جوجه کشی تخم ها: راهنمای گام به گام جوجه کشی

جوجه کشی تخم ها: راهنمای گام به گام جوجه کشی

آموزش گام به گام جوجه کشی
نکات عمومی
• قبل از قرار دادن تخم مرغ ها در ماشین جوجه کشی از وصل بودن برق و دمای ماشین حدود ۹۹.۵ تا ۱۰۳ درجه سانتی گراد مطمئن شوید.
• تخم را با یک مداد و یا نشان گذار با X در یک طرف و O در طرف دیگر نشانه گذاری کنید. این برای آن است که ما از چرخاندن همه ی تخم ها اطمینان حاصل کنیم.
• اطمینان حاصل کنید تخم ها حداقل ۳ بار در روز چرخانده می شوند. ( تعداد فرد در روز)شما نمی توانید فقط تعطیلات آخر هفته این کار را انجم دهید – نچرخاندن تخم ها باعث تولد جوجه های ناقص می شود و یا ممکن است جوجه ای حاصل نگردد.
• شما باید رطوبت کافی ماشین جوجه کشی را در هر زمان حفظ کنید. جفتها از لیوان کاغذی کوچک و یا یک ظرف دایره ای به سادگی آب خود را تامین می کنند.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع تخم طیور
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
» برخورداری از امکان انتخاب پرنده
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان
 

باروری و بازبینی تخم ها مقابل نور

باروری به ندرت ۱۰۰ درصد خواهد بود. هنگامی که دسته پرندگان است در سن تولید خوب قرار داشته و نسبت صحیح از نرها به ماده ها ها را با هم قرار دهند، می توان تصور کرد که ممکن است مقدار زیادی تخم ها بارور شوند. باروری ممکن است از ۵۵٪ تا ۹۵٪ با توجه به فصل، شرایط و نوع پرندگان متفاوت باشد. متوسط پیش بینی خوب این است که ممکن است ۵۰٪ تا ۷۵٪ از تخم ها جوجه شوند.
باروری تخم ها نمی تواند قبل از جوجه کشی آنها تعیین شود. پس از ۲ تا ۳ روز، تخم سفید پوسته را کنار نور بازبینی می کنند تا رشد جنین را ببینند. تخم های شکسته و یا آسیب دیده اغلب بوهایی متساعد می کنند و باید هنگامی که شناسایی شدند حذف شوند.
بطور یکنواخت پوسته های رنگی یا سفید تخم ها ممکن است با قرار دادن یک لامپ تحت یک جعبه بازبینی شوند. سوراخ باید در قطری از تخم که از طریق آن نور عبور کند کمی کوچکتر باشد. اگر در محل سوراخ روی تخم یک نقطه ابری یا توده مشاهده شود، این می تواند نشانگر آن باشد که یک جنین در حال رشد است. اگر محتویات تخم اجازه دهد تا نور به طور یکنواخت از طریق آن سوراخ عبور کند می توان نتیجه گرفت که تخم نابارور است.
حباب هوا در تخم
بلافاصله پس از آنکه تخم گذاشته می شود، اشکال حباب هوا کوچک در انتهای پهن تخم تحت پوسته تولید می شوند.غشاء و فرآیندهای غشایی جداسازی جرم تخم و حباب هوا به عنوان یک دیافراگم به کاهش استرس و فشار ناشی از تغییرات حرارتی دما عمل می کند.
با خشک شدن هوای محفظه ، به طور طبیعی مایع بیشتر تهی می شود و سریعتر حباب رشد می کند. رطوبت صحیح در ماشین جوجه کشی اطمینان می دهد که حباب به درجه خاصی در زمان آماده شدن جنین برای از تخم بیرون آمدن می رسد، اما این حباب هوا به اندازه ای بزرگ نمی شود که مانع رشد نهایی جنین شود.
اهمیت رطوبت مناسب در پایان جوجه کشی بیشتر نمایان خواهد شد. شرایط نرمال این است که حباب به نقطه ای که جوجه بتواند منقار خود را از طریق غشا به سراسر پوسته نزدیک کند رسیده باشد. شکستن منطقه حباب به عنوان یک راه بزرگ است. اگر رطوبت بیش از حد باشد جوجه ممکن است به حباب نرسد و پوسته در مایع بشکند و در آن لحظه قبل از آنکه جنین برای رهایی از محدوده تخم تلاش کند غرق شود. از سوی دیگر اگر رطوبت بیش از حد کم باشد حباب بزرگ خواهد شد و مایعات زیر آن خشک می شوند و در نهایت جنین عقب مانده خواهد شد. در این وضعیت جوجه ها خسته اند و توانایی خارج شدن از پوسته را ندارند. بعد از نیم روز جوجه پوسته را تکه می کند و بعد از شکستن پوسته ممکن است با نوک زدن و بالا کشیدن پوسته را از بین ببرد و خارج شود.

ostrich-1جوجه کشی تخم ها: راهنمای گام به گام جوجه کشی

موقعیت تخم
در جوجه کشی، تخم ها باید در یک وضعیت طبیعی روی یک سطح صاف قرار بگیرند که باید با انتهای پهن کمی بالاتر از نقطه مورد نظرقرار گرفته باشند. اگر یک تخم با انتهای کوچک قرار بگیرد در این مورد چون به طور معمول سر جنین به سمت انتهای کوچک است ممکن است جنین قبل از خارج شدن از پوسته غرق شود. بنابراین به طور کلی انتهای بزرگ تخم ها باید بالاتر از انتهای کوچک آن باشد ویا به طور طبیعی روی سطح صاف قرار داده شوند.

چرخش

تخم ها به طور منظم برای جوجه کشی چرخانده می شوند!به نظر می رسد چرخش ۳ بار در روز برای کافی است. چرخاندن در مراحل اولیه ضروری است.۳ روز آخر جوجه کشی زمانی که پرنده در حال آماده سازی است توصیه نمی شود. اگر تخم برای یک موقیت جدید در طول مراحل اولیه چرخانده نشده باشد رشد جنین را با غشا پوسته لمس خواهید کرد و چسبندگی باعث رشد غیر طبیعی جنین خواهد شد. چرخش تخم به جنبش در داخل تخم کمک می کند. چرخاندن می تواند در زمان پدیدار شدان و خروج موفقیت آمیز جوجه ها محدود شود.

درجه حرارت

تخم تازه دمای اطراف را می گیرد اما عملکرد تولید درجه حرارت بدن جنین را گسترش می دهد تا زمان خروج از تخم، آن را در دمای داخلی نگه دارد. تخم باید در ۹۹.۵ درجه، بلدرچین و اردک در ۹۹ درجه در جوجه کشی باشند.
با جوجه های حاصل از جوجه کشی چه کار باید کرد؟
عجله در گرفتن جوجه های ماشین جوجه کشی نباید باشد. پرندگان دانه خوار مانند جوجه ها، بلدرچین، قرقاول تا ۳ روز بدون غذا و یا آب زنده می مانند. زرده تخم از طریق ناف به داخل معده پرنده نوزاد قبل از بیرون آمدن کشیده می شود. این، پس از آن تغذیه برای دوره انتقالی به منظور کرک دار شدن پرنده ، افزایش نیرو و به اندازه کافی فعال ماندن و به دنبال غذا رفتن در بیرون ارائه شده است. جوجه همچنان به رشد در ماشین جوجه کشی ادامه می دهد قبل از آنکه مواد غذایی دریافت کند. البته، آنها دارای وزن نیستند، اما به اندازه کافی قد و قامت فعالیت و قوای خود را بدست می آورند.
آنها به طور غریزی علاقه مند به قرار دادن پنجه در آب یا آزمایش با چیزهای دیگرند. به نظر می رسد این مورد علاقه جوجه های گرسنه نیست. به سادگی و طبیعی راه آزمایش، شناسایی و یادگیری را از جوانتر ها یاد می گیرند. به طور کلی جوجه ها ۲۴ ساعت در ماشین جوجه کشی قرار می گیرند و اگر ۴۸ ساعت هم باشند آسیبی به آنها نمی رسد.

تغذیه جوجه ها

خوراک و آب باید در همه ی زمان ها در ماشین جوجه کشی وجود داشته باشد. جیره غذایی نباید روزانه اندازه گیری نشده باشد. در عوض باید خوراک کافی و آب تمیز در پایان تغذیه قرار داده شود. نباید اجازه دهید خوراک و آب با هم اجرا شوند!
بچه پرنده ها باید با پوره خشک تغذیه شوند. مرغها و قرقاول به خوبی خرد کردن و خمیر کردن را برای جوجه های خود انجام می دهند. وقتی که یک خوراک خمیر استفاده می شود شن مورد نیاز نیست. بهترین منبع یک فروشگاه خوراک طیور است.

جلوگیری از غرق شدن

ظروف آب یک مشکل برای جوجه ها در هفته اول است زیرا ممکن است در آن غرق شوند. گمان رسیدن به آب از این استدلال می شود که پرندگان به طور طبیعی از مایعات محیط اطراف خود استفاده می کنند. پرنده جوان تر نیاز دارد که خود را به طور کامل داخل آبی که در دسترس است پرتاب کند. پس از چند روز قطعا یک هفته این کار غریزی قرار دادن پا به آب از بین می رود.
شیوه مشترک برای جلوگیری از غرق شدن استفاده از یک ظرف کم عمق با قرار دادن تیله(گوی های کوچک) در بیشتر منطقه ظرف آب است . جوجه ها از بین فضای تیله ها آب می نوشند.

نوشته های مشابه

‫۲۳ دیدگاه ها

  1. سلام خدا قوت.بعد از ۲۱ روز که جوجه ها از تخم بیرون اومدن باید ۲۴ ساعت با همون رطوبت ۷۰ و همون دمای۳۷.۲ داخل دستگاه بمونن یه کم شه یا خارجشون کنیم از دستگاه

    1. نه نمیشه حتی ممکن بقیه جوجه های سالم رو هم خراب کنه
      بهتر که وارد پروسه جوجه کشی نکنید

  2. سلام وقتی جوجه یه قسمتی کوچکی از تخم مرغ را شکسته می تونه بیرون بیاد یا باید کمک کرد تا بیرون بیاد؟ یا چه طور متوجه بشیم که می تونه از تخم خارج بشه ؟

    1. وقتی که قسمت کوچکی رو میشکنه یعنی راه ورود هوا رو ازاد میکنه و کم کم برای بیرون اومدن از تخم تلاش میکنه
      نیازی به شکستن کامل تخم نیست خودش به مرور زمان کامل بیرون میاد

  3. سلام خسته نباشید
    من ۱۳ تا تخم مرغ نطفه دار خریدم روز ۴ چک کردم دیدم فقط ۲ تا نطفه داشت بقیش معلوم نبود یعنی مرده یا کوچیک من نمی تونم ببینم

  4. سلام.
    تخم مرغ ها رو درون دستگاه جوجه کشی قرار دادم ولی روز ششم متوجه شدم که قسمت پهن تخم مرغ ها رو به پایین بوده.
    لطفا راهنمایی کنید باید چکار کنم؟
    ممنون.

  5. سوال ۱: من تا روز ۴ ام تهویه به صورت تمام وقت کار نمیکرد و ۲ دقیقه روشن ۵ دقیقه خاموش بود و همینجور خاموش و روشن میشد تا رطوبت رو کنترل کنه اما از روز ۴ فهمیدم باید فن دائم روشن باشه و انجامش دادم
    نطفه ها آسیب ندیدند؟
    سوال ۲: هر ۸ ساعت تخم هارو میچرخونم اما در روز ششم یه سفر ۱ روزه رفتم و ۲۴ ساعت چرخش نداشتند ، آسیب دیدند نطفه ها؟

  6. سلام تخم هایی که من در داخل دستگاه ساده قرار دادم الان ۱۹ روزه هستند تکان میخورند وصدا میدهند آیا من باید کار خاصی انجام بدهم لطفا راهنماهیم کنید ممنون!!!

    1. چرخش تخم ها رو متوقف کنید و دمای و رطوبت را با توجه به میزان استاندارد تنظیم کنید و منتظر خروج جوجه ها باشید

  7. سلام ببخشید معمولا بعو تز اولین نوک زدن جوجه درون تخم چقدر طول میکشد تابیرون بیاید

  8. در دستگاههایی که خودشون تخم رو میچرخونن دیگه نیازی به چرخوندن تخم نیست ؟

    1. با سلام
      خیر دستگاه های گروه صنعتی اسکندری همه به صورت تمام اتوماتیک هستند و نیاز به چرخش نیست.

  9. سلام علیکم .در جه روزی باید چرخش تخم ها متوقف شود.ابتدا روزهجدهم یا انتها

    1. شما میتوانید دقیقاً ظهر روز هجدهم به حالت هچر درآورید و چرخش را متوقف فرمائید.

    2. سلام بعد ۲۱روز ک تخما شروع ب ترک خوردن کردن باید از دستگاه خارج بشن من یبار گذاشتم موند از گرما مرد

      1. خیر
        تا زمانی که جوجه ها کاملا از تخم خارج نشده اند و بدنشان خشک نشده باید در داخل دستگاه بمانند. پس از گذشت ۲۴ ساعت از تولد جوجه ها باید از دستگاه خارج بشوند.

    1. نخیر دوست عزیز اگر به آموزش نطفه سنجی تخم های نطفه دار در وب سایت ما توجه فرمائید خواهید دید که از روز سوم هم میتوانید نطفه سنجی را شروع نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋