جدول دما و رطوبت جوجه کشی | آموزش جوجه کشی از پرندگان

جدول دما و رطوبت جوجه کشی

جوجه کشی از پرندگان مختلف مدت زمان متفاوتی دارد که به آن طول دوران جوجه کشی گفته می شود. جوجه کشی از تخم های نطفه دار هر پرنده ای از دو مرحله ستر و هچر تشکیل شده است. فرایند جوجه درآوری از تخم های نطفه دار پرندگان نیازمند فراهم نمودن دما و رطوبت مطلوب جوجه کشی است.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» قابلیت جوجه کشی از تخم پرندگان زینتی و محلی
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
» شبیه سازی کامل چرخش تخم توسط پرنده مادر
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

اگر دما و رطوبت به اندازه مطلوب و همچنین چرخش و تهویه مناسب برای جوجه کشی تامین نشود ، جوجه کشی موفقیت آمیز نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم شما را با تعاریف و شرایط مناسب برای جوجه کشی آشنا کرده و دما و رطوبت مطلوب برای جوجه کشی از انواع پرندگان را ارائه کنیم.

جدول دما و رطوبت جوجه کشی | جدول زمان بندی جوجه کشی انواع تخم ها :

در لیست زیر جدول دما و رطوبت جوجه کشی هر پرنده و دوران جوجه کشی و همچنین زمان ستر و هچر و کل دوره جوجه کشی لیست گردیده است.

نکته ۱ : در برخی از طیور به دلیل تفاوت در نژاد ها ، طول دوره جوجه کشی متفاوت می باشد. در نژاد های سنگین تر این مقدار بیشترین و در سبکتر کمترین خواهد بود.
نکته ۲ : روز انتقال به هچر ، ۳ روز قبل از روز پایانی است . برای تمامی پرنده ها این مورد رو در نظر بگیرد . منظور از ۳ روز ، ۳ روز کامل هست. برای مثال در مرغ ، روز ۱۹ ام ، روز ۲۰ ام و روز ۲۱ ام ، جمعا سه روز کامل میشود . پس تخم ها در ابتدای روز ۱۹ ام به هچر منتقل میشن.
نکته ۳ : اگر اطلاع دقیق از نژاد ندارید ، میانگین روز هچر رو در نظر بگیرید و اگر مشاهده کردید که پرنده زودتر نوک زده ، تخم ها رو منتقل به هچر .
نام پرندهدما ستررطوبت ستردما هچررطوبت هچرطول جوجه کشی
مرغ۳۷.۵۶۰۳۷.۲۷۰ ۲۱ روز
بوقلمون۳۸۶۰۳۷.۲۷۰۲۸
اردک۳۸۶۵۳۷.۲۷۵۲۸
غاز۳۸۶۵۳۷.۲۷۵۳۰
بلدرچین۳۷.۷۶۵۳۷.۲۷۰۱۷
قرقاول۳۷.۶۶۵۳۷.۲۷۵۲۵
شترمرغ۳۶.۳۲۵۳۶.۶۳۰۴۲
کبک۳۷.۵۶۰۳۷۷۰۲۴
کبوتر۳۷.۵۶۰۳۷۷۰۱۷-۱۹
قو۳۷.۵۶۵۳۷۷۵۳۵-۴۱
مرغ عشق۳۷.۵۶۳۳۷.۲۷۵۱۸-۲۰
مرغ مینا۳۸۶۰۳۷.۵۷۰۱۷-۱۸
عروس هلندی۳۷.۵۶۰۳۷.۲۷۰۲۰-۲۱
کاسکو۳۷.۵۶۳۳۷.۲۷۵۲۸
کاکادو۳۷.۵۶۰۳۷.۲۷۵۳۰
ماکائو۳۷.۵۶۳۳۷.۲۷۵۲۴-۲۸
فنچ۳۷.۵۵۸۳۷.۲۷۰۱۲-۱۴
قناری۳۸۶۰۳۷.۲۷۲۱۴
طاووس۳۷.۷۶۵۳۷.۲۷۵۲۷-۳۰
مرغ گینه ای۳۷.۵۶۰۳۷.۲۶۵۲۶-۲۸

مرحله ستر در جوجه کشی :

مرحله ستر اولین مرحله در جوجه کشی از تخم های نطفه دار پرندگان است. در جدول دما و رطوبت جوجه کشی انتهای مطلب می توانید طول دوره ستر هر پرنده را مشاهده کنید.در این مرحله که ۳ روز ماقبل آخر جوجه کشی است ، به دلیل دمای مناسب نطفه از فاز گازی به فاز مایع و سپس به فاز جامد تبدیل می شود. در مرحله ستر جنین تشکیل شده با تغذیه از کیسه زرده رشد و نمو پیدا می کند و از کیسه هوایی تخم ها تنفس می کند.

مرحله هچر در جوجه کشی :

در مرحله هچر که ۳ روز آخر جوجه کشی محسوب می شود ، جوجه در داخل تخم به اندازه کافی رشد کرده و آماده خروج از تخم است. در جدول دما و رطوبت جوجه کشی انتهای مطلب می توانید طول دوره هچر هر پرنده را مشاهده کنید.جوجه در این مرحله به پوسته تخم نوک زده و و آن را می می شکند و خارج می شود.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» قابلیت جوجه کشی از تخم پرندگان زینتی و محلی
» استفاده از سیستم سوئیچینگ به جای ترانس برای افزایش راندمان
» دارای سنسور SHT نسل چهارم با کارایی و دقت بالا
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

شرایط مناسب برای جوجه کشی :

۱- دما :

دما و حرارت برای تبدیل نطفه به فازهای مختلف و رشد جنین ضروری است. دمای مناسب برای مرحله ستر پرندگان به صورت عمومی حدود ۳۷.۷ درجه سانتی گراد است. جوجه کشی از تخم های نطفه دار نسبت به دما بسیار حساس است به طوری که افزایش یا کاهش یک درجه ای دما از دمای مطلوب می تواند منجر به تلف شدن تخم های نطفه دار شود. در مرحله هچر که جوجه ها به اندازه کافی رشد کرده اند و در حال خروج از تخم هستند ، دما مقدار اندکی و در حد چند دهم درجه سانتی گراد کاهش پیدا می کند.

۲- رطوبت :

رطوبت نیز از المان های مورد نیاز برای جوجه کشی است. میزان مطلوب رطوبت برای انواع پرندگان به صورت عمومی بین ۵۵ تا ۶۵ درصد است. توجه داشته باشید که رطوبت کمتر از این میزان می تواند منجر به تبخیر بیش از اندازه محتویات تخم و کاهش اندازه کیسه هوایی شده و تنفس جنین را با مشکل مواجه کند. این معضل می تواند منجر به تلف شدن جنین در داخل تخم های نطفه دار شود.

رطوبت بالا نیز می تواند برای هچ شدن جوجه ها مشکل ساز باشد. اگر رطوبت به اندازه خیلی زیاد باشد ، منجر به غرق شدگی و یا خفگی جوجه ها می شود. رطوبت در مرحله هچر باید به حداکثر میزان خود برسد. زیرا در این مرحله جوجه ها در حال نوک زدن به پوسته و شکستن آن هستند و رطوبت بالا می تواند منجر به مرطوب شدن پوسته و شکستن راحت آن توسط جوجه ها شود.

۳- چرخش تخم ها

همانطور که اشاره شد ، جنین در مرحله ستر در حال رشد است. بنابراین برای جلوگیری از چسبیدن آن به پوسته باید تخم ها هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار به صورت کامل چرخانده شوند در غیر این صورت جنین تشکیل می شود ولی به پوسته می چرخد و در زمان هچ نمی تواند از تخم خارج شود. در مرحله هچر چرخش تخم ها باید متوقف شود.

۴- تهویه و اکسیژن رسانی

پوسته تخم ها دارای هزاران منافذ کوچک هستند که از طریق آن ها اکسیژن را جذب کرده و دی اکسید کربن را دفع می کنند. بنابراین برای تامین اکسیژن و دفع دی اکسید کربن باید تهویه یا سیرکولاسیون هوا به صورت مناسب در داخل دستگاه جوجه کشی انجام بگیرد.

جدول دما و رطوبت جوجه کشی در طیور 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس