غذای عروس هلندی در سنین مختلف از جوجگی تا بلوغ

غذای عروس هلندی در سنین مختلف به همراه غذاهای تشویقی 

تغذیه عروس هلندی یکی از مهمترین عواملی است که بایست یک پرورش دهنده به آن توجه داشته باشد. در صورتی که غذای نادرستی به این پرنده داده شود احتمال بیماری و حتی مرگ وجود دارد. در این بین یکی از سوالات مهمی که ذهن هر پروش دهنده را درگیر میکند ، چه غذایی به عروس هلندی بدهیم است یا چه غذایی به عروس هلندی ندهیم. در این نوشته به بسیاری از سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از عروس هلندی و پرندگان زینتی
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
» دارای سنسور SHT نسل چهارم با کارایی و دقت بالا
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

عروس هلندی از خانواده طوطی سانان و یک پرنده بسیار انسان دوست و باهوش است که بعد از مرغ عشق به عنوان دومین پرنده محبوب در سراسر دنیا شناخته شده است، این پرنده به دلیل هوش بالای خود قادر به سوت زدن، بازی با اسباب بازی، انجام چند ترفند، حرف زدن و بازیگوشی می باشد.

عروس هلندی در زبان انگلیسی کاکاتیل (cockatiel) نامیده می شود و ذاتا متعلق به استرالیا می باشد و هم اکنون در بسیاری از کشور های دنیا می توان نژاد های مختلف از آنها را یافت. به هر حال در این مقاله می خواهیم در مورد غذای عروس هلندی اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم، با ادامه نوشته همراه باشید.

چه غذایی برای عروس هلندی خوب است و چه غذاهایی بد؟

عروس هلندی نیز مانند هر طوطی دیگری از انواع دانه ها و غلات تغذیه می کند و به عنوان غذای اصلی این پرنده شناخته می شود. دانه ارزن ، کتان، تخم آفتابگردان، شاهدانه، جو دو سر، مخلوط هفت تخم، بلال، نخود فرنگی، پسته ، بادام زمینی و انواع آجیل ها از دانه های مورد علاقه عروس هلندی ها به شمار می رود.

اما در کنار این مواد غذایی برای اینکه پرنده شما انواع ویتامین ها و آمینو اسید ها را دریافت کند، باید از انواع سبزیجات و مکمل های غذایی مانند هویج رنده شده ، سیب، گلابی ، آلبالو، کلم، کاهو، کرفس، جعفری ، اسفناج، جوانه گندم و جو، پلت ها و کنسانتره ها، برنج آب پز ، تخم مرغ آب پز، سینه مرغ آب پز و… تغذیه کند.

در حالت کلی می توان گفت که تمام مواد غذایی سالم و ارگانیک برای تغذیه عروس هلندی مناسب است، به جز مواد غذایی که بسیار شور، بسیار شیرین و حاوی چربی زیادی است که سیستم گوارشی بدن عروس هلندی قادر به هضم این مواد نیست و بیماری های زیادی را برای او در پی خواهد داشت.

نکته جالب اینجاست که عروس هلندی ها و به طور کلی طوطی سانان علاقه خاصی به ارزن و کتان دارند و اگر قصد آموزش و دستی کردن این پرنده را دارید، این دو دانه به عنوان بهترین جایزه برای عروس هلندی خواهد بود.

مقدار غذای عروس هلندی

عروس هلندی ها مواد غذایی زیادی مصرف نمی کنند، بنابراین در هر وعده غذایی فقط به اندازه مصرف پرنده ، غذا در اختیارش قرار دهید، چرا که وجود مواد غذایی بیش از مقدار مورد نیاز در محیط باعث ریخت و پاش و کثیف شدن محیط می شود و مشکلات زیادی از قبیل گسترش بیماری و رشد عوامل قارچی را به دنبال خواهد داشت.

عروس هلندی بستگی به سنی که دارد مقدار غذاهای متفاوتی را مصرف خواهد کرد، اما در حالت کلی در هر وعده غذایی حدود ۵ الی ۱۰ گرم دانه مصرف خواهد کرد و اگر قصد دارید به او میوه یا سبزی بدهید یک تکه کوچک کافیست و در مورد گوشت و تخم مرغ و آب پز نیز مقدار کمی از آن برای میان وعده پرنده کفایت خواهد کرد.

دقت کنید که شاید پرنده شما مقدار بیشتری را نیز مصرف کند، اما این کار سبب افزایش وزن پرنده خواهد شد که چاقی نیز بیماری های زیادی را به دنبال خواهد داشت. در ادامه مقاله غذای عروس هلندی در دوره های مختلف رشد را توضیح خواهیم داد.

پلت غذای عروس هلندی چیست؟

پلت ها همان کنسانتره هایی هستند که توسط ماشین آلات صنعتی کاملا خرد شده و پرس شده اند و شامل انواع دانه ها، ذرت، دانه سویا، پودر استخوان، میوه های خشک و … می باشد.

پلت ها کاملا خشک و بدون آب هستند چرا که در مراحل تولید آب موجود در آنها گرفته می شود، بنابراین عروس هلندی ها هنگام مصرف پلت ها نیاز شدیدی به آب خواهند داشت و حتما باید ظرفی پر از آب در اختیار آنها گذاشته شود. به همین جهت غذای خشک عروس هلندی نیز نامیده می شود.

پلت ها حاوی ویتامین ها، پروتئین و تمامی مواد معدنی مورد نیاز پرنده ها می باشد و از این رو به عنوان یک ماده غذایی مکمل و غذای تقویتی عروس هلندی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما استفاده از پلت ها باعث نشود که دانه ، سبزی و میوه در اختیار پرنده قرار ندهید چرا که مصرف بیش از حد پلت ها نیز می تواند بیماری به دنبال داشته باشد.

شرکت های مختلفی اقدام به تولید پلت می کنند که در رنگ ها و طرح های مختلفی وجود دارند که این کار صرفا جهت زیبایی است و بر ارزش غذایی آن نمی افزاید. بنابراین قبل از اقدام به خرید در مورد شرکت و محصول مورد نظر تحقیق کنید و از قابل اطمینان بودن پلت مورد نظر مطمئن شوید.

غذای عروس هلندی در دوره های مختلف رشد

غذای عروس هلندی در دوره های مختلف رشد
غذای عروس هلندی در دوره های مختلف رشد

معمولا پرنده ها در هر دوره از زندگی خود دارای رژیم غذایی خاصی هستند که باید توسط پرورش دهنده رعایت شود، در ادامه هر دوره از زندگی عروس هلندی را با شیوه تغذیه مناسب در این دوره خدمت تان معرفی خواهیم کرد :

الف – تولد تا سه ماهگی :

جوجه از لحظه تولد تا سه ماهگی توسط مادر تغذیه می شوند و در صورتی که پرورش دهنده خود اقدام به پرورش و جوجه کشی از جوجه ها کرده باشد باید با استفاده از سرلاک مناسب اقدام به تغذیه آنها بکند.

معمولا جوجه ها در هر وعده با ۸ میلی لیتر سرلاک تغذیه می شوند و به فاصله هر ۴ الی ۶ ساعت باید دوباره تغذیه شوند، هنگام استفاده از سرنگ و سرلاک برای تغذیه جوجه ها دقت کنید که حتما باید غذا را در داخل چینه دان پرنده بریزید، ریختن غذا در دهان او باعث خفگی اش خواهد شد. از دو ماهگی باید کم کم جوجه ها را به دانه خوردن و پلت خوردن عادت دهید.

سرلاک های مختلفی در بازار وجود دارند که برای تغذیه طوطی سانان کاربرد خواهد داشت، اما به عنوان بهترین سرلاک می توان به سرلاک اگزکت (exact) اشاره کرد. این سرلاک به عنوان غذای بچه عروس هلندی نیز شناخته می شود.

اگر خودتان می خواهید سرلاک مناسب برای جوجه ها تهیه کنید می توانید از ترکیب زرده تخم مرغ، بیسکویت مادر و کمی آرد استفاده کنید، دقت کنید که به ترکیب ساخته شده اصلا شکر یا نمک اضافه نکنید که برای پرنده مضر است.

ب – سه ماهگی تا بلوغ :

جوجه ها پس از گذراندن دوره سه ماهگی خود کاملا دانخور خواهند شد و به سرلاک نیازی نخواهند داشت. در این زمان شما می توانید پرنده خود را با انواع دانه ها ، سبزیجات و میوه ها تغذیه کنید.

تمامی مواردی که در بالا اشاره شد، برای تغذیه عروس هلندی شما مناسب خواهد بود، اما به این نکته نیز توجه کنید که دانه هایی مانند کافشه ، شاهدانه و بذرک به دلیل طبیعت گرمی که دارند برای جوجه های قبل از دوره بلوغ مناسب نخواهد بود.

ج – غذای عروس هلندی در دوره جفت گیری :

اگر شما بیش از یک عروس هلندی دارید و می خواهید آنها را با هم جفت کنید نیاز به تغذیه و فراهم کردن شرایط خاصی در این دوره خواهد بود. در مقاله های مربوط به جفت گیری عروس هلندی این موارد کاملا توضیح داده شده اند.

اما در مورد تغذیه عروس هلندی ها در این دوره می توان گفت که باید از دانه ها و مواد غذایی گرم مانند شاهدانه ، تخم ارزن، آفتابگردان، کافشه و … استفاده کنید که پرنده ها را برای جفت گیری تحریک کنید، به طور کلی استفاده از مواد غذایی پر چرب و پر پروتئین مانند تخم مرغ آب پز ، دانه های چرب و مقوی در تقویت بینه عروس هلندی ها تاثیر گذار خواهد بود.

د – غذای عروس هلندی تخم گذار :

عروس هلندی های ماده اگر بخواهند بهترین و با کیفیت ترین تخم ها را تولید کنند، طبیعتا باید تغذیه کافی در اختیار داشته باشند. استفاده از دانه ها، سبزیجات، میوه ها، پلت ها و انواع غذاهای تقویتی عروس هلندی تماما در افزایش کیفیت تخم تولید شده تاثیر گذار خواهد بود.

استفاده از تخم مرغ آب پز ، انواع حبوبات پخته شده ، سینه مرغ آب پز شده ، پودر استخوان یا کف دریا و یا پودر پوسته تخم مرغ همراه با دانه ها از مهم ترین مواد غذایی هستند که باید به همراه دانه ها به عروس هلندی تخم گذار داده شود.

هـ – غذای عروس هلندی دارای جوجه :

تغذیه عروس هلندی در زمان جوجه داشتن : طبیعتاً پس از به دنیا آمدن جوجه ها ، عروس هلندی مادر تغذیه آنها را بر عهده خواهد گرفت.

بنابراین نیاز به مواد غذایی بیشتری خواهد داشت. برای اینکه راحت تر بتوانند جوجه های خود را تغذیه کنند باید از مواد غذایی نرم مانند تخم مرغ آب پز شده ، حبوبات پخته شده ، سینه مرغ آب پز شده و سبزیجات و میوه ها استفاده کنید. استفاده از جوانه دانه ها و مولتی ویتامین ها نیز در تقویت بدن پرنده های مادر تاثیر گذار خواهد بود.

ویدیو بسیار جالب از تغذیه عروس هلندی جوجه توسط مادر

غذای بچه عروس هلندی چیست؟

اگر خود عروس هلندی وظیفه بزرگ کردن جوجه اش را بر عهده گرفته باشد، در این صورت خود پرنده مادر غذای هضم شده در چینه دان خود را به دهان جوجه خواهد ریخت و او را تغذیه خواهد کرد، از این طریق غذای عروس هلندی جوجه تامین میشود.

در این مورد کافیست پرورش دهنده غذای کافی در اختیار عروس هلندی مادر قرار دهد. اما اگر پرورش دهنده با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی از تخم های عروس هلندی کرده باشد، در این صورت تغذیه جوجه ها بر عهده پرورش دهنده خواهد بود، غذای جوجه عروس هلندی در این حالت استفاده از سرلاک مناسب است که قبلا توضیح داده شد.

تمامی مواد غذایی اشاره شده در بالا برای تغذیه عروس هلندی ها مناسب هستند. اما در حالت کلی برای تقویت بدن عروس های هلندی می توانید از انواع مواد غذایی دارای پروتئین ، ویتامین ، مواد معدنی و … استفاده کنید.

عروس های هلندی می توانند گوشت مرغ و سایر پرنده های اهلی را به راحتی هضم کنند، گوشت آب پز پرنده ها و حبوبات آب پز شده و تخم مرغ آب پز از جمله منابع سرشار پروتئین هستند.

برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی کافی باید از انواع میوه ها و سبزیجات تغذیه کنند و پلت ها نیز می توانند سایر ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن آنها را تامین کنند.

بهترین جایزه برای عروس هلندی

عروس هلندی نیز مانند اکثر طوطی سانان ارزن را به عنوان اولین و بهترین غذای مورد علاقه خود ترجیح می دهند، اما در کنار این دانه ها باید از انواع دانه ها، آجیل ها، سبزیجات، میوه و مکمل های غذایی برای تغذیه هر چه بهتر عروس هلندی ها استفاده کنید.

از جمله دانه های مورد علاقه عروس هلندی و بهترین جایزه برای عروس هلندی می توان به ارزن، تخم کتان ، تخم آفتابگردان ، تخم شاهدانه ، بذر ریحان و … اشاره کرد. هم چنین آجیل هایی مانند بادام، پسته، گردو، تخم کدو و… نیز مورد توجه عروس هلندی ها قرار خواهد گرفت.

این طوطی ها در طبیعت از انواع دانه ها، میوه ها و موجودات ریز مانند حشرات و کرم ها تغذیه می کنند. بنابراین برای تغذیه بهتر آنها می توانید ترکیبی از چند میوه و سبزی مانند هویج، خیار، کاهو، کلم، سیب ، گلابی ، توت فرنگی ، تمشک و … را در اختیار پرنده قرار دهید.

به منظور تامین پروتئین مورد نیاز بدن عروس هلندی ها می توانید تخم مرغ آب پز شده ، سینه مرغ آب پز شده و پلت های مخصوص استفاده کنید. هم چنین استفاده از پودر استخوان و یا کف دریا و یا پودر پوسته تخم مرغ در تامین کلسیم مورد نیاز بدن عروس هلندی ها ضروری خواهد بود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱,۳۹۱ دیدگاه ها

  1. سلام بچه عروس هلندیم دو سه ساعته بدنیا اومده میخوام با خود مادرش باشه برا غدا دادنش چکار کنم ماشالا ۴ تا هستش ممنون میشم راهنمایی کنزد

    1. سلام دوست عزیز
      باید به تغذیه ی والدینش رسیدگی کنی
      تو این دوره می تونی به والدینش تخم مرغ آبپز، ذرت آبپز، ارزن سفید و قرمز، هویج و فلفل دلمه ای بدی
      چون اینا مقوی هستن و برای رشد جوجه ها خیلی مفیدن
      به علاوه باید از هر گونه استرس دورشون نگهداری و زیاد به قفسشون سرک نکشی

  2. سلام من یه عروس هلندی ۲ونیم ماه دارم تازه گرفتمش تازه دون خوره شده درکنارش صاحب قبلیش گفت تخم مرغ هر روز بهش روز یکی بده با سیب زمینی پخته شده منم میدم ولی امروز دیدم چیندانش یکم باد داره و کز شده ممکن بخاطر تخم مرغ یا سیب زمینی زیاد باشه بعد آب هم اصلا نمیخوره سرلاک هم ازش گرفته بود صاحب قبلیش گفت دون خوره شده چیکار کنم

    1. سلام پارسا
      تخم مرغ و سیب زمینی آبپز باید هفته ای دو بار برای پرنده مورد استفاده قرار بگیرن
      براش باید یه رژیم غذایی متنوع در نظر بگیری که توش هم تخم مرغ آبپز باشه، هم سیب زمینی، هم حبوبات آبپز و له شده، هم جوانه ها و هم میوه ها و سبزیجات نرم
      حالا برای هضم غذا تو چینه دانش باید یه مقدار سرلاک مخصوص تهیه کنی دو یا سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو قاطی کنی با اون و بهش بدی
      اگه تا دو روز بهتر نشد باید ببری دامپزشک تخلیه کنه

  3. سلام خسته نباشید ۴ روز هست اومدم شهرستان و عروسمم با خودم اوردم کسی نبود بسپارم بهش دونه ارزن کتان خوب میخوره پلت کم میخوره رنگ مدفعش سبز یا سفید هست بازی گوشی میکنه ولی راه رفتنی کمی پف داره خواب آلود نیست صدای من شندیدن تو قفس بی قراری میکنه تا بیاد بیرون رو دستم میخوام‌ببین به خاطر آب هوا هست یا مریض هست چیکار باید بکنم؟ اگه گروه داشتین میتونستم عکسی بفرستم تا بهتر راهنمایم کنید ممنون ازتون

    1. سلام امید جان
      بهش سبزیجات نداده باشی فضله سبز رنگ نشون دهنده کبدچرب هست
      عرق خار مریم یا عرق شوید به هرکدوم دسترسی داشتی ۴ قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره

      1. نه هیچ سبزی ندادم فقط ارزن کتان کمی جو خام آسیاب شده با کمی پلت آسیاب شده فقط همین

        1. اوکی
          این می تونه ناشی از استرسشم باشه
          به هر حال می تونی از عرق گیاهی که گفته شد براش استفاده کنی
          مفیده

    1. سلام

      من یک جوجه عروسه ۳ روزه دارم زیره کوتوله باز شده الان میخام در دارم چی بهش بدم
      سریع جواب بدین ممنون میشم

      1. سلام محمد مهدی
        اینکه درخواست دریافت پاسخ رو به صورت سریع داشته باشی
        تغییری رو توی روند پاسخگویی من به شما ایجاد نمیکنه
        چون به طور نوبتی همه ی کامنتا پاسخ داده میشن پس شمارو به صبر و شکیبایی دعوت می کنم
        جوجه رو باید با سرلاک تغذیه ش کنی
        در این مورد مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
        طرز تهیه و آموزش سرلاک دادن به پرندگان زینتی | سرلاک دادن به عروس هلندی و طوطی

  4. سلام خسته نباشید
    من ی عروس هلندی دارم
    یک ماه و نیمشه
    قبلا سرلاکی بود
    ی دوهفتس‌ دونخور شده ولی متاسفانه خیلی خیلی کم آب میخوره جوری که فضلش خیلی خشکه(مثله حالت صدفه هم هست شکلش ینی پیچاپیچه‌ مثه صدفه حلزون)
    چیکارش کنم که آب بخوره ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام محمد
      چون به تازگی دونخور شده برای همین عادت به مصرف آب نداره
      آبو بریز تو یه ظرف کم عمق و کوچیک بعد از مصرف دون بذار جلوش تا بخوره
      یا هم می تونی تا سه روز با سرنگ بهش آب بدی بعدش رفته رفته سرنگو نزدیک کنی به ظرف آبی که هست و آبو بریزی تو اون تا مصرف کنه

      1. دکتر عروس هلندی دستی نیست و چو تازه خریدمشه‌ ازم می‌ترسه نمیشه با سرنگ بهش آب بدم
        راه حل دیگه ای نداره؟

        1. والا دیگه یا باید خودش بخوره
          یا با سرنگ بدی
          دیگه راه حل دیگه ای فکر نمی کنم داشته باشه

      2. سلام من خیلی ناراحتم لطفا زود جواب بدین
        جوجه عروس کف قفس بود
        الان بهش سرلاک دادم
        حالش خیلی بده
        جوجه تقریبا ۳ یا ۴ هفته است
        من باید چیکار کنم
        لطفا از شما خواهش می کنم جواب بدید

        1. مهراد عزیز
          شمارو به صبر و شکیبایی دعوت می نمایم
          کامنتا در روزهای کاری و به صورت نوبتی پاسخ داده میشن
          پس از گفتن مواردی مثل خواهش می کنم جواب بدین لطفا زود جواب بدین سریعا جواب بدین خودداری کن
          بردار بذارش تو یه محیط گرم با یه بستر مناسب
          چقدر بهش سرلاک دادی
          چینه دانشو نگا کن ببین متورمه یا نه؟

  5. سلام خسته نباشید عروسم که میگفتم دون به زور میخوره الا دون خور شده میخوره هر کاری میکنم هیچ کاهو یا تخم مرغ نمیخوره فقط هفت تخمه با ارزن با کتان میخوره چیکار کنم هفت تخمه خوبه بدم یا نه

    1. سلام امیدجان
      بهترین تغذیه برای عروس هلندی پلت مخصوص از برند کی کی هست
      بقیه موارد چون دزش رو نمیتونید دقیق تعیین کنید
      پرنده با کمبود مواد معدنی و ویتامین مواجه خواهد شد

      1. خسته نباشید پلت خریدم درشت هست نمیتونه بخوره یه کم آسیب کردم میخوره همراهش ارزن کتان هم میخوره مشکلی نداره در ضمن یه قطره ویتامین هم خریدم تو آبش میریزم خوب هست یا نه؟

        1. سلام امید عزیز
          مشکلی نداره می تونه استفاده کنه
          بله مولتی ویتامین برای تقویتش رشدش خیلی خوبه
          به علاوه باید از میوه و سبزی هم توی رژیم غذاییش استفاده کنی
          مثل فلفل دلمه ای، هویج، کلم، شلغم، سیب، پرتغال شیرین

  6. سلام من یه عروس هلندی لوتینو ۲ماه نیم گرفتم الان غذای نرم براش گذاشتم ولی یه جانشسته دوروزه که اوردمش
    تاجشم کمه پس سرش هم کچله
    چی بدم بهش خوبه

    1. سلام علی رضا
      چون تازه خریدیش برای همین به شرایط جدید زندگیش عادت نداره
      و دچار استرس شده
      نباید بهش استرس وارد کنی تو این مدت سعی کن آروم باهاش حرف بزنی و به تغذیه و بهداشتش رسیدگی کنی
      براش غذاهای نرم بده مثل تخم مرغ آبپز، حبوبات آبپز و له شده، هویج آبپز رنده شده، جوانه ها، میوه و سبزی های نرم

      1. سلام ی عروس گرفتم چهار روزه و خیلی میترسه و به ی جا خیره میشه باش بازی هم که می خوای کنی جیغ میکشه و میره میشه راهنمایی کنید

        1. سلام جوادجان
          اون هنوز به تو محیط جدید عادت نکرده و به خاطر همین یک چنین رفتاری رو از خودش نشون میده
          دو قطره گلاب طبیعی برلای کاهش استرس بریز تو حلقش

  7. سلام
    من عروس هلندیم ۱ ماهشه و غذا براش دونه ارزن میزاریم
    یعنی وقتی گرفتیمش همین غذا تو فقسش باهاش بود، و وقتی دیدیم داره میخوره و مشکلی نداره دیگه براش سرلاک تهیه نکردیم. این کار اشکالی نداره؟ یا واجبه براش سرلاک هم بزاریم؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      یعنی الان میخوره و حس نمیکنید که گرسنه میمونه یا نه؟؟

      1. آره میخوره و از لحاظ گرسنگی هم نه مشکلی نداره اتفاقا جوریم دونه میخوره که انگار دوست داره؛ فقط نگرانم یوقت طوریش نشه

        1. ببین عروس هلندی یه ماهه سیستم گوارشش هنوز به اندازه ی کافی تکمیل نشده
          برای همین توانایی هضم دونه های سفتو نداره
          بهتره تا حدود ۲.۵ تا ۳ ماهگی براش غذاهای نرم بدی
          مثل تخم مرغ آبپز رنده شده، هویج آبپز رنده شده، حبوبات آبپز و له شده، جوانه ی گندم، میوه ها و سبزیجات نرم
          شاید الان بتونه اونارو بخوره ولی در صورتی که نتونه هضمشون کنه براش مشکل پیش میاد

        2. باشه پس بهش همینارو میدم
          سپاس خیلی ممنونم از راهنماییتون

  8. سلام من یه جفت عروس هلندی دارم همراه با جوجه من میتونم قره ماش به آنها بدم ؟
    بعد پدر و مادر تا کی باید به جوجه هاش غذا بده؟

    1. سلام مهراد
      عروس هلندیا نا سن ۶ الی ۸ هفتگی می تونن با والدینشون بمونن بعد اون باید جداشون کنی
      بله می تونی بدی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنش مفیده

  9. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم وسه تا جوجه هم داری من بهشون تخم مرغ آب‌پز میدم وجوانه گندم
    آیا من میتونم بهشون ماش بدم
    یا جوانش یا آبپزش ؟

    بعد تا چند روزگی بزارم پدر و مادر به جوجه ها غذا بده ؟
    خیلی ممنون میشم اگر جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      جوانه رو بله میتونی بدی
      تا دونخور شدن بهتره پیش والدها بمونه
      همین که شروع کردن دانخوردن میتونی جداش کنی

    2. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم که ۳تا جوجه دارد
      من می تونم عدس پخته به مادر و پدر بدم یا نه

      1. سلام مهراد
        آره می تونی بدی
        به علاوه بهشون تخم مرغ آبپز، ذرت آبپز، هویج آبپز، ارزن سفید و قرمز هم می تونی بدی

  10. سلام من یه عروس دارم از تیر ماه سال قبل دارمش
    همین چندروز پیش براش یه جوجه گرفتم جوجه هه ۳ یا ۴ ماهشه.اینا باهم دوستن(فکرکنم) تا اون یکی از قفس میره بیرون این یکی دیوانه میشه میگه منم بیار بیرون و بالعکس. این میتونه باعث بروز مشکل بشه؟با اینکه کلا ۲ هفتس پیش همن ولی خیلی وابسته شدن.و اینکه سنشونو چطوری تشخیص بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس