برنامه نوردهی سالن مرغ تخمگذار | جدول نوردهی مرغ بومی

تهیه نور مطلوب در لانه مرغ های تخمگذار

سال ها پیش تصور می شد که مرغ ها در زمستان تولید ندارند و تخم گذاری آنها از بهار آغاز میشود. مرغداری مدرن به این تصور پاسخ منفی داد. نور از طریق چشمان حیوان، اعصاب مربوطه را تحریک کرده که اثر این تحریک به مغز می رود و با دستور مغز غده های مخصوصی در اندام جنسی حیوان هورمون هایی ترشح می کنند. این هورمون ها باعث بلوغ جنسی و تولید تخم مرغ میشود.

دستگاه جوجه کشی صنعتی | دستگاه جوجه کشی 2016 تایی
دستگاه جوجه کشی صنعتی | دستگاه جوجه کشی ۲۰۱۶ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع مرغ
» بدنه ضد زنگ از جنس PVC فشرده و یکپارچه
» رطوبت ساز اتومایزر
قیمت : ۱۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان

برنامه نوری پولت ها و مرغ های تخم گذار از یکدیگر متفاوت بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت این موضوع به صورت اختصاصی در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس در مورد اهمیت نور و نحوه نوردهی مرغ های تخمگذار بحث نموده ایم.

اهمیت برنامه نوردهی دقیق در پولت ها و مرغ تخم گذار

پولت های سبک و نیمه سنگین در سن ۲۰ هفتگی شروع به تخمگذاری می نمایند وقتی پولت ها تحت تاثیر نوردهی بیش از حد مطلوب باشند، زودتر به تخم آمده وتا مدت ها تخم مرغ های بسیار ریز تولید می کنند. اینگونه تخم ها برای بازار مطلوب نبوده و ارزش اقتصادی کمی دارند.

این پدیده منفی معمولا زمانی اتفاق می افتد که جوجه ها در ماه های اول بهار به دنیا آمده باشند، لذا رشد این جوجه ها مصادف با روزهای طولانی آخر بهار یا تابستان می باشد.

مرغدار می تواند به راحتی با این پدیده منفی مقابله نموده و به این منظور برنامه ای منظم جهت نوردهی سالن های پرورش اعمال نماید و یا در صورت خرید پولت ها از تولید کننده دیگر، باید بر برنامه نوردهی پرورش آنها نظارت داشته باشد.

اوقات نوردهی در خلال تخمگذاری مرغ ها نباید کاهش یابند

برای تولید منظم تخم، مرغ ها نیاز به نوردهی کافی با شدت مطلوب دارند این موضوع کاهش تخمگذاری مرغ ها را در زمستان توجیه می نماید.

برای افزایش ساعات نوردهی مرغ تخم گذار، از لامپ و نور مصنوعی استفاده میشود. به این منظور پس از اتمام روز و نبود نور خورشید، لامپ های سالن پرورش مرغ تخم گذار روشن شده و نور اضافی را برای پرندگان تامین میکنند.

به گونه ای که طول زمان روشنایی سالن در روز به حدود ۱۶ تا ۱۸ ساعت افزایش پیدا کرده و ادامه یابد. در غیر اینصورت با کاهش میزان نور در طول روز، مرغ تو لک رفته و میزان تخم گذاری نیز شدیدا کاهش یافته و یا متوقف میشود. مقاله علت کاهش تخم گذاری مرغ را مطالعه نمایید.

شدت نور مناسب برای برنامه نوردهی

شدت نور برای هر مترمربع سطح سالن مرغداری می بایستی ۲ تا ۳ وات باشد. مرغدار می تواند از لامپ های مهتابی فلورسنت نئون و لامپ های کوچک سری با قدرت ۲۵ تا ۴۰ وات استفاده نماید.

شدت نور مناسب برای برنامه نوردهی - چیکن دیوایساستفاده از لامپ های LED این مزیت را دارند که بصورت یکنواخت سالن را روشن کرده و به راحتی قابل تنظیم می باشند. طریقه استقرار لامپ ها باید بگونه ای باشد که در تمامی نقاط سالن پرورش، نور با یک شدت تابیده شود.

در سالن مرغ تخمگذار و سیستم قفسی لامپ ها در طول راهروی سرویس نصب خواهند شد. تمیز کردن مستمر لامپ ها و تعویض فوری لامپ های سوخته نباید فراموش شود. برای بهره برداری بیشتر و جلوگیری از اتلاف نور لامپ ها ضروری است در بالای هر لامپ بشقابک سفید رنگی به منظور انعکاس نور به سمت پایین نصب شود.

جدول نوردهی مرغ بومی

همانطور که ذکر شد نور یکی از عوامل مهم در تخمگذاری مرغ ها میباشد. مرغ ها در زمان تخم گذار باید به اندازه کافی نور دریافت کنند، همچنین آنها قبل از رسیدن به سن بلوغ باید با یک برنامه منظم، نوردهی شوند تا به موقع شروع به تخم گذاری نمایند.

بهترین میزان نوردهی پرنده پس از رسیدن به سن بلوغ، ۱۶ ساعت در طول شبانه روز است. در جدول زیر ساعات نوردهی و شدت نور، به طور کامل در سنین مختلف مشخص شده است.

برای رشد بهتر پرنده لازم است تا در ۲۴ ساعت اول تولد، به طور کامل نور دریافت کند. این امر سبب شده تا جوجه ها با محیط آشنا شده و استرس کمتری داشته باشند.

پس از گذشت ۲۴ ساعت از تولد جوجه مرغ ها، تا انتهای هفته اول، پرنده در روز ۲۳ یا ۲۴ ساعت نوردهی لازم دارد. برای این منظور کافی است لامپ ها را به طور کامل روشن نگه داشته و یا تنها یک ساعت از شبانه روز آنها را خاموش کنید.

با گذر از هفته اول پرورش مرغ تخم گذار و شروع دوران رشد جوجه ها، لازم است تا این میزان نوردهی به مرور کاهش یابد. برای این منظور کافی است در هر هفته یک تا دو ساعت میزان نوردهی مرغ تخم گذار را کاهش دهید. کاهش ساعات نوردهی تا زمانی ادامه می یابد که پرنده در طول روز از ۱۱ ساعت نور کافی برخوردار شود. این میزان نور تا سن ۲۰ هفتگی کافی خواهد بود.

پس از شروع تخم گذاری مرغ ها، در سن ۲۰ هفتگی، لازم است تا رفته رفته میزان نوردهی در طول روز افزایش پیدا کند و تا انتهای پرورش پرنده ادامه یابد.

بهترین میزان نوردهی برای مرغ تخم گذار ۱۶ ساعت در شبانه روز می باشد.

همانطور که گفته شد نور و شدت آن در سالن های تخمگذار فاکتورهای تعیین کننده ای بوده و شدت آن باید توسط کنترلرهای مخصوص همچون لوکس متر و دیمر تنظیم شود.

برای روشنایی سالن مرغداری چه نوع لامپی استفاده کنیم؟

جهت روشنایی نور سالن می توان از انواع لامپ های رشته ای معمولی، فلورسنت، لامپ کم مصرف و یا LED استفاده کرد.

اما بایستی از عمر مفید لامپ ها نیز اطلاع داشته باشید چون با گذشت زمان لامپ ها دچار افت شدت نور میشوند. استفاده از لامپ های مهتابی به دلیل تولید نور آبی و اثرات نامطلوب آن توصیه نمیشود.

برای روشنایی سالن مرغداری چه نوع لامپی استفاده کنیم؟ - چیکن دیوایسرنگ نور لامپ جهت رشد جوجه ها در مرغداری آنچنان تفاوت زیادی ایجاد نمیکند ولی در مرغداری های گوشتی از نور قرمز استفاده میشود. چون نور قرمز مانع عارضه کانی بالیسم در بین مرغ ها میشود. همچنین نور قرمز باعث آرامش و کاهش تحرک در جوجه ها شده که در گله های گوشتی به این موضوع بسیار اهمیت داده میشود.

آیا از لامپ مادر مصنوعی میتوان برای روشنایی سالن مرغهای تخمگذار استفاده کرد؟

لامپ مادر مصنوعی بیشتر در هفته های اول رشد برای گرمایش جوجه ها کاربرد دارد. با این حال برای تامین گرمایش مرغ های تخمگذار بالغ نیز میتوان از لامپ مادون قرمز استفاده کرد. همچنین برای تهیه نور قرمز در مرغداری ها، بیشتر از لامپ های مادون قرمز و یا لامپ مادر مصنوعی استفاده میشود.

کاربرد اصلی این نوع لامپ ها جهت گرم نمودن جوجه ها و از بین بردن میکروب ها و باکتری های بیماری زا می باشد. چرا که اشعه مادون قرمز خاصیت میکروب کشی دارد.

برای مرغ های تخمگذار کدام رنگ نور مناسب است؟

در مرغداری های تخمگذار به جهت افزایش تولید تخم مرغ، نور سفید فلورسنت بیشتر استفاده میشود. در گله های مادری و مولد نیز نور زرد برای افزایش باروری تخم ها توصیه شده است. لازم به ذکر است که در گله های تخمگذار و یا گوشتی استفاده از لامپ های مهتابی پیشنهاد نمی شود، چون این نوع لامپ ها مقداری نور آبی نیز تولید میکنند و نور آبی اثر نامطلوبی بر مرغ ها دارد.

دقت داشته باشید که بازتاب نور از اجسام محیط سالن، موجب بر هم خوردن برنامه نوری دقیق خواهد شد. بنابراین لازم است لانه، دانخوری و آبخوری پرنده از متریالی ساخته شود که نور را بازتاب ندهد.

جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس در مورد تأثیر نور و لانه بر تخمگذاری مرغ ها بحث کردیم. لازم به ذکر است که تخمگذاری مرغ ها به عوامل دیگری هم بستگی دارد که مهمترین آنها کیفیت تغذیه مرغ تخمگذار، دما و رطوبت سالن، بیماری و شرایط محیط نگهداری می باشد. بنابراین لازم است که پرورش دهندگان با در نظر گرفتن تمامی فاکتورها شرایط مطلوب برای تولید را فراهم نمایند که این امر مهم فقط با تحقیق، پشتکار و بررسی های دقیق مهیا میگردد.

خریدلامپ مادر مصنوعی - فروشگاه چیکن دیوایس

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام
    برای نوردهی ایا قرار دادن مرغها در زیر سقف در طول روز بطوری که روشنایی وجود دارد اما نور مستقیم افتاب به انها نمیتابد مشکلی ایجاد میکند؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که میزان نور دریافتیشون استاندارد و به میزان نیزشون باشه
      نه مشکلی ایجاد نمیشه

  2. سلام آیابراجوجه های دوماهه محلی وبومی شب هالامپ رشته ای روشن بذاریم وآذوقه بذاریم براشون زودتررشدخواهندکردیاخیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس