آموزش اصولی دستی کردن و رام کردن عروس هلندی | نحوه اهلی کردن عروس هلندی

آموزش فوت و فن های رام کردن و اهلی کردن عروس هلندی در سنین مختلف

عروس هلندی به دلیل ظاهر بسیار زیبا و قابلیت سخن گفتن محبوبیت بالایی در بین پرورش دهنده های ایرانی و خارجی داشته و به عنوان محبوب ترین پرنده زینتی در کل دنیا شناخته می شود. معمولا اکثر افرادی که این پرنده ها را خریداری می کنند، قصدشان دستی کردن و رام کردن انها می باشد طوری که به راحتی روی دست و شانه آمده و دستورات صاحب خود را اجرا کند. 

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که رام کردن و دستی کردن عروس هلندی نیاز به تمرین ، صبر و حوصله دارد و زمانی که پرنده را به تازگی خریداری کرده باشید، حدودا دو هفته طول می کشد تا به شما و محیط جدید عادت کند؛ بنابراین عجله ای در یادگیری او نداشته باشید و یک محیط زندگی عالی را برای او فراهم کنید. 

در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم تمام تکنیک ها و فوت و فن های لازم برای دستی کردن عروس هلندی را به شما آموزش دهیم، اگر پرنده شما جوجه است، یا ان را به تازگی خریده اید و یا از چیزی ترسیده است، تمام این موارد در اینجا بررسی خواهند شد و راه حل های لازم برای رام کردن پرنده شما بیان خواهند شد، پس با ادامه این نوشته همراه باشید. 

شرایط لازم برای اهلی کردن عروس هلندی

اگر قصد نگهداری و پرورش یک عروس هلندی را در خانه دارید باید به این نکته توجه کنید که این پرنده بسیار حساس است و بعد از مدتی به صاحب خود وابسته می شود. بنابراین باید زمان کافی را با او بگذرانید تا پرنده را سرگرم کنید.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» قابلیت جوجه کشی از عروس هلندی
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
» دارای سنسور SHT سوئیس
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

در غیر این صورت عروس هلندی دچار افسردگی خواهد شد و مرگ او نیز محتمل است، افراد سالخورده ، کودکان ، زنان خانه دار و کسانی که در خانه کار می کنند، می توانند همدم های خوبی برای عروس هلندی باشند و او را حسابی سرگرم کنند. آنها به حدی به صاحب خود وابسته می شوند که در نبود آن با جیغ و داد و کندن پرهای خود ، اعتراض و نارضایتی و دلتنگی خود را بیان می کنند. 

پس در یک کلام می توان گفت که اگر وقت و زمان کافی برای نگهداری و مراقبت از عروس هلندی را دارید، برای خرید او اقدام کنید، در غیر این صورت یا از خرید تکی پرنده خودداری کنید یا آنها را به صورت جفت بخرید تا نر و ماده با هم سرگرم شوند و احساس تنهایی نکنند.
عروس هلندی مناسب برای اهلی کردن
عروس هلندی مناسب برای اهلی کردن

چه نوع عروس هلندی برای دستی شدن و اهلی شدن مناسب است؟

در خرید عروس هلندی دقت کنید که آنها فقط در سنین خاصی دستی می شوند. بنابراین اگر فردی یک عروس چند ساله را به شما فروخت یا هدیه داد، انتظار رام شدن و سخن گفتن را از او نداشته باشید چون که کار از کار گذشته است. برای اینکه بهترین پرنده را برای دستی شدن خریداری کرده باشید، حتما نکات زیر را قبل از تهیه پرنده مد نظر قرار دهید :

الف – حتما جنس نر را تهیه کنید چون که جسورتر هستند و برای اهلی شدن اشتیاق بیشتری دارند. عروس هلندی های ماده معمولا ساکت و گوشه گیر هستند و برای دستی کردن آنها باید زمان زیادی را بگذرانید.

ب – حتما از خود پرورش دهنده ها خرید کنید، فروشنده ها و واسطه ها از خلق و خو، سن و جنس عروس هلندی خبر ندارند و اگر هم داشته باشند مطمئن نیستند چون که با تعداد زیادی از آنها سر و کار دارد. اما پرورش دهنده ای که عروس هلندی خود را از جوجگی بزرگ کرده باشد، با خلق و خو و غذای مورد علاقه او آشنایی دارد و حتی می تواند سن و جنس پرنده را به شما بگوید. 

ج – قبل از خرید حتما وضعیت پرنده را از نزدیک بررسی کنید، پرنده های بی حال و خواب و آلوده و کسل، به احتمال خیلی زیادی بیمار هستند و باید از خرید آنها خودداری کنید. پرنده هایی که سرحال هستند و اشتهای خوبی دارند و به خودشان می رسند طبیعتا سالم هستند.

د – بهترین سن برای یک عروس هلندی مستعد یادگیری و آموزش ، بین ۳ الی ۴ ماهگی است. سعی کنید پرنده ای را بخرید که در این سن قرار دارد، همانطور که گفته شد پرورش دهنده خود پرنده سن و جنس دقیق جوجه خود را می داند.

پس اگر عروس هلندی شما بیشتر از یکسال سن داشت، باید قید آموزش و دستی کردن او را بزنید چون که از این سن به بعد ثبات شخصیتی پیدا خواهد کرد و امکان تغییر در رفتار او مشکل است. مگر اینکه تلاش زیادی به خرج دهید که نیاز به اشتیاق و اراده بالا دارد. 

و – همه نژادهای عروس هلندی هوش یکسانی دارند و قابلیت دستی شدن را دارند، بنابراین به شایعات توجه نکنید.

مراحل اهلی کردن عروس هلندی 

زمانی که پرنده را خریداری کردید، باید اتاق مخصوصی را برای او در نظر بگیرید، چون که آنها هنگام ورود به محیط جدید استرس زیادی خواهند داشت و باید کمترین رفت و آمد را به اتاق او داشته باشید تا در آرامش کامل به محیط جدید عادت کند. 

فقط کسی که پرنده را خریداری کرده می تواند اب و غذا را برای او ببرد، بعد از پر کردن آبخوری و دانخوری می توانید کنار قفس بشینید، بدون اینکه کار خاصی انجام دهید. اما اگر احساس کردید که پرنده از وجود شما در اتاق معذب است و خود را به دیواره آن می چسباند، می توانید او را تنها بذارید. نگران نباشید به مرور زمان به شما و مکان جدید عادت خواهد کرد، بدون اینکه نیاز به انجام کار خاصی باشد.

به عنوان اولین گام جهت دستی کردن عروس هلندی شما می بایست ترس، استرس و بی قراری پرنده را از بین ببرید. برای این کار از حرکت های ناگهانی در جلوی قفس پرنده جداً خودداری کنید چرا که باعث استرس پرنده می شود. باید ابتدا حضور خود را به پرنده اعلام کنید سپس به سمت قفس او حرکت کنید. زمانی که می خواهید به اتاق عروس هلندی وارد شوید باید چندین بار با ملایمت و لحنی مهربانانه نام پرنده را صدا بزنید تا از حضور شما آگاه شود.

وقتی اطراف قفس پرنده هستید سعی کنید سکوت را رعایت کنید و به عبارتی آرامش را به او هدیه دهید. یکی از روش هایی که پیشنهاد می شود قرار دادن دست ها در پشت خود است تا پرنده از امنیت خود اطمینان داشته باشد. در حالت کلی باید این باور را به او القا کنید که همه چیز عالی است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

بعد از گذشت دو هفته که پرنده آرامش خود را به دست آورد و به حضور شما عادت کرد، می توانید مقداری از دانه های مورد علاقه او را در دست خود قرار داده و دستتان را به آرامی به سمت قفس او ببرید و در جلوی دهان او بگذارید، چند لحظه در همان حالت بماند و واکنش عروس هلندی خود را رصد کنید.

آموزش دستی کردن عروس هلندی
آموزش دستی کردن عروس هلندی

در صورتی که پرنده داد زد و به گوشه قفس فرار کرد، یا اینکه حالت پرخاشگرانه به خود گرفت و دستتان را گاز گرفت. به هیچ نترسید و دستتان را نکشید، حتی اگر انگشت تان را زخمی کرد. به آرامی دستتان را از قفس بیرون بیاورید و این کار را به زمان دیگری موکول کنید تا اینکه عروس هلندی کاملا به این نتیجه برسد که قصد آسیب رساندن به او را ندارید. 

در این حالت است که پرنده دستی خواهد شد و هر زمان که دستتان را داخل قفس ببرید، بر روی دستتان خواهد آمد و می توانید افتخار کنید که عروس هلندی خود را اهلی کرده اید. 

اگر عروس هلندی شما از کسی یا چیزی ترسیده است و قصد رام کردن او را دارید، می توانید به همین روش اقدام کنید، اما اگر پرنده قصد گاز گرفتن دست شما را داشت، تحت هیچ عنوانی دستتان را نکشید حتی اگر خون بیاید، برای در امان ماندن از گاز عروس هلندی حتما از دستکش های چند لایه استفاده کنید. 

بعد از گذشت چند روز پرنده از سمت شما هیچ احساس خطری نخواهد کرد. اولین باری که عروس هلندی بر روی دست شما نشست، اجازه دهید که برای چند دقیقه در داخل قفس بماند، در حالی که روی دست تان نشسته است. پس از چند دقیقه به آرامی دست خود را از قفس بیرون بیاورید، اما اگر پرنده از روی دست شما پایین آمد ، این بدان معناست که هنوز تمایل به بیرون آمدن از قفس ندارد و این کار می توانید به زمان دیگری موکول کنید. 

بعد از گذشت چند روز که این عمل را تکرار کردید می توانید دست خود  را به همراه پرنده از داخل قفس خارج کنید. این کار بر خلاف امنیت پرنده است اما اکنون او به شما اعتماد دارد و حاضر است با شما به ماجراجویی بپردازد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که برخی از عروس های هلندی شاید به زمان بیشتری برای ترک منطقه امن خود نیاز داشته باشند از این رو باید صبر و شکیبایی زیادی به خرج دهید.

نکته مهم : برای دستی کردن عروس هلندی، زمانی که می خواهید پرنده را از قفس بیرون بیاورید ابتدا از کوتاه بودن بال های مخصوص پرواز او اطمینان حاصل کنید و همچنین تمامی درها و پنجره ها رو ببندید تا فکر فرار به سرش نزند. اگر قصد دارید پرنده خود را به صورت آزادانه در اتاق رها کنید، باید این کار را بعد از اهلی شدن او انجام دهید تا خود را به در و دیوار نکوبد. 

فرمان دادن به عروس هلندی 

یکی دیگر از کارهایی که برای دستی کردن عروس هلندی باید انجام دهید فرمان دادن است. وقتی که پرنده به بالا آمدن بر روی دست شما عادت کند شما می توانید انواع روش های جالب و سرگرم کننده ای را به آن یاد دهید. وقتی که شما انگشت خود را به سمت سینه یا شکم عروس هلندی می برید، در واقع به او فرمان پریدن بر روی دست خود را می دهید و در این موقع شما باید مکرر کلمه ” بپر بالا ” را تکرار کنید. بعد از مدتی که پرنده به این حالت عادت کرد شما تنها کافیست کلمه بپر بالا را تکرار کنید تا پرنده بر روی دست شما قرار بگیرد.

می توانید شکل برعکس این حالت را نیز به پرنده آموزش دهید؛ در واقع ابتدا باید عروس هلندی یاد بگیرد وقتی که کف دست خود را به سوی زمین می گیرید از روی دست شما پیاده شود و در این هنگام باید شما مکررا کلمه ” بیا پایین ”  را تکرار کنید تا در ذهن پرنده بماند. بعد از چند روز می توانید فرمان ” بیا پایین ” را بدهید تا پرنده از دست شما پیاده شود. اگر این دو فرمان را به پرنده یاد دهید کنترل بیشتری بر روی آن خواهید داشت. این کار را برای دستی کردن عروس هلندی بیشتر به هنگام قرار دادن پرنده در قفس و یا خارج کردن آن می توانید انجام دهید. 

نوازش روشی تاثیرگذار برای دستی کردن عروس هلندی 

بعد از آن که عروس هلندی شما این دو فرمان را کاملا آموزش دید، می توانید او را به لمس و نوازش کردن نیز عادت دهید. عروس هلندی نوازش قسمت های سر، پشت، گونه، بخش های زیر بال را خیلی دوست دارد. البته بسیاری بر این باورند که پرنده نوازش شکم را دوست دارد که صحیح نمی باشد. شما باید قسمت های مختلف بدن این پرنده را لمس کنید تا این که بفهمید کدام قسمت برای او خوشایند تر است. وقتی که توانستید در این کار موفق شوید پرنده به نشانه لذت و رضایت نوک خود را به هم می زند و همچنین مردمک چشمش تغییر می کند و در حالت کلی می توانید آرامش را در او ببینید.

سوالات متداول 

آیا میتوان چند عروس هلندی را به صورت همزمان دستی کرد؟

دستی کردن چند عروس هلندی با یکدیگر به دلیل اینکه توجه آنها به همدیگر جلب می شود، دشوار است. بهتر است برای دستی کردن آنها را از یکدیگر جدا کنید در این شرایط نیز به دلیل وابستگی عروس هلندی ها به  همدیگر امکان اینکه آموزش های شما نتیجه بخش نشود بسیار است.

چقدر طول میکشد تا عروس هلندی رام و دستی شود؟

برای دستی کردن عروس هلندی نمیتوان یک بازه زمانی دقیقی تعیین کرد چون بسته به اجتماعی بودن، عادت به شما و محیط جدید، میزان انس گرفتگی روند دستی شدن به کندی و یا به سرعت طی خواهد شد که ممکن است برخی از آنها بعد از دو هفته و برخی دیگر حداقل دو ماه طول بکشد. 

بنابراین در این زمینه صبوری لازم را داشته باشید و به پرنده خود وقت بدهید. 

عروس هلندی سن بالا را میتوان دستی کرد؟

عروس هلندی های سن بالا را هم میتوان با آموزش های مداوم رام کرد اما ممکن است این کار مقداری زمان بر باشد. زیرا با گذر از سن یک سالگی میزان آموزش پذیری آنها به شدت پایین می آید. 

چنانچه عروس هلندی سن بالای شما اجتماعی است به راحتی دستی خواهد شد.

بهترین سن برای رام و دستی کردن عروس هلندی 

بهترین سن عروس هلندی برای رام شدن سه ماهگی می باشد و تا سن ۸ ماهگی شیوه آموزش پذیری آنها به سرعت طی خواهد شد اما با گذر از هست ماهگی روند یادگیری دچار کندی خواهد شد. 

چگونه میتوان عروس هلندی ترسیده را رام و دستی کرد؟

در مواجهه با عروس هلندی ترسیده به آرامی نزدیک  قفس شوید و با لحنی آرام با آن صحبت کنید. برای کاهش استرس پرنده دو قطره گلاب طبیعی در دهانش بچکانید. همچنین به زور آن را از قفس بیرون نیاورید تا آرام شود. پس از آنکه عروس هلندی آرام شد. 

غذایی که به آن علاقه دارد را بر روی دست خود قرار دهید و به داخل قفس ببرید. 

سخن آخر 

در حالت کلی بدانید که تمام عروس هلندی های جوجه و جوان مستعد یادگیری و اهلی شدن هستند و این به تلاش شما بستگی دارد که چقدر برای پرنده وقت بگذارید. اگر با صبر و حوصله برای آموزش او اقدام کنید و از انواع مواد غذایی در تغذیه او استفاده کنید و مهر و محبت خود را به او نشان دهید،  مسلما پرنده نیز به شما عادت خواهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس