ساخت لانه طوطی برزیلی – آموزش قدم به قدم و عملی به همراه ویدیو

ساخت لانه طوطی برزیلی – چگونه برای طوطی برزیلی خانه بسازیم

ساخت لانه برای طوطی برزیلی یکی از مهیج ترین کارهایی است که هر پرورش دهنده ای می تواند انجام دهد. طوطی برزیلی از دسته طوطی سانان و خانواده مرغ عشق ها می باشد، طوطی برزیلی ها همیشه به صورت جفت نگهداری می شوند چون جفت ها به یکدیگر وابسته هستند و همیشه آنها را در حال محبت کردن و نوازش یکدیگر مشاهده خواهید کرد. آنها نیز مانند هر پرنده دیگری در اوایل بهار اقدام به جفت گیری، تخم گذاری و بزرگ کردن جوجه ها می کنند. این پرنده ها در طبیعت با استفاده از گیاه های نرم و برگ های درختان اقدام به ساختن لانه میکنند، اما در حالت پرورشی ساخت خانه به عهده پرورش دهنده خواهد بود، چون هیچ وسیله ای برای آنها در دسترس نیست تا لانه خود را بسازند. در ادامه این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس می خواهیم شما را با یک خانه استاندارد برای طوطی های برزیلی اشنا کنیم و نحوه ساخت آن نیز آموزش داده خواهد شد.

 

زمان مناسب برای ساخت خانه طوطی برزیلی

کی داخل قفس طوطی برزیلی لانه بذاریم؟ - چیکن دیوایس
زمان مناسب برای ساخت لانه

در حالت عادی و در فصول معمولی سال نباید در قفس آنها خانه قرار داده شود، این لانه باید در فصل جفت گیری که عموما نیز بهار است، در قفس قرار داده می شود. پس اگر یا قصد جفت انداختن طوطی برزیلی دارید و یا مشاهده کردید که طوطی ها در حال جفت گیری هستند و طوطی ماده با استفاده از وسایل داخل قفس اقدام به ساخت خانه میکند، وقت آن رسیده که لانه ای زیبا و امن برای طوطی برزیلی های خود بسازید.

 

ویژگی های یک لانه خوب برای طوطی برزیلی

قفس مناسب برای طوطی برزیلی - چیکن دیوایس
ویژگی های مناسب لانه طوطی برزیلی

با توجه به اینکه طوطی ها در داخل خانه ای که برای آن ساخته اید، اقدام به ساخت لانه ای جداگانه خواهند کرد، بنابراین باید لانه آنها را در اندازه های ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر بسازید تا فضای کافی برای حرکت هر دوی آنها وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید که در برخی مواقع هر دو طوطی به داخل خانه خواهند رفت، پس باید فضای کافی برای آنها وجود داشته باشد.

 

وسایل لازم برای ساخت خانه طوطی برزیلی

وسایل ساخت لانه برای کوتوله برزیلی
وسایل لازم برای ساخت لانه طوطی برزیلی

 

  1. ام دی اف (MDF) یا نئوپان
  2. چسب چوب
  3. میخ
  4. دایره بُر دریل برای ایجاد سوراخ
  5. بند یا تسمه
  6. خاک اره، پوشال های نرم و نخ و بند کاموا
  7. اره

 

وسایل لازم ساخت لانه طوطی برزیلی
وسایل لازم برای لانه طوطی برزیلی

 

مراحل ساخت لانه طوطی برزیلی

اگر می خواهید بهترین خانه را برای طوطی برزیلی های خود بسازید، باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

 

قدم اول : برش ورق های MDF

برش ورق های MDF
برش ورق های MDF

ورق ها را در اندازه های ۲۰ در ۲۰ در ۲۰ اندازه گرفته و با استفاده از اره برش دهید. بهتر است از MDF استفاده کنید چون دوام بالایی دارد و دمای داخل لانه را به خوبی حفظ خواهد کرد، نئوپان به مرور زمان دچار پوسیدگی خواهد شد و به اندازه ام دی اف قابل اطمینان نیست.

 

قدم دوم : چسباندن تکه های MDF

چسباندن تکه های MDF
چسباندن تکه های MDF

ابتدا تکه ها را با چسب چوب به هم بچسبانید و سپس با استفاده میخ آنها را محکم کنید. چسب چوب را طوری روی تخته ها بریزید که تمامی سوراخ ها را بگیرد چون بعدا امکان ورود سرما از طریق همین سوراخ ها وجود خواهد داشت.

 

قدم سوم : ساخت درب

ساخت درب لانه طوطی برزیلی
ساخت درب لانه طوطی برزیلی

قسمت بالایی لانه طوطی برزیلی را طوری بسازید که امکان باز و بسته شدن آن توسط شما وجود داشته باشد، چون هنگامی که پرنده ماده در داخل لانه است، بازدید و سرکشی شما لازم خواهد بود تا تخم های شکسته را از لانه خارج کنید و در صورت متولد شدن جوجه ها نیز وضعیت سلامتی آنها را بررسی کنید. برخی از جوجه ها حین تولد می میرند، برخی ها چند روز پس از تولد تلف می شوند، به هر حال برای جلوگیری از شیوع بیماری و مریض شدن سایر جوجه ها لازم است تا جوجه های مرده را سریعا از لانه خارج کنید.

 

قدم چهارم : ایجاد سوراخ دایره ای برای رفت و آمد طوطی ها

ایجاد سوراخ در لانه طوطی
ایجاد سوراخ در لانه طوطی

پس از اینکه تمامی مراحل ساخت خانه طوطی برزیلی را انجام دادید و لانه را آماده کردید، نوبت آن رسیده تا با استفاده از یک دریل و یک دایره بُر مناسب، سوراخی برای رفت و آمد طوطی ها ایجاد کنید. این سوراخ باید در قسمت انتهایی لانه ایجاد شود و کمی نیز از کف لانه فاصله داشته باشد.

 

قدم پنجم : نصب لانه طوطی برزیلی

نصب لانه طوطی برزیلی
نصب لانه طوطی برزیلی

قبل از نصب خانه به قفس باید میله های هم ردیف با سوراخ دایره ای ایجاد شده را برش دهید، با توجه به تیز بودن سر میله های بریده شده ، بهتر است آنها را با استفاده از یک سوهان یا سمباده کُند کنید. لانه را بر روی قفس قرار داده و با استفاده از بند یا تسمه آن را به شکلی کاملا محکم ببندید،

 

قدم ششم : آماده سازی خانه طوطی برزیلی

پس از نصب خانه طوطی برزیلی ، می توانید مقداری خاک اره یا پوشال نرم در کف قفس بریزید، به این صورت به طوطی ها بفهمانید که لانه شان آماده شده و می توانند لانه مناسب خود را با استفاده از وسایل در دسترس بسازند. در داخل لانه طوطی برزیلی چیزی بعنوان بستر یا مواد برای ساخت لانه قرار ندهید. اگر داخله لانه چیزی بریزید پرنده ماده تمام آن را از لانه بیرون می اندازد. مواد نر و خشک برای تزیین لانه را در قفس در اختیار این پرنده ها قرار دهید، آنها خودشان داخل لانه را تزیین خواهند کرد.

از قرار دادن الیاف نخی، پنبه و تیکه های نخ در قفس پرنده خودداری کنید. زیرا این مواد به پای پرنده ها گره می خورد و باعث ایجاد مشکلات متعددی میشود. بری لانه سازی طوطی برزیلی میتوانید از پت شاپ ها الباف لانه سازی نیز تهیه کنید.

در انتهای این پست از فروشگاه چیکن دیوایس شما را به دیدن ویدیو آموزش مرحله به مرحله ساخت لانه برای طوطی برزیلی دعوت می کنیم.

 

 ویدیو آموزش ساخت لانه برای طوطی برزیلی

دانلود مستقیم ویدیو | مشاهده یک نمونه خارجی از مراحل ساخت قفس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋