عوامل شکست در جوجه کشی از قناری و روش های موفقیت در جوجه کشی قناری

بررسی دلایل شکست در جوجه کشی از قناری و روش های عملی موفقیت در جوجه کشی

جوجه کشی از تخم قناری معمولا توسط والدین آن انجام می گیرد و تنها کسانی از دستگاه جوجه کشی برای تخم نطفه دار قناری به جوجه استفاده می کنند که از دستگاه های جوجه کشی حرفه ای و مخصوص پرنده های زینتی مانند ایزی باتور ۶ استفاده کرده باشند و مهارت و تجربه کافی را در این زمینه کسب کرده باشند. 

در مقاله جوجه کشی قناری به صورت کامل و از صفر تا صد تمامی موارد لازم برای جوجه کشی از قناری چه به صورت طبیعی و چه به صورت مصنوعی توضیح داده شده است و در این مقاله نیز می خواهیم به عوامل شکست در جوجه کشی قناری بپردازیم، با ادامه نوشته همراه باشید.

موارد شکست در جوجه کشی قناری کدامند؟

عموما شکست در جوجه کشی قناری ناشی از چهار عامل یعنی جفت گیری نادرست، شرایط تغذیه و محیطی نامناسب، عدم تشکیل نطفه و مرگ جوجه در داخل تخم می شود که در این مقاله به تمامی این موارد اشاره شده است. عوامل شکست در جوجه کشی قناری به صورت کامل تر در زیر آمده اند :

الف – عدم رسیدن قناری ها به سن بلوغ و جفت گیری ناموفق آنها 

ب –  آماده نبودن شرایط تغذیه ای و محیطی مناسب برای ترغیب قناری ها به جفت گیری 

ج – جفت گیری موفق قناری های نر و ماده اما عدم تشکیل نطفه در تخم 

د – تشکیل نطفه در تخم ولی مرگ جنین در روزهای پایانی جوجه کشی

هـ – بیرون آمدن موفقیت آمیز جوجه از تخم اما مرگ آن چند روز پس از تولد 

از قناری های بالغ برای جوجه کشی استفاده کنید

برخی از پرورش دهنده ها بدون توجه به سن قناری ها ، آنها را وارد به تولید جوجه می کنند. دقت کنید که این پرنده ها در سنین ۹ الی ۱۲ ماهگی به بلوغ کامل جنسی خواهند رسید و در این زمان آماده جفت گیری و تخم گذاری خواهند بود و جفت دادن آنها زودتر از این زمان کار درستی نیست.

از قناری های بالغ برای جوجه کشی استفاده کنید - چیکن دیوایسبرای اینکه از نر و ماده بودن  قناری خود مطلع شوید و سن دقیق آنها را بدانید، توصیه می کنیم قناری های شناسنامه دار و دارای حلقه پا را خریداری کنید چون تاریخ تولد آنها بر روی حلقه پا نوشته شده و حتما از خود پرورش دهنده های قناری خرید کنید چون سن و جنسیت دقیق پرنده ها  را به شما خواهند گفت. هم چنین در نوشته تعیین سن و جنسیت قناری به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

نکات مهم قبل از خرید قناری های مولد 

اگر قصد شما از پرورش قناری ها، تولید جوجه و کسب درآمد از فروش آنها می باشد. بنابراین بهتر است قناری های مولد خریداری کنید تا زمان زیادی را منتظر بلوغ و آماده سازی آنها برای جفت گیری نباشید. خصوصا قناری های مولدی که دارای یک الی دو دوره جوجه دهی بوده اند، آمادگی بیشتری برای جوجه دادن خواهند داشت.

موارد زیر را هنگام خرید قناری ها مد نظر قرار دهید :

۱- باید کاملا سالم و سرحال باشند 

قناری های نر و ماده ای که قصد خریداری آنها را دارید، حتما باید کاملا سالم و سرحال و پر نشاط باشند، بی حالی ، بی اشتهایی ، خواب آلودگی ، نامرتب بودن پرها ، گوشه گیری و … همگی نشانه های وجود بیماری در بدن قناری است. لازم است بدانید که قناری های بیمار تمایلی هم به جفت گیری و تخم گذاری ندارند. در نوشته راهنمای خرید قناری به تمامی نکات مهم قبل از خرید قناری پرداخته است. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» امکان جوجه کشی از قناری با هچ بالا
» جنس بدنه از ABS
» دارای سنسور کنترل دمای محیط
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان
 

۲- قناری ها را قبل از دوره تولک خریداری کنید

معمولا قناری ها در فصل های استراحت یعنی تابستان و بعضا زمستان وارد دوره تولک یا همان پر ریزی می شوند. این دوره برای بازسازی بدن قناری و آمادگی او برای دوره بعدی جوجه کشی کاملا ضروری است، بنابراین باید به خوبی تغذیه شوند تا انرژی و بینه کافی برای انتقال نطفه و تخم گذاری در دوره بعدی را داشته باشند.

قناری ها را قبل از دوره تولک خریداری کنید - چیکن دیوایسپس اگر می خواهید قناری هایی تخم گذار و مولد خریداری کنید، حتما قبل از رسیدن فصل های تابستان و زمستان ، اقدام به خرید کرده و با استفاده از یک برنامه غذایی کامل و صحیح ، آنها را برای دوره بعدی تخم گذاری آماده کنید. 

۳- قناری به خوبی استراحت کرده باشد

قناری های مولد باید بین دو دوره جوجه کشی استراحت لازم را کرده باشند و با استفاده از مواد غذایی مقوی ، کاملا قوی شده باشند و دقت کنید که پرورش دهنده های قبلی آنها را وادار به جفت گیری و تخم گذاری بیش از حد نکرده باشد. 

۴- قناری لاغر نخرید

قناری های لاغر مولدهای خوبی نخواهند بود و باید زمان و هزینه زیادی را برای آماده سازی آنها صرف کنید، بنابراین به وزن قناری ها و جناغ سینه آنها نیز توجه کنید، قناری هایی که جناغ سینه تیزی دارند، لاغر هستند. 

تاثیر محیط بر جفت گیری و تخم گذاری موفق قناری ها 

نه تنها خود پرنده ها بلکه محیط اطراف آنها نیز در موفقیت یا عدم موفقیت جوجه کشی از قناری ها و هر پرنده دیگری موثر خواهد بود. جهت انجام جفت گیری موفق قناری ها باید شرایط محیطی زیر را برای آنها فراهم آورید :

الف – از قفس بزرگ استفاده کنید تا قناری ها تحرک کافی داشته باشند و احساس آزادی بیشتری بکنند. حتی باید آنها را روزانه چند ساعت در فضای اتاق پرواز دهید تا نشاط بیشتری به دست آورند. 

ب – آنها باید ۱۲ ساعت خاموشی را در طول شبانه روز داشته باشند، بنابراین طبق یک برنامه زمانی مشخص چراغ ها را خاموش کرده و در صورت امکان پارچه ای را روی قفس آنها بکشید و صبح ساعت ۸ نیز پارچه را بردارید. (البته در دوره جفت گیری و تخم گذاری باید ساعات روشنایی را به ۱۴ الی ۱۶ ساعت افزایش دهید)

ج – از مواد شیمیایی و ضد عفونی کننده ، عطر و ادکلن ، حشره کش و… در اتاق قناری ها استفاده نکنید، این مواد برای سلامتی آنها مضر می باشد. 

د – دما و رطوبت اتاق آنها را در حد مشخصی نگه دارید و از تغییرات شدید دما و رطوبتی جلوگیری کنید. باز بودن پنجره ها ، روشن بودن کولر ، نگهداری آنها در آشپزخانه و… همگی در تغییرات دما و رطوبت و سرماخوردگی قناری ها تاثیر گذار خواهند بود. 

هـ – محیط آنها در زمان جفت گیری باید کاملا و بدون سر و صدا و عوامل استرس زا باشد، وجود سر و صدای زیاد مانند صدای بلند تلویزیون، جیغ و داد، صدای بوق ماشین و موتور و … همگی در عدم جفت گیری قناری ها تاثیرگذار خواهند بود. 

و – وجود قناری های دیگر در محل نگهداری قناری ها ممکن است بر رفتار جفت گیری آنها تاثیر بگذارد، شاید قناری نر به ماده خود بی توجهی کرده و در عوض به ماده سایر جفت ها علاقه مند شود که این امر در عدم جفت گیری آنها موثر خواهد بود. 

ز – زمانی که قناری ماده بر روی تخم می خوابد، وجود سر و صدای زیاد و یا شلوغ بودن محیط او را از روی تخم فراری خواهد داد و دوباره خوابیدن قناری روی تخم مشکل خواهد بود. 

ک – باز و بسته کردن مدام در قفس توسط افراد متفرقه و یا بررسی کردن لانه موجب از بین رفتن آرامش آنها شده و عدم جفت گیری را در پی خواهد داشت و یا دست زدن به تخم های داخل لانه می تواند آزردگی خاطر قناری ماده را به دنبال داشته باشد. 

رعایت بهداشت در نگهداری و تغذیه قناری ها جهت کمک به جفت گیری آنها 

رعایت بهداشت در نگهداری و تغذیه قناری ها جهت کمک به جفت گیری آنها - چیکن دیوایستمیز و بهداشتی بودن محیط زندگی و مواد غذایی مورد استفاده قناری ها ، تاثیر به سزایی در سلامت آنها خواهد داشت. قناری های سالم هم برای جفت گیری و تولید تخم رغبت زیادی دارند. بنابراین با رعایت موارد زیر می توانید به آنها کمک کنید :

۱- قفس آنها را به صورت مرتب تمیز کنید و از تجمع فضولات بر کف قفس خودداری کنید، تا جای امکان سعی کنید از قفس های دارای سینی مجزای جمع آوری فضولات استفاده کنید، در این صورت پرنده ها به فضولات خود دسترسی نخواهند داشت و زمینه بسیاری از بیماری ها را فراهم خواهد کرد. 

۲- ظروف دانخوری و آبخوری آنها را به صورت مرتب و روزانه شسته و از تجمع غذا جلوگیری کنید، خوردن آب و غذای مانده و کپک زده توسط قناری ها میتواند منجر به مسمومیت و عدم تمایل به جفت گیری در آنها شود. 

۳- همیشه از آب و غذای تازه استفاده کنید و پس از گذشت چند ساعت ، مواد غذایی را از قفس آنها را خارج کنید چون برخی از غذاها مانند تخم مرغ آب پز به سرعت فاسد می شوند و موجب مسمومیت قناری ها خواهد شد. هم چنین استفاده از آب دارای کلر زیاد و یا آب چاه و تصفیه نشده در بیماری قناری ها تاثیر گذار خواهد بود. 

۴- از دادن هر دارویی بدون مشورت دامپزشک خودداری کنید چرا که برخی از داروها و آنتی بیوتیک ها می توانند در تولید مثل قناری ها اختلال ایجاد کنند. 

۵- با مشورت دامپزشک می توانید مولتی ویتامین و مکمل های تقویتی را به قناری های خود بدهید تا میل و رغبت آنها برای جفت گیری و تخم گذاری افزایش یابد. 

۶- قبل از شروع دوره جفت گیری حتما قناری های نر و ماده را با استفاده از مواد غذایی پروتئین دار و مقوی تقویت کنید و در کنار آن از انواع میوه و سبزیجات و دانه های گرم و مقوی مانند شاهدانه ، بادام ، تخمه و … استفاده کنید. در نوشته تغذیه قناری به صورت کامل به تمامی مواد غذایی لازم در دوره جفت گیری و تخم گذاری آنها پرداخته شده است. 

تاثیر وضعیت جسمانی قناری ها بر باروری یا ناباروری تخم ها 

گاهی وجود مشکل در ظاهر و ژنتیک قناری ها سبب عدم جفت گیری موفق آنها خواهد شد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-  پیری والدین، معمولاً قناری های هفت ساله یا بیشتر برای جفت گیری مناسب نیستند.

۲- جوان بودن والدین، قناری های کمتر از یکسال معمولاً قدرت کافی برای باروری تخم را ندارند.

۳- اختلال ژنتیکی، مانند پرهای زیاد اطراف کلواک در قناری نژاد فری مانع از جفت گیری صحیح می شود.

۴- همخوانی بین دو جفت (رابطه خویشاوندی نزدیک) سبب فلج یا مرده به دنیا آمدن جوجه ها می شود. 

۵- ناراحتی اندام حرکتی (مانند پاها یا بال ها) که موجب عدم جفت گیری صحیح می شود.

۶- چاق بودن بیش از حد پرنده ها و جمع شدن چربی در اطراف غدد جنسی آنها

۷- آلودگی های انگلی (شپش، کنه و…) پرنده ها و ضعف ناشی از آن

۸- وجود استرس در قناری ها به دلیل جدید و ناآشنا بودن محیط

دلایل نطفه دار نشدن تخم قناری چیست ؟

دلایل نطفه دار نشدن تخم قناری چیست ؟ - چیکن دیوایسچند دلیل مهم برای نطفه دار نشدن تخم وجود دارد که مهم ترین آن استرس و تغذیه است، سایر دلایل در مقاله توضیح داده شده اند. پس از یافتن علت عدم جفت گیری قناری ها و برطرف نمودن آن ، به احتمال زیاد قناری های شما موفق به جفت گیری خواهند شد، اما در برخی موارد شاهد تولید تخم بدون نطفه از طرف قناری ماده خواهیم بود. علت های مهم زیر می توانند در این کار دخالت داشته باشند :

الف – وجود استرس در محیط منجر به عدم جفت گیری قناری ها و یا جفت گیری نیمه تمام آنها خواهد شد. حتما رفت و آمد ها را به حداقل برسانید و آرامش را در اتاق نگهداری قناری ها برقرار کنید و از ایجاد سر و صداهای زیاد نیز خودداری کنید. 

ب – میله نشیمن قناری ها حتما باید محکم باشند چون آنها معمولا بر روی میله ها اقدام به جفت گیری می کنند و در صورت شل و لق بودن میله ، جفت گیری آنها ناتمام و ناموفق خواهد بود. 

ج – چاق بودن قناری ها مانع از تماس کامل کلواک ها به یکدیگر شده و انتقال اسپرم را با مشکل مواجه خواهد کرد و چاق بودن قناری نر نیز مانع از برقراری تعادل هنگام رابطه خواهد شد. 

د – لنگیدن پرنده نر نیز می تواند مانع از جفت گیری آنها شود، بنابراین پرنده باید کاملا سالم باشد تا تعادل خود را به خوبی حفظ کند. 

هـ – وجود پر زیاد در اطراف کلواک مانع از تماس صحیح کلواک پرنده نر و ماده خواهد شد، به این مورد حتما توجه کنید و پرهای اضافی پرنده ها را بزنید. 

و – عدم تغذیه کافی پرنده نر مانع از تقویت اسپرم شده و نطفه ها به خوبی در داخل تخم تشکیل نمی شوند و اکثر تخم ها بدون نطفه تولید می شوند. بنابراین حتما پرنده های نر و ماده را به خوبی تغذیه کنید و از مکمل های تقویتی استفاده کنید. 

بررسی دلایل مرگ جوجه در داخل تخم

در برخی مواقع جفت گیری با موفقیت انجام می شود و پرورش دهنده ها با در نظر گرفتن تمامی نکات و رعایت استاندارد ها ، زمینه تولید تخم نطفه دار را در قناری ها فراهم می کند، اما در نهایت شاهد مرگ جوجه چند روز پس از شروع جوجه کشی خواهند بود، یا اینکه جوجه ها در انتهای دوره جوجه کشی به صورت مرده از تخم هچ می شوند. 

دلایل زیر می توانند مسبب مرگ جوجه در داخل تخم باشند :

۱- اختلالات ژنتیکی به ارث رسیده به جنین ؛ برای جلوگیری از این مشکل از جفت دادن قناری های خویشاوند و دارای بیماری ارثی خودداری کنید.

۲- سرد یا گرم شدن خیلی زیاد تخم ها قبل از جمع آوری؛ در طول دوره تخم گذاری قناری حتما دمای محیط را بین ۲۷ الی ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت را روی ۵۰ الی ۶۰ درصد نگه دارید. 

۳- عفونت های ویروسی و باکتریایی والدین؛ جفت دادن پرنده های بیمار باعث این اتفاق خواهد شد، بسیاری از قناری ها بیماری های خود را پنهان می کنند، بنابراین مدتی قبل از جفت دادن قناری ها ، آنها را زیر نظر بگیرید و از سالم و سرحال بودن آنها مطمئن شوید. 

۴- کمبود تغذیه در والدین؛ طبیعتا اگر والدین به خوبی تغذیه نشوند و پروتئین و مواد معدنی کافی دریافت نکنند، تخم هایی با نطفه ضعیف تولید خواهند کرد که پس از چند روز جوجه کشی خواهد مرد. بنابراین حتما به تغذیه قناری های نر و ماده توجه کنید. 

۵- شکستگی یا ترک های بسیار ظریف غیر قابل مشاهده با چشم غیرمسلح؛ وجود ترک یا شکستگی بر روی تخم ، راه ورود میکروب ها به داخل تخم را آزاد خواهد کرد و سبب مرگ نطفه چند روز پس از رشد خواهد شد، پس حتما از سالم بودن تخم های قناری قبل از شروع جوجه کشی مطمئن شوید. 

۶- نازکی بیش از حد پوسته تخم و یا عدم یکنواختی و بدشکل بودن آن؛ در صورتی که قناری ماده کلسیم کافی دریافت نکند، تخم هایی با پوسته نازک و یا بدشکل تولید خواهد کرد که عملا به درد جوجه کشی نخواهند خورد. 

۷- مصرف دارو یا مواد شیمیایی خاص برای والدین؛ گاهی استفاده از دارو و یا استشمام مواد شیمیایی نیز برای قناری ماده خطرناک خواهد بود، بنابراین حتما محیط پرنده ها را تمیز نگه دارید و از مواد شوینده ، اسپری و ادکلن ، حشره کش و … استفاده نکنید و قبل از دادن هر دارویی با دامپزشک مشورت کنید.

۸- بلند شدن قناری از روی تخم به مدت طولانی؛ تغییر مکان قناری و یا ایجاد سر و صدا و استرس زیاد و یا دور بودن دانخوری و آبخوری ، سبب بلند شدن پی در پی و طولانی مدت قناری ماده از روی تخم خواهد شد. این امر موجب سرد شدن تخم و خشک شدن پوسته آن می شود که موجب مرگ جنین در داخل تخم شده و یا مانع از بیرون آمدن آن در روزهای پایانی خواهد شد. 

۹- رطوبت ناکافی اتاق قناری ها؛ رطوبت پایین سبب خشک ماندن پوسته تخم خواهد شد و جوجه ها قدرت کافی برای شکستن تخم را نخواهند داشت، بنابراین در داخل آن تلف می شوند، برای جلوگیری از این مشکل حتما از یک رطوبت ساز در اتاق نگهداری قناری ها استفاده کنید و رطوبت را به ۵۰ الی ۶۰ درصد برسانید. 

۱۰- عدم آبتنی پرنده ماده در روز آخر خوابیدن بر روی تخم ها؛ رطوبت پایین و عدم تمایل قناری ماده به آب تنی در روزهای پایانی جوجه کشی سبب مرگ جنین در داخل تخم خواهد شد، بنابراین حتما ظرفی از آب ولرم را در اختیار آن قرار دهید تا اقدام به آب تنی کند و به کمک اسپری آب ولرم به آرامی تخم ها را خیس کنید. 

۱۱- پایین بودن دمای اتاق ؛ بهترین دما برای اتاق قناری در دوره جوجه کشی بین ۲۸ الی ۳۰ درجه سانتی گراد خواهد بود این کار از سرما خوردن قناری پس از آبتنی جلوگیری کرده و مانع از وارد آمدن شوک دمایی به جوجه ها خواهد شد. 

دلایل مرگ جوجه قناری پس از تولد کدامند؟

دلایل مرگ جوجه قناری پس از تولد کدامند؟ - چیکن دیوایسعلت های مختلفی در مرگ جوجه های قناری پس از تولد دخالت دارند که بیماری مادرزادی و عدم توجه به بهداشت محیطی و تغذیه ای مهم ترین آنها هستند. در ادامه به مهم ترین آنها اشاره شده است :

الف – بیماری مادرزادی قناری مانند فلج ، تشنج، عفونت بند ناف ، تولد ناقص و …

ب – آلوده بودن لانه به فضولات پرنده و سرایت میکروب ها به بدن قناری 

ج – پایین بودن دمای محیط کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد سبب وارد آمدن شوک دمایی به جوجه ها و در نتیجه تلف شدن آنها 

د – استفاده از غذای آلوده برای تغذیه والدین که در نهایت همان غذای آلوده را به جوجه می دهند

هـ – ماندن طولانی مدت مواد غذایی فاسد شدنی مانند تخم مرغ آب پز و سبزیجات پخته شده در قفس و تغذیه جوجه ها از غذاهای فاسد به وسیله والدین 

و – عدم تغذیه صحیح و کامل جوجه ها توسط والدین به دلیل کهولت سن و یا جوان بودن (باید از سرنگ و سرلاک جهت تغذیه جوجه ها استفاده کنید)

ز – دچار شدن جوجه قناری ها به انواع بیماری ویروسی یا انگلی 

سخن آخر 

در این نوشته به دلایل مختلف عدم جفت گیری قناری ها ، نطفه دار نشدن تخم ها و مرگ جوجه قناری در داخل و خارج از تخم پرداخته شد، با توجه به نکات و گفته های این مقاله تا حد زیادی در جوجه کشی از قناری موفق عمل خواهید کرد؛ هم چنین در نوشته جوجه کشی قناری به تمامی لازم در این باره اشاره شده است. 

در صورتی که در مورد دلایل شکست در جوجه کشی از قناری سوالی یا پیشنهادی دارید از طریق دیدگاه های همین صفحه می توانید برای ما ارسال کنید. 

نوشته های مشابه

‫۵۳ دیدگاه ها

  1. باسلام چرا نرو ماده پس از باز شدن تخم ها ب جوجه ها نمیرسن.غذا ندادن به جوجه ها.دعوا هم نمیکنن

    1. سلام دوست عزیز
      از سر بی تجربگی والدها اغلب این مشکل پیش میاد
      تو یک چنین شرایطی باید برداری جوجه ها رو با سرلاک مخصوص تغذیه کنی
      وگرنه گشنه بمونن تلف میشن

  2. سلام.اول تشکرازراهنمایی که به امثال من که تجربه ای نداریم میدید.یه نرحدودا ۷ساله دارم براش یه ماده ۱۵ماهه گرفتم بعدازچندماه کنارهم بودن جفتشون کردم.ماده خیلی سخت اجازه جفت گیری میدادولی بلاخره ۴تاتخم گذاشت ولی هیچ کدوم جوجه نشد.مجدد۴تاتخم گذاشت وبازهم جوجه نشد.الان جداشون کردم تابهارجفتشون کنم.علتش سن بالای نرهست یاچیزدیگه ای هست.واگه سفارش
    به دادن قطره میکنیدلطف کنیدمقداروتعدادروزهایی که بایدقطره بدم توضیح بدید.ممنون از لطفتون

    1. سلام دوست عزیز
      قطره ad3e بده بهش هم برای تقویت نطفه هم برای قدرت باروری خوبه
      ۵ روز میدی ۱۰ روز قطع میکنی و بدین منوال ادامه میدی با مشاهده اولین تخم دادن این قطره قط میکنی

  3. سلام خسته نباشید من یک جفت قناری نر و ماده دارم سن نره ۴سال و ماده جوانه
    اینا حدود ۱ماه پیشه تخم کرده تخم ها جوجه نشده و ثابت هست و فرق نکرده
    مجدد یک جفت دیگه تخم کرده و قابلیت جوجه نشده وجدیدا هم جوجه نشده؛نظر شما چیه باید چیکار کنیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید تقویت نطفه صورت بگیره
      قطره Ad3e بخر براشون ۵ روز میدی ۱۰ روز قط میکنی با مشاهده اولین تخم دادن این قطره رو قط میکنی

        1. یا نطفه داره و نطفه ش ضعیفه برا همین جوجه نشده و یا هم نداره

  4. سلام من ماده قناری جوان دارم لونای قبلی رو بخاطر درست دون ندادن کشت الان لون سوم جوجه هام چهار روزه هستن دون هم داده اما یکی دهنش هی باز و بسته میشه یکیم انگار بیحال افتاده اون طرف پاکسازی قبل جفت هم انجام دادم خواستم بپرسم شما دلیلشو میدونید علت یا بیماری چیه؟

  5. سلام بنده دو جفت قناری دارم هرکدوم از جفتها تخم میذارن جوجه در میاد ولی زیر مادرشون میمیرن دلیلش چیه زیاد خوابیدن ماده رو تخم میتونه باشه یا چیز دیگه اس

    1. سلام بعضی از نژادها نگه نمیدارن بچشون رو بعد به دنیا اومدن باید جداشون کنید

  6. سلام وقتتون بخیر ، بنده یک جفت قناری پیش هم کردم، نر یکسالش نشده بود ولی راه که افتاد مست میخوند،ماده براش گرفتم سه نوبت تخم گذاشتن تخم ها نطفه نداشت البته جفتگیری شون رو ندیدم ، دو سه نوبت فقط دیدم ماده راه نمیداد واسه جفتگیری ،،،ماده رو عوض کردم با ماده جديد هم تخم ها نطفه نداشتن، مشکل اماده نبودن ماده ها و عدم جفتگیری در هر نوبت تخم گذاری بوده یا نر مشکل داره؟ سپاس از شما

    1. یه ماده دارم نرشوجداکردم جوجه هاش بزرگ شدن دوباره تخم گذاشته ایااین تخمهانطفه دارهستن یانه

      1. باید نطفه سنجی انجام بدین دوست عزیز چندوقته نر رو جدا کردین

  7. سلام دمتون گرم ک ب همه افرادیکی یکی جواب میدیدو ازتجربیاتتون دراحتیارشون میزاریدایشالاخدابرکت ب زندگیتون بده کارتون درسته

    1. سلام
      خواهش میکنم
      خوشحالیم که همراهانی مثل شما داریم
      موفق باشید

  8. سلام چرا قناری ها جوجه هاشونو تغذیه نمیکنن جوجه ها سع روزه هستش ولی تغذیه نمیکنن علتش چی هست

    1. احتمالا نر مانع این کار میشه
      رفتارهاشونو رو زیر نظر بگیر و در صورت مشاهده درگیری، حتما نر رو جدا کن
      غذاهای نرم و پودری به مادر بده تا بتونه جوجه ها رو تغذیه کنه
      اب کافی هم همیشه داخل ابخوری باشه

  9. سلام خسته نباشید بنده دوجفت قنادی دارم قناریا جوجه آوردن و جوجه هارو تغذیه نمیکنن علتش چی هیت

    1. حتما رفتار نر و ماده ها رو زیر نظر بگیر
      اگه بین نر و ماده دعواست، نر رو جدا کن و غذاهای نرم و پودری و البته از دانه ها و سبزیجات متنوع بذار جلو ماده
      تا بتونه جوجه ها رو تغذیه کنه

  10. سلام جفت قناری به خاطر ناواردی یک جوجه باز کردن و اونم نتونستن بهش غذا بدن میخواستم بدونم الان جفت رو باید جدا کنم و امادشون کنم یا باهم باشن لانه رو بردارم یا باشه

    1. الان نزدیک فصل جفت گیری هستیم بهتر که امادشون کنید.

  11. سلام ما ی جفت قناری با جوجه خریدیم .جوجه ها رو جدا کردیم بد تخم کردن الان ۱۴روزجوجه هاش در نیومدن تخماشونم. رگ زده وداخلش جوجه هست چیکار کنیم ک جوجه هایش دربیان‌

    1. رطوبت محیط رو به کمک رطوبت ساز اولتراسونیک بالا ببرید
      محیط ارومی رو فراهم کنید که قناری از روی تخم بلند نشه
      اب و غذا رو هم در نزدیکی لانه قرار بده

      1. سلام خوبی من یک جفت قناری دارم این بار ه سوم است جفت می خوره تخم می کنه جوجه در می یاد یک روزه می شه می میرند نرباماده دعواشون می شه حالا نمیدونم چرا میمیرند یا نر می گشه وقتی جوجه درمی یاد نر رو جداکنم یانه راهنمایی کنید ممنون میشم

        1. سلام دلایل زیادی میتونه داشته باشه . تا سه ماه لونه رو بردارید فقط تقویتشون کنید غذای گرم رو حذف کنید تا نر مستی نکنه . بعد از ۳ ماه کم کم براشون لونه بذارید . مقاله رو بخونید

      2. سلام باراوله قناریام تخم میذارن حالا شکستن ایا پیش هم بذارمشون یا جدا شون کنم؟

        1. سلام
          اگه شکستن که دیگه الان تخمی نیست بخوای جدا کنی نکنی

  12. سلام ببخشید من جوجه قناری هام در اومدن میخواستم بدونم باید چندروز بعد از آخرین جوجه که در اومده باید لانه آنها را تمیز کرد و چگونه این کار را انجام دهم

    1. زمانی که جوجه ها کاملا پردار شدند و به این نتیجه رسیدید که به جا به جا کردن انها مشکلی پیش نخواهد امد، میتونید لانه رو تمیز کنید.

  13. سلام دو جفت قناری دارم که دوتا جفت هم تخم گذاشتن بعد ۱۵ روز هنوز جوجه نشدن چیکار باید بکنم ممنون

    1. پرنده ها مرتبا روی تخم ها می خوابیدن ؟
      تخم ها رو به کمک چراغ قوه نوربینی کن و ببین که ایا جنین داخل تخم زنده است؟

      1. بله میخوابیدن فقط برا غدا بلند میشدن الان هم ۲۰ روز شد هیچ خبری نشد اگه هم خراب بودن راهنمایی کنین که بعدش چیکار کنم که نطفه دار بشن

        1. تخم ها رو به کمک چراغ قوه نگاه کنید اگر داخلش رگ خونی و جنین متحرک دیدید یعنی تخم جوجه در حال شکل گیریه
          اما اگر دو مورد فوق رو مشاهده نکردید یعنی تخم بدون نطفه است و باید دور انداخته بشه
          برای نطفه دار شدن تخم ، حتما باید پرنده نر با پرنده ماده جفت گیری کرده باشه
          مقاله اموزش جفت گیری قناری رو بخونید.

        2. بازهم مزاحم شدم ببخشید فقط خاستم بگم که قناری بردم پیش یک پرنده فروش ماهر وقتی قناری نر دید گفت که این قناریت بی نطفه س امکان جوجه گرفتن ازش نداری باید عوضش کنی خاستم راهنماییم کنی که تقویت شه البته اون گفت که دیگه بدرد نمیخوره

        3. احتمالا عقیم بوده
          پس باید یک نر دیگه با مشورت همون پرورش دهنده خریداری کنی

        4. سلام قناری من سه تا تخم گذاشت که دوتاش و بیرون انداخت از لانه و پوچ بود و سومی الان ۱۸روزه که روش میخوابه ولی جوجه نشده .. دلیلش چیه ..چیکار کنم

  14. سلام من ی جفت قناری سفیددارم ۳تاتخم گذاشته تاچهارروزقشنگ روی تخم بودولی بعداز۴روزازساعت ۸شب ازوی تخم بلندمیشه ساعت ۸صبح میشنه آیاتخم هاخراب میشندراهنمایی کنیدباتشکر

    1. بله احتمالش هست
      سرد شدن تخم ها باعث مرگ جنین داخل تخم میشه
      حتما شب ها چیزی باعث استرسش میشه که از روی تخم ها بلند میشه

  15. باعرض سلام وادب
    آیا میشود قناری خواهروبرادر را باهم جفت انداخت؟

  16. با سلام من یک جفت قناری فر دارم ک جوجه ها سیخ پر میشن یهو میمیرن و اصلا نمیدونم علت چیه همیشه هم همین اتفاق
    تغذیشون مخلوط ارزن کتان تخم مرغ رنده شده با هویج و سیاه دانه هست
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. شاید محیط شون سرد
      و یا از تخم مرغ اب پز تغذیه می کنن که فاسد شده
      به این دو مورد دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋