پاسخ سوالات قبل از پرورش بلدرچین که پاسخ آن را باید بدانید

پاسخ سوالات قبل از پرورش بلدرچین بدانیم

سوالات قبل از پرورش بلدرچین :

آیا سالن پرورش بلدرچین به رطوبت نیاز دارد؟

سالن پرورش بلدرچین
سالن پرورش بلدرچین

در مطلبی به پیش نیازهای که باید قبل از پرورش بلدرچین بدانیم پرداختیم در این نوشته به سوالات قبل از پرورش بلدرچین پاسخ خواهیم داد. اگر شما تصمیم به داشتن یک سالن پرورش بلدرچین گرفته اید ، بایست بدانید که رطوبت یکی از مهم ترین عوامل در پرورش بلدرچین می باشد.مهم نیست که بلدرچین مورد پرورش شما از نوع بلدرچین تخم گذار باشد یا بلدرچین گوشتی در هر دو مورد با تنظیم دقیق رطوبت نرخ تولید تخم و ضریب تبدیل گوشت افزایش خواهد یافت.از طرفی رطوبت مناسب عوامل بیماری زا و گسترش بیماری را در بین طیور کاهش میدهد.پس برای مدیریت صحیح سالن پرورش بلدرچین نیاز به یک رطوبت ساز دارید.

آیا کیفیت تخم نطفه دار در جوجه کشی بلدرچین تاثیر دارد؟

تخم نطفه دار بلدرچین
تخم نطفه دار بلدرچین

سوالات قبل از پرورش بلدرچین :  اگر شما از جمله افرادی هستید که تصمیم گرفته اید جوجه بلدرچین یک روزه خود را خودتان تامین بکنید بایست بدانید کیفیت تخم نطفه دار بسیار در راندمان جوجه کشی تاثیر گذار می باشد.مهم نیست از چه نوع دستگاه جوجه کشی استفاده می کنید هر دستگاهی که باشد بایست تخم نطفه دار مناسبی در آن قرار دهید.اولین نکته در سلامت تخم نطفه دار ، سالم و قوی بودن گله مولد است.

از گله سالم و قوی تخم نطفه دار تهیه کنید و مورد بعدی زمان جوجه کشی از تخم های نطفه دار به دست آمده می باشد.بایست هر چه سریع تر در روز های اول به دنیا آمدن تخم ها از آنها جوجه کشی کنید.

آیا افزایش و کاهش قیمت دلار تاثیری در بودجه مصرفی و درآمد حاصل از پرورش بلدرچین دارد؟

تاثیر دلار در پرورش بلدرچین

قیمت دلار در اکثر بازارها تاثیر گذار می باشد.پرورش بلدرچین هم مستثنا نیست و افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت دان خواهد شد و بودجه مصرفی را افزایش میدهد ولی در نظر داشته باشید همچون بازار مرغ ، بلدرچین نیز با افزایش قیمت دلار ، تخم و گوشت آن افزایش قیمت می یابد.

مطلب مفید به زبان انگلیسی : How to Breed Quail

سوالات قبل از پرورش بلدرچین : برای پرورش بلدرچین به چه فضایی نیاز داریم؟

برای پرورش بلدرچین به چه فضایی نیاز داریم
برای پرورش بلدرچین به چه فضایی نیاز داریم

بستگی دارد که به چه نوع پرورش بلدرچینی رو بیاوردید.معمولا بلدرچین را یا در بستر پرورش می دهند یا در داخل قفس.اگر در بستر زمین بلدرچین را پرورش دهید به فضای بیشتری نیاز خواهید داشت و اگر در قفس بلدرچین این کار را انجام دهید می توان در فضای حدودا ۲۰ متر در حدود ۲۰۰۰ بلدرچین بالغ را نگهداری کنید.بایست در نظر بگیرید جوجه کشی در تعداد زیاد به دستگاه جوجه کشی بلدرچین بزرگتری نیاز خواهید داشت.

سوالات قبل از پرورش بلدرچین : حداقل مصرف دان برای هر بلدرچین چه مقدار می باشد؟

دان بلدرچین

حداقل مصرف دان در بلدرچین ها تاثیر مستقیم در نژاد آنها دارد.به طور معمول برای هر بلدرچین روزانه نیاز به ۳۰ گرم دان می باشد و بلدرچین  با مصرف ۳۰ گرم دان در روز سیر شده و مصرف بیش از این مقدار باعث چاقی و مشکلات جفت گیری و تخم گذاری می شود.

پس رعایت اصول جیره نویسی بلدرچین و تغذیه آن بسیار مهم می باشد که بایست به آن دقت کنید.

آیا در شرایطی که هر روز افزایش قیمت دان بلدرچین دیده میشود ، پرورش بلدرچین صرفه اقتصادی دارد؟

سود پرورش بلدرچین
سود پرورش بلدرچین

بایست بدانید که بحث دان و خوراک بلدرچین یک امر تجربی می باشد.افراد با تجربه در این صنعت با تنظیم دقیق میزان دان مصرفی به کیفیت لازم می رسند.بایست میزان دان مصرفی مناسب باشد نه بیشتر در نه کمتر در این شرایط سود حاصله از تخم بلدرچین نیز عالی می باشد.با تنظیم دقیق دان می توانید تا ۸۵ درصد تخم گذاری خوب را شاهد باشید در حالی که دان را نیز به صورت منطقی و با صرفه اقتصادی مصرف کرده اید.

احتمال بیماری جوجه یک روزه بلدرچین چند درصد می باشد؟

بیماری های بلدرچین
بیماری های بلدرچین

بلدرچین در روز های اول به دنیا آمدن بسیار در معرض بیماری های مختلف قرار میگیرد.بهتر است محیط تمیز و سالمی برای بلدرچین تازه به دنیا آمده داشته باشید.از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید و گله خود را سالم نگهدارید.بعد از گذشت یک هفته از به دنیا آمدن بدن بلدرچین به قدر کافی قوی میشود که مقاومت آن در حد چشم گیری بالا رود.

برای مطالعه در مورد انواع لامپ مادون قرمز مطلب انواع لامپ مادون قرمز و کاربرد آن در مصارف مختلف را مطالعه کنید.

با بلدرچین های که پاهایشان زخمی شده یا مشکلاتی در انگشتانش دارند چه کنیم؟

مشکل در پای بلدرچین
مشکل در پای بلدرچین

اول بایست علت زخمی شدن یا قطع شدن پای بلدرچین را بررسی کنیم.علت اصلی این مورد رطوبت در بستر بلدرچین می باشد.بستر خیس و پوشال بستر یعنی ترکیب حاصل از مدفوع رو ریز دانه های که زیر پای بلدرچین قرار میگیرند علاوه بر ایجاد بیماری ، بعد از خشک شدن باعث میشوند خون رسانی در پای بلدرچین متوقف شده و عضو قطع گردد.

از مادر مصنوعی برای تابش مستقیم گرما به بستر و خشک شدن آن می توان استفاده نمود.علاوه بر مورد گفته شده رطوبت بیش از حد در بستر و خیسی آن تاثیر مستقیم در کاهش تخم گذاری بلدرچین ها دارد.برای اینکه بیشتر بدانید بایست گفت به این حالت ، حالت گل گرفتی در بلدرچین می گویند ولی در اصل گل نیست ( ترکیبی از مدفوع و سایر مواد در بستر می باشد ) این گل بعد از خشک شدن باعث مشکلات در پای بلدرچین میشود.

در صورت مواجه شدن با این موارد می توانید کف سالن را با پوشال چوب سفید بپوشانید همچنین بلدرچین های دچار مشکل شده را جدا کنید و پاهای آنها را با خیس کردن گل ، از گرفتی آزاد کنید.برای پیشگیری از چنین شرایطی حتما بستر را همیشه خشک نگهدارید تا بعدا دچار مشکل نوشید.

بلدرچین مدفوع طبیعی ندارد چه کار باید کرد؟

مدفوع بلدرچین
مدفوع بلدرچین

 

در اکثر موارد مدفوع غیر طبیعی نشان از نوعی بیماری در پرنده دارد.برای اینکار با دامپزشک مشورت کنید تا علت بیماری مشخص شود.نگران نباشید اکثرا این مشکلات پیش آمده با دارو رفع میشود.آرامش خود را حفظ کنید و با یک دامپزشک در مورد مشکل پیش آمده مشاوره کنید و نکات گفته شده توسط ایشان را به دقت رعایت کنید.

ویدیو از پرورش بلدرچین

[videojs_video url=”https://chicken-device.ir/wp-content/uploads/2018/01/پرورش-بلدرچین.mp4″]

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام بنده سه عدد بلدرچین دارم یک نر و دو ماده
    از وقتی جوجه بودن خودم بزرگ کردم الان حدود ۴ماهه هستن.ماده ها تخم گذار هستن.سوالم اینه توی چه فصلی میتونم جوجه کشی را شروع کنم.بلدرچین نر فقط بایک دانه از بلدرچین ها جفت گیری میکند من تخم های که نطفه دار باشه را جدا کردم.چند بار گذاشتم تو قفس ولی پرت کردن این طرف و اونطرف..اینم بگم بلدرچین ماده از همون ابتدا ک جوجه بود اروم و قرار نداشت و وحشی بود.اصلا میشه ازش جوجه گرف؟
    الان فصل جوجه کشی هست؟و به چ روشی هستش؟

    1. اخه پرنده ماده باید کرچ بشه، وگرنه رو تخم نمی خوابه، تو فصل بهار که همه پرنده ها زمان جفتگیری شونه ولی کرچ کردن بلدرچین کار سختیه، بعد از جفتگیری باید نر را از ماده جدا کنید. و وقتی ماده تخم گذاشت به هیچ وجه دست به تخم ها نزنید. در ضمن بلدرچین حدود ۱۲-۱۳ عدد تخم میزاره و تا به این تعداد نرسه رو تخم ها نمی خوابه

  2. سلام لطفا سریع جواب بدید بلدرچین من فکر کنم میخچه زده هردوتا پا و نمی تونه راه بره برای درمانش چیکارکنم

    1. به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید و از پماد تتراسایکیلین و سایر پمادهای پیشنهادی توسط دامپزشک رو به پاهای بلدرچین مالیده و باند پیچی کنید
      حتما در بستر پرنده ها از خاک اره و یا پوشال های نرم استفاده کنید

    2. سلام وقت بخیر من میخوام در پارکینگ منزل خودم پرورش بلدرچین بزارم سوالم اینه که بو فضولات اذیت همسایگان می‌کند یا نه تشکر

      1. سلام دوست عزیز
        بله به هر حال باید تهویه صورت بگیره
        و به همین خاطر ممکنه باعث اذیت همسایه ها بشه
        ولی استفاده از پودر پاد آمونیاک می تونه بو و تولید گاز آمونیاک رو تا حدودی کاهش بده

  3. سلام خسته نباشیدببخشید من اگه بخوام ۵۰۰تا بلدرچین تخمگذار پرورش بدم هر بلدرچین روزی ۸۰گرم دان میخواد ک جمعش در روز میشه۴۰کیلو هرکیلو دان قیمتش ۷/۴۰۰تومنه یعنی میشه روزی ۲۹۶هزارتومن اگه از ۵۰۰تا بلدرچین خوش‌بینانه۴۵۰ تخم بزارن میشه ۳۷تا پک ۱۲تایی قیمت هرپک ۶/۵۰۰تومنه ک جمعش میشه ۲۴۰هزار تومان در روز خب اگه اینجوری باشه ک اصلا میشه ضرر خالص

    1. سلام بلدرچین روزانه بین ۲۰ الی ۳۰ گرم دان میخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋