بررسی تولید مثل عروس هلندی

آیا شما هم تمایل به تکثیر عروس هلندی های خود دارید؟ در مورد اصول صحیح جوجه کشی و تکثیر این پرنده اطلاعات کافی ندارید؟ می خواهید مطالب مفیدی را درمورد تولید مثل عروس هلندی بیاموزید؟ پس حتما این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس را مطالعه کنید.

در این نوشته، تولید مثل عروس هلندی را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین تکنیک های لازم و ضروری را برای تکثیر صحیح و اصولی آن ارائه می دهیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از عروس هلندی
» برخورداری از سیستم تهویه اصولی با گردش هوای یکنواخت
» دارای سنسور SHT نسل چهارم
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

تولید مثل عروس هلندی

عروس هلندی پرنده ای محبوب، زیبا و بسیار بازیگوش می باشد که امکان تکثیر و تولید مثل آسان آن وجود دارد. عروسی هلندی در ۹ ماهگی بالغ می شود. این پرنده در سن ۹ تا ۱۲ ماهگی قادر به تولید مثل می باشد ولی بلوغ کامل جنسی آن در سن ۱۵ تا ۱۸ ماهگی حاصل می شود.. پرنده ماده بعد از جفت گیری در حدود ۴ تا ۶ تخم میگذارد و جوجه ها بعد از ۱۸ تا ۲۰ روز از تخم بیرون می آیند.

پیش از جفت انداختن و تولید مثل عروس هلندی، باید به مراحل زیر توجه کافی را داشته باشید:

۱) محیط مناسبی را برای نگهداری عروس هلندی ها در نظر بگیرید.

در مرحله ی اول باید محیط مناسبی را برای عروس هلندی های خود در نظر بگیرید. چراکه محیط مناسب و امن از لازمه های داشتن تولید مثل موفق برای این پرنده ها می باشد. یک محیط ایده آل برای نگهداری طوطی عروس دارای ویژگی های زیر است:

  • ساکت، آرام و خلوت است.
  • هیچ گونه سر و صدای بلندی در آن شنیده نمی شود.
  • افراد غریبه و حیوانات شکارچی در آن حضور ندارند.
  • عاری از هرگونه آلودگی، دود، گرد و غبار و عطرهای شیمیایی است.
  • دما و رطوبت مناسب، یکنواخت و ثابتی دارد.
  • به میزان کافی نورگیر است و شدت نور مناسبی دارد.

۲) قفس جفت گیری استانداردی را فراهم کنید.

حداقل ابعاد قفس جفت گیری عروس هلندی، باید به عرض ۴۰ سانتی متر ، طول ۶۰ سانتیمتر و  ارتفاع ۶۰ سانتی متر باشد. البته انجمن بین المللی پرورش دهندگان عروس هلندی پیشنهاد می کند که طول و عرض قفس ۴۵ سانتی متر و ارتفاع آن ۹۰ سانتی متر در نظر گرفته شود. اما بدیهی است که قفس هرچه بزرگ تر باشد بهتر است.

محل قرار گیری قفس هم باید مناسب باشد. قفس آنها را باید در جایی قرار دهید که به  دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار داشته باشد. همچنین نباید هیچگونه جریان هوا و تغییر دمای ناگهانی در محل قرار گیری قفس رخ دهد.

ضمنا قفس جفت گیری باید تجهیزات لازم را برای بهتر زیستن آنها داشته باشد. این تجهیزات عبارتند از:

  • آبخوری و دانخوری استاندارد
  • چوب نشیمن محکم، ثابت و استوار
  • لانه ی ایده آل

۳) ویژگی های لانه ی ایده آل برای قفس عروس هلندی

لانه برای قفس عروس هلندی به دو صورت چوبی و پلاستیکی وجود دارد.بهتر است که لانه تکثیر به عرض ۲۰ سانتی متر، طول ۳۵ سانتی متر و ارتفاع ۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود و قطر دریچه ی آن هم حدود ۱۲ سانتی متر باشد.

اما انجمن بین المللی پرورش دهندگان عروسی هلندی توصیه می کند که لانه ی تکثیر ابعادی به طول، عرض و ارتفاع ۳۰ سانتیمتر و قطر دریچه ی ۱۲ سانتی متر داشته باشد.

در صورت استفاده از لانه ی تکثیر چوبی بهتر است که ابتدا آن را توسط اسپری های مخصوص ضد عفونی کنید و به مدت یک تا دو روز در هوای آزاد بگذارید تا بوی آن بر طرف شود. این امر می تواند برخی از حشرات موذی را که برای پرنده مضر هستند از بین ببرد. کف لانه ی تکثیر نیز باید با براده چوب به ارتفاع ۵ سانتی متر پوشانده شود. 

۴) جفت مناسبی را انتخاب کنید.

بعد از آماده سازی محیط و قفس پرنده ها، اولین کار پرورش دهنده انتخاب جفت های مناسب برای تکثیر و تولید مثل می باشد. این امر می تواند از بروز بسیاری از مشکلات بعدی جلوگیری نماید. بهترین زمان برای خرید عروس هلندی در زمان جوجگی و سن ۳ تا ۶ ماهگی است.

جوجه ها باید از نظر سلامت جسمی، زیبایی ظاهری، کامل بودن پر و بال و نداشتن مشکلات ژنتیکی شرایط مناسبی داشته باشند. اولین پر ریزی عروس هلندی در سن شش تا هفت ماهگی روی می دهد. پس از درآمدن پرهای دائمی پرنده می توان از روی صفات ظاهری، رفتاری و آواز آنها، جنسیتشان را تشخیص داد.

سن بلوغ جنسی عروس هلندی نر ۹ تا ۱۲ ماهگی و عروس هلندی ماده ۱۲ تا ۱۵ ماهگی می باشد. و در این سن توانایی و پتانسیل کافی را برای جفت گیری و تولید مثل کسب می کنند.

چگونه عروس هلندی ها را جفت کنیم؟

همانطور که گفته شد، در هنگام جفت اندازی پرنده ی نر و ماده ، نباید سن آنها کمتر از ۱۲ ماه باشد و حداکثر باید ۱۸ ماه سن داشته باشند. نر و ماده باید حداقل به مدت یک هفته در قفس های جداگانه نگهداری شوند تا به یکدیگر عادت کنند. البته گاهی اوقات عادت کردن آنها به یکدیگر حوالی یک ماه طول می کشد.

پس از سازگاری، نر و ماده شروع به برقراری ارتباط باهم می کنند. نر برای ماده آواز می خواند و ماده هم به او پاسخ می دهد. پس از آن می توانید آنها را در قفس جفت گیری قرار دهید. این روند سرعت جفت شدن آنها را افزایش داده و باعث می شود تا سریع تر اقدام به تولید مثل کنند.

عروس هلندی هایی که جفت شده اند رفتارهای خاصی را از خود نشان می دهند. نشانه ها و علائم جفت شدن این پرنده ها عبارتند از :

  • هنگام جفت شدن، عروس هلندی نر یک رقص از خود به نمایش می گذارد.
  • در طول این رقص پرنده ی نر سر خود را خم کرده، پر های خود را پف می کند و آواز می خواند.
  • در طول این مدت نر وماده پرها هم را تمیز می کنند و زمانی که ماده آماده ی جفت گیری باشد خم می شود.

تقویت و آماده سازی جفت را فراموش نکنید

دراین مرحله پرورش دهنده باید جفت نر و ماده را در قفس بزرگ و مناسب که آزادی حرکت پرنده ها در آن تأمین شده است قرار داده و اجازه دهد که نور خورشید و هوای تازه به میزان کافی به آنها برسد.

حدود ۲۰ روز قبل از جفت گیری، باید غذای مناسب و مقوی نظیر جوانه ی گندم، تخمه آفتابگردان، سبزیجاتی مانند هویج و فلفل دلمه ای، میوه و تخم مرغ آب پز در اختیار جفت قرار دهید.

استفاده از مولتی و تامین و مکمل کلسیم نیز در این دوره بسیار مهم و ضروری می باشد. به علاوه می توان از مکمل هایی مانند قطره ی AD3E جهت بهبود باروری و تقویت نطفه در آنها استفاده کرد.

جفت گیری عروس هلندی

جفت گیری در این پرنده حدود یک دقیقه و یا کمتر طول می کشد. و پس از اتمام، نر شروع به پرواز کردن و دور شدن می کند. از آنجایی که جفت گیری آنها خیلی کوتاه است برای همین ممکن است این کار را در طول روز حتی ۲۰ بار تکرار کنند.

پس از پایان جفت گیری، در مرحله نخست پرنده نر وارد لانه تکثیر میشود و به بررسی آن می پردازد. سپس تلاش می کند تا پرنده ماده نیز وارد لانه تکثیر شود و مهمترین علامت هماهنگی و توافق بین پرنده نر و ماده این است که پرنده نر اجازه می دهد که ماده وارد لانه تکثیر شود و یا این که باهم وارد لانه می شوند.

به تدریج تعداد دفعاتی که پرنده ماده وارد لانه تکثیر می شود افزایش می یابد و مدت زمانی که در لانه تکثیر می گذراند بیشتر می شود که این دو امر نشان دهنده نزدیکی تخم گذاری پرنده ماده می باشند.

تخم گذاری عروس هلندی

تخم گذاری عروس هلندی حدود ۱۰ روز بعد از جفت گیری انجام می شود. اما این مدت بسته به تغذیه و شرایط نگهداری پرنده می تواند متفاوت باشد. پرنده در هر دوره بین ۴ تا ۶ تخم می گذارد و عروس هلندی نر و ماده به صورتی نوبتی روی تخم ها می خوابد.

طول دوره ی جوجه کشی از تخم های این پرنده حدود ۱۸ تا ۲۰ روز می باشد و پس از آن جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند. رسیدگی به تغذیه ی مولد ها در این دوره از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا برای اینکه جوجه ها رشد و تکامل بهتری داشته باشند لازم است تا از غذاهای مقوی برای آنها استفاده کرد. از این غذا ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوانه ی گندم
  • ذرت و جوی پخته شده
  • تخم مرغ آبپز
  • حبوبات آبپز
  • سبزیجات و میوه ها

سوالات متداول

نشانه های جفت شدن عروس هلندی چیست؟

در این حالت پرنده ی نر برای ماده حرکات نمایشی انجام داده و آواز می خواند. به علاوه نر و ماده شروع به خاراندن و مرتب کردن پرهای همدیگر می کنند.

عروس هلندی در سال چند بار تخم گذاری می کند؟

به طور معمول عروس هلندی یک یا دو بار در سال تخم گذاری می کند. هرچه قدر تعداد دفعات تخم گذاری آن بیشتر باشد، طول عمر آن نیز کمتر خواهد بود.

فاصله ی تخم گذاری عروس هلندی چقدر است؟

این پرنده هر تخم را با فاصله ی زمانی ۴۸ ساعت می گذارد.

عروس هلندی چند تخم می گذارد؟

تعداد تخم هایی که عروس هلندی در طول هر دوره ی تخمگذاری می گذارد، حدود ۴ تا ۶ عدد است و بسته به تغذیه و شرایط نگهداری پرنده این میزان می تواند بیشتر یا کمتر هم باشد.

بهترین سن جفت انداختن عروس هلندی چه زمانی است؟

بهترین سن جفت انداختن عروس هلندی پس از رسیدن آن به سن بلوغ یعنی از یک سالگی به بعد می باشد.

مدفوع عروس هلندی تخم دار چه شکلی است؟

مدفوع عروس هلندی که تخم دارد، حجم زیادی داشته و از آنجایی که دیر به دیر آن را دفع می کند، از بوی بدی هم برخوردار است.

جوجه عروس هلندی چند روزه از تخم در می آید؟

پس از اتمام تخم گذاری عروس هلندی نر و ماده به مدت ۱۸ تا ۲۰ روز روی تخم ها می خوابند و حدود ۱۸ تا ۲۰ روز بعد جوجه ها از تخم در می آیند.

سخن آخر

در این مقاله از چیکن دیوایس درمورد تولید مثل عروس هلندی بحث کردیم. همچنین مطالبی را درمورد شرایط مناسب نگهداری و نحوه ی جفت شدن آنها برای شما بیان کردیم. پرورش و تکثیر عروس هلندی از دیرباز مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. و از آنجایی که در میان انسان ها بسیار محبوب می باشد، افراد زیادی تمایل به این کار دارند. بنابراین درمیان انسان ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس