همه چیز درباره طوطی سنگالی | پرورش و نگهداری از طوطی سنگالی

نحوه آموزش و نگهداری طوطی سنگالی در خانه

طوطی سنگالی که در زبان انگلیسی senegal parrot نامیده می شود، یکی از پرنده های منقار کج و از خانواده طوطی سانان است که اصالتا به قاره آفریقا تعلق دارد که از شرق سنگال تا کشور چاد پراکنده شده اند. اما امروزه نمونه های زیادی از آنها را می توان در خانه ها و پرنده فروشی ها یافت.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع طوطی سانان
» دارای پمپ آب اتوماتیک
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

در این نوشته از چیکن دیوایس در مورد خصوصیات و ویژگی های طوطی سنگال ، نحوه پرورش و نگهداری آنها و شرایط مناسب برای زندگی آنها بحث خواهیم کرد. اگر علاقه مند به نگهداری از این طوطی باهوش و بامزه هستید، حتما ادامه این نوشته را مطالعه بفرمایید. 

آشنایی با خصوصیات ظاهری و رفتاری طوطی سنگال

این پرنده در رده پویسفالوس ها قرار دارد که دارای سه زیر گونه به نام های red bellied، meyer و jardine است. این سه زیر دو گونه دارای سطح هوشی و رفتار یکسانی هستند، اما تفاوتی در رنگ پرهای زیر شکم دارند. 

آشنایی با خصوصیات ظاهری و رفتاری طوطی سنگال - چیکن دیوایسدر بدن این این سه گونه می توان ترکیبی از پرهای زرد، نارنجی، سبز، خاکستری ، قرمز ، قهوه ای و … را مشاهده کرد. اما جالب است بدانید که هر سه آنها دارای سر و گردن خاکستری رنگ هستند و تنها رنگ سینه آنها متفاوت است که یکی زرد، دیگری نارنجی و آخری قرمز تیره است. 

آنها معمولا در طبیعت بین ۲۰ الی ۳۰ سال عمر می کنند، اما در صورتی که در شرایط محیطی و تغذیه ای خوبی به سر ببرند و توسط شکارچیان نیز شکار نشوند، تا ۵۰ سال می توانند عمر کنند. 

طول اندازه بین طوطی سنگال از ابتدای نوک تا انتهای دم بین ۲۳ الی ۲۶ سانتی متر است که تقریبا هم اندازه با یک عروس هلندی خواهد بود. هم چنین وزن آنها بین ۱۱۰ الی ۱۷۰ گرم می باشد که طبیعتا پرنده نر جثه بزرگتر و وزن بیشتری خواهد داشت. 

آنها با اینکه جثه کوچکی دارند، اما همانند طوطی های برزیلی و کاسکو باهوش و بازیگوش هستند، حتی در صورت وقت گذاشتن و آموزش می توان ترفند ها و ملودی هایی را به آنها آموخت. بنابراین علی رغم چهره خشنی که دارند، بسیار مهربان و انسان دوست هستند. 

آنها در بدو ورود به محیط جدید، کمی خجالتی و ترسو به نظر خواهند رسید اما به مرور زمان به محیط جدید و صاحب جدید خود عادت خواهند کرد و به مونس و همدم شما مبدل خواهند شد، به شرطی که زمان و وقت کافی را برای اهلی کردن پرنده اختصاص داده باشید. 

طوطی های سنگالی نیز مانند سایر طوطی سانان نیاز به توجه و محبت صاحب خود دارند، اما در صورت بی توجهی جیغ و دادهای بلند او را نخواهید شنید و پرنده های آرام و مهربانی هستند. 

اگر زمان کافی برای سرگرم کردن و آموزش طوطی سنگالی ندارید، بهتر است آنها را به صورت جفت تهیه کنید تا با جفت خود سرگرم شود، در این صورت پرنده دچار افسردگی و پرکنی نخواهد شد و زندگی خوبی را در کنار شما خواهند داشت. 

حرکت ها و اشاره ها و معنی آنها

اگر بخش سیاه چشم آنها کوچک می شود، به معنی این است که او از چیزی لذت می برد. و اگر بزرگ شود به این معنی است که آنها می ترسند، حالت عصبانیت فقط در یک حالت طبیعی است. هنگامی که آنها در حالت ترس هستند، بالهای آنها به صورت صاف به سمت پایین می افتد. اگر عصبانی باشند، بالها را کرک می کنند. فریاد زدن برای طوطی نرمال است، و آنها همیشه فریاد می زنند، این یک روش صحبت کردن است.

محیط مناسب برای نگهداری طوطی سنگالی چگونه است؟

با توجه به اینکه جثه کوچکی دارند، بنابراین به راحتی در قفس های یک متری قابل پرورش خواهند بود. اما برای افزایش نشاط و شادابی پرنده ، روزانه چندین بار او را از قفس بیرون آورده و اجازه پرواز و گشت و گذار در محیط را به طوطی خود بدهید. 

اما یادتان باشد تا زمانی که کاملا اهلی نشده ، او را از قفس بیرون نیاورید چون امکان فرار کردن ، زخمی کردن خود یا دیگران ، شکستن شیشه ها و وسایل و هر اتفاق دیگری وجود دارد.

محیط مناسب برای نگهداری طوطی سنگالی چگونه است؟ - چیکن دیوایسدر محیط زندگی آنها باید دما و رطوبت ثابتی وجود داشته باشد تا تحت تاثیر تغییرات دما و رطوبتی قرار نگیرد. 

در اتاق او حتما از فن تهویه استفاده کنید تا هوای تازه را وارد اتاق کرده و هوای آلوده را بیرون کنید، این کار به سلامت طوطی شما کمک خواهد کرد، برای تامین حرارت در مواقع سرد سال می توانید از بخاری گازی، برقی و یا شوفاژ استفاده کنید. هم چنین در صورت کم بودن رطوبت اتاق پرنده می توانید از رطوبت سازهای اولتراسونیک بهره ببرید.

زمانی که طوطی را به تازگی خریداری کرده باشید، وجود هر گونه سر و صدا و رفت و آمد افراد، سبب وارد آمدن استرس به پرنده خواهد شد، بنابراین تا جای امکان سعی کنید محیط آرام و ساکتی را برای او فراهم کنید تا در نهایت آرامش، خود را با محیط جدید وفق دهد. 

به مرور زمان پس از عادت کردن طوطی به شما و محیط جدید، می توانید او را از قفس بیرون بیاورید تا در اتاق و فضای خانه پرواز کند و با سایر افراد و فضاها آشنا شود. به شرطی که وسیله های خطرناک را از دسترس او خارج کنید.

در خرید طوطی سنگالی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

بهتر است سنگال های جوان را خریداری کنید چون سنگال های پیر و مسن به درد آموزش نخواهد خورد و اگر وحشی باشند تا آخر عمر با همان حالت وحشی خواهد ماند. اما سنگال هایی که بین شش الی یک سال سن دارند، گزینه های مناسبی برای آموزش و اهلی کردن خواهند بود. 

برای اینکه متوجه جوان و نابالغ بودن طوطی سنگال شوید حتما به چشم های پرنده توجه کنید، سنگالی های نابالغ دارای عنبیه سیاه رنگی هستند و حالت وحشیانه کمتری به خود می گیرند، هم چنین جثه آنها از سایر طوطی های بالغ کوچک تر است. 

سنگالی های بالغ عنبیه زرد رنگی دارند و حالت تهاجمی بیشتری از خود نشان می دهند. اگر می خواهید یک جفت نر و ماده از آنها را خریداری کنید حتما به دو مورد توجه ویژه ای داشته باشید.

یکی سر و دیگری پرهای سبز سینه ، معمولا سنگالی های نر سر بزرگتری نسبت به سنگالی های ماده دارند و در صورت توجه به مثلث سبز رنگ روی سینه آنها متوجه خواهید شد که راس مثلث سبز در پرنده های ماده تا مابین پاها کشیده شده و در پرنده های نر این مثلث کوتاه تر است و قسمتی از سینه را پوشانده است. 

به این نکته نیز توجه کنید که سنگالی های نر نسبت به ماده ها هوش بالاتری دارند و اگر می خواهید به آنها ترفند و حرکات آکروباتیک و یا سوت زدن آموزش دهید، حتما جنس نر را انتخاب کنید. که نحوه تشخیص آنها در بالا توضیح داده شد.

قبل از خرید به بیمار نبودن پرنده توجه کنید معمولا طوطی هایی که بیمار هستند، چشمانی خواب آلود دارند و دائما در حال چرت زدن هستند، هم چنین در صورت بردن انگشت به سمت او ، واکنش زیادی از خود نشان نخواهد داد. طوطی های بیماری اشتهای کمی دارند و تمایلی به آب و غذا خوردن ندارند. 

جوجه کشی از طوطی سنگالی

روش دیگری نیز برای تهیه جوجه های این طوطی وجود دارد و آن جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده با استفاده از دستگاه جوجه کشی است که معمولا افراد حرفه ای و علاقه مند به کسب درآمد از فروش طوطی ها، این روش را انتخاب می کنند. 

اگر شما هم می خواهید از طریق فروش جوجه های طوطی سنگالی و هر پرنده دیگری به درآمد برسید و یا جوجه طوطی مورد نیاز خود را با قیمت بسیار پایینی به دست آورید، می توانید تعدادی تخم نطفه دار این پرنده را به همراه یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای مانند ایزی باتور شش تهیه کنید و کار جوجه کشی از آنها را شروع کنید.

چه غذایی برای طوطی سنگالی مناسب است؟

آنها توانایی تغذیه از انواع دانه ها مانند ارزن و کتان و کافشه و شاهدانه ، میوه و سبزیجات مانند کلم ، کاهو، سیب، گلابی، توت فرنگی ، هلو، انواع آجیل خام و بدون نمک مانند بادام زمینی و بادام هندی ، گردو با پوست ، پسته ، فندق ، تخم انواع دانه ها مانند تخم آفتابگردان، تخم کدو و… را دارند.

چه غذایی برای طوطی سنگالی مناسب است؟ - چیکن دیوایسهم چنین به منظور تغذیه بهتر آنها و تامین انواع مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن آنها می توانید از پلت های مخصوص طوطی سانان برای تغذیه سنگال خود استفاده کنید. با مشورت متخصص می توانید از مولتی ویتامین و مکمل های معدنی جهت تقویت بدن پرنده استفاده کنید.

در صورتی که جوجه چند ماهه این پرنده را خریداری کرده اید و هنوز دانخور نشده است، لازم است که از سرلاک مخصوص طوطی ها برای رشد سنگال استفاده کنید. 

نحوه آموزش به طوطی سنگالی

اگر در خرید خود موفق عمل کردید و یک طوطی سنگالی نر و نابالغ خریداری کردید، پس از گذشت چند هفته از حضور او در خانه شما ، کاملا به شما و محیط جدید عادت خواهد کرد و در این زمان می توانید برای آموزش طوطی سنگالی اقدام کنید.

دقت کنید تا زمانی که پرنده کاملا به شما و محیط جدید عادت نکرده باشد و حالت تدافعی و وحشیانه خود را کنار نگذاشته باشد، نمی توانید آموزش های لازم را به او بدهید چون که تمام حواس پرنده صرف دفاع از خودش خواهد شد و هیچ تمرکزی برای یادگیری حرکات نخواهد داشت. 

آموزش به طوطی را با حرکات ساده شروع کنید، به عنوان مثال زمانی که کلمه “بیا” را می گویید، پرنده باید به سمت شما بیاید. برای این کار غذا را در دستتان بگیرید و کلمه بیا را تکرار کنید.

نحوه آموزش به طوطی سنگالی - چیکن دیوایسآن را باید با یک تن صدا و لحن ثابتی تکرار کنید و باید آنقدر تکرار کنید تا اینکه طوطی برای خوردن غذا به روی دست شما بیاید. پس از یادگیری کامل این ترفند می توانید سراغ کلمه بعدی بروید. 

هیچ وقت برای آموزش پرنده ، او را گرسنه نگه ندارید، این ظلم را در حق طوطی خود نکنید، ضمن اینکه آب و غذای او را مرتب می دهید، آموزش را کمی قبل از غذا دادن شروع کنید تا پرنده آمادگی کامل برای خوردن غذا داشته باشد. اما در صورت عدم واکنش غذای او را بدهید و آموزش را به وعده غذایی بعدی موکول کنید. 

به یاد داشته باشید که طوطی سنگالی نمی تواند صحبت کند، اما به راحتی می تواند تقلید سوت، و حتی زنگ، تلفن، و چیزهای دیگر را یاد بگیرد. لحن های ساده مانند اول جمله “تولدت مبارک” را امتحان کنید. در حالی که اطراف او هستید سوت بزنید و در عرض یک ماه و یا حتی کمتر، شما کم کم سوت زدن او را خواهید شنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      همه چیز بستگی به شیوه نگهداری شما داره

  1. کی گفته سنگال حرف نمیزنه من سنگال دارم بیشتر از ۵۰ کلمه کامل میگه

  2. یکی از عکس ها به اشتباه مر بوط به طوطی امازونه ، اصلاح بفرمایید تا مقاله تون کامل بشه

  3. سلام ، ببخشدی طوطی سنگال برای نگه داری در اپارتمان بهتره یا گرینچیک؟ درواقع سوالم اینه که ایا هر دو به یه اندازه بامزه و بازیگدش هستن و هوش و رفتار این دو نژاد تفاوت خاصی نداره؟ من شنیدم گرین چیک باهوش تره ،
    کدام نژاد رو پیشنهاد میکنید برای نگه داری؟
    چیز دیگه ای که میخاستم بپرسم قیمت این دو نژاد بود، هر دو یه قیمتن.؟ ایا سنگال توی ایران کم یاب تره؟
    ببینید اینجوری بگم که برام مهمه یه طوطی کم سر و صدا داشته باشم ولی دوست دارم شیرین کاری یادش بدم و شاد و پر انرژی باشه، مثلن اگه مشکل قیمت نبود تا حالا حتمن تا الان یه جفت “کایک “خریده بودم الان دنبال یه نژاد میگردم که از شباهت بیشتری به کایک داشته باشه و باهوش و کم صدا باشه …..

    1. گرینچیک هوش بالاتری داره ، از پرورش دهنده های طوطی هم می تونی مشاوره بگیری
      برای مشاهده قیمت ها هم از سایت های اگهی استفاده کنید

    2. طوطی سنگال طوطی فوق العاده باهوش ترب نسبت به گرینچیک هست سر و صدای کمتر از گرینچیک البته کاملا بی سر و صدا هستند کرده ندارند به اون صورت و توانایی صحبت کردنشون بیشتر از گرینچیک هست تبریک و بامزگی بسیار قابل قبولی دارند و در کل خوراک آپارتمان هستند فقط در صورتی که با بچه میخواد نگهداری کنید حواستون به نوک فوق العاده قویش باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس