اصول پرورش مرغ گوشتی

آموزش اصول مدیریت و پرورش مرغ گوشتی

در سال­های اخیر، پرورش مرغ گوشتی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. حالا شاهد حضور پر رنگ محصولات طیور در سبد غذایی خانواده­ ها هستیم. اصول پرورش مرغ گوشتی نقش زیادی بر درامد حاصل از این کار دارد. لذا پرورش دهنده باید با اصول این کار آشنا باشد.

با افزایش مصرف گوشت طیور از جمله مرغ، بازار این کار حسابی گرم و رقابت، شدیدتر شده است. در این میان، برنده کسی هست که پرورش اصولی مرغ گوشتی را بلد باشد.

این مهارت، درست مثل یک راه میانبر عمل می­کند. با اجرای اصول، مسیر مرغدارها کوتاه می­شود. زیرا دچار آزمون و خطا و به بار آمدن ضرر نمی­شوند.

آیا تصمیم دارید وارد این بازار کار شوید؟ شاید هم می­خواهید دانش خود را در زمینه­ ی شغل­تان افزایش دهید! با ما همراه باشید تا در این بخش از وبلاگ چیکن دیوایس با هم اصول پرورش مرغ گوشتی را مرور کنیم.

اصول پرورش مرغ گوشتی

در تولید و پرورش مرغ، نکات جزیی و پر اهمیت زیادی وجود دارند. جهت سالن مرغداری را به سمت شرق یا غرب تنظیم کنید. معمولا مزارع مرغداری در حومه شهر ایجاد می­شوند. تمام مزرعه­ های پرورش مرغ، باید دست کم ۲ کیلومتر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

در داخل سالن به انواع لوازم مرغداری نیاز خواهید داشت. سیستم سرمایش، گرمایش و تهویه، همگی مهم هستند و با توجه به اقلیم حاکم بر منطقه، تعیین می­شوند. در ادامه به بررسی کامل تر این مورد اشاره می­کنیم.

پای ه­ای ترین اصول پرورش مرغ گوشتی

فکرش را نکنید که بایک تیر، دو نشان بزنید. سالن مرغداری، فقط برای پرورش این پرنده است. به فکر پرورش سایر طیور در کنار مرغ­ها نباشید. هواکش ­های قوی و مناسبی تعبیه کنید تا در صورت بروز طوفان، تهویه از کار نیافتد. تمیز بودن سالن نیز مهم­ترین اصل در پرورش مرغ­های گوشتی است. با رعایت بهداشت و تزریق به موقع واکسن­ها، جان مرغ­ ها و ثروت شما حفظ می شوند. در غیر این صورت، با بیمار شدن یک مرغ، کل گله آسیب می­بیند.

در انتخاب یا ساخت سالن، به تعداد مرغ­هایی که می­خواهید پرورش دهید، توجه نمایید. برای شروع می­توانید از یک سالن کوچک شروع کنید. برای پرورش ۱۰۰۰ عدد جوجه مرغ، یک سالن ۱۰۰ متری کافی است.

شرایط سالن در اصول پرورش مرغ گوشتی

سرمایش، گرمایش و تهویه، همگی در میزان سلامتی و رشد جوجه مرغ ها تاثیر دارند. نور نیز نقش پر رنگی در این موضوع دارد.

  • دمای سالن

جوجه ­ها تا ۳ روزگی باید در محیطی با دمای ۳۳ تا ۳۴ درجه سانتی گراد باشند. روز چهارم، دو درجه دیگر کاهش دما لازم است.

تا دو هفته، دمای ۳۰ درجه مناسب است اما بعد از آن، هر هفته ۲ درجه از دمای هوای سالن کم کنید. به این ترتیب، در ۳۰ روزگی مرغ­ها، دمای سالن روی ۲۲ درجه ثابت می­شود. توصیه می­کنیم برای کنترل هرچه بهتر دما از سیستم گرمایش و سرمایش مناسب استفاده کنید.

  • تهویه

ایجاد تهویه، راحت ترین کار برای بهبود شرایط رشد مرغ­ها است. تهویه توسط هواکش های مرغداری به تنهایی می­تواند جلوی بروز مشکلات بسیاری از جمله تنفس آمونیاک، افزایش رطوبت بستر یا دمای سالن را بگیرد.

از آنجا که در سالن، تعداد زیادی از مرغ­ها به طور یکجا نگهداری می­شوند، به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. همینطور بوی ناشی از گازها، سموم و فضولات نیز باید کنترل شود.

در صورتی که تهویه مناسبی تعبیه نکنید، رطوبت سالن افزایش پیدا کرده و سیستم تنفس مرغ­ها نیز آسیب می­بیند. در بهترین حالت، فقط رشد مرغ کم می­شود و در بد ترین حالت، مرغ­ها تلف می­شوند.

  • نور

نکته اولی که در نوردهی باید مد نظر قرار دهید، نوردهی یکسان در کل سالن است. اگر در یک نقطه میزان نوردهی بیشتر باشد، مرغ­ها در همان نقطه تجمع می­کنند که مشکلات زیادی به دنبال دارد.

نوردهی درست مثل دمای سالن، به سن جوجه مرغ­ها وابسته است. بعد از جوجه ریزی، تا دو روز اصلا نور را قطع نکنید. در این بازه زمانی، جوجه ­ها می­توانند محیط اطراف خود را بهتر بشناسند.

از ۳ تا ۵ روزگی جوجه ­ها، به ازای هر متر مربع، لامپ ۵ واتی مناسب است. از ۵ تا ۲۰ روزگی، منبع نوری را روی ۳ وات و از ۲۰ روزگی تا زمان کشتار، قدرت منبع نور را روی ۱ وات تنظیم کنید.

بستر پرورش مرغ گوشتی

بستر و وضعیت آن در آشیانه‌ پرورش مرغ گوشتی موضوع بسار مهمی در صنعت پرورش مرغ گوشتی است. بستر باید ضمن فراهم کردن جایگاهی راحت برای جوجه کیفیت خوبی نیز داشته ، خشک ، نرم و بدون گرد و خاک باشد. کیفیت بستر باید بگونه‌ای باشد که منجر به نقص اندام‌ها و قسمت‌های مختلف طیور و مرغ های گوشتی نگردد . انواع متداول بستر عبارتند از:  پوشال ، کاه ،  سبوس ، خرده ذرت ، خاک اره و… .

بستر در واقع عایقی پوشالی برای کف آشیانه می‌باشد و رطوبت لانه را به خود جذب می نماید. ضخامت بستر در تابستان باید ۵ تا ۶ سانتیمتر و در زمستان ۶ تا ۹ سانتیمتر در نظر گرفته شود. این ضخامت در مناطق گرم و خشک می‌تواند کمتر باشد. یک بستر خوب باید عاری از هر نوع آلودگی باشد. با بالا رفتن سن طیور، بستر به دلیل عوامل مختلفی خیس و کلوخ می‌شود.

قدم اول را با جوجه ها بردارید

بعد از بررسی اصول پرورش مرغ گوشتی، باید به فکر خریدن جوجه مرغ باشید و کار خود را شروع کنید. قصد پرورش چه نژادی از مرغ­ها را دارید؟ اصلا بهترین نژادهای مرغ گوشتی را می­شناسید؟

بهترین نژادهای مرغ گوشتی کدامند؟

نژاد مرغ هایی مثل کوشین، لانگشان ، کورنیش و پلیموت راک سفید، و نژادهای هیبریدی مثل راس، پلاس و کاب نیز جزء نژادهای برتر مرغ گوشتی هستند.

دوره پرورش مرغ گوشتی چقدر است؟

دوره پرورش مرغ های گوشتی صنعتی بسیار کوتاه و به مدت ۴۵ روز میباشد. اما مرغ های بومی به طور متوسط در سن ۶ ماهگی به سن کشتار می رسند.

در زمان تهیه جوجه های گوشتی به چه نکاتی توجه کنیم؟

یکی از مهم ترین اصول پرورش مرغ گوشتی، تهیه جوجه­ ها از گله سالم است. قبل از خرید آن­ها، مطمئن شوید که مرغ مادر به بیماری مبتلا نباشد. و اگر نه، سرمایه تان به باد می­رود.

برای مدیریت یکپارچه جوجه­ ها، توجه کنید که از یک مادر و هم سن باشند. همینطور در یک مرتبه، تعداد زیادی جوجه را وارد سالن پرورش نکنید.

در زمان تهیه جوجه ها به چه نکاتی توجه کنیم؟

می­توانید در سال اول، جوجه ریزی را طی چند مرحله انجام دهید. به این ترتیب، قلق کار هم دست تان می­آید. اگر روند پرورش جوجه ­ها به خوبی پیش نرفت، متحمل ضرر سنگینی نمی­شوید.

موقع انتخاب نژاد جوجه­ ها، حسابی بررسی کنید. بعضی نژادها قوی تر هستند. البته توجه داشته باشید که هرچه نژاد جوجه ­ها بهتر باشد، قیمت آن­ها هم بیشتر می­شود.

تغذیه در اصول پرورش مرغ گوشتی

  • آبخوری و دانخوری

آبخوری و دانخوری باید یکی در میان و با ۱.۵ متر فاصله از یکدیگر باشند. تعداد آن­ها به صورتی باشد که مرغ­ ها برای آب و دان خوردن در یک قسمت تجمع نکنند.

دمای آب را روی ۲۵ درجه تنظیم کنید و روزی ۳ بار ظروف آبخوری را بشویید. برای جلوگیری از بیمار شدن مرغ ­ها، آب ظروف را ۴ ساعت یکبار، عوض کنید.

تا زمانی که ظروف دانخوری خالی نشده، دان جدید داخل آن­ها نریزید. قبل از دانه ریزی، ۱۵ دقیقه هیچ غذایی به جوجه­ ها ندهید.

به طور معمول، ۴ بار در روز به مرغ­ها غذا داده می­شود که این تعداد به سن، وزن، نژاد مرغ و انرژی غذا بستگی دارد.

  • تغذیه

برای تغذیه مرغ­ها می­توانید از بادام زمینی، کنجاله کنجد، سویا، گندم، برنج، ذرت یا مواد غذایی مشابه استفاده کنید.

جوجه­ ها در زمان تولد، به شدت به کربوهیدرات نیاز دارند. در هفته اول، توجه ویژه ­ای به تغذیه آن­ها داشته باشید.

از دان ذرت و آب حاوی شکر به عنوان انرژی زا برای رشد بهتر جوجه­ ها استفاده کنید. تغذیه مرغ، یکی از مهم­ترین اصول پرورش مرغ گوشتی است. زیرا تاثیر مستقیمی روی رشد مرغ و وزن گرفتن آن دارد.

در نهایت

در این مطلب، اصول پرورش مرغ گوشتی را با هم مرور کردیم. نژاد مرغ، شرایط سالن، بهداشت و تغذیه، مهم­ترین عواملی هستند که باید در پرورش مرغ، مد نظر قرار دهید.

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر من تو خونه جوجه اولین بار اوردم دارم بزرگ‌میکنم الان‌حدود ۲۵روزشونه ولی وزنشون احساس میکنم زیاد نیست بین ۷۰۰گرم تا ۸۰۰هستش و چندتا دونه هم کوچیک ترن باید بهشون چی بدم‌زودتر وزن بگیرن

    1. سلام دوست عزیز
      باید از جهاد کشاورزی منطقه ی خودت سوال کنی
      ولی برای تعداد زیاد بله مجوز لازمه

  2. با سلام ،به ازای هرکیلو وزن گیری چه مقدار دان لازم است؟

    1. سلام
      اطلاع ندارم
      نوع برنامه ریزی برای تغذیه مرغ گوشتی اینجوری نیست و بر اساس نژاد و هفته ی پرورش پرنده تغذیه شده و به کشتارگاه برده میشه

    1. به طور حدودی ۵۰ تا ۷۰ تا جوجه
      البته گفته میشه که ۲۵۰ تا هم میشه استفاده کرد ولی پیشنهاد ما ۵۰ تا ۷۰ جوجه هست

  3. سلام و وقت بخیر
    ببخشید لامپ مادون قرمز برای جوجه تا چند روزگی باید استفاده کرد؟و روزی چند ساعت باید روش باشه ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام یک روزه تا یک هفته ۲۳ ساعت نور . ۱ ساعت خاموشی
      از ۷ روزگی تا یک ماهگی کم کم ساعت خاموشی رو بیشتر کنید تا در پایان یک ماهگی به ۶ ساعت در روز برسه
      البته این برای جوجه های گوشتی هست

  4. سلام و وقت بخیر
    برای این که ۲۰۰تا جوجه گوشتی تو انباری پرورش بدم باید مجوز داشته باشم؟

  5. سلام خسته نباشید.اگر تعدادی از جوجه ها خروس بودند آیا نگهداری از آنها صرفه دارد؟

    1. خروس ها رو می تونید پرورش بدید و به بعدا از انها برای جفت گیری با مرغ ها و تولید تخم نطفه دار استفاده کنید
      و یا اینکه بعد از دو الی سه ماه به عنوان خروس گوشتی به بازار بفروشید. وزن گیری خروس ها بیشتر از مرغ است.

  6. سلام.خسته نباشید آیا به غیر از مرغ سفید نژادهای مناسب دیگری هم برای پرورش به منظور تولید گوشت وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋