اهمیت بهداشت در جوجه کشی

اهمیت بهداشت در جوجه کشی

اهمیت بهداشت در جوجه کشی | جوجه کشی مدرن امروزى با بهود روشها موجب گسترش صنعت طیور گردید. اما افزایش میزان تولید، مشکلاتی نیز با خود به همراه آورد.

ورود همزمان تعداد زیادی تخم مرغ واحدهای مختلف به کارخانجات جوجه کشی، بیماری را در جوجه ها افزایش داد.در این پیمانه با اهمیت بهداشت و چگونگی رعایت بهداشت در جوجه کشی آشنا می شوید.

اهمیت بهداشت در جوجه کشی

بدون تردید رعایت بهداشت برای پیشگیری از وقوع آلودگی در تخم مرغ ها و بروز بیماری در جوجه های یکروزه، بهتر از مقابله با آلودگی های به وجود آمده و درمان موارد ابتلاست.

بروز آلودگی در یک واحد جوجه کشی موجب کاهش کمیت و کیفیت جوجه، اتلاف نیروی کار و ضررهای اقتصادی است.

امروزه برای رعایت اهمیت بهداشت در جوجه کشی ، برنامه های متنوعی در واحدهای جوجه کشی به اجرا در میاید. کنترل عوامل الوده کننده، برنامه ی منظم نظافت واحد و مدیریت حذف مواد زائد از جمله این اقدامات است. هدف از کلیه ی این تلاشها باید حداکثر تولید با بهترین کیفیت و حداقل هزینه باشد.

اهمیت بهداشت در جوجه کشی
اهمیت بهداشت در جوجه کشی

رعایت بهداشت | اهمیت بهداشت در جوجه کشی

عوامل بیماری زا از طریق تخم مرغ، کارکنان، هوا، تاسیسات و تجهیزات منتقل می شوند.

۱- تخم مرغ | اهمیت بهداشت در جوجه کشی  :

تخم مرغ عمده ترین منبع آلودگی در واحدهای جوجه کشی است. در صورت آلودگی شدید سطح خارجی تخم مرغ، میکربها در اثر نوسانات شدید درجه ی حرارت، مرطوب بودن پوسته ی تخم مرغ (در اثر شست و شو یا تعریق) و شکستگی یا ترک پوسته سریع تر از پوسته نفوذ می کنند.

بیماریها و تلفات در چند روز اول، بعد از خروج جوجه از تخم مرغ در دستگاه جوجه کشی نیز اغلب با فساد باکتریایی ارتباط دارند. همچنین فساد باکتریایی سبب کاهش میزان جوجه در اوری است.

بنابراین، تخم مرغ های جوجه کشی که به شدت به میکربها الوده اند، مشکلات زیادی در واحدهای جوجه کشی ایجاد می نمایند. از این رو لازم است در ابتدای ورود تخم مرغ ها به واحد جوجه کشی به اتاقهای گاز انتقال یابند و ضدعفونی شوند.

اتاق دود (گاز) در بهداشت در جوجه کشی  :

به منظور اجرای عملیات بهداشتی، تخم مرغ ها را در اتاق دود، قبل از ورود به دستگاه جوجه کشی، با رعایت شرایط جدول زیر ضد عفونی کنید. ضد عفونی را در اتاقهای نسبتاً کوچکی اجرا کنید تا مواد ضد عفونی کنندهی کمتری مصرف شود. بعد از ضدعفونی هر گروه از تخم مرغها، گاز را به وسیله ی تهویه از اتاق خارج کنید.

برای ضد عفونی موفق، همواره به خاطر داشته باشید که باید نسبت ۲ به ۱ فرمالین و پرمنگنات پتاسیم را رعایت کنید.

شرایط اتاق دود
شرایط اتاق دود

در اتاق دود به چه موارد بایست توجه کنیم :

استفاده ی بیشتر از مقادیر توصیه شده از مواد ضد عفونی کننده اثر نامطلوب دارد. تأثیر فرمالین به مقدار زیاد را به صورت گرد سفید و تأثیر برمن نات پتاسیم بیش از نیاز را با حلقه های سیاه بر روی تخم مرغ مشاهده می کنید . در اتاق دود نیاز به چرخش جریان هوا میباشد.

برخی آلودگیهای میکربی مربوط به قبل از ورود تخم مرغ به جوجه کشی است و مقابله با آنها در جوجه کشی غیرممکن است. یکی از خطرناکترین این آلودگی ها باکتری سالمونلاست.

این باکتری می تواند در پوسته ی تخم مرغ نفوذ کند و در مراحل جوجه کشی با وجود ضدعفونی شدن باقی بماند و بیماری را در جوجه های تولید شده ایجاد کند.

 به این لحاظ رعایت بهداشت تخم مرغ در گله ی مادر اهمیت زیادی دارد.  تلاش کنید فاصله ی تخم گذاری تا جمع آوری تخم مرغ ها طولانی نشود. در سیستم های دستی، جمع اوری روزانه ی تخم مرغها را ۳ تا ۵ بار در فصل سرد و ۶ تا ۷ بار در فصل گرم اجرا کنید و یا از سیستم های جمع آوری اتوماتیک تخم مرغ استفاده کنید.

برای جلوگیری از تخم گذاری روی بستر و احتمال آلودگی به ازای هر ۴ قطعه مرغ یک لانه در نظر بگیرید. متصدی جمع آوری باید تخم مرغ های کثیف را با پارچه ی زبر تمیز کند.

۲- کارکنان و بازدیدکنندگان :

نقش کارکنان در تحقق برنامه ی بهداشتی در جوجه کشی ها مهم است. این افراد هم میتوانند آلودگی آن را تشدید نمایند. بنابراین، لازم است برای کارکنان و بازدیدکنندگان واحد جوجه کشی ضوابطی در نظر بگیرید. این افراد برای ورود باید لباس خود را تعویض کنند و پس از گرفتن دوش و پوشیدن لباس کار

با چکمه های خود از داخل ماده ای ضدعفونی کننده عبور نمایند. کارکنان واحد جوجه کشی نباید در مرغداری ها شاغل باشند و یا در خانه ی خود از پرنده نگه داری کنند. همچنین برای رعایت بهداشت فردی باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنند.

۳-تاثیر هوا در بهداشت در جوجه کشی :

هوای وارد شده به واحدهای جوجه کشی باید فیلترها را با یک برنامه منظم در طول سال، به طور کامل، تمیز کنید. محل مناسب نصب فیلتر، ورودیهای سقف سالن است.

هوای اتاقهای هچری و جوجه ی یک روزه بسیار آلوده است. هوای این اتاقها را باید هرچه سریع تر از جوجه کشی خارج کنید

دقت کنید : جریان هوا باید به گونهای باشد که انتقال آلودگی از مراحل انتهایی به مراحل ابتدایی امکان پذیر نباشد.

اگر چه فقدان هرگونه انتقال هوا بین اتاقها ایده آل است، اما وجود مقدار کمی جریان هوا اجتناب ناپذیر است. سیستم تهویه ی خوب، هوایی که بین اتاق ها جریان دارد فقط باید یک طرفه باشد.

۴- تجهیزات و تاسیسات :

یکی از مهمترین اصول بهداشت جوجه کشی، اقدام به تمیز و ضد عفونی کردن منظم تمام اتاقها و وسایل است.

دقت کنید : تمیز، خشک و در نهایت ضد عفونی کردن کامل تجهیزات و تاسیسات جوجه کشی جهت به حداقل رساندن اجرام میکربی ضروری است .

برای پاکسازی و ضد عفونی، مراحل زیر را اجرا کنید.

۱- برای تمیزکردن تجهیزات و تأسیسات از آب با فشار زیاد (برای زدودن آلودگیهای غیر چسبنده) استفاده کنید.

۲- تمام سطوح را با محلول پاشی مواد پاک کنندهی مناسب بیوشانید.

توجه داشته باشید که این ماده، به منظور خیساندن سطح، باید ۵ دقیقه بماند.

۳- ماده ی پاک کننده را از سطوح آلوده بزدایید.

۴- سطوح را با ماده ی ضد عفونی کننده بیوشانید و سپس ماده ی ضد عفونی کننده را بزدایید.

اجرام میکربی اغلب توسط لایه ای از مواد کثیف احاطه می شوند. به همین جهت، قبل از عمل ضدعفونی، آلودگیهای سطحی را باید برطرف کنید. چنانچه این کار صورت نگیرد. مواد ضد عفونی کننده مؤثر واقع نمی شوند.

پاکسازی داخل دستگاههای جوجه کشی | اهمیت بهداشت در جوجه کشی

توجه داشته باشید پاکسازی داخل دستگاههای جوجه کشی بسیار اهمیت دارد. همچنین، علاوه بر کف ها، دیوارها و سقف ها، باید بالای دستگاه ها، میزهای مخصوص نوربینی، ماشین درجه بندی، گاریهای حمل و نقل و جعبه های پلاستیکی را نیز پاکسازی و ضد عفونی کنید.

به همین منظور توصیه می شود تجهیزات از جنسی مانند استیل باشند تا بهتر ضد عفونی شوند. استفاده از اسپری محلول پاک کننده (و برخی دیگر از مواد ضدعفونی کننده) از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و سبب صرفه جویی در وقت نیز می شود.

برای پاکسازی داخل ماشینهای جوجه کشی، پس از خارج کردن سینیها، ابتدا با جارو برقی کرک های داخل ماشین را جارو کنید و سپس، با برسی سیمی و محلول پاشی مواد شوینده، در و دیوار ماشینها را بشویید و در نهایت طبق دستورالعمل جدول زیر دستگاه ها را با گاز فرمالدیید ضد عفونی نمایید.

بازدید و جمع آوری اطلاعات

از واحدهای جوجه کشی استان خود بازدید کنید و با مدیران و کارشناسان واحدهای جوجه کشی گفتوگو کنید. از نحوه ی کنترل بهداشتی واحدها گزارش تهیه نمایید. 

مواد ضد عفونی کننده : بهترین ماده برای ضد عفونی فرمالین است.

علاوه بر فرمالین، ترکیبات فنلی دار، ترکیبات یددار، ترکیبات کلردار، ترکیبات چهار تایی آمونیاک و مواد حاوی کرزول، نظیر کرولین را نیز می توانید مورد استفاده قرار دهید. نحوه ی ضد عفونی با فرمالین : فرمالدیید به صورت محلول ۴۰٪ در آب و به نام فرمالین در بازار موجود است. این گاز مادهی مؤثرهای فرمالین است و ضد عفونی کننده ی خوبی است و به راحتی می تواند تعداد زیادی تخم مرغ را با هم ضد عفونی کند.

برای ضد عفونی با فرمالین به چه مواردی توجه کنیم :

گاز فرمالدید گاز خطرناکی است، لذا در هنگام کار کردن با فرمالین موارد ایمنی را رعایت کنید. در زمان ضد عفونی کردن، اتاق را ترک نمایید. پس از خاتمه، مدت لازم نیز درها را باز و تهویه را روشن کنید. هنگام کار کردن با فرمالین بهتر است از دستکش استفاده نمایید.

۲- از ظروف سفالی با حجم زیاد به جای ظروف آهنی استفاده کنید.

۳- تأثیر ضد عفونی با گاز فرمالین در محیطی که حرارت و رطوبت مناسب داشته باشد، افزایش مییابد.

لذا حرارت و رطوبت را به ترتیب تا ۲۴ درجه سانتیگراد و ۷۵٪ افزایش دهید تا نتیجه مطلوبی به دست اید.

۴- توجه داشته باشید که همیشه باید فرمالین را بر روی پرمنگنات بریزید.

۵- نسبت دو قسمت حجمی فرمالین به یک قسمت وزنی پرمنگنات پتاسیم را باید رعایت کنید.

۶- غلظت گاز فرمالدیید، با توجه به دقت مورد نیاز، برای ضد عفونی «تخم مرغ»، «تجهیزات» و «تأسیسات» متفاوت است.

 

ضد عفونی با گاز فرمالین
ضد عفونی با گاز فرمالین | اهمیت بهداشت در جوجه کشی

دقت کنید :

ا- اگر واکنش فرمالین و پرمنگنات پتاسیم کامل صورت گیرد، پودر خشک قهوهای رنگی باقی میماند.
۲- اگر مقدار پرمنگنات پتاسیم کم باشد ماده ی باقی مانده خیس خواهد بود.
۳- اگر مقدار پرمنگنات پتاسیم زیاد باشد ماده ی باقی مانده ارغوانی رنگ می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋