‌و
    همش‌مثل‌کَرم‌هست‌وبجور‌بوی‌بدی‌داره
    راه‌درمانش‌چیه
    ارزن‌و‌کاهو‌و‌مولتی‌ویتامین‌بهش‌میدم
    ممنونم‌اگه‌زود‌جوابم‌رو‌بدید‌

    1. به دامپزشک مراجعه کنید
      احتمال بیماری عفونی هست

  27. سلام‌وعرض‌ادب‌به‌دوستان‌گرامی
    عزیزان‌من‌یک‌فنچ‌‌نر‌دارم‌‌یکی‌از‌انگشتانش‌کج
    وان‌انگشتش‌از.ناخونش‌یکم‌ورم‌ کرده‌چکار‌کنم
    مشکل‌خاصی‌خو‌نداره‌ممنون‌از‌شما‌محبین‌به‌پرنده

    1. سلام
      احتمال شکستگی یا در رفتگی هست
      بهتر که به دامپزشک مراجعه کنید و به صورت حضوری به پرورش دهنده های فنچ و قناری مراجعه کنید

  28. سلام ، جوجه فنچ سه ماهه دارم ، با منقار نيمه باز نفس نفس ميزنه در طول روز اين موضوع تشديد پيدا ميكنه ، شب ها كمتر، مشكل چيه ؟ لطفا راهنمايي بفرماييد

    1. حتما هوا گرمه و توی قفسش هم آب نیست
      برای خنک کردن بدنش دهنشو باز میکنه
      حتما حتما اونو در یک مکان خنک نگهداری کن و ابخوری رو همیشه پر از اب کن

      1. سلام مجدد ،
        دوست گرامي ، فنج نرو ماده والد هم در همون شرايط دمايي هستن و هميشه اب در قفس هست
        ولي جوجه فنچ اخيرا با منقار نيمه باز و تعداد تنفس بالا ، نفس ميكشه و هراز گاهي صدايي شبيه عطسه ميده

        1. سرما خورده
          حتما از بقیه فنچ ها جدا کن و برای تهیه انتی بیوتیک به دامپزشک مراجعه کن
          محل نگهداری فنچ ها هم باید گرم باشه ، احتمالا شب ها سردشون برای همین سرما خورده
          اگر توجه نکنید همشون تلف میشن ، حتما اونا رو به یک جای گرم انتقال بده

  29. من یه جفت فنچ دارم فنچ ماده دوتا تخم گذاشته یکی از تخماش خراب بود ولی ماده تخمی رو که سالم بود زیر پنبه ها تو لونه قایم کرده چرا این کارو کرده ؟؟؟
    اگه جوجه بخواد بیاد به دنیا زیر پنبه ها خفه میشه باید چیکار کنم

    1. احتمالا سقف لانه بازه و برای امنیت بیشتر این کار رو کرده
      بهتر که سقف و کناره های لانه رو محکم ببندید و بیشتر اوقات تنهاش بذارید تا بدون استرس جوجه کشی کنه

  30. سلام من یک جفت فنچ دارم داخل خانه فقط پنبه گذاشتم برای اینکه بفهمم که می خواد تخم بیاره باید چه بازارک جلوش که پردازه بیاره تو خونش ؟
    یک سوال دیگه
    من فنچم نر می‌ره توخونه ولی ماده بیرون از خانه می خوابه باید چی کار کنم

    1. باید پوشال نرم ، پر یا کاه و پنبه بذارید جلوی لونه
      تا ببره داخل
      اب و غذای کافی بهشون بدید ، مولتی ویتامین داشته باشند و محیط شون کاملا اروم و بدون سر و صدا و رفت و امد باشه
      کنار ماده از کف دریا هم استفاده کن

  31. سلام من ۲تا فنچ دارم که لانه دارند بعد چوب و پوشال ریختم بردن تو لانه ولی شب فنچ ماده میره تو لونه می‌خوابه فنچ نر سر لانه مشکل از چیه؟؟؟؟

    1. مشکلی نیست
      احتمالا میخواد از ماده مراقبت کنه
      اگر شاهد دعوا و درگیری بین اونا بودید می تونید مدتی از هم جداشون کنید.

    2. سلام مال من هم اینطور بود لی نر تو لونه میخوابید ماده سر لونه سر لونع رو بردلشتن الان هردو تو لونه میخوابن و چتد روز دیگه تخم میزارن

    1. باید شرایط جفتگیری و تخم گذاری رو فراهم کنید
      حتما براشون لانه بسازید و غذای کافی بهشون بدید

  32. سلام من چند تا فنچ دارم ولی نمی دونم چرا یه زمان هایی با این که تعداد لونه ها زیاد بود همگی میرفتن داخل یه لونه و همین باعث میشد که چند تا شون خفه شن علت این کار برای چیه و چه طور میشه جلو گیری کزد

    1. شاید اون لونه دمای بهتری داشته یا در مکان خوبی بوده و یا وسایل داخلش برای فنچ ها بهتر بوده
      برای همین باید بقیه لانه ها رو هم به همین شکل در بیارید.

  33. سلام فنچ ما نوکش شکسته باید چیکار کنیم؟؟
    یعنی بیماری خاصی داره؟ چجوری بهش غذا بدیم؟؟؟

    1. سلام
      باید سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید
      اینترنتی نمیشه براش کاری کرد

  34. باعرض سلام فنچ های من دوهفته هست که تخم گزاشتن چطور بدانم که تخمها سالم ونطفه دارن کی به جوجه تبدیل میشن

    1. سلام
      جوجه کشی فنچ ۱۲ تا ۱۵ روز طول میکشه ، الان چون جوجه بوجود اومده نمیشه نطفه سنجی کرد و فایده ای نداره
      بهتره به تخم ها دست هم نزدید
      صبور باشید ۳ ۴ روز ببینید جوجه ها بیرون میان یا نه ، اگه بیرون نیومدن دیگه اونا جوجه نمیشن

    2. صادق جان زمانی که نرومادازلانه بیرون میایندمیتوانی داخل رانگاه کنی ببینی تخم هاسیاه نشدن

    3. من ۲تا فنچ دارم چند روزی میشه خریدم خانه هم دارن ولی شبا بیرون میخوابن

  35. سلام من دو جفت فنچ دارم داخل لانه تخم میروند ولی هیچ تخمی نمیگذارن لطفا راهنمایی کنید

  36. سلام فنچ من تخم میزاره چند دقیقه بعد تخمش میشکونه چیکارش کنم

  37. سلام من جفت فنچ دارم همه موارد از قفس بزرگ لانه و بند های نرم برش خورده که در بالای قفس گذاشته می شود و انها در لانه خود می برند ..این دو پرنده حالت جفت گیری را انجام میدهند اما تخمی نگذاشته لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋